Gå til innhold

*Enigma*s treningsdagbok, volume II

*Enigma*

Anbefalte innlegg

Godt nytt år! Nytt år, og nye muligheter. Fjoråret vil jeg helst glemme når det gjelder trening, men jeg avsluttet bra med Nyttårsspinning og en god styrkeøkt, og startet det nye året med en løpeøkt på mølle og litt funksjonell styrke. Dette året skal bli et bra treningsår! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Treningssentre i januar pleier å være et mareritt. Heldigvis var det ikke like mange på senteret som fryktet. Nå stakk jeg riktignok på EVO da, nettopp fordi alle timene på SATS var overbookede, og jeg tok det som et tegn på at også studio kom til å være overfyllt. Det ble likevel litt simpel trening i dag. Litt over en halvtime i oppoverbakke på mølla, også litt lett styrke etterpå. Satser på 2 økter i morgen, en løpeøkt på morgenen og en spinningøkt for meg selv på kvelden. Har som mål å løpe 3 ganger i uka framover, til løpeformen blir litt bedre. Akkurat nå er den helt tragisk, så begynner med korte distanser, og jobber meg sakte, men sikkert opp til lengre distanser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble ikke noen spinningøkt i går. Var sliten på slutten av dagen, siden jeg måtte til Lyngnabakka for å hente bilen min som har stått på verskted siden lille juleaften. Var litt logistikk bare for å komme seg dit og hjem igjen, og da jeg kom hjem var jeg for sliten og umotivert til å orke en økt på egenhånd. Dessuten sprutregna det, så det frista ikke akkurat å stikke ut igjen.

I dag var jeg på tre av årets nyheter fra SATS. Første time var en time som heter Yin-yang, den beskrives som "en variert gruppetreningstime som kombinerer dynamiske øvelser med avspenning. Yang representerer pulsøkende og dynamiske yogaøvelser, balansetrening og kampsportinspirerte bevegelser - med fokus på flyt og tempo. Yin er den rolige delen med statiske og avslappende yoga og ulike stretchposisjoner." For det første syntes jeg timen virka ganske bortkasta. Hva skal de med enda en "nyskapende" time, som egentlig bare er en blanding av flere av timene de allerede har? I tillegg virket den ganske random, og jeg HATET instruktøren. Hun gikk meg på nervene, og fikk meg i dårlig humør. Definitivt ikke min type time.

Neste time er en time som heter Slow Motion. Alle bevegelser gjøres virkelig i slow motion, og den utfordrer balanse og litt core. Bedre en Yin-yang, men for meg som er en utålmodig sjel passet den ikke så bra. Det var dessuten kaldt i salen, og da ble man fort veldig kald av en time der alt foregår i sakte tempo og man ikke får opp varmen eller pulsen selv. Hadde den gått i samme sal som en del av de varme timene til SATS kunne jeg kanskje vurdert den igjen, men det gjør den jo ikke.

Siste timen er en time som heter Runner's strength. SATS kommer med et nytt konsept i år, der de kjører denne timen fram til påsketider, og deretter starter de opp løpegrupper. Dette var en time jeg hadde sansen for. Funksjonell styrke med kroppsvektsøvelser, spesielt rettet mot løpere og løpeteknikk, sammen med kortere perioder hvor man virkelig fikk opp pulsen med løpeøvelser. Herlig time som jeg kommer til å følge framover. Tror den kan være bra både i forhold til syklinga og løpinga mi. I tillegg var instruktøren veldig flink, og han er den som skal ha timene som jeg kommer til å følge også, så da er jo alt fryd og gammen. :nigo:

Ellers kjente jeg godt på kroppen under Runner's Strength i dag, at kroppen har fått godt med trening denne uka. Veldig godt fornøyd med innsatsen denne uka, også får vi satse på enda flere og bedre økter til uka når timeplanen starter opp igjen ordentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som om Sats har litt flere nye gruppetimer - men kanskje de jukser litt og mikser sammen gamle som du skriver ??? :-)

Uansett - den Runners Strength virker bra.

Jeg går på Elixia og dre var det ikke så mye nytt. De har noen bra timer med sirkerltrening/styrke i sal - NMC eller fit for skiing. De har ikke så mye som går på løpestyrke - men de har jo egne løpetimer men tror det a er mest ren løping/intervall. Er jo ganske viktig med riktig teknkk og ikke minst kjernemuskler nok til å kunne løpe riktig og tåle belastningen.

Er kroppen ok ? Dvs. behandlingen du går til fungerer bra ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som om Sats har litt flere nye gruppetimer - men kanskje de jukser litt og mikser sammen gamle som du skriver ??? :-)

Uansett - den Runners Strength virker bra.

Jeg går på Elixia og dre var det ikke så mye nytt. De har noen bra timer med sirkerltrening/styrke i sal - NMC eller fit for skiing. De har ikke så mye som går på løpestyrke - men de har jo egne løpetimer men tror det a er mest ren løping/intervall. Er jo ganske viktig med riktig teknkk og ikke minst kjernemuskler nok til å kunne løpe riktig og tåle belastningen.

Er kroppen ok ? Dvs. behandlingen du går til fungerer bra ?

Jada, på timeplanen har de en del nye timer, men som du sier føler jeg de jukser litt og bare tar litt herfra og litt derfra. Føler at de lager nye timer bare for å ha noe nytt på timeplanen, men liksom aldri helt klarer å finne noe som treffer folk skikkelig. Så det blir masse nye timer, også forsvinner det timer som i utgangspunktet var gode.

SATS begynner med løpetrening når det blir bart igjen, ellers har de noen løpetimer på mølle på enkelte sentre. Så denne timen er jo genial nå på vinteren, fordi man da kan bygge seg opp før man skal ut og løpe. De løpegruppene SATS skal ha til våren/sommeren/høsten som en oppfølger til runner's strength er delt opp i fartslek, intervaller og en type til som jeg ikke er helt sikker på. Har et lite håp om å få slengt meg med på de timene også, om de går på fornuftig tidspunkt.

Fikk kjørt både lår og core godt i Runner's strength, i tillegg til spenst og styrke i hofte og hofteleddsbøyere. Det er jo nettopp der jeg har behov for å få litt ekstra styrke, og da er det veldig kjekt med en time som kan gi meg et push. :)

Kroppen er sånn passe. Jeg er definitivt bedre enn tidligere, men sliter fortsatt med smerter osv. Nå har jeg ikke vært til behandling på ganske lenge. Føler kanskje han ga litt opp, og jeg har ikke orket å be om noen ny time fordi jeg også føler at det ikke gir meg nok framgang. Det ble etterhvert også veldig lite behandling, og bare mer prating, og jeg gidder ikke sitte og prate om hva jeg gjør og hvordan jeg føler det går, uten at han gjør noe særlig mer enn å tøye meg bittelitt. Men helt klart bedre, og jeg gjør jo også øvelser for å styrke områdene, samtidig tar jeg det nå veldig pent og rolig med spinning og løping så kanskje det kan begynne å hjelpe på? Ellers er det jo alltids mulig å sende en mail nå på nyåret og spørre om jeg kan komme inn til en konsultasjon igjen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deilig, deilig treningsøkt i dag! :nigo: Jeg har ikke akkurat vært bortskjemt med å kunne løpe noe særlig de siste 2,5 åra. Selv korte løpeøkter har endt med smerter, og det har blitt mye gåing de gangene jeg har forsøkt meg på å jogge, også fordi formen ble så ekstremt ræva etter hvert. Nå har jeg altså startet med å løpe 3 km sammenhengende. :sjenert: Skal løpe 3 km 3 ganger i uken, i 3 uker, så skal jeg øke til 4 km, 3 ganger i uken, i 3 uker, før jeg igjen øker til 5 km. You get the drift. Siden jeg jogget min første 3 km på evigheter den 29. desember har jeg forbedret tiden med ca 2 min. DET synes jeg er ganske greit. Jeg veit det er latterlig lite imponerende, men for meg er det deilig å endelig kunne løpe en distanse uten smerter. Så får vi bare forbedre både farta og distansen, sakte, men sikkert. Jeg skal jo helst ikke gå på en smell igjen.

Så ble det litt bevegelighetsdilldal, noen få, lette styrkeøvelser og masse stretching.

Sånn egentlig så skulle jeg jo løpt i morges, men siden jeg klarte å sette alarmen på tidspunktet jeg skulle vært på senteret, i stedet for når jeg måtte opp så blei det ikke noen trening. Ingen god start på dagen, og den fortsatte i grunnen på samme måten. :roll: Dermed hadde jeg masse frustrasjon jeg trengte å få ut, og nå føles det i grunnen ganske så greit. Et under at jeg klarte å få en mølle innen rimelig tid, siden januarrushet har satt inn, så alt i alt godt fornøyd, så får jeg heller være litt flinkere på morgenen resten av uka.

Endret av *Enigma*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Veldig umotivert trening på morgenen i dag. Stakk egentlig bare for å få trent ryggen litt tidlig nok til å unngå rushet. Skal på Runner's strength senere i dag, men da blir det ikke noe særlig ryggtrening, og jeg regner med at det er så fullt på senteret at forsøk på å trene styrke før timen vil være nytteløst. Godkjent økt, men ikke noe særlig mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har snust bittelitt på de her løpetreningene til Sats, men jeg sliter med å endre tanken "jeg er jo i altfor dårlig form til å være med på noe sånn" :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har snust bittelitt på de her løpetreningene til Sats, men jeg sliter med å endre tanken "jeg er jo i altfor dårlig form til å være med på noe sånn" :P

Ikke sant! Men disse løpegruppene som kommer fra våren foregår på den måten at de sentrene som ligger i passe avstand til Frognerparken møtes der, med hver sin coach, også deles man opp alt etter form og målsetning. I alle fall er det det som er tanken, slik at alle skal føle at de får utbytte av timen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, da er det kanskje litt mindre skummelt. Kanskje jeg skal vurdere det etter hvert, hvis det passer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, da er det kanskje litt mindre skummelt. Kanskje jeg skal vurdere det etter hvert, hvis det passer :)

De begynner jo ikke før i april heller, så du har litt tid på deg til å jobbe med formen. Jeg har tenkt å hive meg med for ekstra push og motivasjon. :)

Herregud, Runner's strength er en vond time! Nå sitter jeg og kjenner på at kroppen er sliten etter mye trening i det siste i forhold til hva den er vant med. Kjenner at jeg på timen bruker muskler jeg ikke bruker så mye ellers også er jeg godt fornøyd med min innsats de siste ukene.

I morgen er det en løpeøkt med litt ymse lett styrke og bevegelighet etterpå, også en cycling pulse intervall i morgen kveld. Skal bli deilig med en spinningøkt oppi all løpetreninga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noen god morgen å skulle løpe på. Var fryktelig trøtt i beina, surra litt for lenge før jeg kom meg av gårde fordi jeg ikke fant ting og glemte iPoden min, sånn at jeg ble tvunget til å høre på den grusomme EVO-musikken mens jeg løp i morges. Den musikken som settes på på morgenen på EVO er rett og slett helt jævlig!

Jeg kom meg da gjennom løpinga på et vis, men tida ble dårligere igjen og beina føltes som bly gjennom hele økta så det føltes bare tungt og vondt. Bevegelighetstrening ble det også så som så med, siden jeg ikke var så veldig bevegelig. :tunge1:

I ettermiddag satser jeg på å dra tidlig fra jobb og komme meg på en spinningtime. Litt dumt at spinningtimene med de instruktørene jeg liker begynner så tidlig. Jeg er ikke fornøyd med timeplanen til SATS denne vinteren/våren. å gode instruktører, og få timer jeg vil gå på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakk på sykkeltime etter jobb i dag. Det var egentlig en intervalltime, men siden både energinivået og motivasjonen var rimelig lav så kjørte jeg det som en langkjøringstime i stedet. Jeg kunne ha droppet timen, men jeg hadde lyst til å se hvordan den er, siden jeg må stikke tidlig fra jobb for å rekke den, så er det greit at den er verdt det.

I utgangspunktet er jeg veldig glad i instruktøren som har timen, men på intervalltimen var hun ikke noe god. Det ble for mye mas, og hun styrte showet alt for mye, selv i de aktive pausene var det hun som styrte opp og ned. Det ble lite følelse av intervalltrening, annet enn hvor mye hun maste om intensitet. Dette blir nok ikke en time jeg kommer til å prioritere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trening kl 5 om morgenen er hardt gitt ... :sovne: Anywyay, var både trøtt, sliten, tung i kroppen og en anelse støl i morges, så det tok litt tid å komme skikkelig i gang med økta. Det ble bedre da jeg ble varm, og da jeg bare bestemte meg for å ignorere stølheten i beina. Det endte med en ganske bra treningsøkt til slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, trening kl. 5? Jeg som har hørt jeg er ganske gæærn som ofte begynner treningsøkta kl. 6, men du er jo enda gærnere ... Er det på grunn av tidlig jobbstart du starter så tidlig?

Kjekt å se at du er back i business på trening i alle fall, du er flink! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, trening kl. 5? Jeg som har hørt jeg er ganske gæærn som ofte begynner treningsøkta kl. 6, men du er jo enda gærnere ... Er det på grunn av tidlig jobbstart du starter så tidlig?

Kjekt å se at du er back i business på trening i alle fall, du er flink! :)

Starter kl 5 fordi det er da treningssenteret åpner. :) Jeg begynner på jobb kl 8, og har en halvtime å kjøre, og skal dusje og spise frokost før det, om jeg skal ha tid til en styrkeøkt f.eks så er det best å starte såpass tidlig. Så da trener jeg fra 5 til 6:30.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Skulle egentlig ha løpt i dag, men hadde vondt i leggen, så det ble en gåtur i høyt tempo i oppoverbakke i stedet. Coretrening etterpå. Helt ok økt, er sliten, og har slitt med magen en stund nå, så energien er ikke akkurat på topp, og i dag var magen i tillegg enda verre. Satser på at jeg er bedre i morgen, for da venter sykkel intervall med spinninginstruktør som hopper av sykkelen for å rope til deg eller skru på motstanden din hvis han ikke er fornøyd. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puh, tøff time! Intervalltime med en fullstendig gal instruktør. :fnise: Tenk deg en fyr som sitter foran deg og prenter inn i hodet ditt at "vi ELSKER spinning", "SPINNING er det BESTE vi vet", "nå skal vi beholde motstanden, er det noen som har tatt av motstanden?" "NEI!? NEI, nettopp!" Som hakker på jentene som sitter og fniser og prater, som hakker på fyren som sitter og tråkker i vei, nesten uten motstand. Hele tiden minner deg på at: "Nå skal vi ligge på 95%, ikke sant!? Og ingen av dere ligger så mye som en prosent under, ikke sant?" "Hvorfor gjør vi dette? Fordi vi ELSKER spinning" Og sånn fortsetter han da gjennom hele timen. Han er en elsk eller hat-type, men personlig så får jeg mye ut av timene hans. Han er en ganske morsom type også, og lager litt show, i tillegg har han ålreit musikk. Nå skal jeg hvile noen timer, før jeg må ordne litt her hjemme, også tar jeg en LETT styrkeøkt seinere i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke helt vellykket forsøk på styrketrening, det ble en LETT økt, og ikke så veldig lang. Litt bryst, rygg og bevegelighet bare. Tar den skikkelige styrkeøkta i morgen. Aaaaalt for sliten etter spinninga i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryggen fikk tydeligvis kjørt seg i går likevel, så det ble bein og skuldre i dag. Gikk en halvtime i oppoverbakke på mølla først, også ca en time med bein og skuldre etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...