Gå til innhold

Mat-tråd, lavkarbo!

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
I dag skal jeg prøve meg på stekt sei, med karrisaus og blomkålsris :)

Blomkålsris?

Nå ble jeg nysgjerrig.... :fnise:

Gjest svanungen
Skrevet (endret)

Litt alternativ middag her i dag, basert på det man finner i skuffer og skap. Delte en stor kyllingfilet i strimler på langs, surret hver strimmel inn i spekeskinke og stekte i panna i litt smør. Litt ost oppå, og lokket på i noen få minutter. Serveres med rømme og utvalgte grønnsaker. Ikke dumt :)

Strimlet kyllingfileten slik at det skulle gå litt fortere med stekingen, og fordi jeg bare hadde små spekeskinkeskiver... :ler: Bacon er også ypperli!

Endret av svanungen
Skrevet
Blomkålsris?

Nå ble jeg nysgjerrig.... :fnise:

Kjempeenkelt og godt :)

Man rasper opp blomkål (vi er to og bruker et halvt hode), har litt olje over (kanskje 1 ss) og har i mikroen i 7 minutter!

Er en høydare hos oss i allefall. Enklere, sunnere og nesten litt bedre (fordi blomkålsrisen trekker til seg mye mer saus enn vanlig ris) enn vanlig ris.

Fant "oppskriften" på lavkarbo.no

Skrevet

Også fan av blomkålris (i stede for vanlig ris)og blomkålmos (i stede for potetmos). Barnet liker også best blomkålris, synes vanlig ris er kjedeeeliiii! ;)

Vi spiste igår stekte grønnsaker og halloumi.

Idag: Hønsefrikasee med masse grønnsaker (jeg pillet ut gulerøttene), blomkålris med løk.

Imorgen: Hjemmelaget pastasaus, med oliven, løk, sopp og kjøttdeig. Barnet får pasta, jeg spiser ekstra grønnsaker til. Og revet ost!

Skrevet

Ble veldig nysgjerrig på denne blomkålsrisen!

Men smaker ikke dette det samme som å dampe/koke blokmål vanlig?

Har noen prøvd å steke den raspete blåmkålen i stekepanne?

Dette må uansett prøves!:)

Skrevet

Jeg og lurte litt på om man kan steke blomkålris i stekepanne - har nemlig ikke mikro.

Middag i dag:

Svinefilet i strimler, sopp i skiver og brokkoli i bunter - i woken.

En liten dæsj bernaise saus (2-3 ss) ;)

Skrevet

Gårsdagens middag:

Taco :spise:

400 g kjøttdeig

en halv pose burritokrydder

En liten pose familiesalat

75 gram revet ost

Mager kesam

Tacosaus uten sukker

Spiser bare halve porsjonen kjøtt - og bruker resten til omelett dagen etter - middagen gir 8 karber

Skrevet
Er det noen som vet om kruskakli inneholder hvete?

Har hveteintoleranse.

Disse knekkebrødene må prøves :jepp:

Kruskakli er hvetekli. Men det fins havrekli også, mulig det kan brukes? Eller speltkli? Eller soyaflokker? Kanskje en god helsekostbutikk/Heliosbutikk kan gi deg svar?

Alternativt, hva kan jeg bruke istedet for hvetekli og mandler?

Håper jeg kan sløyfe disse to ingrediensene og allikvel få knekkebrød som er gode på smak og henger sammen ...

Det går fint å bytte ut mandlene med hasselnøtter.

-------------

Jeg bakte disse knekkebrødene første gang for ei uke siden, og etter der har jeg gitt ut oppskrifta til ihvertfall 30 venner, i tillegg til å legge den ut her. Virker som om knekkebrød er "i tiden"! :lol:

Skrevet
Tacosaus uten sukker

Hvor kjøper du det? Hvilket merke?

Skrevet

Husker ikke hva merket heter, men det er et av de kjente og vanligste som ikke bruker sukker i sine ting. Les på dem :)

Skrevet

Blomkålsris er veldig godt syns jeg, men blomkålsmos er bare grusomt.. :roll: Smak og behag! :jepp:

Skrevet

Blomkålsmos er kjempegodt! :D Smaker nesten som posepotetmos og det er det som er min favoritt ;)

I dag blir det laks med philadelphia smurt på og ovnsnbakte grønnsaker til :)

Til gjest: Er jo bare å prøve ut blomkålsris så får du jo selv se om det er noe du synes er godt :) Et blomkålhode koster omtrent 15-20 kr.

Skrevet

Men hvordan lager du din mos da?? Min minner ikke om noe som helst..

Skrevet

Er litt ny hva angår lavkarbo-livet, og vet jo at dette er en middagstråd.

Men er det noen som har tips til frokost?

Her går det stort sett i egg og bacon, omelett med masse ost osv.

Frykter jeg kan bli fort lei...men vil jo ikke slutte nå som jeg er så godt i gang.

Skrevet
Jeg og lurte litt på om man kan steke blomkålris i stekepanne - har nemlig ikke mikro.

1. Bearnaise-saus kan du fint spise, så lenge det ikke er toro sin variant med hvetemel.

Lager alltid blomkålris i stekepanne, trodde det liksom var poenget jeg da, hehe! Lynrask steking, slik liker vi den.

Kanskje mer som kokt ris hvis mikre den??

Skrevet
Er litt ny hva angår lavkarbo-livet, og vet jo at dette er en middagstråd.

Men er det noen som har tips til frokost?

Her går det stort sett i egg og bacon, omelett med masse ost osv.

Frykter jeg kan bli fort lei...men vil jo ikke slutte nå som jeg er så godt i gang.

www.lavkarbo.no har masse oppskrifter i alle kategorier.

Jeg har dilla på Oopsie for tiden.

(3 egg, 100gram philadelfiaost/smøreost, litt salt eller 1/8del tc bakepulver. Stivpisk eggehvite med salt. Miks plomme+ost. Bland forsiktig, stek i passende kladder i stekeovn på 150 grader i 25 minutter -gylden)

Smaker som loff mener jeg, noen synes det smaker som egg da.

Ellers ostekjeks: Litt tykke skiver ost (feks taffelost, prøv deg frem!), full guffe i mikro i underkant av 2 min. (sjekk tiden, går kjapt, er jo ulikt fra mikro til mikro)

Valgfritt pålegg til begge deler!

Og vil man ikke steke/mikre, så kan man rett og slett rulle ost+skinke feks. og bare gumle i vei. :) Jeg har noenganger salatblader som underlag for pålegg. Masse pålegg.

Skrevet (endret)
1. Bearnaise-saus kan du fint spise, så lenge det ikke er toro sin variant med hvetemel.

Lager alltid blomkålris i stekepanne, trodde det liksom var poenget jeg da, hehe! Lynrask steking, slik liker vi den.

Kanskje mer som kokt ris hvis mikre den??

Regnet med jeg kunne spise bernaise, men hadde ikke tid til annet enn toro sin (1dl ga 3,3g karber, og jeg tok 3 ss - så da tenkte jeg det var greit)

Skal deffintivt prøve blomkålris ;)

www.lavkarbo.no har masse oppskrifter i alle kategorier.

Jeg har dilla på Oopsie for tiden.

(3 egg, 100gram philadelfiaost/smøreost, litt salt eller 1/8del tc bakepulver. Stivpisk eggehvite med salt. Miks plomme+ost. Bland forsiktig, stek i passende kladder i stekeovn på 150 grader i 25 minutter -gylden)

Smaker som loff mener jeg, noen synes det smaker som egg da.

Ellers ostekjeks: Litt tykke skiver ost (feks taffelost, prøv deg frem!), full guffe i mikro i underkant av 2 min. (sjekk tiden, går kjapt, er jo ulikt fra mikro til mikro)

Valgfritt pålegg til begge deler!

Og vil man ikke steke/mikre, så kan man rett og slett rulle ost+skinke feks. og bare gumle i vei. :) Jeg har noenganger salatblader som underlag for pålegg. Masse pålegg.

Takk for tips om nettsiden.

Har gumlet endel chilimor fra Gilde (0g karber) rullet inni hvitost - digg. Og så pleier jeg og dele avokado i biter og krydre med litt salt og pepper - hvordan stiller egentlig disse krydderene seg i forhold til karber?

Tipset om salatblad som underlag var lurt - må testes allerede til kvelds :fnise:

Endret av Soon
Skrevet

Tror det er krydderblandinger det sniker seg inn sukker og stivelse, ikke ren salt og pepper. Men who knows! Har ikke sjekke, men tenker at pepper inneholder...pepper!

En som lurte på blomkålmos: Jeg lager det slik:

Lettkokt blomkål, mos til ønsket konsistens. (potetmos liker jeg med klumper, blomkålmos må være mer mos - ellers smakte det for mye blomkål)

Litt fløte, krydder, eventuelt hvitløk.

Noen tilsetter creme fraiche eller fetaost.

Prøv deg frem med det du liker. :)

Skrevet
Men hvordan lager du din mos da?? Min minner ikke om noe som helst..

Jeg har et par skjeer kesam og et par skjeer melk (men kan sikkert ha fløte også) og moser sammen med blomkålhodet. Har også den god del salt og pepper oppi.

Vet at de som går på ketolysekuren bruker masse smør, men det synes ikke jeg er særlig godt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...