Gå til innhold

Vil bli ung mamma

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Ikke at jeg støtter TS' straka veg til White Trash City, men..

Standard trygd har hun vel også "krav" på? Jeg mener, dette er vel noe alle arbeidssky mennesker får utbetalt. Dessuten lar vel ikke NAV en baby sulte heller.

Muligens rett på sosial stønad, men arbeidsledighetstrygd får hun ikke.

Videoannonse
Annonse
Gjest Tulla
Skrevet

Men har vel krav på vanlig trygd vel.

Hva er "vanlig trygd"?

Du har ikke opparbeidet deg noen rettigheter (ut fra hva jeg kan forstå av startinnlegget ditt) og har ikke krav på noe som helst, utover det som allerede er sagt.

Men jeg må si meg enig men ei lengre oppe, dette er nok en trolletråd!

Skrevet

Standard trygd har hun vel også "krav" på? Jeg mener, dette er vel noe alle arbeidssky mennesker får utbetalt. Dessuten lar vel ikke NAV en baby sulte heller.

Regner med at det er dagpenger du tenker på? Da må du faktisk ha blitt arbeidsledig. Det vil si at du først har jobbet og så mistet jobben av en eller annen grunn. Og du må da stå som arbeidsøker og de sender deg ut på intervjuer. Passer ikke best å bli gravid da kanskje?

Ellers må man på sosialen og jeg ville vel tenke at man får beskjed om å få deg en jobb der også.

Er ganske mørkt i toppen syns jeg ts, når du planlegger å få barn når du ikke kan forsørge deg selv engang. Du er ikke i nærheten av å være klar for å få barn. Man leker med dukker som liten og sier man vil ha barn, men man er ikke klar for det ansvaret og jobben det er å være mor. Det er ikke en dukke du skal leke med nå :kjefte:

Skrevet

Jeg har vært i arbeid, og blitt sykmeldt i 11 mnd uten å få en krone av NAV, så at du som aldri har jobbet skal få trygd har jeg vanskelig for å tro.

Dersom du planlegger å bli gravid, hva med å finne deg en jobb og jobbe litt før du blir gravvid? Dersom du får deg en jobb innen tre mnd, så klarer du vel å vante et lite halvår før du blir gravid?

Du får tenke på alle fordelene med å ha en jobb også da:) feks slipper du å kjøpe hauggammal vogn til ungen din, men har faktisk økonomi til å kjøpe en nyere, som er litt kul, du kan kjøpe leker og pene klær og utstyr til barnet ditt. Det er mye som er fint å ha til babyen sin, men som du ikke får dekt via NAV. I tillegg må det være litt fint å vite at man klarte det på egen inntekt, og ikke bare fikk litt penger rett i hånda uten å jobbe for det? Det er ikke stort du får av NAV, og skal du satse på at NAV forsørger deg kommer du deg ALDRI ut av dine foreldres sokkelleilighet. Litt gøy å kunne planlegge å stå helt på egne ben også.

Noe annet du bør tenke på er å kanskje gjøre ferdig barne og ungdomsarbeiderutdannelsen din, slik at du har noe å komme tilbake til når du da kommer tilbake fra permisjon. Det er ikke så vanlig å ansette folk uten utdanning i dag...

Skrevet

nei, det er ikke noen form for trygd en har krav på! hun kan alltids melde seg som arbeidssøkende (altså arbeidsledig) hos NAV, og få utbetalt dagpenger. men siden hun aldri har jobbet, så blir ikke det noe videre å skryte av akkurat. Dessuten medfører det også en del forpliktelser....disse som TS skyr som pesten :lur: . En må søke jobber, og hvis NAV finner en jobb de mener dekker de kriteriene en selv har krysset av for, så er en pliktig til å søke, og ta jobben hvis en blir tilbydt denne. Ellers mister en retten på dagpenger.

Men å skulle bli gravid når ingen av dere har stabil inntekt, ikke har bolig sammen, eller for den del ikke klarer å se lenger enn til å bare skulle bli mamma, det er for dumt syns jeg. Barnet ber ikke om å bli født, og det har krav på både mat, et hjem, klær, legehjelp, medisiner om det skulle være nødvendig, etc. det er ikke billig å få barn, og staten (ergo alle oss andre) betaler ikke deg for at du skal få barn. dette er noe en velger helt selv, og det er dere som foreldre som har ansvar for dette barnet! ene og alene dere!

dessuten kommer våkennettene med barnet, bleieskift, mating, leking, stimulering ved at dere etterhvert kanskje må lese for barnet, leke med det. For ikke å snakke om ekstra rydding av leker, klær, klesvask, ekstra matlaging, og ekstra mathandling++. I tillegg må dere huske at alt det barnet skal ha fra de første månedene av koster. Barnevogn, klær,utstyr, stellebord, seng, bleier, egne såper, gulpekluter, stellebag,++ og dette koster også. så hvordan har dere tenkt å få dette regnestykket til å gå opp når dere ikke har penger? Det er faktisk ikke slik at staten betaler for alt dette, og betaler deg fordi du går gravid, eller betaler livsopphold for deg og barnet.Dette må dere pent dekke selv! jeg syns synd på barn som har så tankeløse foreldre. :sjenert:

ps....ung mor er du vitterlig fortsatt om du er 20-24, så å begynne nå når du er 19, ikke har utdannelse, og han ikke har jobb blir for dumt.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

nei, det er ikke noen form for trygd en har krav på! hun kan alltids melde seg som arbeidssøkende (altså arbeidsledig) hos NAV, og få utbetalt dagpenger. men siden hun aldri har jobbet, så blir ikke det noe videre å skryte av akkurat. Dessuten medfører det også en del forpliktelser....disse som TS skyr som pesten :lur: . En må søke jobber, og hvis NAV finner en jobb de mener dekker de kriteriene en selv har krysset av for, så er en pliktig til å søke, og ta jobben hvis en blir tilbydt denne. Ellers mister en retten på dagpenger.

om man aldri har jobbet er vel ikke dagpengenivået bare lite å skryte av; den er vel snarere ikkeeksisterende? Men hun kan få dagpenger selv om hun ikke har jobbet hvis hun velger å gå på kurs tror jeg, men dette er forsvinnende lite. Og det er jo begrenset hvor mange kurs man kan gå på også. :gjeiper:

Skrevet

om man aldri har jobbet er vel ikke dagpengenivået bare lite å skryte av; den er vel snarere ikkeeksisterende? Men hun kan få dagpenger selv om hun ikke har jobbet hvis hun velger å gå på kurs tror jeg, men dette er forsvinnende lite. Og det er jo begrenset hvor mange kurs man kan gå på også. :gjeiper:

hehe...I stand corrected! :gjeiper: du har så evig rett! naturlig i grunnen når jeg tenker over det. trygde ytelser er jo noe en må opparbeide seg, så uten jobb, nada utbetalt fra NAV. Så TS, få deg jobb og vær ansvarlig!

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hun får tusle en tur til sosialkontoret da. Da har hun iallfall til mat på bordet, men intet annet.

Du høres uansvarlig ut. 19 år, uten utdannelse og et friår uten å gjøre noe. Hmm. Hadde du vært mitt barn så hadde jeg forlangt at du jobbet i friåret. Betaler du husleie hos foreldrene dine? Hva lever du av i dette friåret?

Gjest gjest
Skrevet

Dette håper jeg for guds skyld bare er tull.

Hvis ikke ...så må TS være temmelig " tjukk i huet"

Skrevet

Hadde TS vært alene, så hadde hun fårr støtte. Men når det er to voksne mennesker som ikke har noen som helst form for inntekt, så tror jeg at jeg ville revurdert hele graviditeten nå.

Hva med å vente til dere er sikre på at barnet kan få nye klær når det trengs, middag på bordet hver dag, et fast sted å bo?

Jeg ble ung mor selv, men jeg var under utdanning. Man må gi noe til samfunnet for å kunne motta noe, man kan ikke sitte på ræva og vente på at det skal komme penger på konto!

Tenk litt om.........

Skrevet

Kjenner jeg blir SKIKKELIG irritert når jeg leser slike tråder som denne! Tankeløse ungdommer som ikke tenker lengre enn nesa rekker, ikke gidder å verken jobbe eller gå på skole, men som forventer at staten skal betale ut trygd i hytt og pine.... Hadde jeg vært forelderen til ts, hadde jeg vært FLAU!

Skrevet

Jeg går forsåvidt ut i fra at foreldrene hennes ikke oppmuntrer til dette ;)

Gjest strykebrett
Skrevet

Dersom du bor i kjelleren til foreldrene dine kommer de på NAV til å kanskje gi deg noen hundrelapper i uka til mat, men det er nok det hele.

Du må spørre deg selv da, vil du virkelig sitte der som førtiåring uten utdannelse eller noe, når barna har flytta ut, og du har bare ei lusen trygd og sosialbolig og ingenting å fylle dagene med? Tror du du kommer til føle deg stolt og bra med deg sjøl?

Skrevet

Dersom du bor i kjelleren til foreldrene dine kommer de på NAV til å kanskje gi deg noen hundrelapper i uka til mat, men det er nok det hele.

Du må spørre deg selv da, vil du virkelig sitte der som førtiåring uten utdannelse eller noe, når barna har flytta ut, og du har bare ei lusen trygd og sosialbolig og ingenting å fylle dagene med? Tror du du kommer til føle deg stolt og bra med deg sjøl?

Ikke at jeg støtter Ts sin tankegang her, men det er faktisk fullt mulig å ta en utdannelse selvom man har barn ;)

Det er snakk om hva man ønsker med livet sitt :)Vil man, så får man det til :)

Skrevet

Men om du er 19 år og har gått et og et halvt skoleår på vgs, da må du jo ha hatt mer enn ett friår. 19-åringer flest er jo ferdig med 3-årig vgs.

Gjest WendyClear
Skrevet

Om du begynner på skole igjen og fullfører det du har begynt med (Eller finner noe annet om det er det at du ikke trives med barne og ungdomsarbeider) kan du få stipend, etter 6 mnd på skole har en gravid elev/student krav på stipend fra lånekassen i permisjonsperioden. En må altså gå på skolen frem til permisjon. Evnt. få sykepenger dersom en ikke klarer å gå på skolen under svangerskapet.

Gjest strykebrett
Skrevet

Ikke at jeg støtter Ts sin tankegang her, men det er faktisk fullt mulig å ta en utdannelse selvom man har barn ;)

Det er snakk om hva man ønsker med livet sitt :)Vil man, så får man det til :)

Ja, det er jeg klar over, har mange flinke venner som har greid å kombinere barn og studier :)

Svaret var mer rettet til TS, som i startinnlegget antyder at hennes plan for livet er å bli mor tidlig og få uføretrygd.

Skrevet

Ja, det er jeg klar over, har mange flinke venner som har greid å kombinere barn og studier :)

Svaret var mer rettet til TS, som i startinnlegget antyder at hennes plan for livet er å bli mor tidlig og få uføretrygd.

Og det er jo typen hennes sitt mål også, for han hadde jo vondt i ryggen.

Det krever ganske mye å få uføretrygd i norge, det er svært sjelden man får det i så ung alder.

Skrevet

De finner vel ut av at det ikke var så "fett" alikevel.. Uten inntekt, uten skolegang.... Man må vel forstå at det kan bli vanskelig da eller??!

Fatter ikke at noen planlegger å leve livet sitt slik! Men alle er forskjellige ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...