Gå til innhold

Svineinfluensa og konspirasjonsteorier

Fremhevede innlegg

Skrevet

Homeopati, healing, kolloidialt sølv, chelation til andre bruksområder enn det ene det virker til (reduksjon av tungmetaller i kroppen - det kurerer overraskende nok ikke autisme), en mirakelmaskin med en eller annen fancy forkortelse som skal kunne kurere alt mulig, magnetterapi til annet bruk enn å utvide/klemme sammen kapillærer, osv.

Det meste har blitt forsøkt dokumentert, og samtlige metoder over har vist seg å være fullstendig ineffektive, men med en viss placebofaktor for de som tror på at det virker.

Det finnes mange som får hjelp av alternativ medisin (selv om dette er en tråd om svineinfluensa). Mener du at siden effektene ikke er bevist så er det bare løgn og selvbedrag at disse menneskene har blitt bedre?

All den tid en effekt ikke kan dokumenteres etter vitenskapelige standarder, så er det utelukkende løgn og selvbedrag. Dette er resonnering på ungdomsskolenivå.

For at det skal være mulig å teste og bevise noe, må det også kunne falsifiseres. En teori om små grønne menn som bor i hodet ditt, men forsvinner under eksperimenter lar seg ikke falsifisere, og det gjør heller ikke en teori om helbredende evner som "ikke virker" i en eksperimentkontekst. Sistnevnte har vært standardforklaringen til svindelindustrien i et halvt århundre, og dukker stadig fram når ymse alternativ medisin-svindler har blitt avslørt gjennom slike forsøk.

Alskens ideer om at fenomener "ikke virker" i kontrollerbare omgivelser gjør ikke bevisbyrden deres mindre, tvert om.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Homeopati, healing, kolloidialt sølv, chelation til andre bruksområder enn det ene det virker til (reduksjon av tungmetaller i kroppen - det kurerer overraskende nok ikke autisme), en mirakelmaskin med en eller annen fancy forkortelse som skal kunne kurere alt mulig, magnetterapi til annet bruk enn å utvide/klemme sammen kapillærer, osv.

Det meste har blitt forsøkt dokumentert, og samtlige metoder over har vist seg å være fullstendig ineffektive, men med en viss placebofaktor for de som tror på at det virker.

All den tid en effekt ikke kan dokumenteres etter vitenskapelige standarder, så er det utelukkende løgn og selvbedrag. Dette er resonnering på ungdomsskolenivå.

Er dette bicom-apparat du snakker om, som brukes som bioresonans-behandling? Isåfall var det behandling med dette apparatet som kurerte alvorlig allergi hos meg, det kan til og med påvises ved blodprøver. Problemet er at de fleste leger er ikke interessert i å høre om det.

Det er greit at du er uenig i at alternativ behandling kan ha noe for seg, men inntil du selv har prøvd slik behandling, eller kan uttale deg med litt mer respekt, så syns jeg du heller kan tie stille.

Skrevet
Er dette bicom-apparat du snakker om, som brukes som bioresonans-behandling? Isåfall var det behandling med dette apparatet som kurerte alvorlig allergi hos meg, det kan til og med påvises ved blodprøver. Problemet er at de fleste leger er ikke interessert i å høre om det.

Det er sikkert fordi det minner alt for mye om svada.

Påstanden er altså at man måler dine magnetiske vibrasjoner med et apparat som henter elektromagnetisk informasjon fra kroppen din, dette benyttes til å stille en diagnose, og så utsettes kroppen din for en elektromagnetisk påvirkning fra apparatet som skal korrigere feilen.

Så da må det vel eksistere en omfattende forskningslitteratur om hvilke stoffer og sykdommer som skaper hvilke elektromagnetiske vibrasjoner, og en omfattende testlitteratur som viser at motvibrasjonene fungerer.

Jeg mener, dette er jo ganske enkelt revolusjonerende! Kjapp, ikke-invasiv undersøkelse, og kjapp, ikke-invasiv kur uten medikamenter for en rekke sykdommer! Det er medisinens hellige gral!

Om det nå bare kunne demonstreres at det virker, f.eks i en dobbeltblind test, som det burde være dritenkelt å sette opp, all den tid man ikke kan føle elektromagnetiske felter. Den eneste indikasjonen noen kan ha på at maskinen er på, er at lysene blinker. Lurer på om noen har tenkt på å gjøre det?

Skrevet

Det er greit at du er uenig i at alternativ behandling kan ha noe for seg, men inntil du selv har prøvd slik behandling, eller kan uttale deg med litt mer respekt, så syns jeg du heller kan tie stille.

Allergi er en av de "sykdommer" som reagerer best på placebo. Spørsmålet er da om folk virkelig er syke, eller er de bare psyke?

Skrevet
Allergi er en av de "sykdommer" som reagerer best på placebo. Spørsmålet er da om folk virkelig er syke, eller er de bare psyke?

Psyke betyr noe annet enn det du legger i bruken av ordet.

Psyke.

Skrevet

Vi har vel tidligere vært inne på dette om anekdotebeviser. Heldigvis er det ikke kun slike som er gyldige ("du må ha prøvd det selv") - om det var tilfelle, hadde ikke verden gått framover i nevneverdig grad.

Det tyske mirakelapparatet ditt og dets internasjonale avleggere har vært gjenstand for omfattende forskning, se f.eks. her:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9066509

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16582548

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15249751

Så langt er det absolutt ingenting som tyder på at man kan diagnostisere og helbrede ved help av "bioresonans".

Skrevet

Allergi påvises gjerne ved blodprøver vet du, det er ikke innbilling.

Skrevet
Vi har vel tidligere vært inne på dette om anekdotebeviser. Heldigvis er det ikke kun slike som er gyldige ("du må ha prøvd det selv") - om det var tilfelle, hadde ikke verden gått framover i nevneverdig grad.

Det tyske mirakelapparatet ditt og dets internasjonale avleggere har vært gjenstand for omfattende forskning, se f.eks. her:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9066509

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16582548

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15249751

Så langt er det absolutt ingenting som tyder på at man kan diagnostisere og helbrede ved help av "bioresonans".

Greia er, at når du slenger ut "dette er resonnering på ungdomsskolenivå", så snakker du på en lite respektfull måte. Greit å være uenig, men skal du være frekk så gidder jeg ikke bruke tid på deg.

Verden er har større innhold enn det som kan vitenskapelig dokumenteres - heldigvis. Du har tydeligvis selv aldri opplevd å bli alvorlig syk uten å få hjelp fra vitenskapen?

Skrevet
Verden er har større innhold enn det som kan vitenskapelig dokumenteres

Om du da tenker på ting som enda ikke har blitt dokumentert, så er dette riktig. Om du tenker på ting som ikke kan dokumenteres etter vitenskapelige standarder, så forblir disse fantasifostre som utelukkende eksisterer i hodene til religiøse og alternativmesse-folk.

At det mest grunnleggende innenfor logikk, resonnering og rasjonell tenking er noe de fleste plukker opp på grunnskolen er knapperst min feil.

Skrevet
Allergi påvises gjerne ved blodprøver vet du, det er ikke innbilling.

Var det mannen med den magiske kassen som tok blodprøve? Kan du stave "svindel"?

Skrevet

Hvis man så blir kvitt sin allergi, så er vel hensikten oppnådd og hva er så problemet?

Tradisjonell medisin fjerner ikke allergier, men du kan få medisiner mot dem. Jeg for min del ville foretrukket å bli kvitt allergien. Placebo eller ikke.

Skrevet
At det mest grunnleggende innenfor logikk, resonnering og rasjonell tenking er noe de fleste plukker opp på grunnskolen er knapperst min feil.

At mennesker har opplevd gode erfaringer med alternativ medisin betyr ikke at man mangler logikk og rasjonell tenking. Det betyr ikke at man har forkastet legevitenskapen, det betyr at man søker nye veier fordi legevitenskapen ikke har kunnet hjelpe.

At det mest grunnleggende innenfor god oppførsel og respekt ikke ble plukket opp av deg på grunnskolen, er jo veldig tydelig.

Var det mannen med den magiske kassen som tok blodprøve? Kan du stave "svindel"?

Sist jeg sjekket ble blodprøver tatt ved legekontor. Du vet, av vitenskapsfolk.

Skrevet
At mennesker har opplevd gode erfaringer med alternativ medisin betyr ikke at man mangler logikk og rasjonell tenking.

Nei, det er det den delen hvor du ukritisk tror alternativ medisin har noen effekt utover en velkjent placebofaktor som betyr.

At det mest grunnleggende innenfor god oppførsel og respekt ikke ble plukket opp av deg på grunnskolen, er jo veldig tydelig.

Ja, jeg er fryktelig respektløs og uoppdragen som ikke er enig med deg, og kan argumentere med noe annet enn anekdoter.

Skrevet
Nei, det er det den delen hvor du ukritisk tror alternativ medisin har noen effekt utover en velkjent placebofaktor som betyr.

Ja, jeg er fryktelig respektløs og uoppdragen som ikke er enig med deg, og kan argumentere med noe annet enn anekdoter.

Jeg er ikke ukritisk til alternativ medisin! Det at man har hatt en god erfaring med det betyr ikke at man er ukritisk til alt hva det innebærer.

Du er ikke respektløs som ikke er enig med meg, du er respektløs når du indirekte kaller meg dum.

Skrevet
Sist jeg sjekket ble blodprøver tatt ved legekontor. Du vet, av vitenskapsfolk.

Og da var de negative?

Og før du gikk til mannen med den magiske kassen, så var prøvene positive, da?

Du tok altså før-og etter-prøver?

Skrevet
Og da var de negative?

De var positive før jeg prøvde alternativ behandling, negative etter. Allergiplagene hadde jeg hatt i flere år, så det er ganske vanlig at leger tar blodprøver i den forbindelse..

Jeg tok ikke før-og etter-prøver i den grad du insinuerer.

Skrevet
Jeg er ikke ukritisk til alternativ medisin! Det at man har hatt en god erfaring med det betyr ikke at man er ukritisk til alt hva det innebærer.

Du er ikke respektløs som ikke er enig med meg, du er respektløs når du indirekte kaller meg dum.

Jojo, hvis du har hatt nytte av akupunktur eller noe annet mumbojumbo og sier det høyt, så er det ensbetydende med at du forkaster alt som heter vitenskap. ;)

Og da var de negative?

Nå er ikke jeg Pjukset, men som regel tar man blodprøver for å finne ut HVA man reagerer allergisk på ja, og de slår ut på dette og hint alt etter som. Jeg antar at Pjukset også gjorde det, ellers må hun jo ha gjettet hva hun var allergisk mot, og dersom det ikke var noe så lettbegripelig som kattehårsallergi eller høysnue, så skal man være bra god i gjetting i enkelte tilfelle.

Og nå sier hun altså at hun også testet etter mumbojumbobehandlingen med bioresonansmaskinen.. men det er antakelig klinkende klart: Hvis du og dine like ikke skjønner hvordan dette er mulig, så juger hun antakelig. :vetikke:

Skrevet
Jojo, hvis du har hatt nytte av akupunktur eller noe annet mumbojumbo og sier det høyt, så er det ensbetydende med at du forkaster alt som heter vitenskap. ;)

Nå er ikke jeg Pjukset, men som regel tar man blodprøver for å finne ut HVA man reagerer allergisk på ja, og de slår ut på dette og hint alt etter som. Jeg antar at Pjukset også gjorde det, ellers må hun jo ha gjettet hva hun var allergisk mot, og dersom det ikke var noe så lettbegripelig som kattehårsallergi eller høysnue, så skal man være bra god i gjetting i enkelte tilfelle.

Og nå sier hun altså at hun også testet etter mumbojumbobehandlingen med bioresonansmaskinen.. men det er antakelig klinkende klart: Hvis du og dine like ikke skjønner hvordan dette er mulig, så juger hun antakelig. :vetikke:

Alle er så keene på å fornærme seg selv. "Så juger hun bare." Jeg sier ikke at Pjukset juger, og ikke mener jeg det, heller. Men jeg sier at den som selger folk en behandling med bioresonans, og påstår at de kan diagnostisere deg på bakgrunn av noen vibrasjoner i magnetfeltet, DE juger så det renner. Det finnes ikke snev av bevis for at engang konseptet skal kunne fungere. Det finnes ikke engang så mye som en fysisk teori som kan begynne å forklare hvordan en slik diagnostikk eller behandling skulle kunne være teoretisk mulig. Men på en eller annen måte har altså noen laget en teknologisk innretning som både diagnostiserer og behandler både det ene og det andre. Si meg, hvordan kan det være mulig å designe og konstruere en boks av presumptivt reelle komponenter, som har skarpt definerte fysiske egenskaper og et definert spekter av deteksjonsmuligheter, UTEN å ha en teori i bunn for hvorfor og hvordan dette skulle kunne analysere kroppens fungering, enn si påvirke den i retning bedre helse? Hvordan kommer man frem til hvilke frekvenser som har sammenheng med hvilke feil, og hvordan kommer man frem til hvordan disse kan påvirkes, med mindre man gjør en mengde eksperimenter og dokumenterer effektene av forskjellige programmer og instillinger? Det skulle, saklig sett, ikke gå an. Likevel, her er boksen, og her er påstandene. Bare at de er ikke dokumentert, og det finnes ikke en eneste test av dette som dokumenterer at det virker. Det er kvakksalveri av verste sort. Det er det som gjør meg forbannet.

Skrevet

Nå vet jeg ingen ting om den boksen, annet enn det lille jeg har fått med meg fra deg her, og det at Pjukse sier hun er kvitt allergien sin og kan bevise det med blodprøver, men jeg vil anta at de som i sin tid kom på ideen, og konstruerte boksen hadde noen ideer i bakhodet om hva de skulle lage og hvorfor, selv om det kanskje ikke passer inn i skolemedisinen.

Jeg tror ikke at en tilfeldig mann fra gata satt seg ned og lagde en bioresonensmaskin helt uten en idé for meningen, og uten å ha noen tanker eller teorier på hva osv...

Kanskje måler den selv hvilke frekvenser den skal operere på utifra den enkelte pasient? Ikke vet jeg... som sagt, jeg har null formening om denne dingsen, men nå må jeg jo nesten lese litt om ideene bak.

Skrevet

Den som leter, finner.

Grunnprinsippene til bioresonans bekreftes av de nyeste oppdagelser innen kvantemekanikk og biofysikk. BICOM-terapi er best kjent for sin suksess i behandling av allergi og allergiske sykdommer. En østerriksk barnelege publiserte et studium i 1991 som viste 80% suksess ved bioresonansbehandling hos 200 barn med bl.a. eksem og astma. I dag er teknikken nesten ”mainstream” i Tyskland, Østerrike og Sveits. I disse landene finnes det over 6000 BICOM-terapeuter, 75% av hvilke har tradisjonell medisin som bakgrunn.

Og så får man lete og lese litt videre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...