Gå til innhold

Kvinner og menn - kompiser?


Steinar40

Anbefalte innlegg

Gjest Eurodice

Nei, det kan du godt si. Men hvordan skal Ole kunne vite dette?

Han kjenner jo hverken KateW eller Kristian eller deres forhold.

Ole ser da bare risikoen.

Har du hørt om Arnold Juklerød? Han fikk diagnosen kverulantia paranoia. Den passer på flere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det jeg tror mange av oss forsøker å formidle her er at vi heller vil ha vennene våre enn en mann som ikke takler at man har venner av det motsatte kjønn.

Bare for å formulere det ytterligere i klartekst:

De vennene jeg anser som nærmest (4 menn, 3 kvinner) er mennesker som jeg har gjennomlevd tøffe tak sammen med, de har stilt opp for meg og jeg har stilt opp for de, vi deler en dypere forståelse, jeg snakker og har kontakt med disse syv nesten hver bidige dag.

Hvor ville det vært logisk å skaffe en mann som ville hatt et problem med disse vennene fordi han mangler innsikt, forståelse og ryggrad til å takle : 1. At jeg har hatt et liv før han. 2. At det har vært en gruppe mennesker som har vært og kommer til å fortsette å være en STOR del av dette livet mitt fremover.

Selvsagt vil han få sin plass i livet mitt, som kjæreste og partner. Mitt forhold til mine venner vil overhodet ikke utgjøre noen trussel for han, men det skulle bare mangle at HAN ikke utgjør noen trussel for DE til gjengjeld..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du hørt om Arnold Juklerød? Han fikk diagnosen kverulantia paranoia. Den passer på flere...

Er vi ikke her for å diskutere som sagt? ;)

Og poenget mitt var relevant nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg tror mange av oss forsøker å formidle her er at vi heller vil ha vennene våre enn en mann som ikke takler at man har venner av det motsatte kjønn.

Bare for å formulere det ytterligere i klartekst:

De vennene jeg anser som nærmest (4 menn, 3 kvinner) er mennesker som jeg har gjennomlevd tøffe tak sammen med, de har stilt opp for meg og jeg har stilt opp for de, vi deler en dypere forståelse, jeg snakker og har kontakt med disse syv nesten hver bidige dag.

Hvor ville det vært logisk å skaffe en mann som ville hatt et problem med disse vennene fordi han mangler innsikt, forståelse og ryggrad til å takle : 1. At jeg har hatt et liv før han. 2. At det har vært en gruppe mennesker som har vært og kommer til å fortsette å være en STOR del av dette livet mitt fremover.

Selvsagt vil han få sin plass i livet mitt, som kjæreste og partner. Mitt forhold til mine venner vil overhodet ikke utgjøre noen trussel for han, men det skulle bare mangle at HAN ikke utgjør noen trussel for DE til gjengjeld..

Hmmmmm - høres egentlig ut som du ikke har behov for og tid til noen kjæreste.

Tror ingen kjæreste ønsker å måtte konkurrere med andre.

En kjæreste må ha førsteprioritet hvis det skal kunne fungere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det kan du godt si. Men hvordan skal Ole kunne vite dette?

Han kjenner jo hverken KateW eller Kristian eller deres forhold.

Ole ser da bare risikoen.

Hvis Ole skulle være deg, så ser han bare farer, han driver med kalkulerte risikovurderinger, har ikke tillit til at kvinnen selv kan ta ansvar for egne vurderinger og kan ikke utføre den "mentale handlingen" det innebærer å godta og stole på det hun forteller om sitt liv, og om sin historie med Kristian. Hvis han krever å vite, altså ikke godta andre sannheter enn de han selv har funnet eller oppdaget, så blir det en umulighet å fortsette et forhold uten å risikovurdere. Da lukkes forholdet mellom Ole og kvinnen, vil jeg tro.

Hvis Ole har tillitt til den historien kvinnen forteller, har han ingen grunn til å risikovurdere. Ole kan aldri vite, men han kan VELGE å stole på det kvinnen forteller. Hvis han vil drive med vurderinger, kan han, istedetfor å risikovurdere, heller sannsynlighetsberegne muligheten for at kvinnen nå plutselig skal hoppe til køys med Kristian, etter 30 år. Det er sannsnynligvis den mest eksakte "vitenskapen" han kan drive med i det forholdet.

Endret av Havbris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anjelika

Og samme hvordan man snur og vender på det, så er det enklere når ingen av partene i et nytt forhold har nære venner av det motsatte kjønn.

Tja, sikker på det?

La meg snu og vende på det litt: hva er enklest av å aktivt unngå å bli venn med en eneste mann i hele mitt liv eller å ha givende venneforhold og finne en kjæreste som aksepterer det (forøvrig en kjempeenkel oppgave)?

For meg er ligningen enkel:

mange gode mannlige venner > en Steinar som kjæreste

Det jeg tror mange av oss forsøker å formidle her er at vi heller vil ha vennene våre enn en mann som ikke takler at man har venner av det motsatte kjønn.

Abso-bleedin-exactly

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anjelika

Hmmmmm - høres egentlig ut som du ikke har behov for og tid til noen kjæreste.

Tror ingen kjæreste ønsker å måtte konkurrere med andre.

En kjæreste må ha førsteprioritet hvis det skal kunne fungere.

Jeg regner med du har en venn eller to du også. Klarer du likevel ikke å ha kjæreste som førstepri?

Både venner og kjærester har plass i livet til de fleste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, sikker på det?

La meg snu og vende på det litt: hva er enklest av å aktivt unngå å bli venn med en eneste mann i hele mitt liv eller å ha givende venneforhold og finne en kjæreste som aksepterer det (forøvrig en kjempeenkel oppgave)?

For meg er ligningen enkel:

mange gode mannlige venner > en Steinar som kjæreste

Hvorfor skulle en kjæreste finne seg i at mannlige venner er viktigere for henne enn han er?

Det gjør han selvfølgelig ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skulle en kjæreste finne seg i at mannlige venner er viktigere for henne enn han er?

Det gjør han selvfølgelig ikke.

Men hvorfor skulle det å ha en mannlig venn bety det samme som at denne vennen er viktigere enn kjæresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Prøvekandidat

Hvorfor skulle en kjæreste finne seg i at mannlige venner er viktigere for henne enn han er?

Det gjør han selvfølgelig ikke.

Hvordan får du det å ha en mannlig kamerat til å bli at han er den viktigste i livet hennes og at kjæresten er mindre viktig? Det er jo ikke noen automatikk i det, en mannlig venn er på lik linje som en kvinnelig venn - i hvert fall for meg, det er noe som kommer i tillegg til mannen i mitt liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Prøvekandidat

Nei, det kan du godt si. Men hvordan skal Ole kunne vite dette?

Han kjenner jo hverken KateW eller Kristian eller deres forhold.

Ole ser da bare risikoen.

Da syns jeg synd på Ole, men regner med at når Ole blir kjent med venneflokken hennes så finner han ut at det ikke er noen risiko. De fleste av oss pleier å la kjærestene våre bli kjent med vennene våre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Prøvekandidat

Hmmmmm - høres egentlig ut som du ikke har behov for og tid til noen kjæreste.

Tror ingen kjæreste ønsker å måtte konkurrere med andre.

En kjæreste må ha førsteprioritet hvis det skal kunne fungere.

Man har alltid tid til en kjæreste, og i tillegg tid til venner. Det ene utelukker ikke det andre - det er det som er så fint. Det er mulig å både la mannen ha førsteprioritet og samtidig ha venner av begge kjønn som man har kontakt med. Kontakt med daglig trenger ikke bety mer enn en sms eller en e-post. Fordi om vi har venner så betyr ikke det at vi sitter oppå dem hele dagen, hver dag.

Jeg er utrolig glad for at jeg har de vennene jeg har, de var til en enorm støtte for meg da mannen min ble syk og døde, til stor hjelp og støtte under sykdommen og etterpå. Og ingen av de mannlige kompisene mine har prøvd å legge an på meg etterpå, en av dem har derimot prøvd å spleise meg med en kollega han mente passet for meg. :)

Jeg var heldig både med mann og venner. :rødme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor skulle det å ha en mannlig venn bety det samme som at denne vennen er viktigere enn kjæresten?

Helt i starten vil vennen være viktigere enn kjæresten fordi paret ikke kjenner hverandre godt nok ennå, og fordi alt er usikkert. Som sagt, det blir rett og slett bare mer komplisert med nære mannlige venner (for den nye mannen).

Men jeg forstår selvfølgelig at dere kvinner her som har mannlige venner selv, rett og slett ikke ønsker å innse fakta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man har alltid tid til en kjæreste, og i tillegg tid til venner. Det ene utelukker ikke det andre - det er det som er så fint. Det er mulig å både la mannen ha førsteprioritet og samtidig ha venner av begge kjønn som man har kontakt med. Kontakt med daglig trenger ikke bety mer enn en sms eller en e-post. Fordi om vi har venner så betyr ikke det at vi sitter oppå dem hele dagen, hver dag.

Jeg er utrolig glad for at jeg har de vennene jeg har, de var til en enorm støtte for meg da mannen min ble syk og døde, til stor hjelp og støtte under sykdommen og etterpå. Og ingen av de mannlige kompisene mine har prøvd å legge an på meg etterpå, en av dem har derimot prøvd å spleise meg med en kollega han mente passet for meg. :)

Jeg var heldig både med mann og venner. :rødme:

Ja, det har aldri vært noen ulempe å ha mer hell enn uhell i dette livet av tilfeldigheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt i starten vil vennen være viktigere enn kjæresten fordi paret ikke kjenner hverandre godt nok ennå, og fordi alt er usikkert. Som sagt, det blir rett og slett bare mer komplisert med nære mannlige venner (for den nye mannen).

Men jeg forstår selvfølgelig at dere kvinner her som har mannlige venner selv, rett og slett ikke ønsker å innse fakta.

Men er ikke det da mannens problem.

Og ang. å innse fakta som du så kjekt kaller det.. Hvem er det om det er du som ikke kan innse/ønsker å innse fakta??

Vi klarer fint å ha både kjæreste/mann og venner - det er vel heller du som har problemer med å innse at veldig mange av oss klarer det og trives med det.

Selvfølgelig har vi da ikke en mann/kjæreste av din kaliber med dine kravsspesifikasjoner - men jeg tror de fleste av oss er rimelig glad for at våre kjære innser at vi ikke automatisk må spre bena fordi vi har en mannlig venn. De fleste av oss har mer itegritet og "moral" enn som så.

Endret av LilleBille
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Prøvekandidat

Men jeg forstår selvfølgelig at dere kvinner her som har mannlige venner selv, rett og slett ikke ønsker å innse fakta.

Du må innse det fakta at det faktisk ikke har vist seg å være noen problemer i vårt liv når det gjelder venner av det motsatte kjønn. Livet har vist oss at det ikke trenger bety trøbbel, og det er fakta for oss.

Så hvorfor er ditt synsede fakta mer riktig enn vårt opplevde fakta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er vi ikke her for å diskutere som sagt? ;)

Og poenget mitt var relevant nok.

Å diskurere er ikke nødvendigvis synomymt med å kverulere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må innse det fakta at det faktisk ikke har vist seg å være noen problemer i vårt liv når det gjelder venner av det motsatte kjønn. Livet har vist oss at det ikke trenger bety trøbbel, og det er fakta for oss.

Så hvorfor er ditt synsede fakta mer riktig enn vårt opplevde fakta?

Nei, det er jo bra for deg/dere det sikkert.

Men det blir noe helt annet når det dreier seg om felles venner eller helt fremmede personer.

Endret av Steinar40
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Prøvekandidat

Nei, det er jo bra for deg/dere det sikkert.

Men det blir noe helt annet når det dreier seg om felles venner eller helt fremmede personer.

Nå skjønte jeg ikke, hva blir helt annerledes? Kan du utdype det for ei som har venner av begge kjønn og hvor det fint har latt seg forene med å ha kjæreste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til. Du kommer til å trenge det.

Jaha, fordi jeg trives med sosiale mennesker? Du er så frekk og ovenifra og ned i din uvitende boble at det ikke ligner grisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...