Prada Skrevet 3. februar 2005 #121 Del Skrevet 3. februar 2005 :trøste: Noen ganger er alt veldig svart, og det blir bare svartere... Irriterende når noe man legger så mye tid, penger og energi i ikke går som man vil. Vi skal også bygge, men har ikke en gang papirene på tomta klare - politkere, naboklager og byråkrati - jeg hater det, og akkurat nå angrer jeg på hele greia... Lykke til, håper ikke mer går galt nå! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nitha Skrevet 10. februar 2005 Forfatter #122 Del Skrevet 10. februar 2005 Trappa kom og var veldig fint. Helt til vi oppdaget et par veldig synlige skjønnhetsfeil ved rekkverket oppe. Ser ut som om det har gått av et par lange saftige fliser før de malte. Nå går det liksom en 10-12 cm lang halvcentimeteren bred glippe ut fra rekkverket. Snekkeren så på det, og han var helt enig i at vi ikke bør betale full pris for den trappa. Har ikke fått snakket med trappefolka ennå, men skal ta det i morgen når jeg har fri. Har fått malt rammene rundt skyvedørene oppe, og nå gjenstår bare utforinga på baderomsvinduet nede, skyvedøra nede pluss utforinger på dørene som forhåpentlig en gang måtte komme, så må malearbeidet være over. Rørleggeren har vi ikke sett noe mer til. Han er fremdeles syk. Har lovet at han skal komme i kveld eller morgen, men han er fremdeles ikke i form. Elektrikerne, som skulle gjøre seg ferdig på to dager for tre uker siden nå, kommer ikke igjen før over helga. De har også sykdomsproblemer, mens naboen jo fremdeles er i Thailand. De har gjort seg ferdig i gangen, badet, bodene og to soverom nede. Men så lenge de ikke er ferdige med stua oppe, får ikke vi begynt å vaske. Er ingen rom som er 100 prosent ferdige nede, og det er ingen vits i å vaske når snekkere eller rørlegger kommer vassende inn der igjen. Et rom er helt ferdig oppe, men det brukes som lager. Derfor får vi ikke vasket noe ennå. Enden på kjøkkenvisa er ennå ikke klar. Sist uke fikk vi brev fra ikea om at kjøkkenplata var utterligere forsinket. Da sendte jeg epost og forklarte at dette gikk ikke an, og at vi måtte få en løsning på dette. Da ble det ordnet slik at vi skal få ei midlertidig benkeplate fra dem, som vi skal skjære til og legge på så lenge. På den måten får vi i det minste satt opp lettveggen vi må lagde siden benkeplatene deres er for smale til frittstående deler. Samtidig kan vi skru sammen skapene og gjøre klar den innerste delen av kjøkkenet, i alle fall. De skal betale for snekker til å ta seg av dette. Det synes jeg faktisk er det minste de bør gjøre. Vi bestilte den benkeplata tidlig i november Men det er jo forbanna likevel da. Har fått skrudd baderomsinnredningen på veggene, og den ser bra ut. Heldigvis en ting som har gått bra. KPI-tallene i dag var ikke bra og både dollar og euro har gått ad dundas de siste ukene. Er litt nervøse nå. Hvis vi hadde stolt på vår egen magefølelse hadde det sett mye bedre ut... Snekkerne har vært på plass i dag og satt inn ytterdørene. Håper de har listet ferdig på badet nede også. Sliter fremdeles med å innfinne meg med den brutale flisevirkelighet der. Det blir bedre med innredningen oppe, men likevel. Badekaret virker imidlertid veldig godt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nitha Skrevet 14. februar 2005 Forfatter #123 Del Skrevet 14. februar 2005 Den gode nyheten er at rørleggeren har glemt å ta ut noe fra sitt siste prisoverslag. Den dårlige nyheten er at mureren ble 33.000 dyrere enn vi hadde beregnet! Hva er det med disse håndverkerne og sprekker på 30.000?!!! For 103.000 kroner har mureren murt pipe (vi betalte materialene), kjøpt fliser og lagt i entreen, kjøpt fliser (gale fliser...) og lagt på badet nede, lagt fliser på badet oppe, og pusset pipa. Vi spurte på forhånd om han trodde 70.000 skulle holde. Jada, sa han... I prisen ligger også 11.000 til folka som var og la belegg under membranen på badet oppe. En hel del timer er dessuten før moms. Trøsten får være at arbeidet er kvalitativt bra. Selv om det er en dårlig trøst akkurat nå. En ting vi må ta opp med snekkeren er at det faktisk er beskrevet i lov at entreprenøren skal koste byggestrømmen. Det vil i så fall bety ca. 17.000 kroner, som vi skal ha refundert. Det synes jeg vi bør få. Han skulle jo tross alt hatt huset ferdig til 1. februar. Rørleggeren har vært der i dag, og fått koblet på varmtvannsberederen og rør til vaskene nede. Vannlåsene som vi kjøpte med passte selvfølgelig ikke til norsk standard. Typisk. Benkeplata som Ikea skulle levere sist uke, kom i dag, og var faen hakke meg for kort igjen! Dette er bare ei plate som vi skulle sage til slik at vi kunne få skrudd fast kjøkkenet og satt opp lettveggen, men det går jo ikke når plata er for kort til å nå fram dit den skulle sages til. Hvor vanskelig kan det være å holde ett eneste løfte? Få til en av de tingene en lover? Må sende ny sint epost i morgen. Tror ikke vi skal betale full pris for den kjøkkenplata - når den en gang måtte komme. Da var det langt større profesjonalitet over trappeleverandøren. Jeg sendte epost tidlig på dagen. Litt etter lunsj ringte de og fastslo at slik skulle det selvfølgelig ikke være. Torsdag skal det komme en som tar seg av slikt oppover fra Oslo, på en aldri så liten reklamasjonsturne i området. Godt at noen kan kundebehandling, i alle fall. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grooo Skrevet 14. februar 2005 #124 Del Skrevet 14. februar 2005 Bare innom for å titte. Virker jo som om ting begynner å gå seg til nå, selv om det er forsinkelser og ting som mangler... Hold ut, det er ikke så lenge igjen! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nitha Skrevet 17. februar 2005 Forfatter #125 Del Skrevet 17. februar 2005 Takk for oppmuntring! Rørleggeren har nå endelig fått gjort en del, og begynner å nærme seg ferdig. Mangler å sette på dusjdørene og litt slik, samt å kjøre igang det vannbårne anlegget. Det gjør han kanskje i dag, for i går kom faktisk også elektrikerne og gjorde ferdig det meste av det de hadde gjenstående. Eneste de ikke har gjort ferdig et badet oppe pluss å legge lokk på et punkt vi ikke kommer til å bruke i stua. Lysene blir ikke så gale som fryktet, men jeg ville definitivt ikke gjort det slik om vi kunne begynt på nytt. Fado-lampene er veldig fine, men de komme litt for langt ned, og gir en illusjon om at det er lavt under taket. Det er det jo ikke. Men kanskje blir dette inntrykket bedre når vi får inn møbler. Siste melding fra Ikea er at de skal levere den riktige benkeplata i morgen. Tenk om den ikke passer!!! Da vet jeg ikke hva jeg gjør, altså. Mannen har vært forkjølet noen dager, og vi har ikke fått gjort noe siden helga. I kveld satser vi på å få malt ferdig lister og utforinger på badet, pluss matboden oppe. Vi kan nå også faktisk begynne å vaske ut oppe. I alle fall stua. Kanskje greit å la pappen ligge på i kjøkkenet, hvor vi må få med hjelp til å få på benkeplata og gjøre ferdig nå i helga. Hvis vi får gjort en del i helga, kan snekkerne komme og gjøre det siste til uka. Det vil si liste ferdig, sette opp den parkettveggen mot kjøkkeninnredningen, gjøre ferdig rundt ytterdørene og montere opp plata til å feste kjøkkenvifta i hjørnet. Innerdørene har fremdeles ikke kommet. Men hvis ikke enda noe mer går galt nå, ser det ut til at vi kan flytte inn neste helg....... Tenk at det snart er over! Gleder meg til det første badet i badekaret!!!!!! Gleder meg til å kunne krølle meg sammen i sofaen med ei bok, og ikke måtte ut og jobbe hver eneste kveld. Gleder meg til jobb, skole og trening er det eneste jeg må få tid til på fritida! To uker igjen nå... Håper jeg da..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dolphina Skrevet 17. februar 2005 #126 Del Skrevet 17. februar 2005 Er det bare 2 uker til innflytting? Høres deilig ut! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nitha Skrevet 18. februar 2005 Forfatter #127 Del Skrevet 18. februar 2005 I går var vi på sammenbruddets rand! Fikk telefon fra rørleggeren om at det ble vått på flisene på badet nede da han satte igang det vannbårne anlegget. Ergo mente han det måtte ha gått hull på et rør, slik at gulvet måtte pigges opp og røret tettes. Først gikk vi inn i en fase med oppgitt vantro. Så begynte vi å tenke på at det hørtes veldig rart ut at vannet gikk opp gjennom betong og tre lag membran på kun minutter. Etter at rørleggeren hadde dratt, satte jeg på vannet på krana over der det var fuktig i fugene. Da vi så vannet piple ut av vannlåsen ble jeg så glad at jeg kunne grått! Rørleggeren ser på det nå, men vi er helt sikre på at det må være vannlåsen som utløste alarmen. Både mureren og ingeniørene på jobben til mannen mener det er helt umulig at vannet har gått opp gjennom betong og membran slik det gjorde. Krysser fingrene. Jeg orker ikke flere forsinkelser og fordyrelser nå. En hyggelig nyhet er at mannen fikk over 30.000 i bonus på jobben. Hadde det ikke vært for skatten hadde det vært nok til murersprekken. Her på bjerget leverer vi millionene direkte inn til hq i Oslo, og får ikke fem øre i bonus på overskuddet på cirka 12 mill denne gang. Konsern er herlig! Trappemannen kom i går. Han var hyggelig, men gjorde ikke alt han skulle gjøre. Glemte å pusse maling som har rennt fra den ene stolpen, et punkt midt på rekkverket og å male over der han pusset ned. Tror fremdeles ikke vi har diskutert ferdig prisen på den trappa. Far var bortover og la gulvmatter på de to minste bodene nede. Mørke grå 50x50 matter. Ble veldig bra. I dag kommer forhåpentlig kjøkkenplata fra Ikea. Blir en del jobbing i helga.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nitha Skrevet 24. februar 2005 Forfatter #128 Del Skrevet 24. februar 2005 Kjøkkenplata kom faktisk som avtalt, og denne gang passet den! Kryss i taket! Nedturen var at de kun hadde sendt med hvitt silikon, slik at vi har fått ei godt synlig hvit stripe i plateskjøtene. Men i den store sammenhengen er det bare en parantes. Jeg er bare glad vi endelig fikk på plass den plata. Slet lenge med å få skuffene til å passe i skuffeskapene, før vi ringte og fikk beskjed om at vi sikkert hadde satt på frontene feil vei. Og det hadde vi..... Lørdag fikk vi derfor satt på alle frontene på kjøkkenet. Mangler nå bare å få montert det skråstilte skapet i hjørnet. Ble ganske fint. Er relativt godt synlig fargeforskjell i noen av frontene, men slik får det bare være nå. Orker ikke mer bråk og tull. Ble også enige om at vi bruker dekksidene på den frittstående delen. Blir ikke såå rart med platehøyde litt opp på benkeplata. Bare litt rart... Mye enklere i alle fall enn om vi skulle brukt parkett. Men skruene som er sendt med er selvsagt alt for lange, slik at vi fikk laget et lite hull i den ene dekkplata da vi prøvde å skru den på. Innerdørene kom på tirsdag, og i går var de fleste allerede på plass. Nå ser det nesten helt ferdig ut! Vi reiste en tur til Ikea i går ettermiddag for å kjøpe kjøkkenhåndtak, hyllesystemer til både garderobe og boder. Golfen var godt og vel full da vi la veien hjemover gitt. Men nå kan jeg ikke se hva det er vi mangler. Fikk ikke de kjøkkenhåndtakene vi ville ha. Grabba var gått ut, de nest fineste var utsolgt men kom inn igjen på fredag (hørt den før?) og et par veldig ålreite men spesielle hadde en lengde som ingen andre. Så vi kjøpte noe helt ordinære i en lengde som de har flere varianter av, slik at vi kanskje kan skifte håndtak en gang uten at det blir huller til overs. Men jøsses hvor mye folk det er på Ikea på en vanlig onsdag kveld! Var like fullt der som på lørdag, og køa var enda lenger fordi det var mindre betjening enn på lørdag. Vi har kjørt opp de første tingene nå. Har gjort en razzia i klesskapene, og fått levert en god del til Frelsesarmeen. Har kjørt opp alle ytterklærne som hang på boden og en del av treningsklærne. Må ha igjen noe i tilfelle det drar ut litt dette her. Egentlig skulle jeg nå tatt ut all den ferien jeg sparte fra i fjor, nettopp med tanke på å tas ut nå. Men tilfeldighetene er ikke på vår side, som kjent. Mandag til onsdag var det skole, i dag kommer skolestrukturutredningen vi har ventet på i flere måneder nå, og den må følges opp i morgen. Skal prøve å snike til meg et par dager til uka. Håper at vi flytter for alvor i løpet av neste uke, slik at vi kan ferie den første helga i nytt hus neste helg........ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nitha Skrevet 28. februar 2005 Forfatter #129 Del Skrevet 28. februar 2005 I helga fikk vi kjørt opp ganske mye. Nå er det ekko i leiligheten! Her merkelig. Alt står på hodet begge steder. Pusen er helt forvirret stakkar. Det var så rart å få kjørt opp møbler. Det ble liksom helt noe annet da vi fikk fjernet pappen på gulvet og fikk den store sammenhengen med parketten. Det blir faktisk jævlig bra! Da vi kom opp igjen i går kveld gikk vi rundt i sokkelesten på varme gulv og plukket litt med plassering av møbler og pakket inn igjen i skap og bokhyller. Tror vi skal få det veldig fint. Gleder meg til å opp igjen i kveld. Fikk glassplata til å ha under ovnen lørdag, og den passet helt supert. I kveld kommer mureren og monterer ovnen. I morgen leveres ferdigmeldingene fra samtlige med anmodning om brukstillatelse. Hvis de klarer å få sett på den i løpet av dagen kan vi kanskje flytte inn på ordentlig på onsdagen!!!! Har fått fri onsdag, torsdag og fredag, og har fri hele helga, så jeg håper inderlig at alt går i orden til å gjøre seg ferdig. Da skal vi kose oss i helga da...:-) Valutaen har også rettet på seg, så nå er vi faktisk ved utgangspunktet for året. Kanskje verden endelig smiler litt mot oss igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dolphina Skrevet 28. februar 2005 #130 Del Skrevet 28. februar 2005 Så flott at dere snart er ferdige! Det er en lang prosess gitt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nitha Skrevet 8. mars 2005 Forfatter #131 Del Skrevet 8. mars 2005 Ja, i morgen er det faktisk ei uke siden vi flyttet inn. Det var en lang forrige onsdag. Holdt på hele dagen med vasking, stussing, stelling, satte sammen hyller til kjøkkenboden. Mor og far kom tidlig og svigers kom også for å hjelpe til med vasking og sjauing. Mannen sluttet en time før og var med og hentet lastebilen på jobben. Mannen, far, svigerfar og snekkeren løftet på plass ovnen, og det gikk helt fint uten å skade glassplata. Kryss i taket. Den ble veldig fin. Spesielt fornøyd med glassplata. Fikk beskjed om å ikke fyre i den på ei uke for at kittet skulle tørke, men i morgen kan vi vel kanskje teste litt. Rakk ikke å spise middag før flyttegjengen var på plass, og på to lass var leiligheten tømt for resten av tunge ting. Gikk veldig greit både med kjøleskap og vaskemaskin. Pusen var veldig skeptisk da vi til slutt kunne hente henne godt utpå kvelden. Hun lurte veldig til å begynne med, men har blitt fint husvarm på kort tid, synes vi. Tror det var bra for henne at vi hadde fri noen dager til å være hjemme med henne den første tida. I helga virket hun beint fram glad. Løp masse rundt og lekte med tingene sine. Har også vært veldig kjælen og har fortsatt rutinen med å legge seg sammen med oss. Hun er fortsatt veldig skvetten men jeg håper hun faller ordentlig til ro snart. Det var forresten litt komisk på søndag, da far og mannen satte på sokkellistene på kjøkkenet. Plutselig var pusen søkk borte. Kunne ikke finne henne noe sted. Da jeg hadde ristet lenge og vel i matkoppen hennes hørte jeg at det krafset under høyskapet. Jammen hadde hun fått tullet seg innunder der i et ubevoktet øyeblikk, før lista ble satt på! Men ikke mer traumatisk enn at det var fort glemt med litt ekstra godmat. Har fått plassert utover det aller meste. I dag skal egentlig flisene til over komfyren komme, men har ikke hørt noe fra dem ennå. Hadde vært fint og fått de nå, så hadde vi blitt helt ferdig med kjøkkenet. Kjøkkenet har forresten blitt veldig fint. Litt mer usikker på badet nede. Synes fremdeles de gale flisene ødelegger veldig mye. Skulle vært bare hvite vegger. Skal prøve å få opp gardin nå, og få inn ei plante eller to, så kanskje det hjelper på litt. Det beste er egentlig følelsen, følelsen av endelig å ha nådd målet. De første nettene vi sov der ga en god følelse. Har sovet utrolig godt. Har ikke orket å begynne på den siste finishen med de siste utforingene rundt dørene. Piffen har liksom gått litt ut nå. Skal prøve å få gjort oss helt ferdige i påska. Nesten ei hel uke fri. Det skal bli stas! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dolphina Skrevet 8. mars 2005 #132 Del Skrevet 8. mars 2005 Gratulerer med nytt hus! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Salamandra Skrevet 9. mars 2005 #133 Del Skrevet 9. mars 2005 Gratulerer så mye med nytt hus.. :blomst_opp: Det er en ganske god følelse å endelig være på plass, ja. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jusy me Skrevet 10. mars 2005 #134 Del Skrevet 10. mars 2005 Oii.. Så langt du har kommet. Jeg har fulgt med på dagboken din siden du begynte å bygge, men har aldri blitt å skrive i dagboken din.. :oops: Jeg holder selv på å bygge hus. Satser på å flytte i slutten av mnden. Har du fått oppdatert hjemmesiden til huset? Jusy Me Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nitha Skrevet 11. mars 2005 Forfatter #135 Del Skrevet 11. mars 2005 Hei Har ikke fått oppdatert noe ennå. Fikk bredbånd først i går. Men vi skal lage en litt mer proff side etter hvert, som vi skal la ligge ute. Gratulerer med snart ferdig! Dere har bare det morsomste igjen.... Nå har vi fått opp flisene over komfyren, og de ble dritkule, om jeg skal si det selv. Er Höganäs glassfliser i 4,5x4,5. Fuget i går, og regner med å kunne få hengt opp vifta i kveld. Da kan vi også sette opp de to hyllene, og få organisert kjøkkenet litt bedre. Det skal bli godt! Men vi får ta det i helga, for i kveld skal jeg på årsmøte med påfølgende pilsing. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Celia Skrevet 11. april 2005 #136 Del Skrevet 11. april 2005 Sååå moro og spennende med husprosjektet ditt, da! Selv har vi kjøpt brukt hus og et utleiehus vi har restaurert endel på. Vi har akkurat laget nytt bad helt fra grunnen av og er blitt veldig fornøyd med det. Vil gjerne følge litt med hvordan arbeidet deres skrider frem hvis jeg får lov! :snill: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pepita Skrevet 5. mai 2005 #137 Del Skrevet 5. mai 2005 Så spennende! Vurderer og håper å bygge selv snart. Hva er adressen til hjemmesia? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå