Kittykat Skrevet 22. august 2003 #41 Skrevet 22. august 2003 Vil igjen komme med en generell oppfordring om å gi mennene/fedrene selvstendig ansvar i heimen' date=' og ikke bare assistent-status. Det "hjelpe-til" betyr jo at kvinnen har ansvaret. Ansvar for at det er ryddig og rent, at alle har rent tøy, at det er mat i kjøleskapet, at det er varm middag til alle, at det er bleier i bleiepakken osv osv osv. HVORFOR klarer dere ikke å gi det hele og fulle ansvar for ting til mennene deres? HVORFOR er mennene deres så lite hjelpsomme og late? Jeg fatter intet.[/quote'] Fordi: - Han er sååååå sliten når han kommer hjem fra jobb. Etter ungenes leggetid så ligger han seg ned på sofaen eller i sengen. - Han er sååååå trøtt at han ligger seg tidlig av og til. Da ligger han seg i 8-9 tiden, ser litt på tv og så sovner han og sover til neste morgen. - Han skal bare ditt og bare datt først. Nytter ikke å si at jeg trenger hjelp i dette øyeblikk. Kan det ikke vente til senere da spør han. Som f eks nå i sted. Jeg må rydde, vaske gulv, vaske klær og alt. Skal jeg vente til senere så blir faktisk ingenting gjort før seint i kveld. Og det orker ikke jeg, for jeg vil gjerne slappe litt av før jeg ligger meg. Tar jeg alt selv nå etterpå så er alt vaskingen og ryddingen unnagjort på en time ( bor i en liten leilighet ). Og da ligger han fremdeles i sengen. - Eller han sitter og spiller et dataspill og da er han i sin egen verden. - Han gjør faktisk ingenting selv om jeg overlater hus og barn til han for noen timer. Har gjort det flere ganger. Jeg kommer hjem f eks mellom kl 22 og midnatt. Ikke noe som helst er gjort. Stedet er like rotete, leker kan ligge overalt, klesvask er ikke satt i gang osv osv. Dermed så må jeg gjøre det før jeg ligger meg. Iallefall rydde. - Og fordi han tenker ikke på å sjekke ting som om det er nok bleier, om det er nok melk, om oppvaskemaskinen er full, om det ligger skitne klær inne på badet eller soverommene o.l. Enkelte mannfolk er vel bare sånn. Vet ikke jeg........
Gjest Poirot Skrevet 22. august 2003 #42 Skrevet 22. august 2003 Her trengs det nok en alvorsprat i heimen!! Det kan ikke være slik at mor ikke kan ta en helg borte, eller en uke (på sikt) for den sags skyld.
Gjest Malena Skrevet 22. august 2003 #43 Skrevet 22. august 2003 Du tuller, gjør du ikke ?? I tilfelle du faktisk har det slik hjemme så må jeg minne deg om at vi nå lever i 2003 og ikke på 1800-tallet. Gi mannen et ultimatum - enten tar han seg i nakken eller så kaster du ham ut !
Piñacolada Skrevet 22. august 2003 #44 Skrevet 22. august 2003 ...men vasker gulvene hjemme hver dag og pusser speil og glassdører like ofte. :o :o :o :o :o :o :o Da kan ikke du komme på besøk til meg...... Vaska gulvene til jul jeg :oops:
lidia Skrevet 22. august 2003 #45 Skrevet 22. august 2003 Typisk at det kommer et slikt innlegg fra en som ikke har barn selv. Den dagen du selv får unger kan du jo skrive et nytt innlegg om samme emnet, så kan vi ta en ny diskusjon. Se om du har fått tid, og har krefter til å holde huset i sjakk til enhver tid.
*Lavendel* Skrevet 23. august 2003 #46 Skrevet 23. august 2003 Typisk at det kommer et slikt innlegg fra en som ikke har barn selv. Den dagen du selv får unger kan du jo skrive et nytt innlegg om samme emnet, så kan vi ta en ny diskusjon. Se om du har fått tid, og har krefter til å holde huset i sjakk til enhver tid. Ja, det venter vi på i spenning, da tror jeg nok du har en annen oppfatning av saken....
Gjest Coolaid Skrevet 23. august 2003 #47 Skrevet 23. august 2003 eeeehh.... Er det INGEN som bor sammenmed barnefar for tiden???.... Eller er det slik at ALLE menn er allergiske for skitne ting.... HALLLLLO! Nei, det er ikke slik at alle menn er alergisk for skitne ting. De som tar mest dritt er oss, når ungen spyr, når ekkel mat har ligget i kjøleskapet og fått pels fordi den ble gjenglemt før ferien, vi vasker bilen, skifter dekk(masse møkk der). Ellers tror jeg vi menn i dag er på lik linje med dere kvinner når det gjelder vasking. Dersom dere ikke har menn som deltar i husarbeidet er det kanskje fordi at dere enten gjør det selv når det passer dere - før vi rekker det (dere har det jo så jævla travelt), Eller bare har støv på hjernen som min mor, etter vi hadde støvsuget og ryddet, bare måtte hun støvsuge om igjen......Har lyst å høre fra alle dere kvinner som har en mann som er flink jeg...........
Gjest Coolaid Skrevet 23. august 2003 #48 Skrevet 23. august 2003 Rimelig provoserende på en sliten småbarnsmor (meg) som har 3 barn (3,5, 7,5) + en mann. Det er rotete her hele tiden, ikke fordi jeg ikke gidder men fordi jeg ikke rekker å rydde alt det de andre roter, ikke har jeg energi til det heller, og avogtil orker jeg bare ikke mer. Jeg klarer rett og slett ikke alle arbeidsoppgavene jeg har i løpet av en dag. Dagen min er sånn: Står opp, vekker største som skal på skola. Finner frem skoleklær, smør matpakke til henne, mase og mase og mase for at hun skal kle på seg, spise og pusse tenner. Få på henne ytterklær og passe på at hun har skiftetøy, støvler, regntøy evt paraply. Så dusjer jeg, steller meg. Finner klær til meg selv, spiser, finner klær til 2 små gutter. Drar på jobb (kl 8-9). Kommer hjem kl 15-16, som oftest til et bomba hus siden de som dro om morningen IKKE har ryddet etter seg. Lager mat (hvis jeg har krefter), vasker opp etter frokosten og middagen. Plukker klær, skolesekk fra gangen, tømme matboks, hjelpe jentungen med lekser, mens de andre to raser rundt i huset med diverse leker, slenger omkring seg, skifter sokker (som ligger der de tok dem av seg). Når det er ferdig må jeg støvsuge i gangen og på kjøkkenet. Så skal vi kanskje på butikken og handle, så skal jeg vaske klær, henge de opp, ta ned de som er tørr, legge dem sammen, legge klærne på plass i skapene. Så må badet vaskes litt her og der etter diverse tannkremsøl, en dorull har ramlet i do, noen har veltet tøymyknerflasken. Så vasker jeg badet og kommer ut i gangen jeg nettopp har støvsuget, da har noen vært i sandkassen ute, rullet rundt i sanden, kommer joggende inn i huset og jumper opp i sofaen. Fram med støvsugeren igjen....osv....osv.....osv.....osv....og når ungene har lagt seg begynner jeg med jobb nr 2 som jeg holder på for å tjene litt ekstra penger slik at jeg har råd til nye sko når ungene TRENGER det (ikke fordi det er litt stilig med både hvite og blå, men fordi de hvite er hull i....) Skal vi bytte??? Kommer du inn i mitt hus dag og kommenterer at jeg har det rotete, da blir jeg rett og slett såret.... Mener ikke å såre deg,men det virker som om du sliter deg ut. Kanskje du kunne bruke litt mere energi på at de andre også skal rydde etter seg. Ikke ille at alle må bidra i familien. Kanskje du bare mener at alt går fortere når du gjør det selv?, eller at du bare gjør tingene for å slippe å mase?. Går bare en liten stund før alle er innforstått med at de skal delta. Det er ikke nødvendig å lage ris til egen rumpe vet du. Men du er en skikkelig helt uannsett, den skal du ha!
*Lavendel* Skrevet 23. august 2003 #49 Skrevet 23. august 2003 Jeg gjør det selv fordi det ikke nytter hvor mye jeg ber, hvor mye jeg maser, hvor mye jeg gråter, hvor mye jeg skriker, hvor mye jeg snakker om hvor sliten jeg blir av å gjøre alt selv. Jeg orker ikke mer, jeg har mast i åresvis, men ingenting skjer....Jeg har IKKE støv på hjernen! Gjør jeg det ikke selv, vasser jeg i klær, søppel, aviser, sko, leker, støv, sand, gress, videofilmer osv. Jeg har prøvd å streike, hva skjer da, jo det blir fritt for klær, fritt for håndklær, fritt for glass, fritt for bestikk, fritt for kasseroller, ingen kjøper mat, alle skrever over sko, klær i gangen. (Jeg har små barn, så jeg mener ikke at de skal bidra med vasking og sånt, men de største bør begynne å forstå at de må plukke leker/klær etter seg....).....ikke så lett når mannen ikke skjønner det.....hvordan lære barn noe som pappa ikke gjør......Har noen et kurs....
MarianneE Skrevet 23. august 2003 #50 Skrevet 23. august 2003 Nå har jeg tatt en bestemmelse!! Som jeg har tuta ørene deres fulle av så har min svigerinne H og svoger S endelig fått sin førstefødte. Etter og lest igjennom dette, så har jeg nå bestemt at jeg skal reise opp til H en dag i uka eller noe slikt, og hjelpe henne med hva det enn skulle være. Om jeg så skrubber doen og vasker klærne dems mens hun hviler, så er det det samme. Jeg vil være snill og hjelpe henne!!
lillesol20 Skrevet 23. august 2003 #51 Skrevet 23. august 2003 Har lyst å høre fra alle dere kvinner som har en mann som er flink jeg...........
lillesol20 Skrevet 23. august 2003 #52 Skrevet 23. august 2003 Nå har jeg tatt en bestemmelse!! Som jeg har tuta ørene deres fulle av så har min svigerinne H og svoger S endelig fått sin førstefødte. Etter og lest igjennom dette, så har jeg nå bestemt at jeg skal reise opp til H en dag i uka eller noe slikt, og hjelpe henne med hva det enn skulle være. Om jeg så skrubber doen og vasker klærne dems mens hun hviler, så er det det samme. Jeg vil være snill og hjelpe henne!! Kjempeflott, MarianneE! Det kommer hun til å sette inderlig stor pris på!
Gjest lurven Skrevet 23. august 2003 #53 Skrevet 23. august 2003 Rimelig provoserende på en sliten småbarnsmor (meg) som har 3 barn (3,5, 7,5) + en mann. Det er rotete her hele tiden, ikke fordi jeg ikke gidder men fordi jeg ikke rekker å rydde alt det de andre roter, ikke har jeg energi til det heller, og avogtil orker jeg bare ikke mer. Jeg klarer rett og slett ikke alle arbeidsoppgavene jeg har i løpet av en dag. Dagen min er sånn: Står opp, vekker største som skal på skola. Finner frem skoleklær, smør matpakke til henne, mase og mase og mase for at hun skal kle på seg, spise og pusse tenner. Få på henne ytterklær og passe på at hun har skiftetøy, støvler, regntøy evt paraply. Så dusjer jeg, steller meg. Finner klær til meg selv, spiser, finner klær til 2 små gutter. Drar på jobb (kl 8-9). Kommer hjem kl 15-16, som oftest til et bomba hus siden de som dro om morningen IKKE har ryddet etter seg. Lager mat (hvis jeg har krefter), vasker opp etter frokosten og middagen. Plukker klær, skolesekk fra gangen, tømme matboks, hjelpe jentungen med lekser, mens de andre to raser rundt i huset med diverse leker, slenger omkring seg, skifter sokker (som ligger der de tok dem av seg). Når det er ferdig må jeg støvsuge i gangen og på kjøkkenet. Så skal vi kanskje på butikken og handle, så skal jeg vaske klær, henge de opp, ta ned de som er tørr, legge dem sammen, legge klærne på plass i skapene. Så må badet vaskes litt her og der etter diverse tannkremsøl, en dorull har ramlet i do, noen har veltet tøymyknerflasken. Så vasker jeg badet og kommer ut i gangen jeg nettopp har støvsuget, da har noen vært i sandkassen ute, rullet rundt i sanden, kommer joggende inn i huset og jumper opp i sofaen. Fram med støvsugeren igjen....osv....osv.....osv.....osv....og når ungene har lagt seg begynner jeg med jobb nr 2 som jeg holder på for å tjene litt ekstra penger slik at jeg har råd til nye sko når ungene TRENGER det (ikke fordi det er litt stilig med både hvite og blå, men fordi de hvite er hull i....) Skal vi bytte??? Kommer du inn i mitt hus dag og kommenterer at jeg har det rotete, da blir jeg rett og slett såret.... dæven jeg ble jo sliten bare av å lese om alt du må gjøre... hadde ikke du en mann? hva gjør han?
Kittykat Skrevet 23. august 2003 #54 Skrevet 23. august 2003 Jeg gjør det selv fordi det ikke nytter hvor mye jeg ber, hvor mye jeg maser, hvor mye jeg gråter, hvor mye jeg skriker, hvor mye jeg snakker om hvor sliten jeg blir av å gjøre alt selv. Jeg orker ikke mer, jeg har mast i åresvis, men ingenting skjer....Jeg har IKKE støv på hjernen! Gjør jeg det ikke selv, vasser jeg i klær, søppel, aviser, sko, leker, støv, sand, gress, videofilmer osv. Jeg har prøvd å streike, hva skjer da, jo det blir fritt for klær, fritt for håndklær, fritt for glass, fritt for bestikk, fritt for kasseroller, ingen kjøper mat, alle skrever over sko, klær i gangen. (Jeg har små barn, så jeg mener ikke at de skal bidra med vasking og sånt, men de største bør begynne å forstå at de må plukke leker/klær etter seg....).....ikke så lett når mannen ikke skjønner det.....hvordan lære barn noe som pappa ikke gjør......Har noen et kurs.... Er akkurat på samme måte her. Grådig kjipt egentlig, men det nytter rett og slett ikke.......
Gjest Hilde K S Skrevet 23. august 2003 #55 Skrevet 23. august 2003 JEG har en mann som tar sitt. Stort sett. Etter som årene har gått er det mye jeg ikke lenger spør om han kan gjøre, men som han gjør automatisk. Feks rydder etter middagen, legger sammen klær, kjører de eldste og henter den mellomste på sfo, tar fram støvsugeren en gang i blant, klipper plenen, setter påplass varene etter handlingen, bader minstemann og dusjer mellomste. Det eneste jeg gjør alene er å vaske huset på lørdagene. Og det er fordi jeg ønsker det slik. Han sover lenge lørdag og jeg sover lenge på søndagene. Liker det slik jeg. Men det var mange år med masing og noen ultimatum på veien. Mange år, jeg gjentar mange år......
:-) anna Skrevet 23. august 2003 #56 Skrevet 23. august 2003 Jeg troe problemet er når man har forskjellig ryddighetsbehov. Når den ene vil ha det ryddligere enn det den andre har behov for. Jeg og mannen er helt enige om hvor ryddige vi synes det er viktig å ha det. Og han gjør absolutt like mye som meg hjemme, mer også i perioder, alt ettersom hvem som har mest å gjøre utenfor hjemmet. Men vi har noen oppgaver som er mine eller hans... fordi vi liker de best: Jeg: Lager oftest mat, fordi jeg koser meg med å lage mat og fordi jeg er ganske flink til det om jeg må få si det selv. Han: Tar alt som har med bil å gjøre: og der er han litt "Monica" Bilene skal være strøkne til en hver tid, vaskes en gang i uken, alltid i orden. Resten fordeler vi jevnt. Vi står opp tidlig hver vår dag i helga, når barn skal legges tar den ene kveldsstellet, mens den andre rydder litt, slik at det er koselig hos oss når barna har lagt seg.
:-) anna Skrevet 23. august 2003 #57 Skrevet 23. august 2003 Jeg troe problemet er når man har forskjellig ryddighetsbehov. Når den ene vil ha det ryddligere enn det den andre har behov for. Jeg og mannen er helt enige om hvor ryddige vi synes det er viktig å ha det. Og han gjør absolutt like mye som meg hjemme, mer også i perioder, alt ettersom hvem som har mest å gjøre utenfor hjemmet. Men vi har noen oppgaver som er mine eller hans... fordi vi liker de best: Jeg: Lager oftest mat, fordi jeg koser meg med å lage mat og fordi jeg er ganske flink til det om jeg må få si det selv. Han: Tar alt som har med bil å gjøre: og der er han litt "Monica" Bilene skal være strøkne til en hver tid, vaskes en gang i uken, alltid i orden. Resten fordeler vi jevnt. Vi står opp tidlig hver vår dag i helga, når barn skal legges tar den ene kveldsstellet, mens den andre rydder litt, slik at det er koselig hos oss når barna har lagt seg.
Rapitap Skrevet 23. august 2003 #58 Skrevet 23. august 2003 Phew! Jeg blir helt annpusten av alt dette jeg! *Setter meg på gjerdet med Embla og Donpedro og sipper rusbrus* Ahh....
Trilli Skrevet 23. august 2003 #60 Skrevet 23. august 2003 Ja, det er´ke lett! :-) Jeg har ryddet og ryddet, og skullet klare alt selv. Passet på at det alltid varperfekt her i tilfelle noen kom innom. Servert, underholdt og vartet opp. Alltid nøye planlagte barnehagesekker, gjennomtenkte ettermiddager for effektiv gjennomføring slik at vi skulle få mye tid til kos. Konstant sliten. Skulle ønske jeg ikke alltid trengte å være så "flink".
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå