Gå til innhold

Vil bli ung mamma

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Er du litt dum?

Hvis du leser hva jeg faktisk har skrevet..så skriver jeg at NÅR man først skal PLANLEGGE å bli gravid, da bør visse ting være på stell.

Endret av Brunette88
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke alt kan planlegges da di ku.

Er du tilbakestående, gjest?

Skrevet

Hadde TS blitt gravid, uten at det var planlagt, hadde saken stillt seg annerledes!

Gjest AnneShirley
Skrevet

Hadde TS blitt gravid, uten at det var planlagt, hadde saken stillt seg annerledes!

Absolutt. Det tror jeg vi alle er enige om. Uhell og beviste valg er to vidt forskjellige ting -på de fleste områder.

Gjest gjest
Skrevet

Jeg tror vel neppe Ts vil fortelle oss sannheten hva møte på NAV resulterer i....

Gjest Mysticgirl
Skrevet

Du får kun engangsstønad, utbetales en gang og den er vel rundt 40 000kr. Så får du eventuellt bostøtte om dere har dårlig økonomi. Du får kontantstøtte på ca 3200kr mnd fra barnet er fylt 1 år til det er 3 år.Og du får ordinær barnetrygd for ett barn som er på ca 900kr mnd.

Du får ikke noe ordinær trygd,foruten om sosialstønad. Men da må du stå arbeidsledig og ta alt av jobber du blir tilbudt. Hvis du ikke gjør det, stopper de stønaden.

Det eneste du kan gjøre for å sikre deg økonomisk er å flytte alene om du ikke vil jobbe. Da blir du alenemor. Da kan du få overgangsstønad på ca 10 000kr måneden pluss barnetrygd og en ekstra barnetrygd. Da må far betale bidrag til deg og, som regnes ut etter hans inntekt og samvær med barnet.

Minstebidrag pr mnd er vel rundt 1300kr pr unge.

Overgangsstønad utbetales kun i 3 år. Så etter det må du uansett komme deg i jobb

Skrevet

Dette er nevnt før, men å utnytte systemet så mye er vel litt på kanten....??

Skrevet

Du får kun engangsstønad, utbetales en gang og den er vel rundt 40 000kr. Så får du eventuellt bostøtte om dere har dårlig økonomi. Du får kontantstøtte på ca 3200kr mnd fra barnet er fylt 1 år til det er 3 år.Og du får ordinær barnetrygd for ett barn som er på ca 900kr mnd.

Du får ikke noe ordinær trygd,foruten om sosialstønad. Men da må du stå arbeidsledig og ta alt av jobber du blir tilbudt. Hvis du ikke gjør det, stopper de stønaden.

Det eneste du kan gjøre for å sikre deg økonomisk er å flytte alene om du ikke vil jobbe. Da blir du alenemor. Da kan du få overgangsstønad på ca 10 000kr måneden pluss barnetrygd og en ekstra barnetrygd. Da må far betale bidrag til deg og, som regnes ut etter hans inntekt og samvær med barnet.

Minstebidrag pr mnd er vel rundt 1300kr pr unge.

Overgangsstønad utbetales kun i 3 år. Så etter det må du uansett komme deg i jobb

Engangsstønaden er på 35 200 kr ca :)

Skrevet

Du får kun engangsstønad, utbetales en gang og den er vel rundt 40 000kr. Så får du eventuellt bostøtte om dere har dårlig økonomi.

Man får ikke bostøtte når man bor gratis i kjelleren til mor og far, uansett hvor dårlig økonomi man har.

Skrevet (endret)

Jeg er en av de som mener at når man først skal begynne å PLANLEGGE å få barn, så bør man nesten ha en utdannelse på plass, en fast inntekt, og et EGET hjem.

Jeg er i utgangpunktet enig med deg, men det kan skje uforutsette ting. Jeg mistet jobben da jeg var 6 mnd gravid, og samboer gikk uten jobb nesten hele vinteren pga. finanskrisen. Dette skapte selvsagt en veldig vanskelig situasjon for oss økonomisk. Dette var noe vi ikke kunne ha visst om på forhånd. Så ikke døm på forhånd om ting ikke skulle være "perfekt" lagt opp selv om barnet er planlagt.

Endret av Harlekin
Skrevet

jeg skjønner godt at du ønsker å bli ung mor. det vil jeg og. jeg er 22 nå og tenker at jeg har 3 -4 år på meg og jeg vil fortsatt være en ung mor.

kjæresten din er 29 år, og har ikke jobb. har han utdannelse? har du utdannelse, nei. dere må tenke på deres egen fremtid før dere tenker på andre. jeg har hatt lyst på barn siden jeg var 16 -17 år. da jeg var 20 var jeg klar, men jeg er glad for at jeg ikke har barn enda. du har hele livet foran deg, og 7 år igjen før du blir det du vil kalle en "gammel mor". når man tenker på å sette et barn til verden er det viktig at man klarer seg selv først. tenk på at det koster minimum 1 million kr å oppfostre et barn. er det ikke greit å ta litt utdannelse først før du skal dele ut en sånn sum? jeg mener at det er egoistisk å sette et barn til live hvis penger er med i beregningen. man kan ikke tenke slik. dette er en avgjørelse som kommer til å prege deg resten av livet. jeg sier ikke at du ikke skal få barn noen gang, men tenk på deg selv først!

min tanke er at først skal jeg bli ferdig med utdannelsen, finne meg en jobb å få bedre råd. så skal jeg kose meg litt med min nye tilværelse og spare opp noen penger som kan komme godt med når barna mine kommer til verden.

det jeg prøver å si er: tenke først og fremst på barnet ditt, ikke på hva du vil. jeg liker ikke at kjæresten din som er 29 år, uten jobb, er med på denne beslutningen. dersom du ikke finner deg en fast jobb som du kan holde på de neste 6 månedene har du ingen rettigheter for permisjonspenger. dessuten vil jeg råde deg til å bli ferdig med å være barn før du får barn selv. lek og ha det morro. det er ikke verdensundergang dersom du drøyer barneplanene i noen år til.

vær så snill, ikke tenk på deg selv, tenk på barnet ditt!

Gjest nobilian
Skrevet

Syns folk er utrolig dømmende og patetiske.. herregud dere burde være glad for at noen i dette landet vil satse på familie, ikke bare jobbing..

Ville blitt glad om du hadde satset på jobb i tillegg så jeg slapp å betale for familien din. Jeg har egen familie å betale for.

Ingen har lyst til å betale skatt for at du skal kunne dasse hjemme uten å bidra med noe som helst. At du ikke skjønner noe så opplagt viser veldig tydelig at du er umoden.

Gjest Morna Jens
Skrevet

For og sette det litt på spissen så har vel JEG krav på trygd når snøhulemannen får det.

Dette argumentet hadde jeg faktisk litt sans for ;-) Morna Jens!

Gjest Gjest med lættis
Skrevet

Forslag: Skaff deg et hamster eller en rotte eller noe først. Se om du takler det!

tviler på at du i det hele tatt har råd til det. Eller vett nok i hue til at det stakkars dyret klarer seg.

Et spørsmål jeg gjerne vil ha svar på av deg TS. Har du tenkt på hva som er det beste for barnet du får?

Skrevet

Det her var innmari god underholdning :popcorn:

Skrevet

Jeg er i utgangpunktet enig med deg, men det kan skje uforutsette ting. Jeg mistet jobben da jeg var 6 mnd gravid, og samboer gikk uten jobb nesten hele vinteren pga. finanskrisen. Dette skapte selvsagt en veldig vanskelig situasjon for oss økonomisk. Dette var noe vi ikke kunne ha visst om på forhånd. Så ikke døm på forhånd om ting ikke skulle være "perfekt" lagt opp selv om barnet er planlagt.

Selvfølgelig kan det skje uforutsette ting.. men det er ikke det vi diskuterer nå. Synes bare at det er bak mål å planlegge det å få et barn når man er i en sånn situasjon som trådstarter.

Er da ikke helt naiv å tror at alt, alltids blir som planlagt. Utifra det jeg skrev så synes jeg at det er litt teit å påstå at jeg dømmer noen for ting som man ikke kan forutse.

Skrevet

Haha, jeg vet ikke om jeg skal grine eller le. Hvilken jente i din alder blir ikke litt verpesjuk? Og hvem tror ikke de har møtt "faren til sine framtidige barn" i den alderen? Jeg trodde det jeg også. Gleder meg til du går på en smell!

Heldigvis har MINE foreldre oppdratt meg riktig. Jeg skal tjene mine egne penger og ikke snylte på samfunnet....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...