Gå til innhold

MÅ det se helt bomba ut?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Kanskje de forventer at den barnløse, gode og ryddige venninden

Lille Lotte kommer for å ta i et tak, og gir de

nybakte mødrene litt avlastning ??

Av hensyn til kløen din mener jeg...

:roll: Nå fikk jeg jammen lyst på Popcorn :roll:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

viktig å velge barnefar med ommhu... :wink:

Ja vet. Skulle ønske jeg kunne se inn i framtiden for da hadde jeg funnet ut hvordan det ville ha blitt :wink:

Det er litt sånn med mannfolk det. De ser ikke alt rotet de. Ihvertfall ikke min. Han ligger ikke skitne klær i skittentøyskurven en gang han......*håpløse mannfolk*

Skrevet

Trenger ikke være synsk for å se at han ikke kan rydde vel?... :wink:

Arbeidsliste er også en fin ting...: HVER dag skal dette gjøres: bla bla..

Skrevet

Har to voksne barn,men det er rotete hos meg alikeveld.

Er det noen som ikke kan like det må de gjerne ta rote for

meg.De får min velsingnelse til det.

Skrevet
Trenger ikke være synsk for å se at han ikke kan rydde vel?... :wink:

Arbeidsliste er også en fin ting...: HVER dag skal dette gjøres: bla bla..

Har hatt liste to ganger. Han klarte ikke å følge med på den gitt.

Det er alltid vent litt, 5 minutter...........også skulle han absolutt gjøre disse tingene før ungene la seg for kvelden, som da medførte til at de rotet jo til alt igjen og jeg måtte ta over......

Nei, de er noe for seg selv, det er nå definitivt sikkert....

Skrevet

Hva om du sier at du kommer over en tur og hjelper henne og få litt sving på heimen? Kanskje alt hun trenger er litt hjelp fra en venn?

Skrevet

Hehe, du minner veldig om en venninne av meg! Hun la DE rosa planene for tiden hjemme med ny baby. Når babyen sov om dagen skulle hun gjøre alt husarbeidet. Når babyen sov om etermiddagen, skulle hun pynte seg og lage deilig middag til manne kom hjem. Om kvelden skulle de bare kose seg. med babyen, så med hverandre. Gjett om hun fikk seg en stoooor overraskelse! Og det kommer du til å få om du får barn en gang oxo!

Joda, mange babyer sover mye om dagen. men det er ingen selvfølge at de sover om natten........ Når du har vært uten nattesøvn i x antall uker og mndr, så blir det knekkende likegyldig hvordan huset ser ut, og især hva andre måtte mene om det. Da benytter man enhver sjanse til å hvile, sove, ta seg inn.

Mange velger å bruke dagene primært til å kose seg med babyen og familien forøvrig. Familien kommer nemlig langt foran hybelkaniner for veldig mange.......

Et sv.skap og en fødsel er en enorm påkjenning og stor omveltning for kroppen (og psyken). Man er faktisk ikke seg selv på ganske lenge. Med en baby mister du all kontroll over egen tid, det er nytt menneske som betsemmer timeplanen, enten det gjelder mat, søvn, husarbeid eller andre ting.

Når man ammer en baby, er kroppen så finurlig innstilt at all næring går via melken til barnet. Et eventuelt overskudd av næringsstoffer går til mor, og det er ikke alltid tilstrekkelig. Derfor går mange mammaer rundt med mangel på både det ene og det andre (vitaminer, mineraler osv). Da blir du ikke spesielt opplagt og full av overskudd!

Kanskje du kan tenke litt på dette her, og forsøke å sette deg litt inn i dine venninners situasjon? Prøv med litt forståelse, og kanskje tilby din hjelp, som flere har foreslått. Klarer du ikke det, så kanskje du bør holde deg unna en tid, for da er jeg redd ditt vennskap kan bli en unødig belastning for dem. En venninne som bare krever og kritiserer er ikke det man har mest behov for..........

Og så kan det jo bli spennende å se om du klarer det så himla mye bedre selv, når den tid (eventuelt) kommer...............

Gjest Anonymous
Skrevet

Om venninna di var ryddigheten selv før, og så ikke har det så ryddig lengre med en baby i huset så er det jo noen konklusjoner å trekke av det da.

Når dama liker å ha det ryddig hjemme men etter at babyen kom så ser det bomba ut ... ja da tyder det jo på at det ER så mye jobb med en baby at ryddig ikke blir prioritert lengre.

Skrevet

Det ser enkelt og greit ut med en baby som ligger der.

Det du ikke ser, er at denne babyen skal ha mat, kanskje flere ganger i løp av natten. Den skal skiftes på, den må holde for at den skal få opp luft. Det kan hende den er urolige og skriker. Dag og natt går i et.

Mor koser seg, men hun har svettetokter etter alt vannet som skal ut fra kroppen. Hormonene raser i alle retninger.

Tankene raser rundt i hode av alt dette nye. Hun brøver å bli kjent med babyen.

Dette sliter. Ikke sikkert hun orker å lage noe mat til seg selv en gang.

Det dreier seg om å få mat i den lille.

Prøv du Lille lotte å overse dette rotet. Det forsvinner igjen etter en tid.

Skrevet

Jeg har ikke barn selv, men jeg kjenner da nybakte mødre.

Mange av dem er slitne.. skikkelig slitne.

Selv om babyer sover mye, så er det mye jobb og ansvar. Mange bekymrer seg mye og har våkenetter støtt og stadig.

Dessuten prioriterer man. Kanskje mange heller vi bruke tiden til å gjøre andre ting enn å være mamma og husmor. Lese en bok eller se litt på TV kanskje? Hva gjør du om du har en jobb der du har fri i to timer midt på dagen? Løper du hjem og rydder/vasker eller henter du krefter?

Jeg ville valgt å slappe av og hente nye krefter til neste "skift".

Og dette med mannfolk... Jeg tror at en del menn tenker som deg, Lille Lotte. Hun er jo hjemme hele dagen, ungen sover, så da kan jo HUN ta seg av husarbeidet. Han er jo sliten etter å ha vært på jobben.

Jeg kan absolutt forstå at en småbarnsmor/nybakt mor lar ting flyte litt. Døgnet har fortsatt bare 24 timer og et barn er mer krevende enn en vanlig jobb.

Skrevet
Jeg har ikke barn selv, men har endel rundt meg i venninneflokken og voksne damer jeg kjenner som har fått små barn, og det er en ting som forundrer meg: hvorfor må hjemmet deres se helt bomba ut?? OK, greit nok at endel ting må ligge fremme, og at alt er annledes, det skjønner jeg også, men det må ikke ligge stinkende melkekluter og annet baby-tilbehør absolutt overalt?? Jeg blir helt matt. :o

Selv er jeg temmelig ryddig av meg, så jeg får litt kløe når jeg er borte og det er rotete, men får man besøk så går det da an å rydde bort litt...??? Og dette med servering til gjestene: er det liksom meningen at man som gjest skal måtte fikse alt selv? Herregud, en baby sover da mye, gjør den ikke??

Regner med at jeg får hagl med tilbakemeldinger nå, men er det andre som tenker som meg??

Dette innlegget vitner kun om mangel på evne til å sette seg inn i andres situasjon.

Og det kommentaren om det å være gjest følte jeg var direkte frekk!

Noen babyer sover mye, andre sover meget lite!!!!!!

Hold orden på ditt eget hus, du! Du har vel absolutt ingenting med hvordan andre prioriterer.

Vent til du får barn selv du....

Skrevet
Jeg har ikke barn selv, men har endel rundt meg i venninneflokken og voksne damer jeg kjenner som har fått små barn, og det er en ting som forundrer meg: hvorfor må hjemmet deres se helt bomba ut?? OK, greit nok at endel ting må ligge fremme, og at alt er annledes, det skjønner jeg også, men det må ikke ligge stinkende melkekluter og annet baby-tilbehør absolutt overalt?? Jeg blir helt matt. :o

Selv er jeg temmelig ryddig av meg, så jeg får litt kløe når jeg er borte og det er rotete, men får man besøk så går det da an å rydde bort litt...??? Og dette med servering til gjestene: er det liksom meningen at man som gjest skal måtte fikse alt selv? Herregud, en baby sover da mye, gjør den ikke??

Regner med at jeg får hagl med tilbakemeldinger nå, men er det andre som tenker som meg??

skjønner at du ikke har barn selv ja..

kanskje du burde vente med å uttale deg til du får det.. :roll:

Gjest Hilde K S
Skrevet

Med mine to første barn ryddet, ryddet, ryddet og ryddet jeg. hele forbanna tiden skulle det være ryddig.

Nærmet seg tvangshandlinger.

Var uhyggelig effektiv og hvem gikk det utover ?

Jeg tok jo av barnas tid.

Med nr tre DA hadde jeg skjønt det.

Da han var fire uker gammel syntes jeg at jeg hadde gjort mye dersom jeg hadde plukket ut av oppvaskmaskinen.

Resten av tiden brukte jeg til å nyte barnet.

Nå rydder vi på kvelden, støvsuger når det ser for jævlig ut og vasker på lørdag.

Og jeg har det faktisk bedre når jeg tar det med ro med tanke på husarbeid enn jeg hadde det da det var ryddig hele tiden.

Jeg er faktisk misunnelig på venninnen din som har skjønt dette allerede ved første barn jeg !

Skrevet

Jeg er som deg, Hilde ... har omtrent støv på hjernen og liker overhodet ikke tanken på at det er rotete og skittent rundt meg. Klarer ikke slappe av før jeg har alt i orden. Problemet mitt er vel at jeg bare fikk 2 barn og "så derfor ikke lyset" ved å føde nr. 3 :ler: - jeg er like håpløs enda. Tror at man legger seg til en vane og da er den vond å vende. Jeg jobber full tid, er alene med 2 barn og en hund ... men vasker gulvene hjemme hver dag og pusser speil og glassdører like ofte.

Skrevet

Vil igjen komme med en generell oppfordring om å gi mennene/fedrene selvstendig ansvar i heimen, og ikke bare assistent-status. Det "hjelpe-til" betyr jo at kvinnen har ansvaret. Ansvar for at det er ryddig og rent, at alle har rent tøy, at det er mat i kjøleskapet, at det er varm middag til alle, at det er bleier i bleiepakken osv osv osv. HVORFOR klarer dere ikke å gi det hele og fulle ansvar for ting til mennene deres? HVORFOR er mennene deres så lite hjelpsomme og late? Jeg fatter intet.

Lille lotte: det kommer jo litt an på barnets alder. Men hvis det er et relativt lite barn (litt usikker her hva som er lite.. 8 uker?) så JA da er faktisk gjesterollen snudd om. Da er gjesten omsorgsperson overfor den som har født. Da er det vanlig å sette på kaffen selv, og å ta med seg noe å bite i. Det kalles sengmat her, og barselbesøk andre steder. Gjester har absolutt ikke lov å være like krevende som babyen.

Skrevet

Og det er ikke det at jeg bryr meg om hvordan andre lever sitt liv, det er bare at jeg ikke skjønner hvorfor det skal være så vanskelig å holde huset i sjakk til tross for et nytt familiemedlem! Andre gjør selvsagt som de vil og føler for, jeg bare undres jeg... :roll:

Rimelig provoserende på en sliten småbarnsmor (meg) som har 3 barn (3,5, 7,5) + en mann. Det er rotete her hele tiden, ikke fordi jeg ikke gidder men fordi jeg ikke rekker å rydde alt det de andre roter, ikke har jeg energi til det heller, og avogtil orker jeg bare ikke mer. Jeg klarer rett og slett ikke alle arbeidsoppgavene jeg har i løpet av en dag.

Dagen min er sånn:

Står opp, vekker største som skal på skola. Finner frem skoleklær, smør matpakke til henne, mase og mase og mase for at hun skal kle på seg, spise og pusse tenner. Få på henne ytterklær og passe på at hun har skiftetøy, støvler, regntøy evt paraply. Så dusjer jeg, steller meg. Finner klær til meg selv, spiser, finner klær til 2 små gutter. Drar på jobb (kl 8-9). Kommer hjem kl 15-16, som oftest til et bomba hus siden de som dro om morningen IKKE har ryddet etter seg. Lager mat (hvis jeg har krefter), vasker opp etter frokosten og middagen. Plukker klær, skolesekk fra gangen, tømme matboks, hjelpe jentungen med lekser, mens de andre to raser rundt i huset med diverse leker, slenger omkring seg, skifter sokker (som ligger der de tok dem av seg). Når det er ferdig må jeg støvsuge i gangen og på kjøkkenet. Så skal vi kanskje på butikken og handle, så skal jeg vaske klær, henge de opp, ta ned de som er tørr, legge dem sammen, legge klærne på plass i skapene. Så må badet vaskes litt her og der etter diverse tannkremsøl, en dorull har ramlet i do, noen har veltet tøymyknerflasken. Så vasker jeg badet og kommer ut i gangen jeg nettopp har støvsuget, da har noen vært i sandkassen ute, rullet rundt i sanden, kommer joggende inn i huset og jumper opp i sofaen. Fram med støvsugeren igjen....osv....osv.....osv.....osv....og når ungene har lagt seg begynner jeg med jobb nr 2 som jeg holder på for å tjene litt ekstra penger slik at jeg har råd til nye sko når ungene TRENGER det (ikke fordi det er litt stilig med både hvite og blå, men fordi de hvite er hull i....)

Skal vi bytte???

Kommer du inn i mitt hus dag og kommenterer at jeg har det rotete, da blir jeg rett og slett såret.... :(

Skrevet

*ser rundt seg og observerer et hus fullt av leker, klær her og der og matboksene fra i går*

Skrevet

Jamen Lavendel, hvorfor må du gjøre alt dette alene? Da jeg var gift og begge gikk i full jobb så var det ikke snakk om at husarbeidet var mitt ansvar. Da tok vi rengjøringen sammen - halve huset hver - det går jo kjemperaskt.

Jeg for min del kan ikke fordra å komme hjem til et såkalt "bombet" hus, derfor rer jeg alle sengene og rydder det som ligger rundt før jeg går på jobben om morgenen. Nå har jeg større unger enn deg, så det er nok litt enklere for meg. Foretrekker å gjøre klar vaskemaskinen før jeg går på jobb, så det er bare å sette den på når jeg kommer hjem. Dessuten har jeg formant ungene om å ikke bare slenge fra seg sko, jakker og ransler i gangen. Jeg ropte på dem og bad dem sette alt på plass - etter en stund så husker de det selv, så nå slipper jeg å minne dem på det. Alle slike småting er med på å gjøre hverdagen enklere, synes jeg. Et annet must er å legge fram klær kvelden før og å komme seg såpass tidlig i seng at man er uthvilt om morgenen...

Det krever litt - men man har betalt i form av en enklere og ryddigere hverdag.

Nå høres det nesten ut som om jeg tror jeg er perfekt i gjøren og laden - det tror jeg så absolutt ikke, jeg svikter i like mye jeg som alle andre. Men akkurat når det gjelder hverdagslige gjøremål så har jeg endel års erfaring og har lært hvordan jeg må ha det for å få alt til å fungere.

Skrevet

Det jeg lurer på er hvorfor det er så viktig for deg at det er ryddig i et hus hvor du bare er på besøk?

Selv har jeg alltid prioritert alt annet foran rydding, også før jeg fikk barn og stortrives med det. Hva er gøy og viktig med å ha et strøkent hus da? :roll: Det finnes da så utrolig mye annet en kan bruke tida si til enten med eller uten barn.

Skrevet

Jeg kan heller ikke forstå at du bryr deg om andre sine hjem. For meg kan andre ha det akkurat som de vil - vi er alle forskjellige.

asterix skrev:

Hva er gøy og viktig med å ha et strøkent hus da? Det finnes da så utrolig mye annet en kan bruke tida si til enten med eller uten barn.

Akkurat det forstår jeg veldig godt - for jeg er slik selv. Klarer overhodet ikke å slappe av hjemme når det er rotete rundt meg. Hvis man rydder litt hele tiden så er det faktisk ikke slik at man velger å rydde framfor å gjøre alt annet - slik så mange her gir uttrykk for. Det går faktisk an å ha et ryddig og rent hus og allikevel ha tid til andre gjøremål.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...