Gå til innhold

Mat-tråd, lavkarbo!

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)
www.lavkarbo.no har masse oppskrifter i alle kategorier.

Jeg har dilla på Oopsie for tiden.

...

Smaker som loff mener jeg, noen synes det smaker som egg da.

*host* Det smaker eggesvamp! (Vel, i hvert fall dem jeg lagde...) :sjenert:

Når det gjelder frokosttips: Jeg spiser en god del lavkarbobrød, har prøvd en del oppskrifter men har funnet ut at Siws brød er det beste! Dessuten er det lett å lage, og inneholder ikke nøtter (for det er jeg allergisk mot). Jeg spiser veldig tynne brødskiver, så av ett brød får jeg ca. 35 skiver. Holder lenge! :) Men for enkelte så er slikt brød partystopper, så jeg tror folk må prøve seg frem. Heldigvis kan jeg spise det uten at vektnedgangen stopper, det har reddet meg når jeg har vært lei av egg.

Ellers ostekjeks: Litt tykke skiver ost (feks taffelost, prøv deg frem!), full guffe i mikro i underkant av 2 min. (sjekk tiden, går kjapt, er jo ulikt fra mikro til mikro)

Dette er godt! Men jeg bruker det mest som snacks, med rømmedip. Jeg pleier å "nuke" osten i mikroen til jeg tror den har stått inne for lenge - og så lar jeg den stå litt til. :fnise:

Jeg har et par skjeer kesam og et par skjeer melk (men kan sikkert ha fløte også) og moser sammen med blomkålhodet. Har også den god del salt og pepper oppi.

Vet at de som går på ketolysekuren bruker masse smør, men det synes ikke jeg er særlig godt.

Jeg lager blomkålstappa med smør, fløte, salt, pepper og masse muskat! Elsker sistnevnte, da smaker det nesten som kålstuing. ♥

Endret av Meaty
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her er ei oppskrift på lavkarbobrød, tror den sto i norsk ukeblad for noen måneder siden?

4 egg piskes lett

3ss olivenolje

1/2 boks kesam

1 1/2 ss bakepulver

45g sesamfrø

60g kruskakli (bruker ofte litt mer)

50 g solsikkefrø

4ss linfrø

1ts salt

Rører sammen det bløte, og tar oppi det tørre. Heller alt i ei bakepapirkledd brødform og steker midt i ovnen på 180 grader i ca 50min.

Vær obs på solsikkefrø, har sett noen typer med dobbelt karboinnhold enn andre.

Skrevet

Jeg har endret tråden til å hete "Mat-tråd", så kan vi snakke om ALL lavkarbomat! :duskedame:

Skrevet
Jeg har endret tråden til å hete "Mat-tråd", så kan vi snakke om ALL lavkarbomat! :duskedame:

Det var lurt :jepp:

Skrevet

Meg og kjære skal ut og feire oss selv i morgen (jubileum) og hva skal jeg spise ute???

Som nevnt er jeg ny på dette, og det kan kanskje bli litt kluss med bestilling.

Er det frekt f.eks å spørre om jeg kan få mere grønnsaker og ikke poteter til? (hvis jeg f. eks skulle bestille en biff).

Og gulerøtter er vel ikke så bra? Heller masse brokkoli, blomkål etc...

Skrevet

Det er ikke noe problem å be om å få "slippe" poteter og heller få mye grønt - de fleste gir deg gjerne det :)

Skrevet

Enig med Suzy! Det er overhodet ikke frekt. Du betaler jo for maten, og de er nok vant til folk som sier "uten ditt", og "med datt". :jepp:

Skrevet

Det er kjempeflott! Jeg skal innrømme at jeg har bidratt i stor grad til at tråden sporet av, vekk fra middager... :sjenert:

Meg og kjære skal ut og feire oss selv i morgen (jubileum) og hva skal jeg spise ute???

Som nevnt er jeg ny på dette, og det kan kanskje bli litt kluss med bestilling.

Er det frekt f.eks å spørre om jeg kan få mere grønnsaker og ikke poteter til? (hvis jeg f. eks skulle bestille en biff).

Og gulerøtter er vel ikke så bra? Heller masse brokkoli, blomkål etc...

Som de andre også sier, dette pleier ikke å være noe problem. Jeg har spist biff på f.eks. Egon og Big horn, på Egon fikk jeg en salat i stedet for poteter (brokkoli var inkludert allerede) og på Big Horn fikk jeg brokkoli i stedet for poteter, men måtte da betale 30 kroner. Det synes jeg var litt gjerrig av dem, men mulig de bare gjorde en feil.

Når jeg spiser middag på tradisjonelle cafeer så får jeg ekstra salat i stedet for poteter. Har enda ikke opplevd at det har vært noe problem.

Skrevet

Helt greit det Meaty! :ler: Vi sporet vel av alle sammen!

Tror de fleste her er klar over lavkarbo.no, men det betyr jo ikke at vi ikke har lyst til å diskutere lavkarbo her på KG.

Skrevet
Gårsdagens middag var supergod!

Jeg spiste kjøttboller, hjemmelagde:

(dette er oppskrift til fire posjoner altså)

200 gram kjøttdeig

200 gram kjøttdeig av svin

1 fedd finhakket hvitløk

1 egg

2 ss strøkavring

Alt blandes godt i kjøkkenmaskin og formes til små kjøttboller som trekkes 5 minutter i kokende vann (det blir mange!)

Når du skal spise dem til middag surer du dem i litt smør så de blir brune og pene på utsiden og varme selvsagt.

Disse har jeg laget i dag, de ble kjempegode! Hadde en halv finhakket grønn chili i deigen også. Nydelig! Takk for oppskrift!

Skrevet (endret)
Tror de fleste her er klar over lavkarbo.no, men det betyr jo ikke at vi ikke har lyst til å diskutere lavkarbo her på KG.

Nettopp! :) lavkarbo.no er et kjempefint forum, men jeg føler liksom at det er på KG jeg hører "hjemme". Blir litt færre folk å forholde seg til når vi diskuterer i denne tråden, og da gjerne litt mer personlig enn på lavkarbo.no.

Endret av Meaty
Skrevet

Denne må prøves ut - fant tipset på lavkarbo.no.

Ostekjeks:

Kavli skivet ost (jeg brukte den med jalapenos smak).

Stekes i ovnen ved 200 grader i ca 7 minutter - kan variere fra ovn til ovn.

Blir sprø som en kjeks, veeeldig god!

Jeg hadde avocado på, og yoghurt naturell med pepper og basilikum i.

Namme!!! :jepp:

Man kan nok ha det meste på denne "kjeksen" - reker, egg, bacon, osv.

Skrevet
Disse har jeg laget i dag, de ble kjempegode! Hadde en halv finhakket grønn chili i deigen også. Nydelig! Takk for oppskrift!

Så kult! Jeg syns de var supergode :)

Skrevet (endret)

Kjeks

1 boks CC

2 ts fiberhusk

4 egg

litt linfrø, solsikkekjerner, gresskarkjerner og sesamfrø (det du vil) - ca 1-2 ss av hver tok jeg

litt salt

Kjøres til en jevn guffe i foodprocessoren. Stå 1/2 time.

Settes med skje på en bakeplate. Trykkes flate med slikkepott dyppet i olivenolje. Stekes ved ca 150 grader til det er lyse brune. Legges på rist. Spises som de er, eller etter et par dager - da er de helt tørre.

Skal ha vorspiel på lørdag og istedenfor å se på at alle andre spiser potetgull o.l, har jeg bedt om at folk tar med ost og kjeks :) Disse lagde jeg til meg, og de var utrolige gooode med ost på. Gleder meg til de har tørket på benken i noen dager ! Ble over 50 kjeks denne oppskriften også

Endret av Fortunatus
Skrevet
Denne må prøves ut - fant tipset på lavkarbo.no.

Ostekjeks:

Kavli skivet ost (jeg brukte den med jalapenos smak).

Stekes i ovnen ved 200 grader i ca 7 minutter - kan variere fra ovn til ovn.

Blir sprø som en kjeks, veeeldig god!

Jeg hadde avocado på, og yoghurt naturell med pepper og basilikum i.

Namme!!! :jepp:

Man kan nok ha det meste på denne "kjeksen" - reker, egg, bacon, osv.

Dette er godt ja! Jeg syns det er bedre med taffelost faktisk! :jepp: Og smøreost på ostekjeks - nam!

Skrevet
Dette er godt ja! Jeg syns det er bedre med taffelost faktisk! :jepp: Og smøreost på ostekjeks - nam!

Da skal jeg prøve taffelost neste gang ;)

Skrevet

Siden egg og bacon er en lavkarbofavoritt hos mange, tenkte jeg at jeg skulle tipse om en type bacon som er MYE bedre enn andre typer jeg har prøvd. Ble litt lei av egg og bacon en stund, men så prøvde jeg Gilde Skogsbacon og da ble det noe helt annet! Skikkelig saftig, velsmakende bacon. :) Det er litt dyrt, men jeg synes det er verdt det.

Skrevet

Erstatning for potet:

Broccoli og blomkål, salt og pepper, hvitløk og litt skummet melk/kesam/rømme. Bruk stavmikseren. Kjempegodt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...