Twigi Skrevet 26. august 2003 #121 Skrevet 26. august 2003 Jeg er veldig heldig som har en flott samboer som hjelper til veldig mye, ..og hvis du er riktig heldig, så vil kanskje han hjelper deg å skifte bleier på deres fremtidige barn, kanskje han tilogmed vil sitte barnevakt Halloooo! Menn skal ikke "hjelpe til" i huset noe mer enn vi kvinnfolk skal hjelpe til. Det er faktisk et felles ansvar, og menn er ikke "flinke" bare fordi de "hjelper til å "støvsuge (på samme måte som vi jenter faktisk ikke hjelper til med å klipper gresset.) Jobben må gjøres, ansvaret er felles. Beklager hvis jeg ødelegger stemningen i tråden for deg, Lille Lotte.......
Gjest Pjusk Skrevet 26. august 2003 #122 Skrevet 26. august 2003 Bare hyggelig! Jeg tror også det har litt med hva slags person man er.... Eller ikke minst: Hva slags person man bor sammen med i tillegg. Men jeg må si at jeg klarer ikke å holde det så ryddig som jeg ønsker. Vi har et par rom som jeg raskt lukker døren til når vi får besøk, for å si det sånn. Min mann skjønner ikke dette og husker aldri å lukke disse dørene. Men de første månedene etter fødselen går det helt i krøll, det kan jeg nesten garantere deg. Du kan selvfølgelig være kjempeheldig og være i flott form, ha superoverskudd, ett barn som sover hele natten, nok melk, ingen problemer med amming osv. Jeg husker at jeg et par ganger oppdaget at jeg fortsatt gikk i morgenkåpa når min mann kom hjem fra jobben..... :oops: Twigi: Det er vel ikke så galt å si "hjelpe til".... Hun har jo allerede sagt at han er veldig huslig og gjør mye hjemme, så det var nok ikke ment som at han hjelper henne med husarbeidet. Og dessuten er vel ikke begrepet så galt? Vi hjelper da hverandre i å drifte Hjemmet A/S?
Leo Skrevet 26. august 2003 #123 Skrevet 26. august 2003 Jeg har aldri sagt at det kom til å bli enkelt' date=' jeg mener bare at det går an - det kommer jo helt an på hvordan man prioriterer. Også tror jeg at hvis man i utgangspunktet har ryddigheten i "blodet" blir ikke den borte over natten, selv om barna/barnet inntar heimen.[/quote'] Jeg tror også det avhenger sterkt av hvilket utgangspunkt man har; Noen har det og andre har det ikke. For de som har det, oppleves det ikke som noe stress å holde det rent og ryddig - Det virker nærmest som det går av seg selv. Jeg kjenner i hvert fall ingen som har forandret seg fra et ordensmenneske til en "sjuske" over natten. (Nå skal det sies at jeg heller ikke kjenner noen småbarnsforeldre som har det "bomba" hjemme). Jeg tror deg faktisk når du sier at det ikke er noe å rydde fordi det aldri blir rotete. For de som ikke har det, oppleves rydding og renhold som et mareritt og det blir ikke akkurat noe bedre når man får barn. (Mistenker faktisk noen for å bruke barna som unnskyldning for at de egentlig hater husarbeid og rett og slett ikke orker...). Og m.h.p. hjelper til; Av og til hjelper Leonard meg og av og til er det omvendt.
Prinsesse-vil-ikke Skrevet 26. august 2003 Forfatter #124 Skrevet 26. august 2003 Hjelper til?? Hva er galt å si med det?? :x Jeg hjelper han og han hjelper meg... vi hjelper hverandre, er ikke det ok å si det? DET er vel ikke noe å henge seg opp i vel...
Gjest ikke innlogget Sissi Skrevet 26. august 2003 #125 Skrevet 26. august 2003 Å jo da, det er noe å henge seg oppi! Måten ting sies på signaliserer nemlig en hel del mht. holdning. Når du sier at "han hjelper til" så sier du også at det er DU som har ansvar for at huset ser ryddig ut, det er DITT ansvar at ting blir gjort. Han har ikke noe selvstendig ansvar i huset, han må bli bedt om å gjøre ting. Da gjør han det, men som sagt - du er ansvarlig. Personlig vil jeg IKKE ha en mann som er "flink å hjelpe til" jeg vil ha en mann som tar ansvar også mht. hus- og hagearbeid! Og jeg syns oppriktig synd på en del som skriver inn her, jeg hadde ikke orka å levd med en mann som forventa at jeg var hushjelpen! Det er når jeg leser en del sånne innlegg at jeg virkelig skjønner hvor mye som står igjen, også i Norge mht. likestilling! Og det er derfor jeg trekker med min 9 åring (gutt) i husarbeidet.... joda, jeg gjør mest, og administrerer (selvsagt!) men han har oppgaver, og det stilles krav. Husker ikke hvem som skrev det, men jeg har faktisk alltid praktisert at en del av "gjøre ting sammen med barn" er husarbeid. Dette er ting som må gjøres, det er sånn livet er, og unger tar ikke skade av å lære det.
minniepus Skrevet 26. august 2003 #126 Skrevet 26. august 2003 Å jo da, det er noe å henge seg oppi! Måten ting sies på signaliserer nemlig en hel del mht. holdning. Når du sier at "han hjelper til" så sier du også at det er DU som har ansvar for at huset ser ryddig ut, det er DITT ansvar at ting blir gjort. Han har ikke noe selvstendig ansvar i huset, han må bli bedt om å gjøre ting. Da gjør han det, men som sagt - du er ansvarlig. Personlig vil jeg IKKE ha en mann som er "flink å hjelpe til" jeg vil ha en mann som tar ansvar også mht. hus- og hagearbeid! Og jeg syns oppriktig synd på en del som skriver inn her, jeg hadde ikke orka å levd med en mann som forventa at jeg var hushjelpen! Det er når jeg leser en del sånne innlegg at jeg virkelig skjønner hvor mye som står igjen, også i Norge mht. likestilling! Og det er derfor jeg trekker med min 9 åring (gutt) i husarbeidet.... joda, jeg gjør mest, og administrerer (selvsagt!) men han har oppgaver, og det stilles krav. Husker ikke hvem som skrev det, men jeg har faktisk alltid praktisert at en del av "gjøre ting sammen med barn" er husarbeid. Dette er ting som må gjøres, det er sånn livet er, og unger tar ikke skade av å lære det. :applaussmily:
Twigi Skrevet 26. august 2003 #127 Skrevet 26. august 2003 Nå holdt jeg på å bli bekymret. Takk, Sissi :D
Gjest Anonymous Skrevet 26. august 2003 #128 Skrevet 26. august 2003 Jeg er en ung alenemor med et barn. Husker godt de første månedene, ammingen skulle igang, jeg skulle venne meg til å ha en liten en å passe på i tillegg til meg selv osv. Var ikke lite lett å bare gå ut døra når jeg følte for det, som før! Jeg var ekstremt trett om dagene, for jeg hadde en liten jente som helst ville henge i puppen hele dagen. Slet med vondt i brystene, og kunne ikke gå i dusjen uten at noen holdt jenta, ellers ble det bare hyl og skrik, og DET orket jeg ikke. HELDIGVIS hadde jeg en mor som kom hver dag og gjorde mesteparten av husarbeidet. Så stort sett trengte jeg bare tenke på meg selv og barnet. Ellers hadde vel leiligheten virkelig sett bomba ut. Nå når jenta nærmer seg 2 år, ser det til tider ganske jævli ut her. Jeg jobber, og studerer på kveldstid. Og min lille jente elsker å dra alt ut av kjøkkenskuffer, dra alle lekene inn på stua osv. Hvis det skulle sett ryddig ut her til enhver tid, tror jeg ikke jeg hadde fått tid til noe annet enn husarbeid. Jeg foretrekker at folk ringer før de kommer, sånn at jeg får tid til å rydde LITT iallefall. Den som sier at de vet hva det å ha barn dreier seg om, de ler jeg virkelig av. Jeg trodde jeg var godt forberedt før jeg fikk lillejenta, hadde lest mye, og hadde erfaring med barn. Men alt har blitt HELT annerledes enn jeg forestilte meg. Gjett om jeg landet med et brak når jeg innså hva det virkelig innebar å ha barn! :blunke: Om det MÅ se bomba ut hos småbarnsforeldre? Nei, ikke hvis de har hushjelp. Man gidder rett og slett ikke slite rævva av seg for at huset skal se bra ut, etter å ha vært våken halve natta, har bryster som lekker, og en unge som krever 100% av mammen sin. Liker du ikke rot? La vær å dra på besøk da...
Gjest Madam Felle Skrevet 26. august 2003 #129 Skrevet 26. august 2003 Når man ikke har barn, er det umulig å forutsi hvordan tilværelsen blir når du får barn - dette har mange av oss erfart Det betyr ikke nødvendigvis at du får det verre, men du vil antagelig oppleve at du prioriterer annerledes. Men, jenter, det er ikke meningen at vi mødre/koner skal ha alt slitet med husrabeid! Jeg har tenåringssønner, og et lite tips til dere med små barn: Begynn tidlig med å gi ungene ansvar for sitt eget rot. Det er ikke spesielt mye lettere å gi dem gode vaner etter at de har fylt 10 år....eller 16....... Noen av de tidlige innleggene i denne tråden viser til at det er umulig å "streike" - etter to timer ser det så ille ut at man bare må gå løs på ryddingen selv. Nei, jenter, det nytter ikke! Hvis ikke unger og gubbe gidder å ta sin del - så må du la deres del fortsette å være kaos - til de selv gjør noe med det. Det er ingenting i veien for at du kan vaske ditt eget tøy, lage en liten krok av huset som er "din" og som du holder hyggelig. Hvis du ikke orker å se kaoset til resten av gjengen, kan du sope det inn i en krok (skolebøker, trimtøy, sko, møkkete sokker, etc...) slik at de selv ser behovet for å ta en sjau Siden gutta mine (store og små) har en forkjærlighet for å slippe alt rett ned, har jeg innimellom hjulpet dem med det. Når jeg tok helgevask og rydding sist helg, var det bare gutteromma jeg ikke rørte. Alt jeg fant rundt omkring i huset som tilhørte gutta (og som skulle vært ryddet for lenge siden....) ble sluppet i en haug rett innafor dørene til romma deres. Det kan være lurt å lage faste avtaler - hvor alle vet hvem som har ansvaret for oppvaskmaskin, lufting av bikkje, vasking av do etc. Jeg har alt ansvar for vasking og fiksing av klær hos oss - men det nytter ikke hvis jeg går rundt og plukker opp skittentøy. Det som legges til vask, blir vasket, tørket og brettet, deretter lagt på plass i egne kurver på vaskerommet. Her må det hentes! PS: Er det flere enn meg som har opplevd at det ligger rent, nybrettet tøy i skittenntøykurven - fordi det er en raskere måte å rydde rommet på enn å legge klærne i skapet?? Ny regel her i huset: hvis det skjer, må vedkommende jypling selv vaske alt eget tøy i en uke - og, ja: jeg har ved enkelte anledninger sortert ut alt tøyet hans fra vaskinga, han ble ganske desperat etterhvert...... Når de har måttet gå på skolen i møkkete klær en dag, da pleier det å hjelpe kjenner meg så godt igjen spesielt rene klær i skittentøyet morten minstemann er suveren der slipper også alt han har der han står og går, føler jeg maser og maser og maser, gir konsekvenser på konsekvenser, men det virker ikke som om noe nytter ja det skal ikke alltid være lett.
Vimsevips Skrevet 26. august 2003 #130 Skrevet 26. august 2003 Siden vi nå har kommet mer inn på dette med rydding. Jeg håper av hele mitt hjerte Lille Lotte at du får et barn som ved å hjelpe til i den daglige ryddingen og andre gjøremål, faktisk får rydding under huden. Selv har jeg en mor som liker struktur og orden, derfor var vi (søsteren min og jeg) med i den ukentlige rengjøringen fra vi var ganske små, slik jeg antar de fleste andre barn også er/var. For å komme til poenget, min søster kan alt om rydding og rengjøring, jeg, vimsete som jeg alltid har vært, fikk det aldri så godt under huden. Jeg liker ikke skitne bad, jeg hater hybelkaniner, men min oppfatning av ryddig og min mor og søsters oppfatning av ryddig, er totalt forskjellig. Tror du endrer noen vaner etter at du har fått barn. Hvilke vil variere. Her i huset er vel den tydligste når vi vasker, en vane som definitivt er endret. For vaske golv, det er GØY det. Etter gjentatte opplevelser gjør vi nå det når ho ikke er hjemme, eller etter at ho har lagt seg. Dette ble tidligere gjort fredag ettermiddag.. Vann er nemlig supert å plaske og bade i. Så da klatrer ho oppi bøtta, drikker av bøtta eller vælver den, om ho får sjansen. Synes du har vært flink jeg som har sittet barnevakt og hatt familieselskap samtidig. Ikke alle barnevakter som mestrer det. Selv synes jeg det er mest stress dagene før et familieselskap. For vesla har en biologisk klokke som sier ho skal vræle, eller noe annet for å få 100% oppmerksomhet av oss, akkurat når kakene skal ut av ovnen, (Jeg brenner meg, eller de blir svidd)
majan Skrevet 27. august 2003 #131 Skrevet 27. august 2003 Hjelper til?? Hva er galt å si med det?? :x Jeg hjelper han og han hjelper meg... vi hjelper hverandre, er ikke det ok å si det? DET er vel ikke noe å henge seg opp i vel... Det er like dumt og høre på som at mennene skal være barnevakt for sine egne barn....................... Jeg blir så irritert jeg da den eldre generasjonen sier å passer han barna sine idag........jeg bare spør er det noe værre at mannen har barna enn moren????????????????????? Jeg og samboeren min er veldig flinke til og ha de like mye, selvsagt blir det jo til at jeg har de mer siden jeg går hjemme om dagen,
Prinsesse-vil-ikke Skrevet 27. august 2003 Forfatter #132 Skrevet 27. august 2003 Jepp, jeg også at mine små får rydding i hodet like tidlig som jeg fikk det. Og jeg har planer om å ta de med i ryddingen fra de er små av. Men som sagt xxx ganger før: intet rot = ingen rydding! Det er jo et slående enkelt konsept! Og det er tydelige holdninger her inne som sier at man konsentrerer seg om andre ting etter å ha fått barn, jeg skjønner det, men noen har også sagt at det ER mulig å ikke få det til å se helt bomba ut - så jeg velger å støtte meg til de. Hmmm, lurer på hvorfor det blir så fort uggen stemning i en sånn tråd? Mange må da la seg hisse opp for absolutt ingenting! Dette er nesten som debattprogrammet i P4, hvor folk ringer inn og lar seg hisse opp for nada. Folk er rare...
Twigi Skrevet 27. august 2003 #133 Skrevet 27. august 2003 Hmmm, lurer på hvorfor det blir så fort uggen stemning i en sånn tråd? Mange må da la seg hisse opp for absolutt ingenting! Det oppleves nok ikke som "ingenting" - de fleste av oss har med oss en forventning om at vi skal ha pene, rene hus (og barn ) til enhver tid. Forventningspresset kan være vanskelig å takle, ofte er det egne forventninger som slår ut. Det er frustrerende å ikke klare å oppfylle de (mer eller mindre urealistiske) målene man setter for seg selv. Så har vi det andre forventningspresset, som du gjør deg til talsmann for, Lille Lotte: Nemlig det at såkalte venninner kommer på besøk og gransker huset. Intet er verre for selvfølelsen og stoltheten :oops: Jeg hadde ei venninnne som gjerne kom på besøk om kvelden lille julaften for å "hilse på" (les sjekke fremdrift på juletrepynting). Det var ganske slitsomt å måtte traktere henne, midt i eget kaos og store ambisjoner, og samtidig høre hennes utlegninger om hvor deilig hun hadde det, som var helt ferdig til jul. (med påfølgende oppramsinger av tellekanter, hvor det var vasket, alle gavene som var klare, treet pyntet, ungene i seng.....) Og joda, jeg frydet meg stort det året vi lå ett døgn foran skjema, pga familiebesøk, alt var strøkent, hun fant ikke noe sted å henge blikket
Prinsesse-vil-ikke Skrevet 27. august 2003 Forfatter #134 Skrevet 27. august 2003 Jeg drar ikke hjem til venninner for å sjekke hvordan de har det eller for å legge ut om meg og mitt, jeg prater ytterst sjelden om meg og mitt, så sant de ikke spør. Jeg drar på besøk for å besøke de, for de er mennesker jeg bryr meg om og liker å være sammen med. Det jeg bare ikke forstår er hvorfor det i himmelens navn må se bomba ut der? Jeg er en enkel sjel! :blunke:
Gjest Madam Felle Skrevet 27. august 2003 #135 Skrevet 27. august 2003 Jeg drar ikke hjem til venninner for å sjekke hvordan de har det eller for å legge ut om meg og mitt, jeg prater ytterst sjelden om meg og mitt, så sant de ikke spør. Jeg drar på besøk for å besøke de, for de er mennesker jeg bryr meg om og liker å være sammen med. Det jeg bare ikke forstår er hvorfor det i himmelens navn må se bomba ut der? Jeg er en enkel sjel! :blunke: Hva har du med det å gjøre?
Gjest Pjusk Skrevet 27. august 2003 #136 Skrevet 27. august 2003 Men som sagt xxx ganger før: intet rot = ingen rydding! Det er jo et slående enkelt konsept! Intet rot = ingen rydding er sikkert en korrekt ligning når man ikke har barn. Jeg hevder fortsatt at man ikke behøver å la det se bomba ut, men det begrepet innbærer noe annet en litt rot for meg. Se for deg følgende scenario (og dette er på ingen måte et skrekkscenario el.lign, dette er hverdagen): Barnet ditt er ca. 10 mnd. og vil spise selv. Du lager grøt og barnet spiser ivrig. Det er også deilig å ta litt grøt i hånda og klemme så det tyter ut mellom fingrene (joda, barn i den alderen skal få lov til dette, fordi å kjenne på hardt/mykt/kaldt/lunkent/ru/glatt osv er forferdelig viktig nå. De sanser på en måte med hendene). Ellers spiser det ivrig og er flink. Litt melk i en kopp er godt, men små lubne never kan også være uheldig å slå denne ned. Melken renner utover bordet, nedover stolen, på gulvet og i barnets fang. Måltidet er ferdig og du går fra bordet slik det er for å skifte på barnet som nå er vått/skittent. Etter å ha skiftet, rydder/vasker du ved bordet. Når du har gjort dette, må du skifte igjen, da barnet har bæsjet. Mens du tar av bleie/vasker rumpa, tisser barnet og du må skifte din genser og barnets klær igjen. Hvis du har en gutt, må du sannsynligvis vaske litt på gulvet også. En ren og mett baby blir nå med for å vaske klær. Og vil selvfølgelig hjelpe til... Med alvorlig mine putter det saaaakte inn ett og ett plagg i maskinen. Telefonen ringer og du prater litt. Det blir mistenklig stille og du finner fort ut hvorfor. Melposen er tatt ut av skapet og det snør på kjøkkenet. Du har kanskje barnesikring på skapdørene, men da har de sikkert funnet en serviett, avis eller ukeblad som er revet i bittesmå biter. Til nå har det kanskje gått tre kvarter fra måltidet begynte.... Enda er det maaaange timer igjen av dagen!! og la oss si at barnet ditt sover mye - den tiden raser avgårde. Du må kanskje ta noen telefoner, vaske over noen gulv og lese litt i en avis. Du er sliten fordi du har vært mye våken den natten pga. tenner, men akkurat da du skal ta deg fem min. på sofaen våkner barnet.... Og så kan du putte en eldre bror som i trassalderen oppi dette scenarioet - da blir det liv i leiren! Jeg tror absolutt man kan ha barn og bo et sted der det ikke ser bomba ut. Jeg tror også man med rett planlegging og samarbeid kan føle seg rimelig opplagt og få tid til egne ting. Men jeg er grunnleggende uenig i din påstand om at man når man har barn kan si at man ikke behøver å rydde fordi barnet ikke behøver å rote!!!!! Man aner ikke hva det vil si å ha barn hverken følelsesmessig eller praktisk før man får det selv - her kan alle klisjèer taes i bruk! Hmmm, lurer på hvorfor det blir så fort uggen stemning i en sånn tråd? Mange må da la seg hisse opp for absolutt ingenting! Dette er nesten som debattprogrammet i P4, hvor folk ringer inn og lar seg hisse opp for nada. Folk er rare... Jeg tror at folk "hisser seg opp over ingenting" fordi du var ganske nedlatende i det første innlegget ditt. Dessuten er det som mange sier ganske sårt for mange mødre (og kanskje fedre) å føle at de ikke strekker ordentlig til. Leser du enda??? Takk for at du gadd - for dette ble langt!! :oops:
Gjest Pjusk Skrevet 27. august 2003 #137 Skrevet 27. august 2003 Hva mener vi egentlig med bomba? Jeg ser for meg at det da er grunnleggende møkkete og har rot som ikke bare er overfladisk. Altså rot både i og utenfor skuffer og skap, flere dager gammel oppvask, gamle matrester, bad som ikke blir rengjort). Et mer rotete hjem (med barn) antar jeg f.eks. har leker på stuegulvet, litt rot på kjøkkenet, kaotisk vaskerom, hybelkaniner under sofaen og ... vel, fyll inn resten selv. Det er ganske stor forskjell på disse to beskrivelsene. Hva er det egentlig vi snakker om? Bombet (i min definisjon) mener jeg ingen har en unnskyldning for om du har en eller 10 unger). Definisjon nr. to er vel omtrent slik jeg har det. (Til tider verre, men jeg blir liksom aldri ferdi med å flytte inn og få det slik jeg vil ha det.... :oops: )
Leo Skrevet 27. august 2003 #138 Skrevet 27. august 2003 Nå er det nok i ferd med å klikke for meg, for på veg til jobben i dag :oops: slo det meg at vi nok definerer "bomba" vidt forskjellig. For meg er ikke noen babykluter og kanskje en smokk på et bord og litt mel på kjøkkengulvet å betrakte som "bomba". Leker på stuegulvet finner jeg også helt naturlig. "Bomba" er det først når alt flyter og "kåken" bærer preg av å ikke være rengjort på laaang tid. Her gjelder vel imidlertid regelen om at alle gjør som de vil og så lenge "kåken" ikke er direkte helsefarlig, kan alle egentlig ha god samvittighet. "Tanter" som ikke har annet å gjøre enn å kritisere andre for bagateller (De har vi vel alle opplevd?!?) må vi bare heve oss over.
Gjest Pjusk Skrevet 27. august 2003 #139 Skrevet 27. august 2003 Hey!! Vi tenkte samme tanke på likt, Leo!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå