Gå til innhold

Pinlige ting barn sier og gjør!


Gjest AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Ashley_Johanna

Jeg opplevde flere ganger da jeg var på landsbygda i Uganda i fjor at barn løp gråtende bort og var redde fordi jeg er hvit. De tøffeste barna gnudde på huden min for å sjekke om det gikk av... Var de dårlig oppdratt og rasistiske og da? Nei, det var uvitenhet.

Samme her, har reist mye i Tanzania og der blir de små barna redde av å se meg (bortsett fra de som bor i turiststrøk). Det samme må jo gjelde her, småbarn legger merke til andre som ser annerledes ut. Selv om vi bor i Oslo, ser jeg at datteren min ser en og to ganger ekstra på mennesker med mørk hud eller med nikab. De har jo ingen som ser sånn ut i familien.

Småbarn ser jo at det er en stor forskjell, og har ikke lært seg at man ikke skal bry seg om det enda.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da vi gikk til barnehagen idag møtte vi en dame med et grått skjerf rundt halsen. Det var surret slike at endene, med frynser, hang ned rett foran. "Oj, han hadde langt skjegg" kom det fra fireåringen. Hun smilte heldigvis bare av det.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen min på to sa høyt og tydelig foran laaaaang kassekø på butikken "Ikke slå! Ikke slå meg!" sikkert førti ganger etter hverandre. Valgte å ignorere det der og da ;)

Det viste seg etterpå at barnehagen hadde lært ungene at de skulle si det samme uke - det var mange viltre småtasser på avdelingen som godt kunne finne på å klaske på hverandre, og da skulle de som ble slått lære seg å si fra. Bra lærdom, det, men i kassa på Rema 1000 er det ikke like kult ;)

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var student bodde jeg en stund i en studentblokk der det også bodde en del barnefamilier. En dag i fellesvaskeriet kom det en liten jente på 3-4 år bort til meg og spurte hvor gammel jeg var. "25 år", svarte jeg.

Laaaang stillhet, hvor jenta gransker meg inngående.

"Da er du jo ikke så gammel da, du bare ser sånn ut!"

:grine:

:fnise:

Anonym poster: df20dfc58e764b80b11867c367797ca3

  • Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Annonse

Lillebror: farmor hvorfor har du sånne striper i ansiktet ditt?

Storesøster: det heter ikke stiper, det er rynker!

Mor litt :flau: men farmor tok det med et smil, heldigvis!

Endret av Leanne
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var nylig på visning i en leilighet. Vår pode på 3 år fikk ut en mindre fis omtrent med det samme huseieren åpna opp døra for oss. Så sa poden "prompa" til meg (litt lavt, heldigvis). Flaut nok for jeg som fikk det med meg. :rodme:

Anonym poster: 90d9a7184dc38e9f85350aa097874f85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Var som liten med på vinmonopolet, der min avholds mor skulle kjøpe en flaske vin som hun skulle gi bort i gave. Mens vi står i køen og venter sier jeg høyt og tydelig:

"SKAL DU DRIKKE DEG FULL NÅ"

Litt usikker på hvor den ideen kom fra... Mor synes ikke det var spesielt festlig.

Anonym poster: 0905d3c2a281fff0ec04404593f0f043

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minste min sang for full hals:

Æ vill bære dans, på TV! La hele verden se det!

Og var helt sikker på at teksten var sånn :ler:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"før eg kom inn i magen tel ho mamma, va eg ei sædcella i pungen tel han pappa"

Da var guttungen nesten tre år, og delte sin vitenskap i barnehagen..

Anonym poster: ff13d84904ee5f334f084f2a30afce0d

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Starlit

Utrolig slitsomt med alle dere som har behov for å skrive om at barna deres aldri har sett en "neger" før og reaksjonen fra barnet når de ser en "neger". Hva slags oppdragelse har dere gitt disse barna egentlig??! Forteller dere ikke barna deres at det finnes mennesker på jorda som ikke er nordmenn?! Ser de aldri på tv programmer med mennesker fra andre land/kulturer? Hvor bor dere egentlig? Under en potetåker i Hardanger? Jeg har aldri opplevd at barn som ikke er hvite har kommet med lignende kommentarer om hvite mennesker når jeg har reist rundt i verden, herregud, dere burde skjemmes!

Men herregud da, sosialist... -_-

Lillebroren min så en gang en neger for første gang i nabolaget vårt, for lenge siden :)

Og da løp han inn på kjøkkenet til mamma og ropte: "Mamma, fort! Vaskeklut...vaskeklut"

Noe han også fikk, selv om mamma ikke helt skjønte hva han skulle med den.

Så satte han ut av huset i full fart, og løp etter mannen med kluten i hånda :laugh:

Broren min trodde han var skitten i fjeset :) Og ville vaske han ren.. <3

Endret av Starlit
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen min som er ikke så liten lenger men vet ikke at slike ting er flau sier foran kjæresten som er jeg er ikke sååååååå varm med enda ...

Vi skulle reise bort for noen dager og han sier : Mamma du må ta med barberingsmaskina di også ellers vokser bartet ditt ut...

Uff, jeg trudde jeg skulle dø av skam.. :D

Anonym poster: 7c8967ecb6ffa0d0dd85b435ccd8dcb5

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når jeg var 4 år gammel så bestemte jeg og kusina mi oss for å dra på butikken alene. Så vi satte oss på gåbilene å sparket avgårde barfot over gangbrua som går over riksveien å ned på butikken der vi parkerte bilene i ei parkeringslomme å gikk inn på butikken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig slitsomt med alle dere som har behov for å skrive om at barna deres aldri har sett en "neger" før og reaksjonen fra barnet når de ser en "neger". Hva slags oppdragelse har dere gitt disse barna egentlig??! Forteller dere ikke barna deres at det finnes mennesker på jorda som ikke er nordmenn?! Ser de aldri på tv programmer med mennesker fra andre land/kulturer? Hvor bor dere egentlig? Under en potetåker i Hardanger? Jeg har aldri opplevd at barn som ikke er hvite har kommet med lignende kommentarer om hvite mennesker når jeg har reist rundt i verden, herregud, dere burde skjemmes!

Då eg var i Uganda sprang ungane ut av skulegarden for å springe etter meg medan dei ropte Msungu, msungu (kvit person). Så det er nok det same mange stader. Har og opplevd at eit 30-tals ungar måtte få ta på hud og hår for å kjenne om det var ansleis. Heilt greit det, er det ansleis så er det ansleis. Junior møtte den mørke vaskehjelpa i barnehagen første gong då junior var ca 6 mnd, han strekte seg bort for å kjenne på, og blei plukka opp av mannen som var heilt imponert over at ungen ikkje var redd. Og lot seg villig ta på for kontroll ;) Dei er gode bussar framleis dei :)

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde med min 3-årige datter på butikken, plukket med meg en O.B. pakke hvorpå det kom høylytt fra datteren "mamma - det er jo sånne du putter oppi rompa det!"

Litt flau ja..... :fnise:

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg hadde med min 3-årige datter på butikken, plukket med meg en O.B. pakke hvorpå det kom høylytt fra datteren "mamma - det er jo sånne du putter oppi rompa det!"

Litt flau ja..... :fnise:

Hadde noe av samme opplevelse just. Vi var hjemme og det kom besøk (en som skulle hente typen min for å kjøre avgårde), min datter var ivrig etter å viste mannen rundt i huset. Så helt uten videre finner hun ob pakken min og løper til mannen å sier stolt: Dette har mamma i rompa si. De små får med seg mye mer enn man tror.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma fortalte noe morsomt om storebroen min. Han hadde en sånn tåteflaske med godterikuler i (om dere husker den). Helte alt inn i munnen, gikk bort til mamma, åpnet munnen og sa "se mamma! Jeg har en hel lottotrekning i munnen!"

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mann var ute å kjørte sammen med sønnen sin på 4 år da en gammel dame bryter vikeplikten sin. Mannen min kjefter høyt for seg selv og sier at gamle damer ikke kan kjøre bil.

De stopper utenfor sentret i byen og idet de skal gå inn døra peker og roper sønnen: "pappa se! Enda en gammel dame som ikke kan kjøre bil!"

Jeg holdt på å le meg ihjel da han fortalte meg det! :fnise:

Endret av Penelopen
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg var liten, 2-3 år, så var jeg på butikken med mamma. Så bar det en Afrikaner der da. Og lille meg da, jeg begynte og rope pappa til han!

Mamma fikk mange rare blikk da ...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...