KR-øst Skrevet 26. november 2009 #41 Skrevet 26. november 2009 Men kanskje de palestinerne som blir ofret burde få hjelp, den palestinske befolkningen som ikke har så mye valg. Og som ser på hammas som de eneste som bryr seg om deres situasjon. Ved å gå inn og faktisk hjelpe disse menneskene vil jo lojaliteten til hammas bli undergravet. Det Israel gjør er jo å bygge opp under det at palestinerne er alene i verden. Ingen bryr seg. De har bare seg selv å stole på. Jeg er forøvrig helt enig med deg i at det er lite balansert informasjon. Her velges det side, og så fremmer man det som er i den sidens interesse. Jeg ser at du bare er fylt med informasjon fra venstresidens medier. Hvis det var sant det dere driver og formidler, at Israel er en overlegen supermakt, og at de er så ille som dere vil ha det til, da undrer jeg meg hvorfor det i dag finnes en eneste levende person igjen som kan kalle seg palestiner. Hadde det vært motsatt, da hadde det ikke eksistert en eneste person i dag som kunne kalle seg israeler. Alle hadde vært slaktet ned. Det er dette som er palestinernes og islams mål. Oberst Richard Kemp, tidligere befalingsmann i de britiske styrkene i Afghanistan, har tjenestegjort for NATO og FN, ledet tropper i Nord Irland, Bosnia og Makedonia, og deltok i Gulfkrigen, han sier i et brev til FN's Menneskerettighetsråd, følgende: Under operasjonen i Gaza gjorde israelske styrker mer for å beskytte de siviles rettigheter i en kampsone enn noen annen hær i krigshistorien. Samtidig som fienden bevisst posisjonerte sitt militære personell bak sivilbefolkningen som menneskelige skjold. Og han sier videre: Mange angrep som kunne ha slått ut Hamas sine militære enheter, ble avbrutt for å forhindre sivile tap. Under konflikten tillot IDF enorme mengder humanitær hjelp inn i Gaza. Det å levere hjelp rett inn i fiendens hender er, for en militær taktiker, normalt ganske utenkelig. Men IDF tok denne risikoen. Så langt oberst Kemp. Men jeg tror neppe at det Israelfiendtlige FN tar dette til etterretning. Og feilen dere gjør, er å stole blindt på alle løgnhistoriene som venstresidens medier gir dere, uten å kontrollere om det finnes informasjon fra annet hold.
Gjest Gjest Skrevet 26. november 2009 #42 Skrevet 26. november 2009 En fremtredende engelsk offiser, oberst Richard Kemp, tidligere sjef for de britiske styrkene i Afghanistan sier følgende: – De israelske forsvarsstyrker (IDF) tok flere sikkerhetshensyn enn noen annen hær i historien. Publisert: 20.10.2009 Er det dette du mener noen israelere burde straffes for? Det er en krigsforbrytelse å angripe sivile mennesker, sivile bygninger, og visse bygninger er fredet, som f. eks. sykehus ol. Alt dette har blitt angrepet av IDF. Jeg ville etterforsket enkeltindivider, ikke IDF. Jeg støtter også Israel, men hallo, ikke vær naiv.
Ella_Grey Skrevet 26. november 2009 #43 Skrevet 26. november 2009 Jeg lurer på hvorfor noen blander seg inn i en diskusjon med et tema som de ikke har noe peiling på. Jeg syns jo av prinsipp at man bør få uttale seg angående ting man ikke nødvendigvis kjenner enhver detalj om. Spesielt når det gjelder midt-østen konflikten, syns jeg det er viktig - ellers vil debatten foregå mellom ytterkantene. Og ytterkantenes meninger er som oftest satt i stein og er urokkelige. Jeg ser at du bare er fylt med informasjon fra venstresidens medier.Den eneste kilden jeg har vist til i en debatt om Israel her, er det israelske utenriksdep. (og nå wikipedia, som jeg skal medgi ikke nødvendigvis er helt nøytral - men man kan lese referansene) Hvis det var sant det dere driver og formidler, at Israel er en overlegen supermakt, og at de er så ille som dere vil ha det til, da undrer jeg meg hvorfor det i dag finnes en eneste levende person igjen som kan kalle seg palestiner. Hadde det vært motsatt, da hadde det ikke eksistert en eneste person i dag som kunne kalle seg israeler. Alle hadde vært slaktet ned. Det er dette som er palestinernes og islams mål. Tror du virkelig at et helt folk kan utryddes i dag uten at verden vil reagere, og iallefall i en så profilert konflikt som i midt-østen? Jeg tror ikke Israel har som mål å utrydde den palestinske befolkning, jeg tror målet er å få dem ut av "Israel". Og jeg tror Israel vil gå relativt langt for å nå det målet, og Israel bruker mange andre strategier enn militærmakt. Kan jeg forresten spørre deg om hvorfor du mener at Israel er jødenes land? Ja, jeg vet at i følge religionen ga Gud landet til jødene. Men det var vel folk der fra før. Og Gud er jo ikke muslimenes gud, hvorfor skulle de respektere hans avgjørelse? Oberst Richard Kemp, tidligere befalingsmann i de britiske styrkene i Afghanistan, har tjenestegjort for NATO og FN, ledet tropper i Nord Irland, Bosnia og Makedonia, og deltok i Gulfkrigen, han sier i et brev til FN's Menneskerettighetsråd, følgende: Under operasjonen i Gaza gjorde israelske styrker mer for å beskytte de siviles rettigheter i en kampsone enn noen annen hær i krigshistorien. Samtidig som fienden bevisst posisjonerte sitt militære personell bak sivilbefolkningen som menneskelige skjold. Og han sier videre: Mange angrep som kunne ha slått ut Hamas sine militære enheter, ble avbrutt for å forhindre sivile tap. Under konflikten tillot IDF enorme mengder humanitær hjelp inn i Gaza. Det å levere hjelp rett inn i fiendens hender er, for en militær taktiker, normalt ganske utenkelig. Men IDF tok denne risikoen. Så langt oberst Kemp. Men jeg tror neppe at det Israelfiendtlige FN tar dette til etterretning. Og feilen dere gjør, er å stole blindt på alle løgnhistoriene som venstresidens medier gir dere, uten å kontrollere om det finnes informasjon fra annet hold. Når det gjelder Kemp så vitnet han for en FN oppnevnt kommisjon ( samme på norsk ). Goldstone rapporten fant feil på begge sider, Israel får bl.a kritikk for valg av ammunisjon, bruk av sivile som skjold, behandling av sivile fanger etc Jeg vet ikke om du kjenner til Dahiya doktrinen ? Her sier en ledende israelsk militær at Israel kommer reagere raskt og med overdrevet styrke, hele (lands)byer vil bli sett på som militære mål. Sivile vil holdes ansvarlig for alle angrep på Israel. Når man leser /ser /hører hva som skjedde i Gaza, stemmer det godt overens med Dahiya-strategien.
KR-øst Skrevet 27. november 2009 #44 Skrevet 27. november 2009 Det er en krigsforbrytelse å angripe sivile mennesker, sivile bygninger, og visse bygninger er fredet, som f. eks. sykehus ol. Alt dette har blitt angrepet av IDF. Jeg ville etterforsket enkeltindivider, ikke IDF. Jeg støtter også Israel, men hallo, ikke vær naiv. Alle andre nasjoner hadde bombet et sykehus sønder og sammen, om de ble beskutt av raketter fra et slikt, og som samtidig var et hovedkvarter for fienden. Og glem ikke at det alltid er sivilister Israel må sloss mot. Terrorister bruker nemlig ikke uniformer.
Gjest Gjest Skrevet 27. november 2009 #45 Skrevet 27. november 2009 Alle andre nasjoner hadde bombet et sykehus sønder og sammen, om de ble beskutt av raketter fra et slikt, og som samtidig var et hovedkvarter for fienden. Og glem ikke at det alltid er sivilister Israel må sloss mot. Terrorister bruker nemlig ikke uniformer. Det er en krigsforbrytelse å anse et sykehus som militært mål, selv om det er fiendtlige soldater inne i det. Det samme gjelder sivile hus. Kun soldatene er legitime mål. Jeg har ikke lest alle krigens regler, men dette har jeg fått med meg fra div. kilder. Dette er sakset kjapt fra wikipedia. IDF har brutt begge disse reglene, og mer! - Do not attack medical personnel, facilities, or equipment - Destroy no more than the mission requires. Du kan ikke angripe et sykehus selv om det blir brukt som hovedkvarter. Hvis det blir brukt til å sende raketter, ok kanskje, men langt i fra alle bygningene deres ble brukt til dette formålet. Husker du denne episoden: http://www.haaretz.com/hasen/spages/1053402.html 3 IDF soldater drept av en IDF stridsvogn fordi den fyrte løs på bygningen de tok dekning i. "There was apparently a mistake in identification, and one of the tanks fired on the building where several commanders were situated to plan the combat for the next day," commander Col. Avi Peled, who was lightly hurt in the incident, said yesterday. Så selv om Kemp hevder at de har tatt flere forhåndsregler enn noen annen hær i historien, klarer de til og med å sprenge opp egne tropper når de fyrer løs på bygninger der nede. Du skjønner at ting var litt Texas der nede, og at de sannsynligvis burde stå til rette for noen av de tingene palestinerne beskylder dem for.
Gjest Gjest Skrevet 27. november 2009 #46 Skrevet 27. november 2009 Det er en krigsforbrytelse å anse et sykehus som militært mål, selv om det er fiendtlige soldater inne i det. Det samme gjelder sivile hus. Kun soldatene er legitime mål. Jeg har ikke lest alle krigens regler, men dette har jeg fått med meg fra div. kilder. Dette er sakset kjapt fra wikipedia. IDF har brutt begge disse reglene, og mer! - Do not attack medical personnel, facilities, or equipment - Destroy no more than the mission requires. Du kan ikke angripe et sykehus selv om det blir brukt som hovedkvarter. Hvis det blir brukt til å sende raketter, ok kanskje, men langt i fra alle bygningene deres ble brukt til dette formålet. Husker du denne episoden: http://www.haaretz.com/hasen/spages/1053402.html 3 IDF soldater drept av en IDF stridsvogn fordi den fyrte løs på bygningen de tok dekning i. "There was apparently a mistake in identification, and one of the tanks fired on the building where several commanders were situated to plan the combat for the next day," commander Col. Avi Peled, who was lightly hurt in the incident, said yesterday. Så selv om Kemp hevder at de har tatt flere forhåndsregler enn noen annen hær i historien, klarer de til og med å sprenge opp egne tropper når de fyrer løs på bygninger der nede. Du skjønner at ting var litt Texas der nede, og at de sannsynligvis burde stå til rette for noen av de tingene palestinerne beskylder dem for. Såkalt "friendly fire" er dessverre helt vanlig i krig.
Gjest Gjest Skrevet 27. november 2009 #47 Skrevet 27. november 2009 Såkalt "friendly fire" er dessverre helt vanlig i krig. Ikke vanlig, men det hender, ja. Nå er ikke det poenget med dette eksempelet. Poenget er at Israel gikk helt amok der nede.
Gjest Gjest Skrevet 27. november 2009 #48 Skrevet 27. november 2009 Ikke vanlig, men det hender, ja. Nå er ikke det poenget med dette eksempelet. Poenget er at Israel gikk helt amok der nede. Sålenge det er vanlig resulterer det i alle alle militærmakter går "amok".
Gjest Gjest Skrevet 27. november 2009 #50 Skrevet 27. november 2009 Det er en krigsforbrytelse å anse et sykehus som militært mål, selv om det er fiendtlige soldater inne i det. Det samme gjelder sivile hus. Kun soldatene er legitime mål. - Do not attack medical personnel, facilities, or equipment - Destroy no more than the mission requires. Du kan ikke angripe et sykehus selv om det blir brukt som hovedkvarter. Hvis det blir brukt til å sende raketter, ok kanskje, men langt i fra alle bygningene deres ble brukt til dette formålet. Men det er vel en minst like stor krigsforbrytelse å bruke sykehus som til å sende raketter fra eller åpne ild mot motstanderen fra? Særlig hvis de bruker sivile som levende skjold? Og det er vel nettopp slik palestinerne kriger?
Gjest Tommen Skrevet 28. november 2009 #51 Skrevet 28. november 2009 støttet ikke "staten" Israel før denne videoen, heller ikke etter...
KR-øst Skrevet 28. november 2009 #52 Skrevet 28. november 2009 (endret) Kan jeg forresten spørre deg om hvorfor du mener at Israel er jødenes land? Ja, jeg vet at i følge religionen ga Gud landet til jødene. Men det var vel folk der fra før. Og Gud er jo ikke muslimenes gud, hvorfor skulle de respektere hans avgjørelse? Hvorfor skulle israelerne bry seg om hva muslimene mener? De har da aldri hatt dette landet som sin stat, selv om de okkuperte det noen år. Israel har aldri tilhørt andre enn israelerne siden Josva og Israels 12 stammer inntok landet under ledelse av Josva. Det har vært okkupanter der gjennom tidene, men aldri noen som har ærklært det som sin egen stat eller nasjon.<!--coloro:#0000FF color#000000--><span style="color:#0000FF color#000000"><!--/coloro--> Goldstone rapporten fant feil på begge sider, Israel får bl.a kritikk for valg av ammunisjon, bruk av sivile som skjold, behandling av sivile fanger etc Hvis du prøver littegrann, da bør du forstå at Israel blir beskyldt for å ha gjort nettopp det som araberne gjorde. Du er den første jeg har sett som nevner at Israel har brukt sivile som skjold. Resten av verden vet at det var dette araberne gjorde bevisst hele tiden under Gazakrigen. Og var det noe i rapporten som nevnte noe om at araberne hadde en riktig ammunisjon? Rapporten fant altså feil på begge sider, men jeg merker meg at du bare nevner Israels. Hvis du hadde fulgt med littegrann i denne konflikten, da hadde du visst at Israelfiendtlige FN hadde vedtatt en masse resolusjoner mot Israel for deres feil, men aldri en eneste resolusjon mot noen araberstat eller muslimer. Kan du forstå hvorfor?[/color[color="#000080 Endret 28. november 2009 av KR-øst
KR-øst Skrevet 28. november 2009 #53 Skrevet 28. november 2009 Det er en krigsforbrytelse å anse et sykehus som militært mål, selv om det er fiendtlige soldater inne i det. Det samme gjelder sivile hus. Kun soldatene er legitime mål. Jeg har ikke lest alle krigens regler, men dette har jeg fått med meg fra div. kilder. Dette er sakset kjapt fra wikipedia. IDF har brutt begge disse reglene, og mer! - Do not attack medical personnel, facilities, or equipment - Destroy no more than the mission requires. Du kan ikke angripe et sykehus selv om det blir brukt som hovedkvarter. Hvis det blir brukt til å sende raketter, ok kanskje, men langt i fra alle bygningene deres ble brukt til dette formålet. Husker du denne episoden: http://www.haaretz.com/hasen/spages/1053402.html 3 IDF soldater drept av en IDF stridsvogn fordi den fyrte løs på bygningen de tok dekning i. "There was apparently a mistake in identification, and one of the tanks fired on the building where several commanders were situated to plan the combat for the next day," commander Col. Avi Peled, who was lightly hurt in the incident, said yesterday. Så selv om Kemp hevder at de har tatt flere forhåndsregler enn noen annen hær i historien, klarer de til og med å sprenge opp egne tropper når de fyrer løs på bygninger der nede. Du skjønner at ting var litt Texas der nede, og at de sannsynligvis burde stå til rette for noen av de tingene palestinerne beskylder dem for. Det som virker så barnslig og tåpelig av dere, er at dere beskylder Israel for alt de gjør når de må forsvare seg mot disse avskyelige terroristene som ofrer sine kvinner og barn, bare for at sånne naive lettlurte europeere som dere skal fordømme Israel. Hvorfor kritiserer du ikke araberne for å ofre sine egne barn og kvinner? En må være fullstendig syk i hodet sitt for ikke å forstå det som skjer der nede.Har du noensinne kritisert araberne i Gaza for at de bevisst skyter raketter på skoler og sykehus i Israel, hvor de også behandler barna til muslimene, de som araberne velvillig gjemmer seg bak for å ofre? Har du det?
Gjest Gjest Skrevet 28. november 2009 #54 Skrevet 28. november 2009 Jeg er ikke barnslig, men dette er en tråd som sikter på å belyse Israels krigsforbrytelser. Det innlegget som omhandler IDF's hensynsløse angrep på sivile og deres infrastruktur er skrevet av meg, og jeg støtter Israel. Det som er barnslig er pro-israelere som blånekter for at IDF burde stå til rette for noe som helst. Det er den berømte hårsårheten. Når det er sagt så synes jeg hamas (og andre organisasjoner de samarbeider med) er mye verre, men dette er ikke en tråd som handler om dem. Jeg skjønner til og med hvorfor Israel vil drive hardt mot hardt, de sloss jo tross alt mot en gjeng med krigsforbrytere. Hvorfor ikke synke ned til deres nivå, tenker vel de fleste? Palestinerne har jo gitt opp alt som heter rettferdighet og ære, de er desperate og bruker alle skitne triks i boka. Vel, da bør IDF i det minste være forberedt på å tåle konsekvensene av å bryte de lovene.
Gjest Gjest Skrevet 28. november 2009 #55 Skrevet 28. november 2009 Det er jammen ikke rart at Israel får mye pes sånn det fremstilles i norsk media. Sjekket hotmailen min i dag og kommer inn på msn hvor en overskrift lyser mot meg: - Israel ønsker å utslette palestinerne. Jeg tenker at her er det noe som ikke stemmer for Israel har akdri ytret ønske om noe slikt (det er faktisk motsatt - Hamas som ønsker å utslette israel, jfr Hamas’ charter.)Når jeg leser videre forstår jeg at dette bare er en usann påstand fra Venezuelas president Hugo Chávez. Påstanden ikke har rot i virkeligheten. Men så tenker jeg på alle de som bare leser denne overskriften og tenker at det virkelig er Israels mål å utslette palestinerne. Er det rart de hater Israel når de gang på gang blir manipulert til å tro at Israel er ond og paletinerne er helt uskyldige? http://nyheter.no.msn.com/utenriks/artikke...entid=151106842
KR-øst Skrevet 28. november 2009 #56 Skrevet 28. november 2009 Jeg er ikke barnslig, men dette er en tråd som sikter på å belyse Israels krigsforbrytelser. Det innlegget som omhandler IDF's hensynsløse angrep på sivile og deres infrastruktur er skrevet av meg, og jeg støtter Israel. Det som er barnslig er pro-israelere som blånekter for at IDF burde stå til rette for noe som helst. Det er den berømte hårsårheten. Når det er sagt så synes jeg hamas (og andre organisasjoner de samarbeider med) er mye verre, men dette er ikke en tråd som handler om dem. Jeg skjønner til og med hvorfor Israel vil drive hardt mot hardt, de sloss jo tross alt mot en gjeng med krigsforbrytere. Hvorfor ikke synke ned til deres nivå, tenker vel de fleste? Palestinerne har jo gitt opp alt som heter rettferdighet og ære, de er desperate og bruker alle skitne triks i boka. Vel, da bør IDF i det minste være forberedt på å tåle konsekvensene av å bryte de lovene. Man kan ikke diskutere og klandre Israel for hva de gjør, uten å ta med hvorfor de gjør det. Selvfølgelig kunne en klandre Israel for alt de gjorde i Gaza, om det ikke fantes en grunn for det. Men det fantes tusenvis av grunner og over flere år til denne aksjonen, for å verne om sine egne kvinner og barn og andre sivile. Israel verner nemlig sine, i motsetning til araberne som bruker dem i sine terrorhandlinger. Det utrolige er at ingen klandrer araberne for deres bestialske handlinger. En skulle tro at hele verden var livredde for disse massemorderne, og tror at det hjelper å holde med de. Men verden, og spesielt europeerne, har ikke forstått deres agenda. Etter Israel, om det var mulig, ville Europa stå for tur. Ethvert tenkende menneske burde takke Israel for hva de gjør.
Ella_Grey Skrevet 28. november 2009 #57 Skrevet 28. november 2009 Meg: Kan jeg forresten spørre deg om hvorfor du mener at Israel er jødenes land? Ja, jeg vet at i følge religionen ga Gud landet til jødene. Men det var vel folk der fra før. Og Gud er jo ikke muslimenes gud, hvorfor skulle de respektere hans avgjørelse? KR-øst: Hvorfor skulle israelerne bry seg om hva muslimene mener? De har da aldri hatt dette landet som sin stat, selv om de okkuperte det noen år. Israel har aldri tilhørt andre enn israelerne siden Josva og Israels 12 stammer inntok landet under ledelse av Josva. Det har vært okkupanter der gjennom tidene, men aldri noen som har ærklært det som sin egen stat eller nasjon. Så det var ikke mennesker i landet når Israels 12 stammer kom? Men i og med at landet Israel ble opprettet etter andre verdenskrig, så kan jo ikke jødene ha hatt et så veldig stort eierforhold til landeområdet. Det var jo først etter 2.verdenskrig jødene virkelig ville bo i Israel. Og når man finner ut at man vil bo et sted så kan man jo ikke bare kaste ut de som bor der fra før. KR-øst Hvis du prøver littegrann, da bør du forstå at Israel blir beskyldt for å ha gjort nettopp det som araberne gjorde. Du er den første jeg har sett som nevner at Israel har brukt sivile som skjold. Resten av verden vet at det var dette araberne gjorde bevisst hele tiden under Gazakrigen. Jeg vet ikke hva du mener om Amnesty, men deres rapport Israel/Gaza: Operation ‘Cast Lead’ s. 48 kritiserer bruk av menneskelige skjold. IDF tok over private hus, gjorde dem til baser og tvang familier til å bli i husene uten beskyttelse During Operation “Cast Lead” Israeli forces repeatedly took over Palestinian homes in the Gaza Strip forcing families to stay in a ground-floor room while they used the rest of their house as a military base and sniper position – effectively using the families, both adults and children, as “human shields” and putting them at risk.72 While soldiers wore protective body armour and helmets and shielded themselves behind sandbags as they fired from the houses, the Palestinian inhabitants of the houses had no such protection. I tillegg ble menn brukt som mer direkte skjold plassert forran soldater og sendt inn i mulig utrygge bygninger, sånn at IDF kunne gå inn uten fare etterpå. According to testimonies, in several cases Israeli forces also forced unarmed Palestinian civilian males (mostly adults but in two cases also children) to serve as “human shields”, including making them walk in front of armed soldiers; go into buildings to check for booby traps or gunmen; and inspect suspicious objects for explosives. KR-øst Og var det noe i rapporten som nevnte noe om at araberne hadde en riktig ammunisjon? Rapporten fant altså feil på begge sider, men jeg merker meg at du bare nevner Israels. Hvis du hadde fulgt med littegrann i denne konflikten, da hadde du visst at Israelfiendtlige FN hadde vedtatt en masse resolusjoner mot Israel for deres feil, men aldri en eneste resolusjon mot noen araberstat eller muslimer. Kan du forstå hvorfor? Jeg nevnte ikke alle Israels feil, men jeg kan godt nevne det de militante palestinerne fikk kritikk for: avfyring av raketter inn i ISrael rettet mot sivile mål, påføre sivile psykiske traumer som følge av rakett nedslagene. Det som ble regnet som verst var drap og tortur av Fata-medlemmer FN vedtar vel ikke så mange resolusjoner mot Israel, USA blokkerer jo de fleste. Jeg skal ærlig innrømme at jeg ikke kjenner noe særlig til FN resolusjonene Det er helt greit at du støtter Israel, men du kommer ikke unna at Israel bryter genevkonvensjonen, gang på gang. Israelske militære sier selv at de bruker en taktikk skapt for å skremme palestinerne ut av hamas' grep ved bruk av overdreven kraft. Israel ser nå på alle palestinere som fienden, den finnes ingen gode mennesker der; alle er terrorister og et legitimt mål. Jeg syns det er et helt forferdelig menneskesyn.
Ella_Grey Skrevet 28. november 2009 #58 Skrevet 28. november 2009 Men det er vel en minst like stor krigsforbrytelse å bruke sykehus som til å sende raketter fra eller åpne ild mot motstanderen fra? Særlig hvis de bruker sivile som levende skjold? Og det er vel nettopp slik palestinerne kriger? Man skal ikke bruke sykehus til å sende raketter fra eller lignende, men er det dokumentert at hamas gjorde det? Uansett så syns jeg at hvis dette skjer har israelerne et valg, bryte alle lover og regler, og angripe sykehuset; eller la vær. Personlig syns jeg at man ofrer aldri sivile for å ta ut motstandere, man bør ha så pass respekt for menneskeliv.
Gjest Gjest Skrevet 28. november 2009 #59 Skrevet 28. november 2009 Så det var ikke mennesker i landet når Israels 12 stammer kom? Men i og med at landet Israel ble opprettet etter andre verdenskrig, så kan jo ikke jødene ha hatt et så veldig stort eierforhold til landeområdet. Det var jo først etter 2.verdenskrig jødene virkelig ville bo i Israel. Og når man finner ut at man vil bo et sted så kan man jo ikke bare kaste ut de som bor der fra før. Men bør det egentlig ha noen betydning hvem som bodde i området for 1000 år siden eller for 100 år siden? De er jo uansett døde. Er det ikke viktigere at de menneskene som lever i dag kan fortsette å bo i området de er født og oppvokst?
Cuckold Skrevet 28. november 2009 #60 Skrevet 28. november 2009 Så det var ikke mennesker i landet når Israels 12 stammer kom? Men i og med at landet Israel ble opprettet etter andre verdenskrig, så kan jo ikke jødene ha hatt et så veldig stort eierforhold til landeområdet. Det var jo først etter 2.verdenskrig jødene virkelig ville bo i Israel. Og når man finner ut at man vil bo et sted så kan man jo ikke bare kaste ut de som bor der fra før. Tror det blir litt feil å si at det først var etter 2.verdenskrig jødene ønsket å bo i Palestina. Jødene ble jo i sin tid fordrevet fra sitt land av romerne. (år 70) Og det er utgangspunktet til jødenes historie som flyktningefolk, et folk som gjennom århundrene har levet som etnisk minoritet spredt rundt i verdens land. Om den jødiske diasporaen: http://no.wikipedia.org/wiki/Den_jødiske_diaspora Se også det som står om diaspora generelt (engelsk): http://en.wikipedia.org/wiki/Diaspora
Fremhevede innlegg