Gjest Blubberella Skrevet 7. april 2010 #61 Skrevet 7. april 2010 Jeg var på jentevorspiel en gang der det var flere unge mødre, hvorav en nettopp hadde fått og en vurderte å få en til. De skrøt faktisk av hvor lett det var å få ca 20 000 kr i måneden fra staten, bare ved å få en unge eller to. De skrøt også av at de kunne bare sulle rundt om dagene og kose seg med barna, og slapp å jobbe... Vi andre jentene på festen, enten i jobb eller fattige studenter ble rimelig provosert over hvor enkelt disse bertene tydeligvis kom seg til penger ved å gjøre ingenting... I utgangspunktet har man rett på svært lite hvis man aldri har jobbet, men det er jo tydelig at enkelte vet hvordan de skal lure til seg penger! Dessverre! Det verste er at de som virkelig trenger økonomisk hjelp eller uføretrygd blir uglesett og mistrodd på grunn av sånne umodne, late jenter...
Gjest AnonymBruker Skrevet 7. april 2010 #62 Skrevet 7. april 2010 Jeg var på jentevorspiel en gang der det var flere unge mødre, hvorav en nettopp hadde fått og en vurderte å få en til. De skrøt faktisk av hvor lett det var å få ca 20 000 kr i måneden fra staten, bare ved å få en unge eller to. De skrøt også av at de kunne bare sulle rundt om dagene og kose seg med barna, og slapp å jobbe... Vi andre jentene på festen, enten i jobb eller fattige studenter ble rimelig provosert over hvor enkelt disse bertene tydeligvis kom seg til penger ved å gjøre ingenting... I utgangspunktet har man rett på svært lite hvis man aldri har jobbet, men det er jo tydelig at enkelte vet hvordan de skal lure til seg penger! Dessverre! Det verste er at de som virkelig trenger økonomisk hjelp eller uføretrygd blir uglesett og mistrodd på grunn av sånne umodne, late jenter... Jeg er helt enig med deg! Selv så er jeg student med barn, tok ikke ut noe permisjon heller. Dette året er jenta mi 2år, og jeg får ikke en krone ekstra fra staten(har lånekassestøtte som alle andre studenter). Har ved hjelp av beinhard sparing og arbeid klart(sammen med samboern) å kjøpe en billig, ok leilighet i byen her. Mange som møter meg tror jeg lever av stønader fra NAV, men det gjør jeg ikke! Er så lei unge alenemødre uten ambisjoner som får støtte opp i ræva fra staten for å sitte hjemme å se på Glamour!!!!!!!!!! hilsen ung studine med barn. Godt å få ut litt krutt! Nå skal jeg begynne å lese igjen.
Gjest Vilma Skrevet 7. april 2010 #63 Skrevet 7. april 2010 Jeg var på jentevorspiel en gang der det var flere unge mødre, hvorav en nettopp hadde fått og en vurderte å få en til. De skrøt faktisk av hvor lett det var å få ca 20 000 kr i måneden fra staten, bare ved å få en unge eller to. De skrøt også av at de kunne bare sulle rundt om dagene og kose seg med barna, og slapp å jobbe... Vi andre jentene på festen, enten i jobb eller fattige studenter ble rimelig provosert over hvor enkelt disse bertene tydeligvis kom seg til penger ved å gjøre ingenting... I utgangspunktet har man rett på svært lite hvis man aldri har jobbet, men det er jo tydelig at enkelte vet hvordan de skal lure til seg penger! Dessverre! Det verste er at de som virkelig trenger økonomisk hjelp eller uføretrygd blir uglesett og mistrodd på grunn av sånne umodne, late jenter... Problemet til ts er at hun må bli alenemor for å få disse pengene. Så lenge hun har samboer må hun forsørge seg selv.
~white lady~ Skrevet 7. april 2010 #64 Skrevet 7. april 2010 Du får støtte fra NAV!!! Jeg har selv attføring og får betalt utdannelse, har ikke jobbet før og har heller ingen egentlig sykom bortsett fra mild depresjon, og lite motivasjon. Jeg er 20 år. NAV er pliktig til å hjelpe alle som bor i norge og ikke kan forsørge seg selv, dessuten kan du søke bostøtte fra husbanken og det hjelper ganske mye. Har to venniner som er alenemødre 20 /22år og får støtte fra NAV, de greier seg kjempe bra, så det er ingenting i veien for at du også skal klare det. du har jo også en mann som kan hjelpe deg og det gjør jo også alt litt enklere. Jøss, får du betalt utdannelse fordi du har en mild depresjon?? Den legen din burde fått...sparken.
Gjest Gjest Skrevet 8. april 2010 #65 Skrevet 8. april 2010 Jeg synes det er uansvarlig å planlegge å få barn med bare støtte fra nav.Hvis mannen jobbet,eller du hadde hatt jobb før så du kunne få permisjonspenger og dagpenger så hadde det jo vært noe annet.Det er fint å være ung mamma men ikke for enhver pris,og hvis man blir ung mamma uten å aldri ha jobbet før det høres litt "risikabelt" ut.Det er ikke så lett og bare få et barn og tenke at man får støtte fra nav. Litt under 1000 kroner i barnetrygd og under 4000 i kontantstøtte etter barnet er blitt 1 år. Det vil si under 5000 kr i måneden. Og hvis mannen ikke har noen inntekt eller støtte da blir det ikke mye penger igjen og dere vil ikke kunne flytte for dere selv på en stund.
Gjest AnonymBruker Skrevet 8. april 2010 #66 Skrevet 8. april 2010 Jeg anbefaler også TS å vente litt med å få barn, det betyr ikke at hun trenger å vente til hun blir 40. Det er et liv etter fylte 20 år også. Barnetrygd og engangsstønad er det du får å leve av. Attføring som noen nevner følger det også forpliktelser med, det er ikke sånn at du bare kan gå hjemme og slappe av med attføring. For det er jo meningen at man skal finne noe å attføres til, og uten arbeidsinntekt fra før så blir det minstesatsen der og attføring har vel ofte med sykdom å gjøre. Og du er jo ikke syk. Ellers er jeg betenkt over samboeren din som ønsker å bli uføretrygdet i en alder av 28, hvor mange års arbeidserfaring har han og hvor mange års opptjening av lønn har han? Det blir ikke fett å leve av det. Og ryggplager, det er det mange som sliter med men som likevel jobber. Jeg har kroniske ryggplager, revmatisme, men jobber likevel.
Gjest Olsen Skrevet 8. april 2010 #67 Skrevet 8. april 2010 På samme måte som du sjekker ut hva du har krav på fra fellesskapet, håper jeg du sjekker ut hva som kreves av deg fra fellesskapet. Det er ingen ting som heter "standard" trygd eller "vanlig" trygd. Det fins ulike trygdeordninger for ulike situasjoner som oppstår. Noen får ut mye av fellesskapets penger uten å ha noen planer om å bidra selv. Det setter de som virkelig har behov for disse pengene på grunn av reell sykdom i et dårlig lys. Den holdningen som vises av trådstarter setter i tillegg unge mødre i et dårlig lys. Av hensyn til kommende barn bør du og din samboer vente (en god del år) med å planlegge barn. Voksne folk klarer å utsette behov, også akutte babyønsker.
Mohini Skrevet 8. april 2010 #68 Skrevet 8. april 2010 Det er sånne jenter som TS som ødelegger ryktet til oss unge mødre som faktisk har litt vett i hodet!
Gjest Silvermist Skrevet 8. april 2010 #69 Skrevet 8. april 2010 Dette er første gang jeg har dratt en "mine skattepenger", men jeg blir UTROLIG provosert over at du vil bruke mine skattepenger til å finansiere at du som ung og fullt arbeidsfør jente skal sitte hjemme på r**en og leke barn og hus!! Skjerp deg!!!!!!
Gjest AnonymBruker Skrevet 8. april 2010 #70 Skrevet 8. april 2010 Hei.. Jente på 19 her, ifra Østfold. Har utrolig lyst å bli mamma.. Typen min tenker det samme, han er 29 og klar for å starte familie.. Har vært sammen i snart 8 mnd nå. Elsker hverandre. Vi tenker å begynne og prøve nå. Har lyst og være unge foreldre. Men er usikker på det økonomiske.. Han har jobbet noen år, har vært uten fast jobb en stund. Får noen jobber via Manpower. Men er vanskelig og si hvordan situasjonen kommertil å bli framover. Han har også vondt i ryggen, sliter med dette. Kansje uføretrygdet i framtida. Jeg har et år fra helse og sosial og nesten ett halvt år fra barn og ungdom. Har friår nå. Har lyst å satse på familie, har alltid ville vært ung mamma. Lurer på hvilken støtte jeg kan få fra NAV, trygd osv. Skjønner ikke helt systemet.. Har vært inne på nettsida men ble ikke noe klokere. Dobbel barnetrygd hvis vi ikke bor sammen, men det gjør vi.. Bor i kjelleren til mine foreldre. Men hva med svangerskapet , hva skal jeg forsørge meg med da. Hva har jeg egentlig krav på, og barnet når det kommer.. Huff burde kanskje tatt turen på NAV og fått høre selv. Men fint om noen vet litt om dette eller har vært i samme båt.. Det som skremmer meg med deg er at du ligger laaaaangt bak i løypa i forhold til meg, mens DU faktisk er den som tenker på å få barn. Jeg har samboer som jobber 5 dager i uka + overtid, jeg studerer OG har deltidsjobb, vi leier leilighet, betaler skatt og synes VI har alt for lite "på plass" til å begynne å TENKE på barn engang. Du er jo egentlig slik som jeg var da jeg var 14. Kjæreste uten jobb, jeg uten jobb og BOR HOS MAMMA OG PAPPA. Dessuten burde man aldri få barn med noen man ikke har bodd med. Og siden dere da ikke har råd til å bo sammen så burde dere ikke få barn. Vær så snill, voks opp! Det er jenter som deg som gjør at jenter som MEG ikke blir tatt alvorlig. "Du er bare så og så gammel, du er ikke moden enda". Vel, du ER ikke moden enda og barnet ditt fortjener bedre. Hilsen jente 21.
Nimorna Skrevet 8. april 2010 #71 Skrevet 8. april 2010 Det er sånne jenter som TS som ødelegger ryktet til oss unge mødre som faktisk har litt vett i hodet! Ja, helt enig. En arbeidskollega fikk barn da hun var 16, men hun satte seg ikke ned på ræv av den grunn. Hun har hele tiden ønsket å forsørge seg selv. Slike unge mødre står det repekt av, men dessverre er det jentunger som TS som drar ryktet til ansvarlige unge mødre ned i søla.
Gjest Ts Skrevet 8. april 2010 #72 Skrevet 8. april 2010 ts her.. rimelig forbannet nå.. Er ikke umoden. Er utrolig klar for og bli mamma. Er en utrolig meningsfull jobb.. Har bestemt oss. Vi vil ha barn sammen. Har begynt og prøve nå de seneste dagene.. håper det skjer noe snart!! Skal ned på nav neste uke. Håper og få noen gode svar. Her er jo alle bare ute etter å kritisere.. Min kjære sliter veldig med ryggen. Håper vi får han uføretrygda så han slipper å slite m dette på jobb. Vet det blir lite å rutte med men vi trenger ikke så mye.. mat til oss og babyen, bleier.. litt kos i helgene.. skal nok klare oss. Med tida tenker jeg og kanskje begynne på nytt på barn og ungdom.. tror det kan være det rette for meg. Og da kanskje en jobb m tida. Vil uansett ikke svikte ungen min, skal gi den alt den trenger. Hvis det er krise kan sikkert foreldre hjelpe til med penger. Og har mange venner som vil sitte barnevakt også Syns folk er utrolig dømmende og patetiske.. herregud dere burde være glad for at noen i dette landet vil satse på familie, ikke bare jobbing..
Gjest Elmatt Skrevet 8. april 2010 #73 Skrevet 8. april 2010 Bevare meg vel, dette må da være tøys! Dere og en baby trenger kanskje ikke så mye, men babyen vokser og trenger klær, barnehage, sportsutstyr og sykkel. På ei uføretrygd skal nok det bli smalhans, og du kan da ikke i ramme alvor mene at vi andre skal betale dette for ditt barn?
Gjest Iril Skrevet 8. april 2010 #74 Skrevet 8. april 2010 Vet det blir lite å rutte med men vi trenger ikke så mye.. mat til oss og babyen, bleier.. litt kos i helgene.. Med én uføretrygd, blir det ikke noe kos i helgene engang.. Dere kommer nok til å slite når det gjelder mat til dere også..
Gjest SmallTalk Skrevet 8. april 2010 #75 Skrevet 8. april 2010 ts her.. rimelig forbannet nå.. Er ikke umoden. Er utrolig klar for og bli mamma. Er en utrolig meningsfull jobb.. Har bestemt oss. Vi vil ha barn sammen. Har begynt og prøve nå de seneste dagene.. håper det skjer noe snart!! Skal ned på nav neste uke. Håper og få noen gode svar. Her er jo alle bare ute etter å kritisere.. Min kjære sliter veldig med ryggen. Håper vi får han uføretrygda så han slipper å slite m dette på jobb. Vet det blir lite å rutte med men vi trenger ikke så mye.. mat til oss og babyen, bleier.. litt kos i helgene.. skal nok klare oss. Med tida tenker jeg og kanskje begynne på nytt på barn og ungdom.. tror det kan være det rette for meg. Og da kanskje en jobb m tida. Vil uansett ikke svikte ungen min, skal gi den alt den trenger. Hvis det er krise kan sikkert foreldre hjelpe til med penger. Og har mange venner som vil sitte barnevakt også Syns folk er utrolig dømmende og patetiske.. herregud dere burde være glad for at noen i dette landet vil satse på familie, ikke bare jobbing.. Vet du hva? Med måten du fremstår her på, så ber du om å bli kritisert. Du lurer på hva du vil få i støtte, og du får seriøse svar. Engangsstødnad og barnetrygd. Dette blir under 50.000 tilsammen i løpet av et år. Og når du spør om du ikke vil ha krav på trygd, så får du til svar at det eneste du har krav på er barnetrygd. Og da presterer du å si at NAV kan da ikke la et barn sulte ihjel! Vel, det er noe du burde tenkt på før du fant ut at det ikke er så lukurativt å være trygdesnylter. Også blir du sur når vi sier at du får skaffe deg en jobb for å forsørge deg og ungen din. Og klarer du å si at å være mamma er en meningsfylt jobb! Nei, ærlig talt. Å være mamma er ikke en jobb. Og staten skal ikke betale for at du ikke har selvdisiplin nok til å styre eggstokkene dine noen år.
Gjest Huffsa Skrevet 8. april 2010 #76 Skrevet 8. april 2010 Jeg blir direkte uvel av holdningene dine, TS. Jeg krysser fingre og tær for at det ikke klaffer før om 5-6-7 år. Stakkars barn som kommer til verden med en trygdesnylter som mor.
Rosebud Skrevet 8. april 2010 #77 Skrevet 8. april 2010 Syns folk er utrolig dømmende og patetiske.. herregud dere burde være glad for at noen i dette landet vil satse på familie, ikke bare jobbing.. Hehe, du ser jo hvor glade folk blir for at du vil sette deg ned uten å gjøre noe som helst og snylte på våre skattepenger. Ja, jøss, jobber gjerne jeg, så du kan slippe unna Man setter ikke et barn til verden når man ikke har noen forutsetninger for å forsørge det! Og ingen utdannelse eller jobbutsikter heller.... Nei vet du hva, det er langt på sikt du eventulet kommer til å tjene penger, og da er det forferdelig uansvarlig å få en baby. Skjønner at du gjerne vil det, men dessverre er verden mer komplisert enn som så, og det forventes at en som skal planlegge å få en unge ikke oppfører seg som en liten unge selv; "vil ha NÅÅÅ!". Ta å skjerp deg da, gjør ferdig skolen først, og jobb en stund før du gjør dette. Det vil være det beste for dere alle, og spesielt ungen som er uskyldig i alt dette!
