Gjest Blubberella Skrevet 22. mai 2010 #101 Skrevet 22. mai 2010 Så synes jeg hele den feiringen av nå har jeg ikke spist dette på 13 måneder virker veldig snodig. For om jeg for eksempel har selskap og det kommer noen som ikke spiser melkeprodukter så må jeg kjøpe spesiell mat til h¤n og da blir jo ikke forbruket like bevist lenger. Om jeg lager is kake og må kjøpe inn en spesiell soyais så betyr det jo bare at det er mer som går i søpla etterpå.. Det mest riktige ville vel vært om alle kunne spise samme mat. Men nå er jeg allergisk selv og blant de jeg kjenner er det flere som er allergiske, blant mye annet også soya. Jeg kan skjønne problemet om du og dine venner/bekjente er allergiske, men friske folk kan da vel lett spise soya eller andre erstatninger for kjøtt, melk eller hva det måtte være. Kjæresten min er laktoseintolerant og jeg må derfor lage mat uten laktose (de fleste melkeprodukter), men selv om soyaprodukter o.l. er dyrere ser jeg ikke problemet med å kjøpe det og lage mat av det, eller spise restematen etterpå. Jeg spiser like gjerne soya-is som is med melk i, og jeg kan mer enn gjerne spise vegetarmat i flere dager etter å ha hatt besøk av vegetarianere/veganere. Så lenge man ikke har allergier blir jo ikke forbruket mindre bevisst. Din situasjon er jo litt uvanlig og er ikke et så veldig godt eksempel for folk flest. Jeg er en av dem som ikke kan skryte på meg å være verken veganer, vegetarianer eller fanatisk dyreverner, men jeg prøver å tenke gjennom hva jeg spiser og har en del sterke meninger om dyrehold. Jeg vil ha mest mulig økologisk mat og ønsker helst å spise kjøtt fra enten ville dyr (har levd et naturlig og bra liv før de ble mat) eller dyr som har hatt det bra mens de var i live. Jeg kjøper egg fra utegående høner (til nød frittgående) og har generelt et begrenset kjøttinntak. Vegetarmat er både spennende og godt, og det finnes mye godt å spise uten kjøtt. Jeg har utekatt, men ser ikke på det som dyremishandling om katter er innekatter. Hvis derimot folk lar være å kastrere huskattene sine, gir dem dårlig mat og/eller forlater dem alene i dagesvis fordi "katter klarer seg jo fint selv", mener jeg det ihvertfall grenser til dyreplageri. Jeg blir til og med litt frustrert over svigerforeldrene som har to hunder som får alt for lite trim om dagene, og i tillegg får hundene alskens matrester som de tydeligvis blir dårlig i magen av (fjerting og uhell på stuegulvet, pluss oppkast). Man klager ikke på fjertlukt og diverse uhell på gulvet når man selv har foret hundene med feil mat... Uvitenhet er ingen synd, men gjentakende ignoranse er ikke greit. Jeg mener at verden (og dyrene) uansett har stor fordel av at vi gjør så godt vi kan ved å velge økologisk, kutte ned på kjøttinntaket og tenke gjennom hvordan dyrene blir behandlet før de blir mat. Vi trenger ikke kle oss i pels heller med alle alternativene vi har. Det er bedre å gjøre litt enn å gi blaffen. Mange bekker små danner en stor Å!
Gjest Tay Skrevet 22. mai 2010 #102 Skrevet 22. mai 2010 Hei! Er det flere enn meg som har lagt merke til at det finnes endel fanatisk sinte dyreeiere der ute? Hvis man f.eks skriver noe på et hundeforum (...canis.no), så får man kritikk med en gang. Og det er alltid noen surpomper som skal kjefte. Det er alltid noen som finner noe gærent med det folk skriver, og vrir det om og kjefter og smeller. Jeg lurer på hvorfor det er sånn, jeg. Er det noen som har noen teorier? Kanskje de blir sure fordi de blir slitne av dyrene? Jeg har sett at det er slik på mange dyreforum. Mange er så sinna! Eller er det slik på absolutt alle forum? Helt enig ! Har katt så var ofte på et katteforum før der jeg fortalte litt.. fikk masse pirk ja.. Og siden jeg var under 18 og bodde hos foreldra mine så sa de sånn : uff og uff.. jaja siden du for hos foreldrene dine så er det vel ikke din feil.. Syns du skal ta en snakk med foreldrene dine (???) Jeg skrev vel at vi hadde hatt katten ute når den var 3-4 mnd MED bånd slik at den skulle vende seg til huset tidlig.. + det var sommer og veldig varmt inne. Så tror de kattedamene at de kan ALT , og de pirker og maser .. så ser jeg at de vetikke engang hvordan de skal få en katt til å gå på kasse !!
