Tule Skrevet 25. mars 2010 #1 Del Skrevet 25. mars 2010 hei vile starte et emne om dette, jeg syns det er et interesant tema og jeg tenkte at det hade vert interesant og ta en diskusjon om det, jeg har akkurat sett debatten på nrk, det jeg savner at kom fram der er dette med sikkerheten til en som gjenomgår dete, hva med rettigheter ved skader som følge av svangerskapet hvem skal deke utgifter der en annen ting som er rart er at her forbyr man dete men man syns det er greit at nordmenn bruker dete i utlandet, nar man inførte forbudet mot og kjøpe sex så gjorde man det og forbudt og kjøpe det i utlandet det er altsa feil og leie en kvinekropp for og ha sex men det er greit og leie en kvinekrop for og vere gravid sel om det og kan forarsake potensiele skader jeg ser ikke så mange uetiske punkt ellers dersom de som bruker dete komer med både egg og sæd slik at det er di som er foreldre dog må jeg si at jeg syns saken med hun som siter igjen i inda med tvilinger hun ike far med seg er rar, vordan kunne hun få med sæd for og bruke surogatmor om hun var alene, jeg skjønte ikke det helt, uansett så har hun rotet det til eler hatt darlige hjelpere jeg tror di fleste vet at det er den som føer barnet som blir mor vir far hape det ordner seg hilsen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Phaedra Skrevet 25. mars 2010 #2 Del Skrevet 25. mars 2010 Tråden er ryddet for tull. Phaedra,mod Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Berentsens Skrevet 26. mars 2010 #3 Del Skrevet 26. mars 2010 Jeg ser ikke noe galt i surrgatmødre. Kjør på! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 26. mars 2010 #4 Del Skrevet 26. mars 2010 Jeg ser ikke noe galt i surrgatmødre. Kjør på! Først inseminerer vi mødrene. Så setter vi avkommet i statlige lebensbornanstalter - også kalt barnehager. Mens vi fordømmer Adolf.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
thirteen Skrevet 26. mars 2010 #5 Del Skrevet 26. mars 2010 Ser ikke noe galt i det, så lenge det blir gjort riktig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kinkeline Skrevet 26. mars 2010 #6 Del Skrevet 26. mars 2010 Hvis jeg skal ha barn i fremtiden, så vil jeg gjerne at det skal være med surrogatmor så jeg ser heller ikke noe uetisk med det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 26. mars 2010 #7 Del Skrevet 26. mars 2010 Synes det er en fin måte å få barn på, for de som ikke kan få selv. Så lenge alt går skikkelig for seg da såklart, slik som det fremsto i debatten i Nrk med paret som hadde vært i India. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 27. mars 2010 #8 Del Skrevet 27. mars 2010 Det finnes så mange foreldreløse barn og barn som trenger omsorg og hjelp. Hvorfor ikke lempe litt på kravene til folk som vil adopter?og gjøre adopsjon billigere, kutte ned på ventetiden,og la homofile adoptere.Eller er ikke adobterte barn bra nok? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 27. mars 2010 #9 Del Skrevet 27. mars 2010 Ser på det som borderline prostitusjon. Som for andre prostituerte er nok ikke surrogati hva disse jentene drømte om da de var småpiker. Hyggelig å se at norske familier foretrekker India på grunn av pris og at surrogatmoren ikke kan få foreldreretten til barnet når det fødes. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Harlekin Skrevet 27. mars 2010 #10 Del Skrevet 27. mars 2010 Det finnes så mange foreldreløse barn og barn som trenger omsorg og hjelp. Hvorfor ikke lempe litt på kravene til folk som vil adopter?og gjøre adopsjon billigere, kutte ned på ventetiden,og la homofile adoptere.Eller er ikke adobterte barn bra nok? Dette får du si til landene de adopterte barna kommer fra. Mange land har veldig, jeg vil si urimelig høye krav til adoptivforeldrene. Dessuten er det flere som vil adoptere enn det finnes barn som frigis til adopsjon. Har man ikke mulighet til å bruke f.eks. surrogatmor blir nok ventetiden enda lenger. Ser på det som borderline prostitusjon. Som for andre prostituerte er nok ikke surrogati hva disse jentene drømte om da de var småpiker. Hyggelig å se at norske familier foretrekker India på grunn av pris og at surrogatmoren ikke kan få foreldreretten til barnet når det fødes. Hvorfor skal hun få foreldreretten? Eller er det eget egg som brukes? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 27. mars 2010 #11 Del Skrevet 27. mars 2010 Hvorfor skal hun få foreldreretten? Eller er det eget egg som brukes? 99,999999999999999999999999999999999% av det som kommer ut av henne er skapt av henne. DNA er en miks av herrefolkets DNA, men energien som har gått med på å få barnet til å vokse har kommet via næring fra surrogatmoren. I usa har man hatt en etikkdebatt rundt dette, noe som norske foreldre ikke liker. For de kan risikere at horebukkeriet deres kan føre til at kvinnen velger å kjempe for barnet hun har næret og født (mye rart skjer med kroppen og sinnet ditt når du går og ruger i ni måneder). I India har ikke moren slike rettigheter, og alt ligger til rette for at rike folk fra Norge kan kjøpe seg en kvinne for ni måneder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest NewMonkey Skrevet 28. mars 2010 #12 Del Skrevet 28. mars 2010 Ser på det som borderline prostitusjon. Som for andre prostituerte er nok ikke surrogati hva disse jentene drømte om da de var småpiker. Hyggelig å se at norske familier foretrekker India på grunn av pris og at surrogatmoren ikke kan få foreldreretten til barnet når det fødes. Jeg ser på det på lik linje som prostitusjon. De kjøper jo faktisk en kropp bare for å tilfredsstille sitt ønske, uten å tenke på hun som faktisk har solgt kroppen sin for å overleve. Det er ingen menneskerett å få barn Adopter en baby uten foreldre istedenfor, hvis dere MÅ ha barn... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Harlekin Skrevet 28. mars 2010 #13 Del Skrevet 28. mars 2010 99,999999999999999999999999999999999% av det som kommer ut av henne er skapt av henne. DNA er en miks av herrefolkets DNA, men energien som har gått med på å få barnet til å vokse har kommet via næring fra surrogatmoren. I usa har man hatt en etikkdebatt rundt dette, noe som norske foreldre ikke liker. For de kan risikere at horebukkeriet deres kan føre til at kvinnen velger å kjempe for barnet hun har næret og født (mye rart skjer med kroppen og sinnet ditt når du går og ruger i ni måneder). I India har ikke moren slike rettigheter, og alt ligger til rette for at rike folk fra Norge kan kjøpe seg en kvinne for ni måneder. Men det er altså ikke hennes egg, og ikke hennes mann sin sæd? Da synes jeg heller ikke hun skal ha noen rett til barnet. Hun har faktisk inngått en avtale som hun får batalt for. Tror forresten ikke du vet hva "horebukkeri" betyr. De fleste i Norge er ikke rike (eller, i forhold til de fleste indere er de vel det), mange må ta opp lån for å klare utgiftene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Harlekin Skrevet 28. mars 2010 #14 Del Skrevet 28. mars 2010 Jeg ser på det på lik linje som prostitusjon. De kjøper jo faktisk en kropp bare for å tilfredsstille sitt ønske, uten å tenke på hun som faktisk har solgt kroppen sin for å overleve. Det er ingen menneskerett å få barn Adopter en baby uten foreldre istedenfor, hvis dere MÅ ha barn... Tull, de LEIER en kropp. Og kvinnen får faktisk betalt for jobben, og blir tett fulgt opp under svangerskapet. Ang adopsjon, så er det faktisk ikke så enkelt, se tidligere innlegg i tråden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Harlekin Skrevet 28. mars 2010 #15 Del Skrevet 28. mars 2010 Er det forresten greit med surrogati i USA, men ikke i India? Hvorfor/hvorfor ikke? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest strykebrett Skrevet 28. mars 2010 #16 Del Skrevet 28. mars 2010 Jeg mener at bruken av surrogatmødre er helt klart uetisk. Disse kvinnene risikerer fødselskomlikasjoner og helsemessige plager for å tjene penger. Vi ville aldri i verdien tillatt et vanlig arbeidsmiljø i Norge som innebar de samme risikoene som graviditet gjør, derfor blir det selvfølegelig feil å støtte opp under en slik praksis i utlandet. Å gå gravid er en stor fysisk belasting på kroppen, i tillegg psykisk. Å utnytte folks fattigdom på denne måten for å oppfylle sine egne drømmer er utrolig egoistisk syns jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Harlekin Skrevet 28. mars 2010 #17 Del Skrevet 28. mars 2010 Jeg mener at bruken av surrogatmødre er helt klart uetisk. Disse kvinnene risikerer fødselskomlikasjoner og helsemessige plager for å tjene penger. Vi ville aldri i verdien tillatt et vanlig arbeidsmiljø i Norge som innebar de samme risikoene som graviditet gjør, derfor blir det selvfølegelig feil å støtte opp under en slik praksis i utlandet. Å gå gravid er en stor fysisk belasting på kroppen, i tillegg psykisk. Å utnytte folks fattigdom på denne måten for å oppfylle sine egne drømmer er utrolig egoistisk syns jeg. Men det finnes faktisk også surrogatmødre som ikke er fattige, men som lever vanlige liv, har jobber osv. De vet fullt ut hva de sier ja til og ønsker å hjelpe andre som vil ha barn. Hva med dem? Utnyttes de også? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Glør Skrevet 28. mars 2010 #18 Del Skrevet 28. mars 2010 Er det forresten greit med surrogati i USA, men ikke i India? Hvorfor/hvorfor ikke? Jo bedre sosialt sikkerhetsnett ett land har, jo større er sjansen for at det å bli surrogatmor er ett reelt valg fra kvinnen selv. Hadde surrogati vært lov i Norge hadde jeg ikke hatt noen problemer med det, siden vi har såpass gode trygdeordninger, sosialstønad osv til at ingen skulle føle seg tvinget til det. Mens India på motsatt side av skalaen har ett sosialt system som baserer seg på at fattige lever av å tigge, og risikoen for at man har blitt tvunget til dette pga nød er for stor til at jeg synes det er etisk riktig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sasha Sasha Skrevet 28. mars 2010 #19 Del Skrevet 28. mars 2010 Jeg kjenner faktisk 2 voksene i norge som virkelig har lyst til å bli surrugatmor. Det har forandret mitt syn på surrogattmog og nå synes jeg surrugatmor er en fin måte å få barn på for de som ikke kan få barn selv. Men da må det selvsagt gjennomføres på en mest mulig etisk måte og påse at disse kvinnene får helsehjelp og oppfølging. Vil legge til at adopsjon fra fattige land også byr på etiske dilemmaer, da fattige kan gi fra seg barnet sitt til et adopsjonsbirå fordi de ikke har nok penger til mat og skolegang. Da ville det selvsagt vært mer etisk riktig og hjelpe familen ut av fattigdommen istedenfor og bare ta imot barnet deres.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest vinca Skrevet 29. mars 2010 #20 Del Skrevet 29. mars 2010 Så lenge det er snakk om å få penger for å gjøre en surrogatijobb, tror jeg alltid det vil være noen som er villige til å gjøre det. Fattigdom er én årsak, grådighet er en annen. Er man iskald nok tror jeg alltid det vil være noen som ønsker mer, selv om de har det de trenger fra før. Og jeg tror det er flere som ser motivet i pengene enn i det å hjelpe. Dette gjelder både egg-/sæddonasjon og surrogati. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå