Gjest Blondie65 Skrevet 2. mai 2010 #61 Skrevet 2. mai 2010 Jeg lurer på hvordan så mange av dere synes det er helt greit at hun har sniklest sin mors tekstmeldinger - synes dere virkelig at det er en grei måte å holde seg oppdatert på? Det er faktisk et stort overtramp å lese andre menneskers post. Jeg hadde blitt rimelig lei meg og sint om mine sønner hadde lest mine meldinger. Selv kjenner jeg flere tilfeller av at utroskap har blitt oppdaget ved at partneren leser den andres tekstmeldinger ... men det gjør det allikevel ikke formildende. Den første meldingen ble lest ved et uhell. De senere snokingene er totalt uakseptable, men menneskelige. Selvsagt hadde jeg ikke likt snoking på min telefon eller e-post selv. Men samtidig forstår jeg at trådstarter kanskje forsøkte å overbevise seg selv om at det ikke var så alvorlig / at forholdet var over. Snokingen bærer jo straffen i seg selv: hun fikk vite ting hun ikke burde ha visst.
Gjest nobilian Skrevet 2. mai 2010 #62 Skrevet 2. mai 2010 Å si at du hater din mor viser at du ikke er særlig voksen av deg. Jeg leste et intervju med en 24 år gammel gutt som opplevde at moren ble drept av sin mann gjennom 20 år - moren hans ble drept av faren hans. Til tross for denne traumatiske opplevelsen han hadde da han var 19 år så sa han at han ikke kunne hate sin far, han har til og med sporadisk kontakt med ham i fengselet. Så vær så snill å ikke si at du hater moren din fordi du finner noen meldinger fra en annen mann på hennes telefon - og kutte henne ut? Hva slags verden er det vi lever i? *** Synes du er på bærtur når du antyder at det å hate noen sier noe om modenhetsgrad - det gjør det ikke. Det sier derimot noe om hvilke grenser man har, og om empatisk kapasitet (siden hun ser hvilket svik hennes uskyldige far er utsatt for). Jeg leste det samme intervjuet, forskjellen er bare det at guttungens verdier samsvarer med dine - ikke med mine. Igjen sier ikke det noe om modenhet, men om verdivalg. Hvis TS hater sin mor for å ha skapt en situasjon som potensielt knuser både faren og familien, er det hennes valg og fullt forståelig. For egen del ville jeg ha brakt opplysningene til torgs, vel vitende om at min far heller ville ha visst, og deretter ville jeg kuttet enhver kontakt. Barnebarna hadde hun fått møte, for den biten ville jeg ikke ha ønsket å ødelegge (ei heller skulle de fått vite), men enhver omgang som ikke var strengt nødvendig ville utgå. Handlinger har konsekvenser, og det å hate utroskap er ikke forbeholdt unge mennesker.
Gjest nobilian Skrevet 2. mai 2010 #63 Skrevet 2. mai 2010 Du er veldig ung, og oppfører deg deretter. Hvilken rett har du til å dømme hva andre gjør i sine forhold? *** Du synes ikke det har noen relevans at morens handlinger kan ha store og direkte følger for hele TS´ familie? Allerede har det konsekvenser, forholdet mellom moren og datteren er jo ødelagt.
Gjest Constanze Skrevet 2. mai 2010 #64 Skrevet 2. mai 2010 Den første meldingen ble lest ved et uhell. De senere snokingene er totalt uakseptable, men menneskelige. Selvsagt hadde jeg ikke likt snoking på min telefon eller e-post selv. Men samtidig forstår jeg at trådstarter kanskje forsøkte å overbevise seg selv om at det ikke var så alvorlig / at forholdet var over. Snokingen bærer jo straffen i seg selv: hun fikk vite ting hun ikke burde ha visst. Du må gjerne kalle det uhell - jeg synes ikke det er et uhell at man leser flere meldinger som hun tydelig forstår ikke er hennes. At hun stjeler morens mobil senere for å sjekke om hun fremdeles har kontakt er jo helt vanvittig og et stygt overtramp. Om moren har truffet denne mannen et par ganger i året så er det faktisk ikke verdens undergang. Hvorfor ikke spør moren istedet for å fortsette å snoke i morens privatliv?
Gjest nobilian Skrevet 2. mai 2010 #65 Skrevet 2. mai 2010 Du er smålig! Mor din er en voksen kvinne som har behov, og det takler du selvsagt ikke å finne ut av? Mor din skal du respektere og elske over alt på jord uansett hva hun måtte ha gjort mot din far, det har faktisk ikke du noe med. For alt du vet er dette en avtale mellom hun og far, eller hevn for sidesprang fra fars side tidligere. Kanskje faren din mishandler henne? Jeg syntes du skal snakke med henne og si at du forstår henne og at du ønsker å heller hjelpe og være en som kan lytte og snakke med henne, og ikke fordømme og være et lite forsmådd barn! *** Say what? Skal foreldre være unntatt det ALLE andre må forholde seg til, nemlig at respekt ikke følger en tittel, men må fortjenes? På feil jorde i stjælt traktor.
Gjest nobilian Skrevet 2. mai 2010 #66 Skrevet 2. mai 2010 Selvfølgelig snoket du. Det var jo ikke slik at du behøvde å åpne meldingene som lå der fra før, selv om du fikk låne telefonen hennes. *** Mulig du ikke har telefonminne på mobilen, men for mange mobiler er det faktisk slik at noen meldinger blir liggende igjen nå man bytter SIM-kort. Man kan oftest ikke skille dem fra dem på kortet, altså rimer det helt at TS trodde hun åpnet en egen melding og fant noe helt annet.
Gjest hogwash Skrevet 2. mai 2010 #67 Skrevet 2. mai 2010 Du må gjerne kalle det uhell - jeg synes ikke det er et uhell at man leser flere meldinger som hun tydelig forstår ikke er hennes. At hun stjeler morens mobil senere for å sjekke om hun fremdeles har kontakt er jo helt vanvittig og et stygt overtramp. Om moren har truffet denne mannen et par ganger i året så er det faktisk ikke verdens undergang. Hvorfor ikke spør moren istedet for å fortsette å snoke i morens privatliv? Mulig jeg tolker deg feil, men virker som du synes det med mobilen (under formildende omstendigheter) var verre enn mors utroskap (under ukjente omstendigheter) ?
Gjest Blondie65 Skrevet 2. mai 2010 #68 Skrevet 2. mai 2010 Du må gjerne kalle det uhell - jeg synes ikke det er et uhell at man leser flere meldinger som hun tydelig forstår ikke er hennes. At hun stjeler morens mobil senere for å sjekke om hun fremdeles har kontakt er jo helt vanvittig og et stygt overtramp. Om moren har truffet denne mannen et par ganger i året så er det faktisk ikke verdens undergang. Hvorfor ikke spør moren istedet for å fortsette å snoke i morens privatliv? HALLO! Den FØRSTE var et uhell, de andre var ikke det. Jeg har aldri sagt at det var ok med de senere meldingene. Det er menneskelig at det skjedde, men like fullt ikke ok. Når det gjelder utroskap, verdens under gang osv - du har vel ikke vært i en situasjon der du vet noe som er skadelig for noen men ikke føler du kan si det? Jeg har, flere ganger. Det blir svært svært vanskelig å forholde seg til den personen som er skadelidende.
Gjest nobilian Skrevet 2. mai 2010 #69 Skrevet 2. mai 2010 Mulig jeg tolker deg feil, men virker som du synes det med mobilen (under formildende omstendigheter) var verre enn mors utroskap (under ukjente omstendigheter) ? *** Det er mulig jeg også tolker henne feil, men det virker litt sånn "på seg selv kjenner man andre". Slett gjerne om den er over kanten.
Gjest TheTactical Man Skrevet 2. mai 2010 #70 Skrevet 2. mai 2010 TS. Fortelle far at du leste SMS: - Far blir lei seg, dumper mor, mor blir sur på deg. - Far blir lei seg, dumper ikke mor, mor blir sur på deg. Fortelle far en mindre konkret mistanke: - Far blir sur for at du bryr deg. - Far setter pris på omtanken, og finner ut at det ikke var noe (hvis han vil fortsette) - mor blir sur, eller mor blir ikke sur på deg, avh av hvor smidig pappa er. - Far setter pris på omtanken, forlater mor - mor blir sur pga du har avslørt henne. Snakke med mor: - Mor blir sur på deg, mor blir rasende, og flau over at hun er blitt oppdaget, og tar alt ut på deg. Det er din skyld for at du oppdaget hva som sto på mob-en. Mor har behov som hun vil få dekket. Du truer hennes behov. Du får henne ikke til å kutte ut utroskapen. Du får henne ikke til å ta all skyld. Ikke snakke med far: - Far finner det ut før eller senere. Far vil alltid stille seg spm, om dette er noe du visste. - Du isolerer deg fra foreldrene uten grunn. De vil bli bitre. Løsning: Snakke med mor først, så med far: Si til mor at hun har gjort det vanskelig for deg å ha kontakt med far, og at du derfor har valgt å holde deg unna, når din mor kontakter deg neste gang. La henne spørre hva du mener. Så skriker a litt. Så kjefter hun på deg. Du trenger ikke å si noe. Anklager om snoking kan du bare drite i. Så lar du det gå en uke, og så snakker du med far. Hvis far ringer deg i mellomtiden, så kan du bare si at du ville gi mor en sjanse først, før du sladret.
Gjest nobilian Skrevet 2. mai 2010 #71 Skrevet 2. mai 2010 TS. Fortelle far at du leste SMS: - Far blir lei seg, dumper mor, mor blir sur på deg. - Far blir lei seg, dumper ikke mor, mor blir sur på deg. Fortelle far en mindre konkret mistanke: - Far blir sur for at du bryr deg. - Far setter pris på omtanken, og finner ut at det ikke var noe (hvis han vil fortsette) - mor blir sur, eller mor blir ikke sur på deg, avh av hvor smidig pappa er. - Far setter pris på omtanken, forlater mor - mor blir sur pga du har avslørt henne. Snakke med mor: - Mor blir sur på deg, mor blir rasende, og flau over at hun er blitt oppdaget, og tar alt ut på deg. Det er din skyld for at du oppdaget hva som sto på mob-en. Mor har behov som hun vil få dekket. Du truer hennes behov. Du får henne ikke til å kutte ut utroskapen. Du får henne ikke til å ta all skyld. Ikke snakke med far: - Far finner det ut før eller senere. Far vil alltid stille seg spm, om dette er noe du visste. - Du isolerer deg fra foreldrene uten grunn. De vil bli bitre. Løsning: Snakke med mor først, så med far: Si til mor at hun har gjort det vanskelig for deg å ha kontakt med far, og at du derfor har valgt å holde deg unna, når din mor kontakter deg neste gang. La henne spørre hva du mener. Så skriker a litt. Så kjefter hun på deg. Du trenger ikke å si noe. Anklager om snoking kan du bare drite i. Så lar du det gå en uke, og så snakker du med far. Hvis far ringer deg i mellomtiden, så kan du bare si at du ville gi mor en sjanse først, før du sladret. Grei oversikt, det der.
Gjest Constanze Skrevet 2. mai 2010 #72 Skrevet 2. mai 2010 *** Mulig du ikke har telefonminne på mobilen, men for mange mobiler er det faktisk slik at noen meldinger blir liggende igjen nå man bytter SIM-kort. Man kan oftest ikke skille dem fra dem på kortet, altså rimer det helt at TS trodde hun åpnet en egen melding og fant noe helt annet. Her var det ikke snakk om en melding, men flere. Hun burde jo ha raskt ha sett at dette ikke var hennes egne meldinger.
Gjest nobilian Skrevet 2. mai 2010 #73 Skrevet 2. mai 2010 Her var det ikke snakk om en melding, men flere. Hun burde jo ha raskt ha sett at dette ikke var hennes egne meldinger. *** Ah, jo. Du mener hun burde ha lukket meldingen straks hun skjønte at det ikke var hennes elskers meldinger.. Det kan vi forsåvidt være enige om. Nå var det nå engang ikke det som skjedde, men sett i lys av morens overtramp, er datterens bittelite. Hun kom over dritten ved et uhell, ikke fordi hun lette. Du mener åpenbart de to urettene kan sammenlignes, det mener ikke jeg - vi er muligens ikke på samme planet.
Gjest Gjest Skrevet 2. mai 2010 #74 Skrevet 2. mai 2010 Men om det ligger meldinger i innboksen når man åpner den, betyr jo ikke dette at man automatisk har rett til å åpne dem. TS har åpnet meldinger som ikke var til henne, og det er faktisk et tillitsbrudd. Har moren driti seg ut her, så har også datteren det. Om du overtar en mobil uten simkort og setter i ditt eget står det bare et nummer. Det kan være TS trodde at dette var meldinger som lå på hennes sim-kort. For å finne ut om dette var TS sin melding, eller meldinger på telefonen så må jo hun faktisk åpne dem først når det ikke står annet enn et nummer, hvem husker alle nummer de har på telefonen i hodet?
Gjest AnonymBruker Skrevet 2. mai 2010 #75 Skrevet 2. mai 2010 Om du overtar en mobil uten simkort og setter i ditt eget står det bare et nummer. Det kan være TS trodde at dette var meldinger som lå på hennes sim-kort. For å finne ut om dette var TS sin melding, eller meldinger på telefonen så må jo hun faktisk åpne dem først når det ikke står annet enn et nummer, hvem husker alle nummer de har på telefonen i hodet? Det var akkurat dette som var tilfelle, noe jeg har forsøkt å forklare før. Jeg åpnet noe jeg trodde var mitt siden det var lagret på SIM-kortet, og jeg måtte åpne den for å finne riktig melding. TS
Gjest AnonymBruker Skrevet 2. mai 2010 #76 Skrevet 2. mai 2010 *** Ah, jo. Du mener hun burde ha lukket meldingen straks hun skjønte at det ikke var hennes elskers meldinger.. Det kan vi forsåvidt være enige om. Nå var det nå engang ikke det som skjedde, men sett i lys av morens overtramp, er datterens bittelite. Hun kom over dritten ved et uhell, ikke fordi hun lette. Du mener åpenbart de to urettene kan sammenlignes, det mener ikke jeg - vi er muligens ikke på samme planet. Jeg synes at det min mor har gjort er verre enn det jeg selv har gjort, ja. Spesielt når jeg ikke hadde til hensikt å lete etter noe som helst. Grunnen til at jeg oppdaterte meg på et par meldinger senere er fordi jeg ville overbevise meg selv om at det ikke var sant, i håp om å glemme hele greia. TS
Gjest Constanze Skrevet 2. mai 2010 #77 Skrevet 2. mai 2010 Det var akkurat dette som var tilfelle, noe jeg har forsøkt å forklare før. Jeg åpnet noe jeg trodde var mitt siden det var lagret på SIM-kortet, og jeg måtte åpne den for å finne riktig melding. TS Du skrev selv at det dreide seg om flere meldinger og du skjønte sikkert raskt at dette var din mors innboks og ikke din. Selvsagt burde du latt være å lese videre så snart du skjønte at dette ikke var ment for deg. Vi vet alle at det faktisk er ulovlig å åpne post som er ment for andre personer. Og i arbeidslivet slås det så strengt ned på slikt at det å åpne post som er ment for andre kan føre til avskjedigelse. Når det gjelder denne saken din så synes jeg du skal jekke deg ned noen hakk og ta en prat med moren din på en voksen måte. Din far bør du holde langt unna dette - det er IKKE din oppgave å informere ham. Du er voksen og har din egen lille familie - la mor og far ordne opp i egne saker uten din innblanding. Jeg kan nesten garantere deg at du ikke vil få noe bedre forhold til dine foreldre om du informerer din far om det du har lest.
Gjest Gjest Skrevet 2. mai 2010 #78 Skrevet 2. mai 2010 Jeg synes at det min mor har gjort er verre enn det jeg selv har gjort, ja. Spesielt når jeg ikke hadde til hensikt å lete etter noe som helst. Grunnen til at jeg oppdaterte meg på et par meldinger senere er fordi jeg ville overbevise meg selv om at det ikke var sant, i håp om å glemme hele greia. TS Til TS: Du må ikke la disse her som prøver å presse dette over på deg få deg til å tenke at dette er på noen måte din feil. Det er moren din sin feil, helt og holdent. Hva du har gjort etterpå er bare småtteri og ikke noe å tenke på og er faktisk helt normalt. Du må snakke med moren din, og du må si at hun må si dette til faren din eller så må du si det til din far. Du må ikke la moren din eller andre tullinger her få deg til å tro at du skal bære på ansvaret. For om du gjør det, blir du ansvarliggjort for hva moren din gjør, og det skal du ikke bli. Uansett hva moren din måtte komme av bortforklaringer som at faren din vet bla bla eller annet bla bla som det er tydelig at mange kvinner her i alle fall alt har godt innøvd, så må du huske på at det ikke sikkert at det er sant i det hele tatt, moren din kan lyve om alt! Ikke bli "medskyldig". Da kan du bli satt i samme kategori som moren din når dette kommer ut, og når du nå vet det, så vet kjæresten din(?) og moren din, så da kommer det faktisk ut før eller siden. Da kan du risikere at store deler av familien sin søsken(?) tante, onkler, besteforeldre gir deg skylden for at du ikke sa noe osv. De kan jo gi deg skylden for at du sa noe, men det er kun om moren din ikke sier noe selv. Du trenger faktisk ikke si mer til faren din enn at du mener moren din har noe å fortelle han og fortelle mor din det, da må hun forholde seg til det.
Optimist40 Skrevet 2. mai 2010 #79 Skrevet 2. mai 2010 (endret) Barn setter gjerne sine foreldre på en "pidestall" .. i barns verden har ikke foreldre sex og de er ikke mennesker som alle andre. Nå pidestallen vakler og mennesket bak foreldre fasaden kommer frem, med alle de feil og mangler vi mennesker har. Reagerer en del barn med forferdelse, de hadde ikke tenkt på foreldrene sine som mennesker med følelser som dem selv. Vil egentlig bare si at hele situasjonen er veldig trist, men vil som mange andre anbefale deg å snakke med din mor. På den måten vil du kansje få vite litt mer og ta vekk noe av byrden du føler at du bærer på nå. Møt din mor med et åpent sinn, ikke døm henne på forhånd. Husk alle de gode tingene ved henne som angår deg, og møt henne som du ville gjort med en veldig god venninne. Husk hun er uendelig glad i deg og har aldri med hensikt vært ute etter å skade deg på noen måte. Kansje du til og med lærer noe nytt om din mor som du i ettertiden vil sette pris på, det å gråte sammen kan gi ny forståelse og nye bånd. Kansje hun også til og med vil føle en lettelse over at det kommer ut, du vet ikke hvilke byrder hun bærer. Med årene vil du lære mer om livets uendelig mange fasetter, du vil treffe mennesker du aldri trodde fantes, du vil opleve egne kriser av ulik art. Du vil da ønske at noen møter deg med åpenhet og vidsynthet , ikke med dømmende blikk og moralske pekefingre. Du kan starte nå, vær åpen nok til å lære noe om mennesket bak fasaden. Dette kan du dra nytte av senere i livet. Den største gaven vi mennekser kan gi og få er tilgivelse for våre handlinger. Tilgivelse betyr ikke å unnskylde handlingen eller aksepere de sår den har forårsaket, det betyr å legge det bak seg og ikke ta det frem igjen. For en dag trenger vi alle det, av ulike grunner. Ingen er feilfrie, vi er alle mennesker. Gir deg en klem og ønsker deg lykke til med en vanskelig samtale Endret 2. mai 2010 av Optimist40
Gjest Gjest Skrevet 2. mai 2010 #80 Skrevet 2. mai 2010 Du skrev selv at det dreide seg om flere meldinger og du skjønte sikkert raskt at dette var din mors innboks og ikke din. Selvsagt burde du latt være å lese videre så snart du skjønte at dette ikke var ment for deg. Vi vet alle at det faktisk er ulovlig å åpne post som er ment for andre personer. Og i arbeidslivet slås det så strengt ned på slikt at det å åpne post som er ment for andre kan føre til avskjedigelse. Når det gjelder denne saken din så synes jeg du skal jekke deg ned noen hakk og ta en prat med moren din på en voksen måte. Din far bør du holde langt unna dette - det er IKKE din oppgave å informere ham. Du er voksen og har din egen lille familie - la mor og far ordne opp i egne saker uten din innblanding. Jeg kan nesten garantere deg at du ikke vil få noe bedre forhold til dine foreldre om du informerer din far om det du har lest. Seriøst? Hva er galt med deg? TS skal altså bære på byrden å vite om morens utroskap? Om moren fortsetter da skal TS være henne medsammensvorne, hennes betrodde? Det er TS sin feil at det lå meldinger på en mobil hun fikk som hun trodde var sine som hun åpnet en av og fant ut noe, for å så åpne videre? Forresten er hele post-argumentet på jordet da dette var gamle meldinger og må sammenlignes med post og åpne brev som mor til TS i så fall har kastet over til TS sammen med en postkasse som TS også har post i og som hun må gå igjennom for å finne sin egen post. TS skal kreve at mor sier i fra til far, og TS bør forsikre seg om at dette skjer. Det er faktisk ikke TS sin oppgave å holde tett i dette tilfellet. Hun kan velge å gjøre det for å skåne faren, men om hun mener dette er for vanskelig å bære rundt på og hun distanserer seg fra familien sin pga dette, så fortjener faktisk ikke far å miste sitt forhold til datteren, samt å bli lurt trill rundt av moren, på grunn av morens handlinger! Det er helt utrolig at det er kun moren som skal hjelpes og støttes her, ikke TS, ikke far. Nei, de og deres forhold skal lide. Eventuelle søken må jo også lide sannsynligvis. Nei TS, ikke la deg forlede av idiotien til disse menneskene her som tydeligvis har et veldig forskrudd syn på verden. Det er folk her som tydeligvis mener at om noen går over et gangfelt og blir påkjørt så får den dusten på gangfeltet bare holde kjeft og dø og ikke drive å plage andre om deres tull. Folk mener tydeligvis at empati skal kun den som forbryter seg få.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå