Gå til innhold

Nithas husbyggingsdagbok


Nitha

Anbefalte innlegg

Heihei fru gravid!

Fikk beskjed i dag om at det er 2,1 årsverk for mye i redaksjonen. Handel og kontor fikk ni og grafisk sju! Det er altså ganske alvorlig.

Jeg er nummer tre bakfra, så jeg er vel styrket i trua nå for egen del. Men helt sikker er kan en ikke være før vi har hørt mer om de juridiske sidene ved saken. Klubbmøte mandag, så jeg håper å få høre mer sikkert da.

Og dere har det bare bra, skjønner jeg. Neste sommer når dere er på hjemmebesøk kan dere jo komme trillende opp til oss en tur, så skal det bli boller og brus på verandaen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

Siden sist har det skjedd veldig mye, så jeg glemmer sikkert noe.

Men first things first: det ser positivt ut for meg hva angår å få beholde jobben.

Men, som om det ikke var ugreit nok med nedbemanningsplanene, gikk vi ut i streik fra 10.00 onsdag morgen. Siden de holdt på så lenge på overtid hadde jeg virkelig håpet å unngå streik i år. Men MBL hadde i grunn ikke gitt noe som helst under forhandlingene. Synes det er mye mer berettiget å streike nå enn sist, selv om jeg ikke er imponert over den sentrale ledelsens formidlingevne i år heller.

Pensjon er noe jeg gjerne streiker for - men det passte mildt sagt jævla dårlig i år. Streiksbidrag er ikke mye å bli fet av - spesielt ikke når en holder på å bygge.

Vi holder fremdeles på med gravinga. Det er flere årsaker til det. Først og fremst fordi det er bløtt på tomta og på tipp'en. På tipp'en er det så bløtt at de ikke får kjørt helt ut på kanten og tippet lasset utover. Det må derfor stå en egen gravemaskin der for å grave av lastebilen når den kommer! Den maskinen koster oss alene 1000 kroner dagen - og da har vi fått skikkelig godpris på den!

Men graverne er snille og flinke og nå er mye gjort. Forrige dagen var mannen og en kollega oppe og stakk ut selve huset, så nå kan vi gå mellom pålene og se hvor huset vil gå. Vi har dratt huset litt lenger fram på tomta enn opprinnelig, så vi sparer litt graving. Likevel blir det fin plass både på fram- og baksida. Tomta tror jeg blir veldig bra!

Og utsikta blir helt utrolig bra!!!

På grunn av avrenning må vi ha både grøft og kum bak huset, og det fordyrer og forsinker gravinga. Men vi håper at graverne er ferdige i løpet av neste uke, selv om den er kort.

Kjøkkenforslag har vi etter hvert fått en del av, og har funnet en løsning vi synes ser bra ut. Etter at vi begynte å vurdere komfyr i hjørnet falt tingene penere på plass. Men fy flate så dyrt. Har fått til bud fra JKE- som vi iallefall ikke skal ha, så dyrt som det var. Huseby er en del rimeligere, men tviler på om vi vil gå for det heller. Mangler tilbud fra Norema ennå, men fra et tidligere tilbud ser det ut som om de ikke er noe dyrere enn JKE i allefall.

Men det blir nok IKEA. Ser ingen grunn til å kaste ut en hel masse penger på kjøkken i denne omgang. Med mindre vi sparer mye heretter i byggeprosessen da. I så tilfelle kan vi jo vurdere det på nytt.

Nå må jeg løpe på streikeoppmøte....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jammen har dere fått mye gjort, siden sist jeg snek meg inn og avla en hilsen.

Synd med streiken akkurat i byggeåret, men STÅ PÅ! Pensjonen er det virkelig verdt å kjempe for.

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, fremdeles i streik og fremdeles ikke helt ferdig med gravinga.

Det ser imidlertid ut til å være større progresjon i gravinga enn i streiken.

Det er nå klart til å kunne start med forskalling, men platene kommer ikke før mandag ettermiddag, så det blir først tirsdag at det arbeidet starter. Far, svigerfar og mannen tar seg av det. Far er bekymret for om vi skal bli ferdige før han drar på ferie med mor og et annet par på Hurtigruta 10. juni. Det rekker vi nok ikke, men kanskje kan bror trå til litt om det står igjen noe som ikke min kjære og svigerfar kan klare på egenhånd.

Rørleggeren skulle egentlig sendt en søknad og lagt de første rørene i går, men han hadde selvfølgelig tatt seg en langhelg. Håper han har såvidt gode kontakter i kommunen at han kan få gjort jobben på mandag, samme dag som han leverer det papiret. Hvis ikke blir vi en dag forsinket med akkurat den biten, og det forskyver seg igjen til gravefolka.

Mandag skal jeg dessuten kontakte e-verket og høre hvorfor i hule heiteste de har satt opp byggestrømmen på et gjerde på andre siden av gata enn der vi skal bygge. Ledningen kan jo ikke bare ligge tvers over veien! De skal nok få flytte på den kassa, ja.

En annen ting er at vi må finne ut hvor strøminntaket blir, noe graveren må vite før han kan gjøre ferdig en del av den foreløpige jobben han skal besørge.

Så masse detaljer som må klares opp i! Og alle forsinker litt...

Blir fryktelig rastløs av å sitte hjemme her og ikke få gjort noe som helst.

I morgen skal vi gå på visning i borettslaget her. En annen toppleilighet er lagt ut nå til 840.000 kroner, såvidt jeg husker. Den er 30 kvadrat mindre enn vår, men har utsikt den rette veien, i forhold til vår. Den har også balkong og litt bedre kjøkkenlys. Likevel er prisenhøy, synes vi. Derfor blir det gøy å se om det er mange som kommer. I så fall er det lovende for vårt forestående salg. Siden vi fikk prisantydeninger på mellom 900.000-950.000 fra en megler, til godt over millionen fra en annen megler, i fjor sommer, er spenningen stor...Prisene har jo steget ganske bra siden den gang. Vi ga 645.000 i sin tid. Hadde vært helt genialt å få igjen opp mot en million!!! Da blir tomta nesten "gratis".

Strømprisene varsles dessuten å gå til himmels igjen til vinteren, og det er jo fantastisk med tanke på strømobligasjonene våre. Tenk om det hadde kastet av seg noen kroner der også.

Skulle så veldig gjerne visst det nå!

Jeg har kanskje ikke nevnt at vi gikk tur i området bakover for tomta for en tid tilbake. Vi fulgte stiene opp fra tomta, og fant at det er supert turterreng bak der. Dessuten en grusvei som går til den største og flotteste gården helt på toppen av byen, hvor de driver med hester og flyktningmottak. Fin vei til jogging... Trodde det skulle være brattere enn det var, og ble i det hele tatt positivt overrasket. Tenkte vi skulle ta en ny tur i dag. Har egentlig helgevakt, men siden det er streik så kan vi jo like godt kose oss litt ute i det halvfine været....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmer meg helt bort når jeg leser i dagboka di jeg... Har sett masse i huskataloger og slikt i det siste, samler idéer til ett framtidig hus. Nå har jeg fått fast jobb, så hvis mannen får seg en snart også ser det ut til at vi skal begynne å titte etter tomt snart vi og. Men skrekk og gru så dyrt det er, både med tomt og bygging.. Sier seg vel selv at vi ikke kan få til noe her i Oslo, så vi må trekke lenger ut på landet igjen.. Egentlig greit det da, siden det er der vi er i fra begge to.

Håper det går bra med jobben din, jeg kommer til å følge med videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lørdag kveld tok streiken slutt og søndag var jeg tilbake på jobb. Veldig spesiell stemning på huset mandag, og det hadde visst vært en helsikes oppvask på morgenmøtet. Folk produserte lite og var øyensynlig ikke i særlig humør.

På morgennyhetene gikk meldingen om at en av våre NATO-soldater var drept i Kabul. Litt senere fikk jeg beskjed om at det var en ungdomsvenn som ble drept i rakettangrepet. Det er helt surrealistisk å stå med et bein i venneleiren og det andre i presseleiren i en slik situasjon. Heldigvis har dekningen hittil vært ganske edruelig.

Men å se bildet av soldatenes siste hilsen til Tommys båre drapert i flagg

- brettet ut over åtte spalter - det er ganske sterkt!

Husbygging blir tross alt trivielt i slike dager.

Men i går kveld kom forskalingen, og i dag starter far og svigerfar med det arbeidet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vil bare gi min kondolanse. Et slikt tap er vondt å bære. :( :trøste: :klem:

Jeg håper for familien del at forsvaret er flinke til å stille opp for dem i denne perioden. Forsvaret var nemlig ikke det før. :(

Hvis du kjenner familien så si at de gjerne må kontakte sin lokale FN-veteranforening hvis de trenger å snakke med noen som har vært. De kan også kontakte landsforbundet her! Denne foreningen er for Nato veteraner og deres etterlatte også. Selv er jeg medlem i min lokal forening. Det er utrolig mange flotte mennesker i foreningen, som gjør et fantastisk arbeid, og som både kan og vil stille opp i en sådan stund. De stiller gjerne opp senere også.

:klem: :dagensrose:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei lang uke senere, med mange fridager og forkjølelse, og graverne er endelig ferdige med første omgang.

Armering kom ikke før i dag tidlig fordi leveransene var forsinket etter transportstreiken, og i efta støpes sålen. I morgen kan forskalinga rives, og så fortsetter det med dekke og grunnmur.

Fikk regning fra graverne i går, og den beløp seg til den forskrekkende sum av 197.500 kroner!

Men grunnarbeidene må en bare prioritere, så da får vi prøve å spare inn på det vi kan ellers.

Enda mer trist er det at vi trolig ikke rekker å komme inn i det nye huset til jul. Gravinga tok mye lenger enn planlagt, og det forskyver seg med grunnarbeidene, som også mister ei uke når mor og far skal på ferie. Snekkeren skulle egentlig begynt i går, etter den ideelle planen.

Men kanskje er det like greit å ikke måtte flytte, selge og styre oppi alt det andre stresset før jul?

Det er bare det at vi var så superklare for å feire jul i nytt hus....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag støpes grunnmuren. Og da regner det selvfølgelig, etter mange dager med finvær nå.

I morgen kan vi rive forskalinga. Deretter gjenstår å få graverne til å gjøre seg ferdig med dreneringa, så skal det isoleres, støttemuren i bakvegg skal forskales og støpes, gulvet skal fylles, kultes og komprimeres og til slutt støpes.

Alt dette vil dra ut i tid.

For det første fordi mor og far reiser på ferie i morgen og ikke kommer hjem før helt i slutten av måneden. Det er heller ikke noen vits i å stresse for oss mens de er borte. I går fikk vi den sørgelige nyheten om at kona til søskenbarnet, han som skal sette opp huset, mistet livet i kampen mot kreften. Sett i det lyset er det jo helt uviktig om vi kommer inn en måned før eller seinere.

På oppfordring har vi snekret sammen ei enkel hjemmeside med bilder fra bygginga som finnes her:

http://home.broadpark.no/~heroland/

Her vil det bli oppdatert med ujevne mellomrom...

For øvrig er det vel ikke så mye nytt. Annet enn at sentralstøvsuger og et lite ventilasjonsanlegg faktisk ligger inne i prisen vi har fått på huset. Da slipper vi i alle fall å punge ut noe ekstra der.

En annen nabo har for øvrig ryddet tomta si der oppe nå, og begynner vel da sannsynligvis med bygginga snart.

Naboen på nordsida av oss, var oppom tomta torsdag og informerte om at de også har bestemt seg for å ikke selge tomta, men bygge når kona hans en gang er ferdig med etterutdanning. Det var vel ikke akkurat hva vi håpet på...

Attpåtil hadde de tenkt seg et tyrolerhus. Tenker de ikke på omgivelsene i det hele tatt når de velger hus?????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så mye som har skjedd.

Trist å høre om kona til søskenbarnet som gikk bort. :(

Uansett så vil jeg gratulere dere med siden som vise utviklingen av byggingen. Jammen har dere fått en fin tomt, og huset kommer nok til å bli kjempelekkert. :D Når jeg så nabohusene, så kan jeg si meg enig i at et tyrolerhus vil se litt rart ut der. Men i dag er det vel slik at man skal prise seg lykkelig hvis ikke naboen maler huset skrik rosa og signalgult. :-?

Lykke til videre i byggingen.

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så utrolig kjekt å få se bilder!

Det kribler i armer og bein og hele meg når jeg ser bildene, jeg har så veldig-veldig lyst til å få satt i gang prossessen selv snart også. Tror vi skal ta en liten tur på søndag ut i det området der vi har hørt at det er tomter til salgs og som vi synes høres ut som ett bra område.. Noen sa at det står en slik diger plakat der med kontaktopplysniger, så kanskje vi kan finne ut noe mer. Finner nemmelig ikke de tomtene på nettet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

I dag stiger mor og far inn på Hurtigruta på tur nedover igjen, og da er det på tida å starte opp igjen.

Mens de har vært på tur har vi isolert grunnmuren innvendig. Graveren har vært opptatt, slik at han ikke får kommet før på onsdag. Da skal han gjøre ferdig dreneringa og fylle opp innenfor grunnmuren, slik at vi kan isolere utvendig.

Når far kommer tilbake får vi støpt støttemuren og det siste, slik at snekkeren kan begynne.

Han har ansatt en ny flink håndverker nå, som antakelig kommer og slutter seg til borte hos oss i september.

I helga har vi diskutert veldig om utvendig panel. Arkitekten står hardt på at vi ikke kan ha vanlig dobbeltfals eller flat panel. Han vil ha weatherboard og mannen mener vi må høre på arkitekten.

Jeg på min side forbinder weatherboard med bæsjbrune 70-tallshus, og har ikke akkurat lyst på det.

I går så vi imidlertid et hus der mannen måtte innrømme at villmarkspanel var fint.

Derfor har jeg i dag lagt ned masse energi på å finne billigste pris på utvendig villmarkspanel. Og det har jeg klart å få ned på samme pris som weatherboard, så prisargumentasjonen er i alle fall ute. Utgangspunktet på villmarkspanel var 192 per kvadrat. Siste tilbud er på 129 per kvadrat! Synes det var godt jobba...

Så få jeg heller leve med at vi må bruke beis.

Ut over dette er det ikke så mye å melde om de siste to ukenes framdrift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Esther

Kjempekjekt å følge framdriften, Nitha. Jeg flyttet selv inn i nytt hus for to år siden og nyter fremdeles hver dag her ... Det er noe spesielt med å få alt nytt og etter eget ønske ... selvsagt må man inngå noen kompromiss underveis - både pga forskjellig smak i familien og ikke minst av økonomiske grunner.

Lykke til videre ... jeg kommer til å fortsette å følge med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er virkelig spennende å følge med på husbyggingsprosessen deres. Sitter og leser og drømmer meg bort. Håper at det en gang blir vår tur.

:klem2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for oppmuntringen jenter!

For her går det opp og ned...

Var ute og gikk en tur i dag forbi det lekre huset med den fine villmarkspanelen. Så glad og fornøyd, veittu, og stadig sterkere i trua på at det samme ville bli lekker på vårt hus.

Da jeg kom hjem ga mannen beskjed om at arkitekten hadde fått helt anfall da vi foreslo villmarkspanel!

GRRRRRRRRRRRRR....

Så får han komme på noe bedre selv da!!!

En kollega har brukt enkeltfals i forskjellige bredder etter råd fra sin arkitekt, og det hørtes litt spennende ut. Vi får reise og se hvordan det ser ut. Hvis ikke det heller er noe alternativ så får jeg vel knele for den forbaskede weatherboard'en da.

Men da skal jeg pinadø ha steamkabinett som plaster på såret!

Graveren ringte også i dag, og ble forsinket. Men lovte på tro og ære å komme på mandag.

Husbygging er virkelig en tålmodighetsprøve.

Samtidig går det dårlig for venneparet som har lagt planer etter byggestart til høsten. Nå viser det seg at en misforståelse om regulering gjør at tomta ikke blir klar før til nyttår. Da ryker hele deres plan for egeninnsats, som skulle tas ut gjennom svangerskapspermisjonstida.

Nå håper de å få dispensasjon, ellers må de finne på noe helt annet. Samtidig er jobben til mannen der usikker.

Huff - vi er tross alt heldige.

Jeg fikk endelig beskjed sist uke om at min jobb i alle fall er sikret.

Det var vanvittig godt å endelig kunne være sikker på det! Da skal vi klare oss helt fint gjennom dette også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt at du beholder jobben! Synd for vennene dine. Det må være utrolig kjipt å få en sånn beskjed.

Krysser fingrene for enten steamkabinett eller weatherboardfritt hus. Arkitekter er jammen meg rare. :o :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Endelig er vi igang igjen. Ved slutten av denne dagen tenker jeg det er fyllt inntil grunnmuren både på utsiden og innsiden. Da ser det straks litt ryddigere ut. Da kan egentlig snekkeren begynne, selv om støyping av bakveggen står igjen.

I dag hadde elektrikeren/naboen fått beskjed om at elverket plutselig hadde funnet ut at det egentlig ikke er kapasitet på nettet for nye hus der oppe! En ny trafostasjon må bygges til en nett sum av ca. 150.000 kroner. Gjett hvem de ser for seg skal betale for det?!!!!

Men det skal de slite hardt for. Vi og alle de andre har kjøpt tomtene som byggeklare, og det står ikke nevnt noe sted at det vil løpe på noe ut over det vanlige i forhold til strøm.

Dessuten har naboen, som snart er ferdig med sitt hus, allerede fått det godkjent. Det går i alle fall ikke an at en skal slippe, mens resten må betale!

Siste ord er nok ikke sagt i den saken...

Når det gjelder panel, så ser det ut til bli enkeltfals. Den bredeste de har...

Kollegaen har for øvrig et rålekkert hus. Det var ikke enkeltfalsen som var i forskjellige bredder, det var tømmermannspanelen. Det var skikkelig tøft! Ble litt røffere liksom. Han hadde mye blanding av stående og liggende, og det var ordentlig lekkert. Så veldig arkitekttegnet ut! Men så er han kompis med arkitekten også da.

En annen kollega her forteller at han har sett det samme på kjøkkenvegg, og at det også var kjempetøft.

Hm... kanskje det kunne være noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går holdt vi på å få gjort det store...

Da vi kom opp på tomta etter jobb var rørleggeren og graveren der ennå. Rørleggeren hadde lagt rørsystemet til badet og de var klare til å grave over.

Men så viste det seg at rørleggeren ikke hadde oppdaterte tegninger, slik at han hadde lagt rørene etter anbudspapirene han fikk - en gang for mange mange avgjørelser siden.

Hvis ikke vi hadde kommet opp i går, hadde de faktisk gravd ned til et helt annet bad enn det vi vil ha.

Da måtte vi rett og slett gravd opp igjen, og det hadde blitt dyrt. Dessuten litt ekkelt. En føler seg litt brysom når en må insistere på at ting skal være slik og slik, selv om det åpenbart er enklest å bare fortsette på det de har begynt på....

Men, det er jo vi som skal bo der, og dessuten er det vi som skal betale på dette de neste 20 åra, så en må bare slå seg hard - og ikke tenke på at rørleggeren sikkert synes en er vrang....

I kveld har vi vært der oppe, gravd kanaler til radonrørene, og kultet så godt som ferdig. Typisk at det ble akkurat den dagen jeg hadde siste timen hos kiropraktor med ryggen. Det var vel anvendte penger, gitt...

Samtidig er det en god følelse å jobbe med sitt eget hus! Føles veldig rart men veldig godt.

Svigerfar var med også i kveld, selv om han hadde vært med far i hele dag. Han hadde faktisk falt ned mens de holdt på med forskaling av bakveggen i dag, og bare flaks gjorde at han ikke falt på armeringsjernene som stikker opp av grunnmuren!!! Det kunne blitt skikkelig skummelt!

Heldigvis gikk det ganske bra, selv om han skrubbet seg opp litt.

Framdrifta nå bli slik at vi akkurat ikke rekker å bli ferdige med støpinga av bakveggen før rørleggeren tar tre ukers ferie. Selvfølgelig.

Rørene til vannbåren varme må legges før gulvet kan støpes, og den legginga må rørleggergodkjennes, selv om en kan gjøre arbeidet selv. Vi må snakke med han i morgen og høre om han har en som kan steppe inn for seg, slik at vi slipper å vente enda en gang i tre uker på enda en ferierende!

I dag, minst tre måneder må det vel være, etter at jeg var der ute, kom kjøkkentilbud fra Norema-forhandleren. Lovlig sent, må jeg si. Ikke var det spesielt tøft heller.

Skjønner ikke hvor folk får tegnet tøffe kjøkken?!!! Forslagene vi har fått har i alle fall ikke vært spesielt spreke.

Derfor vil vi nå kjøre ut tegningene som vi selv har laget på Ikeas tegneprogram, og be om å få konkret pristilbud på det kjøkkenet. Selv om jeg tror vi ender opp med Ikea.

Og Induksjonsplate. Og side-by-side-kjøleskap.

Mistenker at det blir dyrt nok selv med Ikea....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ting blir fort dyrt ja. :wink:

At dere har måttet vente så lenge på tilbud fra Norema synes jeg er uakseptabelt. Makan til dårlig service! :o

Får håpe at dere får e rørlegger til å steppe inn for han som skal på ferie. Og trafo stasjon til 150.000! Dere får være steile med dem!

Lykke til videre med byggingen!

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. panel... Satt nettopp og bladde i et gammelt Bonytt og la merke til et hus som hadde liggende panel i to ulike bredder. Annenhver smal og bred over hverandre. De brede bordene var i tillegg tykkere enn de smale, slik at det ble litt tøffe skyggevirkninger på veggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...