Gjest Bond Skrevet 18. mai 2010 #1021 Del Skrevet 18. mai 2010 Tråden ryddet for avsporinger (igjen). Anbefaler gjerne å starte en dagbok der man kan skravle uavbrudt om miniskjørt, fjellturer, felles verdier/diagnoser og så videre. Videre kommentarer/spørsmål om moderering kan tas på R&R. Bond, mod Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Steinar40 Skrevet 19. mai 2010 Forfatter #1022 Del Skrevet 19. mai 2010 (endret) Instinkter blir ofte overstyrt av individuelle forskjeller og kultur. Det er derfor sjelden jeg tør å generalisere så bastant som du gjør om hvordan kvinner og menn er. Og hva er da så veldig farlig med å generalisere? At noen sier til meg at de fleste menn er sånn-og-sånn ... javel, so what - who cares! Det betyr ikke at jeg som ett individ av alle menn er akkurat sånn av den grunn. Intet individ vil være som gjennomsnittet på alle (eller noen) områder. Jeg har heller ingen problemer med å påstå at de fleste menns hovedmotivasjon når det gjelder å ha ei venninne, er (seksuell) attraksjon. Det er instinktivt og helt biologisk naturlig. Min påstand blir også underbygget av amerikanske undersøkelser referert tidligere i tråden, der menn mener at attraksjon forsterker "vennskapet". Og derfor liker jeg heller ikke at dama mi har mannlige venner. Ettersom jeg - i motsetning til dere kvinner - faktisk kan forstå/innse hvordan de fleste menn fungerer. Dette er da en risiko jeg ikke ønsker å ha i mitt liv. Spesielt ikke med ei dame som i tillegg oppfører seg ufornuftig. Det kan selvfølgelig alltid finnes unntak, men risikoen finnes alltid med slike "vennskap" - hvis ikke den mannlige vennen er homofil. Endret 19. mai 2010 av Steinar40 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Strenge Frk.Gerd Skrevet 19. mai 2010 #1023 Del Skrevet 19. mai 2010 Men en amerikansk undersøkelse vil være basert på amerikanske menn. Det er en annen kultur enn vår. Og ja der kan du finne at mange f.eks i bibelbeltet er mer konservative og tradisjonelle rundt kjønnsroller enn oss igjen da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest KateW Skrevet 19. mai 2010 #1024 Del Skrevet 19. mai 2010 Det finnes uansett visse trekk man kan igjenkjenne i andre av samme kjønn. Instinkter og kjønn-karakteristika. Jeg antar at du også kan se trekk i andre kvinner som du også har mer eller mindre av selv? Og i menn, disse trekkene kjenner jeg vel så ofte igjen i menn. Jeg forstår flere menn enn jeg forstår kvinner. Rett og slett... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Steinar40 Skrevet 19. mai 2010 Forfatter #1025 Del Skrevet 19. mai 2010 (endret) Men en amerikansk undersøkelse vil være basert på amerikanske menn. Det er en annen kultur enn vår. Og ja der kan du finne at mange f.eks i bibelbeltet er mer konservative og tradisjonelle rundt kjønnsroller enn oss igjen da. Ja, men de nedarvede instinkter og menns biologi vil uansett være felles for alle verdens menn. Det sier seg selv. Det er helt logisk. Menns hovedinteresse i kvinner er for å kunne forplante seg selv. Endret 19. mai 2010 av Steinar40 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Strenge Frk.Gerd Skrevet 19. mai 2010 #1026 Del Skrevet 19. mai 2010 Jo, men fordi evulosjonen er på vei til å dø, og fordi intellektet har tatt over for mye av instinktene så har biologi mindre å si nå i våre dager enn før. Rett og slett fordi vi har flere ressurser til å overleve. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest KateW Skrevet 19. mai 2010 #1027 Del Skrevet 19. mai 2010 (endret) Ja, men de nedarvede instinkter og menns biologi vil uansett være felles for alle verdens menn. Det sier seg selv. Det er helt logisk. Menns hovedinteresse i kvinner er for å kunne forplante seg selv. Mhm, og hvorfor har du da ikke forplantet deg noe skrekkelig da, Steinar? Fordi du egetnlig ikke er interessert i damer? Endret 19. mai 2010 av KateW Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Steinar40 Skrevet 19. mai 2010 Forfatter #1028 Del Skrevet 19. mai 2010 Jo, men fordi evulosjonen er på vei til å dø, og fordi intellektet har tatt over for mye av instinktene så har biologi mindre å si nå i våre dager enn før. Rett og slett fordi vi har flere ressurser til å overleve. Det tviler jeg sterkt på. Hvis instinkter og biologi hadde hatt mindre å si nå enn tidligere, så hadde verdens befolkning blitt redusert, og ikke øket eksplosjonsartet som den nå dessverre gjør. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Steinar40 Skrevet 19. mai 2010 Forfatter #1029 Del Skrevet 19. mai 2010 Mhm, og hvorfor har du da ikke forplantet deg noe skrekkelig da, Steinar? Fordi du egetnlig ikke er interessert i damer? Kanskje jeg har tenkt at det egentlig er mer enn nok av mennesker? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Steinar40 Skrevet 19. mai 2010 Forfatter #1030 Del Skrevet 19. mai 2010 Og i menn, disse trekkene kjenner jeg vel så ofte igjen i menn. Jeg forstår flere menn enn jeg forstår kvinner. Rett og slett... Jeg tror ikke det er mulig å forstå noe annet menneske helt og fullt. Det jeg tror du mener er at det ofte er tilsynelatende lettere å kommunisere med menn enn med kvinner. Men det betyr ikke at du forstår en mann bedre av den grunn. Kvinner prater veldig mye følelser i sammen (etter hva jeg har forstått) og det blir sikkert rimelig intenst, slitsomt og forvirrende i lengden, tenker jeg. Et paradoks er forøvrig at du sannsynligvis også prater mer følelser med en mann, enn jeg ville pratet om med samme mann. Menn prater sjelden eller aldri om følelser med hverandre. Sånt prater vi bare med dama (eventuelt venninna) om. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest KateW Skrevet 19. mai 2010 #1031 Del Skrevet 19. mai 2010 Kanskje jeg har tenkt at det egentlig er mer enn nok av mennesker? Men hvorfor vil du ha dame da? Den eneste grunnen til å ha dame er å forplante seg, og det vil du jo ikke.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest KateW Skrevet 19. mai 2010 #1032 Del Skrevet 19. mai 2010 (endret) Jeg tror ikke det er mulig å forstå noe annet menneske helt og fullt. Det jeg tror du mener er at det ofte er tilsynelatende lettere å kommunisere med menn enn med kvinner. Men det betyr ikke at du forstår en mann bedre av den grunn. Kvinner prater veldig mye følelser i sammen (etter hva jeg har forstått) og det blir sikkert rimelig intenst, slitsomt og forvirrende i lengden, tenker jeg. Et paradoks er forøvrig at du sannsynligvis også prater mer følelser med en mann, enn jeg ville pratet om med samme mann. Menn prater sjelden eller aldri om følelser med hverandre. Sånt prater vi bare med dama (eventuelt venninna) om. Øh, nei, det jeg mener er det jeg skriver. Jeg har ofte lettere for å forstå menn enn kvinner. Og hva baserer du ditt sannsynlige paradoks på? Jeg prater ikke så mye om følelser verken med menn eller kvinner. Det er faktisk andre ting jeg liker bedre å prate om. Rett og slett. Endret 19. mai 2010 av KateW Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Prøvekandidat Skrevet 19. mai 2010 #1033 Del Skrevet 19. mai 2010 Jeg tror ikke det er mulig å forstå noe annet menneske helt og fullt. Det jeg tror du mener er at det ofte er tilsynelatende lettere å kommunisere med menn enn med kvinner. Men det betyr ikke at du forstår en mann bedre av den grunn. Kvinner prater veldig mye følelser i sammen (etter hva jeg har forstått) og det blir sikkert rimelig intenst, slitsomt og forvirrende i lengden, tenker jeg. Et paradoks er forøvrig at du sannsynligvis også prater mer følelser med en mann, enn jeg ville pratet om med samme mann. Menn prater sjelden eller aldri om følelser med hverandre. Sånt prater vi bare med dama (eventuelt venninna) om. Jeg som kvinne prater ikke så veldig mye om følelser med venninner, vi prater om det også men du verden hvor mye annet det er å prate om. Politikk både lokalt og sentralt og på verdensbasis, historie, bøker, oppskrifter, barn, klær, utdanning for det er noen av oss som videreutdanner oss m.m. Det kan bli intense diskusjoner men verken slitsomt eller forvirrende i lengden. Vi kvinner er ikke bare følelsesklumper skjønner du. Mange menn snakker om følelser og mye annet med både kamerater og dama si, noen menn er ikke istand til å snakke om følelser med damen sin engang. Og noen menn har ikke problemer med at dama har kompiser av begge kjønn en gang. Dine begrensninger og generaliseringer er ikke relevant for min erfaring på dette området. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Prøvekandidat Skrevet 19. mai 2010 #1034 Del Skrevet 19. mai 2010 Ja, men de nedarvede instinkter og menns biologi vil uansett være felles for alle verdens menn. Det sier seg selv. Det er helt logisk. Menns hovedinteresse i kvinner er for å kunne forplante seg selv. Mine kompiser har forplantet seg med damene sine de, og mine mannlige venner har så langt ikke vist noen interesse for å forplante seg med meg. Men menn uti periferien har vist interesse, ikke for å forplante seg kanskje men mer for et nummer eller to.. men når jeg er i et forhold så er ikke det noe problem, jeg vet forskjell på singelliv og kjæresteliv og det volder meg ikke store anstrengelsene å være trofast. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 19. mai 2010 #1035 Del Skrevet 19. mai 2010 Jeg tror du overvurderer betydningen av biologien og instinktene her, Steinar. Kultur og sosiologiske faktorer vil i mange tilfeller overstyre instinktene. Det er faktisk ikke slik at hvis en mann og en kvinne møtes som venner, så er han styrt av instinktene og leter bare etter måter å forplante seg med henne på. Dette er faktisk èn av de viktige tingene som skiller oss fra andre dyr - evnen til å overstyre instinkter og ta bevisste valg. Det virker som om du tror menn kan sammenlignes med hannkatter, som ikke evner annet å løpe etter hunnkattene. Det er helt feil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fønix Skrevet 19. mai 2010 #1036 Del Skrevet 19. mai 2010 Kanskje jeg har tenkt at det egentlig er mer enn nok av mennesker? Og hos deg har denne tanken overstyrt biologien? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fønix Skrevet 19. mai 2010 #1037 Del Skrevet 19. mai 2010 Kvinner prater veldig mye følelser i sammen (etter hva jeg har forstått) og det blir sikkert rimelig intenst, slitsomt og forvirrende i lengden, tenker jeg. Det er fint å gjøre seg tanker om dette. I tillegg kan jeg anbefale litt erfaring. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fønix Skrevet 19. mai 2010 #1038 Del Skrevet 19. mai 2010 Et paradoks er forøvrig at du sannsynligvis også prater mer følelser med en mann, enn jeg ville pratet om med samme mann. Menn prater sjelden eller aldri om følelser med hverandre. Sånt prater vi bare med dama (eventuelt venninna) om. Det var bra at du sa ifra om. Jeg må tydeligvis ta en kjønnstest på kompisene mine. Hvordan vet du forresten hva menn prater med venninner om? Sett det på film? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anjelika Skrevet 19. mai 2010 #1039 Del Skrevet 19. mai 2010 (endret) Og hva er da så veldig farlig med å generalisere? At noen sier til meg at de fleste menn er sånn-og-sånn ... javel, so what - who cares! Det betyr ikke at jeg som ett individ av alle menn er akkurat sånn av den grunn. Intet individ vil være som gjennomsnittet på alle (eller noen) områder. Jeg har heller ingen problemer med å påstå at de fleste menns hovedmotivasjon når det gjelder å ha ei venninne, er (seksuell) attraksjon. Det er instinktivt og helt biologisk naturlig. Min påstand blir også underbygget av amerikanske undersøkelser referert tidligere i tråden, der menn mener at attraksjon forsterker "vennskapet". Og derfor liker jeg heller ikke at dama mi har mannlige venner. Ettersom jeg - i motsetning til dere kvinner - faktisk kan forstå/innse hvordan de fleste menn fungerer. Dette er da en risiko jeg ikke ønsker å ha i mitt liv. Spesielt ikke med ei dame som i tillegg oppfører seg ufornuftig. Det kan selvfølgelig alltid finnes unntak, men risikoen finnes alltid med slike "vennskap" - hvis ikke den mannlige vennen er homofil. Vi kvinner forstår nok hvordan menn fungerer vi også, jeg har jo også sagt at attraksjon kan spille inn. Så om jeg strekker meg litt så kan jeg forstå greia di, hvis du er en sjalu mann. Siden det ikke er helt usannsynlig at den mannlige kompisen har vært tiltrukket av meg og kanskje vurdert noe seksuelt på et tidspunkt (surprise surprise, det vet vi kvinner også), så kan dette kanskje oppleves som ubehagelig for en veldig sjalu og usikker mann. Men at det utgjør en risiko når man har vært platoniske venner i årevis er en feilslutning. Du kan si at du ikke liker mannlige venner fordi du er overstadig sjalu, men du kan ikke hevde at det er fornuftig eller rasjonelt. Det sto vel til og med i den undersøkelsen du refererer til at romantiske følelser kan dø helt ut og at noe annet enn vennskap blir utenkelig for begge parter. Det slår meg som meget usannsynlig at en fyr vil leke kompis i årevis bare for å komme i buksene på ei jente, og ikke minst at en jente vil plutselig pule en kompis når hun har kommet i et trygt og godt forhold med en hun elsker. Jeg har jo i motsetning til deg mange venner av motsatt kjønn, jeg ser og forstår godt hvordan vennskapene utvikler seg og hva de er basert på. Du har derimot ingen grunnlag for å påstå det du påstår, du går kun ut fra deg selv og din manglende evne til å verdsette en kvinne for noe annet enn sex. Endret 19. mai 2010 av Anjelika Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Strenge Frk.Gerd Skrevet 19. mai 2010 #1040 Del Skrevet 19. mai 2010 Det tviler jeg sterkt på. Hvis instinkter og biologi hadde hatt mindre å si nå enn tidligere, så hadde verdens befolkning blitt redusert, og ikke øket eksplosjonsartet som den nå dessverre gjør. Befolkningsveksten innenfor vesten har sunket.Det er også det folket som har mest ressurser. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg