Gå til innhold

The Daria diaries


Daria

Anbefalte innlegg

Oppvasken tatt og julepynt og koffert båret ned i kjelleren før klokka 11. Effektiv start på dagen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Effektiv fortsettelse også - det er vasket og støvsugd både her og der, så det skal være noenlunde presentabelt til lørdagens besøk. En tur i butikken er unnagjort (gjestene skal jo ha mat...), jeg har skiftet sengetøy og vasket hår, og jevnlige te-og-bok-pauser har blitt fordelt mellom øktene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.1.2020 den 17.28, Daria skrev:

07.01: Tre lest, en kjøpt.

Lempi er den som har gitt boka sin tittel og den historien kretser rundt, men hun kommer aldri til orde selv - istedet forteller ektemannen, hushjelpen og søsteren hver sin del av historien, og med det vel så mye sin egen. Nord-Finland, krigen og tysk okkupasjon, kjærlighet, sjalusi og svik - det høres så klisjéfylt ut, men er ikke det. Godt språk, god oversettelse, god leseopplevelse - et vellykket salgsfunn.

09.01: Fire lest, en kjøpt.

Det er noen år siden alle andre leste Jennifer Egans Bølle på døra, men den teite og misvisende norske tittelen har gjort at jeg har styrt unna fram til nå. Bølla er tiden, viser det seg, men logikken i at den står på døra er jeg noe usikker på, selv om den forsåvidt spiller en rolle i historiene. Eller historiene - det er mange av dem, selv om det er en sammenheng i alt. Det hoppes friskt i tid, sted og synsvinkel i hvert eneste kapittel, en tilsynelatende ubetydelig biperson i et kapittel kan være hovedpersonen i det neste, som kan foregå til år før eller tre år senere, i nabobyen eller på et annet kontinent, uten at noe forklares eller presenteres, så det gjelder å følge med og holde tunga rett i munnen. Jeg må bla tilbake av og til for å dobbeltsjekke navn og sammenhenger (og jeg leste den på to dager, å henge med når man leser den litt mer spredt må være enda mer utfordrende), men jeg elsker det. Dessuten får jeg litt lyst på badekar på kjøkkenet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meg: Kopimaskinen liker ikke sånne originaler, så jeg legger et ark over for å lure den.
Elev: Fy, du skal ikke lure maskinen...

Og sånn går nu dagan :fnise: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis jeg ikke lurer den gjør den ikke som jeg (og eleven) vil, og den hører ikke på fornuft...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det ligger en eim av nystekt kake i luften... :sikle: Strengt tatt til i morgen, men det kan jo være jeg må kvalitetskontrollere en smule - den skal jo uansett ikke serveres hel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Hopper i farta"-signalet i Sapporo er helt likt første tone i ringeklokken min. Det er drøyt to timer til gjestene mine kommer, men jeg skvetter likevel hver gang :fnise: En stadig påminnelse om å dra meg opp av sofaen, kle på meg og begynne å gjøre i stand...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er påkledd, bordet er dekket (jeg fant et par serviettringer i en skuff. Jeg kan ikke huske å ha sett dem før, men sannsynligvis har jeg kjøpt dem i en bruktbutikk, lagt dem i serviettskuffen og glemt hele greia :fnise: ) og maten kan vente en stund til. *full kontroll*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så tok alle med seg strikketøyet sitt og gikk... Jeg trenger neppe kjøpe pålegg med det første, andre eller tredje, men et par runder oppvask må nok påregnes i løpet av helgen. Dessuten har jeg fått tulipaner :blomst: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stefan Kraft sitter på bakken med beina rett ut, lener seg uanstrengt framover og legger med største selvfølgelighet håndflaten mot fotens underside. De er over middels myke og tøyelige, hoppgutta...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herved erklæres året MGP-sesong for åpent, og et generelt varsel med varighet til den internasjonale finalen i mai er utstedt for boka. :nordvesta:Kveldens store spenningsmoment er jo hvordan de har tenkt å fylle en sending på nesten halvannen finale med bare fire låter - her kan det ble mye tomprat...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 timer siden, Daria skrev:

Og så tok alle med seg strikketøyet sitt og gikk... Jeg trenger neppe kjøpe pålegg med det første, andre eller tredje, men et par runder oppvask må nok påregnes i løpet av helgen. Dessuten har jeg fått tulipaner :blomst: 

Apropos strikketøy - hvordan går det med teststrikk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kim har glitter, gullstjerner og modulasjon - han har skjønt hva som er viktig... :fnise: I diplomatiets navn skal jeg la Raylee forbigå i stillhet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Skravla skrev:

Tror også det må bli tomprat...... Kanskje de har historiske klipp? Det er lov i et jubileumsår. 

Det er ikke bare lov - det er påkrevd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Skravla skrev:

Apropos strikketøy - hvordan går det med teststrikk?

Hysj da... Men jeg har i det minste fått testet nok til å kunne forsikre opphavskvinnen om at oppskriften var forståelig - den besto strikking for dummies-testen :ler: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...