MissMas Skrevet 20. mai 2010 Forfatter #81 Skrevet 20. mai 2010 I følge artikkelen regnes stort sett ikke olje som et animalsk produkt, selv om det stammer fra fossile rester av marine dyr. Fornuftig nok, ellers blir det fort veldig komplisert å være veganer eller vegetarianer. Hvis man skal finne ut hvor i kretsløpet ting har vært for flere millioner år siden har nok mye av det vi kan nyttiggjøre oss i dag sikkert vært innom dyreriket. Er kasein olje?
MissMas Skrevet 20. mai 2010 Forfatter #82 Skrevet 20. mai 2010 (endret) Jeg er enig i at man må sette seg inn i det man sier man brenner for. Det blir feil om man skal forsøke å "preke" til andre om dyrevelferd hvis man selv sitter med hamster i små bur eller spiser kylling. På den annen side så synes jeg det blir for pirkete å ta helt av om en veganer bruker plastikk. Kanskje han ikke vet om det? Kanskje han er i en prosess hvor han kvitter seg med èn ting om gangen? Kanskje han har tenkt gjennom saken og satt en grense for seg selv og sin samvittighet som inkluderer bruk av plastikk? En slik pirking fra andre begynner å nærme seg det jeg vil kalle fanatisk. Jeg vil tro at vi alle sammen, til en viss grad, lever dobbelmoralistisk. Det er vel knapt noen som virkelig klarer å leve 100 % etter sine innerste verdier hele tiden. Men hvis man faktisk gjør såpass mye at man har kuttet ut all kjøtt og fisk, alle meieriprodukter, lær, skinn og honning - og det eneste man sitter igjen med er bruk av plastikk. Vel, det er en person jeg vil applaudere. Det som er greia er at når veganere selv pirker på andre, men ikke klarer å gjennomføre sitt "prosjekt", blir det litt feil. Selvfølgelig skal en få lov til å pirke på folk som pirker på andre Som sagt, hvis en ikke vet om det, er en ikke seriøs. Hvis man er "veganer" og allikevel bruker animalske produkter - hva er da vitsen? hehe. Endret 20. mai 2010 av MissMas
MissMas Skrevet 20. mai 2010 Forfatter #83 Skrevet 20. mai 2010 (endret) Så du mener man enten må gjøre ting 100% ekstremt gjennomført (selv om det praktisk sett kan være umulig) - eller bare gi opp hele greia og kjøre på med egg fra burhøns osv? Jeg ser virkelig ikke hva som er hyklersk i å gjøre så godt man kan i en sak som dette. Er man drevet av dyrevernidealer, er en veganer som unngår animalske produkter osv langt bedre på vei enn en gjennomsnittlig nordmann - selv om veganeren er så "dobbeltmoralsk" at h*n i mangel på erstatninger kanskje er nødt til å bruke produkter som inneholder litt plastikk... Hvis de ikke spiser egg fordi de er redd for å kjøpe egg fra burhøns, får de kjøpe seg ei høne? Det jeg mente er at hvis man kaller seg veganer, men allikevel benytter seg av en rekke animalske produkter, er det ingenting å skryte av, og det blir ikke spesielt. Hvis noen hadde klart å leve livet sitt uten å benytte seg av animalske produkter, hadde jeg vært skikkelig imponert (Når jeg skriver dette jeg skal skrive nå, har jeg slike personer i tankene: De kritiserer andre for å spise kjøtt og benytte seg av animalske produkter) Det å pirke på andre, men allikevel ikke klare å gjennomføre prosjektet sitt 100%, det er ikke godt nok. Det er langt fra godt nok. Hvis man virkelig er opptatt av dyrevelferd og vil unngå animalske produkter, må en nesten gjennomføre det skikkelig og, mener jeg. Ja, om det så vil si at de må bo i skogen i en trehytte uten luksus:) Endret 20. mai 2010 av MissMas
Amys Skrevet 20. mai 2010 #84 Skrevet 20. mai 2010 (endret) Så du mener man enten må gjøre ting 100% ekstremt gjennomført (selv om det praktisk sett kan være umulig) - eller bare gi opp hele greia og kjøre på med egg fra burhøns osv? Jeg ser virkelig ikke hva som er hyklersk i å gjøre så godt man kan i en sak som dette. Er man drevet av dyrevernidealer, er en veganer som unngår animalske produkter osv langt bedre på vei enn en gjennomsnittlig nordmann - selv om veganeren er så "dobbeltmoralsk" at h*n i mangel på erstatninger kanskje er nødt til å bruke produkter som inneholder litt plastikk... Nå var det ikke meg du spurte, men jeg svarer fordet. Jeg mener iallfal at sålenge man skal belære andre bør man i det minste gjøre ting gjennomført selv. Eller, som er det beste, man unngår å belære. Man kan tipse personen om hvorfor man bør gjøre ditt og datt, og hvis personen ikke vil lar man det være. Så kan man heller bruke energien sin på holdningskampanjer, lovendringer og liknende. Personlig beundrer jeg de som klarer å være vegetarianere/veganere, jeg har prøvd i noen måneder selv og det holdt på å klikke for meg EDIT: Jeg leste ikke linken fra MissMas ordentlig, så fjernet avsnittet mitt om plastikk Endret 20. mai 2010 av mias
Gjest AnonymBruker Skrevet 20. mai 2010 #85 Skrevet 20. mai 2010 Er kasein olje? Nei, det er et melkeprotein.
Sasha Sasha Skrevet 20. mai 2010 #86 Skrevet 20. mai 2010 Ja, det er slike mennesker jeg tenker på! Greit at man er veganer/vegetarianer, men da trenger en ikke prakke det på andre mennesker. Folk får tenke og velge selv uten at noen skal bestemme over andre Ja det var akkurat det de gjorde de veganerene prakket virkelig alt ansvaret for at de var veganer på oss andre for eksempel så sa de ikke ifra om at de var veganer på forhånd om når de kom til gården for å være der i 2 -3 uker. De kom gjerne på kvelden ble de irriterte for at en ikke hadde soyamelk rismelk osv og at det ikke var tilrettelagt for dem. Nå var jo denne tradisjons setra langt oppe på fjellet. En måtte gå i nesten en dag for å komme dit så da ble det jo til at noen andre måtte gå helt ned i bygda og kjøpe spesiell mat til veganerene. Det ble til at venninna mi alltid gikk tidlig på morgenen dagen etter for å kjøpe mat til de fordi hun var rask og klarte og bære tunge ting. Ellers så hakket veganerene veldig, en skulle ikke gjøre ditt og ikke datt og de var veldig vanskelige og hengte seg veldig opp i ting som feks at en laget ost og spiste grøt og melket kyr. De skjønte liksom ikke at om en hadde sluttet å lage produkter av melk og selge det til turistene ville ikke plassen gått rundt. Hadde det ikke vært geiter eller kyr der og hadde en ikke hatt melk og da hadde ikke plassen bestått. Alt på setra kretset jo rundt tradisjon en kunne for eksempel velge mellom og spise brød med hvitost, brunost, multesyltetøy, muggost, eller en kunne spise rømmegrøt, havregrøt, risengrøt osv alt laget på setra bortsett fra kaffe og te. Når veganeren ikke kunne spise dette måtte folk ned og kjøpe mat til dem. Det virket egentlig bare som om veganerene var der for å sabortere ved og nekte og være med på alle gjøremålene og kreve andre for å gå og kjøpe mat til de... Nå vil jeg bare legge til at jeg vanligvis ser opp til veganere og vegetarianere men at jeg synes noen av de bryter en grense der de bare går over til å være fanatiske og vanskelige. Jeg er selv ganske opptatt av hva som belaster miljøet derfor spiser jeg blant annet ikke oppdrettlaks. Det var også jeg som skrev dette men klarte å poste anonym ved en feil. De fanatikerne jeg har møtt er gjerne med i dyrevern organisasjoner der flertallet ofte er vegetarianere og veganere. De gjør mye bra for all del all ros til dem. Men none grupper går altfor langt i sin ideologi og detter nesten ut av virkligheten. Husker jeg jobbet på ei seter litt turist plass men plassen har tradisjoner flere hundre år tilbake. Plassen hadde vel ca 20 kyr der om sommeren som de som var på seteren melket og laget ost på gammelt vis. Det er vanlig og kanskje jobbe på denne seteren 2 ukers sommerstid og noe av greie er og gjøre det meste slik som en gjorde det før i tiden melke kyrne og lette etter kyrne om de går for langt ut fra området. Dit kom det også noen veganere fra tid til annen de mente at en skulle slutte og melke kyrne for det var ikke naturlig. En prøvde jo og forklare at en kunne ikke bare slutte og melke på dagen for da ville kyrne få melkespreng og senere jurbetennelse og at det var smerte fult for melke ku og gå lenge uten og bli melket. Men samme hvor mange ganger alle sa det til disse veganerene som var der gikk det ikke inn, for det var ikke naturlig å melke en ku. Huff de var så slitsomme for min del så skjønte jeg ikke hva de gjorde i den dalen i hele tatt for det er ikke mange kyr som har det like godt som disse og får gå fritt rundt i en hel dal og blir passet så godt på sommerstid..
Gjest AnonymBruker Skrevet 20. mai 2010 #87 Skrevet 20. mai 2010 Så du mener man enten må gjøre ting 100% ekstremt gjennomført (selv om det praktisk sett kan være umulig) - eller bare gi opp hele greia og kjøre på med egg fra burhøns osv? Jeg ser virkelig ikke hva som er hyklersk i å gjøre så godt man kan i en sak som dette. Jeg synes også det er helt greit å gjøre så godt man kan og sette grensa ett sted, problemet er at mange veganere inntar en "holier than though"-holdning ovenfor andre som gjøre så godt de kan, etter andre grenser. Jeg legger meg ikke opp i hva veganere gjør, men med en gang de begynner å kritisere meg for at jeg benytter meg av feks vilt og økologisk kjøtt, synes jeg det er hyklersk av dem, dersom de benytter seg av andre animalske produkter.
Tabris Skrevet 20. mai 2010 #88 Skrevet 20. mai 2010 De personene du snakker om, Sasha, høres ut til å være egoistiske og vrange personligheter. Jeg tror faktisk de ville vært like egosentriske om de ikke var veganere. Slikt er så ekstremt at jeg tror det går mer på person enn hva man spiser. Men som jeg har skrevet tidligere - det blir selvsagt feil om man forsøker å preke dyrevelferd med smågangere i bur eller mens man spiser kylling. Om man skal snakke om personlig erfaring, så har jeg aldri støtt på en vegetarianer/veganer som har kommentert eller kritisert når jeg spiser kjøtt. Men jeg har støtt på kjøttspisere som latterliggjør og kommenterer når jeg ikke spiser kjøtt.
Harlekin Skrevet 21. mai 2010 #89 Skrevet 21. mai 2010 Om man skal snakke om personlig erfaring, så har jeg aldri støtt på en vegetarianer/veganer som har kommentert eller kritisert når jeg spiser kjøtt. Men jeg har støtt på kjøttspisere som latterliggjør og kommenterer når jeg ikke spiser kjøtt. Det samme har jeg, Tabris. Jeg har aldri truffet en misjonerende vegetarianer, men misjonerende kjøttspisere har jeg truffet flere av. Uansett tror jeg det går mer på personlighet, som du sier. Ellers skjønner jeg ikke den svart-hvitt-holdningen i noen av innleggene her: Enten må man være 100 % veganer, eller så må man spise kjøtt? Er det ikke bedre å gjøre sitt beste, og så kanskje ikke lykkes 100 %, i stedet for å gi fullstendig blaffen?
MissMas Skrevet 21. mai 2010 Forfatter #90 Skrevet 21. mai 2010 [quote name='Harlekin' date='21 mai 2010 - 20:52' Ellers skjønner jeg ikke den svart-hvitt-holdningen i noen av innleggene her: Enten må man være 100 % veganer, eller så må man spise kjøtt? Er det ikke bedre å gjøre sitt beste, og så kanskje ikke lykkes 100 %, i stedet for å gi fullstendig blaffen?
Tabris Skrevet 21. mai 2010 #91 Skrevet 21. mai 2010 Hvorfor gi noe til veldedighet når du ikke gidder å gi til alle? Det blir jo bare tullete. Bedre å ikke gi til noen da.
MissMas Skrevet 22. mai 2010 Forfatter #92 Skrevet 22. mai 2010 Hvorfor gi noe til veldedighet når du ikke gidder å gi til alle? Det blir jo bare tullete. Bedre å ikke gi til noen da. Ja, hvorfor det? - "Jeg er veganer, MEN jeg bruker animalske produkter". - "Hva er en veganer da?" - "En som prøver å unngå og bruke animalske produkter". - "Hvorfor bruker du animalske produkter da??" - "Fordi jeg ikke gidder å gå så langt jeg må for å unngå og bruke animalske produkter" - "Hvorfor gidder du ikke det da?" - "Fordi da kan jeg ikke leve i luksus. Da må jeg leve i en trehytte i skogen" - "Åja, så du er ikke SÅ interessert i å unngå animalske produkter da?" - "Nei".
Amys Skrevet 22. mai 2010 #93 Skrevet 22. mai 2010 Det er jo fortsatt bedre å prøve så godt man kan/orker da, enn å ikke prøve i det hele tatt. Selvfølgelig forutsatt at man ikke ser på seg selv som bedre enn alle andre (jeg har kommet over både fanatiske kjøttspisere og vegetarianere/veganere av den "hellige" sorten. Som noen nevte tidligere i tråden, jeg tror det har mer med personlighet enn sak å gjøre)
Tabris Skrevet 22. mai 2010 #94 Skrevet 22. mai 2010 Du tillegger folk holdninger og begrunnelser du ikke vet om de har, MissMas.
Gjest AnonymBruker Skrevet 22. mai 2010 #95 Skrevet 22. mai 2010 Hva mener du veganerne bruker av animalske produkter da? Ok, noen er "kostholdsveganere" som synes det er greit å bruke f eks ullgensere, men ikke spise honning, men jeg kjenner også veganere som er veldig nøye på hva de bruker av klær og interiør osv (vil tro det gjelder de fleste veganere). Du kan nesten ikke regne olje som problematisk, da det som nevnt tidligere i tråden er mange millioner år siden olja var selvdøde, ofte encella dyr. At man mot sin vilje tar livet av smådyr når man støvsuger, tråkker rundt i gresset osv synes jeg ikke er noe argument mot veganisme eller vegetarisme, det handler i mine øyne om å prøve så godt man kan å leve slik man føler er riktig. Det er alltid et sprik mellom idealisme og praksis, uansett hvilken ideologi man har, og hva så? Personlig tror jeg ikke det er mer gjennomførbart/bærekraftig om hele verdens befolkning ble veganere (et landbrukssystem som er helt husdyrløst vil ha betydelig mindre produktivitet enn bare et økologisk system MED husdyr. Alternativet er kunstgjødsel selvsagt, men det er jo heller ikke ideelt over tid. På den annen side er det kanskje feil å lete etter en driftsform som har "bærekraft" til 10 miliarder mennesker, en verden med en brøkdel av dagens befolkning ville nok klart seg fint på vegansk produksjon.. men hvor skal man gjøre av de overflødige menneskene..?). Derfor synes jeg ikke det er noe "bedre" eller mer etisk å være veganer enn noe annet. Men jeg synes det er ganske enkelt å respektere at folk velger å være det. At jeg har stilt noen spørsmål om hvorfor de velger det, og også om de faktisk husker på at honning og silke er animalske produkter har nok hendt, men det er av nysgjerrighet, ikke for å "ta" dem for noe. Denne tråden har forresten beveget seg laaangt vekk fra utgangspunktet. Når det gjelder forumsinnatagger tror jeg kanskje det er slik at det fort danner seg klikker på mindre fora, hvor noen får veldig eier- og herskerfølelse, og andre må smiske med den harde kjernen for å ikke bli mer eller mindre utestengt. Det gjelder mange flere slags fora enn de som handler om kjæledyr, men jeg er enig i at det kan være ille slike steder.
Sasha Sasha Skrevet 22. mai 2010 #96 Skrevet 22. mai 2010 (endret) Det er ikke det det handler om, men dette: - Ikke pirk på andre om du ikke klarer å gjennomføre noe 100% selv. - Hvis det å være veganer handler om å gjøre så godt man gidder for å unngå animalske produkter, virker det å være veganer som noe som ikke er så seriøst, og det virker da litt tullete. Hva heter da de som klarer å unngå animalske produkter 100%? Møtte en gang et avholdsmenneske hun syntes hun var et skikkelig avholsmenneske, da hun bare drakk litt av og til... Men det var bare det at hune gentlig drakk en del, ikke hver helg men i ferier osv.. Hadde hun sagt noe sånn som at hun pleide og begrense drikkingen i helger da hadde det jo hørtes mere riktig ut. Det var jo ikke det at hun drakk mindre en før som var galt men det at hun kaldte seg for et skikkelig avholdsmenneske som holdt seg langt unna alkohol... Det blir ganske tullete og kalle seg for veganer om en ikke er det. På samme måte som det er tullete og kalle seg for vegetarianer og spise kylling. Hva er poenget da? Nesten alle jeg har møtt som er vegetarianere ser veldig ned på meg fordi jeg ikke er vegetarianer samtidig så spiser de kylling selv.. Og da blir jo det hele helt feil. Jeg synes det er bedre og være en bevist forbruker istedenfor å skryte av at jeg har ikke spist kjøtt på 11 måneder.. Da har de kanskje har trykt i seg aldri så mye kylling og utryddnings truede fiske arter.. Så synes jeg hele den feiringen av nå har jeg ikke spist dette på 13 måneder virker veldig snodig. For om jeg for eksempel har selskap og det kommer noen som ikke spiser melkeprodukter så må jeg kjøpe spesiell mat til h¤n og da blir jo ikke forbruket like bevist lenger. Om jeg lager is kake og må kjøpe inn en spesiell soyais så betyr det jo bare at det er mer som går i søpla etterpå.. Det mest riktige ville vel vært om alle kunne spise samme mat. Men nå er jeg allergisk selv og blant de jeg kjenner er det flere som er allergiske, blant mye annet også soya. Endret 22. mai 2010 av Sasha Sasha
Tabris Skrevet 22. mai 2010 #97 Skrevet 22. mai 2010 Så synes jeg hele den feiringen av nå har jeg ikke spist dette på 13 måneder virker veldig snodig. For om jeg for eksempel har selskap og det kommer noen som ikke spiser melkeprodukter så må jeg kjøpe spesiell mat til h¤n og da blir jo ikke forbruket like bevist lenger. Om jeg lager is kake og må kjøpe inn spesiell soyais så betyr det jo bare at det er mer som går i søpla etterpå.. Det mest riktige ville vel vært om alle kunne spise samme mat. Men nå er jeg allergisk selv og blant de jeg kjenner er det flere som er allergiske, blant mye annet også soya. Dette forstår jeg ikke helt. Hvis f.eks du må kjøpe inn ekstra fordi noen er vegetarianere/veganere, så blir det jo nettopp mer bevisshet rundt forbruket. Hadde man ikke trengt å ta slike hensyn, så hadde man jo fortsatt kjøpt melk eller kylling uten å være seg bevisst at man gjør det. Det er heller ikke gitt at man må kaste det som er ekstra - enten kan man gi det som er igjen til vegetarianeren/veganeren, man kan bruke det opp selv i andre oppskrifter eller man kan velge å lage noe helt annet slik at man slipper å kjøpe inn noe som ikke blir brukt. Akkurat det mener jeg avhenger av hvilken holdning man har til slikt selv, og hvor vanskelig man velger å gjøre det.
Harlekin Skrevet 22. mai 2010 #98 Skrevet 22. mai 2010 Det er ikke det det handler om, men dette: - Ikke pirk på andre om du ikke klarer å gjennomføre noe 100% selv. - Hvis det å være veganer handler om å gjøre så godt man gidder for å unngå animalske produkter, virker det å være veganer som noe som ikke er så seriøst, og det virker da litt tullete. Hva heter da de som klarer å unngå animalske produkter 100%? Det er bedre å klare noe 90 % enn å ikke klare det/gidde det i det hele tatt, synes nå jeg. Jeg er vegetarianer, men har nok helt sikkert fått i meg animalske produkter noen ganger. Blant annet har jeg tatt tran, før jeg fant ut at det finnes omega3 direkte fra planteriket. Likevel kjøper jeg kun økologiske egg, spiser ikke kjøtt eller fisk, og prøver å leve livet mitt så "dyrevennlig" som mulig. Gjør dette meg til en sell-out som ikke-vegetarianer kan ta meg på? Jeg synes det er bedre å gjøre så godt man kan og mislykkes en gang i blant, enn å sitte på sin høye hest og se ned på folk som klarer noe en ikke klarer selv. Det blir ganske tullete og kalle seg for veganer om en ikke er det. På samme måte som det er tullete og kalle seg for vegetarianer og spise kylling. Hva er poenget da? Nesten alle jeg har møtt som er vegetarianere ser veldig ned på meg fordi jeg ikke er vegetarianer samtidig så spiser de kylling selv.. Jeg synes det er bedre og være en bevist forbruker istedenfor å skryte av at jeg har ikke spist kjøtt på 11 måneder.. Da har de kanskje har trykt i seg aldri så mye kylling og utryddnings truede fiske arter.. Så synes jeg hele den feiringen av nå har jeg ikke spist dette på 13 måneder virker veldig snodig. For om jeg for eksempel har selskap og det kommer noen som ikke spiser melkeprodukter så må jeg kjøpe spesiell mat til h¤n og da blir jo ikke forbruket like bevist lenger. Om jeg lager is kake og må kjøpe inn spesiell soyais så betyr det jo bare at det er mer som går i søpla etterpå.. Det mest riktige ville vel vært om alle kunne spise samme mat. Men nå er jeg allergisk selv og blant de jeg kjenner er det flere som er allergiske, blant mye annet også soya. Men da kjenner du ikke noen "ordentlige" vegetarianere, da. Så da kan du ikke egentlig uttale deg hvordan de som faktisk er vegetarianere, lever livene sine. Ellers skjønner jeg heller ikke at det å ikke ha spist kjøtt i en viss periode er noe å feire. Jeg har vært vegetarianer i 15 år, men det er ikke noe å feire, bare måten jeg lever livet mitt på.
Sasha Sasha Skrevet 22. mai 2010 #99 Skrevet 22. mai 2010 Dette forstår jeg ikke helt. Hvis f.eks du må kjøpe inn ekstra fordi noen er vegetarianere/veganere, så blir det jo nettopp mer bevisshet rundt forbruket. Hadde man ikke trengt å ta slike hensyn, så hadde man jo fortsatt kjøpt melk eller kylling uten å være seg bevisst at man gjør det. Det er heller ikke gitt at man må kaste det som er ekstra - enten kan man gi det som er igjen til vegetarianeren/veganeren, man kan bruke det opp selv i andre oppskrifter eller man kan velge å lage noe helt annet slik at man slipper å kjøpe inn noe som ikke blir brukt. Akkurat det mener jeg avhenger av hvilken holdning man har til slikt selv, og hvor vanskelig man velger å gjøre det. Nei dette er vel egentlig mest et problem jeg har da jeg og mange jeg kjenner er allergiske mot veldig mye mat inkludert meg selv. Som oftest så tar jo vegetarieneren med seg restene men en del ganger så sier de at de ikke vil ha det med... Det er jo ganske begrenset hvor langt utenfor sin bekjentskapskrets eller utenfor sitt geografiske område en kan ta med seg mat også. Det blir vanskelig og gi bort tofu rester til noen en ikke kjenner eller sende den til noen som bor langt unna... Prøvde og gi bort en soya is til naboen en gang men de tålte jo heller ikke soya. Kunne sikkert gjort mere for å gi den bort men det begrenser vel seg der at jeg synes det er pinlig..
Tabris Skrevet 22. mai 2010 #100 Skrevet 22. mai 2010 Jeg mente ikke at du skulle gå manngard i nabolaget for å gi bort restemat. Men at du enten hører om vedkommende selv ønsker å ha resten. Hvis ikke, så kan man lage noe av restene selv. Eventuelt, hvis man vet sjansen er stor for at man blir sittende igjen med mye som bare blir kastet, så kan man lage noe annet.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå