Gå til innhold

Eksamenstid

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Lilla_*
Har hjemmeeksamen 23-30 OG skoleeksamen 30 :( Skikkelig miss på instituttet... Jeg var å sa i fra, og de beklaget seg faktisk veldig, og sa det var kjempedumt. Bra jeg sa fra, for da skal de SELVFØLGELIG ordne det slik at det ikke krasjer for neste kull. Fint for de altså, men gjør ikke saken bedre for meg :sur:

Kjedelige saker! Hos oss har de flyttet en forelesning fordi vi hadde eksamen den aktuelle dagen. Det skal sies at eksamenen og forelesningen var to forskjellige institutter, og det virker ikke som om de sjekker ut når vi har eksamen eller har noen som helst form for komunikasjon instituttene mellom. På studiet jeg går på har alle i utgangspunktet de tre samme fagene, så da går det an å flytte en forelesning uten at det i utgangspunktet tråkker noen av studentene på tærne.

Men om det er instituttet ditt som arrangerer begge eksamenene burde de jo virkelig prøve litt hardere! I det minste kan de tilby deg å ta eksamen igjen når de arrangerer utsatt eksamen. Skjønner at dette sikkert ikke er fristende for deg da, og helst vil ha alt unnagjort før jul ;)

Lykke til! :)

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Miam
Kjedelige saker! Hos oss har de flyttet en forelesning fordi vi hadde eksamen den aktuelle dagen. Det skal sies at eksamenen og forelesningen var to forskjellige institutter, og det virker ikke som om de sjekker ut når vi har eksamen eller har noen som helst form for komunikasjon instituttene mellom. På studiet jeg går på har alle i utgangspunktet de tre samme fagene, så da går det an å flytte en forelesning uten at det i utgangspunktet tråkker noen av studentene på tærne.

Men om det er instituttet ditt som arrangerer begge eksamenene burde de jo virkelig prøve litt hardere! I det minste kan de tilby deg å ta eksamen igjen når de arrangerer utsatt eksamen. Skjønner at dette sikkert ikke er fristende for deg da, og helst vil ha alt unnagjort før jul ;)

Lykke til! :)

Huff, ja, det frister nok ikke, hehe. Det ene faget vi har er obligatorisk for graden jeg går på, og i år har vi valgt fordypning, så de burde jo virkelig få det passa til, for de vet jo at alle oss har valgt fordypning i år, selv om det kanskje ikke er på samme institutt hos alle. Hmpf... Teitinger!

Men men, jeg får prøve å bare skrive masse de første par dagene på hjemmeeksamen, også levere en dag før eller noe, wøøææ :ninja:

Litt nerver nå ja! :gjeiper:

Takk i allefall ;)

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Liisemor

Leker litt med MatLab for å se om det er vitsi å rette opp i dataene vi har fått, og det er det ikke. Ble dårligere korrelasjon. Så, da har jeg gjort litt mer for oppgaven til meg og hu jeg jobber med. Nå har jeg plottet og skrevet litt for å starte oppgaven, men må nok når vi går sammen og jobber igjen, oversette oppgaven min til norsk (skrevet 2 sider på engelsk). Oppgaven er en del av eksamen, teller noe sånt som 1/3 av karakteren..

Leste litt kjemisk oseanografi i går, og det går så mye greiere. Tror kanskje jeg skal greie en A (høye forhåpninger, ja), i faget. Føler jeg har en del kontroll der, kanskje ikke rart i, nesten hele pensumet er basert på det jeg har hatt tidligere..

Oooh, gleder meg sånn til etter siste eksamen.. Men før det, jobbe hardt... Kanskje jeg burde komme meg av kvinneguiden og gjøre meg klar til å gå til uni.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Iah

Dette er tråden for meg. Sitter med hjemmeeksamen nå, ca. 15 sider som skal leveres fredag klokken 14:00. Og jeg kan ikke si at jeg har kommet særlig godt i gang. Får trøste meg med at temaet er selvvalgt, ikke at det hjelper så voldsomt nå. Synes dette er veldig vanskelig, er egentlig litt greiere når man har en oppgave å forholde seg til. Og jeg har aldri skrevet så mye som 15 sider før, skjønner ikke hvordan dette skal gå. Men er jo bachelor-oppgave over jul, og den skal jo være på ca 50 sider! Fy søren som jeg gruer meg.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Gjest_Nala_*

Flott tråd! :)

Jeg er nettstudent, er første gang jeg studerer på universitetsnivå, både spennende og litt skummelt. Har to eksamener, en hjemmeeksamen og en skoleeksamen. Lurer veldig på hva som venter meg.

Jeg hadde innlvereing av siste to arbeidskrav i går, så har unnet meg en fridag før jeg hiver meg i lesingen. Hvis noen har noen gode tips til meg som er helt fersk student så skrik ut! :)

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Gjest Dallandra

Jeg er også nettstudent, ved siden av jobb. Deltid, så har bare en eksamen til jul. Bare. Hah.

Den kommer jo i tillegg til alt det andre. Men det er selvvalgt, så jeg smiler og er glad. :)

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Eliza Doalot

Jeg slenger meg på her, jeg og.

Jeg har bare to eksamener dette semesteret, og det er jo veldig deilig. I tillegg har jeg vel aldri følt meg så godt forberedt med over to uker igjen til den første. Akkurat det er litt skummelt, selvtillit er fint men ikke altfor mye altfor tidlig...

Endret av Eliza Doalot
Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Vampen

Sitter her og føler at jeg er ute på tynn is jeg.. :sjenert:

Dette er første semester på Høgskole, og det føles som om jeg ikke helt vet hva jeg driver med.

Det siste 1,5 året har jeg tatt opp fag fra vgs som privatist. Det har gått velig bra. Det vil si, karakterene har blitt bra. Studieteknikken min suger! Jeg syntes det meste av pensum fra VGS og studiekompetanse fagene er lett, ihvertfall når man har noen år på baken. :ler: Så jeg har lagt ned minimalt med arbeid det meste av året, lest som en gal noen dager før eksamen, og klart meg fint.

DET funker ikke her.. Jeg vil heller ikke gjøre det sånn, for dette er et studie som opptar meg.

Men dette er jo en total omstilling.. Det er to dager mellom hver eksamen, og med et ganske stort pensum pr fag, så er det ikke filla sjanse for å kunne lese gjennom alt like før eksamen. Jeg prøver altså å begynne nå.. Men det er vanskelig, for skolen har lagt opp masse tidkrevende gurppearbeid helt på tampen, og jeg føler at jeg ikke kommer noen vei med tanke på lesing.. Jeg kjenner også litt på at jeg er nervøs for om det jeg leser nå sitter om 3 uker.. Det sitter jo selvfølgelig på et vis, jeg husker jo f.eks fortsatt mye av pensumet jeg leste til eksamen for et år siden. Når jeg forstår det sitter det ganske godt. Men her er det masse faguttrykk og hurramegrundt, og det syntes jeg er vanskeligere å huske enn helheten.

Er det noen som har noen råd til en stakkars nybegynner? :ler:

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Miam

Om du går på uni og går førstesemesterstudiet råder jeg deg til å lese masse på de forskjellige teoretikerne, og å gå på ALLE seminarer, håper du har valgt seminarmodellen i tilfelle. Dumme meg var så teit jeg tok eksamensmodellen i exphil og strauk så det sang, hehe... Men ellers er det vel bare å lese jamt å trutt over hele semesteret som gjelder, og gjerne gjøre småoppgaver etc. om du har det i bøkene/kompendiene dine. Også er det viktig å bruke foreleserne og seminarlederne for alt de er verdt ;) Jeg har sendt utallige mailer for å spørre om alt muligrart. Det er kjempegreit at de tar seg tid til å skrive utfyllende svar, og betryggende at det er "lov" til å spørre om hjelp om man står fast :)

Edit: Så at du går på høgskule nå, da har du vel ikke exphil, hehe :fnise:

Endret av Miam
Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Coarvi

Wohoh, enda en tråd jeg kan kaste bort masse tid i! :hoppe:

Jeg er også helt ny student, og kjenner småpanikken smyge seg på nå. Første eksamen er om 2 uker, neste er 2 dager etterpå (så er det to til de to neste ukene etter det, men de orker jeg ikke tenke på en gang).

Problemet er at den første eksamenen jeg har er i det faget jeg liker best (og som gir mest poeng), som krever mest og som jeg kan mest i. Mens det andre faget er så utroooolig kjedelig! Så jeg sitter bare og gjør masse oppgaver til det morsomme (men krevende) faget jeg... :sjenert: Må jo skjerpe meg snart og lese litt på det andre faget, men det er så utrooolig kjedelig og sykt mange begreper å lære seg.

Hvordan leser dere i fag dere egentlig ikke liker, og der dere først og fremst bare trenger å HUSKE masse ting? Pensum har jeg lest, og jeg har 40 maskinskrevne sider med notater (så litt flink har jeg jo vært i løpet av semesteret), men... hvordan skal jeg gå frem nå da? Bare lese notatene om igjen? Lage notater av notatene?

Det er ikke et vanskelig fag sånn sett, bare litt for mange ord å komme på. Og jeg får bare bruk for en bitteliten del av de ordene, men hvilke vet jeg jo så klart ikke. Så jeg kan ikke bare sortere vekk det jeg tror ikke er viktig.

Hmh.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Iah

Jeg går på høgskole og ex.phil og ex.fac er et krav for oss i hvert fall. Har eksamen i begge fagene før jul, men det tror jeg skal gå greit. Så lenge jeg består arbeidskravet som mangler i ex.fac.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Gjest dalieo

Her vil jeg være med :hoppe:

Føler ikke at jeg mestrer dette i det hele tatt for tiden :( Får ikke til å lese og huske, konsentrasjonsevnen er lik null.. presser meg selv til å sitte med bøkene lenge men jeg får så minimalt gjort. Studiet interesserer meg, jeg tror bare jeg har veldig dårlig studieteknikk.

Er det noen som har noen råd om hvordan lære mest mulig på kortest tid? Går psykologi, har MYE pensum. Har jobbet jevnt siden studiestart, men føler fortsatt at jeg henger etter..

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Miam

Åja! For jeg har også gått på høgskule, og de har vel generelt ikke exphil/exfac på "vanlige" høgskulefag, men om du har det, så er det bare å stå på å lese :) Har dere innleveringseksamen i exfac? Det er vanlig her på uni, så bare lurte :) Exphil er å blir noe dritt!

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Iah
Åja! For jeg har også gått på høgskule, og de har vel generelt ikke exphil/exfac på "vanlige" høgskulefag, men om du har det, så er det bare å stå på å lese :) Har dere innleveringseksamen i exfac? Det er vanlig her på uni, så bare lurte :) Exphil er å blir noe dritt!

Nei er vanlig skoleeksamen i både ex.phil og ex.fac. Men man må bestå to av tre arbeidskrav i kurs 1 og 2 i ex.phil og ex.fac, og den ene i ex.fac fikk jeg ikke bestått siden jeg totalt misforsto oppgaven. Har virkelig vært nok oppgaver, fordelt over de to fagene har det vært hele 9 innleveringer!

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest SmallTalk
Nei er vanlig skoleeksamen i både ex.phil og ex.fac. Men man må bestå to av tre arbeidskrav i kurs 1 og 2 i ex.phil og ex.fac, og den ene i ex.fac fikk jeg ikke bestått siden jeg totalt misforsto oppgaven. Har virkelig vært nok oppgaver, fordelt over de to fagene har det vært hele 9 innleveringer!

Er 9 innleveringer på to fag så mye? I det ene programmeringsfaget mitt har vi alene 7 innleveringer.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Iah
Er 9 innleveringer på to fag så mye? I det ene programmeringsfaget mitt har vi alene 7 innleveringer.

Ja, jeg synes det er mye. Jobber med arbeidskrav hele tiden føler jeg. Noe som igjen gir meg mindre tid til å lese på det andre faget jeg har. Jeg synes spesielt at 3 innleveringer i et fag som vekter 5 studiepoeng er ganske spesielt.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Miam

Åja, høres ut som en annen "type" exphil/exfac :fnise: Du får i allefall ha lykke til ;)

Smalltalk: Jeg syntes også det var mye :sjenert: I alle fagene jeg har hatt hittil har det vært en eller to innleveringer, som egentlig bare gjøres for å få lov til å sitte til eksamen.. Men hadde heller hatt flere små om de telte litt på karakteren, ikke bare eksamen! Det skal de selvføøøølgelig ta opp nå, sånn at det kanskje blir slik til NESTE år :roll:

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Vampen
Om du går på uni og går førstesemesterstudiet råder jeg deg til å lese masse på de forskjellige teoretikerne, og å gå på ALLE seminarer, håper du har valgt seminarmodellen i tilfelle. Dumme meg var så teit jeg tok eksamensmodellen i exphil og strauk så det sang, hehe... Men ellers er det vel bare å lese jamt å trutt over hele semesteret som gjelder, og gjerne gjøre småoppgaver etc. om du har det i bøkene/kompendiene dine. Også er det viktig å bruke foreleserne og seminarlederne for alt de er verdt ;) Jeg har sendt utallige mailer for å spørre om alt muligrart. Det er kjempegreit at de tar seg tid til å skrive utfyllende svar, og betryggende at det er "lov" til å spørre om hjelp om man står fast :)

Nei, det har vi ikke.:)

Og etter å ha lest det du skrev tror jeg kanskje det er like greit.. :fnise:

Men takk for gode ord! Jeg har prøvd å lese jevnt og trutt, men jeg ser at jeg har undervurdert hvor utrolig fort et semester går!

Dagene har liksom forsvunnet i arbeidskrav, praksis, prosjekter og tidkrevende gruppearbeid..

Tror jeg skal legge opp neste semester helt annerledes!

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...