Gå til innhold

Eksamenstid


Colargol

Anbefalte innlegg

Eksamenstid! :hallo:

Nå er den her igjen, den perioden hvor jeg har flere humørsvingninger enn det er mulig å oppdrive med PMS. Jeg leser og skriver, graver meg ned i pensum og graver meg opp igjen litt for ofte med kaffepauser, "frisk luft", KG (!!) og alle andre mulige gjøremål man kan drive med når man aller helst vil være mest mulig konsentrert.

Vi har hatt tråder som dette før her på KG (..ca.en gang i halvåret?:fnise: ) og nå lager jeg en ny rett og slett fordi de hjelper.

Det er så godt å ha en tråd hvor man kan klage, syte, spørre om "hjelp", komme med tips, oppmuntre hverandre og tja, bare ta seg en "pause"! :jepp:

Jeg kan komme med en av mine "særegenheter" under eksamensperioden da, som faktisk hjelper.

Jeg har fast plass på lesesalen, og har alt fra kaffe/te/knekkebrød til pensumbøker og "kontorstæsj" liggende her. Jeg har som alle andre her post-it lapper klistra her og der for å huske spesielle ting fra pensum. Men jeg bruker også post-it lappene til å skrive oppmuntrende ord til meg selv som "Stå på Colargol, dette klarer du", "Du er superflink!", "Husk å ta pause minst hver andre time" og "Minst et kapittel om dagen, -gjør godt for magen" osv.

Noen synes jeg er litt sær pga. av dette, men det får så være! :ler:

Gir bare ballen videre jeg! Du trenger ikke ha noe spennede å komme med, her er bare tråden for å få ut alt som har med eksamenstiden å gjøre!

Og lykke til med lesing og skriving alle sammen! :klemmer:

Endret av Colargol
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Søt tråd :)

Jeg syns ofte at eksamenstiden har en egen sjarm.. Lange dager i joggebukse på lesesalen, osv. Men i år klarer jeg ikke helt se det, ettersom jeg har vært/er syk og eksamen er om under en uke :( Klarer ikke å lese mer enn kanskje tre timer om dagen. Ikke mye sjarm over det dessverre! Selv om jeg har lest jevnt og trutt gjennom året, føler jeg at jeg ikke kan noe som helst når jeg ikke får den ekstra innspurten på slutten.. :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dallandra

mariab, du vil nok oppdage når du sitter der med eksamensoppgaven at du kan langt mer enn du frykter akkurat nå. Nå, mens du leser, ser du alt du ikke kan, mens på eksamen får du fokus over på det du faktisk kan. :tommelsmil:

God bedring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SmallTalk

Jeg begynner heldigvis ikke med eksamener før 1. desember, så jeg føler meg ganske heldig. I tillegg så slipper jeg unna med 3 eksamener til jul. :)

En ting jeg virkelig har lært mye av er å lese sammen med en gjeng fra klassen min. I eksamensoppkjøringa, så pleier vi å praie en eller ledig lab på skolen også sitter vi der og jobber fra 9 til 4 noen dager frem til eksamen. Da bombanderer vi hverandre med spørsmål, løser oppgaver, har gjennomgang av løsningsforslag osv. Dette har hjulpet mye! :)

En annen ting som også lønner seg er å få tak i så mange tidligere eksamensoppgaver som mulig og jobbe med disse til du nesten kan dem på rams. Er det samme person som har laget disse som også skal lage eksamenen din, så er det stor sannsynlighet for at oppgavene er veldig like (og i bestefall er det kun små endringer).

Spis frokost på eksamensdagen! Og sørg for å ha med mat på eksamen også. Plutselig blir litt av energien borte, og da er det godt å ha litt mat i nærheten slik at energinivået stiger igjen. :)

Løs alle oppgavene du får til uten problemer, før du begynner på de vanskelige. Før dem gjerne inn først, også. Da har du litt mindre å konsetrerer deg om. :)

Før inn èn deloppgave per ark. Da slipper du å føre inn flere oppgaver på nytt dersom du skriver noe feil på en av dem.

Sist og ikke minst: Gjør sensor sin jobb enkel! Skriv pent, ha ryddig oppsett og gjør ting så forståelig som mulig. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søt tråd :)

Jeg syns ofte at eksamenstiden har en egen sjarm.. Lange dager i joggebukse på lesesalen, osv. Men i år klarer jeg ikke helt se det, ettersom jeg har vært/er syk og eksamen er om under en uke :( Klarer ikke å lese mer enn kanskje tre timer om dagen. Ikke mye sjarm over det dessverre! Selv om jeg har lest jevnt og trutt gjennom året, føler jeg at jeg ikke kan noe som helst når jeg ikke får den ekstra innspurten på slutten.. :sukk:

Usj, ikke noe gøy å være syk, skjønner godt hva du mener -var sengeliggende i en eksamensperiode for noen år tilbake. Men som du sier så har du jo lest jevnt og trutt, og det er ingen dum ide Small Talk har -forsøk å få tak i tidligere eksamensoppgaver i samme fag. Foreleserne gir også gjerne litt "skjulte" tips den siste tiden om hva som kommer -og da kan man lettere konsentrere seg om deler av pensum.

God bedring mariab! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksamenstid! :hallo:

Jeg har fast plass på lesesalen, og har alt fra kaffe/te/knekkebrød til pensumbøker og "kontorstæsj" liggende her.

Jeg hater sånne som deg som bare tar plasser i eksamenstiden og lar sakene ligge der. Håper folk stjeler de fra deg. Synes nesten det er frekt å reservere slik når det er mange på lesesalplasser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hater sånne som deg som bare tar plasser i eksamenstiden og lar sakene ligge der. Håper folk stjeler de fra deg. Synes nesten det er frekt å reservere slik når det er mange på lesesalplasser.

Det er faktisk noen som har fast plass, reservert, ut hele semesteret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Mia_*

Så greit å ha fast plass da =)

Jeg har 3 eksamener før jul og 2 etter nyttår. Det tenker jeg blir en virkelig gledelig jul.. ? :P

Vi har satt opp skikkelig kontor hjemme med ordentlige pulter og stoler og belysning så her kan jeg kose meg skikkelig når jeg leser til eksamen. Tar pauser i form av en del KG :P og mye nyhetskikking..HAr prøvd å la være å ha pcn stå på, men det er ting jeg trenger fra skole-nettet kontinuerlig i noen studer så da er det litt tungvint! Sitter ca 6 timer om dagen, men har omtrent ingen forelesninger fra nå av og frem til eksamen!

Går på skole i utlandet så jeg kjenner "ingen" her, jeg leser kun for meg selv og ingen gruppe etc.

Pugger du/dere direkte ? altså repeterer det samme mye og mer, eller leser kun over teksten/boken et par ganger og har sammendrag ? Jeg er usikker på hva som er best!

Interessant tråd =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hater sånne som deg som bare tar plasser i eksamenstiden og lar sakene ligge der. Håper folk stjeler de fra deg. Synes nesten det er frekt å reservere slik når det er mange på lesesalplasser.

Så fint gjort av deg å dømme når du ikke aner om hun går på en skole hvor de har reserverte plasser på lesesalen!

Mange skoler, inklusive den jeg går på, har egne lesesaler pr kull, hvor man reserverer plass pr år, og da kan gjøre det til sin egen plass med litt te, kaffe, bilder, julepynt osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nervøs student

Jeg skal ha eksamen ved universitet første gang nå til jul. Og jeg gruer meg!

Høsten har gått vanvittig fort, og det var mye å venne seg til itillegg til studiene, flytte hjemmefra, bo sammen med ukjente jenter, bli kjent med nye folk på linjen, bli kjent med byen..

Jeg har lest jevnt, men ikke så mye som jeg skulle ønsket. Føler ikke at jeg kan noe :( Men jeg prøver å tenke positivt! Blant annet vil jeg prøve å gjøre eksamenstiden så koslig som mulig:)

Lesesalplassen min skal fylles opp med mandariner, te, kakao, god matpakke, nye tusjer og notatbøker.. Og så likte jeg godt tipset som stod lengre opp her om å ha egne oppmuntrings-post-it-lapper:) Ellers blir det vel lesing fra 8 til 6, tenker jeg, med litt kaffepauser med medstudenter. Og så skal jeg spandere på meg god middag etter endt dag, hehe:)

Så, er det flere der ute som har noen gode tips for hvordan man skal lese og overleve eksamenstiden? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg studerer over nettet, og skal reise noen timer for å ta eksamen om en litt over en uke. 3 eksamener, hvor jeg "må" få toppkarakterer på alle :haar: Jeg har følt meg ganske flink siste halvåret med pugging og lesing og oppgaveløsning, men jo nærmere det kommer jo mer nervøs blir jeg :fnise:

Jeg leser hjemmefra og har satt opp faste tider hver dag hvor jeg skal lese, men tar meg pauser for kaffe, mat og trening. Det føles godt å kunne stresse ned med trening innimellom (selvom jeg ofte tar meg selv i å pugge ting mens jeg trener :fnise:)

Fint å ha en tråd å følge med i, lykke til alle sammen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ahhhh, en tråd for meg :)

Sit akkurat no og arbeidar med det siste arbeidskravet som skal inn før eg startar med eksamenslesinga. Det er kan forresten bli ei eksamensoppgåve, så det er ikkje "berre" eit arbeidskrav. 2/3 arbeidskrav utgjer eksamenen i dette faget. Blæh.

Tar 60 st.p engelsk og 30 st.p DKL (Digital Kompetanse i Læring) dette skuleåret. Så dette semesteret er det ein eksamen i DKL (tidligare nemnte arbeidskravet) og fire eksamenar i engelsk.

Fy søren. Max demotivert, men må berre sette i gang med lesinga no, viss dette skal gå bra.

Lykke til alle sammen!!! :)

-eg tar imot eit spark i ræva eller tre når eg dabbar av altså. I`ll let you know!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hater sånne som deg som bare tar plasser i eksamenstiden og lar sakene ligge der. Håper folk stjeler de fra deg. Synes nesten det er frekt å reservere slik når det er mange på lesesalplasser.

Kan skjønne det om det er på en lesesal for alle, der folk kommer og går. Men jeg sitter nok legitimt på min plass! ;)

Saken er egentlig at master-studentene på vårt studie har en egen lesesal, men de har flere pulter til rådighet enn det er studenter -dermed så har de tilbudt bachelor-studentene på samme studie(spes. oss på 3året som skal skrive vår bachelor-oppgave) de ledige plassene. Det som er supert med dette er selvsagt ikke bare det å ha en egen plass, men at vi kan diskutere med hverandre, låne pensumbøker for å sjekke ting osv.

Å håpe på at folk stjeler/å stjele fra folk som evt. har gått fra lesesalen for dagen med kaffe ol. liggende igjen synes jeg uansett ikke er ok. Da ville jeg heller ha flytta unna tingene og sagt i fra/spurt om personen kom tilbake.

Til dere andre:

For min del så leser jeg gjerne litt hjemme over frokost, går til forelesning (om det er noen) og setter meg på lesesalen et par timer før jeg drar hjem og spiser. Om eksamen er nær så sitter jeg gjerne utover kvelden. Nå i helga har jeg sittet her fra ca. 14.00 -23.30 hver dag, men da tar jeg pauser og spiser her. ;)

Nå skriver jeg like mye som jeg leser for tiden da, siden våre eksamener dette semesteret er innleveringer og ikke skoleeksamener. Så det jeg gleder meg aller mest til er å få de firkanta øynene mine til å bli runde igjen i jula! :fnise:

Til deg gjest som har eksamen etter jul også -jeg skjønner meg ikke på de skolene/studiene som er så kjipe at de utsetter noen eksamener til rett over nyttår. Har hatt det slik en gang, og da ble jula rimelig ødelagt.

Fikk ikke tid til å slappe av og måtte droppe noen tradisjoner med slekt og venner fordi jeg ikke "turde" å ta meg fri osv.! :kjefte: Håper virkelig du klarer deg bedre enn meg -du har min dypeste medfølelse for å si det sånn! :klemmer:

Endret av Colargol
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for alle god bedring'er - jeg tror de hjalp! :)

Har hatt en ganske bra lesedag i dag, og klarte å sitte på skolen i 8 timer uten å føle for å kaste opp :fnise: Begynner faktisk å se litt hvordan jeg skal lese denne uken, og jeg er faktisk motivert! Takk for hjelp.

Og alle dere andre - lykke til! Enig i at det er utrolig kjipt å flytte det til rett over jul. Ikke mye til julero da nei :sukk:

Har utroolig lyst på egen plass selv :fnise: Ser så koselig ut! Jeg har eget skap da, det får holde foreløpig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden skal jeg følge med på.. :jepp:

Jeg måååååååååååå komme i gang med eksamenslesing nå.. :sjenert:

Det har jeg tenkt lenge nå, men det har gått slag i slag de siste 6 ukene. Hele forrige uke tilbragte jeg ca 14 timer daglig på skolen pga av et tverrfaglig prosjekt, og når jeg kommer hjem da er jeg så sliten at jeg bare stuper til sengs.

Uka før var det det samme, men da var det en praksisoppgave som skulle skrives. Gruppearbeid er gøy, men det tar så utrolig mye mer tid..

Nå satser jeg på å få det siste gruppearbeidet i boks i morgen, sånn at jeg kan begynne å se på eksamenslesinga.

Har fått lest litt i helga, og jeg har leseplanen liggende klar.. så da er det bare å finne tid! :lur:

Jeg kan dele min konkrete "eksamen leseplan".

Jeg har bestemt meg for å kjøre med sambo til skolen hver dag, uansett når jeg begynner. Han jobber fra 8-16/17, og mine forelesning går fra 8.30 til 12.30 eller 13-16. Det betyr at jeg får en del ekstra timer på skolen hver dag før han henter meg eller forelesningen begynner. Og det er mye lettere å jobbe på skolen.. sitter jeg her hjemme blir det bare til at jeg sover mye lenger eller finner andre, morsomme ting, å bruke tiden på. :ler:

Sitter jeg på skolen, så sitter jeg på skolen. Og da er det like greit å jobbe. :lur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt tips er at hvis man føler seg rastløs, så tar man seg tid til å gå en liten tur. Jeg går en tur på en time, slik at jeg får konsentrasjonen på topp igjen. Orker ikke alltid sitte 8 - 10 timer i strekk.

Har forresten bare 20 sider igjen i oseanografiboka, slik at jeg er relativt klar til første eksamen.. :D

Og har vært flink med eksamenslesing så langt, sier vi...

Endret av Liisemor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest_Lilla_*

Eksamensinnspurt her og! Gjør unna 3 av 4 eksamener på ei uke, så det blir mye å konsentrere seg om om gangen. Halvannen uke til første!

Har heldigvis ei helt super kollokviegruppe som sitter inne med masse kunnskap. Har hatt en dårlig periode nå (psykisk), men nå er jeg drit lei av å gå rundt og være likegyldig og føle at jeg snylter på andres kunnskap, så i morgen er dagen nøye lagt opp. Den neste uken har jeg mye tid som ikke går til forelesninger, og da skal det leses, skrives, forstås og jobbes med kollokviegruppa. Vi kommer sammen i helgene også, og kombinerer fagarbeid med god mat og sosialisering.

Hadde store planer om å komme gjennom hele pensum dette halvåret, men semesteret virker så uendelig langt i september. Tror ikke jeg kommer gjennom dette semesteret heller, men det skal vel gå bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde store planer om å komme gjennom hele pensum dette halvåret, men semesteret virker så uendelig langt i september. Tror ikke jeg kommer gjennom dette semesteret heller, men det skal vel gå bra.

Det kommer til å gå bra, og jeg tror ikke de du jobber med føler at du snylter. Jobber med en som ikke har alle fagene som går inn i et av fagene, og jeg er villig til å hjelpe henne, og det tror jeg kanskje de du jobber med også tenker, men 100% sikker er jeg nå ikke...

Selv gleder jeg meg til å sitte fysikk-eksamen, selv om det blir hard jobbing framover. Jeg skal greie dette til jul (jeg er ferdig med bachelorgraden da (naturfaglig rettet).. :D)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange skoler, inklusive den jeg går på, har egne lesesaler pr kull, hvor man reserverer plass pr år, og da kan gjøre det til sin egen plass med litt te, kaffe, bilder, julepynt osv.

Kjempepraktisk - har faktisk aldri hørt om en slik ordning før nå.

Skulle ønske det var slik der jeg var student! :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat tråden for meg!

I helga synes jeg at jeg har vært ganske flink da, har sittet fra jeg stod opp, og til sånn 7-8 om kvelden, også tatt totalt pause om kvelden med god mat, film og sånt. Har selvfølgelig tatt litt pauser gjennom dagen også, makter ikke å sitte timevis i strekk!

Har hjemmeeksamen 23-30 OG skoleeksamen 30 :( Skikkelig miss på instituttet... Jeg var å sa i fra, og de beklaget seg faktisk veldig, og sa det var kjempedumt. Bra jeg sa fra, for da skal de SELVFØLGELIG ordne det slik at det ikke krasjer for neste kull. Fint for de altså, men gjør ikke saken bedre for meg :sur:

Over til et lyspunkt: Supertidlig juleferie og jeg får nyte friheten og avslapping hjemme til langt over nyttår :)

Har faktisk ikke så mye igjen på pensum i det faget jeg skal ha skoleeksamen i, og det er et stort pensum, så litt stolt av meg selv :fnise: Hjemmeeksamensfaget har jeg ikke lest noe særlig i faktisk, oopsi.. Men det har gått bra på oppgavene, og vi får jo bruke alle hjelpemidler, så jeg tror det går greit, håper det i allefall. Ble litt demotivert i fjor når jeg strøyk på ett fag av to... Skikkelig kjedelig!

Lang innlegg da gitt :fnise:

Jeg bruker forresten å sitte hjemme å lese, trives best der :)

Lykke til med lesing alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...