MissMas Skrevet 19. mai 2010 Forfatter #21 Skrevet 19. mai 2010 Vel, min klage når det kommer til forum er at man har så altfor lett for å bli stemplet som fanatisk. Så jeg blir ikke lenger fornærmet av det, jeg anser det bare som morsomt. Ja, jeg vet ikke. Jeg stempler ikke folk som fanatiske veldig lett. Jeg må bli litt sjokkert først, hehe. Selv har jeg aldri blitt stemplet som fanatisk. Men på disse dyreforumene rundt omkring, er det jaggu meg mange gærne raringer. Jeg hadde ikke brydd meg, hadde det ikke vært for at mange av de er sinna og slemme mot folk som stiller spørsmål..
Tabris Skrevet 19. mai 2010 #22 Skrevet 19. mai 2010 Jeg hører vel kanskje litt til i den andre leiren, som anser kasterering av katt som et nødvendig onde jeg skulle ønske jeg kunne slippe, og som - selv om jeg tar hensyn til folk og fe - også har min hund løs når det er båndtvang. (Innekattehold er også noe jeg skulle ønske vi kunne forby).
Gjest ThatWoodcut Skrevet 19. mai 2010 #23 Skrevet 19. mai 2010 Jeg hører vel kanskje litt til i den andre leiren, som anser kasterering av katt som et nødvendig onde jeg skulle ønske jeg kunne slippe, og som - selv om jeg tar hensyn til folk og fe - også har min hund løs når det er båndtvang. (Innekattehold er også noe jeg skulle ønske vi kunne forby). Da er du ikke å regne som fanatisk...i værste fall ville du vært hyklersk hvis vi du fortalte alle hvor fælt det er å ha hunden løs For øvrig er vel jeg i samme leiren jeg også så du er ikke alene=)
Troyamin Skrevet 19. mai 2010 #24 Skrevet 19. mai 2010 Jeg ønsker ikke å totalforby alle bur, hvis de er store nok. Hvis man f.eks gjerder inn eiendommen og kaller det bur, så blir jo det stort. Men jeg synes alle vanlige bur vi ser i dyrebutikker beregnet på gnagere er for små. Og, jo, jeg synes vitterlig det er et godt nok svar når buret er så lite at det kraftig begrenser det området dyret ellers ville gått på. I tillegg så vet de aller færreste hva som skjer med de smådyra som ikke blir solgt i dyrebutikken. Eller hvor mange som lever som avlsdyr hos oppdrettere. Jeg vet at veldig mange dyrebutikker i norge får smådyr og fugler fra større oppdrettere i sverige. Dyrene må derfor fraktes meget langt for å komme i en dyrebutikk nær deg... Ikke alle som tenker over at dyrene blir sittende både i to og tre dager for å komme fram. Dette pga kjøre-og hviletid hos lastebilsjåføren. Oppfordrer flere til å ta i mot dyr og fugler fra dyrebeskyttelsen. Det kommer garantert til å bli mange som blir forlatt denne sommeren! Ja, jeg kan til tider være fanatisk. Men på enkelte dyreforum blir man lei av samme ting hele tiden. Da spes folk som har skaffet seg dyr uten å ha sjekket godt nok på forhånd. Eller folk som avler i hytt og pine på dyrene fordi det er sååå morsomt med smått i hus. Slike blir jeg direkte kvalm av!
Tabris Skrevet 19. mai 2010 #25 Skrevet 19. mai 2010 Det som kan gjøre meg litt krass i svarene på forum er hvis folk f.eks nettopp har skaffet seg en valp og så begynner å spørre hva de skal gjøre for å lære den til å bli husren, hvordan lære den å være hjemme alene osv. Dette er spørsmål man skulle ha fått svar på lenge før man fikk seg en hund. Da kjenner jeg at jeg også blir oppgitt.
MissMas Skrevet 19. mai 2010 Forfatter #26 Skrevet 19. mai 2010 (endret) Jeg hører vel kanskje litt til i den andre leiren, som anser kasterering av katt som et nødvendig onde jeg skulle ønske jeg kunne slippe, og som - selv om jeg tar hensyn til folk og fe - også har min hund løs når det er båndtvang. (Innekattehold er også noe jeg skulle ønske vi kunne forby). Ja, da er du ikke innen den gruppen fanatiske dyreeiere som jeg i utgangspunktet tenkte på. Du virker mer som en vanlig dyreeier. Jeg mener at alle katteeiere burde kastrere kattepusen sin Det er til pus sitt beste, og så slipper fremtidige kattunger å ende opp som kasteballer. Jeg respekterer båndtvangloven. Hovedgrunnen til det er nok fordi jeg selv har opplevd hvor uhyre skummelt det kan være at en fremmed hund kommer løpende mot meg og bjeffe osv. Min hund er riktignok liten, men det kan jo være at noen er redd den selvom. Så jeg tenker litt slik.. Det er ikke fanatisk i det hele tatt, etter min mening. Endret 19. mai 2010 av MissMas
MissMas Skrevet 19. mai 2010 Forfatter #27 Skrevet 19. mai 2010 I tillegg så vet de aller færreste hva som skjer med de smådyra som ikke blir solgt i dyrebutikken. Eller hvor mange som lever som avlsdyr hos oppdrettere. Jeg vet at veldig mange dyrebutikker i norge får smådyr og fugler fra større oppdrettere i sverige. Dyrene må derfor fraktes meget langt for å komme i en dyrebutikk nær deg... Ikke alle som tenker over at dyrene blir sittende både i to og tre dager for å komme fram. Dette pga kjøre-og hviletid hos lastebilsjåføren. Oppfordrer flere til å ta i mot dyr og fugler fra dyrebeskyttelsen. Det kommer garantert til å bli mange som blir forlatt denne sommeren! Ja, jeg kan til tider være fanatisk. Men på enkelte dyreforum blir man lei av samme ting hele tiden. Da spes folk som har skaffet seg dyr uten å ha sjekket godt nok på forhånd. Eller folk som avler i hytt og pine på dyrene fordi det er sååå morsomt med smått i hus. Slike blir jeg direkte kvalm av! Veldig bra innlegg! Og husk at smådyr fra Sverige (kanskje spesielt kaniner) ofte kan ha tannfeil som kan bli dyrt å ordne på. Jeg ser dyr i dyrebutikkene bli fôret på gnagerblanding, og det skjærer meg i hjertet. Men jeg må ikke kjøpe noen derfra! For da støtter jeg at dyrebutikken selger dyr, og kommer til å fortsette å selge dyr. Ja, det at du er fanatisk er en ting, men du må være forsiktig med å kjefte på folk, og heller være positiv og oppfordre folk til å gjøre det på riktig måte. Da er det mye større sjans for at de hører på deg og ikke "lukker øra". Det er mange som bare forsvinner og ikke tar imot råd når de bare får kjeft istedet for hyggelig veiledning. (En liten irettesettelse er greit, men man trenger ikke være sur og sinna. Sier ikke at du er det, men bare minner deg på at man burde være litt forsiktig siden du skrev at du blir kvalm av folk osv. Jeg vet med meg selv at hvis jeg blir kvalm av folk, kan jeg bli sinna. Og da er det ikke alltid like lett å beherske seg!)
Gjest AnonymBruker Skrevet 19. mai 2010 #28 Skrevet 19. mai 2010 Jeg synes det største problemet er folk som trekker alt for raske konklusjoner og lager storm i et vannglass. Det er vel ikke en typisk dyreforumgreie, men en generell forumgreie. F.eks. hvis en person lurer på hvor lenge en katt kan være alene hjemme så tar det ofte ikke lang tid før noen hyler opp om at man ikke bør ha katt om man ikke er hjemme hele tida og passer den. Man venter liksom ikke lenge nok til å høre mer detaljer om forholdene katten skal være alene under. F.eks er det vel ikke akkurat dyremishandling å la en utekatt være alene i et par dager så lenge man sørger for at den har tilgang på mat, vann og ly for vær og vind, så lenge det ikke er midt på kaldeste vinteren. Og nå får jeg vel kjeft så ørene flagrer for at jeg ville vurdert å la pus klare seg helt alene. Men jeg har ikke katt, jeg kjenner bare noen som har vært borti problemstillingen.
Gjest AnonymBruker Skrevet 19. mai 2010 #29 Skrevet 19. mai 2010 Ja, det at du er fanatisk er en ting, men du må være forsiktig med å kjefte på folk, og heller være positiv og oppfordre folk til å gjøre det på riktig måte. Da er det mye større sjans for at de hører på deg og ikke "lukker øra". Det er mange som bare forsvinner og ikke tar imot råd når de bare får kjeft istedet for hyggelig veiledning. Dette er jeg enig i Jeg synes heller ikke det er så mange holdninger som er fanatiske, f eks det å ville forby burdyr har jeg stor forståelse for (etter å ha hatt burdyr selv), eller at man er kritisk til innekattehold. Det er ingen menneskerett å ha kjæledyr, og heller ikke en nødvendighet, derfor mener jeg at dyrets velferd bør komme langt opp på prioriteringslista når en først skaffer seg kjæledyr. Men det går an å formidle holdningene sine på saklige måter, slik du beskriver. I enkelte kjæledyrfora blir man jo nærmest halshogd og i hvert fall strengt formanet om å gjøre sånn eller slik, dersom en ikke er ekspert... samtidig hender det de som skjeller deg ut for én ting, kanskje selv har (etter min mening) dobbeltmoralistiske holdninger til hva som er bra for dyra, f eks driver oppdrett av mange kaniner slik at de må tilbringe mye tid i relativt små bur, eller synes det er greit å ha hunden i bur mesteparten av døgnet og reiser i timesvis hver helg på utstillinger.
Aftensol Skrevet 19. mai 2010 #30 Skrevet 19. mai 2010 Jeg ser dyr i dyrebutikkene bli fôret på gnagerblanding, og det skjærer meg i hjertet. Men jeg må ikke kjøpe noen derfra! For da støtter jeg at dyrebutikken selger dyr, og kommer til å fortsette å selge dyr. Vil bare slenge inn en kommentar om at ikke alle dyrebutikkene er sånn... Den jeg handler i er veldig flink med dyr, de mater dyrene med riktig mat til riktig art, og de tar dyr fra lokale oppdrettere.. Jeg kjenner eierne og de har både katt, hund, papegøye og marsvin hjemme og er oppriktig glad i dyr.. Hvis det er noe man lurer på er det bare å spørre en av de som jobber der, så kan de faktisk svare... Men jeg er veldig klar over at det er alt for mange dyrebutikker som er sånn som du beskriver! Vi har en av de her også.. De har blant annet alt for mange fugler i samme bur.. Og ellers så er jeg enig i det TS skriver.. Er man så uheldig å slenger inn et spørsmål om feks innekatt så blir man jo nesten halshugget... Jeg er enig i at man aller helst skulle latt katten gå hvor den vil, men som forsterhjem for dyrebeskyttelsen så ser jeg også at noen katter elsker seg inne og rett og slett ikke vil ut etter noen uker inne, selv om de får lov til å gå ut.. (men til gjengjeld så kan jeg ikke finne en eneste grunn til at de med blandingskatter ikke skal kastrere de da det finnes så utrolig mange hjemløse katter ute nå...)
MissMas Skrevet 19. mai 2010 Forfatter #31 Skrevet 19. mai 2010 Jeg synes det største problemet er folk som trekker alt for raske konklusjoner og lager storm i et vannglass. Det er vel ikke en typisk dyreforumgreie, men en generell forumgreie. F.eks. hvis en person lurer på hvor lenge en katt kan være alene hjemme så tar det ofte ikke lang tid før noen hyler opp om at man ikke bør ha katt om man ikke er hjemme hele tida og passer den. Man venter liksom ikke lenge nok til å høre mer detaljer om forholdene katten skal være alene under. F.eks er det vel ikke akkurat dyremishandling å la en utekatt være alene i et par dager så lenge man sørger for at den har tilgang på mat, vann og ly for vær og vind, så lenge det ikke er midt på kaldeste vinteren. Og nå får jeg vel kjeft så ørene flagrer for at jeg ville vurdert å la pus klare seg helt alene. Men jeg har ikke katt, jeg kjenner bare noen som har vært borti problemstillingen. Ja, det er akkurat slik det er! Folk trekker for raske konklusjoner, og er ikke flinke nok til å være hyggelige. Det virker nesten som om folk tror at man gjør som man gjør for å være ond og at man en dyrehater.
MissMas Skrevet 19. mai 2010 Forfatter #32 Skrevet 19. mai 2010 I enkelte kjæledyrfora blir man jo nærmest halshogd og i hvert fall strengt formanet om å gjøre sånn eller slik, dersom en ikke er ekspert... samtidig hender det de som skjeller deg ut for én ting, kanskje selv har (etter min mening) dobbeltmoralistiske holdninger til hva som er bra for dyra, f eks driver oppdrett av mange kaniner slik at de må tilbringe mye tid i relativt små bur, eller synes det er greit å ha hunden i bur mesteparten av døgnet og reiser i timesvis hver helg på utstillinger. Ja, jeg har selv opplevd krass kritikk. Og da mister man lysten til å skrive noe mer der, selvom det er noe man lurer på. Ja, jeg har kranglet med oppdrettere jeg, hehe. Snakker om dyrevelferd, samtidig som de hogger hodet av dyra pga feil farge eller feil kropp. Hvorfor driver de med avl, kan man lure på. Er det en hobby å slakte dyr? Men det er en annen diskusjon. Godt at jeg ikke er alene om å mene at det kan være veldig uhyggelig inne på slike forum til tider!
MissMas Skrevet 19. mai 2010 Forfatter #33 Skrevet 19. mai 2010 Vil bare slenge inn en kommentar om at ikke alle dyrebutikkene er sånn... Den jeg handler i er veldig flink med dyr, de mater dyrene med riktig mat til riktig art, og de tar dyr fra lokale oppdrettere.. Jeg kjenner eierne og de har både katt, hund, papegøye og marsvin hjemme og er oppriktig glad i dyr.. Hvis det er noe man lurer på er det bare å spørre en av de som jobber der, så kan de faktisk svare... Men jeg er veldig klar over at det er alt for mange dyrebutikker som er sånn som du beskriver! Vi har en av de her også.. De har blant annet alt for mange fugler i samme bur.. Og ellers så er jeg enig i det TS skriver.. Er man så uheldig å slenger inn et spørsmål om feks innekatt så blir man jo nesten halshugget... Jeg er enig i at man aller helst skulle latt katten gå hvor den vil, men som forsterhjem for dyrebeskyttelsen så ser jeg også at noen katter elsker seg inne og rett og slett ikke vil ut etter noen uker inne, selv om de får lov til å gå ut.. (men til gjengjeld så kan jeg ikke finne en eneste grunn til at de med blandingskatter ikke skal kastrere de da det finnes så utrolig mange hjemløse katter ute nå...) Ja, heldigvis er ikke alle dyrebutikkene like ille. Men jeg vil tro at det at dyrebutikker er gode dyrebutikker heller er unntaket enn regelen. Jeg var i en dyrebutikk en gang og skulle ha en klikker til kaninen min. "Skal du ha den til hund eller gnager?", spurte hun i kassa. "Skal ha den til kanin", sa jeg. "Ja, gnager", sa hun. Da blir man litt oppgitt. Og der fôrer de med gnagerblanding og alt.
Gjest ThatWoodcut Skrevet 19. mai 2010 #34 Skrevet 19. mai 2010 (endret) Jeg var i en dyrebutikk i nærheten av meg. Jeg har bodd med dyr siden før jeg ble født og kan ikke bo uten. Jeg har planer om å flytte ut til vinteren og har da veldig lyst på ørkenrotter. Hund hadde vært det ideelle, men jeg orker ikke å oppdra en valp mens jeg studerer og akkurat har flyttet ut. Uansett, jeg gikk inn i dyrebutikken og fant et dyr som så ut som en ørkenrotte, men noe stemte ikke helt...jeg fant fort ut at det var en degus og tenkte jeg kunne spørre om degusen ettersom de også er greie dyr å ha. Hun jeg spurte var ikke helt sikker på om det var en degus, det kunne være en ørkenrotte selv om den så veldig ut som en degus...hmm, tenke tenke. Nei, det er en degus. Okey, og hva er forskjellen på en degus og en ørkenrotte? Uhm...navnet i hvert fall...oog...ehm...Og så kom sønnen til en av de andre som jobber der og spurte om vi trengte hjelp. Joda, og han la ut om hvordan degusen ble "laget" og forskjeller og likheter, og mat og bur og alt. Butikken er forholdsvis profesjonell med store bur og ordentlig mat og alt det der og jeg regner med at hun jeg snakke med var nyansatt, men det var morsomt allikevel Edit: sønnen var vel rundt 9-10 år Endret 19. mai 2010 av ThatWoodcut
MissMas Skrevet 19. mai 2010 Forfatter #35 Skrevet 19. mai 2010 Bra det da, at noen kan noe. Men hun dama burde satt seg litt bedre inn i sakene før hun ble satt til å betjene folk Skulle gjerne anbefalt henne å gå inn på dyreforum og lære noe der, men vil ikke henne så vondt, hehe.
Gjest AnonymBruker Skrevet 19. mai 2010 #36 Skrevet 19. mai 2010 Hei! Er det flere enn meg som har lagt merke til at det finnes endel fanatisk sinte dyreeiere der ute? Hvis man f.eks skriver noe på et hundeforum (...canis.no), så får man kritikk med en gang. Og det er alltid noen surpomper som skal kjefte. Det er alltid noen som finner noe gærent med det folk skriver, og vrir det om og kjefter og smeller. Jeg lurer på hvorfor det er sånn, jeg. Er det noen som har noen teorier? Kanskje de blir sure fordi de blir slitne av dyrene? Jeg har sett at det er slik på mange dyreforum. Mange er så sinna! Eller er det slik på absolutt alle forum? Jeg synes det finnes veldig mage fanatiske dyreeiere der ute ja. Nå synes jeg har fått ordentlige og saklige svar på alt jeg har spurt om på kjæledyr forum på kvinneguiden. Men jeg har sett at det har tatt av noen ganger særlig marsvin, råtte og ilder forum. Men når det er sagt så har jeg møtt de fleste fanatikerne i virkeligheten, det er også de som har vært de virkelige fanatikerne. De som mener at det er dyreplageri og gå tur med hunden når det regner.. (((Særlig den forige kaninen min har jeg opplevd å bli kalt dyreplager når jeg hadde den var ute i hagen, han var veldig glad i å grave, særlig å grave etter røtter... Det fungerte derfor utrolig dårlig å ha ham i bur fordi han kunne stå og grave på nettingen helt til klørne falt av rett og slett. Men det fungerte heldigvis helt strålende og ha ham i bånd slik at han kunne grave etter røtter... Bortsett fra at folk mente det var dyreplageri da... Faktisk så ble ei dyregruppe vet hva den het tilkaldt gått mulig de var fake også. De kjeftet på meg og de hadde notert ned hvor lenge han hadde lagt der og gravd, det var jo ganske lenge Jeg fikk mye kjeft og de kom faktisk for å ta kanina. Kaninen klorte dem opp den hatet og bli løftet. Og vi hadde heller aldri lært ham og bli bert så mye da han da han gikk veldig fint i bånd og kom om vi ropte og likte godt og være med osv. De fikk ikke til å løfte ham så de satt ham i et bur... 20 minutt senere var kaninen tilbake i hagen og gravde på den samme rota. Dyre organisajonen sa at kaninen hadde ødelagt buret og kjeftet på meg for at det var min feil at han likte så godt å grave i hagen... Kaninen var derimot ikke redd eller sint, men han ble irritert om noen løftet mye på ham eller satt ham i bur, han var også veldig bestemt. Jeg skal ned, jeg skal ut, han hadde vel også lært at de fleste bur og mennesker som ville løfte ham ga etter...))) Beklager nå ser jeg at det ble litt vel langt nok en gang. Det er noe med meg og kjæledyrforum :rødme:
Sasha Sasha Skrevet 19. mai 2010 #37 Skrevet 19. mai 2010 Å postet vist som anonym med et uhell. Meg over. Nå kan jeg ikke rette på alle skrivefeilene mine
MissMas Skrevet 19. mai 2010 Forfatter #38 Skrevet 19. mai 2010 Beklager nå ser jeg at det ble litt vel langt nok en gang. Det er noe med meg og kjæledyrforum :rødme: Det var en artig historie. De aller fleste kaniner elsker å grave! Men jeg har aldri opplevd at noen har ødelagt bur før, så din må ha vært en ivrig kanin Her på Kvinneguiden, virker det ikke som om det er så mange fanatiske mennesker, heldigvis. Nå er jeg mest på kjæledyrforum, og har ikke sett meg så godt om her, men foreløbig virker det OK!
Amys Skrevet 19. mai 2010 #39 Skrevet 19. mai 2010 (endret) Jeg har ikke vært så mye på kjæledyrforum, men jeg merker jeg blir litt fascinert av enkelte av svarene på spørsmål om katter/kattunger her på KG. Tråden kan handle om hvordan man best skal forberede seg på å få kattunger, hvor gamle de skal være før de kan gis bort eller liknende uskyldige temaer fra en velmenende trådstarter, og utarte seg til "hvorfor i alle dager lot du katten din få kattuger", og "gå til dyrebeskyttelsen og få en katt istedenfor". I området jeg har vokst opp har det ikke vært noen organisert omplassering av katter (men dyrebeskyttelsen har begynt med det de siste årene), og det har vært fullstendig vanlig å la kattene bli gravide en eller to ganger for "kosens" skyld. Og det ER koselig å følge "oppveksten" til små kattunger. I tillegg er det inget overskudd av katter, hjemløse katter blir adoptert omtrent før de blir hjemløse (vi hadde vist "kidnappet" gamle pusen vår fra noen av naboene fant vi ut et par måneder etter hun hadde flyttet inn ), så det er stort sett ingen problemer med å adoptere bort små kattenurk til ansvarlige folk. Uansett, poenget mitt er at dette kan ikke være det eneste stedet i norge hvor det er slik (ikke er det midt i svarte skauen heller, "stor" by i norsk målestokk), og så lenge folk faktisk bryr seg om dyrene sine og gidder å lete opp ansvarlige "adoptivforeldre" så skjønner jeg ikke problemet med å få kattunger på katten sin. Det er jo ikke som om man er fæl og uansvarlig fordi man velger å bli gravid selv fremfor å adoptere et barn liksom (jada, vet det er en litt dårlig sammenlikning). Enda mer fascinerende er de som mener at avl av rasekatter er positivt, mens det å få kattunger på naturlig vis er noe fælt og grusomt. ..og da hadde jeg fått ut litt frustrasjon Endret 19. mai 2010 av mias
Tabris Skrevet 19. mai 2010 #40 Skrevet 19. mai 2010 Jeg forstår hva du mener, mias, men jeg er faktisk litt enig med de som mener at "kos" ikke burde være grunn godt nok til å få seg kattunger. Rett og slett fordi det er altfor mange uønskede kattunger som det er. De som da gjerne ville tatt til seg kattunger fra - f.eks - ditt kull, kunne heller tatt til seg en av de uønskede kattungene. Det er et stort problem generelt sett med hvor mange katter og kattunger uten eiere det er, så jeg forstår folks frustrasjon der. Når det er sagt, så er jeg svært skeptisk til rasekatter og avl. Jeg ser for meg med skrekk hvis alle kastererer/steriliserer sine huskatter og avl på katter i hovedsak blir menneskestyrt, slik det er med hunder. Jeg håper det aldri skjer.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå