Gå til innhold

Tyrefekting...

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Mennesket har en intelligens som høyt overstiger det et dyr har. Dermed har vi også et ansvar for å handle deretter. Når vi vet bedre, trenger vi ikke senke oss ned til et nivå der vi fremstår som primitive undermålere.

Vi har ikke noe ansvar for andre skapninger på denne jorda. Det er kun en idé som har kommet fram fra andre mennesker, og du kan ikke kreve at hver enkelt person på denne jorda skal ta ansvar for noe de faktisk ikke trenger.

Det finnes mange mennesker med en annerledes tankegang og sett med verdier på jorda, og derfor blir det feil å si at de SKAL ta ansvar for noe DU mener er viktig, når de åpenbart ikke deler disse idéene med deg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alltid heiet på oksen i slike ting. Mennesker som torturerer dyr for underholdning er syke. Like syke som de som ser på det som underholdning.

Tradisjoner som ikke påfører unødvendig skade på mennesker, eller dyr, har jeg ingenting imot. Men tyrefekting er helt og holdent motbydelig.

• Liker 1
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor? Det er evolusjonært sett dumt å sette andre arter så høyt.

Gjest Gjest
Skrevet

Hvorfor? Det er evolusjonært sett dumt å sette andre arter så høyt.

Hvorfor er det evolusjonært sett dumt å mislike dyreplageri?

Skjønner at du synes du er en skikkelig luring, men for meg virker du helt på jordet.

Gjest Trajan
Skrevet

Jeg føler ingen sympati for de som driver på med tyrfekting jeg ønsker rett og slett at oksen skal skade dem ja til og med drepe dem. Det er kanskje kaldt og kynisk. Men om en tyrefekter blir drept så føler jeg ikke annet en glede over at tyrefekteren er død

så jeg er enig jeg heier på oksen

Gjest Hard Ride
Skrevet

Jeg føler ingen sympati for de som driver på med tyrfekting jeg ønsker rett og slett at oksen skal skade dem ja til og med drepe dem. Det er kanskje kaldt og kynisk. Men om en tyrefekter blir drept så føler jeg ikke annet en glede over at tyrefekteren er død

så jeg er enig jeg heier på oksen

Men da tror jeg faktisk du kunne kost deg på tyrefekting. De tilbyr litt for enhver smak, nemlig de som heier på matadorer og de som heier på dyrene.

Det virker i hvert fall ikke som om du har noe i mot volden, så lenge den er rettet mot de du ikke liker.

• 3 uker senere...
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes de fleste innleggene her bærer preg av et latterlig lavt nivå. Dere er som amerikanerne, at dyr skal settes over mennesker. Tyrefekting er en ur-gammel tradisjon i Spania som har solid støtte i den spanske befolkningen. Lignende tradisjoner finnes i mange land, med hanekamp, hundekamp og hva vet jeg.

Når det er sagt er jeg personlig av den mening at tyrefekting er en barbarisk, primitiv og forkastelig syssel som burde vært forbudt for lenge siden. Men fra det til å påstå at det er ikke bare greit men også på grensen til frydelfullt at en mann drepes eller blir alvorlig eller dødelig skadet synes jeg vitner om en holdning som er like primitiv og forkastelig.

Slike usmakelige "heia oksen" og "han fikk som fortjent" innlegg er typisk navleneskuende kvinner. Og apropos det, hadde matadoren vært en kvinne så ville hyle-/ eller skal vi heller si hønsekoret her inne sagt noe sånt som "det var tragisk men tyrefekting er barbarisk så dette bør Spania slutte med snarest"

Beklager -

skal jeg føle empati for at tyrefekteren ble spydd av en okse i en tyrefektingskamp som er skapt ut av mennesker selv, tradisjoner i spania? Denne mannen vet da godt hva han har fordret. Om ikke jeg skal sitte her og jattetatte med han hver gang han får seg et slag tilbake fra oksen, som han selv står der og danser med i tillegg? Nei, ikke tale om. Empati kan han få fra ikke-amerikanere. Jeg orker ikke å være svak for hykleri. Stakkars dumme, dumme fektermann!

For en idiotisk sport. Og oksen som ble drept etter å ha vunnet denne kampen.

Gjest gjestdeluxe
Skrevet

Selvsagt ikke, for dyr er jo tross alt mer verdt enn mennesker.

Mennesket er øverst i verdikjeden og mer verdt enn dyr. Matadorene tar en valgfri risikofylt sjanse når de driver med tyrefekting og må følgelig bære konsekvensene.

Skrevet

Jeg vil anbefale alle å lese Kjell Hallbings bøker om Diablito. Der får man innsikt i tyrefektingens tradisjoner og kultur som for øvrig er dypt forankret i det spansk/ mexikanske samfunnet. Det er rart hvordan innsikt gjør det vanskelig å se ting så sort/ hvitt som mange i denne tråden gjør det. Jo mer man vet, jo vanskeligere blir det å være skråsikker.

Og en ting til de som sier "heia oksen". Hadde dere kjent tyrefekteren som person/ menneske og visst om de strukturelle konstruksjonene som ligger til grunn for at han/ hun står i arenaen face-to-face med oksen, hadde dere selvfølgelig ikke heiet på oksen og ment at denne personen hadde fortjent å bli spiddet. Det er rart hvor fort empatien og menneskeverdet svekkes så lenge det ikke er noen man kjenner.

Ellers er jeg enig i mye av det Gorgonzola skriver.

Skrevet

Ingen medfølelse for dyreplagere. Oksene er mye mer verdt enn de menneskene :)

Og du som skriver at vi hadde ment noe annet om vi hadde kjent menneskene som gjør slikt, aldri i livet. Jeg ville ikke kjent mennesker som holdt på med slikt.

Skrevet

Ingen medfølelse for dyreplagere. Oksene er mye mer verdt enn de menneskene :)

Og du som skriver at vi hadde ment noe annet om vi hadde kjent menneskene som gjør slikt, aldri i livet. Jeg ville ikke kjent mennesker som holdt på med slikt.

Men da er vi inne på definisjoner og overbevisning. Tyrefekterne og deres tilhengere (som er millioner) mener og er overbevist om at man ikke snakker om dyreplageri. Og tyrefekterne har meget høy status.

Så kan man jo reflektere over hva som gjør at de har denne oppfatningen og overbevisningen. Og så kan man etter det igjen tenke over hvem sin overbevisning og oppfatning som er den riktige.

Mange i Mexico/ Spania ville mene at vår industrielle kjøttproduksjon er langt mer forkastelig og i mye større grad er å plage dyr enn tyrefekting er.

Skrevet

Og en ting til de som sier "heia oksen". Hadde dere kjent tyrefekteren som person/ menneske og visst om de strukturelle konstruksjonene som ligger til grunn for at han/ hun står i arenaen face-to-face med oksen, hadde dere selvfølgelig ikke heiet på oksen og ment at denne personen hadde fortjent å bli spiddet. Det er rart hvor fort empatien og menneskeverdet svekkes så lenge det ikke er noen man kjenner.

Ellers er jeg enig i mye av det Gorgonzola skriver.

Hvordan kan du si at hvis man hadde kjent en tyrefekter så hadde man sett på det annerledes? Dyreplageri er dyreplageri uansett hvem som gjør det! (og hadde noen av mine nærmeste vært tyrefektere hadde jeg kuttet kontakten med den personen helt til de kom ned på samme nivå som oss andre, og sluttet å ta livet av dyr for moroskyld)

Skrevet

Hvordan kan du si at hvis man hadde kjent en tyrefekter så hadde man sett på det annerledes? Dyreplageri er dyreplageri uansett hvem som gjør det! (og hadde noen av mine nærmeste vært tyrefektere hadde jeg kuttet kontakten med den personen helt til de kom ned på samme nivå som oss andre, og sluttet å ta livet av dyr for moroskyld)

Jeg er helt sikker på at det er en mulighet for at du hadde sett annerledes på dette hvis du var vokst opp i Mexico. Nå er ikke jeg heller tilhenger av tyrefekting, men jeg har lest såpass mye om det at jeg på ingen måte er så skråsikker og kategorisk som f.eks. du i forhold til dette. Bl.a. så har jeg oppfattet at det ikke "er for moro skyld" når en tyrefekter går inn på arenaen.

La oss si at din bror var tyrefekter med stor tilhengerskare, høy staus og en massiv formue som bl.a. finansierer din utdannelse og forsørger familien ellers. Han sørger for at alle har helseforsikring og et godt hjem med høy grad av sikkerhet. Kort og godt alles helt som bl.a. medfører at din status rent sosialt er meget høy.

Under disse forutsetningene, - som for øvrig ikke er uvanlige,- tror jeg ikke at du hadde gledet deg over at en okse hadde spiddet din bror.

Selv om jeg ikke er tilhenger av tyrefekting, så ser jeg at det ikke er enkelt å være sort/hvitt idealist i forhold til dette. I dette tilfellet mener jeg at slik skråsikker idealisme er basert på uvitenhet.

Skrevet

Hvordan kan du kalle det feigt å gå inn i en arena med bare ferdighetene dine og et sverd som kun kan skade dyret alvorlig om du stikker HELT riktig? Jeg tror ikke du hadde våget å gjøre det samme. Du ser jo hvor galt det faktisk kan gå? Det skjer rett som det er at oksen utmanøvrerer matadoren og setter hornet i ham. Og listen over matadorer som er blitt alvorlig skadet eller drept i ringen, er ganske lang. Man kan kalle tyrefektere mange ting, men feige, det er de ikke.

Hvordan det er feigt?? Jeg pleier å synes at mange av innleggene dine er fornuftige, men her virker du bare trangsynt. Oksen i tyrefekting har aldri en reel sjanse til å vinne, altså det er så feigt at det ikke går an. Her "vant" oksen, men andre matadorer kommer strømmende til for å redde den felte matadoren, fortsetter "kampen" og tar livet av oksen like etter på. Hvordan er det ikke feigt? Har du skjønt kun den ene betydningen av ordet? Hadde de vært tøffe hadde de aldri hatt flere allierte til å troppe opp i tilfelle fall. Det har ikke oksen.

Skrevet

Hvordan det er feigt?? Jeg pleier å synes at mange av innleggene dine er fornuftige, men her virker du bare trangsynt. Oksen i tyrefekting har aldri en reel sjanse til å vinne, altså det er så feigt at det ikke går an. Her "vant" oksen, men andre matadorer kommer strømmende til for å redde den felte matadoren, fortsetter "kampen" og tar livet av oksen like etter på. Hvordan er det ikke feigt? Har du skjønt kun den ene betydningen av ordet? Hadde de vært tøffe hadde de aldri hatt flere allierte til å troppe opp i tilfelle fall. Det har ikke oksen.

Men det er "urettferdig", ikke "feigt". Det krever tvert imot et enormt MOT, fremfor alt, å gå inn i arenaen til et så farlig dyr som en okse. EN tabbe, så dauer man i verste fall. Et øyeblikks uoppmerksomhet, så kan det være kjørt. Eller, et øyeblikks tap av balansen. Det er alt som skal til. Og det vet alle matadorer. Kampene ender som oftest med at oksen dør. Men jeg tror nok at det skjer ofte nok at matadoren blir tatt på hornet, til at alle tyrefektere har sett en kollega bli ødelagt for livet. Minst en gang.

Gjest brutal_mann
Skrevet

Poenget er ikke å få dyret til å lide. Poenget er å få dyret til å dø. Forøvrig så tror jeg at om noen skulle gjøre en beregning av arena-okser og slakte-oksers livskvalitetsjusterte leveår, så ville nok okser som står på bås og behandles som en kjøttbit fra de er kalver til de må late livet, har et langt kjipere og mer lidelsesfylt liv enn en arena-okse. DE får tross alt leve ganske fritt helt til de havner i ringen.

Poenget er å skade dyret mest mulig UTEN å drepe det. Samtidig som det strøs salt i såret for å terke oksen mest mulig. Når matadoren endelig avliver det lidende dyret så er dyret såpass skadet at det ikke ville vert i stand til å forvolde en 5-åring særlig med skade en gang. Husk at den "tappre" matador har flere medhjelpere til hest...

Hvordan kan du kalle det feigt å gå inn i en arena med bare ferdighetene dine og et sverd som kun kan skade dyret alvorlig om du stikker HELT riktig? Jeg tror ikke du hadde våget å gjøre det samme. Du ser jo hvor galt det faktisk kan gå? Det skjer rett som det er at oksen utmanøvrerer matadoren og setter hornet i ham. Og listen over matadorer som er blitt alvorlig skadet eller drept i ringen, er ganske lang. Man kan kalle tyrefektere mange ting, men feige, det er de ikke.

Fordi det er alle mot en. En VET at oksen dør uansett. Matadoren har, som nevnt, flere medhjelpere til hest. Det er ingenting med det å være matador som vitner om mot. Om en unge, i det fri på landet, skulle av ukjente årsaker bli angrepet av en 1 tonn tung okse og du kaster deg mellom for å beskytte barnet, DA viser du MOT og EKTE manndighet. Som matador er du ikke annet en et utspjåket fjols med klare sadistiske tendeneser.

Gjest Trajan
Skrevet

Men det er "urettferdig", ikke "feigt". Det krever tvert imot et enormt MOT, fremfor alt, å gå inn i arenaen til et så farlig dyr som en okse. EN tabbe, så dauer man i verste fall. Et øyeblikks uoppmerksomhet, så kan det være kjørt. Eller, et øyeblikks tap av balansen. Det er alt som skal til. Og det vet alle matadorer. Kampene ender som oftest med at oksen dør. Men jeg tror nok at det skjer ofte nok at matadoren blir tatt på hornet, til at alle tyrefektere har sett en kollega bli ødelagt for livet. Minst en gang.

Alle tyrefektere fortjener 1 ting og det er å bli spiddet til døde av en okse.

Skrevet

Poenget er å skade dyret mest mulig UTEN å drepe det. Samtidig som det strøs salt i såret for å terke oksen mest mulig. Når matadoren endelig avliver det lidende dyret så er dyret såpass skadet at det ikke ville vert i stand til å forvolde en 5-åring særlig med skade en gang. Husk at den "tappre" matador har flere medhjelpere til hest...

Fordi det er alle mot en. En VET at oksen dør uansett. Matadoren har, som nevnt, flere medhjelpere til hest. Det er ingenting med det å være matador som vitner om mot. Om en unge, i det fri på landet, skulle av ukjente årsaker bli angrepet av en 1 tonn tung okse og du kaster deg mellom for å beskytte barnet, DA viser du MOT og EKTE manndighet. Som matador er du ikke annet en et utspjåket fjols med klare sadistiske tendeneser.

Jeg er ofte uenig i det du skriver rundt om på forumet, men denne signerer jeg.

Skrevet

Heier på oksen jeg også. Så usmakelig og forkastelig tradisjon. Mangler ord.

Skrevet

Alle tyrefektere fortjener 1 ting og det er å bli spiddet til døde av en okse.

Det er iallfall en yrkesrisk, og ikke helt uvanlig. Og hvor ville spenningen være, dersom det var trygt?

Hva syns du om slaktere og butikkdamen i kjøttdisken, da? Fortjener de også å spiddes til døde?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...