~white lady~ Skrevet 8. april 2010 #78 Skrevet 8. april 2010 ts her.. rimelig forbannet nå.. Er ikke umoden. Er utrolig klar for og bli mamma. Er en utrolig meningsfull jobb..mange nittenåringer kjenner at det rasler i eggstokkene, dette er biologisk naturlig, men det betyr ikke at det er økonomisk fornuftig alltid! Har bestemt oss. Vi vil ha barn sammen. Har begynt og prøve nå de seneste dagene.. håper det skjer noe snart!! Hva sier samboeren din om det økonomiske da? Sitter han også og håper på at et pengetre skal vokse opp i hagen? Skal ned på nav neste uke. Håper og få noen gode svar. Her er jo alle bare ute etter å kritisere..Ikke regn med å bli tatt imot med åpne armer på Nav. De ser ikke blidt på unge, friske mennesker som ikke gidder å jobbe. Hvorfor kan du ikke i det minste jobbe et halvt år så du får tjent opp retten til foreldrepenger?? Ta deg jobb i en kiosk eller som regjøringshjelp, hva som helst! Min kjære sliter veldig med ryggen. Håper vi får han uføretrygda så han slipper å slite m dette på jobb. Vet det blir lite å rutte med men vi trenger ikke så mye.. mat til oss og babyen, bleier.. litt kos i helgene.. skal nok klare oss.Har dere satt opp et budsjett på hva dere faktisk bruker av penger i måneden? For ikke å snakke om hva dere kommer til å trenge når en eventuell baby kommer. Vet du hvor mye han ville fått utbetalt i uføretrygd? Med tida tenker jeg og kanskje begynne på nytt på barn og ungdom.. tror det kan være det rette for meg. Og da kanskje en jobb m tida. Vil uansett ikke svikte ungen min, skal gi den alt den trenger.Og det tror du at du har penger til? Hva når han som tiåring kommer og vil ha Ipod eller noe lignende fordi alle andre i klassen har det, og du må skuffe han med å si; Nei, desverre, disse fem hundre kronene må gå til mat denne uka. Hvis det er krise kan sikkert foreldre hjelpe til med penger. Og har mange venner som vil sitte barnevakt også http://forum.kvinneguiden.no/uploads//emoticons/default_Happy.gif' alt=':)'>Det er veldig, forferdelig dumt å basere seg på hjelp utenfra. Hva om foreldrene dine får en skikkelig baksmell på skatten til neste år? Hva om de rett og slett ikke VIL hjelpe dere, voksne mennesker til livsopphold? Syns folk er utrolig dømmende og patetiske.. herregud dere burde være glad for at noen i dette landet vil satse på familie, ikke bare jobbing..De fleste satser på begge deler, og det burde virkelig du også gjøre. Det er tøft, det er slitsomt, og man skulle ønske man kunne se mer til ungene sine- men vet du hva? Man gjør det fordi man vil bidra til felleskapet, fordi man vet at velferdsstaten ville gå nedenom og hjem om alle skulle sitte hjemme og kreve "vanlig" trygd. Nå har du fått ting inn med teskje, og om det ikke går opp et lys for deg nå så vil det aldri gjøre det. Lykke til!
addict Skrevet 8. april 2010 #79 Skrevet 8. april 2010 ts her.. rimelig forbannet nå.. Er ikke umoden. Er utrolig klar for og bli mamma. Er en utrolig meningsfull jobb.. Har bestemt oss. Vi vil ha barn sammen. Har begynt og prøve nå de seneste dagene.. håper det skjer noe snart!! Skal ned på nav neste uke. Håper og få noen gode svar. Her er jo alle bare ute etter å kritisere.. Min kjære sliter veldig med ryggen. Håper vi får han uføretrygda så han slipper å slite m dette på jobb. Vet det blir lite å rutte med men vi trenger ikke så mye.. mat til oss og babyen, bleier.. litt kos i helgene.. skal nok klare oss. Med tida tenker jeg og kanskje begynne på nytt på barn og ungdom.. tror det kan være det rette for meg. Og da kanskje en jobb m tida. Vil uansett ikke svikte ungen min, skal gi den alt den trenger. Hvis det er krise kan sikkert foreldre hjelpe til med penger. Og har mange venner som vil sitte barnevakt også Syns folk er utrolig dømmende og patetiske.. herregud dere burde være glad for at noen i dette landet vil satse på familie, ikke bare jobbing.. Hahahaha, jeg må le av deg TS Du har virkelig ingen virkelighetslogikk i hjernen din Jeg er like gammel som deg (fylte 20 for en uke siden), har en samboer på 25 år, har fått penger fra NAV de siste 2 årene (jeg har gått på rehabiliteringspenger fordi jeg ikke har vært i stand til å jobbe), har ikke fullført VGS og nå er jeg gravid altså i akkurat samme situasjon som deg, bare med litt mer fornuft Vårt barn var ikke planlagt, bare så det er sagt. Og vi har allerede bodd sammen i over 2 år. Så kommer det morsomme: selv om jeg er GRAVID og venter BARN, så KUTTES STØTTEN MIN om ikke mange måneder, fordi jeg faktisk ikke fyller kravene for å få penger lenger NAV deler ikke ut penger fordi jeg er gravid eller fordi jeg velger å bære fram barnet, jeg kan ikke regne med å sitte på ræva å motta penger sånn uten videre. SELV om jeg har vært syk og har gode grunner til å ikke ha jobbet eller gått skole. Du får ikke penger fordi du er lat Hvordan løser vi det? Samboer må forsørge oss. Han har vært arbeidssøkende i 6 mnd nå, og enda ikke fått noe. Han har en deltidsjobb, men den får ikke inn nok penger. Det blir nok kassa på rimi på han om han ikke får noe annet snart, selv om det er en "drittjobb". Jeg har også fått meg en liten deltidsjobb nå, men har ikke fått opparbeidet rett til foreldrepenger. Jeg tar også opp fag til privatist. Når ungen begynner i barnehage, så skal jeg begynne på VGS med 16-åringene, ta noen fag til privatist og JOBBE. Ikke akkurat en drømmesituasjon, og det kommer til å bli hardt. Men jeg har ihvertfall vett nok i huet til å vite at man må jobbe og bidra til samfunnet. Det er ikke en dans på roser å bli gravid som 19-åring uten utdannelse eller jobb. Kjipt for deg at du tydligvis er for dum til å fatte det. Lykke til med uføretrygda til typen, det blir nok neppe noe mer utbetalt i mnd enn samboeren min har hatt i det siste, og det er langt ifra nok Hvis du søker på sifos standardbudsjett, så ser du også at UTENOM husleie og strøm og slike ting, så krever en familie på 3 en inntekt på 14 000 kr i mnd. Dette er også uten utgifter på bil. Stå på, du har jo tross alt foreldre som kan "bidra om det blir trangt" og venninner som kan sitte barnevakt! Da har dere visst alt dere trenger
Gjesten Skrevet 8. april 2010 #80 Skrevet 8. april 2010 "Mamma kan hjelpe til med penger, og vennene mine sitter barnevakt" Hører du ikke selv hvor tullete dette er? Du kan ikke planlegge å få barn hvis det er sansynlig at du må låne penger av foreldrene dine. Du er NITTEN år gammel. Jeg vet det føles som "gammel dame" men du er da vitterlig så vidt voksen. Du har vært sammen med kjæresten din i 8 måneder - det føles som en evighet for deg, men jeg kan garantere at det er det IKKE. Du må da skjønne (beklager nedlatende tone, men det finnes ingen vei utenom) at når du er 19 år gammel og ikke har fullført vgs, så er det ikke en god idé å få barn? Har du tenkt over hvor fort småbarn vokser? Du må kjøpe nye klær nesten hele tiden, bleier er dyrt, og med en uføretrygdet mann kommer dere til å sulte. Å påstå at du "satser på familie" er noe av det dummeste du har hørt, du leter etter enkle utveier og prøver å bli tatt seriøst. Hvis du virkelig hadde satset på familie, ville du ventet til du hadde mulighet til å gi barnet ditt mer enn hva som er absolutt nødvendig for å overleve. Dere vil aldri ha råd til å dra på ferie, sannsynligvis knapt nok en kinotur på det du og samboeren din har å rutte med. Du sier vi kritiserer, men det er et galt perspektiv. Vi har gitt deg seriøse svar på alle spørsmålene dine. Det vi gjør er å prøve å få deg til å innse at det du snakker om er på grensen til galskap. Det er ikke kritikk, det er en realitetsorientering. Hvis du ikke hadde vært så sint for at vi ikke er enige med deg, ville du klart å se at vi faktisk foreslår det som er til ditt eget - og ditt fremtidige barns - beste.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå