Gjest AnonymBruker Skrevet 20. mai 2010 #61 Skrevet 20. mai 2010 Med bjørkeris og belte... Holdninger som dine skremmer meg. Selvsagt skal barn "forstås ihjel"! De skal lyttes til, forstås, få argumenter og forklaringer og behandles med respekt! Disiplin er et stort ord, og de færreste bruker det riktig... Så mener at disiplin er det samme som bjørkeris og belte?? Og at alle barn ble oppdratt slik før i tiden? Din uvitenhet skremmer meg!! Uff, håper ikke du har barn....
NovaFlare Skrevet 20. mai 2010 #62 Skrevet 20. mai 2010 (endret) Hehehe, jeg kunne reagert på det der om det ikke var så innlysende hva du prøver på Endret 20. mai 2010 av NovaFlare
Gjest AnonymBruker Skrevet 20. mai 2010 #63 Skrevet 20. mai 2010 De fanatikerne jeg har møtt er gjerne med i dyrevern organisasjoner der flertallet ofte er vegetarianere og veganere. De gjør mye bra for all del all ros til dem. Men none grupper går altfor langt i sin ideologi og detter nesten ut av virkligheten. Husker jeg jobbet på ei seter litt turist plass men plassen har tradisjoner flere hundre år tilbake. Plassen hadde vel ca 20 kyr der om sommeren som de som var på seteren melket og laget ost på gammelt vis. Det er vanlig og kanskje jobbe på denne seteren 2 ukers sommerstid og noe av greie er og gjøre det meste slik som en gjorde det før i tiden melke kyrne og lette etter kyrne om de går for langt ut fra området. Dit kom det også noen veganere fra tid til annen de mente at en skulle slutte og melke kyrne for det var ikke naturlig. En prøvde jo og forklare at en kunne ikke bare slutte og melke på dagen for da ville kyrne få melkespreng og senere jurbetennelse og at det var smerte fult for melke ku og gå lenge uten og bli melket. Men samme hvor mange ganger alle sa det til disse veganerene som var der gikk det ikke inn, for det var ikke naturlig å melke en ku. Huff de var så slitsomme for min del så skjønte jeg ikke hva de gjorde i den dalen i hele tatt for det er ikke mange kyr som har det like godt som disse og får gå fritt rundt i en hel dal og blir passet så godt på sommerstid..
Tabris Skrevet 20. mai 2010 #64 Skrevet 20. mai 2010 Etter min erfaring så finnes det fanatikere innenfor de aller fleste -ismer og grupperinger. Jeg tror ikke det er noe som er typisk for hundeeiere, dyrevernere, veganere eller noe annet. Jeg tror det er mer noe som er typisk menneskelig.
Gjest AnonymBruker Skrevet 20. mai 2010 #65 Skrevet 20. mai 2010 Med bjørkeris og belte... Holdninger som dine skremmer meg. Selvsagt skal barn "forstås ihjel"! De skal lyttes til, forstås, få argumenter og forklaringer og behandles med respekt! Disiplin er et stort ord, og de færreste bruker det riktig... Det har du nok rett i. Våre foreldre, besteforeldre og oldeforeldre ble slått helseløse hver dag! Det er nesten rart vi sitter her
NovaFlare Skrevet 20. mai 2010 #66 Skrevet 20. mai 2010 (endret) Det har du nok rett i. Våre foreldre, besteforeldre og oldeforeldre ble slått helseløse hver dag! Det er nesten rart vi sitter her Mine foreldre og besteforeldre, ble "disiplinert" fysisk. De ble slått med stokken over hånda av læreren på skolen, og min far ble slått med belte, og min bestefar med bjørkeris. Jeg sier ikke at alle ble det, men å disiplinere fysisk var absolutt allment akseptert, ja. Men nå overdriver du og vender på det jeg faktisk skrev da Men noen må jo alltid blåse opp ting. Min kommentar var for å illustrere at heldigvis har samfunnet utviklet seg, og jeg mener at å skrive at det er feil at "i dag skal barn forstås ihjel" er helt ute. De er ikke hunder som skal holde kjeft ellers skal de klypes i øret, selv om mange mener det. De skal behandles med lik respekt som voksne. Du riser vel ikke naboen på rumpa om han ikke oppfører seg? Nei, man snakker og har en dialog, for kanskje det er en GRUNN til oppførselen. Selvsagt skal barn "forstås ihjel". Noe annet er å gå bakover i tiden. Endret 20. mai 2010 av NovaFlare
Gjest AnonymBruker Skrevet 20. mai 2010 #67 Skrevet 20. mai 2010 Mine foreldre og besteforeldre, ble "disiplinert" fysisk. De ble slått med stokken over hånda av læreren på skolen, og min far ble slått med belte, og min bestefar med bjørkeris. Jeg sier ikke at alle ble det, men å disiplinere fysisk var absolutt allment akseptert, ja. Men nå overdriver du og vender på det jeg faktisk skrev da Men noen må jo alltid blåse opp ting. Min kommentar var for å illustrere at heldigvis har samfunnet utviklet seg, og jeg mener at å skrive at det er feil at "i dag skal barn forstås ihjel" er helt ute. De er ikke hunder som skal holde kjeft ellers skal de klypes i øret, selv om mange mener det. De skal behandles med lik respekt som voksne. Du riser vel ikke naboen på rumpa om han ikke oppfører seg? Nei, man snakker og har en dialog, for kanskje det er en GRUNN til oppførselen. Selvsagt skal barn "forstås ihjel". Noe annet er å gå bakover i tiden. Nei, jeg riser ikke naboen på rumpa fordi det er ikke mitt ansvar å oppdra han! Merkelig sammenlikning. Slike med dine holdninger er så opptatt av å "forstå seg ihel" på barna at de en dag oppdager at barna har full kontroll over foreldrene og styrer hele heim. DET er en skremmende utvikling! Det må ikke bli så overdrevent pedagogisk at vi glemmer og oppdra barna i forsøket. Grunnen til at jeg at vet dette er at jeg har ei vennine som falt kraftig i denne fella. I dag har hun store problemer med to unger som har NULL respekt for henne. Barn er barn. Ikke alt behøver å ha en dypere liggende grunn som skal prates ut om. Noen ganger er de bare rampete. Jeg sier ikke at det skal brukes vold, men kanskje det skulle bli litt mer grenser for barna enn det har vært de siste årene.
Sasha Sasha Skrevet 20. mai 2010 #69 Skrevet 20. mai 2010 Nei, jeg riser ikke naboen på rumpa fordi det er ikke mitt ansvar å oppdra han! Merkelig sammenlikning. Slike med dine holdninger er så opptatt av å "forstå seg ihel" på barna at de en dag oppdager at barna har full kontroll over foreldrene og styrer hele heim. DET er en skremmende utvikling! Det må ikke bli så overdrevent pedagogisk at vi glemmer og oppdra barna i forsøket. Grunnen til at jeg at vet dette er at jeg har ei vennine som falt kraftig i denne fella. I dag har hun store problemer med to unger som har NULL respekt for henne. Barn er barn. Ikke alt behøver å ha en dypere liggende grunn som skal prates ut om. Noen ganger er de bare rampete. Jeg sier ikke at det skal brukes vold, men kanskje det skulle bli litt mer grenser for barna enn det har vært de siste årene. Ehh skjønner absolutt ikke helt hvorfor du mener at det er noe galt i å være pedagogiske? Jeg kjenner mange som har slik holdning på at de forstår seg i hjel på barna sine og ser ikke noe negativt i det heller tvert imot, - det er vel bra om foreldre forstår barna sine? Jeg kjenner ikke bare mange som er pedagogiske men også mange som er pedagoger og barne-psykologer. Det høres jo mere ut som om hun venninna di ikke forstår barna sine eller ikke er i stand til å gi dem det de trenger… Men on topic Tror det er lett for at folk blir veldig fanatiske om de er med i flere dyre vern organisasjoner for eksempel. Mange som ser dyr lider i bur i fangenskap kan vel gå over til å mene at alle dyr i fangenskap lider. At de mener å ha dyr i bur er dyreplageri osv. Selv så har jeg opplevd flere ganger at disse organisasjonene kanskje bare har lest/hørt om dyret en plass og basert alt på denne ene kilden. Derfor er det også mye feilinformasjon ute og går i slike grupper og jeg har hørt de si mye rart. Har også lest på en dyreverns side der det sto mye feilinformasjon og nederst på siden sto det noe slikt som i 2009 er det så lett og oppdatere seg så da finnes det ingen unnskyldning for å være feilinformert!
MissMas Skrevet 20. mai 2010 Forfatter #70 Skrevet 20. mai 2010 Syns ikke dette er fanatiske holdninger. Det handler bare om at et levende vesen skal ha det godt. Ja, dette er ikke fanatisk...
MissMas Skrevet 20. mai 2010 Forfatter #71 Skrevet 20. mai 2010 De fanatikerne jeg har møtt er gjerne med i dyrevern organisasjoner der flertallet ofte er vegetarianere og veganere. De gjør mye bra for all del all ros til dem. Men none grupper går altfor langt i sin ideologi og detter nesten ut av virkligheten. Husker jeg jobbet på ei seter litt turist plass men plassen har tradisjoner flere hundre år tilbake. Plassen hadde vel ca 20 kyr der om sommeren som de som var på seteren melket og laget ost på gammelt vis. Det er vanlig og kanskje jobbe på denne seteren 2 ukers sommerstid og noe av greie er og gjøre det meste slik som en gjorde det før i tiden melke kyrne og lette etter kyrne om de går for langt ut fra området. Dit kom det også noen veganere fra tid til annen de mente at en skulle slutte og melke kyrne for det var ikke naturlig. En prøvde jo og forklare at en kunne ikke bare slutte og melke på dagen for da ville kyrne få melkespreng og senere jurbetennelse og at det var smerte fult for melke ku og gå lenge uten og bli melket. Men samme hvor mange ganger alle sa det til disse veganerene som var der gikk det ikke inn, for det var ikke naturlig å melke en ku. Huff de var så slitsomme for min del så skjønte jeg ikke hva de gjorde i den dalen i hele tatt for det er ikke mange kyr som har det like godt som disse og får gå fritt rundt i en hel dal og blir passet så godt på sommerstid.. Ja, det er slike mennesker jeg tenker på! Greit at man er veganer/vegetarianer, men da trenger en ikke prakke det på andre mennesker. Folk får tenke og velge selv uten at noen skal bestemme over andre Jeg går ikke rundt og prøver å få alle vegetarianere/veganere til å spise kjøtt og så videre. Nei, de får velge selv. Har hatt noen hete diskusjoner med såkalte "veganere". Problemet til veganere er bare dette: De klarer ikke å være veganere. Hvis målet med å være veganer er å "så godt som mulig unngå animalske produkter", men ikke unngå animalske produkter 100%, blir det fryktelig hyklersk synes jeg. Det er rett og slett ikke godt nok, og om de ikke klarer å unngå det 100%, så er de ikke noe "bedre" enn vanlige mennesker som spiser kjøtt og drikker melk. "Nei, jeg drikker ikke melk, men jeg bruker plastikk!". Hehe. Nå sporet jeg litt av, tror jeg. Men jeg ble engasjert da jeg leste innlegget ditt!
MissMas Skrevet 20. mai 2010 Forfatter #72 Skrevet 20. mai 2010 Dette er vel kanskje litt vel off-topic? Takk!! Hehe.. det var enda mer off-topic enn det jeg skriver jo
Tabris Skrevet 20. mai 2010 #73 Skrevet 20. mai 2010 Hvorfor er det hyklerisk for en veganer å bruke plastikk?
MissMas Skrevet 20. mai 2010 Forfatter #74 Skrevet 20. mai 2010 Etter min erfaring så finnes det fanatikere innenfor de aller fleste -ismer og grupperinger. Jeg tror ikke det er noe som er typisk for hundeeiere, dyrevernere, veganere eller noe annet. Jeg tror det er mer noe som er typisk menneskelig. Det er mulig at det "ligger i oss" å være fanatiske. I hvertfall en del av menneskeheten. Noen er nok også lettere å påvirke enn andre. Jeg har ingenting imot hyggelige, fanatiske mennesker ( bortsett fra meningene deres, ofte), men mitt inntrykk er at de ofte er så kjempesure! Og det kan være fordi de er så fanatisk opptatt av noe? Jeg har mye kunnskap anngående mange typer dyr, og jeg møter ofte på "nybegynnere" på forum som feilfôrer dyrene sine, ikke lar dyrene være nok ute av buret og så videre, men allikevel klarer jeg å skrive i en hyggelig tone. Det er fordi jeg vet at det bla.a er mange barn der ute som trenger litt oppmuntring til å lære og gjøre alt så godt for dyret sitt som mulig istedet for å få ordentlig kjeft og surmuling. Og det er fordi jeg vet hvordan det er å være nybegynner. Man trenger råd og veiledning, og bare det å gå inn på et dyreforum og stille et spørsmål, viser at man har kjempepotensial som dyreeier! Det er så kjempemange der ute som ikke gidder det, og det er folk der ute som både mishandler dyr og ikke bryr seg om å lære mest mulig om dyret sitt. Så når noen oppsøker et forum og stiller spørsmål om dyret sitt, synes jeg man skal rose dem for at de tenkte på det og tok det skrittet å spørre andre erfarne dyreeiere, fordi de ville lære så mye som mulig om dyret sitt Det var dagens tale!
MissMas Skrevet 20. mai 2010 Forfatter #75 Skrevet 20. mai 2010 Hvorfor er det hyklerisk for en veganer å bruke plastikk? Fordi plastikk er et animalsk produkt.. Retten og sletten! Her har du en liste: Animal Product
Tabris Skrevet 20. mai 2010 #76 Skrevet 20. mai 2010 (endret) Plastikk er vel først og fremst et oljeprodukt. Jeg visste ikke at det ikke var rent vegansk, så det er godt mulig mange andre også ikke vet det. Ellers synes jeg det fort kan bli en heksejakt på vegetarianere/veganere hvor man forsøker å finne noe å "ta" dem på. Det er noe jeg misliker. For skal vi snakke om hykleri, så synes jeg det er vel så ille med de som sier at de er "så glad i dyr", er mot pelsdyroppdrett og reagerer kraftig på all form for dyremishandling - samtidig som de spiser egg og kylling fra burhøns og konvensjonell kyllingdrift. Endret 20. mai 2010 av Tabris
MissMas Skrevet 20. mai 2010 Forfatter #77 Skrevet 20. mai 2010 Plastikk er vel først og fremst et oljeprodukt. Jeg visste ikke at det ikke var rent vegansk, så det er godt mulig mange andre også ikke vet det. Ellers synes jeg det fort kan bli en heksejakt på vegetarianere/veganere hvor man forsøker å finne noe å "ta" dem på. Det er noe jeg misliker. For skal vi snakke om hykleri, så synes jeg det er vel så ille med de som sier at de er "så glad i dyr", er mot pelsdyroppdrett og reagerer kraftig på all form for dyremishandling - samtidig som de spiser egg og kylling fra burhøns og konvensjonell kyllingdrift. Det handler ikke om det, det handler om at hele veganismeopplegget blir et stort hykleri når de ikke klarer å unngå animalske produkter. Hvorfor skal de få bruke plastikk? Ja, jeg vet at det er tilnærmet umulig å leve i dag uten mange av de "stoffene" som er listet opp på den siden jeg linket til. Men det er ikke noen unnskyldning. Hvis man faktisk ER veganer og seriøs, har man satt seg inn i hva som er animalsk og ikke animalsk, Tabris. Om man ikke gjør det, er man useriøs og kanskje ikke like opptatt av det som man vil gi uttrykk for? Ja, jeg er enig i det siste du skriver! Det kan vel sees på som hyklersk det og:-)
Tabris Skrevet 20. mai 2010 #78 Skrevet 20. mai 2010 (endret) Jeg er enig i at man må sette seg inn i det man sier man brenner for. Det blir feil om man skal forsøke å "preke" til andre om dyrevelferd hvis man selv sitter med hamster i små bur eller spiser kylling. På den annen side så synes jeg det blir for pirkete å ta helt av om en veganer bruker plastikk. Kanskje han ikke vet om det? Kanskje han er i en prosess hvor han kvitter seg med èn ting om gangen? Kanskje han har tenkt gjennom saken og satt en grense for seg selv og sin samvittighet som inkluderer bruk av plastikk? En slik pirking fra andre begynner å nærme seg det jeg vil kalle fanatisk. Jeg vil tro at vi alle sammen, til en viss grad, lever dobbelmoralistisk. Det er vel knapt noen som virkelig klarer å leve 100 % etter sine innerste verdier hele tiden. Men hvis man faktisk gjør såpass mye at man har kuttet ut all kjøtt og fisk, alle meieriprodukter, lær, skinn og honning - og det eneste man sitter igjen med er bruk av plastikk. Vel, det er en person jeg vil applaudere. Endret 20. mai 2010 av Tabris
Gjest AnonymBruker Skrevet 20. mai 2010 #79 Skrevet 20. mai 2010 Fordi plastikk er et animalsk produkt.. Retten og sletten! Her har du en liste: Animal Product I følge artikkelen regnes stort sett ikke olje som et animalsk produkt, selv om det stammer fra fossile rester av marine dyr. Fornuftig nok, ellers blir det fort veldig komplisert å være veganer eller vegetarianer. Hvis man skal finne ut hvor i kretsløpet ting har vært for flere millioner år siden har nok mye av det vi kan nyttiggjøre oss i dag sikkert vært innom dyreriket.
Gjest AnonymBruker Skrevet 20. mai 2010 #80 Skrevet 20. mai 2010 Det handler ikke om det, det handler om at hele veganismeopplegget blir et stort hykleri når de ikke klarer å unngå animalske produkter. Hvorfor skal de få bruke plastikk? Ja, jeg vet at det er tilnærmet umulig å leve i dag uten mange av de "stoffene" som er listet opp på den siden jeg linket til. Men det er ikke noen unnskyldning. Hvis man faktisk ER veganer og seriøs, har man satt seg inn i hva som er animalsk og ikke animalsk, Tabris. Om man ikke gjør det, er man useriøs og kanskje ikke like opptatt av det som man vil gi uttrykk for? Ja, jeg er enig i det siste du skriver! Det kan vel sees på som hyklersk det og:-) Så du mener man enten må gjøre ting 100% ekstremt gjennomført (selv om det praktisk sett kan være umulig) - eller bare gi opp hele greia og kjøre på med egg fra burhøns osv? Jeg ser virkelig ikke hva som er hyklersk i å gjøre så godt man kan i en sak som dette. Er man drevet av dyrevernidealer, er en veganer som unngår animalske produkter osv langt bedre på vei enn en gjennomsnittlig nordmann - selv om veganeren er så "dobbeltmoralsk" at h*n i mangel på erstatninger kanskje er nødt til å bruke produkter som inneholder litt plastikk...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå