Skvaldersjura Skrevet 8. desember 2009 #142 Skrevet 8. desember 2009 Grunnen til at det kalles "sesonginfluensa" er fordi den kun dukker opp på vinterhalvåret. Desember til april, vanligvis. Så nei, det er ikke stor sannsynlighet for det. Vi skriver allerede langt ut i desember nå, så; JO DET ER STOR SANNSYNLIGHET FOR AT DET ALLEREDE HAR SKJEDD!
Pjukset Skrevet 8. desember 2009 #143 Skrevet 8. desember 2009 Vi skriver allerede langt ut i desember nå, så; JO DET ER STOR SANNSYNLIGHET FOR AT DET ALLEREDE HAR SKJEDD! Men nå dukka svineinfluensaen litt utenfor sesongen
Eplefe Skrevet 8. desember 2009 #144 Skrevet 8. desember 2009 Vi skriver allerede langt ut i desember nå, så; JO DET ER STOR SANNSYNLIGHET FOR AT DET ALLEREDE HAR SKJEDD!Må jeg skrive "ingen dødsfall i desember" i store bokstaver for at det skal nå igjennom det tykke laget med dritt du dekker øynene dine i?
Skvaldersjura Skrevet 8. desember 2009 #145 Skrevet 8. desember 2009 Må jeg skrive "ingen dødsfall i desember" i store bokstaver for at det skal nå igjennom det tykke laget med dritt du dekker øynene dine i? http://www.vg.no/helse/svineinfluensa/arti...hp?artid=582845 HUFFDA!
Skvaldersjura Skrevet 8. desember 2009 #146 Skrevet 8. desember 2009 Må jeg skrive "ingen dødsfall i desember" i store bokstaver for at det skal nå igjennom det tykke laget med dritt du dekker øynene dine i? http://www.dagbladet.no/2009/11/25/nyheter...tuttet/9201490/ ÆSJDA!
Mann 42 Skrevet 9. desember 2009 #147 Skrevet 9. desember 2009 Vi skriver allerede langt ut i desember nå, så; JO DET ER STOR SANNSYNLIGHET FOR AT DET ALLEREDE HAR SKJEDD! Når noen blir så syke at de trenger legehjelp, eller evt dør av det, så gjør man det man kan for å finne ut av hva det er de er syke av. Og akkurat når det gjelder influensa, så kan man teste for antistoffer. Antistofftesten vil vise om og hvilke virus personen var infisert med. Så uansett dato, så er sannsynligheten for at et dødsfall av sesonginfluensa kan skrives på kontoen til svineinfluensa lik null.
Étaín Skrevet 9. desember 2009 Forfatter #148 Skrevet 9. desember 2009 Du vet den lange posten jeg postet like over her? Les den. Anekdotebevis, hurra! Du er ganske morsom igrunnen. Det finnes mange som får hjelp av alternativ medisin (selv om dette er en tråd om svineinfluensa). Mener du at siden effektene ikke er bevist så er det bare løgn og selvbedrag at disse menneskene har blitt bedre? Og siden det ikke er bevist på andre måter enn at x antall mennesker blir bedre, så kan det bare være placebo? Du lever jamen i en enkel verden.
Mann 42 Skrevet 9. desember 2009 #149 Skrevet 9. desember 2009 Du er ganske morsom igrunnen. Det finnes mange som får hjelp av alternativ medisin (selv om dette er en tråd om svineinfluensa). Mener du at siden effektene ikke er bevist så er det bare løgn og selvbedrag at disse menneskene har blitt bedre? Og siden det ikke er bevist på andre måter enn at x antall mennesker blir bedre, så kan det bare være placebo? Du lever jamen i en enkel verden. Hvis det ikke finnes påviselige effekter av en behandling så ligger det snublende nær å konkludere med at det ikke finnes effekter... Da sitter vi igjen med placebo, som er en universell effekt, og svaret på ditt spørsmål er: "Ja, det er bare selvbedrag. Om det også er løgn, kommer an på om den som formidler behandlingen, også VET at den ikke virker." Når det gjelder homeopater, så har de aldri klart å demonstrere at vannet deres virker. Det er meget nærliggende å konkluder med at de lyver, siden de MÅ vite at de ikke kan demonstrere effekt. De har jo i svært lang tid vært kritisert for akkurat denne mangel ved sin behandling.
Étaín Skrevet 9. desember 2009 Forfatter #150 Skrevet 9. desember 2009 Det kan du gjerne mene, Mann, men det finnes mange av oss som vet av erfaring at f.eks. akupunktur virker. Homeopati skal jeg ikke uttale meg om, der vet jeg så og si nada. Det kan vel kanskje også være sånn med akupunktur og andre ting, at effektene varierer fra person til person, men kanskje også fra utøver til utøver? Og da blir det vanskelig å måle. Nå vet ikke jeg heller i hvilken grad disse tingene er testet og hvem som står for testingen, så jeg skal ikke uttale meg om det heller, men altså - det virker for mange. Og jeg synes det er drøyt å kalle det selvbedrag bare utifra egne meninger om saken.
Gjest Gjest Skrevet 9. desember 2009 #151 Skrevet 9. desember 2009 Det kan du gjerne mene, Mann, men det finnes mange av oss som vet av erfaring at f.eks. akupunktur virker. Homeopati skal jeg ikke uttale meg om, der vet jeg så og si nada. Det kan vel kanskje også være sånn med akupunktur og andre ting, at effektene varierer fra person til person, men kanskje også fra utøver til utøver? Og da blir det vanskelig å måle. Nå vet ikke jeg heller i hvilken grad disse tingene er testet og hvem som står for testingen, så jeg skal ikke uttale meg om det heller, men altså - det virker for mange. Og jeg synes det er drøyt å kalle det selvbedrag bare utifra egne meninger om saken. Akupuntur har dokumentert effekt. Homeopati har ikke.
Mann 42 Skrevet 9. desember 2009 #152 Skrevet 9. desember 2009 Det kan du gjerne mene, Mann, men det finnes mange av oss som vet av erfaring at f.eks. akupunktur virker. Homeopati skal jeg ikke uttale meg om, der vet jeg så og si nada. Det kan vel kanskje også være sånn med akupunktur og andre ting, at effektene varierer fra person til person, men kanskje også fra utøver til utøver? Og da blir det vanskelig å måle. Nå vet ikke jeg heller i hvilken grad disse tingene er testet og hvem som står for testingen, så jeg skal ikke uttale meg om det heller, men altså - det virker for mange. Og jeg synes det er drøyt å kalle det selvbedrag bare utifra egne meninger om saken. Det er faktisk kjørt en del studier av det. Bevisene for effekt glimrer ved sitt fravær.
Étaín Skrevet 9. desember 2009 Forfatter #153 Skrevet 9. desember 2009 Javel. Så er det placebo da, men hvordan forklarer man at det virker på spedbarn? Og en annen ting; hvis det er sånn at alternative behandlere ikke gjør annet enn å sette i gang pasientens eget placebosystem, så er vel ikke det en uting. Det er neppe like lett å gjøre det på seg selv, og så lenge man blir bedre, så det må jo være helt greit. jeg ville heller blitt smertefri/allergifri av placebo etter akupunktur enn ikke i det hele tatt, og hvis akupunktøren skal ha fire hundre kroner, så gjerne for meg. En pakke Zyrtec koster jo drøyt hundre, og hvor mange sånne går med i løpet av en pollensesong eller ti?
Gjest Gjest Skrevet 9. desember 2009 #154 Skrevet 9. desember 2009 Javel. Så er det placebo da, men hvordan forklarer man at det virker på spedbarn? Og en annen ting; hvis det er sånn at alternative behandlere ikke gjør annet enn å sette i gang pasientens eget placebosystem, så er vel ikke det en uting. Det er neppe like lett å gjøre det på seg selv, og så lenge man blir bedre, så det må jo være helt greit. jeg ville heller blitt smertefri/allergifri av placebo etter akupunktur enn ikke i det hele tatt, og hvis akupunktøren skal ha fire hundre kroner, så gjerne for meg. En pakke Zyrtec koster jo drøyt hundre, og hvor mange sånne går med i løpet av en pollensesong eller ti? Akupuntur har effekt på smertelindring. Hentet fra den norske legeforening: Ut fra moderne, vestlig smertefysiologiske forklaringsmodeller virker akupunktur dels ved frigjøring av endorfiner (naloxone-reversibelt) og dels ved å "konkurrere" ut fødselssmertene (portteorien). Akupunktur kan ha en viss smertelindrende effekt og kan redusere bruk av andre analgetika (10).
Étaín Skrevet 9. desember 2009 Forfatter #155 Skrevet 9. desember 2009 Ja, og ved allergier. Dette er kanskje ikke testet og bevist ennå, men det funker.
Mann 42 Skrevet 9. desember 2009 #156 Skrevet 9. desember 2009 Akupuntur har effekt på smertelindring. Hentet fra den norske legeforening: Ut fra moderne, vestlig smertefysiologiske forklaringsmodeller virker akupunktur dels ved frigjøring av endorfiner (naloxone-reversibelt) og dels ved å "konkurrere" ut fødselssmertene (portteorien). Akupunktur kan ha en viss smertelindrende effekt og kan redusere bruk av andre analgetika (10). Men i de få blindede studiene som er gjort, er det ingen effekt ut over placebo. Problemet med akupunkturstudier, er at det er vanskelig å få til en blindet protokoll, og praktisk talt umulig å få til en dobbeltblind.
Étaín Skrevet 9. desember 2009 Forfatter #157 Skrevet 9. desember 2009 Kan det gjelde andre alternative metoder også? Vanskelig å kontrollere, ergo er det bløff?
Eplefe Skrevet 9. desember 2009 #158 Skrevet 9. desember 2009 Kan det gjelde andre alternative metoder også? Vanskelig å kontrollere, ergo er det bløff?Det kan fint kontrolleres, det bare viser ingen effekt, og da kommer det gjerne argumenter som at det ikke fungerer når du tester det eller lignende.
Pjukset Skrevet 9. desember 2009 #159 Skrevet 9. desember 2009 Hva slags alternative behandindlinger har blitt testet, er det hovedsakelig homeopat-medisin det er snakk om?
Eplefe Skrevet 9. desember 2009 #160 Skrevet 9. desember 2009 Hva slags alternative behandindlinger har blitt testet, er det hovedsakelig homeopat-medisin det er snakk om?Homeopati, healing og andre alternativmesse-metoder har vært testet opptil flere ganger.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå