Skvaldersjura Skrevet 6. desember 2009 #101 Skrevet 6. desember 2009 Du kan ikke beskytte deg mot smittsomme sykdommer, og særlig ikke virus, med å spise "sunn mat og vitaminer"..... Tullprat!
The Kitten Skrevet 6. desember 2009 #102 Skrevet 6. desember 2009 Tullprat! Mann42 mener tydeligvis at kroppen ikke trenger vitaminer. De gjør jo ingen nytte.
Mann 42 Skrevet 7. desember 2009 #103 Skrevet 7. desember 2009 Mann42 mener tydeligvis at kroppen ikke trenger vitaminer. De gjør jo ingen nytte. Jo visst gjør de nytte. Det har jeg sagt, gjentatte ganger. Vi trenger vitaminer. Det vi ikke trenger, er "ekstra" vitaminer. Det gjør ikke noen forskjell i positiv retning, og i verste fall er det skadelig. Du visste vel egentlig at jeg hadde sagt det, men du valgte å late som jeg ikke hadde det, eller hva?
Mann 42 Skrevet 7. desember 2009 #104 Skrevet 7. desember 2009 1.Juli 2008 FHI (folkehelseinstituttet) gjør en av tale med den britiske farmasigiganten GlaxoSmithKline (GSK) om bestilling av 9,4 millioner vaksinedoser til en pris av ca. 650 millioner kr. dersom WHO erklærer pandemisk influensa. GSK krever også økonomisk ansvarsfritak for evt. vaksineskader. Betenkelighet 1: hvordan visste FHI at de skulle ha så mange vaksinedoser allerede i 2008? Betenkelighet 2: hvorfor ber GSK seg fritatt for økonomisk ansvar? Greit at eksperter er flinke til å komme med gode råd, men hvorfor kan ingen av dem definitivt avklare virusets opprinnelse, og hvem av dem har kontroll over dets mutasjoner fra å være dødelig til å bli mindre virksomt enn et vanlig sesonginfluensa? 1: Fordi man ville trenge så mange doser dersom det skulle være nødvendig å vaksinere hele befolkningen. 2: Det er standard at legemiddelfirmaet gjør det for noe slikt. Den som blir ansvarlig, dersom man skades, er staten. Virusets opprinnelse er avklart. Og mutasjoner er ikke så greie å ha oversikt over, med mindre man genetisk analyserer alle tilfeller. Det er et kapasitetsspørsmål.
Gjest Gjest_bolla_* Skrevet 7. desember 2009 #105 Skrevet 7. desember 2009 Så hvis man ikke ønsker vaksinen, så avskriver man hele legestanden? Flott ressonering! Men hvorfor skal du ikke ville ta vaksinen? Hva gjør deg bedre enn en lege på å bedømme vaksinens virkning og trygghet? Det er det jeg finner så merkelig, jeg har ikke medisinsk utdannelse, derfor velger jeg å stole på de som faktisk har det når det kommer til spørsmål om helse. 1.Juli 2008 FHI (folkehelseinstituttet) gjør en av tale med den britiske farmasigiganten GlaxoSmithKline (GSK) om bestilling av 9,4 millioner vaksinedoser til en pris av ca. 650 millioner kr. dersom WHO erklærer pandemisk influensa. GSK krever også økonomisk ansvarsfritak for evt. vaksineskader. Betenkelighet 1: hvordan visste FHI at de skulle ha så mange vaksinedoser allerede i 2008? Betenkelighet 2: hvorfor ber GSK seg fritatt for økonomisk ansvar? Greit at eksperter er flinke til å komme med gode råd, men hvorfor kan ingen av dem definitivt avklare virusets opprinnelse, og hvem av dem har kontroll over dets mutasjoner fra å være dødelig til å bli mindre virksomt enn et vanlig sesonginfluensa? Det her aner jeg ingenting om, men man har jo visst lenge at det snart skal komme en ny pandemi. Statistisk sett er det på tide. Og da håper jeg at staten tar sine forholdsregler? Dessuten er det lov å lese og tenke selv. Hvis folk absolutt vil ta en vaksine som man vet ikke er 100 % trygg og effektiv, så vær så god! Jeg har ikke tenkt til det. Tror du virkelig staten hadde satt i gang massevaksinering med en farlig vaksine? Så langt jeg har forstått er det samme type vaksine som man bruker hvert år, bare med antigenene fra svineinfluensa istedenfor de man tror vil komme i en sesonginfluensa. Igjen, hvorfor skal jeg lese og tenke selv, jeg har ingen forutsetninger innen medisin til å ta bedre valg enn utdannet helsepersonell som kan dette. Har forøvrig tatt vaksinen, pluss mange jeg kjenner og det er ingen som har tatt noen skade av den utenom de forventede bivirkningene. Har jeg sagt med ett ord at man ikke skal oppsøke lege hvis man er syk? Jada, legene har utdannelse, det gjør dem allikevel ikke ufeilbarlige eller rett under gud, selv om mange av dem ser ut til å tro det selv. Jeg sier bare at man ikke behøver å stole blindt på alt de sier. Det finnes leger som ikke vil ta denne vaksinen, og det finnes land som ikke vil ta inn den vaksinevarianten som vi i Norge har tatt i bruk. Og som sagt, produsenten av vaksinen har fraskrevet seg alt ansvar for eventuelle bivirkninger. Sikkert ikke fordi de regner med at den kommer til å ta livet av folk, men antakelig fordi de selv mener at den ikke er godt nok testet. Som sagt tidligere, jeg bare lurer på hvorfor det er slik at man av en eller annen grunn ikke skal kunne stole på leger. Innenfor alle grupper utdannede mennesker er det noen som må bestemme hva som skal gjøres. Jeg sammenligner det med å høre på bilmekanikeren når det gjelder bilen min, da går jeg ikke til rørleggeren liksom. Er vel ingen som tror at leger er Gud, og at de aldri gjør feil. De er jo mennesker de og. Men når det da altså kommer til medisin, så velger jeg å tro på de som faktisk har peiling på det området. Det er laaang utdannelse for å bli lege, enda lengre for å bli forsker eller spesialist. Klart legestanden gjør feil, men sett oppimot alle livene som reddes hvert år så har nok ikke akkurat utviklingen av medisiner vært så dumt for oss mennesker. Som jeg skrev over, influensavaksine er den samme fra år til år, det som er annerledes er hvilke virusantigener som settes inn. Jeg går på vgs, og det her er pensum i år, altså burde det være allmennkunnskap. Sveits velger annen vaksine, men så har de også egen vaksineprodusent som produserer en lik vaksine som de heller velger å kjøpe fra. Jeg sier heller ikke at man skal stole blindt på legene, men slik som debatten er nå, så ser jeg legestanden på ene siden, og konspirasjonsteoretikere på andre siden. De som har startet antivaksine hysteriet er de folka som tror at CIA har puttet en chip i hver sprøyte som skal fjernstyre oss via GPS. Det er der det hele startet. Nå kommer det jo frem at Kjetil Dreyer som leder vaksineaksjonen har egne økonomiske interesser i at folk ikke tar vaksinen, og drikker sølvvannet hans istedet. For meg er det ihvertfall helt klart hvilken av de sidene som har mest kredibillitet, og jeg velger derfor å stole på legestanden.
The Kitten Skrevet 7. desember 2009 #106 Skrevet 7. desember 2009 Jo visst gjør de nytte. Det har jeg sagt, gjentatte ganger. Vi trenger vitaminer. Det vi ikke trenger, er "ekstra" vitaminer. Det gjør ikke noen forskjell i positiv retning, og i verste fall er det skadelig. Du visste vel egentlig at jeg hadde sagt det, men du valgte å late som jeg ikke hadde det, eller hva? Det er da ingen som har påstått at man trenger ekstra vitaminer heller.
The Kitten Skrevet 7. desember 2009 #107 Skrevet 7. desember 2009 Men hvorfor skal du ikke ville ta vaksinen? Hva gjør deg bedre enn en lege på å bedømme vaksinens virkning og trygghet? Det er det jeg finner så merkelig, jeg har ikke medisinsk utdannelse, derfor velger jeg å stole på de som faktisk har det når det kommer til spørsmål om helse. Det her aner jeg ingenting om, men man har jo visst lenge at det snart skal komme en ny pandemi. Statistisk sett er det på tide. Og da håper jeg at staten tar sine forholdsregler? Tror du virkelig staten hadde satt i gang massevaksinering med en farlig vaksine? Så langt jeg har forstått er det samme type vaksine som man bruker hvert år, bare med antigenene fra svineinfluensa istedenfor de man tror vil komme i en sesonginfluensa. Igjen, hvorfor skal jeg lese og tenke selv, jeg har ingen forutsetninger innen medisin til å ta bedre valg enn utdannet helsepersonell som kan dette. Har forøvrig tatt vaksinen, pluss mange jeg kjenner og det er ingen som har tatt noen skade av den utenom de forventede bivirkningene. Som sagt tidligere, jeg bare lurer på hvorfor det er slik at man av en eller annen grunn ikke skal kunne stole på leger. Innenfor alle grupper utdannede mennesker er det noen som må bestemme hva som skal gjøres. Jeg sammenligner det med å høre på bilmekanikeren når det gjelder bilen min, da går jeg ikke til rørleggeren liksom. Er vel ingen som tror at leger er Gud, og at de aldri gjør feil. De er jo mennesker de og. Men når det da altså kommer til medisin, så velger jeg å tro på de som faktisk har peiling på det området. Det er laaang utdannelse for å bli lege, enda lengre for å bli forsker eller spesialist. Klart legestanden gjør feil, men sett oppimot alle livene som reddes hvert år så har nok ikke akkurat utviklingen av medisiner vært så dumt for oss mennesker. Som jeg skrev over, influensavaksine er den samme fra år til år, det som er annerledes er hvilke virusantigener som settes inn. Jeg går på vgs, og det her er pensum i år, altså burde det være allmennkunnskap. Sveits velger annen vaksine, men så har de også egen vaksineprodusent som produserer en lik vaksine som de heller velger å kjøpe fra. Jeg sier heller ikke at man skal stole blindt på legene, men slik som debatten er nå, så ser jeg legestanden på ene siden, og konspirasjonsteoretikere på andre siden. De som har startet antivaksine hysteriet er de folka som tror at CIA har puttet en chip i hver sprøyte som skal fjernstyre oss via GPS. Det er der det hele startet. Nå kommer det jo frem at Kjetil Dreyer som leder vaksineaksjonen har egne økonomiske interesser i at folk ikke tar vaksinen, og drikker sølvvannet hans istedet. For meg er det ihvertfall helt klart hvilken av de sidene som har mest kredibillitet, og jeg velger derfor å stole på legestanden. Nei, hvorfor tenke selv? Det er mange land som ikke har tatt inn den vaksinen vi bruker i Norge. I tillegg har produsenten fraskrevet seg alt ansvar for eventuelle bivirkninger. Sikker veldig kjekt for hun som mistet smaks og luktesansen etter å ha tatt vaksinen Ingen har sagt at man ikke skal stole på leger. De er ikke noen onde mennesker som gjør deg syk for å kunne bli rik på at du stadig kommer til dem, men det er lov å tenke og ta en vurdering selv.
Gjest Gjest_bolla_* Skrevet 7. desember 2009 #108 Skrevet 7. desember 2009 Nei, hvorfor tenke selv? Det er mange land som ikke har tatt inn den vaksinen vi bruker i Norge. I tillegg har produsenten fraskrevet seg alt ansvar for eventuelle bivirkninger. Sikker veldig kjekt for hun som mistet smaks og luktesansen etter å ha tatt vaksinen Ingen har sagt at man ikke skal stole på leger. De er ikke noen onde mennesker som gjør deg syk for å kunne bli rik på at du stadig kommer til dem, men det er lov å tenke og ta en vurdering selv. Hehe ja den der ble litt feil... Var ikke helt sånn jeg mente det, det jeg mente var at hvorfor skal jeg sitte å lage masse skrekkscenarioer oppe i hodet mitt, når eksperter sier at det ikke er nødvendig. Om en lege hadde anbefalt meg å hoppe utfor et stup, hadde jeg ikke gjort det selvfølgelig, men akkurat når det gjelder medisinske vurderinger så stoler jeg i meget stor grad på det legen sier. Det er jo ingen som har benektet bivirkninger, men man må se på bivirkningene fra vaksinen, opp mot bivirkningen av selve influensaen samlet hos befolkningen. Siden det nå er såpass mange massevaksinasjonsprogrammer igangsatt hele verden, så er det jo faktisk en mulighet for at vi har unngått en verre variant av det samme viruset, men det kan man aldri vite. Og det er nok ikke MANGE leger som sier at man ikke burde ta vaksinen, jeg har ihvertfall ikke sett eller hørt noe fra noen leger angående dette, de eneste jeg har sett som motsetter seg vaksinasjon er konspirasjonsteoretikere. Angående fraskrivelse av ansvar, se svaret fra Mann42 lengre opp. Har du lest pakningsvedlegget til en pakke ibux? det er LANGT. OM noen skulle ha gått til produsenten av ibux og krevd erstatning hver gang de fikk en av bivirkningene, ikke bare av ibux, men alle legemidlene som finnes, da hadde vi til slutt ikke hatt noen flere legemiddelfirmaer. Jeg ville heller ha mistet smak og luktesans en å være en av de døde av influensaen. Og det finnes faktisk mennesker som mener at leger er onde mennesker som kun jobber for profitt, og man ser en del av de i forbindelse med denne saken her. Jeg sier ikke at du er det altså, men jeg har sett noen av de her på forumet også.
Pjukset Skrevet 7. desember 2009 #109 Skrevet 7. desember 2009 Men hvorfor skal du ikke ville ta vaksinen? Hva gjør deg bedre enn en lege på å bedømme vaksinens virkning og trygghet? Igjen, hvorfor skal jeg lese og tenke selv Jeg har allerede forklart hvorfor jeg ikke ønsker å ta vaksinen. Det har ingenting å gjøre med at jeg vet bedre enn legestanden, det har å gjøre med at jeg ikke ser noen grunn til å putte kjemikaler i kroppen min når det strengt tatt ikke er nødvendig. Jeg vil styrke kroppen min på naturlig vis, uten fare for senskader. Nei hvorfor lese og tenke selv?
Pjukset Skrevet 7. desember 2009 #110 Skrevet 7. desember 2009 Jo visst gjør de nytte. Det har jeg sagt, gjentatte ganger. Vi trenger vitaminer. Det vi ikke trenger, er "ekstra" vitaminer. Det gjør ikke noen forskjell i positiv retning, og i verste fall er det skadelig. Du visste vel egentlig at jeg hadde sagt det, men du valgte å late som jeg ikke hadde det, eller hva? Hakk i plata, hakk i plata...det er ingen som sier at vi skal ta vitamin overdoser! Jeg gjentar for n'te gang: De aller fleste nordmenn lider av D-vitamin mangel i større eller mindre grad. D-vitamin er helt avgjørende for immunforsvaret vårt. Så hvis alle hadde hatt et godt inntak av vitaminet, så får vi en befolkning med sterkt immunforsvar. Må jeg si det flere ganger?
Gjest Gjest Skrevet 7. desember 2009 #111 Skrevet 7. desember 2009 Men hvorfor skal du ikke ville ta vaksinen? Hva gjør deg bedre enn en lege på å bedømme vaksinens virkning og trygghet? Det er det jeg finner så merkelig, jeg har ikke medisinsk utdannelse, derfor velger jeg å stole på de som faktisk har det når det kommer til spørsmål om helse. Igjen, hvorfor skal jeg lese og tenke selv, jeg har ingen forutsetninger innen medisin til å ta bedre valg enn utdannet helsepersonell som kan dette. Nå er det slik at en av de fremste på smittsomme sykdommer i Norge som representerer staten har offentlig uttalt at spørsmålet rundt eventuelle bivirkninger er et vanskelig spørsmål. Enhver må dermed ta stilling selv om de synes det er verdt og ta vaksinen.
Étaín Skrevet 7. desember 2009 Forfatter #112 Skrevet 7. desember 2009 Jo visst gjør de nytte. Det har jeg sagt, gjentatte ganger. Vi trenger vitaminer. Det vi ikke trenger, er "ekstra" vitaminer. Det gjør ikke noen forskjell i positiv retning, og i verste fall er det skadelig. Du visste vel egentlig at jeg hadde sagt det, men du valgte å late som jeg ikke hadde det, eller hva? Hva anser du som ekstra vitaminer da? Tenker du at statens råd for ernæring og fysisk aktivitet har kontroll på at det de anbefaler er det som gjelder?
Mann 42 Skrevet 7. desember 2009 #113 Skrevet 7. desember 2009 Hakk i plata, hakk i plata...det er ingen som sier at vi skal ta vitamin overdoser! Jeg gjentar for n'te gang: De aller fleste nordmenn lider av D-vitamin mangel i større eller mindre grad. D-vitamin er helt avgjørende for immunforsvaret vårt. Så hvis alle hadde hatt et godt inntak av vitaminet, så får vi en befolkning med sterkt immunforsvar. Må jeg si det flere ganger? Vidundervitaminet som løser alle problemer. Ta nok D-vitamin, så får du et skuddsikkert immunforsvar? Og dette har du belegg for, selvsagt?
Pjukset Skrevet 7. desember 2009 #114 Skrevet 7. desember 2009 Vidundervitaminet som løser alle problemer. Ta nok D-vitamin, så får du et skuddsikkert immunforsvar? Og dette har du belegg for, selvsagt? Mangel på d-vitamin er viktig årsak til svekket immunforsvar, DET STÅR I LINKENE, uttalt av LEGER.
The Kitten Skrevet 7. desember 2009 #115 Skrevet 7. desember 2009 Har du i det hele tatt lest linkene, Mann42?
Mann 42 Skrevet 7. desember 2009 #116 Skrevet 7. desember 2009 Har du i det hele tatt lest linkene, Mann42? Selvsagt har jeg lest linkene. JEg er helt innforstått med at forskere mener at man kan få immunsvikt av å ha vitaminunderskudd. Det jeg har spurt om, er om dere (jeg ser liksom deg og Pjukset litt som Tuppen og Lillemor her) også mener at alle infeksjonssykdommer skyldes svekket immunforsvar, eller om dere har fått med dere at enkelte ting blir man syk av uansett. Og uansett om man har et så optimalt fungerende immunforsvar som man kan ha, så er det individuelle variasjoner i hvor BRA det er i seg selv. Så den dosen med virus som preller av på person A, infiserer person B, selv om begge to har vært flinke til å spise variert og få nok sol, og ta de kosttilskuddene som trengs for å ha optimale nivåer av alle relevante mineraler og vitaminer. Og da er det kanskje kjekt om person B har vært forutseende og sikret seg litt ekstra beskyttelse. Så er det igjen problemet at man vet ofte ikke om man er person A eller person B, før etter at man evt er smittet.
The Kitten Skrevet 7. desember 2009 #117 Skrevet 7. desember 2009 Jeg påstår ikke at et sterkt immunforsvar er en garanti for at du aldri blir syk under noen omstendigheter, men sjansen for å bli smittet med et godt immunforsvar er lavere enn ved et dårlig immunforsvar. Logisk eller hva?
Mann 42 Skrevet 7. desember 2009 #118 Skrevet 7. desember 2009 Jeg påstår ikke at et sterkt immunforsvar er en garanti for at du aldri blir syk under noen omstendigheter, men sjansen for å bli smittet med et godt immunforsvar er lavere enn ved et dårlig immunforsvar. Logisk eller hva? Ja, jeg er skikkelig imponert. Og vet du hva som gir deg et enda bedre immunforsvar enn det du har i kraft av å spise sunt? Vaksiner. Særlig da vaksiner som er basert på svekkede eller døde mikroorganismer. Antistoffer er heller ikke å forakte, men de gir jo ikke varig immunitet.
The Kitten Skrevet 7. desember 2009 #119 Skrevet 7. desember 2009 Ja, jeg er skikkelig imponert. Og vet du hva som gir deg et enda bedre immunforsvar enn det du har i kraft av å spise sunt? Vaksiner. Særlig da vaksiner som er basert på svekkede eller døde mikroorganismer. Antistoffer er heller ikke å forakte, men de gir jo ikke varig immunitet. Hvorfor ta vaksine når det ikke er nødvendig?
Zealuu Skrevet 7. desember 2009 #120 Skrevet 7. desember 2009 Jeg vil styrke kroppen min på naturlig vis, uten fare for senskader. Hva er det du egentlig tror en vaksine gjør? Hele poenget med vaksinasjon er å framprovosere en immunreaksjon som er nøyaktig lik den - helt naturlige - reaksjonen du ville fått om du fikk sykdommen. Uansett hvor sterkt immunforsvaret ditt er, så kan det ikke produsere antistoffer på bestilling; produksjonen må utløses, og det er langt på vei å foretrekke at denne produksjonen utløses av svekkede og døde virusstammer, som ikke smitter andre, enn av det faktiske viruset. Du kan ikke fullstendig unngå influensa og andre sykdommer som krever antistoffer for å bekjempes ved å ha et "sterkt immunforsvar" - du må enten vaksineres eller gjennomgå sykdomsprosessen. Begge deler har imidlertid nøyaktig samme resultat, og hovedforskjellen er at vaksinasjon medfører betydelig mindre ubehag og sykefravær. At mangel på vitamin D3 forekommer ofte her oppe, er ikke akkurat overraskende, med tanke på at vi bor i en del av verden hvor solen ikke er påtrengende sterk eller dukker opp særlig ofte. Heldigvis fyller D2 de samme funksjonene, og er ikke avhengig av sollys for å produseres og aktiveres i kroppen.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå