Gå til innhold

Kampen mot sjokoladen

Marshmallow

Anbefalte innlegg

Da er jeg tilbake, etter et langt opphold uten å ha skrevet noe som helst i treningsdagboka. Har heldigvis ikke hatt treningspause også, jeg har trent litt hele tiden selv om det har blitt mer trening enkelte uker enn andre.

Jeg er tilbake i Sjokoladelandet, noe som betyr at jeg ikke har tilgang på Elixia lenger. Må si at jeg savner det... Men fordelen er at jeg kan løpe sammen med samboeren min igjen. Vi var på løpetur på søndag og løp den vanlige ruten vår på 31,57 min, en tid jeg er fornøyd med etter en lang løpepause.

Trening denne uka ser foreløpig slik ut:

Mandag: 30 min Crosstrainer

Onsdag: 30 min Crosstrainer

Foretrekker egentlig gruppetrening eller løping. Føler meg litt som en hamster som løper rundt og rundt i et hjul når jeg trener på Crosstraineren, og 30 min er foreløpig alt jeg klarer å motivere meg til. Men det er bedre enn ingen trening...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Takk for det, Gina!

Har fått en utfordring: Delta i et løp 12. desember. Og dette løpet er 8,6 km langt :haar:

Hmmm... vet ikke hva jeg skal gjøre. Samboeren min og hans søsken skal delta, så det hadde jo vært moro å bli med. Men jeg har faktisk aldri løpt så langt før, og det er bare to og en halv uke til! Det er riktignok et 4,4 km alternativ, men det begynner en god stund etterpå, og da må de andre vente på meg ute i minusgrader med svett treningstøy i over en time, så det er ikke noe godt alternativ.

Skal prøve å jogge litt lenger enn jeg pleier i morgen og se hvordan det går. Må ikke bestemme meg for om jeg vil delta før 5. desember.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jippi! Her endelig fått pulsklokke, en fantastisk Garmin Forerunner 110 i damemodell med innebygget GPS :rødme:

Så da måtte jeg selvsagt rett ut på joggetur for å prøve den spennende nye duppeditten. I farta ble jeg så ivrig at jeg ikke oppdaget at hjerterytmen min ikke ble registrert... :sjenert:

Uansett, jeg må jo finne ut om jeg faktisk kan delta på et 8,6 km langt løp om et par uker, så jeg og samboeren dro på en rolig, litt lengre og mindre bratt joggetur enn vanlig.

Dagens trening:

Distanse: 6,93 km

Tid: 48,14 min

Gj. snitt fart: 6,58 min pr km

Kalorier: 580

Det beste av alt var at jeg ikke ble helt utslitt, hadde masse energi igjen etter løpeturen. Hadde nok holdt ut halvannen km til i samme tempo uten problemer, så da er det kanskje realistisk å bli med på løpet 12. desember?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med pulsklokkke! Syns det er helt topp, bare dumt jeg ikke får brukt den så mye på vinteren :)

Er det ikke noe som heter at man kan ta seg ekstra ut på et løp da, i forhold til den normale treningen? De som løper maraton, løper jo ikke maraton på hver trening...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo Gina! Så hyggelig at du stakk innom igjen. Jo, jeg klarer nok å ta meg mer ut på et løp enn på trening. Er bare redd for å åpne for hardt og ikke orke å løpe hele distansen, men det kan jo min fine, nye Garmin hjelpe meg med å unngå :biggrin:

Jeg har vært på løpetur i dag også, til tross for at snøen laver ned. Jeg løp i skogen med vanlige joggesko, men når jeg nå ser ut av vinduet et par timer senere tror jeg ikke det er mulig lenger. Det har virkelig falt mye snø, men det lover godt for skisesongen! :Nikke:

Dagens treningsøkt:

Distanse: 4,58 km

Tid: 33,48 min

Gj. snittspuls: 165

Max puls: 177

Hastighet: 7,23 min pr km

Kalorier: 390

Brukte litt lenger tid enn jeg vanligvis gjør, men det var mye snø og glatt i skogen, så jeg løp veldig forsiktig. Hvis snøen blir liggende må jeg løpe nede i dalen framover, og det er greit, for ruta jeg løp i dag er veldig kupert. Merket i dag at det er vanskelig å holde pulsen på et fornuftig nivå med så mange bratte bakker. Endte opp med å gå en del i bakkene.

Nå skal jeg nyte helgen med vin og gummibjørner (ikke samtidig da...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tilbake fra løpetur. Tung og daff i kroppen i dag, kanskje jeg har trappet opp løpingen litt for hardt denne uka? I morgen blir det definitivt treningsfri, muligens med unntak av litt yoga på Wii'en min. Løp saktere enn jeg pleier i dag, men ble mer sliten likevel. Jaja, de fleste har vel slike dager innimellom og det blir nok bedre etter en fridag eller to. Det bør det iallfall bli hvis jeg skal melde meg på løpet om to uker...

Dagens treningsøkt:

Distanse: 6,91 km

Tid: 51,08 min

Gjennomsnittsfart: 7,24 min pr km

Gjennomsnittspuls: 160

Maxpuls: 172

Kalorier: 572

Nå skal jeg legge meg i badekaret med en god bok :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppsummering av uka som gikk:

Trening:

Mandag: 30 min Crosstrainer

Onsdag: 30 min Crosstrainer

Torsdag: Joggetur 7 km

Lørdag: Joggetur 4,6 km

Søndag: Joggetur 7 km

En god uke treningsmessig sett, fikk trent fem ganger som er målet mitt. Ingen styrketrening, men det er noe jeg skal komme i gang med etter løpet om to uker. Er livredd for å være støl da.

Kostholdsmessig var ikke uka så bra, men det er den sjelden... Skal sette meg klare kostholdsmål framover.

Mål for neste uke:

- Trene fem ganger

- Tre av treningsøktene skal være løpeturer utendørs

- Spise minst tre porsjoner frukt/grønt hver dag (jada, jeg vet det egentlig skal være fem, men jeg vil ha et realistisk mål)

- Ikke cola, søte kaffedrikker, godteri, kaker eller andre søtsaker på ukedagene. Lov i moderate mengder i helgen.

- Lage hjemmelaget middag hver dag, med vegetarmat to dager, fisk to dager, kylling to dager og rødt kjøtt en dag.

- Skrive matdagbok hver dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det, Gina!

Et av målene mine denne uka er å føre matdagbok. Dette har jeg spist i dag:

Frokost: Tre fullkornsknekkebrød med tynt lag mager smelteost og skinke,to kopper kaffe

Lunsj: To porsjoner Weight Watchers pølsesalat (tilsammen 400 kal)

Mellom: Vaniljeyoghurt med valnøtter og litt honning, en kiwi, en klementin, ett glass lettbrus og en kopp kaffe

Middag: Tre vegetariske fullkornwraps med paprika, løk, sopp, sukkererter, minimais, lettrømme, salsa og jalapenos. Ett glass lettbrus.

I tillegg drikker jeg en del vann gjennom dagen, gidder ikke skrive opp det.

Tre om dagen: Mer- en kiwi, en klementin, 1/2 løk, en paprika og en håndfull sukkererter og minimais.

I dag har jeg altså ikke trent. Spent på om det går lettere å jogge i morgen enn det var i går.

Endret av Marshmallow
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mat i dag:

Frokost: Vaniljeyoghurt med valnøtter og litt honning, kaffe

Lunsj: Thairett med kylling, kokosmelk, grønnsaker og ris, to små stykker rullekake (var på lunsjbesøk hos venninne), vann, te

Middag: To porsjoner spaghetti med pesto- rakk ikke å handle mat i dag

Snacks: To mandariner, samt 330 ml sjokomelk etter trening

Tre om dagen: Litt grønnsaker til lunsj, to mandariner. Ikke godkjent!

Trening i dag:

Løpetur

Tid: 48, 08 min

Distanse: 6,94 km

Gj. snitts hastighet: 6,57 min pr km/ 8,6 km pr time

Gj. snitts puls: 166

Max puls: 178

Kalorier: 563

Endret av Marshmallow
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Argh! Skrev et langt innlegg som forsvant :kjefte:

Uansett, slik var dagen:

Frokost: Sto opp veldig sent, ingen frokost

Lunsj: To grove rundstykker, to egg, to kopper kaffe

Middag: Kyllingfilet, potetkarri med løk og erter

Snacks: Klementiner, valnøtter, minimais, kaffe, ett glass lettbrus

Tre om dagen: Klementiner, og litt løk, erter og minimais. Må bli flinkere her!

Ingen trening i dag. Forhåpentligvis kan jeg løpe i morgen, men vi er praktisk talt innesnødd, så jeg vet ikke om det går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kevlarsjäl

Her var det mye fin inspirasjon å hente! Synes du er kjempeflink!

Og enda viktigere, potetkarri høres godt ut! (uff, jeg er sulten..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hyggelig at du stakk innom, Kävlarsjel! Yup, potetkarri er godt, og i moderate mengder er det slett ikke usunt dersom man ikke følger et lavkarbokosthold, da.

Mat i dag:

Frokost: To grove knekkebrød med mager smelteost og skinke, to kopper kaffe

Mellom: Ca. 50 g melkesjokolade (dette var en glipp- en jeg går på språkkurs med hadde med seg masse sjokolade i dag. Men det var jammen godt å smake skandinavisk sjokolade igjen!)250 ml smoothie av bær og banan.

Lunsj: To porsjoner Weight Watchers pølsesalat og cherrytomater

Mellom: Klementin, 1 pk grove olivenkjeks

Middag: Ovnsbakt torsk med asparges, sukkererter, vårløk, ris og sitronsaus fra pose.

Etter trening: 330 ml sjokomelk

Jeg som hadde planlagt denne dagen så godt, og så dukket sjokoladen opp. Jeg klarer å la være å kjøpe sjokolade, men ikke å la være å spise den når den ligger rett foran meg! :sjokolade:

Det ble heller ingen joggetur i dag, siden vi nesten er innesnødd. Dagens trening ble i stedet 30 min på Crosstraineren, med litt eksperimentering med intervaller. Gj. snittspuls på 143, 315 kalorier forbrent.

Endret av Marshmallow
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frisk og glad

Jeg skjønner at pulsklokke er det store, men jeg har ikke skjønt bæret :sjenert: Jeg kunne skaffet en og satt den på armen, og så ville jeg vært akkurat like langt. Det sier meg liksom ingenting. Jeg tror jeg ville blitt for opphengt i tallene, og etter hvert mistet den enkle gleden over å være i aktivitet :sukk:

Du er knallflink! Fem om dagen er vanskelig, jeg tror aldri jeg overholder det. Er ikke veldig glad i frukt. Bedre med grønnsaker, men det krever tilberedelse på en annen måte, så der blir terskelen liksom for høy igjen :ler:

God helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Frisk og Glad!

Hyggelig å se deg her! Skjønner på en måte det du mener med at man kan bli for opphengt i tallene på pulsklokka... men jeg synes det er veldig stas å se hvor langt (eller kort) jeg har løpt. Men jeg prøver å ikke henge meg så veldig opp i tallene. Nå som jeg har trent en stund er det likevel en artig duppeditt, som tilfører litt ekstra til treningen. Jeg liker også grønnsaker bedre enn frukt, forresten. Det er ikke alltid jeg gidder å styre med tilberedning, av og til spiser jeg rå paprika, sukkererter eller cherrytomater som snacks når jeg er fysen. Frukt er godt i smoothieform da, men smoothiemaskinen er ødelagt. Skal ønske meg en ny til jul tror jeg.

Mat i dag:

Frokost: 2 minipakker grove olivenkjeks (spist på toget... fryktelig liten tid i dag morges)

Mellom: 250 ml smoothie av røde bær og banan

Lunsj: Vaniljeyoghurt med valnøtter og honning, tre grove knekkebrød med (mye) gulost og kalkunskinke, kaffe

Mellom: 1 paprika, 1 klementin

Middag: 3 fullkornwraps med kyllingkjøttdeig, lettrømme, tacosaus og jalapenos, ett glass lettbrus

3 om dagen: Smoothie, paprika, klementin. Kan bli bedre!

Ingen trening i dag. I morgen MÅ det bli joggevær!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oooops, da ble det visst ikke føring av matdagbok i helgen... utskeielsene mine var stort sett av det planlagte slaget da, og ikke så alt for ille. Trene gjorde jeg også, var på løpetur på lørdag, men vi valgte den kortere ruta fordi det var kaldere enn vi hadde trodd og samboeren min var forkjølet. Han har dessverre en luftveisinfeksjon som gjør at vi ikke meldte oss på løpet neste helg likevel. Men det er mange løp i dette landet, så vi får sikkert en ny sjanse om et par måneder.

Jeg har trent i dag, men bare 30 min på Crosstraineren. Kostholdet mitt har stort sett bestått av det jeg fant i kjøleskapet, har ikke fått handlet i dag. Skal fortsette å føre matdagbok fra og med i morgen, synes det er lettere å motstå fristelser når jeg vet at jeg må skrive dem ned :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kevlarsjäl

Spiste du en hel paprika? :O

Tøft! Har aldri spist en hel, bare brukt remser på brødskiva.. Det er sikkert digg, så.. hvorfor ikke? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiste du en hel paprika? :O

Tøft! Har aldri spist en hel, bare brukt remser på brødskiva.. Det er sikkert digg, så.. hvorfor ikke? :D

Hehe, spiser ganske ofte en hel paprika, jeg. Det er min favorittgrønnsak, jeg spiser den som en snack når jeg er litt fysen.

Treningsfri i dag, men gårsdagens joggetur var slik:

Distanse: 6,11 km

Tid: 40,17 min

Hastighet: 6,36 min pr km/ 9,1 km i timen

Gj.snittspuls: 162

Max puls: 178

Kalorier: 461

Endret av Marshmallow
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke skrevet i treningsdagboka den siste uka. Jeg har trent litt, men ikke så mye som jeg hadde planlagt. Det har egentlig vært en drittuke. Av og til er det ikke lett å bo i et annet land. Jeg har jobbet hardt for å lære meg språket, men likevel gjør den lokale dialekten at det er vanskelig å snakke med folk. Jeg har fortsatt ikke fått meg jobb, og jeg er ganske isolert. Mye av dagene går med til pugging av grammatikk og husarbeid, og det gjør at jeg ikke alltid blir så lett å være i hus med. Uansett, det går litt bedre nå. Heldigvis har samboeren min og jeg hele tiden planlagt å bo i Norge også, så i løpet av 2011 setter vi nok kursen nordover. Skal på juleferie i Norge da, og romjula setter jeg kursen til Alpene igjen for å stå på SKI!!

Ellers har jeg spist en del sjokolade i det siste. Og mer blir det nok i jula. Gleder meg til å prøve noen nye bakeoppskrifter også. Vurderer å prøve meg på biscotti. Jeg er et ordentlig matvrak, eller en "foodie" som de gjerne sier på engelsk. Jeg er rett og slett veldig interessert i matlaging og god mat, og den eneste fordelen med at jeg ikke har så mye å gjøre her i Alpene er at jeg har tid til å lage masse mat fra bunnen av. I går lagde jeg kylling og bacon i hvitvinsaus, og i dag skal jeg prøve meg på sheperd's pie for første gang. Målet mitt for nyåret er å lage sunnest mulig hjemmelaget mat. Noen som vet om noen bra kokebøker eller nettsider? Ikke sånne med hvetegress og spirulina-alger da, men sunn, god og gjerne med oppskrifter fra mange land. :spise:

Uansett, jeg avslutter dette innlegget med data fra gårsdagens joggetur. Ny tidsrekord på 7km-ruten, juhu!

Distanse: 6,95 km

Tid: 45,59 min

Hastighet: 6,37 min pr km

Gj. snittspuls: 168

Kalorier: 540

Endret av Marshmallow
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...