Gjest Gjest Skrevet 2. desember 2009 #101 Skrevet 2. desember 2009 Jeg er vel ikke alene i verden, Waco er jo f.eks enig. Dessuten er jeg jo på linje med alle de land som legger ambassadene sine i Tel Aviv. Hvordan i all verden kan Tel Aviv være Israels hovedstad når ingen av deres statsfunksjoner ligger i denne byen? "capital city [countable] the city where a country or region has its government" Når det er sagt er det bare øst-jerusalem som eventuelt er under okkupasjon.
KR-øst Skrevet 2. desember 2009 #102 Skrevet 2. desember 2009 Ser du har en liten misforståelse her kr-øst. Tel Aviv er den anerkjente hovedstad i israel. At amerikanerne legger sin ambassade i jerusalem viser jo bare at amerkanerne ikke kan utstå fred eller respekt for andre. Alle vet jo at palestinerne ser på jerusalem som sin rettmessige hovedstad. Her tar du skammelig feil. Ethvert land bestemmer selv hva som er deres hovedstad. Hva andre nasjoner mener om den saken,har ingen betydning i den sammenhengen. Jerusalem har alltid vært Israels hovedstad, uansett hvem som har hatt styringa i landet. De såkalte palestinerne som bor i Israel, har Jerusalem som hovedstad sammen med alle andre som bor i landet. Tror du Norge måtte ta i bruk Bergen som hovedstad, bare fordi andre nasjoner ikke turde legge sine ambassader til Oslo? Og har ikke araberne som bor i Norge, og som er norske statsborgere, Oslo til hovedstad, på lik linje med oss andre? Eller har de allerede begynt å kreve Østbyen som sin egen hovedstad her også?
KR-øst Skrevet 2. desember 2009 #103 Skrevet 2. desember 2009 Norge og alle andre land i verden har lagt sin ambassade i tel aviv, så da skjønner vel israelittene og amerikanerne hvor vi står i den saken i hvertfall. Jo da, de forstår godt hvilken side i konflikten disse har valgt.
KR-øst Skrevet 2. desember 2009 #104 Skrevet 2. desember 2009 Jeg er vel ikke alene i verden, Waco er jo f.eks enig. Dessuten er jeg jo på linje med alle de land som legger ambassadene sine i Tel Aviv. Øst-Jerusalem er etter internasjonal lov, et okkupert område. Det vil jo være rart at en stat bare skal bestemme at det er greit å okkupere landområder, og ta de som sin hovedstad. Hvis du syns synd på noen; har medlidenhet med noen. Burde ikke du da fokusere på at ting skulle kunne bli bedre for dem. Du burde iallefall ikke syns at det er helt naturlig at disse barna blir sett på som akseptable mål for israelske militær aksjoner. Det er ikke ok at noen barn blir drept. Og hvis du ikke syns det er ok at israelske barn drepes av hamas-raketter, så kan du faktisk ikke syns det er greit at palestinske barn drepes av israelske raketter heller. Det handler ikke om hvem man skal klandre, det handler om å verne om de som ikke har mulighet til å verne seg selv. Det handler om å ha så pass respekt for sivile som befinner seg i et 'krigsområde' at man tar alle mulige forhåndsregler for å verne disse. Det handler om å ikke ødelegge sivile konstruksjoner bare på pur faenskap. Israel utøvde en blind og overdrevet militær operasjon i Gaza, og hvis du faktisk syns synd på de palestinske barna, burde du ikke syns at det som skjedde mot dem var greit. Akkurat nå er det deg jeg synes mest synd på. Å bli så totalt forblindet at en ikke ser realitetene i det som faktisk skjer, må være forårsaket av at en stoler blindt på alle løgnhistorier en hører fra den ene siden, eller en må selv være en den av denne. Hvis du vil hjelpe disse barna, da hjelper det ikke å klandre Israel for at de gjør noe for å forsvare sine barn mot terroristene, da bør du gjøre noe for å stoppe terroristene. Det er helt sykt å godta at disse bruker barna som skjold, samtidig som en klandrer Israel for å forsvare sine. Hva er årsaken til at du synes det er helt ok an araberne ofrer barna sine? Ville du ha gitt dem dine eventuelle barn som skjold, om de ba deg om det?
Ella_Grey Skrevet 2. desember 2009 #105 Skrevet 2. desember 2009 Hvordan i all verden kan Tel Aviv være Israels hovedstad når ingen av deres statsfunksjoner ligger i denne byen? "capital city [countable] the city where a country or region has its government" Når det er sagt er det bare øst-jerusalem som eventuelt er under okkupasjon. Så vidt jeg vet var Jerusalem anerkjent(?) som Israels hovedstad inntil Israel ikke lengre klarte å holde fingrene av fatet og okkuperte øst-Jerusalem. Det var dette som fremprovoserte at alle ambassader ble flytet ut av byen. Nettopp fordi man ikke kan regne okkuperte områder som (deler av) sin hovedstad.
Ella_Grey Skrevet 2. desember 2009 #106 Skrevet 2. desember 2009 Akkurat nå er det deg jeg synes mest synd på. Å bli så totalt forblindet at en ikke ser realitetene i det som faktisk skjer, må være forårsaket av at en stoler blindt på alle løgnhistorier en hører fra den ene siden, eller en må selv være en den av denne. Hvis du vil hjelpe disse barna, da hjelper det ikke å klandre Israel for at de gjør noe for å forsvare sine barn mot terroristene, da bør du gjøre noe for å stoppe terroristene. Det er helt sykt å godta at disse bruker barna som skjold, samtidig som en klandrer Israel for å forsvare sine. Jeg klandrer måten Israel forsvarer seg på. Hva er årsaken til at du synes det er helt ok an araberne ofrer barna sine? Ville du ha gitt dem dine eventuelle barn som skjold, om de ba deg om det? Jeg syns ikke at det er ok at noen ofrer barna sine. Men er du sikkert at det faktisk er slik det skjer? Jeg tviler på at alle som bor i Gaza faktisk driver å skyter raketter inn i Israel, jeg tror faktisk ikke at alle støtter hamas heller. Selvfølgelig ville jeg ikke latt noen bruke mine barn. Men dersom den byen jeg bor i ble hermetisk lukket. Hvis befolkningstettheten var stor og frontlinjene flyttet seg hele tiden. Og det var rakettnedslag over hele byen. Hvordan skal da noen være i stand til å sørge for at barna deres er trygge. Spesielt i en by som Gaza, der det ikke finnes tilfluktsrom. Hva mener du palestinske foreldre skal gjøre? For å ta det ned på et litt mindre nivå: Hvis en terrorist står og holder et barn foran seg, som et levende skjold. Ville du da syntes at det var greit å drepe barnet for å få has på terroristen? I realiteten er det det Israel gjør, bare i en større skala.
Gjest Gjest Skrevet 2. desember 2009 #107 Skrevet 2. desember 2009 Så vidt jeg vet var Jerusalem anerkjent(?) som Israels hovedstad inntil Israel ikke lengre klarte å holde fingrene av fatet og okkuperte øst-Jerusalem. Det var dette som fremprovoserte at alle ambassader ble flytet ut av byen. Nettopp fordi man ikke kan regne okkuperte områder som (deler av) sin hovedstad. Etter dannelsen av staten Israel skulle Jerusalem ha en spesiell status under FN-styre. Israel okkuperte imidlertid vest-jerusalem, mens jordan okkuperte øst-jerusalem. Jøder bosatt i østjerusalem ble utvist fra bydelen. Etter kriger i '67 frasa Jordan rettighetene til østjerusalem og Israel okkuperte så denne delen av byen. Bakgrunnen for at ambassadene alltid har vært i Tel Aviv er at byen etter sigende skal være internasjonalt område, eventuelt at det er en fornuftig løsning som jøder og arabere godkjenner.
Gjest Gjest Skrevet 2. desember 2009 #108 Skrevet 2. desember 2009 Jeg klandrer måten Israel forsvarer seg på. Jeg syns ikke at det er ok at noen ofrer barna sine. Men er du sikkert at det faktisk er slik det skjer? Jeg tviler på at alle som bor i Gaza faktisk driver å skyter raketter inn i Israel, jeg tror faktisk ikke at alle støtter hamas heller. Selvfølgelig ville jeg ikke latt noen bruke mine barn. Men dersom den byen jeg bor i ble hermetisk lukket. Hvis befolkningstettheten var stor og frontlinjene flyttet seg hele tiden. Og det var rakettnedslag over hele byen. Hvordan skal da noen være i stand til å sørge for at barna deres er trygge. Spesielt i en by som Gaza, der det ikke finnes tilfluktsrom. Selv om Gazas areal er begreneset finnes det områder som anses som trygge. Og som nevnt tidligere, flertallet i Gaza støtter Hamas. Selv om vi ikke er enige med Stoltenberg & co må man som nordmann være delasvarlig for deres handlinger de spesifikt har gått til sak på, da de har flertallet bak seg. Slik fungerer et demokrati.
waco Skrevet 2. desember 2009 #109 Skrevet 2. desember 2009 Ella Grey. Når jeg tenker meg om er israelittene et inkluderende folkeslag. På grunn av demografi som jødisk mindretall i stor-israel så inviterte jødene etiopere for å bosette seg på jaget muslimskt område, - negeretioperne? Ja- de er visst direkte etterkommere av dronningen av saba og selveste kongen salomo. Ikke rart de må ha fortrinnsrett til palestinernes vannområder, sier jo seg selv det.
KR-øst Skrevet 2. desember 2009 #110 Skrevet 2. desember 2009 (endret) Jeg klandrer måten Israel forsvarer seg på. Jeg syns ikke at det er ok at noen ofrer barna sine. Men er du sikkert at det faktisk er slik det skjer? Jeg tviler på at alle som bor i Gaza faktisk driver å skyter raketter inn i Israel, jeg tror faktisk ikke at alle støtter hamas heller. Selvfølgelig ville jeg ikke latt noen bruke mine barn. Men dersom den byen jeg bor i ble hermetisk lukket. Hvis befolkningstettheten var stor og frontlinjene flyttet seg hele tiden. Og det var rakettnedslag over hele byen. Hvordan skal da noen være i stand til å sørge for at barna deres er trygge. Spesielt i en by som Gaza, der det ikke finnes tilfluktsrom. Hva mener du palestinske foreldre skal gjøre? For å ta det ned på et litt mindre nivå: Hvis en terrorist står og holder et barn foran seg, som et levende skjold. Ville du da syntes at det var greit å drepe barnet for å få has på terroristen? I realiteten er det det Israel gjør, bare i en større skala. For det første burde ikke mennesker med barn i Gaza ha stemt fram terroristene for å regjere over seg og sine. For det andre bør de nekte å gi fra seg barna sine til offer. For det tredje bør de gå sammen om å nekte barneskolene å lære barna hvordan de skal drepe jøder. For det fjerde burde de oppdra barna sine. Og for det femte bør de fortelle sannheten til omverdenen om hva som skjer, slik at det ikke bare er løgnene til den arabiske propagandamaskinen, som de fleste tydeligvis ynder å gotte seg med, som vi får høre. Det var nettopp for å spare flest mulig sivilpersoner, at israelerne ikke gjorde som de fleste andre land, bare bombet fienden uten varsel, men sendte tusenvis av løpesedler og ringte til mange hundre,for å varsku sivilbefolkningen om hvor de kom til å bombe. Bakkestyrkenes angrep ble også noen ganger stoppet, nettopp for å spare menneskeliv. Hadde du forstått det bedre om israelerne gjorde som araberne, eller som alle andre nasjoner som forsvarer seg i krig? Endret 3. desember 2009 av Trampe
Ella_Grey Skrevet 3. desember 2009 #111 Skrevet 3. desember 2009 Ella Grey. Når jeg tenker meg om er israelittene et inkluderende folkeslag. På grunn av demografi som jødisk mindretall i stor-israel så inviterte jødene etiopere for å bosette seg på jaget muslimskt område, - negeretioperne? Ja- de er visst direkte etterkommere av dronningen av saba og selveste kongen salomo. Ikke rart de må ha fortrinnsrett til palestinernes vannområder, sier jo seg selv det. Ok? Ja, for hvorfor skulle egentlig palestinerne selv ha fortrinnsrett til eget vann, liksom.
Ella_Grey Skrevet 3. desember 2009 #112 Skrevet 3. desember 2009 For det første burde ikke mennesker med barn i Gaza ha stemt fram terroristene for å regjere over seg og sine. Så vidt jeg klarer å finne frem til var det bare 42,9% som faktisk stemte på Hamas. Nok til å gi de flertall, men det er ikke det samme som at alle stemte på hama. For det andre bør de nekte å gi fra seg barna sine til offer.Hvor mye valg har de reelt sett. For det tredje bør de gå sammen om å nekte barneskolene å lære barna hvordan de skal drepe jøder. Har du noen kilder som kan vise at dette er noe det undervises i i Gaza? For det fjerde burde de oppdra barna sine. Igjen, hva vet du om barne-oppdragelsen til palestinerne. Og for det femte bør de fortelle sannheten til omverdenen om hva som skjer, slik at det ikke bare er løgnene til den arabiske propagandamaskinen, som de fleste tydeligvis ynder å gotte seg med, som vi får høre. Jeg tro barnefamilene i Gaza forteller sannheten sånn som de ser den. Jeg tror ikke at det er de som står fremst i propagandamaskinen. Og når de bor i et område kontrollert av det du regner som en terroristorganisasjon, så kan man forstå at de ikke akkurat står i kø for å kritisere den. Spesielt når nevte organisasjon er den som skaffer dem mat og forskyninger. Det var nettopp for å spare flest mulig sivilpersoner, at israelerne ikke gjorde som de fleste andre land, bare bombet fienden uten varsel, men sendte tusenvis av løpesedler og ringte til mange hundre,for å varsku sivilbefolkningen om hvor de kom til å bombe. IDF ringte opp tilfeldige telefonnumre i Gaza, det gikk ut meldinger på radio og flygeblad ble droppet. Det var ikke noe system i disse advarslene, og de kan derfor ikke regnes som en effektiv måte å spare sivile liv på. Det var heller en måte å skape panikk på, mange satt inne i husene sine og kunne ikke forlate dem pga av kamper like i nærheten. Et viktig poeng er at det ikke finnes tilfluktsrom på Gaza-stripen, så hvor hadde IDF tenkt at folk skulle gjøre av seg? De bygningene de søkte tilflukt i og som skulle være sikre, ble faktisk også angrepet, (jfr Al-quds sykehuset der ca 500 sivile hadde søkt tilflukt) Bakkestyrkenes angrep ble også noen ganger stoppet, nettopp for å spare menneskeliv. Så fint, som oftest ble de ikke stoppet. Hadde du forstått det bedre om israelerne gjorde som araberne, eller som alle andre nasjoner som forsvarer seg i krig? Man kan ikke forsvare at man gjør en feil, basert på at andre er verre.
Ella_Grey Skrevet 3. desember 2009 #113 Skrevet 3. desember 2009 Selv om Gazas areal er begreneset finnes det områder som anses som trygge. Og som nevnt tidligere, flertallet i Gaza støtter Hamas. Selv om vi ikke er enige med Stoltenberg & co må man som nordmann være delasvarlig for deres handlinger de spesifikt har gått til sak på, da de har flertallet bak seg. Slik fungerer et demokrati. Men som sagt, det var sikkert ikke enkelt å komme seg til disse trygge områdene. Spesielt i og med at IDF i mange områder kjørte en skyt-alt-som-rører-seg taktikk. Og, nja. Selv om vi må ta et delansvar for regjeringens handlinger, burde det ikke være greit at andre land bryter alle spilleregler for å 'hevne' seg.
Gjest Gjest Skrevet 3. desember 2009 #114 Skrevet 3. desember 2009 Men som sagt, det var sikkert ikke enkelt å komme seg til disse trygge områdene. Spesielt i og med at IDF i mange områder kjørte en skyt-alt-som-rører-seg taktikk. Og, nja. Selv om vi må ta et delansvar for regjeringens handlinger, burde det ikke være greit at andre land bryter alle spilleregler for å 'hevne' seg. Problemet er vel at begge parter er like gode i denne konflikten. Og ingen ser ut til å ha ønsker om å forbedre seg, dette med støtte fra befolkningen.
Trampe Skrevet 3. desember 2009 #115 Skrevet 3. desember 2009 Tråden er ryddet gjentatte ganger og stenges nå. Trampe -mod-
Fremhevede innlegg