Gå til innhold

Burkaforbud ikke aktuelt


miss daisy

Anbefalte innlegg

Er det mulig? Hva / hvem / hvorfor skal vi være så forbanna idioter her i Norge når resten av Europa og enkelte arabiske land (på enkelte universiteter og offentlige næringsliv) går i riktig retning å forbyr burkaen?!

Her er linken

Endret av miss daisy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjempebra at vi ikke forbyr burka! Jeg trodde jo Norge var så stolt av nettopp vår frihet til selv å velge hva vi vil gå i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempebra at vi ikke forbyr burka! Jeg trodde jo Norge var så stolt av nettopp vår frihet til selv å velge hva vi vil gå i.

Signerer.

Det er mange muslimske kvinner som VIL gå i burka og er stolt over det.

Jeg kunne ikke brydd meg mindre om hva folk velger å kle seg i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe, FrPs Amundsen hadde de beste kommentarene "Regjeringen gjemmer seg bak internasjonale konvensjoner" og "– Ved å skyve jusen foran seg, slipper de en krevende politisk diskusjon som splitter de rødgrønne."

Ja, er det ikke irriterende med disse internasjonale konvensjonene og denne jussen som folk bruker, i stedet for å basere sine avgjørelser på egne fordommer. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjestdeluxe

Er det mulig? Hva / hvem / hvorfor skal vi være så forbanna idioter her i Norge når resten av Europa og enkelte arabiske land (på enkelte universiteter og offentlige næringsliv) går i riktig retning å forbyr burkaen?!

Her er linken

Vel, jeg er enig med Storberget i at et forbud strider i mot menneskerettighetene. Vi mener de lever i en kvinneundertrykkende kultur, de selv sier "so what", og er ikke enige.

Vi liker ikke burka, men burka betyr visst mye for de som bor her, og den skader ingen andre, bortsett fra at mange synes den er rar og merkelig. Men den er deres.

Situasjonen blir annerledes dersom muslimer med spesialklesplagg vil jobbe i politiet eller i forsvaret: da må de rette seg etter den uniformen alle andre må ikle seg. Hvis de ikke liker det, kan de holde seg unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempebra at vi ikke forbyr burka! Jeg trodde jo Norge var så stolt av nettopp vår frihet til selv å velge hva vi vil gå i.

Ja, det er viktig at staten hjelper til med å undertrykke innvandrerkvinner.

På denne måten kan vi være helt sikre på at de aldri vil komme seg opp og frem, men bestandig

bli kuet av både stat og ektemann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det mulig? Hva / hvem / hvorfor skal vi være så forbanna idioter her i Norge når resten av Europa og enkelte arabiske land (på enkelte universiteter og offentlige næringsliv) går i riktig retning å forbyr burkaen?!

Her er linken

En av de største farene ved innvandring at vi gir slipp på grunnleggende verdier for å tilpasse oss. Enten det er for å etterkomme krav fra enkelte innvandrergrupper som å innskrenke ytringsfriheten ved lovgivning eller selvsensur

http://www.dagbladet.no/2010/04/23/kultur/muhammed-tegningene/south_park/tv_og_medier/islam/11410857/

eller det er å bryte ned vårt liberale rettsvesen for å tilpasse oss forholdene i helt andre deler av verden eller innskrenke retten til å kle seg som man vil. Jeg trenger ikke like burka for å forsvare retten til å bære plagget. Like lite som jeg trenger å like alle meningsytringer for å forsvare retten til å ytre seg - også når det provoserer og fornærmer. Jeg ønsker meg et samfunn som beveger seg i retning større frihet og full likebehandling på individnivå. Det er jo disse verdiene som er Vestens styrke, det som gjør vår sivilisasjon bedre å leve i.

Endret av Cuckold
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Signerer.

Det er mange muslimske kvinner som VIL gå i burka og er stolt over det.

Jeg kunne ikke brydd meg mindre om hva folk velger å kle seg i.

Uansett hvordan en snur og vender på det så er hijab i bunn og grunn et symbol på kvinners mindreverdighet og uselvstendighet, og bare det faktum at i enkelte muslimske land straffes kvinner som av fri vilje ikke vil gå med hijab, burde få enhver oppegående kvinne til å markere sin motstand ved å ikke gå med det.

Man er fri til å kle seg i hijab, eller ha den religionen man vil, men hijab representerer ikke frihet på noen som helst måte.

EDIT: Forresten så er jo Storberget opptatt med andre ting i følge Dagbladet.

Dagbladet

Endret av Larsern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sitter ikke på fasiten på hva hijab og burka står for og symboliserer, Larsern.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sitter ikke på fasiten på hva hijab og burka står for og symboliserer, Larsern.

Da beklager jeg fullstendig.

Kan du korrektere der jeg tar feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hijab og burka er, som veldig mange andre symboler, dynamiske og har ulike meninger og oppfatninger. For noen symboliserer det uten tvil undertrykking, men for andre så bruker de slike klær bevisst. For dem symboliserer dette en tilhørighet til islam. Både som en samfunnsgruppe og som en personlig erklæring av lydighet til Gud. Det symboliserer også at man er en ærbar kvinne. Ja, jeg vet at for mange nordmenn klinger dette helt feil, men for mange av de kvinnene som tenker slik så er dette positivt.

Det er ikke èn symbolsk betydning som har monopol på sannheten når det kommer til hijab og burka, det symboliserer ulike ting for ulike mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hijab og burka er, som veldig mange andre symboler, dynamiske og har ulike meninger og oppfatninger. For noen symboliserer det uten tvil undertrykking, men for andre så bruker de slike klær bevisst. For dem symboliserer dette en tilhørighet til islam. Både som en samfunnsgruppe og som en personlig erklæring av lydighet til Gud. Det symboliserer også at man er en ærbar kvinne. Ja, jeg vet at for mange nordmenn klinger dette helt feil, men for mange av de kvinnene som tenker slik så er dette positivt.

Det er ikke èn symbolsk betydning som har monopol på sannheten når det kommer til hijab og burka, det symboliserer ulike ting for ulike mennesker.

Det er nok riktig at mange som bruker hijab og burka ligger under for hore-madonna-dikotomien og bruker slike plagg for å signalisere at de selv tilhører gruppen som er "rene" og "ærbare". Men selv om dette er holdninger det må være lov å ta sterk avstand fra, må vi likevel godta at noen har slike holdninger. Det er en del av meningsmangfoldet i et fritt samfunn. Jeg tar avstand fra det, men ønsker ikke å forby det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok riktig at mange som bruker hijab og burka ligger under for hore-madonna-dikotomien og bruker slike plagg for å signalisere at de selv tilhører gruppen som er "rene" og "ærbare". Men selv om dette er holdninger det må være lov å ta sterk avstand fra, må vi likevel godta at noen har slike holdninger. Det er en del av meningsmangfoldet i et fritt samfunn. Jeg tar avstand fra det, men ønsker ikke å forby det.

Enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hijab og burka er, som veldig mange andre symboler, dynamiske og har ulike meninger og oppfatninger. For noen symboliserer det uten tvil undertrykking, men for andre så bruker de slike klær bevisst. For dem symboliserer dette en tilhørighet til islam. Både som en samfunnsgruppe og som en personlig erklæring av lydighet til Gud. Det symboliserer også at man er en ærbar kvinne. Ja, jeg vet at for mange nordmenn klinger dette helt feil, men for mange av de kvinnene som tenker slik så er dette positivt.

Det er ikke èn symbolsk betydning som har monopol på sannheten når det kommer til hijab og burka, det symboliserer ulike ting for ulike mennesker.

Jeg synes dette med ærbødighet blir et litt søkt argurment; de oppfatter det positivt fordi de ellers blir betraktet som tøser dersom de ikke dekker seg til. Her er det ikke vanskelig å se at premisset i utgangspunktet er feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det enda vært sånn at bruken av disse slørene ene og alene kom av en indremotivasjon hos kvinnene det gjelder.

Det er vel heller problemet at dersom man ikke har disse slørene på seg så blir man det omvendte av ær-bar kvinne for andre kvinner og menn i miljøet. Og jeg er overbevist om at dette blir man fortalt ganske kraftig av diverse representanter for miljøet feks. det såkalte moralpolitiet på Grønland i Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dette med ærbødighet blir et litt søkt argurment; de oppfatter det positivt fordi de ellers blir betraktet som tøser dersom de ikke dekker seg til. Her er det ikke vanskelig å se at premisset i utgangspunktet er feil?

Hadde det enda vært sånn at bruken av disse slørene ene og alene kom av en indremotivasjon hos kvinnene det gjelder.

Det er vel heller problemet at dersom man ikke har disse slørene på seg så blir man det omvendte av ær-bar kvinne for andre kvinner og menn i miljøet. Og jeg er overbevist om at dette blir man fortalt ganske kraftig av diverse representanter for miljøet feks. det såkalte moralpolitiet på Grønland i Oslo.

Det er i seg selv ikke et argument, det er en årsaksforklaring for noen av kvinnene som bruker det. Ja, en del blir dessverre utsatt for hets fra det såkalte moralpolitiet (disse burde vært anmeldt etter min mening), men det er også de som går med hijab/burka av egen overbevisning, og som selv anser det som ærbart - nettopp som en indre motivasjon.

Når det er sagt så er det også en del vi norske kvinner gjør som ikke alltid kommer utelukkende av en indre motivasjon. Det er press også i "vår kultur". Det gjør selvsagt ikke press på muslimske kvinner mer riktig av den grunn, men det er viktig å ikke demonisere muslimer for mye, da vi finner en del av det samme også hos oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er i seg selv ikke et argument, det er en årsaksforklaring for noen av kvinnene som bruker det. Ja, en del blir dessverre utsatt for hets fra det såkalte moralpolitiet (disse burde vært anmeldt etter min mening), men det er også de som går med hijab/burka av egen overbevisning, og som selv anser det som ærbart - nettopp som en indre motivasjon.

Når det er sagt så er det også en del vi norske kvinner gjør som ikke alltid kommer utelukkende av en indre motivasjon. Det er press også i "vår kultur". Det gjør selvsagt ikke press på muslimske kvinner mer riktig av den grunn, men det er viktig å ikke demonisere muslimer for mye, da vi finner en del av det samme også hos oss.

Det var du som brakte opp at kvinnene som bruker dette gjør det av indre-motivasjon. Jeg ville vise at det er lite trolig.

Forøvrig så mener jeg at det må være gode grunner for å forby en ting og ikke omvendt altså gode grunner for å tillate.

I denne saken så mener jeg gode grunner taler for å forby bruken av slike slør, på integrering vil det hjelpe, på frihet vil det hjelpe (gitt at det finnes et påbud, eksplisitt eller ikke), det vil fjerne et symbol på radikal-islam og viser at vi ikke tolerer det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke gitt at det automatisk vil hjelpe på integrering. Det er også en god sjanse for at en del vil fortsette å bruke hijab og burka, de vil bare ikke gå ut lenger. Da blir de enda mer isolert. Og, som sagt, det symboliserer mye mer enn radikal-islam. For meg blir det dobbeltmoral å si at vi sterkt misliker de som vil bestemme hva kvinner skal gå i, når vi selv gjør det samme. Det er ikke noe bedre å påby hijab/burka enn det er å forby det. Begge deler forteller kvinnene at det er andre som vet bedre enn dem selv hva som er bra for dem. Det mener jeg er å undervurdere muslimske kvinner og å gjøre dem til mer offer enn de trenger å være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er skremmende at jenter / kvinner påstår at det er frihet og at man blir beskyttet i motsetning til vestlige kvinner.

Det er INGEN frihet over et plagg som er skapt av menn for å ha makt over og kunne kontrollere kvinner. Hvilke meneskerett kan det være å "måtte" gå med nikab eller hijab? Forstår ikke dette som annet enn at det er strid mot menneskerettigheten at kvinner "tvinges" til det. Enten tvangen er fra mannen, religionen eller "Allah" Et ansikt og hårpryd er med på å gi kvinnen sin identitet. I passet dokumenteres identiteten, og kvinnen identifiseres i likhet med mannen. Kvinnen skal ha rett på samme rettigheter som mannen. Ingen mann, religion eller gud skal ha myndighet til å ta fra henne denne rett!

I Frankrike sier de att det strider mot likeverdet

Statssekretær Nadine Morano i familiedepartementet i Paris sa torsdag at besøkende i Frankrike har plikt til å rette seg etter landets lover. Hun erklærte seg enig med president Nicolas Sarkozy i at offentlig bruk av nikab strider mot likeverdet mellom menn og kvinner.

– Når man kommer til et fremmed land, må man rette seg etter lovene som gjelder der i landet. Hvis jeg reiser til visse land blir jeg også tvunget til å respektere disse landenes lover, sa Morano til kringkastingsstasjonen France Info.

Så den norske snillismen må vi vende. De er ikke tolerante mot våre kvinner når de besøker muslimske land. Da må vi tildekke oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke gitt at det automatisk vil hjelpe på integrering. Det er også en god sjanse for at en del vil fortsette å bruke hijab og burka, de vil bare ikke gå ut lenger. Da blir de enda mer isolert. Og, som sagt, det symboliserer mye mer enn radikal-islam. For meg blir det dobbeltmoral å si at vi sterkt misliker de som vil bestemme hva kvinner skal gå i, når vi selv gjør det samme. Det er ikke noe bedre å påby hijab/burka enn det er å forby det. Begge deler forteller kvinnene at det er andre som vet bedre enn dem selv hva som er bra for dem. Det mener jeg er å undervurdere muslimske kvinner og å gjøre dem til mer offer enn de trenger å være.

Jeg er helt enig med deg, ikke minst i det at hijab kan være et symbol på ulike ting for ulike mennesker.

Jeg lurer også på hvorfor man hele tiden antar at muslimske kvinner ikke kan ta egne valg, at de ikke er rasjonelle mennesker slik "vi" er. Jeg syns de blir degradert (for å sette det litt på spissen, kanskje satt i bås med f.eks barn og utviklingshemmede - altså de som ikke har kommet til stadiet et voksent menneske er på utviklingen av det mentale plan) ved å tro at de ikke selv klarer å velge om de ønsker å ha på seg hijab eller ikke - ja, det er kanskje forbud og lover mot å ikke ha det på i Midtøsten og mange muslimske land, men vi bor i Norge hvor disse kvinnene vet at de ikke trenger å gå med det om de ikke ønsker. Og jeg kjenner mange muslimske jenter som har både begynt å gå med det ut fra eget valg for å vise sin tilhørighet til islam, og omvendt, som har tatt av hijaben etter mange år med bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...