Supramundane Skrevet 23. januar 2010 Forfatter #41 Skrevet 23. januar 2010 Her er det tacotallerken igjen i kveld! Til dessert skal vi ha panna cotta! Panna cotta for to: - 3dl fløte - 2 gelatinplater - 1 vaniljestang - søtning etter smak Kok opp føte og vaniljestangen (skrap ut innholdet og rør det inn i fløten, la stangen også koke inn, men ta den ut når det koker). Ta så de bløte gelatinplatene og rør de inn i den varme fløten. Ha i søtning etter smak. Ha dette i glass/skåler og la det stivne i kjøleskapet i minst tre timer. Vi serverer dette med hakkede jordbær.... slurp!
Gjest Pet Skrevet 23. januar 2010 #42 Skrevet 23. januar 2010 Kan man bruke grønne linser? Får vondt i magen av de røde. Grønne linser er fastere og trenger lengre koketid. Jeg har ikke prøvd å lage stuing av dem, men det er jo bare å prøve! Må sikkert koke minst 30-40 minutter.
Soon Skrevet 24. januar 2010 #43 Skrevet 24. januar 2010 (endret) Hvor "nøye" er dere på matvarene dere som spiser lavkarbo? Jeg har akkurat begynt, og suger til meg alt jeg kommer over om denne dietten. Ser at mange spiser hvitløk (og jeg elsker det og vil nødig slutte å spise det), men ser av tabellen på lavkarbo.no at det er ganske mye karbohydrater i hvitløk - mener det var ca 24,5g pr. 100g.. Og hva regnes som mye karbo? Over 10g - over 20??? Takk for svar Endret 24. januar 2010 av Soon
Nilla Skrevet 24. januar 2010 #44 Skrevet 24. januar 2010 Hvor "nøye" er dere på matvarene dere som spiser lavkarbo? Jeg har akkurat begynt, og suger til meg alt jeg kommer over om denne dietten. Ser at mange spiser hvitløk (og jeg elsker det og vil nødig slutte å spise det), men ser av tabellen på lavkarbo.no at det er ganske mye karbohydrater i hvitløk - mener det var ca 24,5g pr. 100g.. Og hva regnes som mye karbo? Over 10g - over 20??? Takk for svar egentlig blir det litt feil å si at lavkarbo er en diett. Det er mer en sjanger, med MANGE diett-varianter. F.eks. Fedon, Skaldeman, Ketolyse, Atkins m.m. Hvor nøye en er med matvarene, og hva som er mye karbo (kh), kommer an på hvilken retning en velger å følge innen lavkarbo. De som følger Fedon kan spise 150 gram kh pr dag (hvis jeg ikke husker feil), mens jeg som følger ketolyse må holde meg til 15 gram pr dag. Ang. hvitløk, så er den ganske kh-rik pr 100 gram, men du bruker vel ikke 100 gram hvitløk i et måltid? Det er greit å sjekke pr 100 gram, men husk å tenke på hvor mye du skal bruke også. Da trenger det ikke å bli så mange kh allikevel. Håper dette var litt oppklarende.
Supramundane Skrevet 24. januar 2010 Forfatter #45 Skrevet 24. januar 2010 Jeg følger ketolyse og skal bare ha 15g per dag. Da må jeg veie og regne ut litt, fordi 15 er jammen ikke mye! Sier som Nilla, hvitløk har mye, men 2-3 fedd hvitløk (som man gjerne bruker på hele retten) er kanskje bare 10g?
pusla Skrevet 24. januar 2010 #46 Skrevet 24. januar 2010 Vi følger Sten Sture Skaldeman(eller samboeren min - jeg er ikke så slavisk, men følger prinsippene) og der er vel anbefalt kh-grense 40 gram, men vi teller eller regner ikke. Vi følger oppskriftene fra bøkene hans og anbefalingene hans til hva man kan spise og ikke, og leser som gale på næringsinnholdet bakpå pakkene i butikken Nå i starten er vi litt strenge, for det er greit å få en god start, så kan vi heller slippe inn litt flere karbohydrater etterhvert. I dag har vi spist torsk bakt i folie sammen med chili, bacon, smør, sjallotløk. Eggesmør, blomkål og brokkoli til.
Gjest Pet Skrevet 24. januar 2010 #47 Skrevet 24. januar 2010 Har blitt veldig treg i magen etter at jeg begynte med lavkarbo, jeg. Noen andre som har opplevd denne "bivirkningen"? Spiser linfrø hver dag og drikker masse vann.
Suzy Skrevet 24. januar 2010 #48 Skrevet 24. januar 2010 Har blitt veldig treg i magen etter at jeg begynte med lavkarbo, jeg. Noen andre som har opplevd denne "bivirkningen"? Spiser linfrø hver dag og drikker masse vann. Hm :klø: Jeg har det faktisk omvendt? Spiser du nok fett?
Soon Skrevet 24. januar 2010 #49 Skrevet 24. januar 2010 Takk for svar, jenter Skjønte jo fra før at man ikke bruker 100g hvitløk i et måltid da Jeg kommer nok ikke til å veie å styre, men skal slutte med brød, pasta, ris og poteter - og spise mer rent kjøtt, egg, grønnsaker - regner med jeg da er godt på vei. Og så svømmer jeg ett par ganger i uken - "gravidmagen" skal nemlig vekk til sommeren
Gjest Pet Skrevet 24. januar 2010 #50 Skrevet 24. januar 2010 Hm :klø: Jeg har det faktisk omvendt? Spiser du nok fett? Tja... Er nybegynner så jeg føler at jeg ikke har alt helt på plass ennå, men spiser salat med olivenolje to ganger om dagen, avokado og det fettet som evt må være i kjøttet/fisken jeg spiser. I dag har jeg f eks spist fiberrik med makrell i tomat til frokost, egg og fire skiver bacon og salat med olje til lunsj og stekt kyllingfilet med linsemos (med olje i), guacamole og salat med olje til middagen. Høres det lite ut? Er ikke hard i magen, bare treg.
Suzy Skrevet 24. januar 2010 #51 Skrevet 24. januar 2010 Nei det høres veldig bra ut, Pet. Eneste jeg kan tenke meg er at kroppen reagerer litt på overgangen til lavkarbo - om det er sånn at du nylig har begynt.
Gjest Pet Skrevet 24. januar 2010 #52 Skrevet 24. januar 2010 Nei det høres veldig bra ut, Pet. Eneste jeg kan tenke meg er at kroppen reagerer litt på overgangen til lavkarbo - om det er sånn at du nylig har begynt. Bra det, da. Ellers skriver jeg ned det meste av det jeg spiser i dagboka mi, begynte for en uke siden, og jeg tror jeg dekker fettbehovet. Mulig det bare er en overgangsperiode, håper det! Snakket med en kollega som også spiser lavkarbo som fortalte om en olje som hun drakk to ganger om dagen, vet du hva slags olje det kan være? Var visst ikke en vanlig matolje (og ikke lakserolje ).
Nilla Skrevet 24. januar 2010 #53 Skrevet 24. januar 2010 Dr. Torkil Andersen - ketolyseguru nr 1 - sier at ved å legge om til lavkarbo så må man være forberedt på at magen kan bli skikkelig treg. Man kan - unnskyld detaljene - faktisk få avføring bare hver 2-3 dag en periode, visst nok fordi det blir mindre avfall fordi kroppen tar opp så mye mer av det man eter. Men drikk vann og gi det litt tid så går det seg nok til.
Gjest Gjest_mynte_* Skrevet 24. januar 2010 #54 Skrevet 24. januar 2010 Hmm, ser at dette egentlig er en middagstråd, men det er vel den eneste lavkarbotråden her inne, så jeg våger meg allikevel. Jeg strever egentlig mest med å finne kjappe, gode og enkle lunsjalternativer. Men så fant jeg denne oppskriften på knekkebrød inne på lavkarbo. Ryddet litt i oppskriften og da ble den slik: KETOLYSE-KNEKKEBRØD 200 gram linfrø 50 gram sesamfrø 100 gram mandler 50 gram kruskakli 50 gram smør 1 dl kremfløte 6 egg 1 boks cottage cheese 2 ss kanel 2 ts bakepulver 2 ts Sukrin eller Splenda Ha linfrø, sesamfrø og kruskakli i en bolle. Mal mandlene (med stavmikseren) til mel, og bland inn i frøblandingen. Tilsett kanel og bakepulver og bland godt. Smelt smør og bland i fløten. Kjør sammen eggene og cottage cheese til en helt klumpefri masse sammen med Sukrin/Splenda (bruk stavmikseren). Bland først fløte/smør-blandingen i det tørre, og til sist egg/cottage cheese-blandingen. Del røra på to stekeplater dekt med bakepapir. Klapp det sånn noenlunde flatt. Stek de (samtidig) på 200 grader i ca 20 min. (Til de er så stivnet at de kan skjæres i.) Ta ut platene og skjær opp med pizzakutter. Blir 15 knekkebrød pr plate. (5x3) Legg knekkebrødene over på 2 rister og sett dem tilbake i ovnen på 50-75 grader i 3-4 timer, eller til de er så harde som du vil ha dem. Sett et treredskap i døråpningen slik at døren står på gløtt. Da slippes nemlig fuktigheten ut av ovnen. Varmluft kan med fordel brukes under (deler av) tørkingen. Ca 1 kh pr knekkebrød. Disse er virkelig kjempegode! Bremykt og gräddost på, mmmmm. Er det noen som vet om kruskakli inneholder hvete? Har hveteintoleranse. Disse knekkebrødene må prøves
Gjest Gjest_mynte_* Skrevet 24. januar 2010 #55 Skrevet 24. januar 2010 Alternativt, hva kan jeg bruke istedet for hvetekli og mandler? Håper jeg kan sløyfe disse to ingrediensene og allikvel få knekkebrød som er gode på smak og henger sammen ...
Supramundane Skrevet 25. januar 2010 Forfatter #56 Skrevet 25. januar 2010 Min mage er også treg helt i starten, og så jevner den seg ut og blir fantastisk fin. Og så krangler den noe sinnsykt hvis vi skeier ut med karboen!
Fortunatus Skrevet 25. januar 2010 #57 Skrevet 25. januar 2010 Er også en lavkarboer! Eller følger South Beach, blir for mye fett i ketolysekuren for meg Men spiser jo sunne middager. I dag ble det Torskegrateng med blomkål og brokkoli
Gjest Pet Skrevet 25. januar 2010 #58 Skrevet 25. januar 2010 (endret) I dag blir det chana masala. Løk og hvitløk freses i olje i en gryte, tilsettes en boks kikerter og en boks hermetiske tomater, en hakket chili, 1 ts garam masala. Kokes i 20 minutter. Blomkål skjæres i buketter og koker med i ti minutter. Kyllingfilet skjæres i biter og brunes raskt og får koke med de siste minuttene. Har i litt fløte og en litt sitronsaft på slutten. Saltes etter smak. Nå står det og putrer, gleder meg! Endret 25. januar 2010 av Pet
Gjest Pet Skrevet 25. januar 2010 #59 Skrevet 25. januar 2010 Dr. Torkil Andersen - ketolyseguru nr 1 - sier at ved å legge om til lavkarbo så må man være forberedt på at magen kan bli skikkelig treg. Man kan - unnskyld detaljene - faktisk få avføring bare hver 2-3 dag en periode, visst nok fordi det blir mindre avfall fordi kroppen tar opp så mye mer av det man eter. Men drikk vann og gi det litt tid så går det seg nok til. Min mage er også treg helt i starten, og så jevner den seg ut og blir fantastisk fin. Og så krangler den noe sinnsykt hvis vi skeier ut med karboen! Takk, fint å høre at det ikke bare er meg! Føler meg ihvertfall mer opplagt enn på lenge etter bare litt over en uke med lavkarbo.
Skravla Skrevet 25. januar 2010 #60 Skrevet 25. januar 2010 Hmmmm etter tips fra Suzy så titter jeg innom. Jeg skal av medisinske årsaker prioritere proteiner og minimere karbohydrater, men ikke så "ekstremt" som ketolyse. Men en del tips kan jeg sikkert hente her.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå