Gå til innhold

Fanatiske dyreeiere

Fremhevede innlegg

Skrevet

Beklager om jeg virker teit nå, men jeg vil gjerne holde meg til hovedtemaet.

Jeg føler vi ikke kommer noen vei videre med den andre diskusjonen. Men hvis du vil diskutere akkurat det er du hjertelig velkommen til å starte en ny tråd :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Hei!

Er det flere enn meg som har lagt merke til at det finnes endel fanatisk sinte dyreeiere der ute?

Hvis man f.eks skriver noe på et hundeforum (...canis.no), så får man kritikk med en gang. Og det er alltid noen surpomper som skal kjefte. Det er alltid noen som finner noe gærent med det folk skriver, og vrir det om og kjefter og smeller.

Jeg lurer på hvorfor det er sånn, jeg. Er det noen som har noen teorier? Kanskje de blir sure fordi de blir slitne av dyrene? :fnise:

Jeg har sett at det er slik på mange dyreforum. Mange er så sinna!

Eller er det slik på absolutt alle forum?

Jeg tror at det med at folk er fanatiske på dyreforum er verre jo mer spesialisert temaet er om det feks er marsvinforum eller chinchilla forum. Flertallet der vil være spesielt interisert i dette og kan veldig mye om dette en gjennom snittet. Om noen som ikke kan noe spesielt om dette setter foten inn i et slikt forum blir de lett angrepet og hakket på. Jeg tror det har noe med at kunnskaps nivået om hva dyrene trenger er så mye høyere enn ellers at de er over gjennomsnittet opptatt av dette.

Jeg er også litt slik jeg har for eksempel kanin. Og jeg er over gjennomsnittet opptatt av kanin lære den til å komme om en roper på den, gå fint i bånd ec. Da blir jeg jo litt lei av folk som kjøper kanin til dattera på 4 år.. Så spør de hvorfor biter, tramper og markerer osv. Ok og lure på det altså, men når en har hatt et dyr i noen år og ikke vet noen ting om dyret blir jeg veldig skuffet. For det ender jo som oftest med at dyret må bli avlivet da ikke så mange vil overta en 3 år gammel aggressiv, ustabil og redd hund, kanin, hest...

Jeg blir irritert om jeg får rare basis spørsmål om kanin formulert på ganske snodig. Hadde de enda spurt før de skaffet seg kanin hadde det jo vært koselig. Men nå som jeg har blitt spurt over gjennomsnittlig mange ganger om ting de absolutt burde vist fra før. Når folk ringer og spør meg om ting har det som oftest gått altfor langt og det er ikke så mange råd en kan gi.

Nei jeg får høre mye rart. Jeg tror en del dyreeiere har sett og hørt mye rart da er det kanskje ikke så rart at en del av de får piggene ut om det så bare er et ganske uskyldig spørsmål.

Eksempler på hva jeg har blitt spurt om:

Hunden vår biter hele tiden når skal den vokse det av seg?

Nei jeg tror ikke hunden vår kan bite, det er barnevennlig rase, den kan vel ikke bite da?!

Jeg burde kanskje avlive den da for jeg hadde tenkt at det skulle være min datter på 5 sin, og om hun ikke kan håndtere den selv så...

Men det verste var vel da ei dame veldig langt ute i slekten ringte meg "Tenkte og spørre deg om kaninråd. Kaninen deres er veldig snill er den ikke?

"Ja for du skjønner vi har vært så uheldig med alle kaninene våre vi så hver gang vi har skaffet oss kanin har den blitt aggressiv." "Vi har prøvd mange ganger men vi har vært så uheldig med alle kaninene våres, så tenkte jeg at ungene mine kanskje kunne få deres da du begynner og bli stor og den er så rolig og snill? ”

(Jeg nei vi er veldig glade i ha kanin vi..)

”Dere kan jo selvsagt få vår men den er en annen farge da... men vi kan få tak i en annen lik en til deg for vi kjenner noen som har lik kanin"

Jeg har hvertfall blitt spurt om mye rart kanskje det er derfor enkelte slenger med nebbet…

håper du ikke syntes det ble usaklig.. ;)

Endret av Sasha Sasha
Skrevet

Du har mange gode poeng, Sasha Sasha :)

Men det de som sitter på kunnskapen glemmer det er at de må være litt mer forsiktig med måten de svarer på.

Skjønner godt at man kan bli lei og irritert av de samme gamle spørsmålene, men hvis de spørsmålene kommer fra forskjellige personer, burde man prøve å være hyggelig.

Er mange hyggelige på slike forum også, men er veldig mange som virker sure og :(

Gjest asanti
Skrevet (endret)

Nå har jeg lest igjennom hele tråden. Ser meg enig i det mange skriver men å veldig uenig.

Jeg synes som mange andre at de som sitter med kunnskapen blir så sabla fort hissige å kjefter idiot på de som spør en uskyldig spørsmål eller har en mening. Skal dere bli så hissige kan dere jo finne på noe annet å gjøre. Jeg har selv nesten kuttet ut forum pga de som kjefter der og da.

Jeg har (til manges store irritasjon) en innekatt, dog fordi den er døv. Den er å (fyfy) en rasekatt. Jeg valgte denne rasen pga personligheten dens og jeg synes den har et finere enn mange andre raser. Men hadde den vært frisk hadde jeg fortsatt valgt å ha inne. Det jeg sier nå blir sikkert noen av dere å halshugge meg for, det har skjedd tidligere.

En grunn til at jeg ønsker å ha innekatt er fordi jeg bor i en by og jeg vil ikke risikere at den blir påkjørt, bli tatt av noen andre, får i seg rottegift som jeg har opplevd flere som har bevisst satt ut pga de liker ikke katter, for at de som ikke like katter ska slippe å plages pga min katt og lista går videre. Men det er vel egoistisk å tenke sånn?

Hadde jeg etablert meg på landet ville jeg ikke hatt innekatt, men siden jeg bor i byen er det blitt sånn. Å det ser ikke jeg noe galt i.

Jeg synes at katter og hunder bør kastreres/sterliseres med mindre et er planlagt kull på de. Og at alle katter som hunder skal være mikrochippet.

Så nå kan de som følger den indre hissigproppen som fyre seg svare med det de vil. Ser ingen problemer i at folk kommer med sine forskjellie synspunkter og meninger. Men ofte kan folk heller la vær å skrive noe om det bare skal være kjefting. Ganske unødvendig spør du meg..

Endret av asanti
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Nå har jeg lest igjennom hele tråden. Ser meg enig i det mange skriver men å veldig uenig.

Jeg synes som mange andre at de som sitter med kunnskapen blir så sabla fort hissige å kjefter idiot på de som spør en uskyldig spørsmål eller har en mening. Skal dere bli så hissige kan dere jo finne på noe annet å gjøre. Jeg har selv nesten kuttet ut forum pga de som kjefter der og da.

Jeg har (til manges store irritasjon) en innekatt, dog fordi den er døv. Den er å (fyfy) en rasekatt. Jeg valgte denne rasen pga personligheten dens og jeg synes den har et finere enn mange andre raser. Men hadde den vært frisk hadde jeg fortsatt valgt å ha inne. Det jeg sier nå blir sikkert noen av dere å halshugge meg for, det har skjedd tidligere.

En grunn til at jeg ønsker å ha innekatt er fordi jeg bor i en by og jeg vil ikke risikere at den blir påkjørt, bli tatt av noen andre, får i seg rottegift som jeg har opplevd flere som har bevisst satt ut pga de liker ikke katter, for at de som ikke like katter ska slippe å plages pga min katt og lista går videre. Men det er vel egoistisk å tenke sånn?

Hadde jeg etablert meg på landet ville jeg ikke hatt innekatt, men siden jeg bor i byen er det blitt sånn. Å det ser ikke jeg noe galt i.

Jeg synes at katter og hunder bør kastreres/sterliseres med mindre et er planlagt kull på de. Og at alle katter som hunder skal være mikrochippet.

Så nå kan de som følger den indre hissigproppen som fyre seg svare med det de vil. Ser ingen problemer i at folk kommer med sine forskjellie synspunkter og meninger. Men ofte kan folk heller la vær å skrive noe om det bare skal være kjefting. Ganske unødvendig spør du meg..

Veldig enig i det du skriver. Om du ønsker innekatt så er det helt opp til deg og hva alle andre måtte mene om det kan de jo holde for seg selv, for det vil alltid være ulike meninger om hund/katt/kanin osv. Folk er forskjellige, dyr er forskjellige, alle har sin mening og sine metoder.

Det jeg synes er veldig trist er at man må nesten understreke alt man gjør riktig og poengtere selvfølgeligheter for å unngå skitkasting. "Selvfølgelig får katten sunn og næringsrik mat fra dyrlegen, kattemat fra butikken er jo horribelt og du dreper jo katten din sakte men sikkert", slikt synes jeg er unødvendig.

Selv om man går på et forum så er det jo opplagt at det kan bli diskusjoner ut av ting men samtidig er min tanke at man går inn på et forum for å få tips og råd for å gjøre ting bedre, lære nye ting, finne ut med om sitt dyrs adferd og lignende. Da er det så trist at man blir halshugget så fort man gjør noe "feil" med sitt dyr, jeg synes man kan hjelpe den som spør på en fin og rolig måte og komme med tips/råd, samt at man ikke fordømmer den som spør, det er jo en grunn til at man spør på et forum.

Ingen er verdernsmestere på hverken fôr eller adferd, alle kan noe ingen andre kan og sllik kan man utveksle erfaringer og få gode tips og hjelpe hverandre. Alle har vi vært nye med et dyr, og det kan dukke opp ting vi ikke vet hvordan vi skal takle. Da hjelper det ikke om man har hylla full av faglitteratur.

Skrevet

Veldig enig i det du skriver. Om du ønsker innekatt så er det helt opp til deg og hva alle andre måtte mene om det kan de jo holde for seg selv, for det vil alltid være ulike meninger om hund/katt/kanin osv. Folk er forskjellige, dyr er forskjellige, alle har sin mening og sine metoder.

Det jeg synes er veldig trist er at man må nesten understreke alt man gjør riktig og poengtere selvfølgeligheter for å unngå skitkasting. "Selvfølgelig får katten sunn og næringsrik mat fra dyrlegen, kattemat fra butikken er jo horribelt og du dreper jo katten din sakte men sikkert", slikt synes jeg er unødvendig.

Selv om man går på et forum så er det jo opplagt at det kan bli diskusjoner ut av ting men samtidig er min tanke at man går inn på et forum for å få tips og råd for å gjøre ting bedre, lære nye ting, finne ut med om sitt dyrs adferd og lignende. Da er det så trist at man blir halshugget så fort man gjør noe "feil" med sitt dyr, jeg synes man kan hjelpe den som spør på en fin og rolig måte og komme med tips/råd, samt at man ikke fordømmer den som spør, det er jo en grunn til at man spør på et forum.

Ingen er verdernsmestere på hverken fôr eller adferd, alle kan noe ingen andre kan og sllik kan man utveksle erfaringer og få gode tips og hjelpe hverandre. Alle har vi vært nye med et dyr, og det kan dukke opp ting vi ikke vet hvordan vi skal takle. Da hjelper det ikke om man har hylla full av faglitteratur.

Godt skrevet innlegg! Sier meg helt enig i det du skriver her.

Håper slemme og sinte folk fra dyreforum kommer inn på dette forumet og titter litt på det vi har skrevet her! :)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Men : mange forum blir også sett på som "fanatiske" for at de faktisk har peiling. En annn ting er jo at mange ikke tåler å bli motsagt, og da vil det ofte også tolkes som "fanatiske". Mye kommer an på øyet som leser.

Og ja - jeg er anomym her på "Kjæledyr" - for vil si at mange kan virke "fanatiske" her også.

Skrevet

Men : mange forum blir også sett på som "fanatiske" for at de faktisk har peiling. En annn ting er jo at mange ikke tåler å bli motsagt, og da vil det ofte også tolkes som "fanatiske". Mye kommer an på øyet som leser.

Og ja - jeg er anomym her på "Kjæledyr" - for vil si at mange kan virke "fanatiske" her også.

Men det er egentlig ikke det det var snakk om her, ikke fra min, TS, sin side.

Det er forskjell på å være kunnskapsrik og fanatisk, det håper jeg alle er klar over.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Godt skrevet innlegg! Sier meg helt enig i det du skriver her.

Håper slemme og sinte folk fra dyreforum kommer inn på dette forumet og titter litt på det vi har skrevet her! :)

Håper ikke det - for er inne på noen dyreforum og aldri opplevd at folk er sinte/slemme, men dog veldig flinke med å gi info så man slipper å gå i de samme fellene de selv gjorde den gang da.

Skrevet

Håper ikke det - for er inne på noen dyreforum og aldri opplevd at folk er sinte/slemme, men dog veldig flinke med å gi info så man slipper å gå i de samme fellene de selv gjorde den gang da.

Åja, men du, det er mange som har andre erfaringer enn det.

Så det er mange slemme på dyreforum.

Men det er vel tider der det er flest snille folk, og andre tider der det er flest slemme folk!

Min erfaring er at veldig mange er flinke til å svare ordentlig, men så er det også mange som er krasse i svarene sine og nesten litt frekke.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Åja, men du, det er mange som har andre erfaringer enn det.

Så det er mange slemme på dyreforum.

Men det er vel tider der det er flest snille folk, og andre tider der det er flest slemme folk!

Min erfaring er at veldig mange er flinke til å svare ordentlig, men så er det også mange som er krasse i svarene sine og nesten litt frekke.

Har dessverre samme erfaring som deg. Det er bra at det ikke er alle som har opplevd krasse og unødvendige svar, men det er så leit for dem som søker råd og får kommentarer som "Du er dyremishandler, skulle aldri eid dyr" ect. Det hjelper hverken dyret eller personen som søker råd.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Kjedelig å få slike svar. Men så er det noe som heter folkeskikk også. Og man får gjerne svar på den måten man spør.

Gjest asanti
Skrevet

Kjedelig å få slike svar. Men så er det noe som heter folkeskikk også. Og man får gjerne svar på den måten man spør.

Så du mener at spør man et spørsmål som "Katten min blir alene hjemme en natt, men har rikelig med vann og mat og min nabo skal se til den. Det skal vel gå bra? Har ikke hatt noe annet enn burdyr før så lurer litt" Er det da riktig å svare "LAR DU KATTEN DIN VÆRE ALENE?! DU SKULLE ALDRI HATT DYR, DYREMISHANDLER!!!" ??

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Man kan jo såvidt lage et inlegg på canis.no sitt forum uten å bli halshågd.

Prøv å si at du bruker bur og ser på cæsar millan i samme inlegg der, så blir det en diskusjon på over 8 sider i løpet av natta, ofte imellom bare to stk.

Skrevet

Det er vel heller unntaket enn regelen. Det er min erfaring i hvertfall! Men etterhvert lærer en seg hvilke forum en skal være på og hva en skal diskutere hvor uten at folk flyr i flint :P

Skrevet

Man kan jo såvidt lage et inlegg på canis.no sitt forum uten å bli halshågd.

Prøv å si at du bruker bur og ser på cæsar millan i samme inlegg der, så blir det en diskusjon på over 8 sider i løpet av natta, ofte imellom bare to stk.

Ja, det er helt sant! Har sett mange dumme svar på canis.no.

Skrevet

At man blir usaklig og driver med personangrep er selvsagt aldri ok. Men jeg synes ikke man skal skylde på andre fordi man får kritikk, hvis den er berettiget.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

At man blir usaklig og driver med personangrep er selvsagt aldri ok. Men jeg synes ikke man skal skylde på andre fordi man får kritikk, hvis den er berettiget.

Helt enig med denne.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Så du mener at spør man et spørsmål som "Katten min blir alene hjemme en natt, men har rikelig med vann og mat og min nabo skal se til den. Det skal vel gå bra? Har ikke hatt noe annet enn burdyr før så lurer litt" Er det da riktig å svare "LAR DU KATTEN DIN VÆRE ALENE?! DU SKULLE ALDRI HATT DYR, DYREMISHANDLER!!!" ??

Selvsagt er ikke dette er OK svar. Folkeskikk skal jo gå begge veier.

Men hvorfor er folk inne på forum hvor man får slike svar er meg en gåte.

Skrevet

Selvsagt er ikke dette er OK svar. Folkeskikk skal jo gå begge veier.

Men hvorfor er folk inne på forum hvor man får slike svar er meg en gåte.

Noen har kanskje et lite håp om at det er noen folk med folkeskikk der inne. Eller kanskje man har sett et snev av det, og etterhvert lærer seg å ignorere de som ikke har folkeskikk.

Man blir litt herda! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...