Gå til innhold

I am Israel

Fremhevede innlegg

Skrevet
Men bør det egentlig ha noen betydning hvem som bodde i området for 1000 år siden eller for 100 år siden? De er jo uansett døde. Er det ikke viktigere at de menneskene som lever i dag kan fortsette å bo i området de er født og oppvokst?

Jeg lurte i utgangspunktet bare på hvorfor jødene mener at Israel er deres land.

Men ja, de som lever i dag bør ha muligheten til å leve der de er født og oppvokst. Nå er innvandringen til Israel stor, så mange av israelerne er ikke født og oppvokst i Israel. Palestinere som derimot er vokst opp i Israel, opplever at det legges hindringer i veien for at de skal kunne leve i sine områder.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Tror det blir litt feil å si at det først var etter 2.verdenskrig jødene ønsket å bo i Palestina. Jødene ble jo i sin tid fordrevet fra sitt land av romerne. (år 70) Og det er utgangspunktet til jødenes historie som flyktningefolk, et folk som gjennom århundrene har levet som etnisk minoritet spredt rundt i verdens land.

Om den jødiske diasporaen:

http://no.wikipedia.org/wiki/Den_jødiske_diaspora

Se også det som står om diaspora generelt (engelsk):

http://en.wikipedia.org/wiki/Diaspora

Ok, jeg er ikke helt stø i jødenes /Israels historie men i følge

denne wikipedia-artikkelen var det først helt sist på 1800-tallet jøder begynte å returnere til Israel i noen særlig grad. Uansett hva grunnen til at jødene ikke befant seg i Israel var, så hadde andre tatt i bruk landområdene. Og disse menneskene som kanskje hadde bodd i et område i generasjoner, kan jo ikke bare kastes ut. De har jo også en sterk tilknytning til landet.

Skrevet (endret)
Tror det blir litt feil å si at det først var etter 2.verdenskrig jødene ønsket å bo i Palestina. Jødene ble jo i sin tid fordrevet fra sitt land av romerne. (år 70) Og det er utgangspunktet til jødenes historie som flyktningefolk, et folk som gjennom århundrene har levet som etnisk minoritet spredt rundt i verdens land.

Om den jødiske diasporaen:

http://no.wikipedia.org/wiki/Den_jødiske_diaspora

Se også det som står om diaspora generelt (engelsk):

http://en.wikipedia.org/wiki/Diaspora

denne wikipedia-artikkelen var det først helt sist på 1800-tallet jøder begynte å returnere til Israel i noen særlig grad. Uansett hva grunnen til at jødene ikke befant seg i Israel var, så hadde andre tatt i bruk landområdene. Og disse menneskene som kanskje hadde bodd i et område i generasjoner, kan jo ikke bare kastes ut. De har jo også en sterk tilknytning til landet.

Nei, palestinerne kan ikke kastes ut. Begge folk har eldgammel hevd på området, så enhver varig løsning må innebære en gjensidig anerkjennelse av den andre gruppens rett til å leve i fred.

Dette området var det gamle Kanaan, stedet der jødenes stamfar Abraham bodde.

http://www.bibel.no/Hovedmeny/Nettbibelen....13&verse=18

Han fikk ifølge Bibelen to sønner, Isak og Ismael, og det er de som mener araberne er etterkommere av Ismael. (Mens jødene regnes som etterkommere av Isak.) Striden om området står slik forstått mellom etterkommere av halvbrødrene Isak og Ismael. Isaks sønn Jakob fikk tolv sønner (derav Israels tolv stammer). Den nest yngste av dem, Josef var Jakobs favoritt, og det gjorde ham upopulær. Det endte med at de andre brødrene solgte Josef som slave og narret faren til å tro at han var drept av et vilt dyr.

Noen år senere ble det hungersnød i Kanaan og Jakob dro med sine gjenværende sønner til Egypt for å kjøpe korn. Der stod de plutselig ansikt til ansikt med Josef som hadde avansert fra slave til å bli Faraos drømmetyder og mest betrodde mann.

Jakob døde i Egypt, og det var her slekten vokste til å bli et tallrikt folk. Men det som opprinnelig hadde vært et frivillig besøk ble etter hvert til et slags fangenskap, og etter noen generasjoner var det Moses som overlistet Farao og ledet folket tilbake til Kanaans land. Vandringen gjennom Sinaiørkenen tok 40 år, og det er hans bror Josva som fullførte reisen.

Bare en liten oppsummering av hvordan jødene selv ser sin historiske tilknytning til området.

Endret av Cuckold
Skrevet

Bare synd jødene nekter muslimske mennesker rett til å bosette seg hvorhen de vil innenfor israelsk grenser. Nordmenn har rett til å bruke flyplassen i tel aviv, selv ikke palestinere som har bodd i nabolaget i hele sitt liv har reiserett! Deres egen flyplass, gaza international airport ble jevnet med bulldosere av jødene. Men som et spøkelse så eksisterer nettsiden og bookingsiden enda, sjekk den ut!

Hele gaza er innesperret bak en mur og israelerne gir ikke muslimene rett til å passere fritt gjennom murens stengte åpninger. Selv om 80% av befolkninglten lider av sult og tæring!

Usselt gjort.

Skrevet

http://www.gazaairport.com/

Gå inn å sjekk nettsiden. Og tenk på samtidig at israelittene har sprengt flyplassen og ødelagt asfalten med bruk av tomahawkkrysserraketter som blir skutt ut fra middelhavet! Hvis ikke det ikke kan bevise at jødene har humor så vet ikke jeg!

Gjest Gjest_hm_*
Skrevet (endret)

Synes det er galskap at Israel får ture frem som de gjør. Og ikke minst det at de tror at det er ment slik fra starten av at det skal være slik.

Endret av Trampe
Skrevet
Så det var ikke mennesker i landet når Israels 12 stammer kom? Men i og med at landet Israel ble opprettet etter andre verdenskrig, så kan jo ikke jødene ha hatt et så veldig stort eierforhold til landeområdet. Det var jo først etter 2.verdenskrig jødene virkelig ville bo i Israel. Og når man finner ut at man vil bo et sted så kan man jo ikke bare kaste ut de som bor der fra før.

Jeg vet ikke hva du mener om Amnesty, men deres rapport Israel/Gaza: Operation ‘Cast Lead’ s. 48 kritiserer bruk av menneskelige skjold. IDF tok over private hus, gjorde dem til baser og tvang familier til å bli i husene uten beskyttelse

During Operation “Cast Lead” Israeli forces repeatedly took over Palestinian homes in the

Gaza Strip forcing families to stay in a ground-floor room while they used the rest of their

house as a military base and sniper position – effectively using the families, both adults and

children, as “human shields” and putting them at risk.72 While soldiers wore protective body

armour and helmets and shielded themselves behind sandbags as they fired from the houses,

the Palestinian inhabitants of the houses had no such protection.

I tillegg ble menn brukt som mer direkte skjold plassert forran soldater og sendt inn i mulig utrygge bygninger, sånn at IDF kunne gå inn uten fare etterpå.

According to testimonies, in several cases Israeli forces also forced unarmed Palestinian

civilian males (mostly adults but in two cases also children) to serve as “human shields”,

including making them walk in front of armed soldiers; go into buildings to check for booby

traps or gunmen; and inspect suspicious objects for explosives.

Jeg nevnte ikke alle Israels feil, men jeg kan godt nevne det de militante palestinerne fikk kritikk for: avfyring av raketter inn i ISrael rettet mot sivile mål, påføre sivile psykiske traumer som følge av rakett nedslagene. Det som ble regnet som verst var drap og tortur av Fata-medlemmer

FN vedtar vel ikke så mange resolusjoner mot Israel, USA blokkerer jo de fleste. Jeg skal ærlig innrømme at jeg ikke kjenner noe særlig til FN resolusjonene

Det er helt greit at du støtter Israel, men du kommer ikke unna at Israel bryter genevkonvensjonen, gang på gang. Israelske militære sier selv at de bruker en taktikk skapt for å skremme palestinerne ut av hamas' grep ved bruk av overdreven kraft. Israel ser nå på alle palestinere som fienden, den finnes ingen gode mennesker der; alle er terrorister og et legitimt mål. Jeg syns det er et helt forferdelig menneskesyn.

Jeg ser at du gjengir en hel del løgnpropaganda. Fortell meg hvordan Amnesti, som også virker å være temmelig Israel-fiendtlige, har greid å få opplysninger om hvordan israelske soldater oppførte seg i Gaza, siden ingen fikk komme inn der?

Når det gjelder opprettelser av land i Midtøsten i det forrige århundre, så er ikke hverken Jordan,Syria, Libanon eller andre nasjoner i området særlig eldre enn Israel.

Hvorfor spre løgnen om at israelerne ser på alle palestina-araberne som sine fiender og terrorister?

Kan du nevne ett eneste land som hjelper disse like mye som israel gjør?

Prøv å få informasjon fra andre enn terroristene og deres venner som sprer løgnpropaganda til hele verden.

Men en må ha evnen til å tenke selv, og da forstår en fort at alle disse påstandene ikke kan stemme med virkeligheten.

Men der skorter det nok både på viljen og evnen hos de fleste.

Skrevet
Man skal ikke bruke sykehus til å sende raketter fra eller lignende, men er det dokumentert at hamas gjorde det?

Uansett så syns jeg at hvis dette skjer har israelerne et valg, bryte alle lover og regler, og angripe sykehuset; eller la vær. Personlig syns jeg at man ofrer aldri sivile for å ta ut motstandere, man bør ha så pass respekt for menneskeliv.

Hvordan ville du ha gjort det?

Og hvordan pleier Nato å gjøre det?

Hvordan gjør araberne det?

Og så glemte jeg å kommentere din påstand om at israelerne ikke var interessert i å komme til Israel før etter andre verdenskrig.

Her skorter det også mye på dine kunnskaper om det som også tidligere har skjedd i dette området.

Faktum er at før andre verdenskrig, mens England regjerte i området, så fikk araberne fritt komme inn i landet, mens de aller fleste jøder ble nektet innreise.

Og araberne kom i massevis, fordi de jødene som allerede bodde der, de gav dem arbeide og lønn til livets opphold.

Skrevet
Men bør det egentlig ha noen betydning hvem som bodde i området for 1000 år siden eller for 100 år siden? De er jo uansett døde. Er det ikke viktigere at de menneskene som lever i dag kan fortsette å bo i området de er født og oppvokst?

Og hvor mange av araberne som i dag vil gjøre krav på Israel, tror du er født og oppvokst i Israel?

Alle må jo være over 60 år, og hvor høy er levealderen til disse araberne?

Skrevet

Så du vet heller ikke at det bor ca.1,3 millioner arabere i Israel?

Skrevet (endret)
Bare synd jødene nekter muslimske mennesker rett til å bosette seg hvorhen de vil innenfor israelsk grenser. Nordmenn har rett til å bruke flyplassen i tel aviv, selv ikke palestinere som har bodd i nabolaget i hele sitt liv har reiserett! Deres egen flyplass, gaza international airport ble jevnet med bulldosere av jødene. Men som et spøkelse så eksisterer nettsiden og bookingsiden enda, sjekk den ut!

Hele gaza er innesperret bak en mur og israelerne gir ikke muslimene rett til å passere fritt gjennom murens stengte åpninger. Selv om 80% av befolkninglten lider av sult og tæring!

Usselt gjort.

Kan du fortelle meg til hvilket av alle de eksisterende araberland at jødene fritt kan vende tilbake til, hvor de ble jaget fra etter andre verdenskrig?

Hvorfor er det ingen som krever at disse får komme tilbake til sine hjem som araberne ranet fra dem?

Det var over 800 000 jøder som ble jaget fra disse forskjellige araberstatene, men ingen nevner disse, som alle også var flyktninger.

Men Israel integrerte dem i sitt lille land, mens araberne ikke ville gjøre det samme med de som i dag kaller seg palestinere, selv om disse araberne tilsammen har mer enn 600 ganger så stort areal som israelerne har.

De skulle brukes som utstillingsvindu for naive mennesker, og jødene fikk ikke engang lov til å bygge hus til disse.

Dette ble en gang påbegynt, men araberne rev disse husene.

Endret av Trampe
Skrevet

Tråden er ryddet

Trampe -mod-

Skrevet (endret)
Nei, palestinerne kan ikke kastes ut. Begge folk har eldgammel hevd på området, så enhver varig løsning må innebære en gjensidig anerkjennelse av den andre gruppens rett til å leve i fred.

Ja, enig. Hvis jeg hadde bestemt, så hadde grensene før seksdagers-krigen i '67 vært gjeldene. Og siden de har så store problemer med å leve sammen hadde begge parter vær så god å komme seg innenfor sine grenser og blitt der.

Dessuten skjønner ikke jeg hvorfor Jerusalem ikke tas av forhandligs-bordet. Jerusalem burde etter mitt syn vært en bystat, styrt av et råd bestående av religiøse ledere fra alle religioner som er representert i byen.

...

Bare en liten oppsummering av hvordan jødene selv ser sin historiske tilknytning til området.

Ok, takk. Jeg kan bibelhistoriene sånn delvis. Men jeg vet /visste egentlig ikke hvordan de står i forhold til hverandre på en tidslinje.

Endret av Ella_Grey
Skrevet
Jeg ser at du gjengir en hel del løgnpropaganda. Fortell meg hvordan Amnesti, som også virker å være temmelig Israel-fiendtlige, har greid å få opplysninger om hvordan israelske soldater oppførte seg i Gaza, siden ingen fikk komme inn der?

Amnesty kom inn i Gaza da ting hadde roet seg ned. De intervjuet da befolkningen, og så ødeleggelsene. Du finner som sagt rapporten her og hvis du leser den vil du finne at de også er kritiske til Hamas. Jeg syns personlig denne rapporten er bedre enn den tidligere nevnte FN-rapporten.

Hvorfor spre løgnen om at israelerne ser på alle palestina-araberne som sine fiender og terrorister?

Kan du nevne ett eneste land som hjelper disse like mye som israel gjør?

Jeg sier ikke at alle israelere har dette synet, men jeg tror det er utbredt innad i hæren. Sitat Eisenkot"We will apply disproportionate force on it (village) and cause great damage and destruction there. From our standpoint, these are not civilian villages, they are military bases,"

Når det gjelder å hjelpe palestinerne: før Irak, nå vil jeg tro Jordan (men det vet jeg ikke sikkert)

Hvordan ville du ha gjort det?

Og hvordan pleier Nato å gjøre det?

Hvordan gjør araberne det?

Hvis det skytes raketter fra sykehus, så ville jeg iallefall ikke regnet sykehuset som et legitimt mål. Jeg regner med at Israel har et ganske avansert bakke-til-luft missilsystem, og sånn vil de kunne skyte ned de fleste Hamas rakettene.

Jeg vet ikke hvordan verken NATO eller araberne pleier å handtere slike situasjoner, men jeg tror virkelig ikke NATO bomber sykehus.

Og så glemte jeg å kommentere din påstand om at israelerne ikke var interessert i å komme til Israel før etter andre verdenskrig.

Her skorter det også mye på dine kunnskaper om det som også tidligere har skjedd i dette området.

Faktum er at før andre verdenskrig, mens England regjerte i området, så fikk araberne fritt komme inn i landet, mens de aller fleste jøder ble nektet innreise.

Og araberne kom i massevis, fordi de jødene som allerede bodde der, de gav dem arbeide og lønn til livets opphold.

Greit. Men når noen har bodd i et område i generasjoner, slik mange palestinske familier har. Kan man da bare forvente at de skal pakke sammen og dra når jødene finner ut at nå skal de bo der? Og landet kan jo ikke bare ha vært tomt før britene kom og slapp inn alle araberne (det er ikke for å kverulere, jeg lurer bare).

Skrevet

Ok, takk. Jeg kan bibelhistoriene sånn delvis. Men jeg vet /visste egentlig ikke hvordan de står i forhold til hverandre på en tidslinje.

I den grad begge parter anser seg som etterkommere av Abraham står de vel helt likt. Abraham var riktignok selv en "innflytter" i landet, han kom opprinnelig fra Ur i Kaldea (Mesopotamia, som ligger i dagens Irak)

http://www.bibel.no/Hovedmeny/Nettbibelen....11&verse=28

http://no.wikipedia.org/wiki/Ur

http://no.wikipedia.org/wiki/Kaldea

Hva man nå tror om Bibelens fortelling er det neppe tvil om at begge folk har flere tusen år gamle røtter i området.

Skrevet
Ja, enig. Hvis jeg hadde bestemt, så hadde grensene før seksdagers-krigen i '67 vært gjeldene. Og siden de har så store problemer med å leve sammen hadde begge parter vær så god å komme seg innenfor sine grenser og blitt der.

Mener du at israelere skal tvangsflyttes fra områdene de har bodd de siste 42 årene? Ville det ikke vært mer naturlig å ta utgangspunkt i de grensene som gjelder i dag, og som har vært gjeldende de siste 42 år?

Forøvrig mener jeg at de israelske palestinerne som bor i Israel i dag bør få fortsette å bo der, hvis de ønsker det. De bør heller ikke tvangsflyttes.

Skrevet
Sannheten er krigens første offer heter det, og det tror jeg også gjelder konflikten mellom isrealere og palestinere. Jeg skal være den siste til å forsvare overgrep begått av israelske militære, men det er ikke sikkert alle påstander man kan lese på nett er korrekte. Det er for eksempel grunn til å stille seg ørelitegrann kritisk når landet hauses opp til å skulle ha verdens fjerde største hær. Dette er tross alt et lite land med skarve 7.5 millioner innbyggere. Hvis man leser listen over verdens hærer på Wikipedia finner vi at Israel har

176,500 aktive soldater, 445,000 tilhører reservestyrkene og i tillegg har landet 7,650 i halvmilitære styrker.

Noe som samlet gir en hær på 629,150.

Dette er bare litt mer enn Spania som har 579,050, Italia som har 534,350, Finland som har 519,950 eller Sebia som har 514,500.

Til sammenlikning har Egypt 1,109,000 (en komma en million), Iran 12,070,000 (tolv millioner!) Cuba 1,231,500 (en komma to millioner), Brasil 2,254,600 (to komma to millioner), Pakistan 1,530,000 (en komma fem millioner) Nord-Korea 5,995,000 (ca seks millioner)

Og så har vi USA med 3,385,400 (tre komma fire millioner), Russland med 3,796,100 (tre komma syv millioner), India med 3,862,300 (tre komma åtte millioner) og Kina med 7,024,000 (syv millioner)

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_count...umber_of_troops

Kanskje tallene er feil, og kvaliteten på de 11 millioner i reservestyrkene i Iran er neppe den samme som reservestyrkene i Israel, men at Israel har verdens fjerde største hær er nok en påstand som har svært lite med virkeligheten å gjøre. Israel er utvilsomt bedre utstyrt enn mange av sine naboland, men er og blir et svært lite land. Noe som ikke på noen måte rettferdiggjør overgrep mot palestinere, men skal vi kritisere dette må vi ikke miste bakkekontakten i vår beskrivelse av Israel. Det dumme med å videreføre myter og åpenbart feilaktige påstander om Israel er at det bidrar til å styrke den israelske paranoiaen. De føler jo at hele verden er mot dem, og det bidrar til en unødvendig høy oppslutning om den harde linjen.

Det var ikke snakk om den største hæren, men den sterkeste. Der har de nok et poeng..

Skrevet
Israel har verdens fjerde største hær. Palestinerne har en hjemmesnekret “hær”… Den eneste muligheten palestinerne har er å sende raketter inn i Israel eller benytte seg av selvmordsbombere, jeg syns det er dumt av dem å gjøre det. Men hva annet kan de egentlig gjøre?

Hmm, ja det er mye mulig at Israel ikke har den fjerde største hæren i verden. Jeg grep kanskje litt ukritisk fatt i det. Men jeg mener at man riktignok ikke bare kan se på antall soldater, man må se på utstyr og hvor godt trente soldatene er. Britene har f.eks en aktiv styrke på bare 200,000 personer, men de er allikevel en av de aller beste/sterkest militærmaktene i verden.

Sånn sett kommer den israelske hæren godt ut, soldatene er godt trent, har tilgang på høyteknologisk utstyr og plasseringen gjør at militæret er på tå hev.

Men generelt er jeg helt enig med deg i at det er dumt og unødvendig å overdrive Israels ondskap.

Men nå er Israel ekstremt hårsår da...

Det var ikke snakk om den største hæren, men den sterkeste. Der har de nok et poeng..

Hvis du hadde lest innlegget jeg svarte på ser du at det ikke er riktig. Der ble det nettopp hevdet at Israel har den fjerde største hæren.

Om propagandafilmen "I am Israel" påstår at Israel er verdens fjerde mektigste militærmakt er det selvsagt noe annet, men det er grunn til å ta det med en stor klype salt, tror ikke det akkurat er en utbredt oppfatning blant verdens militæranalytikere. Det ville jo bety at et land på 7.5 millioner innbyggere enten ville fortrenge en av de gamle supermaktene USA og Russland eller en av de to med over en milliard innbyggere, India og Kina. I tillegg til de europeiske atommaktene Storbritannia og Frankrike som jo antas å ha langt flere atomstridshoder enn Israel:

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_state...nuclear_weapons

Nettstedet GlobalFirepower.com plasserer Israel på en hederlig ellevteplass, og det er slett ikke verst for et land på denne størrelsen:

http://www.globalfirepower.com/

Skrevet
Mener du at israelere skal tvangsflyttes fra områdene de har bodd de siste 42 årene? Ville det ikke vært mer naturlig å ta utgangspunkt i de grensene som gjelder i dag, og som har vært gjeldende de siste 42 år?

Forøvrig mener jeg at de israelske palestinerne som bor i Israel i dag bør få fortsette å bo der, hvis de ønsker det. De bør heller ikke tvangsflyttes.

Ideelt sett mener jeg vel at alle bør få bo der de bor i dag. Men nå klarer de jo ikke å leve sammen eller dele landområdene på noe realistisk vis. Så egentlig hadde det jo vært like greit å bare dele det opp, og gi hver part sin del.

Og jeg syns jo at Israel vil komme uforholdsmessig godt ut hvis vi skulle bruke dagens grenser.

(Jeg er klar over at dette sikkert ikke ville kunne gjennomføres i praksis)

Skrevet

Usselt gjort.

Og hvem er skyld i det? Palestinerne. Muren, alle kontrollpostene og de strenge sikkerhetsrutinene er et direkte svar på alle selvmordsaksjonene som ble gjennomført, og tiltakene har til de grader fungert. Antallet selvmordsaksjoner er mer eller mindre redusert til 0. Til og med Palestinernes statsminister på vestbredden peker på det er palestinernes egen skyld at muren og kontrollpostene ble opprettet.

Bare i 2002 ble godt over 100 sivile Isrealere drept som følge av selvmordsaksjoner.

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...