Gå til innhold

MÅ det se helt bomba ut?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Mitt svar er underskudd på søvn!

Les dette. Og du blir kanskje litt klokere på hvorfor det fortsetter å se helt bomba ut, også etter de første 2-8 ukene.

Og så er vi selvfølgelig forskjellige. Noen må rydde før de kan slappe av, andre av oss kan slappe av hver gang vi får sjansen.

Barna er jo selvsagt også forskjellige. Mi ble mobil relativt tidlig (og da blir det mer tid til å passe på enn å rydde.) Rulla rundt på gulvet fra 3,5. Sto ved puffen 5mnd. Krabba 6mnd. Klatra opp på komfyr, krakken 8mnd. Ut av sprinkelsenga 9mnd. Foretrakk å gå 10mnd.

Gulvet støvsuges minst en gang i uka, lekene hennes ryddes hver kveld, badet taes en gang i uka. Unntaket er doen som taes hver dag. Ho har nemlig oppdaga at det er vann i do, og vann er kun til for å plaske eller bade i :o

Ellers ønsker vi deg hjertelig velkommen til å ta i et tak, eller komme på besøk. Sier du ifra et par dager i forveien blir vi enda gladere for da har vi mulighet til å ordne det slik at vi får litt overskudd av søvn, og dermed orker å ta en skikkelig husvask :P

Videoannonse
Annonse
Skrevet
*....takker...knise...hmm....haha...å se da!..knise...hehehe...*
Skrevet
*Og anafugia synger : "Bleieskiftarbeider"...trallala.. :o ..RAP..*
Skrevet

Dagen min er sånn:

Står opp, vekker største som skal på skola. Finner frem skoleklær, smør matpakke til henne, mase og mase og mase for at hun skal kle på seg, spise og pusse tenner. Få på henne ytterklær og passe på at hun har skiftetøy, støvler, regntøy evt paraply. Så dusjer jeg, steller meg. Finner klær til meg selv, spiser, finner klær til 2 små gutter. Drar på jobb (kl 8-9). Kommer hjem kl 15-16, som oftest til et bomba hus siden de som dro om morningen IKKE har ryddet etter seg. Lager mat (hvis jeg har krefter), vasker opp etter frokosten og middagen. Plukker klær, skolesekk fra gangen, tømme matboks, hjelpe jentungen med lekser, mens de andre to raser rundt i huset med diverse leker, slenger omkring seg, skifter sokker (som ligger der de tok dem av seg). Når det er ferdig må jeg støvsuge i gangen og på kjøkkenet. Så skal vi kanskje på butikken og handle, så skal jeg vaske klær, henge de opp, ta ned de som er tørr, legge dem sammen, legge klærne på plass i skapene. Så må badet vaskes litt her og der etter diverse tannkremsøl, en dorull har ramlet i do, noen har veltet tøymyknerflasken. Så vasker jeg badet og kommer ut i gangen jeg nettopp har støvsuget, da har noen vært i sandkassen ute, rullet rundt i sanden, kommer joggende inn i huset og jumper opp i sofaen. Fram med støvsugeren igjen....osv....osv.....osv.....osv....og når ungene har lagt seg begynner jeg med jobb nr 2 som jeg holder på for å tjene litt ekstra penger slik at jeg har råd til nye sko når ungene TRENGER det (ikke fordi det er litt stilig med både hvite og blå, men fordi de hvite er hull i....)

Skal vi bytte???

Kommer du inn i mitt hus dag og kommenterer at jeg har det rotete, da blir jeg rett og slett såret.... :(

Jeg har dobbelt så mange barn som deg + 1 til på vei, men kunne aldri tenkt meg å byttet med den måten du stresser på. Du må bare rett og slett:

1. lære deg å slappe mer av og

2. la de andre i familien bli mer selvhjulpne

Hun på 7 1/2 kan helt fint greie å smøre seg mat selv og finne klær og kle på seg om morgenen.

Alle barna kan fint greie å lære at leik foregår på rommet/rommene og alle deres "ting og tang" skal være der og ikke over hele huset. (noe småtterier vil jo komme innimellom, men det skal være untak og ikke regelen)

De kan også lære seg å selv legge skitne klær inn på vaskerommet og finne fram reine. osv osv

Om du fortsetter som du gjør vil du bli sur og gretten og definitivt ingen av barna vil takke deg når de blir store for at du var så "snill" å ikke lære dem å greie seg selv når det gjelder husarbeid.

Skrevet
*Og anafugia synger : "Bleieskiftarbeider"...trallala.. :o ..RAP..*

:ler:akkurat sånn ja :ler2:

Gjest Hilde K S
Skrevet

*Dytter Anafugia, Don Pedro og Embla S ned fra gjerdet og rapper rusbrusen*

Gjest Madam Felle
Skrevet
Er du KLAR over hvor sliten man er som nybakt mor?

Er du KLAR over at de mødre fleste faktisk bare vil slappe av eller sove selv når den krevende lille bylten endelig sover en dupp?

Og ja, det er helt vanlig at man som gjest skal ordne med mat o.l selv.

Bare vent hvis du en gang får barn selv, du kommer til å bli overrasket... :ler:

MEN hvis hjemmet fortsatt ser bomba ut etter ca. 2-3 mnd, da har nok mamman grodd for godt fast i skiten. :wink:

Du setter en tidsgrense på når mor skal være ferdig å være sliten altså 2-3 mnd?

Er det noe bedre enn det førstemann skrev?

la mot og far finne sine egen rutiner på best mulig måte uten at noen skal fortelle dem at det er riktig og det er ikke riktig.

Skrevet
*Dytter Anafugia' date=' Don Pedro og Embla S ned fra gjerdet og rapper rusbrusen*[/quote']

Faen. *jekker opp en ny med tenna* :kul:

Skrevet

Selv om det er et par kvarter siden jeg hadde så små barn, husker jeg godt hvilke besøk jeg satt pris på, og hvilke jeg ikke satt like stor pris på.

Likte å få besøk av:

Venninner som stakk innom - og hadde med seg en kakebit

Venninner som stakk innom og satt på kaffen sjøl

Venninner som stakk innom og tok med nurket på trilletur en liten halvtime

Venninner som ringte og lurte på om de skulle ta med noe fra butikken når de likevel skulle dit

Og det var venninner både med og uten barn selv

Likte ikke så godt å få besøk av

Venninner som målte meg opp og ned der jeg satt med fett hår og flekkete joggedress langt inne i ammetåka

Venninner som så seg godt rundt før de satt seg ned og ventet på servering

Venninner som ventet at jeg skal være en slagferdig samtalepartner

Venninner som ble fornærmet da jeg sa at det ikke passet så godt med besøk nå.

Prøvde å huske hvordan jeg hadde opplevd den første tiden da mine venninner fikk barn og gjøre gjengjeld.

Gjest Hilde K S
Skrevet

*Applauderer til bettie og spør pent om å få ta en rusbrus sammen med de andre ungdommene*

Skrevet

He,he. Håper at du får tvillinger,eller kanskje trillinger dersom du engang får barn.

Skrevet

Har ikke barn, men antar at jeg ville ha vært rimelig "i tåka" de første månedene. M.h.p. rengjøring etc. ville jeg ha alliert meg med noen. Kjenner jeg moder'n rett ville hun gladelig ha kommet i hvert fall en gang i uka og tatt i et tak. (Da blir det rent og ryddig, dah :o ). Ellers regner jeg med at Leonard ikke blir mer utslitt etter en vanlig arbeidsuke enn at han også greier å ta i et tak. (Nei, far trenger ikke å delta i amming om nettene for å bli en god far. Liksom så lite han kan bidra med... Bedre at han får sove, slik at han orker å noe på dagtid). Evt. ville jeg ha leid meg vaskjehjelp en gang i uken.

Her serveres det stort sett pulverkaffe uansett, så akkurat serveringen (Eller mangel på sådan) ville nok neppe ha budt på det store overgangsproblemene for gjestene :sjarmor: .

Ellers kaster jeg vel ut en brannfakkel når jeg sier at alle jeg kjenner som har født friske barn (Og det er maaange bare i løpet av det siste året), sier at svangerskapspermisjonen etter de to - tre første månedene er å betrakte som ferie. (Nå skal det sies at samtlige har svært oppegående menn og familie rundt seg).

Nå skal det også sies at jeg bryr meg svært lite om hvordan det ser ut hos folk jeg besøker. Ser ikke noe merkveridig i å få servert et glass vann eller koke kaffe selv. Hvis jeg drar på "barselsvisitt" tar jeg gjerne med et par hjemmebakte kaker (Gjerne noe som holder seg lenge slik at de kan tas frem flere ganger) og ferdiglaget middagsmat som kan tas ut av fryseren og varmes med en hånd. (Lapskaus, supper etc. med ingredienser som ikke irriterer nyfødte barns mager når de "havner" i morsmelken).

Gjest lekebøll
Skrevet

Jeg har så langt i fra barn, men har stor forståelse for at rydding ikke er første-prioritet som småbarnsforeldre.

Applaus til Bettie.

Det skal jeg prøve å huske når en venninne av meg får småttis neste år. :blunke:

Gjest Anonymous
Skrevet

Hei, Blåmann! Manne min gjør masse!

Jeg jobber mindre enn mannen, så da faller så klart noe mer husarbeid på meg enn på han. Men de kveldene og helgene jeg jobber, så er alt opptil han med barn og hus, og ting blir gjort de! :) Kommer ofte hjem til ryddig hus og rene gulv! Og det er som oftest han som legger barna, unntatt når han jobber overtid. Desuten er det hans faste oppgave å støvsuge, vaske gulv og vaske bad. Det gjøre jeg ALDRI!

Er nok heldigere enn de fleste, jeg, ja..........

*sender en god tanke til mannen min som står og lager mat nå*

Gjest Anonymous
Skrevet

Det er tuppelure som har den flinke mannen, men som ikke logget inn over her.

Skrevet

jeg bøyer meg i støvet for de nybakte foreldrene som klarer og ha det nogelunde hjemme oss seg.

altså, mener ikke at all slags dritt skal ligge å flyte, men at det ligger masser av babytilbehør overalt er ikke rart. og det blir jo enorme mengder klesvask av en slik liten bylt.

helt merkelig. hvor mye man orker som nybakt mor er velt helt forskjellig akkurat som babyene de har er helt forskjellig, og det er nok stor forskjell hva folk gjør med den tiden de har og etter hva de orker.

jeg vil jo si at ett hjem der søppla fra forrige uke fremdeles ligger henslengt ett sted i hjemme og sure matrester og sånn ligger og flyter ikke er no særlig bra for noen i familien, men at det blir en del ekstra man ikke orker og fjerne hele tiden det skjønner jeg godt.

du skulle sett når jeg og sambo bodde på sykehuset i fjord sommer, på det lille rommet bare to voksen mennesker. det ble mye rot både der og hjemme for vi hadde ikke mer overskudd enn det gutten vår trengte.

Skrevet

*ler meg fillete av barnløse, pirkete Lotte og håper hun får to blå snart*

Ærlig talt Lotte, var det ikke en venninde av deg sa du??

Du kunne ikke tilby deg å trille en tur, da, så kunne hun få seg en time på øyet, noe hun antakelig trenger mye mer enn oppgitte blikk fra deg.....

*mimrer, slitsomt å være nybakt mor*

Skrevet

Hmmm... Bomba? syns jeg rydder ganske mye jeg... men jeg vet jeg ikke gjør det sammenlignet med mange andre... Finnes det ikke mye viktigere ting i livet enn orden? Hørtes mer ut som om du lider av en mild form for tvangstanker?

Jeg synes det er viktigere å være sammen med mine barn, og jeg vil ikke rydde og vaske dagen lang heller?

Jeg strikker, syr, baker, leser... og hadde jeg bare ryddet og vasket ville jeg aldri hatt tid til noe av det der... det er vel derfor det er bomba hos meg. Og når mannen min er hjemme så bruker vi heller tiden på hverandre og barna, ikke på rydding og vasking? :o

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...