Gå til innhold

Nithas husbyggingsdagbok


Nitha

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg trodde jeg skrev ei melding onsdag, men den har kanskje forvillet seg inn i noen andres dagbok?

Det handlet uansett om at det bare var en time igjen til visningen og vi var supernervøse. Det var en del folk på visningen, og spionen min var veldig positiv etter å ha vært der. Men det var bare tre par som hadde skrevet seg på liste, og megleren var ikke veldig optimistisk egentlig da vi kom hjem.

Vet ikke om det var mange på visningen dagen etter, men regner med å få nærmere beskjed fra megleren på mandag. Hun skulle ringe rundt til de på lista på mandag hvis det ikke hadde kommet noe bud, sa hun - og det har det jo ikke.

Det føles så surt. Vi hadde stusset og stelt, og det er jo en fin leilighet i utgangspunktet. Skjønner ikke hvorfor folk ikke vil ha denne i stedet for en mindre og stusseligere en i de nye blokkene som ligger mer klønete til. Men vi får trøste oss med at vi har god tid.

Skjønt god tid er mangelvare om dagen. Startet på skolen onsdag og det er mye mye mer arbeid enn håpet var.

I går hadde snekkerne begynt å slå på panelen, og hadde brukt opp halvparten av det vi hadde beiset på en dag! Så da fikk vi det litt travelt med resten. I dag har vi beiset nesten hele dagen, men det gjenstår nok fremdeles tre-fire dagers jobb med det som er igjen.

Panelen ser heldigvis ut til å bli veldig fin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for oppmuntring Dolphina.

Fremdeles stilt fra megleren....

Begynte på mediekonvergens. Det nye samarbeidet mellom Mjøs-høgskolene.

I går brukte vi opp resten av beisen, og det er fremdeles panel igjen. Har vært og kjøpt en ny ladning i dag. Da vi beiset lørdag begynte det å regne. Vi la over plast med god lufting under. Men da vi kom opp søndag var det mange bord som var blitt helt blasse og grå! De var ikke helt tørre, så jeg håper det blir bedre etter tørk. Tok det opp med selgeren i dag, og han skjønte ikke hva det kunne komme av. Kanskje kan det ha vært noe med den ene tiliteren. Han sa vi fikk komme tilbake hvis det ble et problem.

Det blir sikkert bedre når vi får et strøk til, men så irriterende! Alt vi har beiset før helga har jo blitt knallfint.

Travel helg, forresten. Skole til over tre på Hamar, var redigrerer fra fire - og selvfølgelig på en slik kveld var det masse happeninger slik at vi ikke var ferdige før over midnatt.

Beiset hele lørdagen, og måtte ut på en jobb som noen meget beleilig hadde glemt på kvelden. Beiset til beisen var slutt søndag før jeg kastet meg i dusjen og jobbet til midnatt igjen. Har kveldsvakt denne uka, og nå får jeg neimen ikke friuka jeg skulle hatt til uka heller. Skjønner ikke hvor alle er hen! Har ikke så veldig bruk for den friuka egentlig nå, men irriterer meg at de ikke klarer å planlegge bedre. Dessuten er jeg litt sliten, og burde kommet litt på forskudd med alt det skolearbeidet som venter. Det er jo godt med den turnusfriuka også da....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NÅ ER VI FERDIG MED FORSKALINGSKASSETTENE!!!!!!!!

Far, svigerfar og jeg rev ned dekkeforskalinga i dag, og så kom mannen opp og ble med på rengjøringa, og nå er vi endelig der - nå kan hele dritten hentes og kjøres vekk!

Hvilken lettelse!

Så mange timer som vi har hatt med å reise opp, benne fast, løsne, ta ned, rengjøre - reise opp osv. osv. Nå er det endelig over! HURRA!

Nå må vi bare få sveiset på sarnafil, eller hvordan det nå skrives, og så kan graveren komme og fylle inntil. Det blir tøft. Da får vi endelig følelsen av hvordan hele tomta vil bli på baksida.

I helga er mureren endelig hjemme fra sin tre ukers ferie, så helga vil nok gå med til å mure pipe. Når det er gjort kan snekkerne dekke taket med takstein. Og da kommer straks vinduene, og vips så er huset ferdig utendørs.

Noen som vil vedde på om vi er inne til jul eller ikke.....?

fremdeles tyst fra megleren. Tror ikke hun har vært på jobb ennå denne uka. Bilen har i alle fall ikke stått i garasjeanlegget. Kanskje hun er blitt syk? Det ville jo vært typisk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Megleren var selvfølgelig blitt sykmeldt, og det virker ikke som om hun er tilbake i dag heller. Heldig med det meglervalget, ser det ut til...

Ingen bud ennå og ingen som får tak i meglere. Det kommer sikkert til å gå strykende.

På huset går det derimot unna. Nå er det ferdig panelert utvendig, med unntak av på verandaen og ved inngangspartiet, der vi skal ha stående panel for å bryte opp litt.

Mureren var selvsagt blitt syk på ferien, så han kunne ikke komme i helga. Onsdag drar på av snekkerne på en ukes Syden-tur, så da haster det ikke med pipa før til helga igjen. Da får vi også se fliseprøvene som vi plukket ut for lenge siden. Er så lenge siden at jeg husker nesten ikke hvordan de så ut en gang!

Siden sist har vi gjort en genial endring på tegningene, som jeg håper og tror vi kan få til. Jeg er ikke så glad i de små toalettene, og spurte mannen om det ikke gikk an å ta doen inn på vaskerommet på noen måte, og heller lage en slags skillevegg. Han drodlet litt på dette, og nå har vi fått en kjempesmart løsning. Her har han tegnet om det lillle avlukket litt slik at vaskemaskin og tørketrommel kan stå der inne, uten dør, mens resten av vaskerommet da kan brukes som bad! HURRA! For i samme slengen stengte vi døra fra vaskerommet inn på den innerste boden, og la på dør inn fra kjøkkenet i stedet. Da har jeg fått det akkurat som jeg vil. Nesten da... Skulle gjerne hatt et vindu fra kjøkkenet ut på baksida også, men det går jo ikke. Men rent bortsett fra det, tror jeg ikke vi kommer nærmere en optimal løsning - ut fra det vi vet nå i alle fall. Kanskje er det noe vi opplever som dumt senere, men da er det i tilfelle fordi vi ikke visste bedre.

En annen positiv ting i dag er at mannen oppdaget at han heldigvis har regnet feil på overslaget over hvor vi kommer til å lande rent budsjettmessig. Han mente at elektrikerprisen kom i tillegg til prisen vi fikk fra snekkere, mens jeg mente at det lå inne i prisen vi fikk. For en gangs skyld var det helt greit at jeg hadde rett. Da han fikk justert ned anslaget etter dette, ser det ut til at vi faktisk har klart å ta inn igjen nesten hele overskridelsen vi fikk på gravinga. Nå ligger vi an til en sprekk på 26.000 kroner i forhold til lånetilsagnet vi har. Og det må en vel kalle godkjent! Men så har vi ikke helt oversikt over hvor mye dyrere det ble med den panelen vi valgte og slik da, så vi får vel vente litt til med å juble for høyt.

Uansett var det en positiv oppdagelse for min kjære, som altså er den som holder tømmene i budsjettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå er gulvet snart lagt i hele andre etasje, så i dag er første gang vi har fått gått oppe i hovedetasjen. Den tror jeg blir skikkelig bra!

Det er så gøy å være fornøyd!

Vinduene i stua kommer til å fungere helt etter intensjonen. Det nye kjøkkenet blir helt ålreit, selv om vi ikke får til overskap. Det er for så vidt plass til et langt eller et dobbelt stående, men det vil bare se dumt ut. Satser på flere kolonialskuffer i stedet.

Har sittet og laget noen fliseforslag på badet i dag med Höganäs-CD'en. Gøy så lenge det varte. Avinstallerte den først, fordi den ikke virket i dag tidlig. Da jeg la den inn igjen fikk jeg beskjed om at den bare kunne aktiveres to ganger. Og nå når jeg skulle gjøre et nytt forsøk i kveld, var den kaputt igjen. Men jeg fikk da kjørt ut noen forslag.

Har litt lyst til å bruke røde mosaikkfliser....Har laget et par forslag og det er dritkult, synes jeg, mens manne var mer moderat. Det er selvfølgelig mulig en blir lei det, men hva er det en ikke blir lei da? Er ikke så mange som har rødt på badet, men jeg er veldig glad i rødt. Ble veldig tøft med røde mosaikkfliser på gulvet, sorte avlange til snaue meteren oppover, og så hvite mosaikkfliser øverst.

Vi får se. Vi har jo de spraglete blå/grå mosikkflisene som vi må bruke også, så det blir vel til at vi blander dem med de mørkeblå og hvite vi har kjøpt på det ene badet i alle fall.

I morgen skal pipa mures. Far og mureren starter 08.00 på lørdagen....vi kommer nok litt senere. Vi fikk et lass kult til garasjegulvet i dag, som skal trilles inn og fordeles i riktig høyde, som vi bare begynte litt på i sta. Mannen og svigerfar tar seg av det, mens jeg beiser og sørger for colakake. Har kjøpt to plater med hvit kokesjokolade, pluss dajmkuler, så nå skal det ikke stå på toppinga i alle fall...Litt kos må det jo være tid til også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Manglet selvfølgelig ett eneste element på å få pipa ferdig lørdag, men det fikk vi kjøpt og ordnet til søndag. Da malte vi også andre strøk på kortenden i nordveggen. Den gode nyheten er at det går utrolig mye raskere å ta andre strøk. Den dårlige nyheten er at fargen ble helt helt annerledes, og veldig mye mørkere.

Nå er vi nesten der akritekten ville ha oss, og jeg er venvittig skuffet! Fargen på første strøk var jo så fin. Jeg trodde at andre strøk liksom skulle jevne ut fargen litt, og ta en tone mørkere. Ikke dobbelt så mørk! Nå blir det i alle fall ikke flere strøk med det første.

Fikk fliseprøvene av maleren. To var veldig fine, men ikke helt som jeg trodde. Trodde de skulle være røffe, men så var de glansede, selv om det ser ut som noe lignende marmor på to meters avstand. Sikkert veldig enkle å holde rene da...

Så at flisekompaniet beskrev nettopp denne serien som sin bestselger, så da er det jo kanskje helt ok?

Vi får tenke litt mer på det. Blir ikke noe flislegging før badene er ferdige og godt opptørkede.

Nå er gulvet ferdig nesten, med de platene han hadde, og i dag har han begynt å stappe isolasjon. Vet ikke om de to andre snekkerne kommer tilbake i morgen eller torsdag. Nå er det jo kaos på Gardermoen, men jeg håper ikke de blir rammet av det styret der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite tips angående isolasjon:

Det er lurt å sjekke håndverkerne litt, så du ikke får kuldebroer. Det kan gjøres ved at du stikker en tommestokk, linjal eller noe annet flatt inn mellom isolasjonen og stenderverket. Har du motstand hele veien er det isolert godt. Det skal ikke være gliper noen steder, men dette kan lett forekomme.

Dette kan spare deg for kalde områder og fyring for kråka.

Fin dagbok du har forresten. Både nyttig, lærerik og inspirerende.

Klem kiri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er plasten på og klart for krysslegging av isolasjon i andre etasjen. De har også markert på gulvet hvor veggene kommer, så nå kan vi gå rundt og føle på størrelsen på rommene. Tror badet/vaskerommet oppe blir genialt! Ser veldig bra ut alt sammen egentlig....:-)

De har også begynt å slå på den stående panelen ved inngangspartiet, og det ser ut til å bli skikkelig tøft. Akkurat den kontrasten vi var ute etter.

I dag har jeg malt ferdig alt det hvite til verandaen, så nå er vi faktisk ferdig med det vi skal male for året. Vi skal ta ferdig andre strøk på baksida av huset når det bare slutter å være drittvær en dag, men det haster ikke nå som vi er ferdige med alt som det trengs stilas til. Hvis jeg gidder skal jeg ta taket på verandaen et strøk til.

Har fri denne uka, men skal levere prosjektoppgave på høgskolen fredag, så jeg har egentlig nok å finne på slik ellers.

Var på Flisekompaniet på Lillehammer i dag, og så på de flisene som vi har fått prøve på. Helt oK men ikke helt supert.

Fant noen andre der, avlange i hvitt og gråblått som var skikkelig kule, men de var ganske dyre. Får høre hvor mye mureren kan få dem for.

Kjøpte forresten ny aviskorg i liksom-eik-finer på Ahlens. De hadde masse kult der nå! Blant annet lampeføtter i eik, som kan bli en prikk over i'en hos oss, når innredningstiden kommer for alvor. Skal ikke glemme det. Fine gardiner og puter har de også, og noen kule ekstra-stoler i plast....

Gulvet i garasjen er nå fylt og komprimert, og etter litt enkel oppretting begynte mannen og svigerfar å legge isolasjonen i kveld. Da gjenstår kun plast og armering før vi kan støpe gulvet, og det bør vi få til i løpet av uka.

Det skal bli bra. Da kan snekkerne flytte saga inn, og så kan vi begynne å strable og kutte litt av alt materialet som vi har tenkt å fyre med til vinteren.

Siden jeg ble ferdig med malinga i kveld, kan vi også ta ned anlegget jeg har brukt i underetasjen, slik at de kan komme bedre igang med avdeling og isolering der.

Hver dag som helst nå kommer vel vinduene og taksteinen, og da blir fasaden helt noe annet. Gleder meg til å se!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går hadde vi ny visning på leiligheten. Det kom fire stykker før vi rakk å dra bort! I forskrekkelsen glemte vi å fortelle megleren at det trolig kan la seg gjøre å lage fransk balkong her, og det var en stor tabbe! Det hadde likevel skrevet seg noen nye på liste, så megleren skulle ta en ringerunde i dag for å høre mer. Det var visst ei dame som var veldig interessert. Kommer muligens et eldre par i efta også, som ikke rakk visningen i går.

Krysser fingrene!!!!!

Holder på å steke boller som jeg skal ha med opp på tomta. Betongbilen kommer om en snau time med støyp til garasjegulvet. Tenkte jeg skulle male og rydde litt i mens. I morgen kan vi sikkert begynne å kappe til ved og stable inne i garasjen, så får vi ryddet bort den også.

I går slo de på den hvite panelen på verandaen, og det ble skikkelig lekkert! Glad vi valgte hvitt der, for jeg tror den nye brunfargen hadde blitt veldig mørk akkurat der. Nå får vi i stedet en fin kontrast med brunt på gulvet mot hvite vegger og tak.

Tenk om det hadde kommet inn et bud i dag........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen bud, og den svindyre leiligheten vi sammenlignet oss med er solgt!!!

Mye tyder på feil valg av megler, ja.

Ellers så fikk vi råd av Nordea om å gå ut i norske kroner på valutalånet i går, og etter det har krona bare styrket seg. Nok et godt råd, der de tar diametralt feil av hva som skjer. Hvis vi nå mister hele oppturen som vi har ventet så lenge på, da vet jeg ikke hva vi gjør!!!

Så alt er som det pleier å være, altså - null flaks å spore noe sted.

Snekkerne er vel det vi har vært mest heldige med.

En helt usannsynlig stabel av takpanel hadde kommet fredag, og vi har beiset to strøk på nota gjennom hele helga. Rakk to strøk på halvparten, og ett strøk på alt. Da vi kom opp for å fortsette i går kveld hadde de allerede slått opp nesten hele halvparten som var ferdig. Vi hadde kanskje ikke valgt akkurat den panalen de har brukt, men den er grei nok. Må snart bestemme veggpanelen, eller så gjør de vel det for oss også.

Taksteinen kom fredag, og er nesten ferdig lagt. Ble fint.

Gulvstøypinga gikk sin sene gang. Siden det er blitt så kaldt, gikk det så innmari lenge før den herdet såpass at vi kunne kjøre toppmaskinen på det. Far fikk ikke tatt første runden før borti 21.00 ! Da hadde han vært bortover siden sju om morgenen....

Snill far!

Mannen var oppe og kjørte to runder til, den siste ved midnattstider, og det ble helt greit. Noen småhuller, men det er jo et garasjegulv også da.

Graveren kommer i morgen for å grave de to siste dreneringsgrøftene og fylle igjen ved garasjen. Torsdag kveld kommer han som skal sveise dekket på garasjen. Så da blir vi ferdige med tomta denne uka, regner jeg med. Det blir tøft, å se hvordan alt faktisk blir.

Tror garasjen kommer litt høyt i forhold til slik vi hadde tenkt det. Blir ikke helling fra huset mot den i alle fall, snarere tvert imot. Men det får vi bare finne en løsning på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torsdag kom vinduene, og de ble bra! Det store vindusfeltet på baksida blir helt rått. Det samme blir hjørnet mitt i stua.

Snekkerne har sortert ut ganske mye av takpanelen som de ikke syntes var bra nok, og i helga har vi beiset fjøra på en ny stabel. De er snart ferdige med himlinga i hele andre etasje.

Det er fyllt inntil garasjen og oppkjørselen er ordnet og komprimert. I helga kunne vi kjøre inn og parkere i garasjen for første gang.....:-)

Blir veldig bra hage på oversiden av huset.

Har sirklet inn to alternativer til baderomsfliser nå. Skal overbringe de til mureren og høre hva han får best pris på.

Ellers så sjekket vi med rørleggeren før helga, og han hadde ikke noe problem med at vi kjøper Svedbergsinnredningen i Sverige. Han klarer ikke å konkurrere med den prisen vi kan få i kampanjeperioden der. Venter på at han som allerede har bestilt skal få sine papirer, slik at vi får se svart på hvitt hvor mye det faktisk er å spare. Regnet om fra kampanjeprisen til norske kroner, koster innredningen som her har veiledende pris på over 30.000 kroner, drøyt 18.000 norske i Sverige. Den svenske momsen er så vidt jeg har forstått en prosent høyere enn den norske, men likevel.....

Skal sjekke dette nærmere. Har også funnet en nettbutikk som selger bare Svedbergs, som er nesten like billig. Badromsbutiken.se. Leverer også i Oslo. Skal ringe i morgen for å høre hva de tar i frakt. Tenkte at vi skulle kjøpe med både blandebatteri og høyskap når vi får det så rimelig.

Lørdag var vi utover og fikk prøver på panel, og har bestemt oss for hvile typer i hvilke rom nå i helga. Snekkeren måtte vite det nå, så da er det sikkert ikke lenge til de får behov for den heller da...

Hvis det ikke er noe som haster til helga tenkte vi å ta en Ikea-tur da, så vi får satt opp bestilling på kjøkken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Dolphina

Det går virkelig framover for dere!

Skikkelig spennende å følge med på.

Håper dere snart får solgt leiligheta deres!:)

Stå på!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne uka har rørleggeren holdt på så nå er toalettene pluss rør til badene lagt ferdig. Da kan snekkerne prioritere disse rommene, slik at mureren får gjort jobben sin. Vi så nok ikke godt nok etter på tegningene som ble sendt rørleggeren, slik at det er litt upass på plasseringen av toalettet på badet oppe og på møbelet på badet nede.

Jeg hadde tenkt at vi skulle ha plass til i det minste en skittentøyskurv ved siden av møbelet nede, mens mannen plasserte det velig symmetrisk og fint midt på veggen, slik at det ikke blir plass til noen ting på noen av sidene....

Men slik er det bare.

Lurer veldig på hvordan vi skal gjøre det med stellebord, når vi forhåpentlig får behov for det. :-)

Graveren er ferdig med det han får gjort nå, og det ble slettes ikke billig. Til sammen har vi nå grav for 250.000 kroner, og da mangler vi egentlig et rør på toppen av skråningen som det er for blått til å ta nå.

Få flate så dyrt det er med graving! Denne gang har han jo dessuten tatt timene uten moms. Men det gikk med pukk og kum for 19.000 så det drar jo på litt da.

Men grunnarbeidene er jo det viktigste, så da får det bare bli slik da. Vi kan jo alltids spare inn på slike ting som jeg er opptatt av....

Men etter å ha regnet på det i går så ser ikke regnestykket for ille ut. Påslagene vi har gjort med annen panel og diverse ut fra snekkerens tilbudspris har fordyret ca. 50.000. Vi kommer kanskje et sted mellom 40-60.000 ut av kurs, men det er likevel ikke så ille da, når gravinga har blitt nøyaktig dobbelt så dyr som vi hadde budsjettert med.

I går fikk vi låne med oss noen lysbryterpaneler av elektrikernaboen. Bestemte oss for et som har nesten gjennomsiktig plastikk rundt. Litt kulere enn de vanlige bryterpanelene. De hadde en veldig raff modell med glass, men den er sikkert den dyreste. De andre var det ikke så stor prisforskjell på faktisk.

I morgen skal vi på Ikea og snakke kjøkken.

Har undersøkt dette med badromsinnredninger nærmere, og vi kommer nok til å handle på badrumsbutiken.se. Blir faktisk billigere det enn å handle på kampanjebutikken. De har sendt oss epost med frakt helt opp til Gjøvik og da kom det på 1650 svenske kroner. Det må det jo være verdt!

Er ikke noe vits i å prøve å smugle, for en betaler moms et sted uansett. Den norske momsen er jo likevel mindre enn den svenske, så da blir det gunstigst å kjøre det helt lovlig gjennom tollen.

Kanskje vi bør bestille snart. Det kan jo ikke være så lenge til badene står for tur....

Elektrikernaboen syntes i alle fall det så ut som om vi var godt i rute til å være ferdige til jul......:-)

Hadde vi enda fått solgt den leiligheten nå så!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lørdag var vi på Ikea og bestilte kjøkken. Det var faktisk en positiv opplevelse. Fikk bedre service enn vi hadde fryktet.

Nexus eik har de imidlertid ikke på lager i Norge, så det må vi få tilkjørt fra Sverige. Vi som hadde tenkt å spare litt på å hente alt selv på Furuset...

Frakten kom på 2300 kroner eller noe, så det er jo ikke den vi går konkurs på, men alle bekker små.

Kjøkkenet kommer på litt over 26.000 med spesialtilpasset benkeplate, alt ferdig tilkjørt på huset. Er jo ikke noe å si på den prisen, egentlig. Kjøper laminat benkeplate, men siden vi skal ha hjørnekomfyr må den være bredere enn vanlig. derfor måtte den også spesialbestilles. Kom på 5500 kroner omtrent.

Vurderer nå om vi skal vente med å kjøpe nytt kjøleskap, og bruke oppvaskmaskinen vi har. Har bedt en kompis gi oss god pris på innbyggingsovn og induksjonstopp fra Expert. Håper han kan diske opp med en knallpris.

Et sted må vi jo prøve å spare noe.

Kollegaen som bygger samtidig med oss skal legge gulv og panel selv. Spurte far om det var noe vi også kunne spare på, men det trodde han ikke. Snekkerne gjør dette så fort og effektivt at det ikke blir noe særlig å spare på det.

I går la jeg opp alt kappet fra saga så langt, og det ble ved til i alle fall hele denne vinteren og sikkert godt uti neste på plass i garasjen!

Støvsugde rørmerkene i gulvet i andre etasje, slik at rørleggeren skal slippe å bruke tid på det når han starter med å legge rørene i dag eller morgen.

Mannen snakket med snekkeren i dag, men han turte ikke si når de kunne være ferdige. Eneste han kunne si var at de jo lå langt foran skjema. Det må vel tyde bra...?

Har begynt å bekymre meg litt for plasseringen av belysningen nå. Er generelt skeptisk til skarpt lys ovenfra, og er derfor helt imot takspotlighter. Fagfolket på jobben til mannen anbefalte i stedet skinner med løse spotter.

Når jeg ser på plasseringen av disse, og hvilke lys som er koblet på samme dimme-krets, burde jeg nok kanskje engasjert meg litt sterkere i det arbeidet der. Men det har liksom ligget så langt fram i tid...og nå er det for sent allerede for hovedetasjen.

Må i alle fall passe på å få inn nok punkter så vi kan ha en del lamper i tillegg, og få styrt unna disse fæle runde trispottene som mannen er blitt anbefalt. Der setter jeg foten ned og står på den altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tja, budsjett og budsjett...

Hele prosjektet fra første spadetak til ferdig innredet og innflyttet passerer nok 2,5 mill. Det er mannen som har oversikten der. Jeg tør ikke....

Byggelånet er på 1.690.000, men vi regner med å måtte utvide med et sted mellom 40-60.000 kroner.

Håper at det ikke blir noe mer i alle fall......

Malte grunning på vindusomramming i kveld. Håper det er tørst nok tli malingsstrøk i morgen, for onsdagen går med til jubileumsmiddag med jobben til mannen. Torsdag er det ny visning og fredag må jeg ut på konsert på kvelden for å få noe film og lyd å jobbe med til prosjektoppgaven.

Så på plaseringen av lysskinna i dagligstua i sta. Den sitter så nær veggen at den kanskje ikke kommer foran skapene som blir stående rett under en gang. Det var jo forferdelig dumt da. Får høre om ikke naboelektrikeren har en smart nødløsning på det.

HUFF, så mange tanker en må ha i hodet samtidig for å få alle detaljene riktig!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredag hadde jeg fri fra jobben og vi laget i stand snitter til byggekara. Mor ble med bortover og hjalp meg med å lage tre slag på kjøkkenet her mens svigermor sto for karbonadesmørbrød. Graveren kom med flott blomsteroppsats og hadde byttet om til maten. Han trodde sikkert dette var mønsåsgården....fikk forklart at vi skulle ha fest senere også. At vi bare synes det var på sin plass å feire littegranne når huset var så godt som ferdig utenpå.

Virket som de satte pris på det.

Far og svigerfar var også med. Far skal kjerneborre tre hull til bodene i kjelleren, men så røyk selvfølgelig en del på borret, så han fikk ikke gjort det da han skulle.

Vindusomrammingen er på de største vinduene i andre etasje, og det blir helt ålreit. Mener fremdeles at det hadde vært mye finere med hvite vannbrett, men jeg orker ikke bruke mer energi på det. Fant ut at vi nok skulle hatt et strøk til på omramminga, i alle fall det utbyggingsbordet, og gjorde det i dag på de som er igjen. Gikk over alt som var slått på en gang til, så nå skal det være i orden.

Helga har i hovedsak gått med til å male fjør på panel. Snekkerne har kuttet opp til de forskjellige rommene, og vi skal male fjøra på alt før det slås opp for å unngå krypmerker. LITT av en jobb! Snekkeren fortalte at han har bestilt 810 kvadrat panel! Skjønner ikke at det kan ha blitt så mye men. Det må vel være med det utvendige også. For vi har jo ikke panel på soverommene og det går bort mye vegg i vinduer.

Byggmakker her i byen er kanskje Nord-Europas dyreste butikk med den dårligste servicen, og jeg skal aldri handle der mer når vi er ferdige med dette huset.

Eksempelplanken for den fargen vi lurte litt på var utlånt og ikke levert tilbake. De kunne ikke lage en fargeprøve fordi de ikke laget mindre kvanta enn 0,9 liter. Da sa jeg at jeg ville gå til en annen butikk og høre der, og fikk til svar at det måtte jeg jo bare gjøre. Takke meg til de mindre butikkene som lever av god service.

Enden på visa ble at vi rett og slett bruker Jotun hvis panelmaling på alt i andre etasje og i hallen nede. Hvis du ikke vil ha veldig markert gultone, helt gjennomsiktig eller gråtoner i det hvite, da er utvalget jammen snevert. Det blir veldig hvitt, men vi får leve litt med det og se hva vi gjør etter hvert. Nå handlet det liksom mest om å komme igang.

Min gode gamle venninne fra hjembygda satte bort jentungen for dagen og kom velvilligst for å hjelpe til. Slikt setter en pris på! Vi fikk tatt unna slik at de kan begynne å slå på panelen i stua, trappeoppgangen og et soverom oppe. Har igjen en vanvittig haug til kjøkken og TV-stua. Ennå er garasjen nesten stapp full. Skjønner ikke hvor vi skal ha all den panelen jeg men....

Kom bare en kar på visningen torsdag! Men han ble til gjengjeld i tre kvarter og var interessert. Ville komme tilbake med kona, så da får vi bare krysse fingrene. Megleren sier det skjer noe med oppmøtet på visninger når det blir kaldt. Torsdag var selvfølgelig den første kuldegrad-dagen her...

Hadde vi enda fått solgt leiligheten, så vi kunne slutte å tenkte på det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går hadde de slått på det meste av panelen i stua. Førsteinntrykket var dessverre ikke helt som jeg hadde håpet. Håpet var at den lange fjøra skulle gjøre at det ikke ble så veldig panel-stripete. Viskningen ble dessverre motsatt. Skulle hatt bredere bord og mindre fjør. Men det er for sent å gjøre noe med nå. Får bare male og lære seg å leve med det.

Men det var jo typisk da!

Min kjære mann har malt litt av taket, og det ser i alle fall ut til å bli veldig fint. Synes nesten det ser ut som om Gori dekker mer på ett strøk enn Jotun panelmaling. Får se når vi har fått malt hele veggbord også. Det får vi ikke begynne med før om en ukes tid. Da mener snekkeren at panelen skal ha krøpet fra seg det verste.

Bare det at om halvannen uke går jeg på sportsturnus igjen, og november blir en helsikes måned med jobbing. Beitosprint og redaksjonskonferanse neste helg, og to helgevakter i løpet av femukersturnusen. Innimellom der må vi få tid til å reise til Sverige en dag og hente baderomsinnredningen, pluss at jeg har igjen tre uker ferie som jeg egentlig hadde tenkt å bruke til maling og finish på huset....

Bestemte oss for baderomsfliser i går. Får mureren til å handle Höganes piazze grå til gulv, hvit/beige til vegger og noen plater mosaikkmønstret til badekarsinnmuring eller lignende. Bade blir ikke så stort, så det er ingen vits i å strekke det noe særlig, synes jeg.

Mannen bestiller baderomsinnredninger i dag. Bestemte oss for Sverdbergs idigo med bølgen servant 140 cm på det store badet, og var litt ville og gale, og bestilte den samme i 70 cm til badet oppe.

Fant ut at vi ville angret på de 2500 kronene vi kunne spart på å ta en ganske mye kjipere innredning oppe. Det er jo tross alt det badet gjestene vil se når de har ærend på badet.

Synes likevel vi får mye for pengene. Med mindre vi har misforstått totalt, vil 140 cm innredning, 140 cm overskap med lys, 70 cm innredning, tre batterier og vannlåser pluss håndtak, komme på ca 27500 norske kroner. Når en husker at det beste tilbudet vi fikk på den 140 cm innredningen med overskapet, var på et sted mellom 23.000 og 24.000 kroner - uten batterier - så må det vel sies å være et godt kjøp...

Er et par ukers leveringstid, men vi må prøve å finne en dato for å hente dette. Sparer et par tusen på det også....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...