Gjest Alive Skrevet 25. august 2003 #103 Skrevet 25. august 2003 Jo, jeg vet hva jeg snakker om. Hvordan kan du vite det? Er det ikke lurt å ta hintet og moderere seg litt når du ser hvor provosert alle de som har erfart blir? Embla, anafugia, DonPedro, og Zirine, jeg skulle gjerne tatt en rusbrus på gjerdet med dere, med å drikke når man er sint er ikke så bra har jeg hørt...
Gjest Poirot Skrevet 25. august 2003 #104 Skrevet 25. august 2003 *sender over potetgull og dip til gjerdegjengen*
Leo Skrevet 25. august 2003 #105 Skrevet 25. august 2003 Vel, så syntes jeg synd på deg da. Jeg kunne godt ha vært en sånn skikkelig masete mamma som ser på orden som noe hellig, men det vil jeg ikke være, jeg synes det absolutt finnes viktigere ting i livet enn orden... Dumt hvis du ikke har lyst på barn BARE på grunn av dette?! Klarer ikke forstå hvorfor enkelte synes det er så viktig For at et barn skal kunne bygge opp et ordentlig forsvars system, så må vi for all del ikke skjerme dem fra skitt. Nå er det jo ikke skadelig for barn å lære seg renslighet og å holde en smule orden, da... Personlig anser jeg det som en viktig del av barneoppdragelsen. Orden og renslighet er faktisk noe som forventes av oss videre i livet, så innlæringen kan like gjerne begynne først som sist. (Tør f.eks.) ikke tenke på hvordan det hadde sett ut hjemme hos meg hvis jeg ikke hadde lært en hel del om orden allerede fra jeg var liten. Jeg var faktisk også et slikt barn som satt på huk i sandkasse og aldri ble skitten. Det hadde ingenting med tvang å gjøre - jeg bare var slik. Broren min derimot.... :o. Selv om han var full av grus til en hver tid (Han "bodde" i sandkassen så lenge den var fri for snø...), fikk han aldri lov til å gå inn med skitten på. De skitne klærne/støvlene måtte av i yttergangen evt. på trappen. Hva i all verden er det som er så galt med det. (Barn er selvfølgelig ulydige og skal teste grenser, men med dette som regel, vil jo grus og sand i stua etter hvert bli mer unntaket enn regelen). I dag er det jo så "in" å gjøre meningsfyllte ting sammen med barna. Hvorfor ikke ta dem med på i hvert fall deler av ryddingen og rengjøringen. Kanskje ikke verdens mest effektive løsning, men noe får man da gjort. I tillegg finnes det vel ikke mye som er mer meningsfyllt enn å bidra til felles hygge i form av et (relativt) rent og velstelt hjem?
Gjest gjesta Skrevet 25. august 2003 #106 Skrevet 25. august 2003 Men desverre blir det ikke alltid så mye bedre selv om barna blir tenåringer... En gang blir veldig fort overfylt og kaotisk når det står 5 par sko i str. 45 der.. et par skolesekker og bagen som skal til eller fra trening. Hvis man da legger på et par baller av type fot- eller basket.. så skal det ikke mye fantasi til for å se at dette ikke er strøkent. Og det er så sant som det står skrevet! *hopper opp på gjerdet til resten av gjengen* Er det mer rusbrus?
Bettie Skrevet 25. august 2003 #107 Skrevet 25. august 2003 Det virker kanskje litt rart hvis en slik tråd er det som skal til for at man ikke ønsker barn. Da hadde vi jammen hatt et godt prevensjonsmiddel..... Men det er klart - det er mange stadier man går gjennom som foreldre - fra den første ammetåka med null energi, til sand og snørr og parkdress og barnevogn - og alt annet "ekstrautstyr", til skole - foreldremøter- trening-korps-lotteri-og dugnad, til tenåringer som skal finne seg sjæl og bruker huset ukritisk og ganske så egoistisk + at det tar etterhvert MYE plass.... Men jeg ville ikke vært det foruten, for det er så mange gyldne øyeblikk i dette kaoset. En varm klem, en morsom kommentar, latter, stille stunder på kjøkkenet med boller og kakao, den første forelskelsen (og kjærlighetssorgen), og skikkelige. kanskje litt hissige, men veldig stimulerende, diskusjoner. Så bær over med foreldre, for de blir preget av å ha barn - på godt for det meste.....
:-) anna Skrevet 25. august 2003 #108 Skrevet 25. august 2003 Lurer litt på hvorfor du ikke tenkte noe om mannen til dette barnet. At ei som har blitt mor er mer sliten og ikke orker det samme ei stund etter fødselen er et faktum. Og da mener jeg helt fyksisk ikke orker det samme. Man skal gro sammen igjen, melkeproduksjonen skal komme i gang (og det blir man trøtt av) man skal venne seg til å være hjemme med barnet sitt og de fleste av oss legger all prestisje i at barnet skal ha det bra og perfekt. (Huset blir nok nedprioritert til fordel for barnet i dette tilfellet vil jeg tro) Men pappan da. Hvorfor er det dama som blir sett på som litt sjuskete når det er rotete hjemme hos noen? Mannen bare bor der han liksom. Gi dem litt tid sier nå jeg. Og er det rot der så er det kanskje ikke så farlig. Det er jo tydeligvis ikke så farlig for henne lengre. Kanskje har hun fått litt andre verdier nå som hun har fått barn. Det skjer de beste av oss. Før jeg fikk barn ville du aldri sett meg utendørs uten mascara. Antrekk og sminke var nøye planlagt. Nå: går mye i svart for det passer sammen uansett og da slipper jeg å tenke på det. Sminker meg i bilen på vei til jobb. Driter i om jeg går på butikken uten sminke. Hadde aldri trodd jeg skulle bli slik. Men jeg trives som bare det. Også synes jeg at du skal huske at folk er forskjellige. Lista legger man på forskjellig sted. Og det må man bare respektere fra hverandre. Også om verdier har forandret seg. Du reagerer på rot hjemme hos venninna di og synes det er på grensen til hva som passer seg Som du ser er det mange som reagerer på deg også. Og synes du er litt lite romslig overfor en nybakt mor. Og mange synes DET er på grensen til hva som passer seg. Nå skal jeg sette barn i badebalje og rydde :-) (Og faktisk så tror jeg ikke du trenger å frykte å få barn... når det er så viktig for deg å ha det ryddig hjemme så kommer du nok til å fortsette med det, om du fortsetter å ha de verdiene da. Barn er morsomt uansett)
Gjest Madam Felle Skrevet 25. august 2003 #109 Skrevet 25. august 2003 Jo, jeg vet hva jeg snakker om. Og jo, jeg er egentlig klar for å få barn, men som dere ser av signaturen min, har vi valgt å gjøre det i en litt annen rekkefølge, derfor som de gjorde i gamledager: bryllup først, så barn. For barn vil jeg ha, og jeg kjenner på meg at jeg er klar for det, men sånn som dere prater om familielivet deres høres det ikke spesielt attraktivt ut... Beklager, men hører du ikke selv hvor dumt det høres ut når du sier at du vet hva du snakker om når du IKKE har barn selv? Hvordan du blir når du har fått barn kan du ikke vite før du har fått barn, men om det viktigste for deg er å ha huset ryddet så kommer du sikkert til å klare det, for da er det jo bare til å prioritere bort andre ting i stedet for. Noen prioriterer å sove når barnet sover den første tiden, og husarbeidet blir det siste de tenker på, og det må de få lov til. Du må få lov til å gjøre det på din måte når du kommer så langt. men jeg lurer på hvordan du hadde reagert om noen kritiserte deg etter du hadde fått barn fordi du alltid ryddet, og var bestandig trøtt og sliten? Tenk deg litt om før du kritiserer noen som er i en situajson du ikke har prøvd deg på, men vent til du selv har vært i den situasjonen før du kritiserer, da vil det høres bedre ut. Og slutt å si at du vet hva du snakker om når du faktisk ikke gjør det, for du er faktisk nødt til å oppleve det før du kan uttale deg om det. Det er det samme som at noen forteller alle andre hvordan de skal oppdra barna sine uten å ha barn selv, de tror de vet så mye bedre enn de som faktisk har barn selv, og det er det du også gir uttrykk for, nemlig å vite bedre enn de som har barn når du selv ikke har barn. Kom deg ned fra din høye hest, så kan vi snakkes når du har fått barn, for da vet du hva det vil si, men det vet du ikke nå
Gjest LoisLane Skrevet 25. august 2003 #110 Skrevet 25. august 2003 Du passer vel på å ta p-pillene dine nå, Lotte? Skjønne godt at du lurer, jeg. Jeg skjønte heller ikke bæret før jeg fikk barn selv. liker å ha det ryddig, men nå skal jeg forklare hvorfor det tidvis er ganske rotete hos oss. Dette er en vanlig dag hos oss. *Morgen: Seks personer står opp og skal finne seg noe å ha på seg, mat, alt som skal være med på jobb, skole og barnehage. Kanskje rekker jeg å rydde unna skittent nattøy, alt servise fra frokosten, hårbørster og annet småtteri, men det er mer sannsynlig at jeg må rase rundt etter en bortkommet treningsbukse eller smøre en skive til. * Formiddagen: Jeg er på jobb og får ikke ryddet. * Ettermiddag: Alle kommer hjem. Gangen fylles opp med sko, jakker og dagens skolesekker og ekstratøy. Prioriteten nå er å få laget mat. Jeg liker å rydde unna mens jeg lager mat, slik at det ikke står noe på benken når vi setter oss til bordet. Nå bør jeg også ha ryddet ut av oppvaskmaskinen, slik at ungene kan rydde inn der etter seg. * Kveld: Ungene legges, og det produseres mengder med skittentøy. Vi rekker ikke alltid å rydde opp alle lekene, nei...
Prinsesse-vil-ikke Skrevet 26. august 2003 Forfatter #111 Skrevet 26. august 2003 Madam Felle: hele poenget er jo at jeg ikke kritiserer, jeg bare lufter tankene mine litt... Er ikke det lov heller nå da? *sukk* Jeg kommer gladelig tilbake med tilbakemelding når jeg har fått barn, så skal du se at hos meg flommer det ikke over av altmuligrart, men jeg har et lite nurk på armen og leiligheten/huset (alt ettersom hvor vi bor da) ser ikke bomba ut. Jeg klarer ikke å ha det bomba rundt meg, ikke samboeren min heller, (han er nesten mer ryddig enn meg!!), så jeg ser ikke at det blir noen utfordring i det hele tatt. Og søvn har jeg alltid nedprioritert uansett, om det så betyr å stå og vaske opp etter at de siste gjestene akkurat har dratt kl. 0400 om morgenen... Noe av det værste jeg vet er å stå opp til et helvete rundt meg... Og til Lois Lane: Jada, jeg tar fortsatt pillene mine... Iallefall et par års tid til...
Twigi Skrevet 26. august 2003 #112 Skrevet 26. august 2003 Når man ikke har barn, er det umulig å forutsi hvordan tilværelsen blir når du får barn - dette har mange av oss erfart Det betyr ikke nødvendigvis at du får det verre, men du vil antagelig oppleve at du prioriterer annerledes. Men, jenter, det er ikke meningen at vi mødre/koner skal ha alt slitet med husrabeid! Jeg har tenåringssønner, og et lite tips til dere med små barn: Begynn tidlig med å gi ungene ansvar for sitt eget rot. Det er ikke spesielt mye lettere å gi dem gode vaner etter at de har fylt 10 år....eller 16....... Noen av de tidlige innleggene i denne tråden viser til at det er umulig å "streike" - etter to timer ser det så ille ut at man bare må gå løs på ryddingen selv. Nei, jenter, det nytter ikke! Hvis ikke unger og gubbe gidder å ta sin del - så må du la deres del fortsette å være kaos - til de selv gjør noe med det. Det er ingenting i veien for at du kan vaske ditt eget tøy, lage en liten krok av huset som er "din" og som du holder hyggelig. Hvis du ikke orker å se kaoset til resten av gjengen, kan du sope det inn i en krok (skolebøker, trimtøy, sko, møkkete sokker, etc...) slik at de selv ser behovet for å ta en sjau Siden gutta mine (store og små) har en forkjærlighet for å slippe alt rett ned, har jeg innimellom hjulpet dem med det. Når jeg tok helgevask og rydding sist helg, var det bare gutteromma jeg ikke rørte. Alt jeg fant rundt omkring i huset som tilhørte gutta (og som skulle vært ryddet for lenge siden....) ble sluppet i en haug rett innafor dørene til romma deres. Det kan være lurt å lage faste avtaler - hvor alle vet hvem som har ansvaret for oppvaskmaskin, lufting av bikkje, vasking av do etc. Jeg har alt ansvar for vasking og fiksing av klær hos oss - men det nytter ikke hvis jeg går rundt og plukker opp skittentøy. Det som legges til vask, blir vasket, tørket og brettet, deretter lagt på plass i egne kurver på vaskerommet. Her må det hentes! PS: Er det flere enn meg som har opplevd at det ligger rent, nybrettet tøy i skittenntøykurven - fordi det er en raskere måte å rydde rommet på enn å legge klærne i skapet?? Ny regel her i huset: hvis det skjer, må vedkommende jypling selv vaske alt eget tøy i en uke - og, ja: jeg har ved enkelte anledninger sortert ut alt tøyet hans fra vaskinga, han ble ganske desperat etterhvert...... Når de har måttet gå på skolen i møkkete klær en dag, da pleier det å hjelpe
LilleBille Skrevet 26. august 2003 #113 Skrevet 26. august 2003 Når man ikke har barn' date=' er det umulig å forutsi hvordan tilværelsen blir når du får barn - dette har mange av oss erfart Det betyr ikke nødvendigvis at du får det verre, men du vil antagelig oppleve at du prioriterer annerledes.[/quote'] Veldig kjent .. eller i verste fall .. samle haugen forran inngangsdøren .. med beskjed om at hvis dette ikke ryddes .. går det i søpla på vei ut... Ganske effektivt... Å ja da... :evil: - ikke bare en gang... men det hjalp da de måtte begynne å bære alt ned i kjelleren og sortere etter farger .. Da måtte de "overse det" to ganger.. og da ble det litt pinlig.. Tusler bort til de andre på gjerdet .. er det plass til flere her???
LilleBille Skrevet 26. august 2003 #116 Skrevet 26. august 2003 .. kom opptil flere ganger... Hadde nok veldig lyst til å få sitte på gjerdet sammen med de andre
Prinsesse-vil-ikke Skrevet 26. august 2003 Forfatter #117 Skrevet 26. august 2003 Nå ser det ut til å ha blitt en litt hyggeligere tone her - endelig! :D Jeg er veldig heldig som har en flott samboer som hjelper til veldig mye, han er som sagt mer ryddig enn meg, hvis det går an... og tar ofte initiativ til å vaske gulver, rydde kjøkkenskaper etc. Så jeg tviler ikke på at det kommer til å gå fint. Som liten var jeg og min søster ofte involvert i ryddeprosjekter, og vi måtte ganske tidlig begynne å hjelpe til med klesvask og lettere "husarbeid". Men det har jeg lært fryktelig mye av, så det har jeg planer om å videreføre til mine små. (*takk mamma*....)
majan Skrevet 26. august 2003 #118 Skrevet 26. august 2003 åfy jeg blir så provosert av slike som akkurat dette innlegget :evil: Jeg er selv småbarnsmor og ingen superkvinne, hvis jeg kan kalle det det. Det er faktisk slitsomt og gå hjemme med to små barn, og selvom de er noen måneder kan det være ganske så krevende til tider. Du får prøve det selv!!!!!! Jeg skulle gjerne hatt det ryddig til en hver tid jeg ,men man må prioritere litt annerledes da man får barn. Man kan godta at det faktisk ligger leker i hvert rom. Slik er det og være småbarnsmor!!! Da kvelden kommer og barna har lagt seg er ikke det som frister mest og begynne med husarbeid, det er faktisk ålreit og slappe av litt også. Gjøre det man ikke får gjort om dagen. Akkurat nå sover mine to solstråler, og her sitter jeg foran datan, men du synes vel kanksje jeg burde stå med hodet opp i vaskebøtta... Jaja jeg håper du kanskje ser dette på en litt annen måte da du selv får barn.............................det håper jeg. :blunke:
Gjest Pjusk Skrevet 26. august 2003 #119 Skrevet 26. august 2003 Jeg tror absolutt man kan ha det ryddig samtidig som man har barn. Jeg har flere venninner med 1 - 3 barn som klarer det. Men det går på både interesse og samarbeid. (Min mann er ikke så huselig for å si det slik...) Det går også på tid. Jeg har 100% stilling og Mannen har 125% stilling + politiske verv. Vi har to små barn, verv på skole/barnehage, stort hus, hage og to biler som alt skal vedlikeholdes. Det sier seg selv at det da blir vanskeligere å holde det strøkent enn før barna kom. Dessuten er vi i utgangspunktet ikke ekstremt ryddige.... :oops: Jeg tror absolutt du klarer å holde hjemmet ditt ryddig også etter du har fått barn, Lille Lotte, men du vil nok merke at det krever mye mer enn før!!!
Prinsesse-vil-ikke Skrevet 26. august 2003 Forfatter #120 Skrevet 26. august 2003 Takk Pjusk!!!! Jeg har aldri sagt at det kom til å bli enkelt, jeg mener bare at det går an - det kommer jo helt an på hvordan man prioriterer. Også tror jeg at hvis man i utgangspunktet har ryddigheten i "blodet" blir ikke den borte over natten, selv om barna/barnet inntar heimen. Takk for litt støtte Pjusk, jeg trengte det nå... Puh! Tøffe damer her på Kg, gitt!!......
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå