Gå til innhold

Nithas husbyggingsdagbok


Nitha

Anbefalte innlegg

Hele andretasjen er ferdig panelert og elektrikerne har lagt opp ledning til underetasjen. Garasjen er nesten tom for panel!

Gori var definitivt mer heldekkende enn Jotun, fant vi ut da svigerfar brukte feil maling i taket! Vet ikke helt hva vi skal gjøre med det for å få det pent. Får prøve et strøk til med Jotun og så et andre strøk med Gori på toppen, og håpe på det beste.

Ser dessverre ikke ut til at vi blir ferdige til jul. Snekkerne har lovet å lukke et annet hus før jul, og kommer til å bruke et par tre uker på det. Da får vi jo bedre tid til maling, men litt kjipt å tenke på likevel.

Har fått en yngre interessent på leiligheten, som faktisk er sjef for Notar i byen. Han kommer og kikker over helga. Tør ikke håpe på noe, men tror han er mer i målgruppen for leiligheten egentlig, hvis han tar seg råd...

Valutaen har gått riktig vei de siste dagene, og vi har gjort ca. 150.000 siden vi gikk inn i dollar. Håper vi kan få med oss litt mer før det snur. Men bra at vi endelig klarte å få med oss ei bølge igjen, etter mye surr fra forvalterne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • 2 uker senere...

Ble visst en null for mye i dollaren sist der...

For tiden er det maling som gjelder. Har fri hele denne uka etter helgevakt, og skal male hver dag. Og gjøre ferdig prosjektoppgave hver kveld. Og forberede julebord. Og lese til eksamen...

Har malt minst ett strøk på taket oppe, og har fått tatt to strøk på ganske mye. Ett strøk er tatt på det meste av veggene også. Vet ikke hvor fornøyd vi blir med den panelbeisen. Men vi får nå ha det slik ei stund i alle fall.

Fant en fin farge til gang og trappeoppgaven. Sand fra Jotun. Skikkelig fin. Men mye lysere enn på fargekartet.

Fredag var vi hos mureren og bestilte fliser. Vi flesket til med designfliser vi! Hadde egentlig bestemt oss for noen fra Höganäs, men klarte ikke å bestemme oss for hvilke veggfliser som ble finest. Da tenkte vi som så at det kanskjei kke er disse flisene vi vil ha, siden vi ikke syntes noen av dem var finere enn den andre.

Bestilte i stedet noen jeg så på flisekompaniet, som kostet 449 kroner kvadraten der. Mureren mente han kunne få tak i de mye billigere. Da er det ikke så mye å lure på. Skal ha mørke 20x20 på gulv og rundt badekar. Hvite 20x20 bak innredning og på utbygging til vegghengt toalett. Alt ellers blir hvite 10x30. Vanskelig å beskrive flisene, men de er råstilige! Gleder meg til å se hvordan det blir. Mureren har satt opp folk til å begynne med badet oppe om ei uke. Badet nede skal han og min kjære ta selv.

Har funnet ut at vi prøver å få baderomsinnredningene sendt. Vår nye venn Nicklas på Badrumsbutiken mente frakta ville komme på ca. 1500 kroner. Det er vel maksgrensen antakelig. Og det er det jammen verdt å slippe å kjøre så langt med stor bil eller henger på det griseføret som er nå etter at snøen kom.

Jenta til brorsan var forresten på Ikea i dag, og skulle kjøpe med Greppa dørhåndtak til oss. Vi skulle hatt 40 stk. To pakker var alt de hadde igjen! Typisk. Får ikke inn nye før i uke 50.

Har ikke fått sjekket hvor langt kjøkkenet har kommet.

Fredag fikk vi forresten skikkelig utgangsdør. Helt til nå har vi bare hatt ei provisorisk plast-dør. Nå har vi byggedør som kan låses, og det er bra for alt løsøre som ligger inne i huset.

For øvrig tror jeg de andre nybyggernaboene misunner oss den store fine garasjen - spesielt nå etter at snøen har lavet ned i noen dager:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det ble ikke bare designfliser på oss. Mureren oppdaget at de flisene som Flisekompaniet brukte som gulvfliser, egentlig vag veggfliser. Derfor ville ikk han anbefale dem. Dermed ble det de grå Höganäs Piazze på gulvet, med de hvite designflisene på veggen. Tror det blir fint jeg.

Da vi fant fram flisene til badet opp, oppdaget vi at gulvflisene vi begge husket som brå, de var egentlig helt grå. Dermed passet de ikke med mosaikken. Nå lurer vi på om vi skal bruke mosaikk på hele gulvet og hvit vegg, eller om vi skal kjøpe helfarget mosaikk i den fineste av fargene i den, til gulvet, og bruke det flerfargede mosaikken på vegg. den er veldig fin den mosaikken, så jeg har lyst til å bruke den et sted.

Det var forresten ikke laget fall til sluk på baderomsgulvet nede. Siden helsparkling ville komme p åca. 5000 kroner valgte vi å heller bruke lister på dusjdørene. Men da blir de jo ikke slike som du kan slå helt inntil veggen da, dessverre.

Var innom Din flispartner i går, og de hadde fått inn noen helt vanvittig lekre glassfliser. Utrolig kule. Men de er sikkert så dyre at det er helt utopisk. Kanskje vi kan ha slike bak komfyrtoppen? Da blir det jo bare en kvadrat eller to. Det må vi vel ha råd til. Min kjære synes også de var lekre, så det kan kanskje la seg gjøre.

Den siste uka har mannen rullet membran i fire omganger på badet nede, og hadde fått ros av mureren etter at han var innom og gjorde et eller annet med gulvet i dag. I helga begynner vi med membran på badet oppe. Håper å få med noen på å male litt i helga.

Svigerfar hadde ikke vært så veldig nøye da han malte med panelbeis i stua, så der må vi rett og slett pusse bort en del skjøter og slikt og ta et strøk til. Tror kanskje vi gjør det i hele det åpne landskapet, så blir det likt.

Snekkerne ga seg tirsdag for å begynne på det andre huset, og kommer ikke igjen før over jul. Da skal vi være ferdige med malinga, så de kan ta det siste med gulv og lister.

Vår venn Nicklas i Säffle har nå ordnet slik at badromsinnredningen vår kommer med på ei sending de hadde opp til området hit på mandag. De kjører faktisk opp hit! Kanskje har det hjulpet på interessen med den saken jeg lagde om billig svenskebadehandel i avisa... Han hadde også lovet å gi oss litt prosenter, så det blir spennende å se hvor mye han slår av.

Ikea-kjøkkenet bør jo også være på god vei inn i landet nå. Kjøkkenbenken skal komme den 9. desember. Det er ikke lenge til nå!

Når det gjelder leiligheten har styret gått inn for å la oss få lage franske balkong/balkong. Kommunen hadde ingen innvendinger. Og nå har borettslaget bestilt arkitekttegninger av en løsning. Da blir det formmodentlig enklere å selge leilgheten. Megleren tror det vil hjelpe bare med tillatelsen og tegninger. Så da får vi bare prøve å ikke tenke på det så lenge....

Fikk regninga på alt armeringsjernet i går, og den kom på 27.000 kroner. Det fikk vi billig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Nå begynner det å ligne noe!

Har malt ferdig veggene i hele 2.etasjen. Mangler noen kvadrat i taket og et strøk på soverommet, så er hele etasjen ferdig malt. I helga blir vi ferdige med hallen nede, og forhåpentlig det meste av taket pluss kanskje et soverom.

Nicklas kom kjørende med baderomsinnredningen sist uke, og han var veldig hyggelig. Flott service. Han trakk fra kjøringa på totalsummen, så vi fikk all innredningen til nettpris + gratis frakt. Mannen regnet ut at det vi har kjøpt har en veiledende utsalgspris på 49.500 i Norge. Vi fikk alt sammen ferdig tilkjørt for 29.600:-)

Tirsdag kom også Ikea-kjøkkenet. Har ikke åpnet det ennå, men ser riktig ut på de sniktittene vi har gjort. Har bare båret alle delene inn på det største soverommet. Benkeplaten er utrolig forsinket. Den skulle blitt levert 9. desember. For noen dager siden fikk vi brev om at den ikke kommer før i midten av januar, grunnet store problemer med leverandøren.

I dag fikk vi også beskjed om at det var krise med levering av innerdører. De får vi ikke før i midten av februar!!! Skjønner ikke hvorfor snekkeren har ventet så lenge med å bestille når vi har visst hele tiden hvordan de skulle være. Men vi trenger jo ikke innedører for å kunne flytte inn heller, så vi får nå se om det blir en forsinkelse.

Planen er nå at snekkerne kommer tilbake rett på nyåret for å legge gulv og liste. Da skal vi være ferdig malt i hele huset. Er ingen vits i å begynne å sette sammen kjøkkenet før vi har fått på plass gulvet.

Denne uka begynte murerne for alvor. Brannmurene er nå ferdig pusset, gulvene på badene er lagt og i dag har de kommet ganske langt med flisene på veggene. Veldig fornøyd med flisene så langt! De hvite designflisene er bare råstillige. Glad jeg fikk trumfet gjennom dem. Mannen er også storfornøyd, så det var fullklaff.

Oppe la vi mosaikk på hele gulvet, og en bord på tre rader opp fra gulvet på veggen og opp langs siden på sisternen. Har en plan om at jeg skal mosaikklegge en sånn holder for toalettbørste, søppeldunk og kanskje ei lita hylle i tillegg. Tror det kan bli litt kult.

Badekaret skalø ha kommet, og vi prøver å få det på plass over helga. Ønsker meg ei bredde på ca. 20 cm inn mot veggen, som hylle. Mureren tenker også på å lage et trappesteg opp i badekaret. Hvis det ikke blir trangt, synes jeg godt vi kan gjøre det. Kanskje en liten tass eller ei tulle vil synes det er gøy en gang i framtida....

Har funnet ut at euklides selger drømmelampa mi, icon. Men den finnes bare i en størrelse, og den er veldig stor. Synes at 50 cm i diameter blir vel stort nok jeg til et vanlig hus. Vanvittig synd, men, for den er så fin den lampa! Vi få se når kontoen begynner å fylles op igjen, om det kan ha kommet flere størrelser da.

Enn så lenge tror jeg rett og slett vi kjøper den fake le klint-wannabee'en på ikea til 179 kroner stk. Den gir i det minste fint lys.

Ryktes at vi skal få penger i julegave med tanke på lys, så det skal bli fint.

En ting som er fint med at innflyttinga drar ut litt er jo at

vi kan få med oss januarsalgene alle steder. Haster jo ikke med hvitevarer eller noe, så der kan vi kanskje gjøre noen kupp.

Vi trøster oss i alle fall med den tanken....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei. Har ikke kjørt annonse siden siste visning. Tenkte vi skulle bli med på en runde de sparker igang rett over nyttår. Da har vi forhåpentlig fått litt mer greie på hva arkitekten sier om balkongløsning. Håper det vil gjøre susen...:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Nytt år og nye muligheter!

Har ikke skjedd så mye spennende de siste ukene på huset. Ble veldig hektisk før jul med jobbing og alskens julefestivitas. Fikk malt ferdig soverommet oppe, brannmurene og en del tak i jula. Har ikke fått oppdatert nettsida i det siste (PC'n tok kvelden i romjula) men det ser bedre ut nå enn det gjorde på de siste bildene der.

I dag kom snekkerne tilbake, og de skal først fore ut rundt vinduene, så skal vi male utforingene før de legger listene rundt vinduene. Dessuten skal de liste etter taket og legge gulv, ikke minst. Gleder meg veldig til å få ordentlig gulv!!!

Var hos elektrikeren i dag og bestemte at vi skal ha børstet krom i spottene, og at vi ikke skal ha den triospotten som mannen har lagt inn på tegninga. De hadde ikke noe problem med at vi kjøpte noen andre lamper selv. Det var jo flott av dem.

Har bestemt oss for trapp også. Stryntrappa norrøn brage, hvite sprinkler med åpne eiketrinn. Enkel og fin. Fant ut at vi droppet strålsprinkler, selv om vi begge hadde mest lyst på det i utgangspunktet. Det ville kanskje bryte litt med den stilen vi forsøker å kjøre inn ellers. Billigere også med hvite tresprinkler.

Leter fremdeles etter de rette gardinene. Det er nesten umulig å få gardiner i den grønnfargen jeg vil ha. På princess har de fargen i panelgardiner og liftgardiner, men ikke i vanlige gardiner eller løst stoff! Det var jo typisk da. Har funnet et stoff som til nød kan gå på Jysk, men det er i liksomsilke, og jeg er ikke helt sikker på om det blir tøft eller bare rart. Hadde ønsket meg noe linaktig egentlig.

Får se hva de har på Ikea når vi kommer oss dit. Tenker vi tar turen enten nå til helga eller i slutten av neste uke. Har kveldsvakt denne uka, og da er det salg der selvfølgelig.

Men på den annen side er det greit å få malt litt mens det er lyst.

I dag gruet jeg forferdelig til kveldsvakta og offentliggjøring av navnelisten fra naturkatastrofen i Sørøst-Asia. Gudskjelov var det bare to oppføringer herfra, og de viste seg ganske snart å være feil. Det verste jeg gjør er å ta disse pårørendetelefonene. Sjelden føler en seg mer ussel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag begynte snekkerne å liste langs taket. Jammen gjør det susen, gitt. Har malt tre strøk på de fleste utforingene også nå, slik at de kan liste vinduene fra mandag av.

I helga får vi litt malehjelp, og satser på å bli ferdige med det meste i alle fall i begynnelsen av uka. Jeg sitter på siste kveld av kveldsvakta, teller sekunder og gleder meg noe så for gæli til friuka!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Taklister og listing rundt vinduene er ferdig i hovedetasjen og nesten ferdig i underetasjen. I går kom en pall med parkett...

Fikk gjort ganske mye i helga, selv om et strøk til måtte tas på det ene soverommet etterpå. Taket i underetasjen, som ikke har vært helt bra, syntes svigerfar plutselig at vi burde gjøre noe med. Han hadde kanskje glemt at det var han som hadde både pusset og grunnet.

Uansett er nå taket her det eneste som står igjen å male, med unntak av boder. Og de har jeg en sterk følelse av at får stå som de er i noen uker til.

Skal bort og kjøpe oljemaling til taket nå. Den tørre takmalinga vi har brukt er ikke noe fin og dessuten vanskelig å få pen fordi den tørker noe så innmari fort.

Mandag var jeg på Ikea med mor og far. Handlet 20 lamper, gardiner, vindfangmøbel, gardinstenger og skuffer til klesskap.

Håndtakene til kjøkkenskap, som skulle komme inn i desember, hadde selvfølgelig ikke kommet ennå.

Den fineste lampa som vi skulle ha en hel masse av, var også utsolgt. Men den skulle komme inn dagen etter, selvfølgelig. Kjøpte i stedet masse billige plafonder, så får vi bare bytte dem ut etter hvert. Elektrikeren er jo naboen....

Har skudd sammen en del av kjøkkenskapene, og det går både fort og greit. Hvis de har begynt å legge parkett i kjøkkendelen i dag, kan vi begynne å sette på plass kjøkkenskap i kveld.

Det blir tøft! Når parketten kommer på nå, da vil det se ferdig ut!

Var forresten to jenter her og så på leiligheten i går kveld. De virket veldig interesserte. Krysser fingrene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dolphina

Hei hei!

Er så spennende å følge med.

Håper dere snart får solgt leiligheten også!

En ting til jeg lurte på; hvorfor dekker OA så lite av lokalhåndballen?

Det er jo kun G/V, Lunner og Toten,

Er jo faktisk med tre lokale lag i 3 div.!

Alle mister jo interessen for håndball når det er så lite av det og MYE av fotball!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må du nesten spørre de som bestemmer om.

I dag fikk vi bud fra de to jentene. 850.000.

Er ikke det passe frekt når prisantydningen er 920.000?

Vi sa umiddelbart til megleren at det ikke var interessant. Hun tok det veldig rart, synes mannen. Ber oss komme med motbud. Det kan vi jo gjøre. Men det kommer ikke til å bli mindre enn prisantydning.

Har lyst til å skrive til henne hva som hun la fram som forutsetninger for kontrakten. Det var for det først at 920.000 var lavt og satt for å trekke flest mulig på visning. For det andre sa hun at det ikke var noe problem at det ikke var balkong. For det tredje har Garanti som slagord at de trekker flest folk på visning.

Vi opplever det vel ikke som om megleren lever opp til disse forutsetningene. Hvis ikke det skjer noe oppløftende snart vil vi seriøst vurdere å skifte megler til den sleipere varianten i byen.

Nå er for øvrig parketten lagt i hele overetasjen, med unntak av allbruksrommet. Makkerparkett i eik. Den ble veldig fin faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sa til megleren at hun kunne fortelle jentene at det ikke var noen vits i å komme med bud under prisantydning.

Og noen timer senere kom det faktisk bud på 920.000.

Så var de bare frekke.

Budet står til 12.00 i morgen.

Men så viste det seg å være et annet par som også er interessert. De ville se leiligheten før budfristen gikk ut. Så de kommer i kveld. Gjett om jeg skal selge leilighet i kveld!!!!

Det hadde vært så tøft og fått to budgivere. Da hadde vi fått opp prisen litt i alle fall.

Har litt sommerfuglere i magen nå. Godt at jeg har fotokurs og ikke må produsere stoff disse to dagene.

Nå må jeg hjem og gjøre leiligheten lekker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var et veldig hyggelig ungt par som var her. De virket som om de hadde økonomien i orden. Hun hadde solgt leilighet. Han leide ut et hus samtidig som han eide egen leilighet. De var veldig positive, og alt de hadde vært skeptiske til var greit. Spesielt fornøyd med garasjen, skap- og bodplass og at det ikke var tilstøtende leiligheter.

Det "dumme" er jo at de må bestemme seg nesten på stående fot, i og med at vi har det budet inne til i morgen.

Håper de har lyst på leiligheten. Ikke at jeg tror jeg kommer til å tenke særlig på de som tar over her, men jeg synes liksom at de passet bedre til å bo her enn de to jentene.

Krysser fingre!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, da er i alle fall leiligheten solgt.

Paret fra i går syntes det ble for brått å kaste seg på en leilighet de først oppdaget for to dager siden. Jeg skjønner på en måte det.

Men det var uansett dumt for budgivningen, for da måtte vi nesten bare ta det budet vi hadde. Turte ikke ta sjansen på at de ikke gikk lenger. Prøvde å få dem til å ta overtakelse en måned før, men det ville de ikke. Synd for dem det egentlig, for da rekker de ikke å slipe parketten før de må inne med møblene. Men det får nå bli deres problem.

Salgssummen er 920.000. Vi har budsjettert med å sitte igjen med 900.000. Blir ikke så veldig galt da. Meglerhonoraret med eierskifteforsikring på snaut 35.000 - før vi har diskutert noe som helst. Jeg har jo blant annet tatt bildene selv, vi holdt visninger selv, annonsepakka fikk jeg gratis her på jobben, og dessuten synes vi ikke at forutsetningene for kontrakten er innfridd. Skal prøve å få prutet ned den totale prisen litt.

Er litt skuffet nå. Men når tida får gått litt så blir jeg vel glad for at vi er ferdige med det. Tross alt var det jo godt å få solgt.

En ting mindre å tenke på.

Nå er fotokurset ferdig og snart skal vi ta runden utom fagmøbler og møbelringen for å se på sofaer. Må vel bestille nå hvis vi skal få den innen rimelig tid etter innflytting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Flytter så snart det er ferdig. Regner med at det blir i siste halvdel av februar en gang. Rørleggeren er jo fremdeles syk...

I går fikk vi brev fra Garanti, der de blant annet skriver at de vil lage en flyer og sende ut med bilde og oppnådd pris for vår leilighet. Hvis vi ikke ønsker det må vi gi beskjed umiddelbart, står det. Ganske frekt, synes nå vi.

Derfor sendte vi i dag tidlig en epost med punkter om vår erfaring med dem, og at vi ønsket en tilbakemelding på dette, før vi i det hele tatt ville vurdere å la dem bruke oss i noen form for markedsføring.

Det er ganske ekkelt å gjøre slikt, men en må bare være litt tøff noen ganger. Så mye som de tar seg betalt for jobben, så synes jeg faktisk at en som forbruker skal kunne forvente seg å i alle fall ikke sitte igjen med en følelse av å være lurt.

Det er litt vondt i forhold til megleren, som jo er verdens hyggeligste. Men vi får bare håpe de klarer å takle den eposten litt mer profesjonelt enn andre henvendelser. Det bør jo være i deres interesse å få tilbakemeldinger hvis de har gjort en dårlig jobb. Bør det ikke?

Har ikke fått noe svar ennå...

Verre er det at vi i går oppdaget at vi har fått en for kort del til benkeskiva! Den er bare 122 cm lang, men skulle vært 182! Er det ikke typisk!!!

Det er helt merkelig for tegningene ble laget på Ikea, og skapbestillingene er korrekte. Men benkeplata har altså blitt et skap for kort. Når en ser på benketegninga ser en det godt, men vi har åpenbart ikke sett nøye nok på den.

Ringte kundeservice i dag, og de skal ringe tilbake en av de første dagene. Dette er en del som er helt rett, men vinkelskåret i hjørnet, så det er godt mulig at vi bare kan bruke ei standardskive. Håper virkelig det, hvis ikke vil det ta ukesvis før vi får gjort ferdig kjøkkenet. Det ville vært litt krise.

Far og mor kommer i kveld for å være med og montere opp skapene. Håper det forløper uten de store komplikasjoner. Hele andreetasjen er ferdig med parkett og lister nå, og i dag har de vel begynt på samme jobben nede tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikea kjøkken er sikkert helt supert hvis du bare skal ha det langs rett vegg. Vi skal både ha hjørnekomfyr og en frittstående del - og da er det ikke så supert!

I og med at de har sendt for kort kjøkkenplate, er det vanskelig å måle opp den frittstående delen. I tilfelle den ikke er korrekt denne gang heller. LIkevel må vi jo gjøre det. Far har skjært til et par utforinger for hjørnekomfyren, så vi får bare krysse fingrene og håpe de får det til denne gangen. Vi må likevel vente en måned på de to nye delene.

Det blir jo fint. Flytte inn i hus der kjøkkenet ikke er ferdig...

En annen ting de godt kunne sagt fra om da de tegnet opp kjøkkenet vårt, er at benkeplatene deres er for smale til å få det pent på frittstående elementer. Hvis vi skulle prøvd å få dekksider og benkeskiver til å flukte på utsiden, ville ikke benkeplaten dekket skuffefrontene på innsiden. Siden ingen på Ikea sa noe om dette da de tegnet, sitter vi nå med dekkfronter for ca en tusing som vi ikke får brukt. De skal de jammen meg få ta inn igjen selv om pappen er kastet! Har også sendt med et sett skuffer som vi ikke skulle ha. Til sammen over 1600 kroner.

Løsningen må nå bli at snekkerne bygger på parkett opp langs den frittstående delen, slik at benkeplata får noe å bygges mot på yttersiden. Det er eneste måten å få det pent på. Tror det kan bli kult. Men fryktelig irriterende at det ikke stemte med tegningene!!!

Parketten er nå ferdig lagt også nede, samt laminaten på soverommene. Den var knallfin. Elektrikerne hadde begynt i går, og har intensjon om å bli ferdige i dag. Ser vel ikke helt for meg at de rekker det, med det lille de hadde fått gjort i går men.

I løpet av uka skal dørene komme.

Neste uke kommer trappa.

I går hadde de slått opp rekkverk på den mjøsvendte balkongen. Gleder meg til å sitte der til våren!

Har et stort problem med malingsfagen i gangen oppe og nede. Vi mener bestemt at vi har brukt Sand både oppe og nede, og kan ikke huske hvilken annen farge det kan være snakk om i alle fall.

Problemet er at da vi sklle ta det to bordene som måtte vente ved pipa, var fargen mye mørkere enn resten av rommet! Fatter det ikke!!!

Har en uåpnet litersboks på vent som jeg skal prøve, men hvis den ikke stemmer i fargen heller, da må vi male opp igjen hele gangen oppe:-(

Nå er det for det meste litt klattmaling og vasking som står igjen.

*Finne ut av dette nevnte malingstullet og få malt et strøk til bak trappa

*Male et strøk til på utforinger der svigerfar har klattet bortpå under veggmaling

*Male lister på badene

*Male mellom to lister på det store vindusfeltet

*Male rekkverk på verandaene

Ellers er det jo typisk at regninga fra rørleggeren ble større enn forventet. Da vi fikk anbudet visste han ikke hvor mye utvendige arbeider ville komme på. Nå viser det seg at de beløp seg til intet mindre enn ca. 30.000.

Dermed ble det ikke råd til det eneste som var helt sikkert at jeg skulle ha inn i dette prosjektet - ny grå sofa! Det er jo helt utrolig da!!!

Drømmesofaen fåes til ca. 18.000 på Skeidar - en multisofa i koksgrått med maxi hjørne. Jeg var så skuffet at jeg kunne grått da jeg måtte gi avkall på den.

Det er jo så utrolig irriterende. Her sparer og kniper du 5000 her og 2000 der, og så kommer disse håndverkerne og slenger ei regning på 30.000 i bordet og sprenger hele greia.

Både teppe, gardiner og fargevalg ellers i stua er jo nå gjort utfra grå sofa, eller i alle fall alt annet enn den kongeblå vi har, så nå må vi rett og slett kjøpe slike sofatrekk fra Josefssons så lenge for å skjule.

Vanvittig irriterende....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mysteriet om malingsfargen viste seg å være Byggmakkers feil. Det hadde vært en feil med maskinen deres, slik at den i en periode ga for lite sort. Dette kom de først på da jeg hadde fått spadd opp igjen et spann med litt av den gamle fargen på.

Dermed fikk vi en treliter med noe de meste skulle være den samme fargen som vi fikk feil.

Men den er selvfølgelig et hakk lysere enn den skulle. Siden dette er på en vegg ved et stort vindusfelt, slik at fargeforskjellen blir veldig synlig.

Tror jeg må be Byggmakker om å få få to nye trelitere med riktig sand-farge. Skikkelig bittert å måtte male opp igjen to strøk men...

Det er vel bare å bite det i seg.

Typisk er jo at også hamp-fargen ble kjøpt i dette tidsrommet, slik at den sikkert hadde blitt fin hvis vi hadde visst om hva det var som var feil. Nå ble det slik at vi fikk dobbelt opp med den fargen de faktisk hadde, i stedet. Da ble den nok litt for grønn, egentlig.

I helga ble jeg ferdig med tre strøk på listene på badet oppe. Utforingene på vinduene er ferdige, og jeg har fått tatt to av tre strøk på foringer rundt verandadører og inngangen til stua. Har også fått klattet litt på listene som har vært pusset. Tror ikke det vil bli synlig i det hele tatt.

Jobber kveldsdesk denne uka, så jeg regner med å bli ferdig med malingsarbeidet i løpet av uka.

Mannen tok et strøk beis på den store verandaen i helga, og jeg fikk tatt det meste av den minste verandaen i dag.

Blir så fint atte!

Hadde håpet at elektrikerne var der i dag, slik at vi fikk forhandlet litt om disse lysproblemene våre. De forbaskede lysrørene er jo to meter lange! Det blir lekkert, så mye som vi har av dem!!!

Dessuten hadde de bommet på et hull stua, hvor vi nå har fått et fint hull i takpanelen.

Kunne ha grått da mannen i helga fortalte at spotskinnene kostet ca 1200 kroner hver. Icon-lampa kostet bare 150 kroner mer!!!

Vi kunne hatt verdens kuleste lampe, i stedet har vi en hel flokk av stygge spotskinner.

Jeg trodde i det minste at de var billige...

ANGRER MEG SÅ VANVITTIG FOR AT JEG IKKE FULGTE MED PÅ DE ELEKTRISKE TEGNINGENE FØR DET VAR FOR SENT!!!!!!!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen tvil, det er Myrphy's lov som gjelder!

Jeg er bare ikke født under en heldig stjerne.

I går kveld murte mannen og flisleggeren inn badekaret og de siste arealene på badet, hvor det skulle være 20x20-fliser. Da jeg kom opp i dag så jeg til min store skrekk at flisene har en helt annen farge enn de allerede ferdigfugede flisene!!!

Produsenten har på samme artikkelnummer to helt forskjellige nyanser av hvitt!!!!

10x30-flisene er nesten lysegrå, mens 20x20-flisene er kritthvite!!!

Jeg var helt sikker på at det var feilbestilt da jeg så det, og jeg ble så lei meg. Det var liksom den berømmelige dråpen. Klarte ikke stoppe å grine.

Det er virkelig ingen ting som går som du har forutsatt.

Så mange timer som jeg har brukt for å planlegge det badet - og så er alt bortkastet fordi produsenten av en helt uforklarlig grunn opererer med to absolutt forskjellige varianter av hvitt!

Det er uansett for sent å gjøre noe med det nå. Flisene er på veggen og blir fuget i kveld. Det ser helt komisk ut. Angrer som ei bikkje nå på at vi la 20x20 bak innredningen. Det hadde sett litt bedre ut hvis vi ikke hadde gjort det.

Dette badet var det viktigste rommet for meg i hele huset.

Nå er faktisk badet oppe finere enn det vi har brukt masse penger på nede.

Nå er jeg helt tom. Orker ikke bry meg mer. I morgen eller fredag kommer trappa. Det er helt sikkert noe feil med den også.

Og så kommer sikkert snart elektrikerne med de lange spotskinnene sine.

Husbygging er gøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...