~white lady~ Skrevet 8. april 2010 #81 Skrevet 8. april 2010 "Mamma kan hjelpe til med penger, og vennene mine sitter barnevakt" Hører du ikke selv hvor tullete dette er? Du kan ikke planlegge å få barn hvis det er sansynlig at du må låne penger av foreldrene dine. Du er NITTEN år gammel. Jeg vet det føles som "gammel dame" men du er da vitterlig så vidt voksen. Du har vært sammen med kjæresten din i 8 måneder - det føles som en evighet for deg, men jeg kan garantere at det er det IKKE. Du må da skjønne (beklager nedlatende tone, men det finnes ingen vei utenom) at når du er 19 år gammel og ikke har fullført vgs, så er det ikke en god idé å få barn? Har du tenkt over hvor fort småbarn vokser? Du må kjøpe nye klær nesten hele tiden, bleier er dyrt, og med en uføretrygdet mann kommer dere til å sulte. Å påstå at du "satser på familie" er noe av det dummeste du har hørt, du leter etter enkle utveier og prøver å bli tatt seriøst. Hvis du virkelig hadde satset på familie, ville du ventet til du hadde mulighet til å gi barnet ditt mer enn hva som er absolutt nødvendig for å overleve. Dere vil aldri ha råd til å dra på ferie, sannsynligvis knapt nok en kinotur på det du og samboeren din har å rutte med. Du sier vi kritiserer, men det er et galt perspektiv. Vi har gitt deg seriøse svar på alle spørsmålene dine. Det vi gjør er å prøve å få deg til å innse at det du snakker om er på grensen til galskap. Det er ikke kritikk, det er en realitetsorientering. Hvis du ikke hadde vært så sint for at vi ikke er enige med deg, ville du klart å se at vi faktisk foreslår det som er til ditt eget - og ditt fremtidige barns - beste. Amen!
Nigo-san Skrevet 8. april 2010 #82 Skrevet 8. april 2010 Hey hey hey, dere er altfor harde mot trådstarter. Det må dere ikke være. Det er jo tross alt nesten litt søtt at noen tror man kan forsørge et voksende barn på uføretrygd og bostøtte.
Gjest SmallTalk Skrevet 8. april 2010 #83 Skrevet 8. april 2010 Hey hey hey, dere er altfor harde mot trådstarter. Det må dere ikke være. Det er jo tross alt nesten litt søtt at noen tror man kan forsørge et voksende barn på uføretrygd og bostøtte. Ikke ta fra oss gleden av å knuse TS sine illusjoner, da... Dette er nesten like bra som å fortelle småbarn at nissen ikke finnes!
Gjest yojo Skrevet 8. april 2010 #84 Skrevet 8. april 2010 Jeg fikk barn endel før du "planlegger" nå, men jeg forsto faktisk at jeg måtte jobbe og stå på! Det er fordi man ønsker at barnet sitt skal få det best mulig. Som jeg har skrevet tidligere, så har jeg gått på skole siden, og har fått en høyere utdanning. Man kan ikke vente på at ting ramler i fanget på en, det skjer nemlig IKKE! REALITESORIENTERING! Greia er at man kan ikke regne med mamma'n sin, det er DU som skal forsørge barnet ditt! Når du sier slike ting så lurer jeg på hva du ikke forstår rundt dette??! Det er virkelig noe som skurrer...... VENT!
Gjest Enny Skrevet 8. april 2010 #85 Skrevet 8. april 2010 Det eneste dere har krav på er engangsstønad. Lykke til på møtet med nav.
Gjest jenteløve87 Skrevet 8. april 2010 #86 Skrevet 8. april 2010 (endret) Hei.. Jente på 19 her, ifra Østfold. Har utrolig lyst å bli mamma.. Typen min tenker det samme, han er 29 og klar for å starte familie.. Har vært sammen i snart 8 mnd nå. Elsker hverandre. Vi tenker å begynne og prøve nå. Har lyst og være unge foreldre. Men er usikker på det økonomiske.. Han har jobbet noen år, har vært uten fast jobb en stund. Får noen jobber via Manpower. Men er vanskelig og si hvordan situasjonen kommertil å bli framover. Han har også vondt i ryggen, sliter med dette. Kansje uføretrygdet i framtida. Jeg har et år fra helse og sosial og nesten ett halvt år fra barn og ungdom. Har friår nå. Har lyst å satse på familie, har alltid ville vært ung mamma. Lurer på hvilken støtte jeg kan få fra NAV, trygd osv. Skjønner ikke helt systemet.. Har vært inne på nettsida men ble ikke noe klokere. Dobbel barnetrygd hvis vi ikke bor sammen, men det gjør vi.. Bor i kjelleren til mine foreldre. Men hva med svangerskapet , hva skal jeg forsørge meg med da. Hva har jeg egentlig krav på, og barnet når det kommer.. Huff burde kanskje tatt turen på NAV og fått høre selv. Men fint om noen vet litt om dette eller har vært i samme båt.. KAn jeg spørre åpent og ærlig hvorfor du ønsker å bli mamma nå? Hva er det du gleder deg til? Hva har dere å tilby et barn som ikke ber om å bli skapt? Hva er det som ikke kan vente? Og hvorfor VIL du IKKE jobbe? Du må da forstå at du ikke får støtte fra resten av oss "normale" i samfunnet som jobber og betaler skatt, når du foreslår at det er slik vi skal bruke skattepengene? Subsidiere TENÅRINGer som har LYST PÅ barn? Men som ikke vil jobbe for det? Jeg vil gjerne høre din logikk og tankegang bak deres planlegging. Merker at jeg nesten blir litt flau over å være fra Østfold.. Endret 8. april 2010 av jenteløve87
Bestee Skrevet 8. april 2010 #87 Skrevet 8. april 2010 Hvorfor i alle dager er du ikke i stand til å ta deg en jobb slik at du i hvert fall har krav på foreldrepenger da den tid kommer?! Da kan du fortsatt få barn nå, dersom det er et must..
Gjest hogwash Skrevet 9. april 2010 #88 Skrevet 9. april 2010 Skal ned på nav neste uke. Håper og få noen gode svar. Her er jo alle bare ute etter å kritisere.. Syns folk er utrolig dømmende og patetiske.. herregud dere burde være glad for at noen i dette landet vil satse på familie, ikke bare jobbing.. Hva hadde du egentlig ventet deg når hele planen din er at resten av samfunnet skal betale for din lille familie? Du høres ikke bare litt umoden ut, du høres enten ut som en 14 åring som ikke skjønner noe av hvordan samfunnet er bygd opp eller ett troll.
bitteliten Skrevet 9. april 2010 #89 Skrevet 9. april 2010 Hei.. Jente på 19 her, ifra Østfold. Har utrolig lyst å bli mamma.. Typen min tenker det samme, han er 29 og klar for å starte familie.. Har vært sammen i snart 8 mnd nå. Elsker hverandre. Vi tenker å begynne og prøve nå. Har lyst og være unge foreldre. Men er usikker på det økonomiske.. Han har jobbet noen år, har vært uten fast jobb en stund. Får noen jobber via Manpower. Men er vanskelig og si hvordan situasjonen kommertil å bli framover. Han har også vondt i ryggen, sliter med dette. Kansje uføretrygdet i framtida. Jeg har et år fra helse og sosial og nesten ett halvt år fra barn og ungdom. Har friår nå. Har lyst å satse på familie, har alltid ville vært ung mamma. Lurer på hvilken støtte jeg kan få fra NAV, trygd osv. Skjønner ikke helt systemet.. Har vært inne på nettsida men ble ikke noe klokere. Dobbel barnetrygd hvis vi ikke bor sammen, men det gjør vi.. Bor i kjelleren til mine foreldre. Men hva med svangerskapet , hva skal jeg forsørge meg med da. Hva har jeg egentlig krav på, og barnet når det kommer.. Huff burde kanskje tatt turen på NAV og fått høre selv. Men fint om noen vet litt om dette eller har vært i samme båt.. Ja akkurat - Hva skal du forsørge deg med? Der gav du deg selv svaret på hvorfor du ikke nå bør få barn. For å oppdra og forsørge ett barn så er første bud: INNTEKT og da ikke fra det offentlige. Hva du får fra det offentlige er en ordinær barnetrygd kr 970 ca og fra barnet blir ett år kontantstøtte. For å få den sistnevnte støtten må du ha barnet hjemme og ikke i barnehage. Jeg ble også ung mor; og mitt råd til deg er: Vent og få deg en utdannelse og en sikker jobb. Hadde jeg visst det jeg vet i dag, så hadde jeg ventet uten å blunke. Ting er sikkert rosenrødt nå, men tro meg - Det endres når du og din venn blir satt på diverse utfordringer når barnet har kommet. Og i din alder, synes jeg du er ung. En forutsetning for å få ett barn og ta vare på ett barn er at man først kan forsørge seg selv.
Gjest AnonymBruker Skrevet 9. april 2010 #90 Skrevet 9. april 2010 Et "fantasi" regnskap for din fremtid: Et barn: Minimum 2000 i måneden Mat: Minimum 3000 i måneden Sted å bo: Minimum 6000 i måneden hvis du skal ha noe som går ann å leve i. Og dette er bare starten, og veldig mye mindre penger enn det faktisk kommer til å gå. Dette var bare for å sette tanker litt i gang. Det er allerede 11000 i måneden dere ikke har.. Selv er jeg 19 år, og har lyst på barn så det holder. Jeg og kjæresten min har vært sammen i nesten 2 år. Men jeg venter, går på skole nå og han har en godt betalt jobb. Vi har alle muligheter lagt til rette for oss, men venter til jeg kan få meg en ordentlig jobb etter skolegang, det er det minste jeg kan gjøre før en baby blir skapt. Det burde du også tenke på.. Jeg skjønner du har veldig lyst på et barn. Men du må rett og slett bite tennene sammen og vente. Du burde hvertfall. Selv ville jeg ikke hatt lyst å leve et fattig liv på trygd og andres skattepenger. Du har all verdens tid, du kan få barn helt til du er 40 år om du vil.
Gjest AnonymBruker Skrevet 9. april 2010 #91 Skrevet 9. april 2010 Er det bare jeg som synes det er hysterisk morsomt at hun skal ha møte med nav allerede? De blir garantert VELDIG uvillige til å hjelpe henne med noe som helst, om hun kommer der å sier at de PLANLEGGER å få barn, til tross for ingen inntekt, og at de PLANLEGGER at samboeren hennes skal bli uføretrygdet slik at de kan sitte på ræva hjemme begge to
Branna Skrevet 9. april 2010 #92 Skrevet 9. april 2010 Er det bare jeg som synes det er hysterisk morsomt at hun skal ha møte med nav allerede? De blir garantert VELDIG uvillige til å hjelpe henne med noe som helst, om hun kommer der å sier at de PLANLEGGER å få barn, til tross for ingen inntekt, og at de PLANLEGGER at samboeren hennes skal bli uføretrygdet slik at de kan sitte på ræva hjemme begge to Ja, jeg skulle likt å være flue på veggen i det møtet.
Xtend Skrevet 9. april 2010 #93 Skrevet 9. april 2010 Hahaha!!! TS blir nok tatt godt i mot på NAV. Ikke glem å fortelle de at du har et friår da, så får de seg en god latter på pauserommet.
Gjest Gjest Skrevet 9. april 2010 #94 Skrevet 9. april 2010 Fortell oss hvordan det gikk når du har vært på NAV da. Jeg kan knapt VENTE på å høre hva de sa.
klikkern Skrevet 9. april 2010 #95 Skrevet 9. april 2010 Er det bare jeg som synes det er hysterisk morsomt at hun skal ha møte med nav allerede? De blir garantert VELDIG uvillige til å hjelpe henne med noe som helst, om hun kommer der å sier at de PLANLEGGER å få barn, til tross for ingen inntekt, og at de PLANLEGGER at samboeren hennes skal bli uføretrygdet slik at de kan sitte på ræva hjemme begge to Haha gikk visst litt fort i svingene når jeg skrev. Den anonymknappen er lett å komme borti visst man akkurat har brukt den til et annet innlegg Akk ja de får seg nok en god latter da jaa Kanskje den dukker opp i "merkelige ting kunder sier"-tråden, i skravleforumet?
~ Angel ~ Skrevet 9. april 2010 #96 Skrevet 9. april 2010 Jeg fikk vel ca 10 000 fra lånekassen. Var dette i mnd?
Gjest yojo Skrevet 9. april 2010 #97 Skrevet 9. april 2010 Var dette i mnd? Ja, men jeg studerte jo, hadde bare permisjon. Hadde jeg ikke fortsatt på skolen, hadde det nok blitt omgjort til lån!
Titti72 Skrevet 9. april 2010 #98 Skrevet 9. april 2010 Hvis TS og samboeren ikke er smartere, så fortjener de det som kommer deres vei senere. TS blir alenemor til 4 unger, alle med 4 forskjelligs fedre, hvorav ingen stiller opp for barna. TS bor "trangt" i kjelleren hos mamma og pappa, og får utdelt 1 bærepose med mat hver fredag.
Brunette88 Skrevet 9. april 2010 #99 Skrevet 9. april 2010 19 år gammel, sammen med en på 29, som etter det som hun har fortalt kommer til å bli uføretrygdet, ingen inntekt, og som prikker over i'en..så planlegges det å få et barn til denne verden. ... Say what?!? Synes at du virker som en liten egoistisk drittunge, rett og slett. "Har sååå lyst på å bli mamma, en liten bebis å leke og dulle med... " Husk at når det barnet kommer, så er det barnet prioritet NR.1 i ganske mange år fremover.... Jeg er en av de som mener at når man først skal begynne å PLANLEGGE å få barn, så bør man nesten ha en utdannelse på plass, en fast inntekt, og et EGET hjem. Kunne aldri i verden ha tenkt meg å planlegge å bli gravid nå, har vært i forhold i mange år, men jeg bor hjemme, studerer og har en minimal inntekt. Og uansett, så kunne jeg ikke tenkt meg å bli mamma i en alder av 22. Når jeg skal få barn en gang i fremtiden, skal jeg ha en god jobb og være i en økonomisk situasjon som gjør at jeg ikke er avhening av noen som helst form for støtte for å kunne forsørge mitt barn!
Gjest Gjest Skrevet 9. april 2010 #100 Skrevet 9. april 2010 Jeg er en av de som mener at når man først skal begynne å PLANLEGGE å få barn, så bør man nesten ha en utdannelse på plass, en fast inntekt, og et EGET hjem. Ikke alt kan planlegges da di ku.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå