Vanya Skrevet 10. april 2010 #121 Skrevet 10. april 2010 Hei.. Jente på 19 her, ifra Østfold. Har utrolig lyst å bli mamma.. Typen min tenker det samme, han er 29 og klar for å starte familie.. Har vært sammen i snart 8 mnd nå. Elsker hverandre. Vi tenker å begynne og prøve nå. Har lyst og være unge foreldre. Men er usikker på det økonomiske.. Han har jobbet noen år, har vært uten fast jobb en stund. Får noen jobber via Manpower. Men er vanskelig og si hvordan situasjonen kommertil å bli framover. Han har også vondt i ryggen, sliter med dette. Kansje uføretrygdet i framtida. Jeg har et år fra helse og sosial og nesten ett halvt år fra barn og ungdom. Har friår nå. Har lyst å satse på familie, har alltid ville vært ung mamma. Lurer på hvilken støtte jeg kan få fra NAV, trygd osv. Skjønner ikke helt systemet.. Har vært inne på nettsida men ble ikke noe klokere. Dobbel barnetrygd hvis vi ikke bor sammen, men det gjør vi.. Bor i kjelleren til mine foreldre. Men hva med svangerskapet , hva skal jeg forsørge meg med da. Hva har jeg egentlig krav på, og barnet når det kommer.. Huff burde kanskje tatt turen på NAV og fått høre selv. Men fint om noen vet litt om dette eller har vært i samme båt.. Fantastisk innstilling. "Jeg vil bli mamma", deretter "hva har jeg krav på fra NAV?" Barn krever mange ressurser, både tidsmessig og økonomisk. Fullfør videregående, eller skaff deg en jobb, så skaff deg en sikker inntekt/ sikre inntektsmuligheter først. Å bo i leid leilighet og å være avhengig av støtte fra NAV er ikke et bra grunnlag å få barn på, jeg antar at du innser det selv. Det er mye man vil her i livet, jeg kan for eksempel tenke meg å studere 4 år på Hawaii, (men det koster masse, og det vil antakeligvis ikke føre noe godt med seg), så jeg gjør det ikke. Å få barn er et mye større ansvar og en mye større investering i fremtida. Man vil mye når man er ung, men en god leveregel er å ha økonomi til å sørge for det man ønsker å gjøre først. Dersom noen skulle si at kjærlighet er viktigst, så ja, det er det. Men tro meg, å bli ung mor uten å ha fullført videregående, og uten relevant arbeidserfaring vil gi deg en vanskelig start i arbeidslivet.
Harlekin Skrevet 10. april 2010 #122 Skrevet 10. april 2010 Selvfølgelig kan det skje uforutsette ting.. men det er ikke det vi diskuterer nå. Synes bare at det er bak mål å planlegge det å få et barn når man er i en sånn situasjon som trådstarter. Er da ikke helt naiv å tror at alt, alltids blir som planlagt. Utifra det jeg skrev så synes jeg at det er litt teit å påstå at jeg dømmer noen for ting som man ikke kan forutse. Du snakket ikke bare om TS' situasjon, men generelt. Derfor diskuterer jeg det. Jeg skrev jo at jeg i utgangspunktet er enig med deg.
tuji Skrevet 10. april 2010 #123 Skrevet 10. april 2010 Er det viktigere å være en ung mor enn en god mor? Jeje, om alt går åt skogen, kan barnet som konfirmant si: "Jeg har hatt en kjip barndom, men mora mi er i hvert fall ei snerten snelle på 33." Det TS trenger er en dukke.
Gjest AnonymBruker Skrevet 11. april 2010 #125 Skrevet 11. april 2010 Hei.. Jente på 19 her, ifra Østfold. Har utrolig lyst å bli mamma.. Typen min tenker det samme, han er 29 og klar for å starte familie.. Har vært sammen i snart 8 mnd nå. Elsker hverandre. Vi tenker å begynne og prøve nå. Har lyst og være unge foreldre. Men er usikker på det økonomiske.. Han har jobbet noen år, har vært uten fast jobb en stund. Får noen jobber via Manpower. Men er vanskelig og si hvordan situasjonen kommertil å bli framover. Han har også vondt i ryggen, sliter med dette. Kansje uføretrygdet i framtida. Jeg har et år fra helse og sosial og nesten ett halvt år fra barn og ungdom. Har friår nå. Har lyst å satse på familie, har alltid ville vært ung mamma. Lurer på hvilken støtte jeg kan få fra NAV, trygd osv. Skjønner ikke helt systemet.. Har vært inne på nettsida men ble ikke noe klokere. Dobbel barnetrygd hvis vi ikke bor sammen, men det gjør vi.. Bor i kjelleren til mine foreldre. Men hva med svangerskapet , hva skal jeg forsørge meg med da. Hva har jeg egentlig krav på, og barnet når det kommer.. Huff burde kanskje tatt turen på NAV og fått høre selv. Men fint om noen vet litt om dette eller har vært i samme båt.. bli voksen nok til å ta vare på deg før du får en unge. selv om det er sååååå koselig å få bar(som du tenker) så kan du ikke forlange at staten bare skal stille opp med masse penger forde du ikke tar ansvar for det økonomiske.VENT med å få unge til du er i stad til å ta vare på en økonomisk.staten er ikke her for at snyltere skal ta å få penger
Fluffe Skrevet 11. april 2010 #126 Skrevet 11. april 2010 (endret) ts her.. rimelig forbannet nå.. Er ikke umoden. Er utrolig klar for og bli mamma. Er en utrolig meningsfull jobb.. Har bestemt oss. Vi vil ha barn sammen. Har begynt og prøve nå de seneste dagene.. håper det skjer noe snart!! Skal ned på nav neste uke. Håper og få noen gode svar. Her er jo alle bare ute etter å kritisere.. Min kjære sliter veldig med ryggen. Håper vi får han uføretrygda så han slipper å slite m dette på jobb. Vet det blir lite å rutte med men vi trenger ikke så mye.. mat til oss og babyen, bleier.. litt kos i helgene.. skal nok klare oss. Med tida tenker jeg og kanskje begynne på nytt på barn og ungdom.. tror det kan være det rette for meg. Og da kanskje en jobb m tida. Vil uansett ikke svikte ungen min, skal gi den alt den trenger. Hvis det er krise kan sikkert foreldre hjelpe til med penger. Og har mange venner som vil sitte barnevakt også Syns folk er utrolig dømmende og patetiske.. herregud dere burde være glad for at noen i dette landet vil satse på familie, ikke bare jobbing.. du kommer til å få ett sjokk når virkeligheten puster deg i ryggen. Hva er det du skal gi ungen din sa du? Snylte penger?? og du forventer foreldrene skal stille opp med penger? ' eneste som er patetiske her er deg som forlanger penger fra oss som faktisk jobber for dette landet. glade for at folk snylter??beklager men jeg er ikke så glad i folk som bare tenker på seg selv! Endret 11. april 2010 av MissStiles
Mohini Skrevet 11. april 2010 #127 Skrevet 11. april 2010 Jeje, om alt går åt skogen, kan barnet som konfirmant si: "Jeg har hatt en kjip barndom, men mora mi er i hvert fall ei snerten snelle på 33.". Priceless!
Hinata Skrevet 11. april 2010 #128 Skrevet 11. april 2010 Syns TS burde skaffe seg en slik dokke som skriker og skråler når den trenger noe, nattevåk og bleieskift er nemlig en god del av det man får på kjøpet når man har en smårolling. Ellers følger jeg spent med videre her, NAV er ikke akkurat kjent for å velvillig dele ut penger til de som ønsker det
Gjest AnonymBruker Skrevet 11. april 2010 #129 Skrevet 11. april 2010 Hehe, du har mange venner som vil sitte barnevakt ja... Vil de sitte gratis bernevakt om 5 år også tror du? Eller gjelder dette bare et par ganger i begynnelsen når ungen er baby og søt?
Gjest Megler Smekk Skrevet 11. april 2010 #130 Skrevet 11. april 2010 Hei.. Jente på 19 her, ifra Østfold. Har utrolig lyst å bli mamma.. Typen min tenker det samme, han er 29 og klar for å starte familie.. Har vært sammen i snart 8 mnd nå. Elsker hverandre. Vi tenker å begynne og prøve nå. Har lyst og være unge foreldre. Men er usikker på det økonomiske.. Han har jobbet noen år, har vært uten fast jobb en stund. Får noen jobber via Manpower. Men er vanskelig og si hvordan situasjonen kommertil å bli framover. Han har også vondt i ryggen, sliter med dette. Kansje uføretrygdet i framtida. Jeg har et år fra helse og sosial og nesten ett halvt år fra barn og ungdom. Har friår nå. Har lyst å satse på familie, har alltid ville vært ung mamma. Lurer på hvilken støtte jeg kan få fra NAV, trygd osv. Skjønner ikke helt systemet.. Har vært inne på nettsida men ble ikke noe klokere. Dobbel barnetrygd hvis vi ikke bor sammen, men det gjør vi.. Bor i kjelleren til mine foreldre. Men hva med svangerskapet , hva skal jeg forsørge meg med da. Hva har jeg egentlig krav på, og barnet når det kommer.. Huff burde kanskje tatt turen på NAV og fått høre selv. Men fint om noen vet litt om dette eller har vært i samme båt.. Man får selvfølgelig ikke barn hvis man ikke kan forsørge barnet, og seg selv. Makan!
Brunette88 Skrevet 11. april 2010 #131 Skrevet 11. april 2010 Du snakket ikke bare om TS' situasjon, men generelt. Derfor diskuterer jeg det. Jeg skrev jo at jeg i utgangspunktet er enig med deg. Ja, men du sier også at jeg dømmer folk for uforutsette ting, noe jeg ikke gjør.
Gjest yojo Skrevet 11. april 2010 #132 Skrevet 11. april 2010 Hehe, du har mange venner som vil sitte barnevakt ja... Vil de sitte gratis bernevakt om 5 år også tror du? Eller gjelder dette bare et par ganger i begynnelsen når ungen er baby og søt? Erfaringsmessig ville "alle" være barnevakt når min sønn var liten,men jeg holdt meg til to venninner, som også har hjulpet meg selvom han ble større. "De alle" hadde nok ikke giddet å sittet barnevakt for meg når sønnen min ble 3 år og oppover Så TS, ikke belag deg på venninner som barnevakt Det er stas med en gang, så går livene deres videre, de flytter, studerer osv.
Gjest AnonymBruker Skrevet 11. april 2010 #133 Skrevet 11. april 2010 TS virker regelrett desillusjonert.
Gjest Erre mulig... Skrevet 11. april 2010 #134 Skrevet 11. april 2010 Greit nok at du har lyst på barn, men bruk hue littegranne da... Jeg er snart 30, har samboer og en liten sønn på snart 3. Vi bor i borettslagsleilighet, og for to år siden fikk jeg, sammen med ca 200 andre, sparken. Samboer og jeg ønsker oss så inderlig et barn til, men vi MÅ vente en god stund til. Fordi: -Jeg går på yrkesrettet attføring, dvs at jeg stresser som et helvete for å bli fort ferdig med utdannelsen jeg har fått av NAV, for å kunne få meg en ORDENTELIG jobb. En lønningsslipp som gjør at det faktisk er mulig å få ting til å gå rundt. -Vi vil gjerne være i stand til å ta best mulig vare på de barna vi setter til verden. For at jeg skal ha rett til penger det året jeg skal gå hjemme med et barn, må jeg jo ha jobbet minst 6 mnd av svangerskapet. (Nei, NAV teller ikke som en jobb...) -Husleia på leiligheten er nå så høy at vi sliter med å få solgt. Vi har innsett at vi må finne et sted å bo der vi kan EIE SELV, slik at vi har en stabil økonomi, dvs at vi vet med sikkerhet hvor mye vi skal betale til banken hver måned. Ja, vi har lyst på barn nå med en gang. Men vi har tatt et valg om å vente, nettopp fordi vi vet hva som kreves for å tilby barnet en rolig og stabil tilværelse. Vår sønn lider overhodet ingen nød eller overlast, men et barn til nå er ikke lurt. Så du er ikke alene om å ville ha barn, og virkelig ønske det sterkt. Men hvis du har et intenst ønske om å bli mamma, så burde du automatisk ønske å skaffe deg en stabil jobb, økonomi, et eget sted og bo... Slike ting. Hvis ikke er du rett og slett bare utrolig naiv.
Gjest AnonymBruker Skrevet 11. april 2010 #135 Skrevet 11. april 2010 (Nei, NAV teller ikke som en jobb...) Nå som yrkessrettet attføring, rehab. og midlertidig uføre er slått sammen til arbeidsavklaringspenger, får man permisjonspenger når man er under denne ytelsen.
Gjest forundra Skrevet 12. april 2010 #136 Skrevet 12. april 2010 Nå som yrkessrettet attføring, rehab. og midlertidig uføre er slått sammen til arbeidsavklaringspenger, får man permisjonspenger når man er under denne ytelsen. Men TS er jo ikke der... hun er ikke syk, hun er heller ikke for syk til å utføre en jobb for hun har ingen jobb hun har blitt for syk til å utføre.. og hun har heller ikke meldt seg arbeidsledig. Hun ønsker å bli mamma, ikke noe i veien med det ønsket egentlig. Men hun ønsker å få trygd i fra NAV det det ikke ligger noen forpliktelser til grunn for henne. Hun må gjerne furte fordi vi ikke forstår henne, men hun forstår ikke at en gang er det meningen at båndet mellom henne og foreldrene skal brytes og hun skal klare seg selv. Nå bor hun hos foreldrene, ingen husleie og i tillegg forventer hun at hvis det blir knapt med penger når babyen kommer så vil foreldrene stille opp. Hun blir sikkert en god mor, men som menneske er hun veldig umoden.
Gjest Enny Skrevet 14. april 2010 #137 Skrevet 14. april 2010 (endret) Glem det Endret 14. april 2010 av Enny
Gjest AnonymBruker Skrevet 14. april 2010 #138 Skrevet 14. april 2010 Nei, for man hadde ikke rett på fødselspenger når man gikk på rehab. men man har det NÅ.
Gjest AnonymBruker Skrevet 14. april 2010 #139 Skrevet 14. april 2010 Så ikke at du endret innlegget ditt før jeg hadde svart..
Gjest Enny Skrevet 14. april 2010 #140 Skrevet 14. april 2010 Nei, for man hadde ikke rett på fødselspenger når man gikk på rehab. men man har det NÅ. Jeg leste over og skjønte da hva du mente, så derfor slettet jeg det jeg skrev. Beklager.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå