Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest pastablasta
Skrevet
Det stammer ikke fra foreldrene, men fra Israels motbydelige handlinger. Jøder verden om har ikke lagt skjul på at de elsker denne hellige staten sin, og norske jøder er intet unntak. At jødehatet nærmest eksploderte i etterkant av Gaza-krigen bør fortelle deg at det ikke er de muslimske foreldrene men jødestaten Israels skyld.

Akkurat.. så foreldrene har altså ikke noe ansvar for hva de lærer videre til barna sine? De har ikke noe ansvar for at deres egne barn blir lært opp til å tro at Holocaust aldri fant sted, at jødene sto bak 911, eller at de synes Hitler var en kjernekar?*

Alt dette er er jødenes skyld?

Den dialogen mellom skolen og foreldrene som Berentsens skisserte lengre opp, kunne jo bli veldig interessant. Hvis bare de jødiske foreldrene sier unnskyld, så går det nok bra, da stopper mobbingen over natta..

Dypest sett er din bortforklaring av foreldrenes oppdrageransvar, en form for skjult rasisme. Du ser ut til å mene at de muslimske foreldrene er ett viljeløst offer for omstendighetene, og kan ikke lastes, uansett.

*Innslaget på nrk kan du se i sin helhet på linken som ble postet i første innlegg i denne tråden. Sånn at du kan verifisere at dette ikke bare er løse påstander fra min side.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Selvfølgelig. Om jorda går under, er det også jødenes skyld. Om Nord-Korea går til krig mot USA, er det jødenes skyld. Om noen sprenger en bombe i Pakistan er det jødenes skyld. Alt koker ned til én ting: Alt er jødenes skyld.

Da må det også være jødenes skyld at sånne ignorante rasister slik som gjest i Innlegg #120 er født også da. :-p

Stakkars jødene.

Gjest Gjest
Skrevet

Sykt at det ikke kommer ordentlige reaksjoner på dette fra politisk hold.

Dette er jo en mye større gruppe enn de ekstreme høyreorienterte alle er så redde for.

Dette er straffen for politisk korrekthet. Synd det er en liten minoritet som blir hardest rammet.

Gjest Gjest
Skrevet
Sykt at det ikke kommer ordentlige reaksjoner på dette fra politisk hold.
Hvorfor skulle det komme reaksjoner derfra? Vi snakker om folk som beriker samfunnet vårt her! Skjerp deg!!!
Skrevet
Der har vi det igjen.

Såsnart noen kritiserer den Israelske hæren eller Jødenes behandling av Palestinerene, så kommer det fram påstander om jødehat og nazisme veldig raskt.

Dessverre tror jeg ikke det er mulig å få de som støtter Israels overgrep til å forstå hva de gjør, men vi kan i det minste håpe at inteligensen blir høyere hos den oppvoksende generasjon.

Når mange generaliserer vilt og viser mangelfull evne og/eller vilje til å skille mellom individuelle jøder og staten Israel, så er det vanskelig å se det på en annen måte.

Tåden her viser ganske enstydig at kritikk/hat til jøder/Israel oppfattes som mere "stuerent" enn tilsvarende holdninger til muslimer/islam. Forum-medlemmer som vanligvis kommer i harnisk over det de oppfatter som generaliserendeuttalelser ovenfor muslimer og islam, glimrer med sitt fravær når mye verre uttalelser blir fremsatt mot jøder. Men dobbeltmoralen pleies heller godt blant disse, så dette overrasker ikke videre.

Mange andre her i tråden viser et forkastelig syn som gjør dem fortjent til ringeakt og noen av dem ser utrolig nok på seg selv som mere oppvakte enn deres meningsmotstandere. Ironisk nok fordi de her blir møtt med samme type argumentasjon som de selv utviser en enorm forkjærlighet for når grupper som står nærmere venstresiden utsettes for kritikk. Dette kommer vel formodentligvis som et følge av den utstrakte hetsingen/hersketeknikken fra venstresiden, som har pågått flere tiår, tydeligvis har ført til at noen av dem faktisk har begynt å tro på eget forkvaklet oppgulp. Hvis en først skal betvile andres intelligens, så hjelper det gjerne å kunne stave ordet riktig. Er du ikke enig?

Gjest Gjest
Skrevet

Mine barn går på videregående skole i Akershus. De sier at skjellsordet "jødefaen" er noe som hyppig blir brukt for å ærekrenke noen. De har ingen jødiske barn på sin skole, kjenner ingen som er det heller. Derimot går det en del muslimer der. De bruker dette som skjellsord overfor "norske" elever (altså ikke-muslimer) som de ikke liker.

Skrevet
Når mange generaliserer vilt og viser mangelfull evne og/eller vilje til å skille mellom individuelle jøder og staten Israel, så er det vanskelig å se det på en annen måte.

Tåden her viser ganske enstydig at kritikk/hat til jøder/Israel oppfattes som mere "stuerent" enn tilsvarende holdninger til muslimer/islam. Forum-medlemmer som vanligvis kommer i harnisk over det de oppfatter som generaliserendeuttalelser ovenfor muslimer og islam, glimrer med sitt fravær når mye verre uttalelser blir fremsatt mot jøder. Men dobbeltmoralen pleies heller godt blant disse, så dette overrasker ikke videre.

Mange andre her i tråden viser et forkastelig syn som gjør dem fortjent til ringeakt og noen av dem ser utrolig nok på seg selv som mere oppvakte enn deres meningsmotstandere. Ironisk nok fordi de her blir møtt med samme type argumentasjon som de selv utviser en enorm forkjærlighet for når grupper som står nærmere venstresiden utsettes for kritikk. Dette kommer vel formodentligvis som et følge av den utstrakte hetsingen/hersketeknikken fra venstresiden, som har pågått flere tiår, tydeligvis har ført til at noen av dem faktisk har begynt å tro på eget forkvaklet oppgulp. Hvis en først skal betvile andres intelligens, så hjelper det gjerne å kunne stave ordet riktig. Er du ikke enig?

Jeg har også tenkt over at de som roper høyest når det handler om muslimer og islam, glimrer med sitt fravær i denne tråden.

Det er tydelig at urett mot jøder ikke er så farlig.

Denne gruppen her i Norge, som vi nesten ikke merker at er her, de som respekterer norsk lov og oppfører seg så eksemplarisk at de nesten er usynlige, de er det ikke så nøye med at utsettes for overgrep.

Jeg har aldri stemt Frp og er uenig i store deler av politikken de fører, men akkurat i dette spørsmålet er de omtrent de eneste som har turt å ta til motmæle mot jødehets.

Gjest Gjest
Skrevet
Akkurat.. så foreldrene har altså ikke noe ansvar for hva de lærer videre til barna sine? De har ikke noe ansvar for at deres egne barn blir lært opp til å tro at Holocaust aldri fant sted, at jødene sto bak 911, eller at de synes Hitler var en kjernekar?*

Den dialogen mellom skolen og foreldrene som Berentsens skisserte lengre opp, kunne jo bli veldig interessant. Hvis bare de jødiske foreldrene sier unnskyld, så går det nok bra, da stopper mobbingen over natta..

Dypest sett er din bortforklaring av foreldrenes oppdrageransvar, en form for skjult rasisme. Du ser ut til å mene at de muslimske foreldrene er ett viljeløst offer for omstendighetene, og kan ikke lastes, uansett.

*Innslaget på nrk kan du se i sin helhet på linken som ble postet i første innlegg i denne tråden. Sånn at du kan verifisere at dette ikke bare er løse påstander fra min side.

De aller fleste muslimer jeg kjenner tror på Holocaust...At noen synes Hitler er en kjernekar er idiotisk men ikke verre enn den norske skolen som lærer oss at Churchill var en kjernekar. Churchill prøvde å teste ut nye våpen på kurderne, og ville invadere og drepe afrikanerne da de krevde selvstendighet. Han herset også rundt med de innfødte i englands kolonier da han var en millitærmann.

Skrevet

Jeg har også tenkt over at de som roper høyest når det handler om muslimer og islam, glimrer med sitt fravær i denne tråden.

Det er tydelig at urett mot jøder ikke er så farlig.

Denne gruppen her i Norge, som vi nesten ikke merker at er her, de som respekterer norsk lov og oppfører seg så eksemplarisk at de nesten er usynlige, de er det ikke så nøye med at utsettes for overgrep.

Jeg har aldri stemt Frp og er uenig i store deler av politikken de fører, men akkurat i dette spørsmålet er de omtrent de eneste som har turt å ta til motmæle mot jødehets.

Jeg er enig i at det er litt uheldig om de som ofte forsvarer muslimer mot angklager fra såkalte "islamofobe" ikke ser noe poeng i å ta til motmæle mot jødehets. På den annen side sitter mange av oss i glasshus. For de som er ivrigst i å fordømme jødehetsen er ikke av de som roper høyest mot muslimhets.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
Jeg er enig i at det er litt uheldig om de som ofte forsvarer muslimer mot angklager fra såkalte "islamofobe" ikke ser noe poeng i å ta til motmæle mot jødehets. På den annen side sitter mange av oss i glasshus. For de som er ivrigst i å fordømme jødehetsen er ikke av de som roper høyest mot muslimhets.

Kan du definere muslimhets for meg?

Skrevet

Tråden er ryddet for rasistiske ytringer.

Phaedra,mod

Skrevet

Kan du definere muslimhets for meg?

Med muslimhets mener jeg ikke kritikk av sider ved islamsk tradisjon, like lite som jeg vil kalle det jødehets å være kritisk til sider av staten Israels fremferd. Legg merke til at jeg ikke anklager de som har tatt til motmæle mot jødehetsen for selv å stå for muslimhets, selv om de er svært kritiske til islam. Det jeg har anklaget dem for er å ha vært lite til stede når det dukker opp rabiate innlegg som stempler alle muslimer som fiender av demokratiet og ødelegger for den saksorienterte islamkritikken ved å spamme forumet med islam-hat-lenker.

For Internett er som kjent en åpen arena der informasjon og feilinformasjon lever side ved side, og det er ikke slik at alle nettsider som er kritiske til islam er like saklige og etterettelige. Det finnes alltid mennesker som overdriver og som ris av en paranoia slik at kritikken går over i hat. Slik disse jødehaterne har vippet over fra saklig israelkritikk til å skjære alle jøder over en kam og demonisere hver eneste jøde.

Gjest Gjest
Skrevet

Det er iallfall en ting som er sikkert, og det er at vi ikke kan være så misforstått tolerante og ettergivende overfor muslimer, at vi godtar at uskyldige mennesker blir mobbet og utsatt for trusler. Vi må verne om demokratiet og ytringsfriheten vår, og gi klare signaler på at ingen skal lide urett.

Skrevet
Kjære deg. De fleste jøder i Norge bor ikke på østkanten i Oslo.

Mine, og mine kollegers opplevelser er like mye empiri og synlige resultater som de lærene NRK har snakket med.

Forskjellen er at en ønsker å hive seg på en bølge fra Sverige. I stedet burde en heller se på hva det faktiske problemet som finnes i Norge, for det er forskjell på landene.

Men dette er ingen avisand, det er foreldre og lærere ved norske skoler som har akkurat den samme opplevelsen som de har i Sverige. Så du innslaget? Leste du artikkelen? Det at det forekommer mobbing av jødiske barn på "beste vestkant" betyr ikke at det ikke også er et problem andre steder. Og når det gjelder hvor jøder bor og ikke bor i dette landet: Hva vet du om det? Har du en liste? Mener du at norske jøder skiller seg vesentlig inntektsmessig eller i fht andre indikatorer på sosioøkonomisk status fra resten av befolkningen, slik at du kan si at det ikke finnes vanlige folk blant dem? Mener du at jøder i norge er så rike at de umulig kan bo på østkanten? Har du noen begrunnelse for å mene det? Venter i spenning.

Skrevet
At du gjentar din uvitenhet gjør ikke dine løgner til sannhet.Det irrasjonelle hatet er bare irrasjonellt dersom en ikke tar i betraktning noe annet enn de kjødelige synsvinkler.

Jødene hadde full rett til å dømme i sine egne saker,og det gjorde de.Som i tilfellet Jesus Kristus.Romerne forbeholdt seg kun retten til å eksekvere de jødiske dommene.De "bar ikke sverdet for intet", slik for eksempel norske myndigheter gjør.

Min gode mann. Romerne var herrer i en tid da kun romerske borgere hadde noen rettigheter å snakke om. Og de forbeholdt seg retten til å gjøre hva fanden de ville. Det var derfor de i år 70 sa at det nå kunne være nok, og mer enn nok, ødela Jerusalem, det andre tempelet, og beleiret Masada-platået til hver eneste opprører hadde tatt sitt eget liv. Og denne makten skulle 40 år tidligere bøyet av for press fra en gjeng jødiske prester? Jeg vet at dere religiøse typer liker eventyr, men spar oss.

Skrevet (endret)
Det stammer ikke fra foreldrene, men fra Israels motbydelige handlinger. Jøder verden om har ikke lagt skjul på at de elsker denne hellige staten sin, og norske jøder er intet unntak. At jødehatet nærmest eksploderte i etterkant av Gaza-krigen bør fortelle deg at det ikke er de muslimske foreldrene men jødestaten Israels skyld.

Foreldre har ingen innvirkning på barnas holdninger, mener du? La oss håpe at du ikke har barn, med den innstillingen til oppdragelse. Eller er det kanskje bare i rasespørsmål at foreldrene må stå maktesløse og se at deres barn utvikler akutt hat, uten mulighet for påvirkning?

Endret av Mann 42
Gjest Zadok
Skrevet
Min gode mann. Romerne var herrer i en tid da kun romerske borgere hadde noen rettigheter å snakke om. Og de forbeholdt seg retten til å gjøre hva fanden de ville. Det var derfor de i år 70 sa at det nå kunne være nok, og mer enn nok, ødela Jerusalem, det andre tempelet, og beleiret Masada-platået til hver eneste opprører hadde tatt sitt eget liv. Og denne makten skulle 40 år tidligere bøyet av for press fra en gjeng jødiske prester? Jeg vet at dere religiøse typer liker eventyr, men spar oss.

Jødene hadde sine egne domsstoler med romernes velsignelse. Det het Sanhedrinet. Der ble Jesus Kristus dømt til døden. Romerne eksekverte dommen på vegne av jødene. Henrettelsen fant sted i påsken.Det var tradisjon hver påske at en dødsdømt ble sluppet fri - for å gi en illusjon av rettferdighet. Pontius Pilatus - den romerske landshøvdingen - fant selv ingen skyld hos Jesus Kristus. Derfor forsøkte han å animere jødene til å gi ham amnesti. Men - det store flertall av jødene ropte at Barrabas måtte gis fri, og at Jesu blod måtte komme over dem og deres barn.

Jeg skjønner at du gjerne vil forandre virkeligheten når du tas med buksene nede. Oppriktige,sannhetssøkende mennesker - som det fremdeles finnes noen av - vil imidlertid kjapt oppdage at din agenda er å gjenta løgnene dine for å redde restene av din troverdighet.Det er denne holdningen som blir din bane.

Skrevet
Jødene hadde sine egne domsstoler med romernes velsignelse. Det het Sanhedrinet. Der ble Jesus Kristus dømt til døden. Romerne eksekverte dommen på vegne av jødene. Henrettelsen fant sted i påsken.Det var tradisjon hver påske at en dødsdømt ble sluppet fri - for å gi en illusjon av rettferdighet. Pontius Pilatus - den romerske landshøvdingen - fant selv ingen skyld hos Jesus Kristus. Derfor forsøkte han å animere jødene til å gi ham amnesti. Men - det store flertall av jødene ropte at Barrabas måtte gis fri, og at Jesu blod måtte komme over dem og deres barn.

Og dette er helt sant fordi det står i bibelen?

Finnes det andre historiske nedtegnelser som forteller denne historien?

Skrevet
Den egentlige grunnen til at jødene er blitt forfulgt og har lidd opp igjennom tidene er at de selv har bedt om det. Da de krevde henrettelse av den historiske personen Jesus Kristus ba de samtidig om at "hans blod" måtte komme over dem selv og deres etterkommere. Resultatet av dette kollektive ønsket har de fått erfare og erfarer de til denne dag.Dette er historiske kjensgjerninger de ikke slipper unna.

Religion er den dummeste motivasjonen for å gjøre noe som helst.

Du er klar over bibelhistoriens Zardok var en jøde og en israeler antar jeg? Ironisk at du tar det kallenavnet når du virker å ha et heller anstrengt forhold til jøder.

Jeg oppfattet den som et lite stikk til meg. Derfor vil jeg si at det du sier i utganspunktet er veldig rimelig, men jeg må presisere at det er en ENORM forskjell på å kritisere en samfunnsutvikling og sette et kritisk søkelys mot holdninger betydlige deler av en gruppe nærer, kontra det å legitimere vold mot en gruppe på grunn av den politikken en stat i en annen verdensdel fører.

Det blir omtrent som om jeg skulle ha sagt at muslimer her i Norge fortjener reprisalier for handlingene til Taliban, Al-Qaeda og andre organisasjoner som bedriver terrorist virksomhet. Helt på trynet for å si det på en folkelig måte.

Skrevet

Jeg oppfattet den som et lite stikk til meg. Derfor vil jeg si at det du sier i utganspunktet er veldig rimelig, men jeg må presisere at det er en ENORM forskjell på å kritisere en samfunnsutvikling og sette et kritisk søkelys mot holdninger betydlige deler av en gruppe nærer, kontra det å legitimere vold mot en gruppe på grunn av den politikken en stat i en annen verdensdel fører.

Det blir omtrent som om jeg skulle ha sagt at muslimer her i Norge fortjener reprisalier for handlingene til Taliban, Al-Qaeda og andre organisasjoner som bedriver terrorist virksomhet. Helt på trynet for å si det på en folkelig måte.

Mulig du ikke forstod helt hva jeg mente. Jeg presiserer i neste innlegg (se under) at det jeg kritiserer deg og andre for ikke er å stå for muslimhets selv, det jeg peker på er at du og andre glimrer med deres fravær når mer rabiate folk spammer forumet med anti-islam-linker. Parallelt med de som glimrer med sitt fravær i tråder med jødehat, folk som ellers er flinke til å forsvare islam og lese "islamofobi" inn i tråder med saklig kritikk av islam.

Med muslimhets mener jeg ikke kritikk av sider ved islamsk tradisjon, like lite som jeg vil kalle det jødehets å være kritisk til sider av staten Israels fremferd. Legg merke til at jeg ikke anklager de som har tatt til motmæle mot jødehetsen for selv å stå for muslimhets, selv om de er svært kritiske til islam. Det jeg har anklaget dem for er å ha vært lite til stede når det dukker opp rabiate innlegg som stempler alle muslimer som fiender av demokratiet og ødelegger for den saksorienterte islamkritikken ved å spamme forumet med islam-hat-lenker.

For Internett er som kjent en åpen arena der informasjon og feilinformasjon lever side ved side, og det er ikke slik at alle nettsider som er kritiske til islam er like saklige og etterettelige. Det finnes alltid mennesker som overdriver og som ris av en paranoia slik at kritikken går over i hat. Slik disse jødehaterne har vippet over fra saklig israelkritikk til å skjære alle jøder over en kam og demonisere hver eneste jøde.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...