Gå til innhold

Bortskjemt ungdom!

Fremhevede innlegg

Gjest SmallTalk
Skrevet

Hvis ungene mine ikke kommer inn på NHH eller legestudier ved å jobbe ved siden av skolen så møtte de selvsagt valgt noe annet.

Sier du, for det er tross alt ikke din egen fremtid du hadde knust.

Har absolutt ikke noe problem med at folk mener at ungdom skal jobbe ved siden av vgs, det jeg har problemer med er tvangen du tydeligvis praktiserer.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Per år.

Forøvrig så lurer jeg på hvilken vgs du gikk på, for opplegget du har skissert her er mildt sagt slakt.

Jeg hadde ikke en eneste fritime i 3.klasse på vgs. Hadde undervisning 8-14 hver dag, og to langdager. Etter dette så var det å komme seg hjem. Hadde rapporter som skulle inn hver uke, stiler som skulle inn en gang i mnd, prøver i hvert fag en gang i mnd, samt en del prosjekter og særoppgaver. I tillegg til de vanlige leksene som også skulle gjøres. Sammenligner man dette med arbeidslivet, så er faktisk det en dans på roser i forhold.

Jeg er ferdig som student om under 20 dager, og jeg må si at jeg gleder meg villt til å komme meg ut i jobb. For jeg ser frem til å være ferdig med arbeidet i det jeg går ut døra på jobben, ha helt fri i helgene og ikke minst helt fri i feriene. Og å slippe unna eksamensstress, eksamensnerver og en deltidsjobb på toppen av det hele.

Beklager, det gikk litt fort. Selvsagt 80k per år...

Med kunnskapsløftet er det vel såvidt jeg husker slik at man de to første årene har 35 timers uke, og det tredje året 30 timers. Man kan selvsagt velge ekstra fag om man ønsker det. Når man da har 8 timers dager så blir jo det 40 timer uke, så da sier det seg selv at det blir hhv. 5 og 10 fritimer alt etter hvilket årstrinn man er på. Om man vil kalle det fritimer eller studietimer får være opp til hver enkelt, men timene er de samme uansett...

Jeg prøver å huske tilbake nå, og om jeg ikke husker helt feil så hadde vi 3 innleveringer i norsk per halvår. Jeg gikk økonomi så jeg hadde ikke kjemi/fysikk/biologi-rapporter som måtte inn. Jeg hadde ett og annet case i markedsføring, men det var vel ikke stort mer enn 2-3 i halvåret det heller.

Det som var med min skole var at svært mye av dette ble konsentrert rundt feriene, altså fikk jeg gjerne to-tre prøver, en norskinnlevering, en caseoppgave osv. på et par små uker.

Gjest Constanze
Skrevet

Sier du, for det er tross alt ikke din egen fremtid du hadde knust.

Har absolutt ikke noe problem med at folk mener at ungdom skal jobbe ved siden av vgs, det jeg har problemer med er tvangen du tydeligvis praktiserer.

Ikke tvang - jeg har tatt det som en selvfølge, slik foreldrene mine også gjorde med meg og mine søsken.

Hvis ungdom blir knust fordi jobben gjør at de ikke kommer inn på studier ved NHH så har ungdommen langt større problemer vil jeg våge å påstå.

Gjest Linda sofie
Skrevet

Først vil jeg si ta å kalle ungdom som ikke har sommerjobb for late og bortskjemte er helt patetisk. Jeg synes de skal få lov til å bestemme selv om de vil ha sommerjobb eller ikke. Det skal da ikke være noe krav at de MÅ ha en sommerjobb. Mine foreldre pressa meg aldri ut i jobb i ungdomskolealder. Det er jeg glad for. Jeg kommer heller ikke til å presse mine barn ut i jobb. Det skal de få lov til å bestemme selv.

Gjest SmallTalk
Skrevet

Beklager, det gikk litt fort. Selvsagt 80k per år...

Jeg prøver å huske tilbake nå, og om jeg ikke husker helt feil så hadde vi 3 innleveringer i norsk per halvår. Jeg gikk økonomi så jeg hadde ikke kjemi/fysikk/biologi-rapporter som måtte inn. Jeg hadde ett og annet case i markedsføring, men det var vel ikke stort mer enn 2-3 i halvåret det heller.

Det som var med min skole var at svært mye av dette ble konsentrert rundt feriene, altså fikk jeg gjerne to-tre prøver, en norskinnlevering, en caseoppgave osv. på et par små uker.

Kunnskapsløfet kan jeg for lite om, for jeg gikk ut våren før det ble innført. Hvordan skoledagen legges opp avhenger stort sett av skolen man går på. Jeg gikk på en skole som gjorde sitt beste for å unngå dødtid i løpet av dagen, og hadde ikke fritimer i løpet av en skoledag.

Jeg gikk allmenn med fordypning i realfag og IKT. Det var absolutt ingen dans på roser. Hadde vesentlig flere innleveringer i norsk enn du skisserer (ca 2 i mnd), div forsøk ukentlig, matteinnleveringer, særoppgaver og haugevis av annet i tillegg til prøver. Og alikevel så synes ikke jeg det var spesielt stressende. Jeg hadde til og med en deltidsjobb ved siden av i 3.klasse, men dette var noe jeg selv valgte.

Vi hadde heldigvis ingen ting tett opptil feriene, sett bort i fra tentamener før jul.

Gjest Constanze
Skrevet

Først vil jeg si ta å kalle ungdom som ikke har sommerjobb for late og bortskjemte er helt patetisk. Jeg synes de skal få lov til å bestemme selv om de vil ha sommerjobb eller ikke. Det skal da ikke være noe krav at de MÅ ha en sommerjobb. Mine foreldre pressa meg aldri ut i jobb i ungdomskolealder. Det er jeg glad for. Jeg kommer heller ikke til å presse mine barn ut i jobb. Det skal de få lov til å bestemme selv.

Videregående skole snakker vi om.

Gjest SmallTalk
Skrevet

Hvis ungdom blir knust fordi jobben gjør at de ikke kommer inn på studier ved NHH så har ungdommen langt større problemer vil jeg våge å påstå.

Hvorfor det?

Å komme inn på studier som krever tett opptil 6 i snitt krever sitt. Dersom man har en drøm om å bli siviløkonom ved NHH, men ikke klarer det pga at man ikke får jobbet så mye som trengs for å oppnå gode nok karakterer, og grunnen til dette er at foreldrene har krevd/tvunget/forventet at man jobber ved siden av, så synes jeg faktisk at det er foreldrene som har problemer.

Ville du blitt fornøyd dersom du hadde blitt tvunget til å ta deg en deltidsjobb ved siden av en fulltidsjobb kun for å gjøre andre fornøyde, kanskje?

Gjest Blondie65
Skrevet

Du snakker om det - trådstarter gjør ikke. Der står det bare ungdom. Bare for å være helt presis altså!

Gjest Linda sofie
Skrevet

Jeg troddde da det var snakk om ungdom? ungdom er vel fra alderen 13-18 år?

Skrevet

Kunnskapsløfet kan jeg for lite om, for jeg gikk ut våren før det ble innført. Hvordan skoledagen legges opp avhenger stort sett av skolen man går på. Jeg gikk på en skole som gjorde sitt beste for å unngå dødtid i løpet av dagen, og hadde ikke fritimer i løpet av en skoledag.

Jeg gikk allmenn med fordypning i realfag og IKT. Det var absolutt ingen dans på roser. Hadde vesentlig flere innleveringer i norsk enn du skisserer (ca 2 i mnd), div forsøk ukentlig, matteinnleveringer, særoppgaver og haugevis av annet i tillegg til prøver. Og alikevel så synes ikke jeg det var spesielt stressende. Jeg hadde til og med en deltidsjobb ved siden av i 3.klasse, men dette var noe jeg selv valgte.

Vi hadde heldigvis ingen ting tett opptil feriene, sett bort i fra tentamener før jul.

Ok, skjønner. Vi hadde faste dager 09.00 til 16.30, så da ble et plutselig en 80 minutters økt ledig midt på dagen...

Når det kommer til norskinnleveringer f.eks. så er det nok også litt opp tvil hver enkelt lærer. Han jeg hadde ønsket helst ikke mer enn nødvendig, og jeg har fortsatt en tentamen jeg ikke har fått tilbake, men det er en annen sak...

Jeg husker ikke om jeg har nevnt det tidligere, men jeg hadde også jobb ved siden av, og følte ikke det gikk utover skolegangen på noen særlig måte. Jeg synes det var greit å ha litt penger. Man skal jo tross alt ta et par lapper (moded/bil), russebil og diverse annet.

Skrevet

Synes det er veldig mye fokus på "Jeg klarte å studere, jobbe osv. osv., og da burde alle andre klare det" her. Selvfølgelig er det ikke riktig at unger/unge skjemmes bort og får alt for mye ufortjent lønn. Men folk er forskjellige, og noe som er lett for noen kan være vanskelig for andre. Det er en ganske brutal verden der ute, og mange kan være så slitne at de ikke klarer å jobbe utenom skolen. Presset som ungdommer opplever fra alle kanter i dag er ganske annerledes enn det var for 50 år siden, ikke bare med tanke på karakterer og jobb, men det stilles ganske mange krav til å være "perfekt" for tiden. Noen takler presset bra, andre klarer det ikke så bra, uten at de er svake mennesker av den grunn. Folk er forskjellige!

Gjest Blondie65
Skrevet

Hvorfor det?

Å komme inn på studier som krever tett opptil 6 i snitt krever sitt. Dersom man har en drøm om å bli siviløkonom ved NHH, men ikke klarer det pga at man ikke får jobbet så mye som trengs for å oppnå gode nok karakterer, og grunnen til dette er at foreldrene har krevd/tvunget/forventet at man jobber ved siden av, så synes jeg faktisk at det er foreldrene som har problemer.

Ville du blitt fornøyd dersom du hadde blitt tvunget til å ta deg en deltidsjobb ved siden av en fulltidsjobb kun for å gjøre andre fornøyde, kanskje?

Men nå har det vel seg sånn at Constanze muligens mener at slike jobber er for strebere, og at hennes unger bør velge noe mer praktisk rettet der arbeidserfaring teller mer enn 4-5-6 i snitt. Noe som er helt greit for meg - jeg bare håper Constanze sine unger er enig.

Jeg kan for eksempel si at jeg skulle ønske at mine foreldre hadde en helt annen innstilling til høyere utdannelse enn de hadde - jeg ble frarådet / ikke støttet i dette og angrer veldig den dag i dag. Jeg visste hva jeg ville bli og ble latterliggjort. Lærere på flere klassetrinn både på ungdomsskole og på VGS sa det samme, men null støtte hjemmefra gjorde at jeg gikk ut i arbeid som 17 åring. Gigant tabbe.

Gjest SmallTalk
Skrevet

Jeg husker ikke om jeg har nevnt det tidligere, men jeg hadde også jobb ved siden av, og følte ikke det gikk utover skolegangen på noen særlig måte. Jeg synes det var greit å ha litt penger. Man skal jo tross alt ta et par lapper (moded/bil), russebil og diverse annet.

Mopedlappen min kostet 570,- på ungdomsskolen, og lappen ble finansiert av komf.gavene, så mine penger gikk med til shopping, bensin og fyll. Hadde sannsynligvis overlevd uten de pengene også.

Skrevet

Jeg synes det blir for dumt å ikke ha forståelse for at det å gå på skole faktisk er "fulltidsjobb" for de unge. Hvor mange voksne hadde orket å jobbet fulltid, og så ha deltidsjobb ved siden av, med evt. fulltid i helger og ferier? Sannsynligvis ingen.

Støtter forøvrig de som sier at å være skoleelev er så utrolig mye mer slit enn å jobbe fulltid. Når jeg er ferdig på jobb, går jeg hjem og har fri. Når jeg er ferdig på skolen går jeg hjem og må lese til prøver, skrive innleveringer, forberede meg til neste skoledag osv. Kan ikke sammenliknes engang.

Vi har strenge regler for overtidsarbeid for ansatte i Norge, synes det er merkelig hvis ikke barn og unge skal ha de samme rettighetene på fritid og pauser.

Skrevet

Hovedsaken er vel at ungene ikke skal måtte jobbe for å finansiere "dagliglivet" synes jeg. De fleste har sikkert godt av å måtte slite litt, men samtidig skal ikke en 16 åring risikere å bli utbrent pga for mye stress. Hvis de jobber heltid med skolearbeid, gjør husarbeid hjemme til vanlig og gleder seg til ferien fordi da kan de slappe av er det ikke riktig av foreldrene å tvinge de ut i jobb. (noen trenger sikkert litt tvang for å komme seg opp av sofaen, men nå snakker jeg om de som er slitne, og ikke late).

Gjest Blondie65
Skrevet

Helt enig Iril - problemet er nok at noen har svært lett for å ta ting og ikke ser at andre må jobbe MYE med selv noe så "basic" som videregående skolestoff. Jeg har selv lett for det i de fleste fag unntatt disse realfagene der jeg sliter uansett nivå. Skulle jeg gått det som den gangen het gymnas måtte jeg ha jobbet hardt i disse fagene og det betyr at det hadde blitt gjort mye ekstra oppgaver for å få det inn. Det ene året jeg hadde på VGS strøk jeg nesten på matten!

Skrevet

Hvis ungene mine ikke kommer inn på NHH eller legestudier ved å jobbe ved siden av skolen så møtte de selvsagt valgt noe annet.

Og da bestemmer du hva de skal studere, siden du setter sånne krav til de. vet du at du ahr et forsørgeransvar ovenfor dine barn til de er 18 år? Og går de på videregående skole, ahr du faktisk et forsørgeransvar til de er 20. Så strengt tatt kan du ikke kreve at de jobber ved siden av, for du er forpliktet til å forsørge de.

Vil de jobbe, fordi du nekter å betale noe utenom det du er ansvarlig for, så blir det ungdommens eget valg. Men du som foreldre kan ikke kreve det av de.

Og selv om dine foreldrene gjorde det de gjorde, er det ikke dermed sagt at du må gjøre det samme som dine foreldre. Mine foreldre lot meg flytte sammen med en mann de aldri hadde møtt da jeg var 17, og det er ikke noe noen av mine barn ahdde fått lov til. Så fasiten ligger ikke i hva dine foreldre gjorde, men hva som er best for akkurat det barnet. Og på den tiden jeg gikk på vgs, så var det ikke samme krav som det er i dag. Jeg vil si at det er tyngre på skolen i dag enn det var før, og før var det også enklere å få en jobb uten utdannelsen.

men å tro at man som foreldre kan styre barnas valgt når det kommer til utdannelse, sier mye omd eg som person. Er det du eller dine barn som skal studere det du mener de skal studere? og mener du virkelig at de må velge noe annet, bare fordi du ahr krevd at de jobbet gjennom skolegangen? hadde jeg vært ditt barn, ville ejg da flyttet hjemmefra når jeg først gikk på vgs, krevd bidrag fra deg, og kanskje funnet meg en deltidsjobb, som jeg kunne ha om jeg behøvde mer penger. Så ville jeg fokusert på studiene, for å slippe å måtte bruke ekstra år for å få den utdannelsen JEG ville ha. Du ahr fått din utdannelse, så al dine barn velge sin egen. Det er tross alt de som skal jobbe med det yrke resten av livet.

Gjest SmallTalk
Skrevet

Men nå har det vel seg sånn at Constanze muligens mener at slike jobber er for strebere, og at hennes unger bør velge noe mer praktisk rettet der arbeidserfaring teller mer enn 4-5-6 i snitt. Noe som er helt greit for meg - jeg bare håper Constanze sine unger er enig.

Jeg kan for eksempel si at jeg skulle ønske at mine foreldre hadde en helt annen innstilling til høyere utdannelse enn de hadde - jeg ble frarådet / ikke støttet i dette og angrer veldig den dag i dag. Jeg visste hva jeg ville bli og ble latterliggjort. Lærere på flere klassetrinn både på ungdomsskole og på VGS sa det samme, men null støtte hjemmefra gjorde at jeg gikk ut i arbeid som 17 åring. Gigant tabbe.

Det håper jeg også, for dersom moren min hadde kommet med slike meninger, så hadde vi ikke vært på talefot. Og da tror jeg ikke jeg hadde giddet å ha noen kontakt med henne heller.

Jeg er tydeligvis heldige, for jeg har foreldre som faktisk ser verdien av å få seg en skikkelig og god utdannelse. Her i gården så hadde det vært verdens undergang dersom jeg hadde blitt noe som ikke hadde krevd utdannelse utover vgs nivå, og spesielt pappa var veldig glad når jeg begynte på dataingeniørstudier. Mamma hadde vel helst sett at det ble arkitekt eller medisin.

Men uansett, ingen av dem ville noen gang kommet med påstandene om at en jobb ved siden av vgs er viktigere enn karakterene man får. Dette fordi karakterene man får på vgs er inngangsnøkkelen til hva slags utdanning man får senere i livet.

Gjest Constanze
Skrevet

Mine gutter har fått velge akkurat den utdannelsen de har ønsket seg, og har klart dette selvom de jobbet ved siden av.

Jeg kom meg også helskinnet gjennom 3-årig videregående, selvom jeg jobbet både ettermiddag og i alle ferier.

Skrevet

Men uansett, ingen av dem ville noen gang kommet med påstandene om at en jobb ved siden av vgs er viktigere enn karakterene man får. Dette fordi karakterene man får på vgs er inngangsnøkkelen til hva slags utdanning man får senere i livet.

I tillegg til at absolutt alle arbeidsgivere når du er ferdig med en utdannelse, gir lang f i om du jobbet på Shell i helgene når du gikk på vgs. eller ikke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...