Amys Skrevet 19. mai 2010 #41 Skrevet 19. mai 2010 Kunne ikke vært mer enig i det siste du sier.. (ikke at det er så stor fare for at alle huskatter blir kastrerte med det første da)
Sasha Sasha Skrevet 19. mai 2010 #42 Skrevet 19. mai 2010 Jeg har ikke vært så mye på kjæledyrforum, men jeg merker jeg blir litt fascinert av enkelte av svarene på spørsmål om katter/kattunger her på KG. Tråden kan handle om hvordan man best skal forberede seg på å få kattunger, hvor gamle de skal være før de kan gis bort eller liknende uskyldige temaer fra en velmenende trådstarter, og utarte seg til "hvorfor i alle dager lot du katten din få kattuger", og "gå til dyrebeskyttelsen og få en katt istedenfor". Jeg har også lagt merke til dette, men jeg må si det jeg skjønner det på en måte også da, det er så uendelig mange kattunger som blir avlivd og det er så utrolig mange katter som trenger et hjem. Jeg tok å så på alle sidene til dyrebeskyttelsen fordi jeg gjerne ville ha to/ tre marsvin og da måtte jeg bla meg igjennom ufattelig mange bilder og lister over katter. Jeg viste at dyrebeskyttelsen hadde utolig mange katter altså, men ikke at de hadde sååååå mange, i hvert fylke! Men det er helt unødvendig og være kvass og sur likevel
Amys Skrevet 19. mai 2010 #43 Skrevet 19. mai 2010 Joda, jeg skjønner argumentene, og på en måte er jeg jo enig i de også... Men enkelte ganger får TS så kjeft fordi hun er så fæl og grusom som vil ha kattunger at man kanskje begynner å vegre seg for å spøre om råd til slutt. Da er det mye bedre å formulere seg ala "håper du skal kastere katten etter ungene er født, tenk på alle de kattungene som trenger et hjem" heller en "herregud, hvorfor er du så egoistisk som lar katten din bli gravid!!!!".
MissMas Skrevet 19. mai 2010 Forfatter #44 Skrevet 19. mai 2010 Å postet vist som anonym med et uhell. Meg over. Nå kan jeg ikke rette på alle skrivefeilene mine Men jeg må bare spørre: Stod kaninen i bånd hele tiden? For det som er skummelt med det er at den kan vikle seg inn i snoren og knekke beina osv. Så det anbefales å ha den løs i innhegning I dag var jeg ute med min kanin i bånd, de elsker å være i bånd og løpe ute! :D Men da under oppsyn.
CamStatic Skrevet 19. mai 2010 #45 Skrevet 19. mai 2010 Det er mye krasse meninger om temaer som har god grunn for det, ja.. Ser jeg folk som med hensikt lar pusen få kattunger, så føler jeg at man egentlig er litt pliktet til å si litt ifra. Fortsatt hyggelig tone så klart, ingen vits i å bli sur for da når man ikke til noen.. Samme gjelder planlagt raseblandingsavl på hunder. "Men hun er jo så snill, hun må jo få valper".. Det finnes altfor små fuglebur, akvarier og gnagerbur, det er ALTFOR LITEN kunnskap i dyrebutikker. Det er mye gammeldags dyrehold som er på mange måter feil, men som sitter hardt igjen. Nå er det rotter jeg er best på, og jeg blir helt lei meg når jeg ser alenerotter i små hamsterbur, og får antageligvis aldri komme ut for å løpe og leke. Men der igjen, jeg merker det ofte blir litt "surt" tatt imot når man prøver å hjelpe? En venninne av meg kjøpte seg nettopp marsvin, og selv om jeg ikke er så veldig flink på marsvin, så mener jeg da å ha lest at disse også er sosiale dyr som man helst skal ha en burkamerat til? Da jeg nevnte dette for henne ( i omtrent samme setning som jeg skrev her nå) så blir jo folk så sure. o_O Eller så får man den kalde skulderen hvor de sier "Næh, men det går sikkert fint!" Ehh..
NovaFlare Skrevet 19. mai 2010 #46 Skrevet 19. mai 2010 (endret) Jeg ser for meg med skrekk hvis alle kastererer/steriliserer sine huskatter og avl på katter i hovedsak blir menneskestyrt, slik det er med hunder. Jeg håper det aldri skjer. Hei Tabris, du husker kanskje meg? Vi har jo hatt våre heftige diskusjoner tidligere om dyrehold, bl.a om innekatter vs utekatter (men jeg har alltid likt deg likevel ) Jeg må si at her er jeg faktisk til dels veldig enig med deg, enda jeg er en ihuga tilhenger av kastrering. Jeg vil nemlig heller ikke miste huskattene innerst inne. Det eneste jeg håper på er bare at de som har syke katter, katter med defekter, arvelige sykdommer og dårlig adferd, tar ansvar og kastrerer, for slike ting vil jo gå utover avkommene, og det er trist. Endret 19. mai 2010 av NovaFlare
Amys Skrevet 19. mai 2010 #47 Skrevet 19. mai 2010 Samme gjelder planlagt raseblandingsavl på hunder. "Men hun er jo så snill, hun må jo få valper".. Hva er galt med dette egentlig? (mulig det er et teit spørsmål, jeg har ikke veldig peiling på hunder)
NovaFlare Skrevet 19. mai 2010 #48 Skrevet 19. mai 2010 Hva er galt med dette egentlig? (mulig det er et teit spørsmål, jeg har ikke veldig peiling på hunder) Enig med deg. Jeg synes ikke det er det verste argumentet. Jeg synes derimot det er teit med de som sier "hunden min har så lyst til å bli mamma", for jeg tror ikke hunder reflekterer over det på den måten vi gjør. Det er tvert imot en ganske stor belastning for ei tispe å få valper.
CamStatic Skrevet 19. mai 2010 #49 Skrevet 19. mai 2010 Hva er galt med dette egentlig? (mulig det er et teit spørsmål, jeg har ikke veldig peiling på hunder) Grunnen til "kontrollert" avl (mangel av bedre ord ) er jo for å holde en viss kontroll over hva som ligger i genene på dyra. Om du har en hund som har 3-5 forskjellige raser i seg, hvordan skal du kunne vite hva som er "rasetypisk" å få av sykdommer? Du har jo ingen mulighet til å spore tilbake på foreldre eller besteforeldre av hva de har hatt (eller ikke hatt) av arvelige sykdommer. Stamtavle er med andre ord ikke bare pomp og prakt for å kunne stille ut på utstillinger. Det er for å holde en viss kontroll, og et mål for å gjøre hunden/rasen sunnere. (dette kan vel diskuteres, da det finnes noen hunderaser der ute som virkelig sliter med altfor kort nese eller for mye overflødig hud - nok om det.) Folk påstår jo at blandingshunder er "friskere", men det eneste som gjør dem "friskere", er at det finnes NULL record-keeping av hva som er vanlig å få av sykdommer. En blandingshund er like mye utsatt for arvelige sykdommer som det en rasehund er, men med stamtavle i hånden så har du iallefall muligheten til å følge med på om dette virkelig er en hund man burde avle videre på. Noen arvelige sykdommer hopper jo også over noen ledd i generasjonen, så bare fordi hunden din hittil i sine 3 lange år er fortsatt frisk, så betyr det ikke at valpene blir feilfrie. For å ikke nevne at diverse arvelige sykdommer ikke slår igjennom før etter de fyller 2-3 år.. Så det å avle på en hannhund som akkurat har fylt 1 år er jo minst like høl i hode.. Her gikk det i hundeprat, ja.. *ferdig med å kapre tråden. ^_^*
Sasha Sasha Skrevet 19. mai 2010 #50 Skrevet 19. mai 2010 (endret) Men jeg må bare spørre: Stod kaninen i bånd hele tiden? For det som er skummelt med det er at den kan vikle seg inn i snoren og knekke beina osv. Så det anbefales å ha den løs i innhegning I dag var jeg ute med min kanin i bånd, de elsker å være i bånd og løpe ute! :D Men da under oppsyn. For å være erlig så sto den ganske mye i bånd. Men det kreves jo at en går ut og sjekker at de ikke har viklet seg inn. Men den viklet seg ikke inn. Jeg hadde den i bånd om dagen når jeg skulle gjøre noe annet men hadde litt tid til å følge med kaninen, om jeg feks skulle lese eller se på tv og det var fint vær for eksempel. Jeg så kaninen også om jeg var inne, så jo om den begynte og bli lei gravingen. Fungerte ikke med gjerde da kaninen var superflink til å komme seg ut. Han var veldig sosial og digget mennesker og alle dyr,også nabohunden en rottwiler .Kaninen var derfor veldig desperat om han hørte noen barn leke, hørte meg eller hørte nabohunden eller en annen hund. Så derfor kunne han hoppe på gjeret hundre ganger til han kom seg over eller klarte og rive det ned. I sine forsøk på og komme over gjerde så jeg det som mer sannsynlig enn at han ville skade seg... Han hadde helt fantastisk tekknikk på og komme over gjerder om det var netting lignende hønsenetting bare mer solid så presset han på gjerde til det kom slike skrukker så hoppet han bare på de skrukkende og kom seg over. Om nettingen var enda mere solid hoppet han så langt oppå gjerdet og så sto han der og prøvde og presse det ned helt til det bøyde seg bittelitt slik at han kom seg over. Om det var gjerde av tre så hoppet han slik som med nettingen bortsett fra at han prøvde og klore seg fast på toppen av det slik at klørne falt av eller så stanget hode inni eller falt bakover og slo ryggen hodet eller tenenne i bakken. Nå hadde jeg bare de ulike gjerdene et par timer før jeg ga opp. Først så tenkte jeg noe slikt som nå slo han seg da prøver han ikke igjen men det var ikke slik det fungerte for ham . Jeg hadde prøvd en del gjerder før jeg ga opp. Han så ikke på gjerde slik som jeg tenkte, han så på gjerder som en utfordring og gjorde hva han kunne for å ødelegge de med egen helse som innsats... Bånd fungerte heldigvis utmerket. Endret 19. mai 2010 av Sasha Sasha
Tabris Skrevet 19. mai 2010 #51 Skrevet 19. mai 2010 Jeg må si at her er jeg faktisk til dels veldig enig med deg, enda jeg er en ihuga tilhenger av kastrering. Jeg vil nemlig heller ikke miste huskattene innerst inne. Det eneste jeg håper på er bare at de som har syke katter, katter med defekter, arvelige sykdommer og dårlig adferd, tar ansvar og kastrerer, for slike ting vil jo gå utover avkommene, og det er trist. Heisan, ja, husker også godt deg. Jeg støtter selvsagt også kastrering av katter, situasjonen vi har nå med mengder av uønskede katter uten hjem er fullstending uholdbar. Men katten som husdyr er i en litt unik situasjon siden den, selv om den er tam, i godt over 90 % av tilfellene fortsatt parrer seg fritt. Det vil si at at arten parres og utvikler seg naturlig. De katter som får bringe sine gener videre er nettopp de som, fra naturens side, er best skikket til det, ikke de som vi synes har den peneste pelsfargen. Dette mener jeg helt klart er med på å holde katten som art generelt sett temmelig frisk, robust og sunn. Slik vi ser i hundeavlen hvor de aller fleste parringer skjer kontrollert av mennesker (i hvert fall i Skandinavia), så er det ofte helt tilfeldig - sett fra naturens side - hva som får bringe avkom. Vi tenker på kunstige og konstruerte "skjønnhetsidealer" som slett ikke alltid er til det beste for hundens fysikk og helse. Joda, de aller fleste oppdrettere og hundeklubber snakker masse om hvordan de fokuserer på helse og sunnhet ved avl, men likevel er det ingen tvil om at vi har store og alvorlige problemer innenfor mange raser. Arvelige sykdommer, innavl, matadoravl, minkende genbank, syke dyr - jeg ønsker ikke at katten som art skal ødelegges på same viset.
Gjest ThatWoodcut Skrevet 19. mai 2010 #52 Skrevet 19. mai 2010 For å være erlig så sto den ganske mye i bånd. Men det kreves jo at en går ut og sjekker at de ikke har viklet seg inn. Men den viklet seg ikke inn. Jeg hadde den i bånd om dagen når jeg skulle gjøre noe annet men hadde litt tid til å følge med kaninen, om jeg feks skulle lese eller se på tv og det var fint vær for eksempel. Jeg så kaninen også om jeg var inne, så jo om den begynte og bli lei gravingen. Fungerte ikke med gjerde da kaninen var superflink til å komme seg ut. Han var veldig sosial og digget mennesker og alle dyr,også nabohunden en rottwiler .Kaninen var derfor veldig desperat om han hørte noen barn leke, hørte meg eller hørte nabohunden eller en annen hund. Så derfor kunne han hoppe på gjeret hundre ganger til han kom seg over eller klarte og rive det ned. I sine forsøk på og komme over gjerde så jeg det som mer sannsynlig enn at han ville skade seg... Han hadde helt fantastisk tekknikk på og komme over gjerder om det var netting lignende hønsenetting bare mer solid så presset han på gjerde til det kom slike skrukker så hoppet han bare på de skrukkende og kom seg over. Om nettingen var enda mere solid hoppet han så langt oppå gjerdet og så sto han der og prøvde og presse det ned helt til det bøyde seg bittelitt slik at han kom seg over. Om det var gjerde av tre så hoppet han slik som med nettingen bortsett fra at han prøvde og klore seg fast på toppen av det slik at klørne falt av eller så stanget hode inni eller falt bakover og slo ryggen hodet eller tenenne i bakken. Nå hadde jeg bare de ulike gjerdene et par timer før jeg ga opp. Først så tenkte jeg noe slikt som nå slo han seg da prøver han ikke igjen men det var ikke slik det fungerte for ham . Jeg hadde prøvd en del gjerder før jeg ga opp. Han så ikke på gjerde slik som jeg tenkte, han så på gjerder som en utfordring og gjorde hva han kunne for å ødelegge de med egen helse som innsats... Bånd fungerte heldigvis utmerket. Den kaninen vil jeg ha! Og når vi snakker om avl og katter og hunder...jeg skjønner ikke hvordan man multiqouter, men det var en som sa at hunden ikke tenker på samme måte som oss når det gjelder valper og at "hun har så lyst til å bli mor" ikke er et bra argument. Jeg synes det er et helt greit argument så lenge man parrer med en av de samme rasene som moren (hvis moren er terrier og border collie burde faren være en av disse, ikke en labrador) og passer på at man har seriøse folk som ønsker seg valpene når de er gamle nok. Det kommer litt an på hunden, samme som det kommer an på personen, men min eldste hund har vært så valpesyk at det nesten er utrolig. Så fikk vi den yngste hunden min. (Og nå forventer jeg ros fra alle altså ) Hun hadde blitt avlivet hvis ingen ville ha henne fordi hun mangler ett øye. Hun er den peneste og snilleste hunden jeg har vært borti. Uansett, vi fikk henne som valp og da ble den eldste hunden "mamma" for henne og da roet hun seg med en gang og styrte så fælt med henne at...
NovaFlare Skrevet 19. mai 2010 #53 Skrevet 19. mai 2010 (endret) Vi tenker på kunstige og konstruerte "skjønnhetsidealer" som slett ikke alltid er til det beste for hundens fysikk og helse. Joda, de aller fleste oppdrettere og hundeklubber snakker masse om hvordan de fokuserer på helse og sunnhet ved avl, men likevel er det ingen tvil om at vi har store og alvorlige problemer innenfor mange raser. Arvelige sykdommer, innavl, matadoravl, minkende genbank, syke dyr - jeg ønsker ikke at katten som art skal ødelegges på same viset. Her er jeg helt enig med deg! Det er tull at de "fleste" oppdrettere setter helse først, de setter såvisst eksteriør først, absolutt. De reiser land og strand og dolker hverandre i ryggen som galninger for å få rød sløyfe på utstilling, og hvis denne Å så vakre tispen dessverre skulle være litt "forsiktig" av seg, så er jo ikke det noe stress, for da bruker vi bare en stabil hanne som "utfyller" tispen godt, og da blir sikkert valpene trygge og glade likevel Jeg blir alltid skeptisk når de skriver at foreldrene "utfyller" hverandre godt, da tenker jeg at en av dem har en ulempe som den andre må veie opp for, og sånn bør det ikke være. BEGGE skal ha topp gemytt. At kroppen og vinkler samt tannstilling skal være gode, er jeg helt for, for det har noe med kroppens funksjon å gjøre, men at pelsfarge og korrekt fall i pelsen skal spille en rolle i den grad det gjør, er utrolig trist. Endret 19. mai 2010 av NovaFlare
Tabris Skrevet 19. mai 2010 #54 Skrevet 19. mai 2010 (endret) Enig med deg, NovaFlare. (Bra vi kan være enige om noe. ). Jeg er ikke uenig i hundeavl som prinsipp. Hvis vi hadde hatt rasestandarden som alltid og til enhver tid satte helse og funksjonalitet i høysetet, og utstillinger med premierte hunder som gikk på dette, så hadde det vært flott. Og mennesker er mennesker enten de avler på hunder eller katter - jeg har ikke like stor kjennskap til katteavl, men jeg tipper det ikke er særlig mye bedre der heller. Det viser bare ikke så mye igjen siden katteavl fortsatt foregår i mindre skala enn hundeavl (igjen: i hvertfall i Skandinavia og antagelig også Europa. Mulig det er omvendt i USA). I tillegg til at vi har færre ekstremraser innenfor katteverdenen (selv om det finnes noen der også ) enn hundeverdenen. Men jeg frykter det er bare snakk om tid. Jeg er idealistisk nok til å håpe at vi kan kastrere nok katter til at vi slipper den situasjonen vi er i nå med haugevis av uønskede, forvillede katter, men fortsatt la nok katter parre seg til at arten får fortsette mest mulig naturlig. Men det vil i seg selv heller ikke være optimalt, for det kan være de katter som er kastrerte kanskje hadde vært bedre egnet til å føre arten videre enn de ukastrerte. Meeen, nå ble jeg engasjert her, gitt. Beklager, TS, dette var nok en avsporing. Endret 19. mai 2010 av Tabris
MissMas Skrevet 19. mai 2010 Forfatter #55 Skrevet 19. mai 2010 Meeen, nå ble jeg engasjert her, gitt. Beklager, TS, dette var nok en avsporing. Det går bra, har sett mye av det i denne tråden. Du er ikke den eneste. Jeg avsporer jeg og! Jeg leser det dere skriver nå, ang avl på hunder og katter, og jeg vet at hvis jeg hadde spurt disse fanatiske menneskene jeg tenker på om dette, hadde de sagt dette: Forby all avl på alle katter. Katter slik de er i dag er menneskeskapt, og ikke naturlige (osv). Forby all avl på hunder. Forby all avl på kaniner. Ta vare på de dyrene som er hos dyrebeskyttelsen nå, men la alle rasene dø ut, for vi mennesker er onde og egoistiske som har kjæledyr.
Tabris Skrevet 19. mai 2010 #56 Skrevet 19. mai 2010 (endret) Jeg tror vel nesten aldri jeg har støtt på noen som mener dette. Men innerst inne i min reneste idealisme (eller kanskje heller: min mørkeste misantropi), så hender det at jeg henfaller til å mene det samme selv. I hvertfall tenker jeg tanken. Endret 19. mai 2010 av Tabris
poffer Skrevet 19. mai 2010 #57 Skrevet 19. mai 2010 Sant så sant ! Har merket ting spesielt på dyreforum, om det er hund, hest, katt, you name it ! Har fått mye kjeft og styr selv, men i bunn og grunn så er det vel bare det at folk har veldig forskjellige meninger
Gjest Blubberella Skrevet 19. mai 2010 #58 Skrevet 19. mai 2010 (endret) Jeg ser en her nevner at det føles greit å avle på katten fordi det er lett å få gitt kattungene bort der hun bor. Jeg bodde tidligere i en by der det tydeligvis var lett å få gitt bort kattunger, siden venninna mi hadde problemer med å få tak i katt. Uansett hvilke annonser hun ringte på var allerede alle kattungene gitt bort. Det som var litt pussig var at i samme byen var det svært mange ukastrerte løskatter. Min (kastrerte) hunnkatt kom stadig inn med kloremerker etter å ha fått juling av disse løskattene. At det er lett å få gitt bort kattungene er ikke ensbetydende med at de blir tatt godt vare på dit de kommer. Jeg og pusen har forøvrig flyttet nå, til bygda, og her trives hun mye bedre. Her har hun bare en noe innpåsliten monsemann som stadig flørter med henne. Det er naboens ukastrerte hannkatt som fortvilt prøver å få snøret i bånn, stakkars... Jeg synes kattunger er kjempekos, men ser ingen grunn til å avle på katta mi og gi bort kattungene til kjente og ukjente. Det er også bedre for katten min at hun slipper løpetidene med stress og jag etter parringspartner. I tillegg har jeg eliminert bort både eggstokk-kreft, livmorkreft og betennelse i livmora på pusen min, og sjansen for at hun skal få jurkreft er minimal. Alt dette setter jeg enda mere pris på enn kull med søte kattunger. Er også enig i at tanken på bare rasekatt-avl er litt skremmende, men de fleste oppdrettere opplever fra tid til annen at kattene parrer seg med streifende huskatter. De kan stort sett kontrollere dette, men uhell skjer fra tid til annen... Jeg mistenker sterkt at min katt er et resultat av at moren hennes har parret seg med en skogskatt. Det er vel neppe ønskelig fra oppdretternes side, men det er ihvertfall med på å lage fine blandingskatter som kan gi nytt blod i kattebestanden. Det er neppe alle som kastrerer kattene sine uansett hvor flinke folk blir. Helst skulle man funnet en gylden middelvei, men det spørs hvor enkelt det blir... At folk spør ærlige spørsmål er greit, og de fortjener uansett ordentlige og høflige svar. Men enkelte folk burde ha lest seg grundig opp på hvordan dyrehold er før de skaffer seg dyr. Hvis noen tydelig driver med tilnærmet dyreplageri fordi de ikke vet bedre, sliter jeg av og til med å svare høflig. Men jeg prøver ihvertfall Endret 19. mai 2010 av Ylvina
Gjest AnonymBruker Skrevet 20. mai 2010 #59 Skrevet 20. mai 2010 Kan vel ikke si at jeg har opplevd så mange fanatiske dyreeiere. Riktig nok er det noen som er mer entusiastiske enn andre når det kommer til dyrehold og dyrevern. Jeg tror mye av grunnen til at vi biter fra oss er den litt kalde og bagatellisende holdningen til både media og politi når det kommer til ekstreme saker (da tenker jeg på lovbrudd som vanskjøttsel og pining) Dette provoserer oss! Noe er annet det som ikke synes så godt. Det som foregår i hjemmene som ingen oppdager. Folk anskaffer seg kattunge som leketøy til barna. Skal de på ferie så er det ganske enkelt å kvitte seg med den ved å dumpe den et sted. En kattunge er som regel gratis å få, men den er ikke gratis å ha! DET er det mange som ikke skjønner helt. Den skal ha vaksiner og oppfølging hos veterinær. Blir den skadet eller syk så kan det være snakk om STORE dyrlegeregninger. Min katt er bare tre år, men har allerede kostet meg mange tusen. Da har det bare vært bagateller, men som allikevel må gjøres så ikke katten skal plages. Jeg har rasekatt som jeg i utgangspunktet ville ha inne hele tiden, men jeg så det når han var stor nok og våren kom at det kunne jeg bare glemme. Han hadde vært en svært ulykkelig innekatt. Han elsker å være ute! Hele vinteren er han inne. Frivillig Jeg har sett folk som har latt katten eller hunden gå med plager lenge fordi de er uvitende eller skylder på dårlig råd. Da må de ikke skaffe seg dyr! Det er vi eiere som har ansvaret for at dyret har det godt så lenge det lever. Dyr er ikke leketøy. De kan ikke snakke. De trenger hjelp og oppfølging akkurat som et barn. Det er et stort ansvar og de som ikke forstår det burde vente med å skaffe seg dyr. Syns ikke dette er fanatiske holdninger. Det handler bare om at et levende vesen skal ha det godt. Noe som provoserer MEG mer er fanatiske "barne-eiere"! Mitt inntrykk er at man ikke kan få barn hvis man ikke er pedagog. Barn skal forstås ihel og hvertfall ikke disiplineres. Lurer på hvordan folk oppdro barna sine før??
NovaFlare Skrevet 20. mai 2010 #60 Skrevet 20. mai 2010 (endret) Noe som provoserer MEG mer er fanatiske "barne-eiere"! Mitt inntrykk er at man ikke kan få barn hvis man ikke er pedagog. Barn skal forstås ihel og hvertfall ikke disiplineres. Lurer på hvordan folk oppdro barna sine før?? Med bjørkeris og belte... Holdninger som dine skremmer meg. Selvsagt skal barn "forstås ihjel"! De skal lyttes til, forstås, få argumenter og forklaringer og behandles med respekt! Disiplin er et stort ord, og de færreste bruker det riktig... Endret 20. mai 2010 av NovaFlare
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå