Kanutten Skrevet 26. desember 2010 Forfatter #421 Del Skrevet 26. desember 2010 God jul til dere også. Jeg er ikke så mye å oppdaterer inne her for tiden, fordi jeg føler dette da bare blir en "klagebok" Kan komme sterkere tilbake å forklare litt når jula er over. Akkurat nå skal jeg bare prøve å nyte denne. til de som vil ha. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spatula Skrevet 26. desember 2010 #422 Del Skrevet 26. desember 2010 Jeg vil ha Og jeg gleder meg til du kommer sterkere tilbake Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilla Skrevet 27. desember 2010 #423 Del Skrevet 27. desember 2010 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Småkjekset Skrevet 29. desember 2010 #424 Del Skrevet 29. desember 2010 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spatula Skrevet 31. desember 2010 #425 Del Skrevet 31. desember 2010 ☆:*´¨`*:..:*´¨`*:.☆ Godt nytt år ☆:*´¨`*:..:*´¨`*:.☆ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Muffin! Skrevet 1. januar 2011 #426 Del Skrevet 1. januar 2011 Ønsker deg et godt nytt år! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kanutten Skrevet 24. januar 2011 Forfatter #427 Del Skrevet 24. januar 2011 Nå MÅ jeg bare ha en plass å blåse ut før jeg blir gal. :kjempesinna: Dette innlegget kjenner jeg blir kjeeeeempelangt. Etter at pappa døde i November har livet mitt vært ganske kaotisk. Den slektningen jeg har nevnt tidligere her som har hatt problemer er min bror, og for å si det pent har samarbeidet mellom oss vært ikkeeksisterende. Bror ble med under tvang og ryddet ut av leiligheten fordi han da så at han kunne få en del ting, og han skulle jo gjerne hatt alt. Han greide til og med å lage bråk av at den ene onkelen min kastet noen skruer. Eller lage bråk. . . Han sa jo ikke noe til onkel, men gjett om jeg fikk høre det på hele bilturen hjem. Pappa var alkoholiker, og eide ikke så mye. Bortsett fra ei hytte på fjellet. Denne hytta har vært pappas stolthet hele tiden, og selv om den sto der uten vedlikehold de siste årene, solgte han den aldri. Uansett hvor lite penger han hadde. Det er mye som må gjøres på hytta, og dette var jeg og kjære klar til å gjøre. Vi hadde skrevet kontrakt med pappa om at alt som eventuelt ble gjort, skulle tilbakefalle til meg ved eventuelt salg, eller arvedeling. Vi har også funnet en del gjeld etter pappa, og gjelda er høyere enn hva hytta er verd. Men vi er innstilt på å ta på oss gjelda, om vi får hytta. Dette fordi affeksjonsverdien er så høy for min del. Vi har brukt hytta ganske flittig de siste årene, og føler vi har et forhold til den. Så kommer da min bror inn i bildet. Han har jo også krav på en del av hytta, og selv om han ikke har vært der på 6 år, betyr den veldig mye for han. Dette kan jeg forstå, fordi det er jo farsarv på lik linje som hos meg. Problemet til min bror, er at han har en del gjeld.. . . Som er misligeholt, og han skal søke om gjeldsordning. Han ringte til namsmannen, og de bekreftet at de tok hans del av hytta om han arvet den. Jeg har prøvd å ordne en avtale med han om at han kan skrive fra seg arven, og at jeg kan betale han ut hans halvdel i hytta. Men det kunne jeg ikke få, fordi om jeg da pusset opp hytta, fikk jeg jo så mye penger av banken, fordi han trodde da at banken betalte ut verdiøkningen til meg. ,. , , Jeg har nå innstendig prøvd å forklare han at det ikke er sånn det fungerer. Men han har jo som alltid rett. det står i den Norske loven at det er sånn. Ettersom ting er på tverke. Nekter min bror å skrive under på papirer på hvorvidt vi skal ta på oss arven (og også gjelda) eller ikke. OM vi ikke gjør det, tar staten hytta, og også gjelda. Han mener jeg holder tilbake papirer som han ikke har tilgang på, og skjønner ikke at jeg heller ikke får tilgang på noen papirer så lenge vi ikke har sendt inn at vi ønsker å ta på oss alt. Jeg får heller ikke tilgang på konto osv. Jeg har nå lagt ut 25 000.- for begravelsen og diverse rundt, som min bror skulla vært med å dekket, men når jeg tar opp at vi må få sendt inn papirer, slik at jeg får tilbake disse pengene som iallefall står på konto, bare legger han på. :kjefte: Jeg er så sinna nå, at jeg har ikke ord. Vi har egentlig 60 dager på oss etter at pappa døde for å finne ut av ting og sende inn de papirene. de 60 dagene har nå gått, og vi har fått en påminnelse fra tingretten. I dag prøvde jeg å ringe igjen for å høre om han hadde gjort noe med saken. Da fikk jeg beskjed om at jeg ikke hadde noe med det, og at jeg bare kunne ha meg til hel...e. Jeg spør hvorfor han oppfører seg sånn. Jo det er fordi jeg hindrer han i å få tak i opplysninger om hva som er på konto osv. Prøver igjen å forklare at jeg ikke har tilgang på dette fordi vi må sende inn papirene først, men da har han plutselig ikke tid til å snakke med meg mere. . . :kjefte: Nå vet jeg rett og slett ikke hva jeg skal gjøre jeg. . Hvordan jeg skal forholde meg til dette. . Jeg ønsker for alt i verden å redde den hytta, men det er jammen ikke greit akkurat nå. . Sånn har det vært helt siden pappa døde. Bror oppfører seg skikkelig vanskelig. Da presten var her, satt han å løy. La ut om det ene og andre som ikke var sant. Jeg var helt sjokkert jeg, skjønte ikke hvor han tok alt fra. Måtte ringe presten dagen etterpå for å forklare litt. Hun hadde skjønt at det var noe, men hun forsto ikke helt hva, for hun fikk ikke helt tak på han som hun sa, og var veldig glad for at jeg hadde ringt. Jeg synes pappa fikk en verdig og fin begravelse, men det er tydeligvis ikke min bror enig i. Han (bror) hadde jo ikke fått bestemme noe. . . . Nå skal det sies at jeg spurte han om alt, men når man skal sitte i to timer å diskutere salmer, fordi han må lese gjennom alle, og spørre pastorer i sin menighet om betydningen av salmene osv. Så må man jo skjære gjennom på et vis. Jeg valgt salmer jeg vet pappa hadde et forhold til på et eller annet vis, Og som er ganske kjent, slik at det blir sang i kirka. Bror er uføretrygdet, men allikevel kunne han ikke være med å rydde i leiligheten når det passet for meg, og mine kjære tanter og onkler som hjalp til . For han hadde det jo så travelt, og dessuten så skulle jo ikke alt gå etter min pipe. Mamma stakkar, fikk litt av en jobb for å få han dit pappa bodde. Han kom til slutt, etter mye krangling. Jeg har grått så mye de siste tre mnd som jeg aldri har gjort før. Ikke mest pga at pappa ikke er her, men fordi jeg har en sånn bror som bare lager trøbbel og bråk. Jeg aner ikke hvor mange netter jeg har sittet i timevis å pratet om bare tull. Det hjelper jo ikke å slå av tlf heller, fordi man ligger å tenker på alle de stygge tekstmeldingene som popper inn i løpet av natten da. Etter at dette er over, kommer jeg til å kutte kontakten, for jeg kjenner at jeg er så sinna på den mannen, og at jeg ikke kan ha han i livet mitt akkurat nå. Tenk at det skal bli sånn bare pga arv??!! Det er jo ikke så mye å arve heller, fordi det er jo mere gjeld, enn verdi på hytta. . . Han mister jo hytta uansett. . . Jeg greier ikke å eie den sammen med han, og om han skulle betalt ut meg, så hadde han ikke greid det, for han får ikke lån noen plass. Han greier heller ikke å sitte med den økonomisk, fordi den må pusses opp veldig mye. Så her sitter jeg da. Får ikke noe kontakt med han fordi han er for opptatt til å svare meg på de spørsmålene jeg har, og jeg kan ikke gjøre noe. . . Jeg har så lyst til å gi opp hele greia, men kjenner tårene presse på når jeg lar den tanken komme i hodet også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kanutten Skrevet 24. januar 2011 Forfatter #428 Del Skrevet 24. januar 2011 Det ble veeldig rotete skrevet det forrige innlegget, men sånn blir det når man skriver hva man tenker på der og da. . . Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spatula Skrevet 24. januar 2011 #429 Del Skrevet 24. januar 2011 Kjære Kanutten, arveoppgjør får frem det værste i folk til tider.. Vi har hatt vår del i vår familie angående slikt også. Jeg syns ikke du skal gi opp, men bruk de du har i rundt deg av folk du stoler på til å hjelpe deg, for å få beholde hytten som har affeksjonsverdi for deg. Har han ingen verge, broren din? Som kunne ha hjulpet deg med å få han til å forstå? Jeg syns du har hatt mer enn nok å stri med, å håper det kommer bedre tider din vei veldig snart. Noe mer (u)fornuftig har jeg ikke å si, annet enn at jeg svært gjerne skulle ha gitt deg en kjempeklem, men det får bli via "nettet" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kanutten Skrevet 24. januar 2011 Forfatter #430 Del Skrevet 24. januar 2011 (endret) Tusen takk for at du orka å lese Icing. Nå ser jeg nesten ikke tastene her fordi tårene kom flommende, men akkurat nå varmet den klemmen. Det skal du vite. Jeg har prøvd å kontakte oppfølgingstjenesten som har oppfølging med min bror, men de kunne ikke hjelpe. de ønsket ikke snakke med meg en gang. Jeg fikk sagt litt hva jeg hadde på hjertet, men kommer jo ingen vei der. Mamma har også prøvd å ringe de. Mamma var med meg på tinghuset i Trondheim for å snakke med noen, men fikk ikke noe fornuftig ut av den samtalen heller. Mest fordi pappa bodde på fosen, og jeg må ut på fosen tingrett for å få svar på mine spørsmål. Så akkurat nå er saken kjempelåst. Mamma prøvde å ringe bror i dag, for å høre om hva han skulle gjøre, men fikk heller ikke noe ordentlig svar. Annet enn at bror har snakket med to gatejurister. Hva han har fått av opplysninger fra disse er jo ikke enkelt å si. . De kunne ikke hjelpe han fordi han ikke fikk opplysningene han trengte var det han sa til mamma da. De opplysningene mener bror at jeg holder tilbake. . . . Men jeg har de ikke. . . Tiden bare renner ut, og jeg vet ikke hvor lenge jeg kan få utsatt den tidsfristen heller., . . tilbake til deg. Endret 24. januar 2011 av Kanutten Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Småkjekset Skrevet 24. januar 2011 #431 Del Skrevet 24. januar 2011 Sender deg en i mangel på annet fornuftig å komme med. Håper det løser seg til slutt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kanutten Skrevet 24. januar 2011 Forfatter #432 Del Skrevet 24. januar 2011 Tusen takk for det småkjekset. Håper også det løser seg, men akkurat nå ser det helsvart ut, og jeg som egentlig regner meg for å være en positiv og stort sett glad jente, er ganske langt nede akkurat nå. tilbake til deg. Nå skal jeg finne senga mi. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilla Skrevet 26. januar 2011 #433 Del Skrevet 26. januar 2011 Kjære vennen min. Dette var trist lesning. Jeg trodde dette skulle bli en smal sak å få ordnet opp i, så var hytta deres. Men bror har tydeligvis tenkt å gjøre dette vanskelig. Har du tenkt på å skaffe deg advokat? Det virker på meg som om dette er en sak dere burde hatt profesjonell hjelp med. Det må jo ikke få drøye ut såpass at dere mister hytta. Kanskje ville det blitt en mer effektiv saksgang hvis din advokat hadde tatt kontakt med brors verge? Det koster sikkert en del med advokat da.. jeg vet ikke hva slags ordninger det kan være for det. PS: Du vet at du kan søke gravferdsstønad hos NAV? Er usikker på summen for en person over/under 18 år, men vi fikk ca 18000,- for hver av tvillingene fra NAV. Verdt et forsøk kanskje? Ta med deg alle kvitteringer og fars personnummer og gå på NAV-kontoret så skal de kunne hjelpe deg å fylle ut søknaden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kanutten Skrevet 26. januar 2011 Forfatter #434 Del Skrevet 26. januar 2011 Tusen takk for at dere også orka å lese Småkjekset og Nilla. Ja jeg har tenkt på å ordne meg advokat, men da blir det jo enda mere gjeld. . . Lillesøsteren til pappa mener jeg ikke skal ta det på meg, fordi gjelda er for stor i forhold til hytta allerede. Det tragiske oppi det hele her, er jo at bror mister hytta uansett hva han gjør.. . Hørte han hadde ringt mamma for å høre om hvilke papirer jeg hadde tenkt å sende inn. Men mamma sa hun ikke visste. Jeg vet jo ikke selv heller da, for om jeg sender inn papiret om at jeg tar på meg gjelda alene, arver jeg gjelda alene, og bror fremdeles halve hytta. Da uten gjeld. . . . Jeg har prøvd å høre med NAV, men får ikke noe bistand der, fordi trygda til pappa kom inn mnd etter han døde, og da har han "formue" på 19 000.- Problemet er at så lenge vi ikke har sendt inn de papirene til skifteretten, får jeg ikke tilgang på pappas konto som kunne betalt dette. Derfor må jeg legge ut selv. Dette er for oss en utrolig høy sum å legge ut, ettersom vi ikke har så god råd. Så nå er vi ganske skrapa blakk. Skulle kjøpt ski til gutten til tirsdag, for da skal han på skitur med skolen, men måtte i dag ringe skolen å si at vi ikke har råd til ski nå, og at gutten må få et annet tilbud mens de andre barna er på tur. Jeg lurer på å dra en tur utover å høre med pappas søsken om de kan hjelpe meg å prate med bror, og at de kan forklare hvordan ting bør være. Merkelig nok, så ble han iallefall litt spak da vi rydda ut av leiligheten til pappa, og de var med. Må bare ta en ringerunde å høre hvordan de stiller seg til dette. Da kunne mamma fått han med seg utover, og jeg kjørt ut alene. Jeg kjenner at jeg ikke greier tanken på å skal sitte sammen han i bil nå. Jeg fikk kjære til å prøve å ringe han i går, men da tok han ikke tlf. Han gjør seg ganske utilgjengelig, og da blir det jo kjempeenkelt å samarbeide. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spatula Skrevet 26. januar 2011 #435 Del Skrevet 26. januar 2011 Uff, jeg får helt vondt av deg å lese dette. Og hadde jeg vært advokat skulle jeg gjerne ha bistått deg uten å ta en krone for det. Jeg håper så inderlig at du får hjelp av søskene til pappan din, og at broren din snart forstår! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilla Skrevet 26. januar 2011 #436 Del Skrevet 26. januar 2011 Ikke enkelt dette! Hmm, sett at dere ikke tar imot arv og gjeld, og staten overtar hytta. Da må vel de selge hytta igjen? Kan det være at du og din kjære kan få forkjøpsrett da? :klø: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kanutten Skrevet 26. januar 2011 Forfatter #437 Del Skrevet 26. januar 2011 Kan du ikke ta Advokatutdanning i lynfart da Icing? Jeg har spurt om det Nilla, men vi får ikke forkjøpsrett nei. Den selges til høystbydende. Problemet da er at selv om hytta ikke har så høy verdi, har den en utrolig fin tomt da vet du. Nå vet jeg at onkelen min sier han vil stikke kjepper i hjulene for nye eiere, og skrive at de eventuelt ikke får tilgang til å bruke skogsveien innover. Han mener da at verdien på hytta blir lavere, ettersom det blir et stykke å gå, men jeg tør ikke ta sjansen på det jeg. Er jeg teit da tru. :klø: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilla Skrevet 26. januar 2011 #438 Del Skrevet 26. januar 2011 Ja, den tomta er utrolig flott! Hmm, jeg vet ikke helt hva onkelen din kan gjøre og ikke gjøre. Jeg VET han kan gjøre seg vanskelig, men til syvende og sist må han følge regler han også, selv om han kanskje ikke tror det. Nei, skal du ha en sjanse til å beholde hytta, MÅ dere finne en løsning ift bror. Og kanskje er den løsningen advokat... Og da blir jo spørsmålet; hvor langt har man råd til å gå? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kanutten Skrevet 26. januar 2011 Forfatter #439 Del Skrevet 26. januar 2011 Hehe, ja du sier noe. Men veldig snilt av onkel å prøve å hjelpe med de midler han har da. Nei får de hva som hjelper. Tenker kanskje han hører mere på mine tanter og onkler enn på meg, kjære og mamma iallefall. Det hjelper jo ikke helt at hans kompiser er en gjeng narkomane som sitter å forteller han hva som er rett og galt heller vet du. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spatula Skrevet 26. januar 2011 #440 Del Skrevet 26. januar 2011 Jeg vet at pappa ringte han her og fikk råd gratis. Angående arveoppgjøret til sin far hvor det var mye styr og gjeld. Hvis ikke så har Trondheim noe som heter Jushjelpa, en ordning drevet av studenter - disse tilbyr fri rettshjelp her Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå