Gå til innhold

Mat-tråd, lavkarbo!

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Ser det finnes en tråd for vegetar, og en tråd for "alle typer" middag.. Jeg ønsker meg inderlig en tråd for lavkarbomiddag, fordi det har vist seg å være vanskelig å være kreativ nok over tid!

Krysser fingrene for at noen slenger seg med her! :goodbye:

Edit: Endret tråden til en mat-tråd!

Endret av Supramundane
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Ser det finnes en tråd for vegetar, og en tråd for "alle typer" middag.. Jeg ønsker meg inderlig en tråd for lavkarbomiddag, fordi det har vist seg å være vanskelig å være kreativ nok over tid!

Krysser fingrene for at noen slenger seg med her! :goodbye:

masse gode oppskrifter på www.lavkarbo.no :)

Skrevet

Javisst, men det er litt artig med en tråd der folk legger inn hva de har spist også! :jepp:

Skrevet

I dag har vi hatt diverse spekemat sammen med eggsalat, rømme, agurkskiver og cherrytomat til middag!

Gjest svanungen
Skrevet

Her ble det fiskeform, laget til flere dager i samme slengen:

1 broccoli i små buketter

1 blomkål i små buketter

1 oppdelt purre

5-6 fiskestykker av laks og torsk (gourmet torsk)

1 boks creme fraiche

0,33 l fløte

Cemo fiskekrydder

ost

litt smør i bunnen av forma

Alt legges i ildfast form, grønnsakene i bunn, fisken oppå, fløte blandes med CF og helles over. Krydre, sett i forvarmet ovn på 200-220 grader. Etter ca 15 minutter legges osten på (enten skiver eller revet), stek i ca 20 min til.

Godt ja!

Kan sikkert greit varieres med kyllingbryst i stedet for fisk, ville da forstekt kyllingfiletene litt slik at de blir gylne og fine. Kanskje fylt de med pesto og surret litt bacon rundt? Hmmm...

Skrevet

I dag har vi hatt:

Fersk torsk (rett fra svigefars fiskekrok)

Eggesmør

Brokkoli og blomkål

(resten av gjengen spiste poteter og gulrøtter)

Det ble litt fisk igjen og jeg har lyst til å lage fiskegrateng, må bare finne en lavkarbo oppskrift.

Skrevet
I dag har vi hatt:

Fersk torsk (rett fra svigefars fiskekrok)

Eggesmør

Brokkoli og blomkål

(resten av gjengen spiste poteter og gulrøtter)

Det ble litt fisk igjen og jeg har lyst til å lage fiskegrateng, må bare finne en lavkarbo oppskrift.

http://lenabeatrice.net/generelt/fiskegrat...g-smeltet-smor/

Hva med denne? Har ikke prøvd den, men den både ser og høres god ut :)

Skrevet

I dag blir det kyllingfilet med sprøstekt bacon, brokkoli og hvitløksdressing her!

Skrevet

Så flott med denne tråden; vi er ganske nye med lavkarbo-mat og trenger litt variasjon. Har blitt mye av de samme middagene de siste par månedene.

Fiskegratengen det ble lenket til skal garantert prøves :jepp:

I dag har vi spist laks, blomkål, asparges, tomater og eggesmør.

Skrevet
I dag blir det kyllingfilet med sprøstekt bacon, brokkoli og hvitløksdressing her!

Her er bilde!

post-19280-1263924122_thumb.jpg

Skrevet

I dag har vi hatt "tacotallerken". Karbonadedeig, salsasaus, revet ost, salat, agurk, tomat og rømme. Nam!

Skrevet
http://lenabeatrice.net/generelt/fiskegrat...g-smeltet-smor/

Hva med denne? Har ikke prøvd den, men den både ser og høres god ut :)

Oioi, den så nydelig ut - skal testes snarest.

Her er bilde!

post-19280-1263924122_thumb.jpg

Det så godt ut, og delikat dandert. :)

To middager på meg i dag:

-laksefilet med tomat og paprika(bakt i ovn) og en liten dæsj rømme

-taco, uten lefse.

I morgen blir det kylling med føtesaus, veldig enkel og god:

2 dl fløte

2 ss tomatpure

1 paprika, hakket i passe biter

salt og pepper

Legg oppi stekt kyllingfilet eller grillet kylling og stek i ovn i 20 min. Serveres med salat eller whatever.

Skrevet

Vi har spist denne (fra lavkarbo.no):

Lavkarbo lasagne:

1 squash

400-500 gr karbonadedeig

1 boks opphakkede hermetiske tomater

hvitløk, tørket oregano, basilikum, salt + pepper

1.5 dl fløte

masse ost

Squashen skjæres i tynne skiver med ostehøvel og brukes i stedet for pastaplater. Jeg brukte bare halve fløtemengden. Salat som tilbehør. Smakte godt!

Skrevet

Lurt med en sånn tråd! :)

Så flinke dere er! Det er sjelden jeg føler for å lage "ordentlig" middag, det blir veldig ofte enkle løsninger her. I kveld ble det sen middag pga sent skift på jobben, og da lagde jeg en slags pølse- og grønnsaksgrateng. Men jukset ganske mye:

Blomkål- og brokkoligrateng (frossen, kjøpes på Rimi) helles i en porsjonsform, ca. 3/4 full.

Tilsett en god dæsj fløte.

Skjær opp en lavkarbopølse i skiver, legg dette i formen.

Sleng på et par kladder med kryddersmør.

Dekkes med revet ost.

Stekes på 225 grader i ca. 25 minutter, krydres så med pepper, paprikapulver og chilimix.

Dette er veldig godt, men ikke akkurat gourmetmat. Jeg bør vel også nevne at jeg går på Ketolysekuren, og skal spise veldig lite karber men mye fett.

Skrevet

Jeg går også på ketolyse. Hvor kjøper du lavkarbopølse, hvilket merke er det?

Gjest svanungen
Skrevet

Venter spent på svaret jeg også. Har funnet en pølse som har mindre karbo enn de andre jeg har sett, og det er Coop sin Ost- og Baconpølse der det var 3,8g karbo pre 100 gram (3 pølser i pakka, ca 100 gram per pølse.) Ellers ligger de fleste fra 6g karbo og oppover synes jeg...

Skrevet (endret)

Gårsdagens middag var supergod!

Jeg spiste kjøttboller, hjemmelagde:

(dette er oppskrift til fire posjoner altså)

200 gram kjøttdeig

200 gram kjøttdeig av svin

1 fedd finhakket hvitløk

1 egg

2 ss strøkavring

Alt blandes godt i kjøkkenmaskin og formes til små kjøttboller som trekkes 5 minutter i kokende vann (det blir mange!)

Når du skal spise dem til middag surer du dem i litt smør så de blir brune og pene på utsiden og varme selvsagt.

Dip av mager kesam blandet med dilldipmix

En boks minimais dampet i smør

En liten boks stekt champignon

Tilsammen ble posjonen jeg spiste:

Drøyt 600 kcal og 24 g karbo (det er mest karbo i dip'en og minimaisen, så juster etter smak)

Endret av Suzy
Skrevet

Meny har et merke som heter Jacobs, det er to typer pølser. Den ene heter chorizo, den andre husker jeg ikke i farta...(bratwurst, muligens?)de er dyre, 4 pølser på størrelse med grillpølser koster over 40 kroner. (Men likevel, billigere enn Narvesen, hvis man tenker sånn.) Jeg husker ikke om det er 1 eller 0 gram karber i disse, har kastet pakningen så får ikke sjekket.

Rimi har en urtepølse uten karbohydrater, denne er også ganske god. 4 pølser, ikke fullt så dyre som Meny sine.

Skrevet

Det er en slakter som lager egene "ketolysepølser" og disse selges på endel Menybutikker. Jeg har ikke prøvd dem, bare lagt merke til dem i disken.

Skrevet
Det er en slakter som lager egene "ketolysepølser" og disse selges på endel Menybutikker. Jeg har ikke prøvd dem, bare lagt merke til dem i disken.

Er det de som heter Idsøe? Så vidt jeg har skjønt er de visst lettest å få tak i på sørlandet. Jeg har ikke sett dem her jeg bor, i hvert fall. Men jeg får en pk til helga, en slektning sørfra skal ta med seg. Gleder meg til å prøve dem. :jepp:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...