Cuckold Skrevet 24. november 2009 #21 Skrevet 24. november 2009 Sannheten er krigens første offer heter det, og det tror jeg også gjelder konflikten mellom isrealere og palestinere. Jeg skal være den siste til å forsvare overgrep begått av israelske militære, men det er ikke sikkert alle påstander man kan lese på nett er korrekte. Det er for eksempel grunn til å stille seg ørelitegrann kritisk når landet hauses opp til å skulle ha verdens fjerde største hær. Dette er tross alt et lite land med skarve 7.5 millioner innbyggere. Hvis man leser listen over verdens hærer på Wikipedia finner vi at Israel har 176,500 aktive soldater, 445,000 tilhører reservestyrkene og i tillegg har landet 7,650 i halvmilitære styrker. Noe som samlet gir en hær på 629,150. Dette er bare litt mer enn Spania som har 579,050, Italia som har 534,350, Finland som har 519,950 eller Sebia som har 514,500. Til sammenlikning har Egypt 1,109,000 (en komma en million), Iran 12,070,000 (tolv millioner!) Cuba 1,231,500 (en komma to millioner), Brasil 2,254,600 (to komma to millioner), Pakistan 1,530,000 (en komma fem millioner) Nord-Korea 5,995,000 (ca seks millioner) Og så har vi USA med 3,385,400 (tre komma fire millioner), Russland med 3,796,100 (tre komma syv millioner), India med 3,862,300 (tre komma åtte millioner) og Kina med 7,024,000 (syv millioner) http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_count...umber_of_troops Kanskje tallene er feil, og kvaliteten på de 11 millioner i reservestyrkene i Iran er neppe den samme som reservestyrkene i Israel, men at Israel har verdens fjerde største hær er nok en påstand som har svært lite med virkeligheten å gjøre. Israel er utvilsomt bedre utstyrt enn mange av sine naboland, men er og blir et svært lite land. Noe som ikke på noen måte rettferdiggjør overgrep mot palestinere, men skal vi kritisere dette må vi ikke miste bakkekontakten i vår beskrivelse av Israel. Det dumme med å videreføre myter og åpenbart feilaktige påstander om Israel er at det bidrar til å styrke den israelske paranoiaen. De føler jo at hele verden er mot dem, og det bidrar til en unødvendig høy oppslutning om den harde linjen. Hmm, ja det er mye mulig at Israel ikke har den fjerde største hæren i verden. Jeg grep kanskje litt ukritisk fatt i det. Men jeg mener at man riktignok ikke bare kan se på antall soldater, man må se på utstyr og hvor godt trente soldatene er. Britene har f.eks en aktiv styrke på bare 200,000 personer, men de er allikevel en av de aller beste/sterkest militærmaktene i verden. Sånn sett kommer den israelske hæren godt ut, soldatene er godt trent, har tilgang på høyteknologisk utstyr og plasseringen gjør at militæret er på tå hev. Men generelt er jeg helt enig med deg i at det er dumt og unødvendig å overdrive Israels ondskap. Men nå er Israel ekstremt hårsår da... Det er jeg enig i. Vi må kunne kritisere Israel uten å bli beskyldt for å være antisemitter. Men det som roter det til er jo at det i tillegg til den rettmessige kritikken også er mennesker som nærer et oppriktig hat til Israel, slik at israelerne ikke bare er paranoide. Just because you're paranoid doesn't mean they aren't after you. (Joseph Heller, "Catch 22")
Gjest Bianca26 Skrevet 24. november 2009 #22 Skrevet 24. november 2009 sukk israel og palestiner konflikten. jeg blir såååå lei av den. Kan de ikke bare slutte å drepe hverandre der nede. jeg synes begge parter er like ille. ingen va de klarer å være siviliserte og løse ting på en fornuftig måte. de kommer aldri til å sluttemed tullet sitt hverken israelerne eller palestinerne så jeg forstår ikke hvorfor dere forsvarer noen av partene
Gjest Gjest Skrevet 24. november 2009 #23 Skrevet 24. november 2009 Kan de ikke bare slutte å drepe hverandre der nede. Jøss. At ingen har tenkt på dette før. Det ville jo løst hele konflikten.
Gjest Bianca26 Skrevet 24. november 2009 #24 Skrevet 24. november 2009 Jøss. At ingen har tenkt på dette før. Det ville jo løst hele konflikten. herreguuuud det var ikke det jeg mente. jeg mente hvorfor skal vi engasjere oss over noen komplette idioter som ikke klarer å løse konflikter på en normal måte. at jeg skrev kan de ikke bare slutte å drepe hverandre sa jeg bare i ren frustrasjon fordi de har holdt på med dette her i så alt for mange år.
Gjest Gjest Skrevet 24. november 2009 #25 Skrevet 24. november 2009 Jeg tror vi skal være litt forsiktige med å ensidig kritisere Israel. Etter at Israel ble opprettet av FN, ble de angrepet med raketter av "terrorister" i nabolandene. Dette fant de seg ikke i (hvem gidder å finne seg i å bli beskutt med raketter), det var ikke Israels feil at FN tråkket litt i salaten og opprettet landet i dette "eksplosive" området. For å få slutt på denne beskytingen, gikk Israel til okkupasjon av deler av nabostatene (det hadde kanskje t o m Norge gjort, om terrorister i Sverige hadde begynt å bomardere oss med raketter uten at svenske myndigheter evnet å rydde opp). Hva gjør Norge i dag; Jo vi er i krig (delvis okkupasjon) mot "TERRORISTER" i Afganistan. Hvorfor? Fordi vi føler oss truet av disse "terroristene".
Gjest Vampen Skrevet 24. november 2009 #27 Skrevet 24. november 2009 sukk israel og palestiner konflikten. jeg blir såååå lei av den. Kan de ikke bare slutte å drepe hverandre der nede. jeg synes begge parter er like ille. ingen va de klarer å være siviliserte og løse ting på en fornuftig måte. de kommer aldri til å sluttemed tullet sitt hverken israelerne eller palestinerne så jeg forstår ikke hvorfor dere forsvarer noen av partene Da regner jeg med at du har en fornuftig løsning på problemet? Siden det er så enkelt..
Gjest Bianca26 Skrevet 24. november 2009 #28 Skrevet 24. november 2009 Da regner jeg med at du har en fornuftig løsning på problemet? Siden det er så enkelt.. må jeg ha en løsning på problemet selv om det frustrerer meg. har du en løsning på problemet kanskje?
Gjest Bianca26 Skrevet 24. november 2009 #29 Skrevet 24. november 2009 bare fordi at jeg lesser ut mine frustrasjoner så har jeg aldri sagt at det var en enkel løsning på problemet. jeg sa jo det at de aldri kommer til å slutte med drepinga si.
Ella_Grey Skrevet 25. november 2009 #30 Skrevet 25. november 2009 Det er jeg enig i. Vi må kunne kritisere Israel uten å bli beskyldt for å være antisemitter. Men det som roter det til er jo at det i tillegg til den rettmessige kritikken også er mennesker som nærer et oppriktig hat til Israel, slik at israelerne ikke bare er paranoide. Just because you're paranoid doesn't mean they aren't after you. (Joseph Heller, "Catch 22") Det er mange som er ute etter å ta israelerne, men Israel hadde kommet mye lengre ved å høre på konstruktiv kritikk. Og ikke minst ved å ikke overdrive egene reaksjoner sånn som de gjør. Jeg tror vi skal være litt forsiktige med å ensidig kritisere Israel. Etter at Israel ble opprettet av FN, ble de angrepet med raketter av "terrorister" i nabolandene. Dette fant de seg ikke i (hvem gidder å finne seg i å bli beskutt med raketter), det var ikke Israels feil at FN tråkket litt i salaten og opprettet landet i dette "eksplosive" området. For å få slutt på denne beskytingen, gikk Israel til okkupasjon av deler av nabostatene (det hadde kanskje t o m Norge gjort, om terrorister i Sverige hadde begynt å bomardere oss med raketter uten at svenske myndigheter evnet å rydde opp). Hva gjør Norge i dag; Jo vi er i krig (delvis okkupasjon) mot "TERRORISTER" i Afganistan. Hvorfor? Fordi vi føler oss truet av disse "terroristene". Det er det de gjør under en okkupasjon, og hvordan sivile blir behandlet jeg reagerer på. Det er en ting å statuerer et eksempel og å være harde. Det er noe helt annet å drive blind gjengjeldelse og "ofre" et stort antall sivile for å få tatt ut noen få terrorister.
Gjest Gjest Skrevet 25. november 2009 #31 Skrevet 25. november 2009 Det er det de gjør under en okkupasjon, og hvordan sivile blir behandlet jeg reagerer på. Det er en ting å statuerer et eksempel og å være harde. Det er noe helt annet å drive blind gjengjeldelse og "ofre" et stort antall sivile for å få tatt ut noen få terrorister. Men det er vel minst like mye palestinerne som ofrer andre palestinere? Når palestinske terrorister (palestinske soldater i sivil som støttes av den palestinske folkevalgte regjeringen Hamas) bruker sivile palestinere som levende skjold? Hvorfor får ikke palestinerne mer kritikk for å bruke sivile boliger som utskytningsramper for raketter som skytes mot Israel? Og for å bruke ambulaser som gjemmested for terrorister og våpen? Jeg synes det er riktig å gi Israel konstruktiv kritikk, men jeg mener også at palestinerne må få konstruktiv kritikk. Det jeg savner i fremstillingen av denne konflikten er balansert informasjon i media og akademiske miljøer.
Gjest Gjest Skrevet 25. november 2009 #32 Skrevet 25. november 2009 Den svakes rett til å forsvare seg mot en formidabel undertrykkende overmakt. Hadde jeg vært i tilsvarende situasjon så ville jeg ikke nølt et øyeblikk med å introdusere de samme midler i forsvarskampen! Og hva med alle de store muslimske landene rundt pyttelille Israel? Hva med Iran som vil utslette Israel med atomvåpen? Seriøst er jo det helt forjævlig. Men det er jo jøder så da kan de jo bare bli fjernet...De som sammenligner LANDET med iNNBYGGERNE er jo faen meg ikke det døtt bedre enn dem de kritiserer.
Gjest Bianca26 Skrevet 25. november 2009 #33 Skrevet 25. november 2009 hvorfor gidder dere å diskutere denne konflikten. den har holdt på i hundrevis av år. hverken palestinerne eller israelerne bryr seg om hva vi sier eller gjør i vesten. de gjør som de selv vil. om de vil drepe hverandre så er det deres problem. vi har prøvd å hjelpe dem å komme fram til en løsning men det blir ingen løsning. så vi kan like gjerne gi opp
Ella_Grey Skrevet 25. november 2009 #34 Skrevet 25. november 2009 Men det er vel minst like mye palestinerne som ofrer andre palestinere? Når palestinske terrorister (palestinske soldater i sivil som støttes av den palestinske folkevalgte regjeringen Hamas) bruker sivile palestinere som levende skjold? Hvorfor får ikke palestinerne mer kritikk for å bruke sivile boliger som utskytningsramper for raketter som skytes mot Israel? Og for å bruke ambulaser som gjemmested for terrorister og våpen? Jeg synes det er riktig å gi Israel konstruktiv kritikk, men jeg mener også at palestinerne må få konstruktiv kritikk. Det jeg savner i fremstillingen av denne konflikten er balansert informasjon i media og akademiske miljøer. Men kanskje de palestinerne som blir ofret burde få hjelp, den palestinske befolkningen som ikke har så mye valg. Og som ser på hammas som de eneste som bryr seg om deres situasjon. Ved å gå inn og faktisk hjelpe disse menneskene vil jo lojaliteten til hammas bli undergravet. Det Israel gjør er jo å bygge opp under det at palestinerne er alene i verden. Ingen bryr seg. De har bare seg selv å stole på. Jeg er forøvrig helt enig med deg i at det er lite balansert informasjon. Her velges det side, og så fremmer man det som er i den sidens interesse.
Gjest Bianca26 Skrevet 25. november 2009 #35 Skrevet 25. november 2009 Men kanskje de palestinerne som blir ofret burde få hjelp, den palestinske befolkningen som ikke har så mye valg. Og som ser på hammas som de eneste som bryr seg om deres situasjon. Ved å gå inn og faktisk hjelpe disse menneskene vil jo lojaliteten til hammas bli undergravet. Det Israel gjør er jo å bygge opp under det at palestinerne er alene i verden. Ingen bryr seg. De har bare seg selv å stole på. Jeg er forøvrig helt enig med deg i at det er lite balansert informasjon. Her velges det side, og så fremmer man det som er i den sidens interesse. trodde palestinerne fikk hjelp jeg..
Gjest Vampen Skrevet 25. november 2009 #36 Skrevet 25. november 2009 hvorfor gidder dere å diskutere denne konflikten. den har holdt på i hundrevis av år. hverken palestinerne eller israelerne bryr seg om hva vi sier eller gjør i vesten. de gjør som de selv vil. om de vil drepe hverandre så er det deres problem. vi har prøvd å hjelpe dem å komme fram til en løsning men det blir ingen løsning. så vi kan like gjerne gi opp Hehe, fantastisk at man gidder å komme inn i en tråd for å klage på at man er lei og spørre hvorfor folk gidder å diskutere.. Hvis du er lei, så er det mulig å ignorere tråden. Og nei, jeg har ingen enkel løsning på konflikten.. det var liksom litt av poenget.
KR-øst Skrevet 26. november 2009 #37 Skrevet 26. november 2009 For meg er det ikke så svart/hvitt. Jeg støtter staten Israels rett til å eksistere, og mener at de generelt har rett til å forsvare seg fra palestinerne. Jeg synes dog de har gått over streken et par ganger, f. eks. ved bombingen i Gaza for ikke så lenge siden, og mener at noen enkeltindivider fra Israel burde stilles for retten. Jeg ble ikke imponert over hvordan militæret deres håndterte det siste angrepet på Gaza. Jeg mener at de hadde rett til å gå inn, men at gjennomføringen deres var langt over streken, og at de sannsynligvis begikk flere krigsforbrytelser. Slik var det kanskje i 1982 også, men jeg har ikke satt meg inn i detaljene der. Dere som støtter Palestinerne, hvordan skal dere liksom forsvare alle krigsforbrytelsene deres? En fremtredende engelsk offiser, oberst Richard Kemp, tidligere sjef for de britiske styrkene i Afghanistan sier følgende: – De israelske forsvarsstyrker (IDF) tok flere sikkerhetshensyn enn noen annen hær i historien. Publisert: 20.10.2009 Er det dette du mener noen israelere burde straffes for?
KR-øst Skrevet 26. november 2009 #38 Skrevet 26. november 2009 Jeg lurer egentlig på hvordan de/dere som er så pro-Israel, forsvarer det å gå inn i en flyktninge-leir for å slakte ned mennesker (jfr Shabra og Shatila massakren i 1982)? Jeg lurer på hvorfor noen blander seg inn i en diskusjon med et tema som de ikke har noe peiling på.
KR-øst Skrevet 26. november 2009 #39 Skrevet 26. november 2009 Forskjellen er at staten Israel angriper. Når det gjaldt bombingen av vaktposten skejdde dette fra uavhengige organisasjoner. Med din tankegang er Norge faktisk en part i Kongosaken og Kongo kan følgelig kreve betydelig erstatning fra Norge. Hvor har du denne opplysningen fra? Har du noensinne sett hamas sine terrorister i uniform? Sivile arabere blir drept i kamper med israelerne, nettopp fordi slike som deg skal tro at israelerne fører krig mot de sivile. Araberne har skjønt hvor naive og dumme europeerne er, og utnytter det til fulle. Når du nevner uavhengige organisasjoner, hva er de uavhengig av? Og er disse araberne noen som israelerne bør få la holde på å drepe for fote uten å gripe inn? Vil det være ok om de dreper noen i din familie?
KR-øst Skrevet 26. november 2009 #40 Skrevet 26. november 2009 Det er jo palestinerne som starter angrepene med å sende hundrevis av raketter mot Israel. Til slutt svarer Israel tilbake. Palestinerne bør jo forstå at Israel vil forsvare seg mot slike angrep? Og de vet jo at Israel er militært sterkere? Hva er motivet for å gang på gang angripe Israel? Motivet kan du se i mange av innleggene her. Fordi araberne har mediene på sin side, da kan de arrangere all den reklame de vil for å sverte Israel og vise verden hvor ille de blir behandlet av dette uhyre store og mektige landet, som tilsvarer mindre enn 1/600 av hva araberne har.
Fremhevede innlegg