MissMas Skrevet 22. mai 2010 Forfatter #103 Skrevet 22. mai 2010 Du tillegger folk holdninger og begrunnelser du ikke vet om de har, MissMas. Tabris, jeg har snakket med utallige veganere.. jeg vet hva jeg snakker om. Men allikevel skal jeg være imponert om noen klarer å unngå animalske produkter helt! Og ja, det er bra å prøve og unngå, men allikevel så støtter man at dyr slaktes, så da blir det liksom litt rart. Dyr slaktes for å lage plastikk.
Gjest AnonymBruker Skrevet 22. mai 2010 #104 Skrevet 22. mai 2010 Dyr slaktes for å lage plastikk. Hæ? Det er nytt for meg.
MissMas Skrevet 22. mai 2010 Forfatter #105 Skrevet 22. mai 2010 Helt enig ! Har katt så var ofte på et katteforum før der jeg fortalte litt.. fikk masse pirk ja.. Og siden jeg var under 18 og bodde hos foreldra mine så sa de sånn : uff og uff.. jaja siden du for hos foreldrene dine så er det vel ikke din feil.. Syns du skal ta en snakk med foreldrene dine (???) Jeg skrev vel at vi hadde hatt katten ute når den var 3-4 mnd MED bånd slik at den skulle vende seg til huset tidlig.. + det var sommer og veldig varmt inne. Så tror de kattedamene at de kan ALT , og de pirker og maser .. så ser jeg at de vetikke engang hvordan de skal få en katt til å gå på kasse !! Hehe, det er lett å gå lei. Har selv vært på katteforum. Det er mange rare folk overalt, og vet ikke hva jeg skal tro.
MissMas Skrevet 22. mai 2010 Forfatter #106 Skrevet 22. mai 2010 Hæ? Det er nytt for meg. Åja, da lærte du noe nytt i dag og. Står noe om det høyere opp i tråden
Gjest AnonymBruker Skrevet 22. mai 2010 #107 Skrevet 22. mai 2010 Står noe om det høyere opp i tråden Hvor da? Jeg har lest hele tråden, men har ikke sett noen innlegg om at dyr slaktes for å lage plast?
Tabris Skrevet 23. mai 2010 #108 Skrevet 23. mai 2010 Tabris, jeg har snakket med utallige veganere.. jeg vet hva jeg snakker om. Nei, for du kan ikke generalisere dine erfaringer til å gjelde alle veganere.
Gjest AnonymBruker Skrevet 23. mai 2010 #109 Skrevet 23. mai 2010 Veganere og den jallarøkla der gjør meg glade. Ikke fordi det de gjør er nobelt eller aktverdig, men fordi de er latterlige. Fasttømrede ekstremister generelt har den effekten.
Tabris Skrevet 23. mai 2010 #110 Skrevet 23. mai 2010 Veganere og den jallarøkla der gjør meg glade. Ikke fordi det de gjør er nobelt eller aktverdig, men fordi de er latterlige. Fasttømrede ekstremister generelt har den effekten. Imbesile mennesker med liten toleranse kan være ganske underholdende de også.
MissMas Skrevet 23. mai 2010 Forfatter #111 Skrevet 23. mai 2010 Hvor da? Jeg har lest hele tråden, men har ikke sett noen innlegg om at dyr slaktes for å lage plast? Da har du ikke lest godt nok. I plastikk er det noe som heter kasein som er animalsk, og dermed slaktes dyr for å lage plastikk. Får vel sende den linken igjen da. Trykk her
Gjest AnonymBruker Skrevet 23. mai 2010 #112 Skrevet 23. mai 2010 Dyr slaktes for å lage plastikk. Jeg foreslår at du leser din egen link, plastikk blir laget av olje. Olje er resultatet av geologiske prosesser og (stort sett encellete) dyr (og planter) som døde for MANGE millioner år siden, lenge før mennesker eksisterte og kunne gjøre noe til eller fra.
MissMas Skrevet 23. mai 2010 Forfatter #113 Skrevet 23. mai 2010 Nei, for du kan ikke generalisere dine erfaringer til å gjelde alle veganere. Den dagen jeg hører om en veganer som ikke bruker animalske produkter, skal jeg ikke generalisere mer. Mener ikke at alle veganere er teite og dumme. Men jeg har mye erfaring med å snakke med veganere.
MissMas Skrevet 23. mai 2010 Forfatter #114 Skrevet 23. mai 2010 (endret) Jeg foreslår at du leser din egen link, plastikk blir laget av olje. Olje er resultatet av geologiske prosesser og (stort sett encellete) dyr (og planter) som døde for MANGE millioner år siden, lenge før mennesker eksisterte og kunne gjøre noe til eller fra. Det er kasein i plastikk. Om ikke i alle typer, så i mange typer. Kasein er animalsk. Og, forresten: Hvis veganere synes det er greit å bruke dyr som har dødd for lenge siden, da kan de jo bruke ull fra en sau som har dødd naturlig for lenge siden osv? Endret 23. mai 2010 av MissMas
Tabris Skrevet 23. mai 2010 #115 Skrevet 23. mai 2010 Jeg får inntrykk av at du nå har gått over til å bli mer kverulerende og ute etter å "ta" veganere enn noe annet, TS. Jeg ser ikke helt poenget. Som jeg - og andre - har sagt gjentatte ganger, så samsvarer det selvsagt ikke om man preker dyrevelferd når man selv spiser kylling eller har burdyr, men når man ser bort fra det - er det da ikke faktisk bra at noen velger å gjøre mye enn å ikke gjøre noe? Skal jeg la være å gi penger til Røde Kors fordi jeg ikke kan gi penger til alle?
Gjest AnonymBruker Skrevet 23. mai 2010 #116 Skrevet 23. mai 2010 Det er kasein i plastikk. Om ikke i alle typer, så i mange typer. Kasein er animalsk. Og, forresten: Hvis veganere synes det er greit å bruke dyr som har dødd for lenge siden, da kan de jo bruke ull fra en sau som har dødd naturlig for lenge siden osv? "The early production of casein isolates was stimulated by their application in industrial products such as paper, glue, paint, and plastics. These applications have been replaced by petroleum-based polymers. " http://www.answers.com/topic/casein Det er ingen som bruker ull fra sauer som har dødd for lenge siden, da kvaliteten ville vært rimelig elendig (prøv selv å klippe en selvdød sau). Noen veganere bruker nok ullplagg o.l som de kjøper brukt. For mitt vedkommende synes jeg det er mer paradoksalt at det er greit med husdyrgjødsel i produksjon av grønnsaker til veganere, men igjen handler det om å finne en måte å leve på som man selv synes er ok. Og for mange handler det nok mye om å ikke ha dyreproduktene tett på eller i kroppen. Men denne tråden handler ikke lenger om det som var utgangspunktet og jeg begynner vel snart å forstå at du får litt kjeft på andre fora også
MissMas Skrevet 23. mai 2010 Forfatter #117 Skrevet 23. mai 2010 "The early production of casein isolates was stimulated by their application in industrial products such as paper, glue, paint, and plastics. These applications have been replaced by petroleum-based polymers. " http://www.answers.com/topic/casein Åja, så det gjelder alle plastikktyper? Sikkert! Men uansett, ja, dette er veldig off topic. Jeg er ikke på noen måte ute etter å "ta" noen, men rett skal være rett. Og jeg ble engasjert, og følte jeg måtte spørre litt og finne litt ut hvorfor det er greit å drepe dyr for det og det, men ikke å drepe dyr for å spise dyr. Men nå kan vi vel sette punktum her, og holde oss til overskriften
MissMas Skrevet 23. mai 2010 Forfatter #118 Skrevet 23. mai 2010 Men denne tråden handler ikke lenger om det som var utgangspunktet og jeg begynner vel snart å forstå at du får litt kjeft på andre fora også Hva er en god grunn for å kjefte på andre? Jo, bevisst dyremishandling er en god grunn for å kjefte ordentlig på andre. Men til og med da er det best å forholde seg rolig og ikke være frekk og slem. For det er når folk ikke prøver å yppe og krangle at folk kanskje hører etter! Det er min erfaring. Jeg vet om mange som har sluttet helt å være på et forum pga kjeft, og det er veldig synd. Etter å ha lest det utsagnet ditt, begynner jeg å tro at du er en av dem som veldig lett kan kjefte på andre mennesker på fora.
Gjest AnonymBruker Skrevet 23. mai 2010 #119 Skrevet 23. mai 2010 Da har du ikke lest godt nok. I plastikk er det noe som heter kasein som er animalsk, og dermed slaktes dyr for å lage plastikk. Får vel sende den linken igjen da. Trykk her Joda, jeg leste linken, men gjorde du det? For i følge linken din finnes kasein i en spesiell type plast, dessuten er kasein et melkeprotein, ikke noe dyr slaktes for å utvinne. I all hovedsak lages plast av olje. Om du mener det er et problem, så er det greit nok, men da bør du kanskje holde deg til fakta. Og om jeg ikke husker feil, var det vel du som dro inn dette temaet, så å be oss om å holde oss til topic blir kanskje litt feil?
Gjest AnonymBruker Skrevet 23. mai 2010 #120 Skrevet 23. mai 2010 Joda, jeg leste linken, men gjorde du det? For i følge linken din finnes kasein i en spesiell type plast, dessuten er kasein et melkeprotein, ikke noe dyr slaktes for å utvinne. I all hovedsak lages plast av olje. Om du mener det er et problem, så er det greit nok, men da bør du kanskje holde deg til fakta. Og om jeg ikke husker feil, var det vel du som dro inn dette temaet, så å be oss om å holde oss til topic blir kanskje litt feil? Glemte forresten å skrive at den type plast jeg har linket til, som jeg kom frem til gjennom din link, gikk ut av produksjon på 60-tallet. Har prøvd å finne informasjon om at kasein fortsatt brukes til produksjon av plast idag, men så langt til ingen nytte. Så veldig vanlig kan jeg ikke tro at kasein er i plast.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå