Gjest Khalil Skrevet 23. november 2009 #1 Skrevet 23. november 2009 (endret) I am Israel De av dere som støtter denne staten burde skamme dere! Endret 27. november 2009 av Trampe
KR-øst Skrevet 23. november 2009 #2 Skrevet 23. november 2009 (endret) I am Israel De av dere som støtter denne staten burde skamme dere! De som burde skamme seg, er de stakkarene som tror på all denne arabiske falske propagandaen. Ethvert menneske som har en liten fnugg av mulighet til å tenke selv, må forstå at alt disse terroristene kommer med, de som vil fjerne israelerne fra sitt hjemland, er bare blank løgn. Når du sprer slikt, da blir du selv en løgner. Spesielt hvis du har litt peiling på hva som skjer i Midtøsten. Endret 27. november 2009 av Trampe
cilipili Skrevet 23. november 2009 #4 Skrevet 23. november 2009 Ikke minst er dette en video basert på fakta, ikke propaganda. Lett å se, spesielt hvis du har litt peiling på hva som skjer i Midtøsten.
Gjest Gjest Skrevet 23. november 2009 #5 Skrevet 23. november 2009 Ikke minst er dette en video basert på fakta, ikke propaganda. Lett å se, spesielt hvis du har litt peiling på hva som skjer i Midtøsten. Hvis man har litt peiling på denne konflikten så er det lett å gjennomskue at filmen er propaganda.
KR-øst Skrevet 23. november 2009 #6 Skrevet 23. november 2009 Ikke minst er dette en video basert på fakta, ikke propaganda. Lett å se, spesielt hvis du har litt peiling på hva som skjer i Midtøsten. Joda, selvfølgelig stemmer det med all løgnpropaganda som du tidligere har fått servert fra NRK og norske aviser. Jeg skal gi deg et lite eksempel: 28 januar kl.07.00 NRK: Nyhetsreporteren opplyser at Israel har brutt våpenhvileavtalen med Gaza-palestinerne, i det de har bombet smuglertunneler som går mellom Egypt og Gaza. Men ingen mennesker kom til skade. Men så kommer det merkelige: Det antas at dette er en gjengjeldelse på et angrep som palestinerne gjorde mot en israelsk vaktpost like forut, hvor en soldat ble drept. Her kommer altså NRK med en løgn om at det var Israel som brøt våpenhvileavtalen, tiltross for at det var palestinerne som angrep først. Dessverre er du ikke alene om å tro på disse eventyrene som venstresiden i NRK og norsk presse serverer. Det er mange som liker å høre slike eventyr i dag. Sannheten er ikke politisk korrekt i dag
Skvaldersjura Skrevet 23. november 2009 #7 Skrevet 23. november 2009 (endret) I am Israel De av dere som støtter denne staten burde skamme dere! Slaget på harmageddon er nært forestående. De som ønsker å være der når det skjer...? Knock yourselves out! Endret 27. november 2009 av Trampe
Ella_Grey Skrevet 24. november 2009 #8 Skrevet 24. november 2009 Jeg lurer egentlig på hvordan de/dere som er så pro-Israel, forsvarer det å gå inn i en flyktninge-leir for å slakte ned mennesker (jfr Shabra og Shatila massakren i 1982)?
Gjest Gjest Skrevet 24. november 2009 #9 Skrevet 24. november 2009 Jeg lurer egentlig på hvordan de/dere som er så pro-Israel, forsvarer det å gå inn i en flyktninge-leir for å slakte ned mennesker (jfr Shabra og Shatila massakren i 1982)? fordi det var nødvendig. Disse leirene var treningssentra for terrorister og måtte renses opp. Det som ble gjennomført var en presisjonsoperasjon som kun tok ut de målene man var ute etter, nemlig terrorister!
Gjest Gjest Skrevet 24. november 2009 #10 Skrevet 24. november 2009 Jeg lurer egentlig på hvordan de/dere som er så pro-Israel, forsvarer det å gå inn i en flyktninge-leir for å slakte ned mennesker (jfr Shabra og Shatila massakren i 1982)? For meg er det ikke så svart/hvitt. Jeg støtter staten Israels rett til å eksistere, og mener at de generelt har rett til å forsvare seg fra palestinerne. Jeg synes dog de har gått over streken et par ganger, f. eks. ved bombingen i Gaza for ikke så lenge siden, og mener at noen enkeltindivider fra Israel burde stilles for retten. Jeg ble ikke imponert over hvordan militæret deres håndterte det siste angrepet på Gaza. Jeg mener at de hadde rett til å gå inn, men at gjennomføringen deres var langt over streken, og at de sannsynligvis begikk flere krigsforbrytelser. Slik var det kanskje i 1982 også, men jeg har ikke satt meg inn i detaljene der. Dere som støtter Palestinerne, hvordan skal dere liksom forsvare alle krigsforbrytelsene deres?
Gjest Gjest Skrevet 24. november 2009 #11 Skrevet 24. november 2009 For meg er det ikke så svart/hvitt. Jeg støtter staten Israels rett til å eksistere, og mener at de generelt har rett til å forsvare seg fra palestinerne. Jeg synes dog de har gått over streken et par ganger, f. eks. ved bombingen i Gaza for ikke så lenge siden, og mener at noen enkeltindivider fra Israel burde stilles for retten. Jeg ble ikke imponert over hvordan militæret deres håndterte det siste angrepet på Gaza. Jeg mener at de hadde rett til å gå inn, men at gjennomføringen deres var langt over streken, og at de sannsynligvis begikk flere krigsforbrytelser. Slik var det kanskje i 1982 også, men jeg har ikke satt meg inn i detaljene der. Dere som støtter Palestinerne, hvordan skal dere liksom forsvare alle krigsforbrytelsene deres? Den svakes rett til å forsvare seg mot en formidabel undertrykkende overmakt. Hadde jeg vært i tilsvarende situasjon så ville jeg ikke nølt et øyeblikk med å introdusere de samme midler i forsvarskampen!
Gjest Gjest Skrevet 24. november 2009 #12 Skrevet 24. november 2009 Joda, selvfølgelig stemmer det med all løgnpropaganda som du tidligere har fått servert fra NRK og norske aviser. Jeg skal gi deg et lite eksempel: 28 januar kl.07.00 NRK: Nyhetsreporteren opplyser at Israel har brutt våpenhvileavtalen med Gaza-palestinerne, i det de har bombet smuglertunneler som går mellom Egypt og Gaza. Men ingen mennesker kom til skade. Men så kommer det merkelige: Det antas at dette er en gjengjeldelse på et angrep som palestinerne gjorde mot en israelsk vaktpost like forut, hvor en soldat ble drept. Her kommer altså NRK med en løgn om at det var Israel som brøt våpenhvileavtalen, tiltross for at det var palestinerne som angrep først. Dessverre er du ikke alene om å tro på disse eventyrene som venstresiden i NRK og norsk presse serverer. Det er mange som liker å høre slike eventyr i dag. Sannheten er ikke politisk korrekt i dag Forskjellen er at staten Israel angriper. Når det gjaldt bombingen av vaktposten skejdde dette fra uavhengige organisasjoner. Med din tankegang er Norge faktisk en part i Kongosaken og Kongo kan følgelig kreve betydelig erstatning fra Norge.
Gjest Gjest Skrevet 24. november 2009 #13 Skrevet 24. november 2009 Den svakes rett til å forsvare seg mot en formidabel undertrykkende overmakt. Hadde jeg vært i tilsvarende situasjon så ville jeg ikke nølt et øyeblikk med å introdusere de samme midler i forsvarskampen! Dette er i hvert fall ikke konfliktløsning. Hvis man skal drive å eksalere konflikten på denne måten har man ingen sympati i mine øyne. Husk at angrepet på Gaza var en reaksjon etter kraftig provokasjon fra Palestinerne sin side, og da Israelerne rykket inn gikk ledere av Hamas ut og sa at taktikken deres var å beseire dem inne i gatene i deres eget land hvor de ville ha overtaket. De militære organisasjonene i Palestina har ingen problemer med å gjøre menn, kvinner og barn til martyrer, hvis det betyr at de kan stille Israel i et dårlig lys. At en norsk lege reiser ned og viser gråtende og døende palestinere er en drømmesituasjon for dem, fordi dette er inntrykket de vil gi til resten av verden. Angrepet på Gaza ble ønsket velkommen av noen veldig kyniske palestinere som trekker i trådene, og jeg er glad for at Israel ikke ble sittende fast i den jævla hengemyra de hadde planlagt for dem.
Gjest Gjest Skrevet 24. november 2009 #14 Skrevet 24. november 2009 Jeg lurer egentlig på hvordan de/dere som er så pro-Israel, forsvarer det å gå inn i en flyktninge-leir for å slakte ned mennesker (jfr Shabra og Shatila massakren i 1982)? Den libanesiske hæren har flere ganger gått inn i flyktningeleire i Libanon og "slakter ned" palestinere av samme årsak som Israel gjorde i 1982. Det skjedde i Libanon senest i 2007 da over 70 palestinere ble "slaktet ned" av den libanesiske hæren. Sivile liv går tapt fordi terroristene gjemmer seg i blant sivile i deres boliger. Hvorfor møter Libanon forståelse og Israel fordømmelse når de gjør akkurat det samme? http://www.nettavisen.no/utenriks/article1057936.ece
Ella_Grey Skrevet 24. november 2009 #15 Skrevet 24. november 2009 For de som ikke kjenner til hva som skjedde i Libanon i 1982: Shabra og Shatila var/(er?) to flyktning leire utenfor vest-Beirut. Det som skjedde der var så grovt at Israel satte ned en kommisjon til å etterforske det hele, Kahan kommisjonens rapport (hentet fra det israelske utenriksministeriets hjemmesider). Daværende forsvarsminister Ariel Sharon ble tillagt et personlig ansvar for det hele, og måtte gå av. Libanon var/er et ustabilt land, i august 1982 ble Jemayel valgt til president i Libanon. Jemayel var Israels mann fullt og helt. Han ble drept i et bombeangrep før han fikk tiltrådt, palestinske terrorister i leirene fikk skylden. Det ble etterhvert klart at det var Syria som sto bak. Jemayel representerte de kristne libaneserne. Israel fryktet nå enda mer kaos i Libanon, og valgte å gå inn i vest-Beirut (altså ta kontroll over…). Israel var redd for at det kristne libanesiske militære ville rakne i sømmene, og valgte å gi dem mer ansvar. Blant annet skulle de gå inn i de palestinske flyktninge-leirene. Det var palestinske militære/terrorister i leirene. De hadde i følge Kahan- rapporten to formål, rekruttering og beskytte sivile palestinere. Libaneserne gikk inn i leirene 16. September, og de neste to dagene ble (i følge israelsk etterretning) mellom 700 - 800 mennesker drept. Israelerne visste hva som ville skje, de kjente til hatet libaneserne hadde, og de var klar over deres manglende disiplin. De israelske militære ble også tidlig klar over at det ikke var kamphandlinger, men en massakre som pågikk. Israelerne hadde bl.a stillinger på takene rundt leirene, og sørget for at leirene var lukket - ingen kom seg ut. Det ble hevdet at israelske soldater deltok i massakren. Id'en til en israelsk soldat ble f.eks funnet i Shabra, men det er aldri bevist at israelsk soldater faktisk var inne i leirene. Likevel påpeker Kahan-kommisjonen at israelske myndigheter aldri skulle lagt til rette for denne massakren. Og at de i alle fall ikke skulle stå å se på det som skjedde, uten å gripe inn. Sånn sett var det libanesere som bedrev "nedslaktingen", men israelerne hadde et stort ansvar for den.
Gjest Gjest Skrevet 24. november 2009 #16 Skrevet 24. november 2009 Den svakes rett til å forsvare seg mot en formidabel undertrykkende overmakt. Hadde jeg vært i tilsvarende situasjon så ville jeg ikke nølt et øyeblikk med å introdusere de samme midler i forsvarskampen! Det er jo palestinerne som starter angrepene med å sende hundrevis av raketter mot Israel. Til slutt svarer Israel tilbake. Palestinerne bør jo forstå at Israel vil forsvare seg mot slike angrep? Og de vet jo at Israel er militært sterkere? Hva er motivet for å gang på gang angripe Israel?
Ella_Grey Skrevet 24. november 2009 #17 Skrevet 24. november 2009 ... Dere som støtter Palestinerne, hvordan skal dere liksom forsvare alle krigsforbrytelsene deres? Israel har verdens fjerde største hær. Palestinerne har en hjemmesnekret “hær”… Den eneste muligheten palestinerne har er å sende raketter inn i Israel eller benytte seg av selvmordsbombere, jeg syns det er dumt av dem å gjøre det. Men hva annet kan de egentlig gjøre? De militære organisasjonene i Palestina har ingen problemer med å gjøre menn, kvinner og barn til martyrer, hvis det betyr at de kan stille Israel i et dårlig lys. At en norsk lege reiser ned og viser gråtende og døende palestinere er en drømmesituasjon for dem, fordi dette er inntrykket de vil gi til resten av verden. Angrepet på Gaza ble ønsket velkommen av noen veldig kyniske palestinere som trekker i trådene, og jeg er glad for at Israel ikke ble sittende fast i den jævla hengemyra de hadde planlagt for dem. Men er det da ikke synd på de palestinerne som havner mellom barken og veden? På den ene siden Israel som benytter den minste provokasjon som en begrunnelse for å bruke militær makt - og på den andre side Hammas som "gjemmer seg" i sivilbefolkningen?
Gjest Gjest Skrevet 24. november 2009 #18 Skrevet 24. november 2009 Israel har verdens fjerde største hær. Palestinerne har en hjemmesnekret “hær”… Den eneste muligheten palestinerne har er å sende raketter inn i Israel eller benytte seg av selvmordsbombere, jeg syns det er dumt av dem å gjøre det. Men hva annet kan de egentlig gjøre? Men er det da ikke synd på de palestinerne som havner mellom barken og veden? På den ene siden Israel som benytter den minste provokasjon som en begrunnelse for å bruke militær makt - og på den andre side Hammas som "gjemmer seg" i sivilbefolkningen? Jo, klart det er synd på de palestinerne som ønsker fred men som uforskyldt havner midt i en konflikt hvor de blir misbrukt av alle parter.
Cuckold Skrevet 24. november 2009 #19 Skrevet 24. november 2009 Israel har verdens fjerde største hær. Palestinerne har en hjemmesnekret “hær”… Den eneste muligheten palestinerne har er å sende raketter inn i Israel eller benytte seg av selvmordsbombere, jeg syns det er dumt av dem å gjøre det. Men hva annet kan de egentlig gjøre? Sannheten er krigens første offer heter det, og det tror jeg også gjelder konflikten mellom isrealere og palestinere. Jeg skal være den siste til å forsvare overgrep begått av israelske militære, men det er ikke sikkert alle påstander man kan lese på nett er korrekte. Det er for eksempel grunn til å stille seg ørelitegrann kritisk når landet hauses opp til å skulle ha verdens fjerde største hær. Dette er tross alt et lite land med skarve 7.5 millioner innbyggere. Hvis man leser listen over verdens hærer på Wikipedia finner vi at Israel har 176,500 aktive soldater, 445,000 tilhører reservestyrkene og i tillegg har landet 7,650 i halvmilitære styrker. Noe som samlet gir en hær på 629,150. Dette er bare litt mer enn Spania som har 579,050, Italia som har 534,350, Finland som har 519,950 eller Sebia som har 514,500. Til sammenlikning har Egypt 1,109,000 (en komma en million), Iran 12,070,000 (tolv millioner!) Cuba 1,231,500 (en komma to millioner), Brasil 2,254,600 (to komma to millioner), Pakistan 1,530,000 (en komma fem millioner) Nord-Korea 5,995,000 (ca seks millioner) Og så har vi USA med 3,385,400 (tre komma fire millioner), Russland med 3,796,100 (tre komma syv millioner), India med 3,862,300 (tre komma åtte millioner) og Kina med 7,024,000 (syv millioner) http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_count...umber_of_troops Kanskje tallene er feil, og kvaliteten på de 11 millioner i reservestyrkene i Iran er neppe den samme som reservestyrkene i Israel, men at Israel har verdens fjerde største hær er nok en påstand som har svært lite med virkeligheten å gjøre. Israel er utvilsomt bedre utstyrt enn mange av sine naboland, men er og blir et svært lite land. Noe som ikke på noen måte rettferdiggjør overgrep mot palestinere, men skal vi kritisere dette må vi ikke miste bakkekontakten i vår beskrivelse av Israel. Det dumme med å videreføre myter og åpenbart feilaktige påstander om Israel er at det bidrar til å styrke den israelske paranoiaen. De føler jo at hele verden er mot dem, og det bidrar til en unødvendig høy oppslutning om den harde linjen.
Ella_Grey Skrevet 24. november 2009 #20 Skrevet 24. november 2009 Sannheten er krigens første offer heter det, og det tror jeg også gjelder konflikten mellom isrealere og palestinere. Jeg skal være den siste til å forsvare overgrep begått av israelske militære, men det er ikke sikkert alle påstander man kan lese på nett er korrekte. Det er for eksempel grunn til å stille seg ørelitegrann kritisk når landet hauses opp til å skulle ha verdens fjerde største hær. Dette er tross alt et lite land med skarve 7.5 millioner innbyggere. Hvis man leser listen over verdens hærer på Wikipedia finner vi at Israel har 176,500 aktive soldater, 445,000 tilhører reservestyrkene og i tillegg har landet 7,650 i halvmilitære styrker. Noe som samlet gir en hær på 629,150. Dette er bare litt mer enn Spania som har 579,050, Italia som har 534,350, Finland som har 519,950 eller Sebia som har 514,500. Til sammenlikning har Egypt 1,109,000 (en komma en million), Iran 12,070,000 (tolv millioner!) Cuba 1,231,500 (en komma to millioner), Brasil 2,254,600 (to komma to millioner), Pakistan 1,530,000 (en komma fem millioner) Nord-Korea 5,995,000 (ca seks millioner) Og så har vi USA med 3,385,400 (tre komma fire millioner), Russland med 3,796,100 (tre komma syv millioner), India med 3,862,300 (tre komma åtte millioner) og Kina med 7,024,000 (syv millioner) http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_count...umber_of_troops Kanskje tallene er feil, og kvaliteten på de 11 millioner i reservestyrkene i Iran er neppe den samme som reservestyrkene i Israel, men at Israel har verdens fjerde største hær er nok en påstand som har svært lite med virkeligheten å gjøre. Israel er utvilsomt bedre utstyrt enn mange av sine naboland, men er og blir et svært lite land. Noe som ikke på noen måte rettferdiggjør overgrep mot palestinere, men skal vi kritisere dette må vi ikke miste bakkekontakten i vår beskrivelse av Israel. Det dumme med å videreføre myter og åpenbart feilaktige påstander om Israel er at det bidrar til å styrke den israelske paranoiaen. De føler jo at hele verden er mot dem, og det bidrar til en unødvendig høy oppslutning om den harde linjen. Hmm, ja det er mye mulig at Israel ikke har den fjerde største hæren i verden. Jeg grep kanskje litt ukritisk fatt i det. Men jeg mener at man riktignok ikke bare kan se på antall soldater, man må se på utstyr og hvor godt trente soldatene er. Britene har f.eks en aktiv styrke på bare 200,000 personer, men de er allikevel en av de aller beste/sterkest militærmaktene i verden. Sånn sett kommer den israelske hæren godt ut, soldatene er godt trent, har tilgang på høyteknologisk utstyr og plasseringen gjør at militæret er på tå hev. Men generelt er jeg helt enig med deg i at det er dumt og unødvendig å overdrive Israels ondskap. Men nå er Israel ekstremt hårsår da...
Fremhevede innlegg