Gå til innhold

The Daria diaries

Fremhevede innlegg

Skrevet
Daria skrev (På 19.9.2022 den 22.31):

19.09: Syv lest, ingen kjøpt.

Ian McEwans The comfort of strangers er fra tiden han var kjent som Ian Macabre. Kjæresteparet Mary og Colin er på ferie - stedet blir aldri navngitt, men det blir etter hvert åpenbart hvor, og treffer på en lokal mann. Han er tilsynelatende hyggelig og hjelpsom, men det er likevel noe som skurrer og gir en litt ekkel stemning (ikke minst hos leseren), og i god McEwan-stil snur ting plutselig og helt annerledes enn man tror. En liten sak på 125 sider og breddfull av uhygge

20.09: Åtte lest, ingen kjøpt.

Kronen er den britiske og krisen er abdikasjonen i 1936 i Alexander Larmans The crown in crisis. Fokuset er ikke på kjærlighetshistorien (som ikke er så romantisk eller så kjærlig som man skulle tro) mellom Edward (først prins av Wales, så konge) og Wallis Simpson, men på alt som skjedde i kulissene - i poltikken, i pressen, i domstolen og ikke minst i palassene. Jeg vet jo mye fra før om hva som skjedde, men her får jeg vite mer om hvordan og hvorfor.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er du på dizzyrehab? Eller en annen slags rehab med disse varmepakningene og rullatorer i skjønn forening?

Skrevet
Daria skrev (På 21.9.2022 den 19.01):

20.09: Åtte lest, ingen kjøpt.

22.09: Ni lest, ingen kjøpt.

Søstrene Makioka av Jun'ichiro Tanizaki er en japansk klassiker, utgitt på 40-tallet med handling fra rett før krigen. Det handler om de fire Makioka-søstrene, primært ved tre av dem, og er en interessant innsikt i et Japan på grensen mellom tradisjon og modernitet. To av søstrene, Yukiko og Taeko, er ugifte , til tross for langt frramskreden alder (Yukiko på feil side av 30, til og med) og mens det letes etter ektemann til den tradisjonelle Yukiko (hun er eldst av dem, ergo mp hun giftes bort først), beveger Taeko seg inn i en mer moderne kvinnerolle. Skildringene av de høytidlige formene et ekteskap ble avtalt er dypt fascinerende (og en smule skremmende for en annen ugift gammel frøken), i det hele tatt er innsynet i det japanske hverdagslivet vel så spennende som handlingen - og den er på ingen måte kjedelig eller uinteressant. Det er en "hverdagsbok" hvor de små tingene får ta stor plass og hvor krigen, til tross for at historien foregår fra sent 30-tall og fram til 1941, tar påfallende liten plass (hvertfall for en europeisk leser). Dette er en mursten på nesten 700 siden, men mye mer lettlest og tilgjengelig enn jeg forventet. Den norske oversettelsen er ny (2014), det hjelper nok også.

Skrevet

Nesten halvveis i oppholdet og jeg har lest ut tre og er i gang med tre andre av de ni bøkene jeg hadde med - tyder på relativt god beregning :ler: Det blir en del lesing på kveldene, det er jo ikke noe mer spennende på tv her enn hjemme og jeg er ikke så veldig utadvendt sosial selv på en god dag. En gjennomsnittsdag her med treninger og behandlinger dekker egentlig greit både behovet og kapasiteten jeg har for menneskelig kontakt. jeg er tross alt aleneboer og vent til fred og ro og alenetid... I dag har jeg i tillegg til turgruppa hatt en-til-en med både fysio, optometrist og sosionom (i morgen skal jeg legge ergoterapeut til samlingen av yrkesgrupper :fnise: ) - det er ikke så mye overskudd igjen til andre ting enn bøker og te på rommet etter det.

Skrevet

Innom i natten for å ønske en god natt. :kose: 

Skrevet

I dag fikk jeg besøk på rommet før jeg hadde stått opp igjen (men jeg hadde vært våken i minst fem minutter)... Klokka var 8.30, så for dagvakten hadde dagen begynt for en god stund siden, men jeg har ikke noe på programmet før 10.30 og så ingen grunn til å stå opp tidligere enn nødvendig (hvilket vil si å rekke frokosten som er til kl 9). Hun lo og sa hun skulle komme tilbake senere - etter å ha forsikret seg om at jeg hadde tenkt på frokost...

Skrevet

Da var man ferdigtrent for dagen, i alle betydninger av ordet... Jeg fant en fin kant å lande på i gangen, hvor det så ut som om det var et mer kalkulert valg å slå seg ned enn når jeg bråsetter meg på gulvet. Middagsserveringen åpner om en halvtime, det er ikke sikkert jeg står først i køen...

Skrevet

Mett. Akkurat dette med god, skikkelig middag servert hver dag kunne jeg blitt vant til... Jeg var dessuten flink og var litt sosial ved middagsbordet, så nå kan jeg grave meg ned med bøker, te og pledd noen timer. Beat for beat lokker med Christian Ingebrigtsen og Ben Adams i kveld, så det må jeg nok...

Skrevet

Pledd, te og bok høres herlig ut. Her er det strikketøy, te og lydbok. Kanskje jeg skal irritere meg gjennom BfB i kveld..... Har knapt sett det siden Dyrhaug. 

Skrevet

Skal nok ikke være oppe for sent i kveld. 9 timer teater i morgen kan blir tøft også for den erfarne. :ler:

Skrevet

Her er ingen planer for TV-kvelden lagt. Gjenstår å se hvor lenge denne sauen klarer å holde seg våken. :Gjesp: 

Skrevet

Jeg skrudde på akkurat i tide til første sang - god timing. Jeg har også huket av på lista for ting man må gjøre her - jeg gikk i matsalen uten nøkkelkortet og måtte få en pleier til å komme og låse meg inn...

Skravla skrev (3 timer siden):

Skal nok ikke være oppe for sent i kveld. 9 timer teater i morgen kan blir tøft også for den erfarne. :ler:

Er spent på den rapporten... Jeg har to treningstimer før lunsj i morgen, så det blir nok ikke veldig sent her heller...

Sauen Shaun skrev (1 time siden):

Her er ingen planer for TV-kvelden lagt. Gjenstår å se hvor lenge denne sauen klarer å holde seg våken. :Gjesp: 

Sauen trenger ikke telle sauer...? :fnise: 

Skrevet (endret)

Atle, hva jeg sagt om at du vi'er meg i utsagn av typen "Vi har sett...". Det er mulig du ser på disse programmene, men det gjør ikke jeg...

Endret av Daria
Skrevet

Temaet er "Hos psykologen" og alle starter med sanger om å være happy. Det er ikke den mest fremtredende følelsen jeg pleier å ha der...

Skrevet

Alte klarer ikke uttale et navn - det har vi sett før. Og nei, du kan ikke skylde på dialekten når du sier Märta i stedet for Marta...

Skrevet

Hvorfor må de ha to fjollefrøkner sammen med to som faktisk kan synge? :sukk:

Samme forrige fredag. Kunne de ikke tatt fjasegutta fra forrige sending sammen med fjollefrøknene denne uka? (Så kunne man slått av uten kvaler) Og så kunne vi hatt ett program med to lag som faktisk kan synge... :pls:

Skrevet

Nå er du kravstor igjen... Målet er at du skal se på, ikke at du skal være helt fornøyd - hvis det hadde vært målet, ville de jo funnet en annen programleder...

Skrevet

Men jeg tar programlederen uten problem om jeg kan slippe disse fjasedamene...

Skrevet

Og det sier ikke så rent lite... 

Har hatt lang BfB-pause og den ser ut til å starte opp igjen. Det blir for masete for ei gammel tante...

Skrevet

Jeg innser at jeg kan færre sanger - og kjenner færre deltakere - for hvert år. Spørsmålet er jo om de når nye publikumsgrupper eller bare skyver fra seg de gamle :vetikke: 

Sprekt å synge motstanderlagets sang, men jeg vil jo påstå at originalen er bedre... :fnise: 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...