Gå til innhold

Nithas husbyggingsdagbok


Nitha

Anbefalte innlegg

Vi var ikke før gift, så bar det i gang igjen med et enda større planleggingsprosjekt: husbygging.

Egentlig så var vi på utkikk etter et hus vi kunne kjøpe, men fant ikke noe som fristet særlig - i alle fall ikke til en pris vi syntes det var verdt.

Det vil si, vi sirklet litt rundt et hus med glimrende beliggenhet og super tomt, som i utgangspunktet var voldsomt høyt priset. Men huset ble liksom aldri solgt. Vi var alene på visning to ganger, den ene gangen med min håndverker av en bror. Han så et potensiale, men det ville koste å oppgradere huset til dagens standard.

Vi tygde litt på saken, og det var da min mann var en tur på meglerkontoret for å diskutere litt på pris på dette huset, at tilfeldigheten vinket til oss.

For megleren var ikke inne, og min mann kom i snakk med sommervikaren i resepsjonen. Det var snakk om pris og at hus var dyrt. Så sa min mann noe om at vi hadde gitt opp å finne tomter i byområdet, hvorpå resepsjonisten utbrøt; Jamen vi har tomt til salgs vi!

Det viste seg at resepsjonisten og hennes mann hadde stått først i køen da åtte sjeldne tomter i et herlig stille bynært område ble lagt ut - men før de var kommet særlig igang med prosessen kom Drømmehuset deres på markedet.

Slik hadde det seg at vi plutselig og meget tilfeldig ble tomteeiere.

Dette er nå omtrent en måned siden.

Og vi er allerede godt igang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Siden både min far og bror er snekkere, min mann er byggtekniker og familien til sammen kjenner mange håndverkere innen de nødvendige fag, har vi tenkt å gjøre mye selv og på dugnad i huset.

Det første vi gjorde var å bla gjennom nesten det som finnes av kataloger fra ferdighusforhandlere, for å få ideer. Konklusjonen ble at det er altfor mange typer å velge mellom!

Derfor var det veldig lett å si ja da en av arkitektene på prosjektsenteret der min mann jobber tilbød seg å tegne for oss. Mannen har tegnet masse spennende bygg av både mer betydelige størrelser og vanlige hus. Blant annet har han tegnet Skibladnerhuset i Gjøvik.

Tomta vår er drøye 1,2 mål stor, relativt bratt, og ligger øverst på et lite, stille, temmelig eksklusivt byggefelt. Super utsikt over Mjøsa, 200 meter til barneskole, ungdomskole, innendørshall og svømmebasseng. 3,5 km til sentrum.

Arkitekten er generelt lite glad i hellende tomter, som krever sokkelhus, men ut over det syntes han vi har vært heldige.

Et par uker etter at han var på tomta første gang fikk vi et tidligutkast, som sa noe om formen og hvordan han tenkte.

Vi var ikke helt fornøyd med plassering av kjøkken og gang ut til utgang på oversiden av huset, men eller så det bra ut.

Mandag fikk vi skikkelige tegninger med fasader og alt, og tror at vi skal bli godt fornøyd med løsningene.

Spenningen var stor da snekkerne fikk se tegningene. Men de syntes også det var et praktisk og fint og passe nøkternt hus.

Så nå sitter min kjære og tegner opp huset i detalj. Arkitekten vil gjerne fintegne ferdig sine papirer, mens min mann og hans firma står for søkingen opp mot kommunen.

Kan tenke meg at søknadspapirene overleveres kommunen i alle fall i løpet av to uker.

Imens kan vi begynne å sjekke priser på alt.

Det blir meget spennende. Siden det vil vanke prosenter på det meste av byggmateriale og inventar-ting, håper vi at vi skal kunne holde oss innenfor en ramme på 2.000.000. Og helst så mye som mulig under den summen...

Det var en kort-kort oppsummering av veien til nå. Og det er vel egentlig nå det hele begynner :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er NÅ det begynner!

Tenker at dere får mer enn nok å holde på med fremover.

Jeg har lovet meg selv at jeg ALDRI skal bygge hus igjen :o , men det var kjempegøy å lærerikt den ene gangen. Ville aldri vært foruten den opplevelsen.

Det gikk med ganske mange arbeidstimer og pengene bare fløy ut av lommene våre. Men det var kjempedeilig å endelig flytte inn i sitt eget hus.

Håper at din kommune er raskere (og snillere) en min og at alt går som planlagt. Morsomt er det i alle fall!

Kos dere med bygging og planlegging!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Lea.

Litt om huset vårt:

Bruksarealet er på ca 183 kvadratmeter fordelt over to etasjer.

I kjelleren har vi overbygd inngang hvor en kommer inn i et vindfang på 5,7 kvadrat, med et lite toalett knyttet til vindfanget. Vindere inn fra vindfanget kommer en inn i en hall på 11 kvadrat, hvor den rette trappen opp til andre etasje går. Det er vinduer langs hele trappa, som slipper inn masse lys til hallen og trappegangen. På venstre side av hallen ligger et lite soverom på drøyt 8 kvadrat, og en bod på 4,6 kvadrat. Rett fram for hallen ligger kjellerrom og fyrrom på til sammen 13,6 kvadrat.

Til høyre har vi garderobe og åpent rom på til sammen nesten ni kvadrat. Innerst ligger hovedsoverommet på 12 kvadrat, som i tillegg har walk in-garderobe på 5,5 kvadrat. :blunke:

Ved siden av dette soverommet ligger badet på nesten ni kvadrat. Gleder meg vilt til å planlegge det!

Ved siden av der igjen ligger et soverom på 10,5 kvadrat. Dessuten er det en bod på nesten 7 kvadrat i tilknytning til rommet som blir under og bak trappa.

I andre etasje har vi et stort soverom/trimrom/allbruksrom på 13,6 kvadrat i tilknytning til stue og overbygd terrasse. Hovedstua er på 31,5 kvadrat. I det søndre hjørnet er det tegnet tre store vinduer i begge retninger, slik at vi får et hjørne som bare er vinduer, for den som måtte forstå hva jeg mener. Her har jeg lyst til å lage en slik krok som en ofte ser på amerikanske filmer, med masse puter og noe godt å sitte på, hvor en kan sitte og bare stirre ut med en varm kopp te når det regner. :wink:

I midten av etasjen er pipa. Bak pipa blir det 8,7 kvadrat hall på siden mot trappa og oversiden av huset, mens det på andre siden blir 12,6 kvadrat dagligstue i en karnapp. Videre framover på Mjøs-siden av huset ligger det åpne kjøkkenet på 13 kvadrat, med spisestue på drøye 7 kvadrat. Dette gleder jeg meg også fælt til å innrede! Et lite wc, vaskerom, en bod og liten gang med utgang til oversiden avhuset er det siste i andre etasje. Og så glemte jeg at vi selvfølgelig også har en overbygd balkong med Mjøsutsikt med utgang fra dagligstua og stua.

Det er helt håpløst å se dette for seg uten tegninger, men det sier i alle fall noe om romsligheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

I helga var vi på Bygg reis deg på Lillestrøm i håp om å få noen ideer.

Vi kom hjem med en hel bunke kataloger og magasiner.

Det mest nyttige med besøket var kanskje at vi fikk sjekket ut Quick-step laminaten som vi har kikket litt på på nett.

Dark varnished cherry i plank er varm og fin. (Akkurat nå virker selvfølgelig ikke sida så jeg får ikke lagt ut linken)

Viktig at gulvet ikke blir for gult synes jeg. Denne laminaten så også veldig fin ut i virkeligheten. Synes det er fint at det ser ut som planker. Men det er kanskje upraktisk med de små opprommene mellom "plankene"? Kanskje er det vanskelig å holde dette reint???

Hmmmmmm...

Siden det blir åpent og helt uten dørstokker mellom kjøkken, dagligstue og hovedstue er det penest om det er samme gulv hele veien. Kanskje det lønner seg å legge fliser under kjøleskap og ting som kan lekke? For det er vel over og ut med både parkett og laminat om det blir liggende vann på den?

Uff...så mye å tenke på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er såvidt kommet igang med undersøkelsene om kostnadsnivået for husdrømmen vår.

Jeg snakket med en kompis av min bror, som i dag leder byens avdeling av firmaet min bror og far arbeider/har arbeidet i. Han ville ha med materialene i sitt tilbud på å sette opp huset utvendig.

Da vil det nødvendigvis bli dyrere enn om vi kan kjøpe materialene selv.

Da jeg forklarte det til far, sa han endelig hva han har tenkt å bidra med rent arbeidsmessig.

For det første grunnmuren, nesten selvsagt, som vi skal ordne selv.

Dernest er håpet at en annen slektning, som driver sitt eget mindre byggefirma, tar på seg det utvendige arbeidet - mens vi kan kjøpe materialene selv. Far har luftet planene for han, og snekkeren spurte allerede da om far kunne tenke seg å bli med på litt av arbeidet. Og det har han nå bekreftet at han vil.

Dessuten skal han være med på å gjøre i stand det innvendige.

Altså vil han være med på hele prosessen!

FOR EN LETTELSE!!!

Når i tillegg svigerfar har bedyret at han skal være med på alt han bare kan klare, og min mann har tømrerfaget inne i sin utdannelse, begynner jeg å se litt lysere på ting.

Forhåpentlig vil summen av alt arbeidet vi med denne supre familieinnsatsen gjøre at vi kommer relativt rimelig ut av det hele.

Jeg må innrømme å ha vært temmelig bekymret for kostnadsnivået, og har i helgen kikket litt på ferdighuskatalogene igjen. Men et ferdighus vil jo nesten komme ut på det samme rent økonomisk, bare med billigere løsninger, så det må bli en kriseløsning - i verste fall.

Nå snart skal snekkeren vi håper på få tegningene, slik at han kan komme med et tilbud til oss.

Det er så spennende at jeg får helt vondt i magen!!!

Men jeg er i alle fall utrolig lettet over å ha fått forsikringer om at far vil jobbe så mye som han kan på huset, så vet vi at vi har en faglig dyktig snekker til å styre resten av "dugnadsgjengen".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Hei, dumpet tilfeldigvis inn i dagboka di!

Vi bygde hus for ett par år siden og det var veldig gøy og veldig slitsomt!

Vil du jeg skal dele noen av mine erfaringer? Vel, her kommer noen iallfall:

1) Det blir ALLTID dyrere enn planlagt

2) Er det mulig mht. utnyttelsesgrad av tomta, burde dere bygge 1- 2 hybler!!!!! Jeg tror INGEN angrer på det.

3) Bli ferdig med så mye som mulig FØR dere flytter inn. Ikke tenk "Nei, de listene maler jeg etter vi flytter inn...". Jobb heller døgnet rundt i byggeprosessen, for det er så vanskelig og tungvint å ha malearbeid/ snekkerarbeid som gjenstår. Ha alt klappet og klart!

4) Tenk praktisk mht. gangløsningen: Skyvedør mellom vindfang og hall f.eks. kan være plassbesparende. Er det enkelt å henge fra seg klær for små barn med skitne støvler og store dresser? Er det mest praktisk å dele vindfang og hall, eller blir det penere og mer praktisk med et stort rom?

5) Jeg anbefaler absolutt fliser på kjøkkenet. Vi har samme fliser i vindfang, gang og kjøkken (tilsammen ca. 50 m2 +) og det gir en fin helhet. Vi har noen gra fliser som heter Saxa og er helt suverene - får masse skryt for dem!

6) Skal dere ha en underetasje? Vurder muligheten for høyere takhøyde her enn standarden på 2, 4 m. Vi har en underetasje og jeg angrer på at vi ikke hevet takhøyden her. Det blir lysere, større vinduflater og mindre "kjeller"-følelse (- for det blir alltid kjellerfølelse i slike underetasjer!!!!).

7) Også vil jeg anbefale dere et teknisk rom, men det ser det ut som dere allerede skal ha. Vi har rørene til den vannbårne gulvvarmen + varmtvannstanken på vaskerommet. Nå er dette riktignoket stort vaskerom, men det blir jo lite pent da... Angrer altså på at vi ikke laget et teknisk rom med plass til vannbårenvarme-rørene, varmtvannstanken + vedoppbevaring.

Hmmmm, det er ikke sikkert du ville ha noen "råd" fra meg engang, men jeg blir litt revet med når folk skal bygge!!

Lykke til iallfall!! Det er en spennende, morsom, frustrende og slitsom periode!! :hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Takk for gode råd, Pjusk

Jeg har jobbet helt rundt de siste ukene, samtidig som det har vært både landsmøte, årsmøter og en jobbtur, så det har blitt litt lite hus en stund. Den siste uka har det roet seg litt.

Tirsdag hadde vi møte med snekkeren - som tilfeldigvis er søskenbarnet mitt. Snakket om våre tanker og ideer og han hadde flere bra innspill. I dag har vi finpusset på fasadetegningene og sender dem til snekkeren i morgen, slik at han kan sende videre til sine underleverandører og komme med en prisantydning. Foreløpig er jeg ganske rolig med tanke på prisen.

Han sammenlignet huset vårt med et han nettopp hadde regnet på, som både hadde større grunnflate enn vårt - og uinnredet loftsetasje. Med i prisen var parkett, panel, takplater, baderom - kort sagt alt innvendig utenom kjøkken. Elektriker var inkludert, men rørlegger utenom. Anbudet hans var på 930.000 kroner + moms.

Siden far og svigerfar skal være med masse + at vi får bra tilbud på kjøkken, og kjenner en flislegger, håper vi derfor at vi kan havne rundt samme sum + ca. 100.000 til rørlegger/vannbåren varme.

Klarer vi det får vi et stort splitter nytt arkitekttegnet hus, med vannbåren gulvvarme, suveren utsikt i et stille bystrøk med skole, barnehage og idrettshall like rundt hjørnet - for under prisen vi måtte brukt for å få et gammelt gistig sentrumsnært hus!!!

Det hadde vært så bra!!!

Angående kjelleren så tror jeg arkitekten har sørget for at det meste av "kjeller-følelsen" skal utebli. En ting er vindusflater på begge sidene av inngangsdøra, som gir litt lys den veie. En annen ting er en hel vegg med bare vinduer på skrå fram for hallen - langs trappa opp til hovedetasjen. Gleder meg til å se virkningen av det, men tanken er jo selvfølgelig at det skal bli lyst og fint også i kjellerhallen.

Gleder meg til å komme igang!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Siden sist har jeg jobbet enda mer, blant annet med to helger på Beitostølen for verdenscup og Beitosprinten der oppe. Den siste uka har jeg hatt fri, og da har jeg ikke gjort et slag.

Ergo har det ikke skjedd så mye på planleggingsfronten de siste ukene.

Vi venter fortsatt på prisoverslag, som er lovet oss før jul - i alle fall.

Men i kveld skjedde noe rart.

Et nummer som er ukjent for meg har ringt på mobilen min et par ganger, og siden vedkommende ikke la igjen noen beskjed ringte jeg ikke tilbake. Men i sta ringte hustelefonen fra samme nummer. Det viste seg å være en familiefar som vurderte å kjøpe tomt der hvor vi har fått tomt - og aller helst ville han kjøpe tomta vår!

Det fikk han selvfølgelig ikke. Men det virket likevel som en hyggelig fyr, og han forhørte seg litt om det vi vet om området, med naboer osv.

Han lurte blant annet på våre planer om barn osv. med tanke på lekekamerater i området ! Omhyggelige underskelser der i gården altså før de eventuelt kjøper tomt. Men det ville jo være hyggelig med noen yngre familier der også, i tillegg til de relativt godt voksne vi vet om fra før.

Det er litt rart å gå rundt nå i adventstida og tenke på at vi ved disse tider neste år - forhåpentligvis - er inne i det nye huset vårt...

Naboene har flyttet til nabokommunen i delt tomannsbolig i helga, så nå er vi alene på toppen av blokka her inntil noen kjøper leiligheten deres.

Gleder meg til det er vår tur til å flytte!!!!

Og gleder meg til å feire jul i eget hus!!!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Da har vi fått en prisantydning fra snekkeren.

Eneste han ikke har fått pris fra ennå er rørleggeren, men den får vi snart.

Prisen vi har fått er 1.130.000 kroner pluss moms, altså 1,4 millioner.

I denne prisen ligger det for vårt hus på 180-185 kvadrat boareal; alt elektrikerarbeid, alt snekkerarbeid, alt blikkenslagerarbeid, parkett av god standard, panel i alle tak og vegger, kjøkken til 75.000 kroner, alle dører, vinduer, trapp - ja alt fix ferdig.

Det som ikke er inkludert i den prisen er altså rørleggerarbeid, graving, grunnmur, pipe og flislegging av bad.

Det antas at rørleggerarbeidet med alt av hvitevarer samt rør og fyrkjel til vannbåren varme vil komme på ca 170.000 kroner. Graving kjenner vi en som skal ta seg av, for anslagsvis 70.000-80.000 kroner, og grunnmuren tar snekkerne i familien seg av til omtrentlig 30.000 kroner. Har også noen bra tips på murere som kan flislegge badet.

Med tomt, kommunale avgifter og hele sulamitten regner vi med å måtte utti med rundt 2,1 millioner kroner for nybygd hus og garasje.

Alle vi har snakket med sier at prisen vi har fått på huset er veldig bra - men totalt sett blir det likevel mye penger å betale. Vi har derfor snakket med snekkeren om muligheter for å spare inn litt. Men det er ikke bare enkelt. Vi har tenkt litt på å mimimere huset litt, la et par rom stå uinnredet og slike ting. Men det er ikke så mange tusen å spare på det, samtidig som en sikkert vil angre på det senere. Det er jo ikke materialene som koster mest.

Snekkeren foreslo imidlertid at han og far snekker kunne bli enig om en timespris som han (snekkeren altså) kunne trekke fra på totalprisen ettersom hvor mye far jobbet på huset. Det er jo ålreit. Så får vi godsnakke litt med far...

En annen ting vi, eller spesielt jeg, har tenkt på er å ta et IKEA-kjøkken istedet for Norema. Nå får vi riktignok masse prosenter på Norema, men jeg synes IKEA-kjøkken er veldig fine, så hvis det er litt å spare på å velge det, så er det i alle fall ikke meg imot. Mannen min drar litt på det, og er usikker på IKEA-kvaliteten. Men det er jo 10 års garanti - og etter ti år er jeg rimelig sikker på at vi er lei kjøkkenet vi kjøper nå uansett...

Så nå er det bare å spare penger - for harde livet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Manen min har snakket med rørleggeren i dag med tanke på muligheter for å spare inn noe i forhold til det vannbårne anlegget.

Elektrikeren forklarte at det er ganske mange som ikke kjøper fyrkjele i første omgang, men heller kjører anlegget på dobbeltmantlet varmtvannsbereder, altså med vanlig strømmoppvarming på denne. Dermed sparer en ca. 40.000 som en vanlig fyrkjele med olje ville kostet, pluss utgifter på å grave ned oljetank og kjøpe olje. Kanskje har vi om noen år bedre råd igjen, og går på investeringen på 80.000-100.000 kroner og borrer etter jordvarme og varmepumpe istedet. Det vil jo på sikt bli billigere enn å fyre med strøm, og trolig også billigere enn andre alternative fyringsmåter.

Det kan jo være smart. Kanskje kommer det etter hvert bedre tilskuddsordninger til varmepumpeinvesteringer også? Eller kanskje vinner vi i lotto en eller annen gang...

Det er i alle fall helt udiskutabelt at huset vil øke en del i verdi om vi en gang investerer i varmepumpe for jordvarme.

Hmmmmmmmmm...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Da har vi levert byggesøknaden til kommunen.

Langt om lenge fikk vi tilsendt de nødvendige papirene fra både snekker og rørleggeren, og denne uka gikk vi runden hos naboene. Ringte på og ble bedt inn hos alle. Alle fikk et sett tegninger hver og skrev under på nabovarselet uten protester av noe slag.

Nå har de jo protestert tidligere da, på byggehøyden i forbindelse med reguleringsplanen. Dette anket de sogar helt inn til Fylkesmannen, men nådde ingen vei. Innmari irriterende for naboen, som ble over et år forsinket med oppstarten på sin bygging.

Uansett var det ingen sure miner ute og gikk nå. Litt pussig var det da det viste seg at de to naboene som allerede bor på feltet begge visste hvem jeg var. Den ene var kjæreste med faren til en venninne og tidligere nabo, mens den andre også var fra Totenvika og hadde gått sammen med far på skolen.

Søndag, før bursdagsselskapet mitt gikk vi en tur opp på tomta for å ta noen utsiktsbilder. Da var naboen i full sving inne i det påbygde huset sitt, og vi fikk en grundig omvisning. Huset ser vanvittig stort ut utentil, men vi ble ikke overimponert av løsningene inne. Det virket unødvendig trangt i andreetasjen. Tror og håper at vårt ikke vil føles slik...!

Vi har også fått avklart hvor vi kan kjøre masse fra utgravinga av tomta. Den gamle hoppbakken ved skolen 700 meter unna skal fylles opp, og vi håper å kunne tømme så mye som bare mulig der. Mangler en siste telefon for å få greie på hvor mye vi kan fylle opp.

I den forbindelse var også mannen min oppe hos den beryktede grunneieren der oppe for å avklare alle forhold, og han ble faktisk veldig positivt overrasket over møtet med den gamle mannen.

Nå er det i grunn bare å vente til vi hører noe fra kommunen om byggesøknaden, og på vårløsningen, slik at vi kan begynne å grave.

Jeg har tenkt å forkorte noe av ventetiden med å klippe ut smarte løsninger og fine mulige fargekombinasjoner fra blader. Tror jeg har bestemt meg for hvordan jeg vil ha det, men har nok kanskje litt overbevising igjen hos min kjære mann....

Mine tanker går uansett i retning av røde fliser under skapene på kjøkkenet, og en varm trefarge i dørene UTEN UTSKJÆRINGER.

Stål i kjøleskap og annet tilbehør. Hvitt kan være et alternativ, men hvis vi kjøper trefarget kan vi alltids male hvitt senere, om vi skulle få lyst til det.

På badet er jeg mer usikker. Men jeg synes en lys blåfarge - som nesten brekker over i turkis, er utrolig kult sammen med varmt tre! Jeg har vist fram blåfargen jeg tenker på, og skjønner at jeg nok har litt bearbeiding å gjøre der. Ellers så er det jo mange andre fine farger også. Men det var veldig stilling. Vil ha innbygd badekar med "karm" rundt og spottere ned fra taket i enden av rommet. Toalett på samme vegg til side for dette. Da blir det stor plass til dusj og vasker på langveggene. Og innbygde skap hadde vært utrolig tøft....

Sukk...jeg vil bygge nå!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Å - det hørtes herlig ut å bygge hus! :o

Det har jeg også lyst til å gjøre om ikke altfor mange år. I mellomtiden får jeg og min kjære finne oss til rette så godt som vi kan i vår lille toroms leilighet på 40 kvadratmeter... :blunke:

Det høres ut som om det blir et kjempeflott hus. Jeg holder med deg i å ville velge den turkise fargen til badet! Garderoberom er dessuten en genial sak.

Lykke til videre med byggingen. Du får holde oss underrettet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Begynner å bli litt utolmodig etter å komme igang her. Mange kveldsvakter gir mange morgener med inspirasjon fra BBCs mange interiørprogrammer. I tillegg finnes det utallige fine nettsider med tøffe tips og løsninger, så inspirasjonen bare velter på her!

Det er så mange ting jeg har lyst til å gjøre!!!!

Jeg har lyst til å reise både hit og dit for å se på kjøkken, bad og dilldall av alskens slag som jeg har sett et sted.

Høres ut som vi er enige nå om at IKEA-kjøkken blir løsningen. De får masse skryt, og jeg innbiller meg at det vil være lettere å gå for en utskifting om x antall år dersom du sitter med et rimeligere IKEA-kjøkken enn et Norema-kjøkken - uansett hvor mange prosenter vi måtte få i avslag. Dessuten har jeg ikke funnet et Norema-kjøkken som jeg synes er verdt å betale mye mer enn et IKEA-kjøkken for heller.

Så da "sparer" vi noen kroner der, i forhold til prisen som snekkeren kom med. Og det kan trenges, for rørleggeranbudet var levert nå, og det ble nok en del dyrere enn vi hadde håpet, ja.

223.000 kroner inklusiv moms...

Men vi tror at dette må inkludere fyrkjele, som vi har bestemt oss for å vente med, så da kan en jo trekke fra ca. 40.000. Snekkeren sa det ordinære rørleggerarbeidet lå på 90.000 pluss moms mens alt utstyr og systemet for vannbåren varme også var priset til 90.000 pluss moms.

Vi får se på det når vi får alle anbudspapirene, som skal komme i posten snart nå. Da ser vi endelig hva som ligger inne i prisene vi har fått til nå.

Kanskje kan det finnes noe å kutte i...trolig ikke, men en får jo håpe.

Skulle ønske snøen snart forsvant. Jeg har lyst til å komme igang!!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Måtte bare titte innom. :D

Det høres utrolig spennende ut å bygge hus. Jeg og Saeriamannen har også lyst å gjøre det en dag, men han har ikke fast jobb og jeg er student så vi må nok vente en god stund til.

Skal si dere var heldige med tomten! Det er nok mange som kunne tenkt seg å bo der dere skal bo.

Lykke til videre med byggingen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det Saeria!

I dag fikk vi omsider anbudspapirene fra rørlegger og elektriker. Det viste seg at det ikke var så mye å trekke fra på det rørleggeren hadde satt opp. Nå heter de mye rart disse tekniske installasjonene, men det ser ikke ut til at han har regnet med fyrkjel til det vannbårne systemet. Det er rett og slett bare så dyrt...Med jobb og alt ustyr koster vannbåren gulvvarme altså drøyt 90.000 pluss moms.

Vi kan kanskje spare litt på å legge det selv, men det blir ikke den store summen.

Ergo begynner husdrømmen å bli dyr.....

Men det er nå engang blitt slik at det koster så mye, så da er det bare å betale. Skjønner ikke hvor vi eventuelt kan kutte særlig utgifter heller, så det får vi eventuelt se mer på når vi kommer igang og får mer konkrete summer for tomteopparbeidelse og slik. Vi har regnet ganske romslig på det. Tror vi da, inntil vi får regningene.....har en følelse av at overraskelsene står i kø for husbyggere.....og vi har egentlig ikke kommet igang ennå......

Sukk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg bare MÅ blande meg i husbyggeprosjekter..... :wink:

Når dere legger vannbåren varme så husk å ta bilder av hvert rom før dere støper over. Det kan være veldig greit senere å vite hvor rørene går. Vi gjorde dette, men ikke bra nok, og har angret på det senere i ett par situasjoner.

Hvor skal dere ha "sentralen" til den vannbårne varmen? Alle rørene som kommer fra de forskjellige rommene må jo samles ett sted.

Lykke til videre forresten! Spennende prosess!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for råd, Pjusk!

Vi skal ha sentralen i et ganske stort teknisk rom i kjelleren, så det tror jeg skal bli bra. Det blir 13 styringsenheter så det virker som vi nesten kan ha individuell temperatur i samtlige rom. Det kan jo bli økonomisk!

En helt annen ting er at min mann var og leverte nye og forbedrede tegninger til saksbehandleren i kommunen i går, og fikk seg en overraskelse. Det viste seg faktisk at med skålen på toppen ble bruksarealet på garasjen større enn tillatt! Øvre grense var et sted på 50-tallet, mens forslaget vi leverte var på over 60 kvadrat.

Så nå må vi finne på noe lurt. Jeg synes det var så genialt å ha en plass til ved på toppen av garasjen, slik at vi bare kunne rusle ut på oversiden av huset for å hente!

Mannen min synes at vi bare skal mure en helt flat garasje og legge plen på toppen. Slik sett vil vi få en fint gressareal der. Men jeg ville nå heller hatt skåle jeg da!

Vi må se litt på dette i helga...

Også skal vi ta en tur til rørleggeren og se på baderomsinnredningen han har regnet inn. En fra Foss bad som ikke ligger ute på nett. Den skal nok være ganske fin for at jeg skal få mer lyst på den enn på Norema...

Ellers har vi sett litt på plassering av ting og tang på bad og kjøkken, og vi er heldigvis ikke særlig uenige. Tror det blir tøft! Men han vil absolutt ha glassbyggestein på badet. Det synes jeg er veldig "ut". Dessuten har jeg lyst til å tilrettelegge slik at vi uten for mye møye kan sette inn en slik bademaskin om vi eventuelt en gang i framtida skulle ta oss råd til å kjøpe det.....

Vi får se litt nærmere på saken.....:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. denne dagboken har jeg ikke sett før.. :-)

Er i full gang med husbygging selv, regner med å bli ferdige i april.. '

Husbygging ER veldig dyrt, det har vi funnet ut også.. alt koster mer enn man tror i utganspunktet... men nå begynner det å ta form og det skal bli så utrolig deilig å bo i eget hus som er klæss nytt og tilpasset akkurat sånn som vi vil ha det.. :hjerter2:

Vi har valgt et ferdighus (hus nr 112 fra www.follohus.no ) som vi har gjort en del endringer på, hovedsaklig med planløsningen.

Det hadde en katalogpris på 1 100 000 ca såvidt jeg husker, og vi regner med å havne på ca 2 200 000 inklusive innredet kjeller og dobbelgarasje :o

Og da har vi fått en uhyrlig billig tomt.. (200 000,- vi bygger i hagen til svigers.. )

Men det er moro da, og vi regner med å få en takst på huset på borti 3 000 000 når det står helt ferdig.. Så det er litt fornuft i økonomien her..

Hmm.. bare rabler om mitt eget prosjekt, jeg.. :roll: Sorry

Skulle egentlig bare innom for å ønske lykke til :D

(..og for å advare deg mot lang behandlingstid i kommunen, vi søkte i januar og fikk byggetillatelse (etter myye press fra vår side) i august.. :o

Får håpe det ikke er like ille i din kommune..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er en bademaskin??

Grunnen til at jeg spør om dette med rørene er fordi jeg angrer på vår løsning.

Våre går ned på den ene veggen på vaskerommet og der står også den stoooore varmtvannstanken. Hvis jeg skulle valgt igjen vill jeg hatt alt dette i et lite rom på 3 - 4 kvadrat og i tillegg kanskje hatt plass til ved der inne.

Slik det er hos oss nå tar det mye plass og det er vanskelig å utnytte vaskerommet optimalt. Den ene veggen med rør har jeg dekket med et forheng (samme fargen som veggen).

Hvis det tekniske rommet deres kun er til rør og "fjas" og mer som en bod å regne, blir dette sikkert ikke et problem for dere.

Ville bare nevne det... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...