Gå til innhold

Mat-tråd, lavkarbo!

Fremhevede innlegg

Skrevet
Det er en slakter som lager egene "ketolysepølser" og disse selges på endel Menybutikker. Jeg har ikke prøvd dem, bare lagt merke til dem i disken.

Pølsene er kjempegode! :) Har prøvd dem, men de er dessverre vanskelige å få tak i. Meny har - men ikke alltid dessverre. I Sverige får man kjøpt pølser av merke Böklunder. Disse er kjempegode, og de har dem i forskjellige typer. Tror det er 1 karbohydrat pr 100 gram. Dyrere enn andre, men jeg lar ikke resten av familien få spise "mine" pølser. :) Dermed varer de en stund. :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg var innom meny og sjekket pølsene, det er bratwurst ja - og begge har 0 karbohydrater! Kjøpte ikke, fordi jeg må bruke det jeg har i kjøleskapet først.. Har du prøvd begge? Hvilken er best?

Skrevet

I dag ble det kyllingsalat til middag;

kylling, isbergsalat, agurk, cherrytomat, cheddarost i terninger og hvitløksdressing.. Enkelt og greit, men også godt!

Skrevet
Er det de som heter Idsøe? Så vidt jeg har skjønt er de visst lettest å få tak i på sørlandet. Jeg har ikke sett dem her jeg bor, i hvert fall. Men jeg får en pk til helga, en slektning sørfra skal ta med seg. Gleder meg til å prøve dem. :jepp:

Nei, jeg tror ikke det er Idsøe, du kan sjekke her.

Skrevet
Jeg var innom meny og sjekket pølsene, det er bratwurst ja - og begge har 0 karbohydrater! Kjøpte ikke, fordi jeg må bruke det jeg har i kjøleskapet først.. Har du prøvd begge? Hvilken er best?

Ja, jeg har prøvd begge. Jeg liker best chorizo - men spiser den ikke hvis jeg skal ut blant folk etter middag. Den kommer nemlig og "hilser på" igjen flere ganger, lenge etter man har spist...

Skrevet
Nei, jeg tror ikke det er Idsøe, du kan sjekke her.

Ok, da er det nok flere som lager sånne pølser. :)

Skrevet

Psst, sjekk forresten lavkarbosjokoladen Cavalier (ikke bare plater, men også en sjokoladebar!)! Har skrevet om den i dagboken også hvis den er interessant for dere.

Skrevet
Psst, sjekk forresten lavkarbosjokoladen Cavalier (ikke bare plater, men også en sjokoladebar!)! Har skrevet om den i dagboken også hvis den er interessant for dere.

Mmmm, den er god! Men jeg kranglet med en helsekostdame, hun sa at lavkarbere IKKE skulle spise sånn sjokolade! Jeg laget en tråd om det inne på lavkarbo.no. Men jeg har spist Cavalier flere ganger, og det funker som bare det. Flott som lørdagsgodt, går ikke ut av ketose av den. Jeg vil også anbefale Cavalier marsipan, den er supergod!!

Skrevet

Ja, da snakket hun bare tull! :ler:

Skrevet (endret)

Her ble det kyllingfilet stekt i strimler med som jeg strødde litt revet ost over, tomat, agurk og løk, linsestuing (som jeg elsker og spiser hver dag!) og kesam med tortilladip-pulver. Kjempegodt!

Endret av Pet
Skrevet

Pet - hva er oppskrift på linsestuing? :jepp:

I dag ble det hjemmelaget tomatsuppe til middag, med egg!

Skrevet (endret)

Jeg gjør det slik:

Hakker en løk og 1-2 hvitløksfedd som jeg surrer i litt olje i en kjele. Skyller 1/2 l røde linser godt og har det i kjelen sammen med 1 l vann og en buljongterning. Salt og pepper og evt annet krydder etter smak. Spisskummin passer bra. Jeg liker å lage den ganske "nøytral" så den passer til alle middagsretter. La den småputre i 20 minutter og tilsett en dæsj god kaldpresset olivenolje og sitronsaft. Holder seg godt i kjøleskapet. :)

Endret av Pet
Skrevet

Hmm, ser at dette egentlig er en middagstråd, men det er vel den eneste lavkarbotråden her inne, så jeg våger meg allikevel. :)

Jeg strever egentlig mest med å finne kjappe, gode og enkle lunsjalternativer. Men så fant jeg denne oppskriften på knekkebrød inne på lavkarbo.

Ryddet litt i oppskriften og da ble den slik:

KETOLYSE-KNEKKEBRØD

200 gram linfrø

50 gram sesamfrø

100 gram mandler

50 gram kruskakli

50 gram smør

1 dl kremfløte

6 egg

1 boks cottage cheese

2 ss kanel

2 ts bakepulver

2 ts Sukrin eller Splenda

Ha linfrø, sesamfrø og kruskakli i en bolle. Mal mandlene (med stavmikseren) til mel, og bland inn i frøblandingen. Tilsett kanel og bakepulver og bland godt. Smelt smør og bland i fløten. Kjør sammen eggene og cottage cheese til en helt klumpefri masse sammen med Sukrin/Splenda (bruk stavmikseren). Bland først fløte/smør-blandingen i det tørre, og til sist egg/cottage cheese-blandingen.

Del røra på to stekeplater dekt med bakepapir. Klapp det sånn noenlunde flatt. Stek de (samtidig) på 200 grader i ca 20 min. (Til de er så stivnet at de kan skjæres i.) Ta ut platene og skjær opp med pizzakutter. Blir 15 knekkebrød pr plate. (5x3) Legg knekkebrødene over på 2 rister og sett dem tilbake i ovnen på 50-75 grader i 3-4 timer, eller til de er så harde som du vil ha dem. Sett et treredskap i døråpningen slik at døren står på gløtt. Da slippes nemlig fuktigheten ut av ovnen. Varmluft kan med fordel brukes under (deler av) tørkingen.

Ca 1 kh pr knekkebrød.

Disse er virkelig kjempegode! Bremykt og gräddost på, mmmmm. :)

Skrevet

Takket være denne tråden har jeg oppdaget lavkarbo.no og i dag skal vi ha kyllinggryte fra en oppskrift jeg fant der inne:

4 kyllingbryst

1 pk bacon

1\2 pakke soppblanding fra Rema 1000

1\2 rødløk

1\2 rød paprika

1\2 brokkoli

6 jalapenos-ringer fra glass

1 boks seterrømme

1\2 boks fløte

1 ts hot curry paste

1 kylling-buljong terning

Litt kvertet pepper

- skjør kylling i terninger og stek

- tilsett løk og brokkoli i biter

- hell i rømme og fløte + krydder

- tilsett de øvrige ingrediensene

- gi et lite oppkok

Jeg kommer tilbake med dommen!!

Skrevet

Nå har vi spist kyllinggryta og den var kjempegod :sikle: Blir nok en gjenganger her i huset :)

Skrevet
Pet - hva er oppskrift på linsestuing? :jepp:

I dag ble det hjemmelaget tomatsuppe til middag, med egg!

Oppskrift på suppen? :sexy:

Skrevet
Jeg gjør det slik:

Hakker en løk og 1-2 hvitløksfedd som jeg surrer i litt olje i en kjele. Skyller 1/2 l røde linser godt og har det i kjelen sammen med 1 l vann og en buljongterning. Salt og pepper og evt annet krydder etter smak. Spisskummin passer bra. Jeg liker å lage den ganske "nøytral" så den passer til alle middagsretter. La den småputre i 20 minutter og tilsett en dæsj god kaldpresset olivenolje og sitronsaft. Holder seg godt i kjøleskapet. :)

Kan man bruke grønne linser? Får vondt i magen av de røde. :fise:

Skrevet
Oppskrift på suppen? :sexy:

1 boks hakkede tomater

1 boks hakkede tomater med hvitløk

1 stor rødløk

3-5dl kyllingbuljong

en stor neve frisk basilikum

2 fedd hvitløk

salt & pepper

1 ss tørket estragon

3dl fløte

Bland alt sammen og bruk stavmikser for å få suppen flytende. Denne må koke i minst 2-3 timer før smaken er riktig. Jeg koker den helst lengre enn 3 timer. Spe med fløte hvis den blir tykk.

SErveres med revet ost og en stor klatt rømme.

Skrevet

Jeg "lever" ikke lavkarbo men tomatsuppa hørtes veldig god ut, og linsestuing skal jeg også prøve.

Er litt nygsjerrig på lavkarbo så her skal jeg følge med.

Skrevet

Må bare neevne en av mine yndlingsretter, hentet fra lavkarbo.no og modifisert litt:

-2 kyllinfileer skjæres i småbiter

-1/2 squash kuttes

-1/2 paprika kuttes

-1/2 rødløk kuttes

-2 fedd hvitløk

stek alt og krydre med salt og pepper.

Ha oppi en god del tandoorikrydder, og 1/2-1boks fet kokkosmelk, og en dæsj fløte. Ha i litt cashewnøtter, og la det hele koke 1 5-10min til det våte er kokt inn. Nam!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...